Jef is ons nieuw vriendje in de klas. Hij is een gekke clown die niet graag opruimt. Hij maakt graag veel rommel in ons klasje. Dit zorgt voor grappige uitspraken bij de kleuters : juf, dat mag niet. Je moet opruimen als je rommel hebt gemaakt!
Dinsdag heeft Jef een gek koffer meegebracht. In dit koffer zaten heel veel muziekinstrumenten. Deze mochten de kleuters natuurlijk allemaal uitproberen en er was een fanfare geboren in onze klas.
Juf Brenda kon toveren! Zo mochten de kleuters een trommel inkleuren met wascos en juf Brenda ging er met toververf (ecoline) overheen. Ze mochten daarna de trommels versieren met confetti en slingers.
Ook hadden we deze week een jarige in de klas. Noortje is 3 jaar geworden. We aten lekkere cakejes en Noor mocht haar taart maken.
Zoals jullie al gehoord hebben van jullie kapoen, is juf Brenda terug. Ze is blij dat ze terug bij deze schatjes mag zijn. We zijn druk bezig geweest met leuke spelletjes, schilderen op muziek, spelen in de hoekjes en knuffelen met de juf.
Jolene is 3 jaar geworden en heeft haar verjaardag bij ons in het klasje gevierd. Ze had een mooie verjaardagskroon gemaakt en we hebben met zijn alle lekkere cakejes gegeten. Dat was smullen.
Het was weer even wennen na elkaar twee weekjes te hebben
gemist. Maar wat was het toch fijn om elkaar weer terug te zien! We kregen twee
nieuwe vriendjes in de klas. Welkom Naja en Elena!!
Hier volgen al enkele sfeerfotos van de activiteiten die de
voorbije weken aan bod zijn gekomen: oefenen op onze kniptechniek, water verven
aan de tafel, In het thema mijn handjes ontdekten we wat meer over wat we
allemaal met onze handjes kunnen: afdrukken maken op het raam, handjes
overtekenen en vergelijken, juist voelen wat er in de ballon zit, samen bouwen
aan een toren, en nog veel meer!
Wij zijn weer goed gestart! Alle kleuters zijn weer klaar om de grote wereld te ontdekken met alle zijn wonderen en geheimen.
Deze week zijn we begonnen met de herontdekking van onze handen. Hoe zien ze eruit,hoe noem je de vingers, maar vooral wat kan je doen met je handen?
Zijn het allemaal fijne en mooie dingen, of worden ze soms gebruikt om minder leuke en fijne dingen te doen?
De kleuters leren om met hun handen samen te werken aan opdrachten. Zo ontdekken ze dat als je elkaar helpt, je grotere dingen kan doen, dat het werk lichter is, vlugger klaar bent, dat je moet praten met elkaar en je veel meer plezier kan beleven aan een opdracht.
Vanaf maandag nemen we onze super benen, ons buikje en de voeten onder de loep. Wat kan je ermee doen en hoe heet alles en waar vind je het ?
Met allerlei "soms wel gekke" spelletjes, liedjes, dansjes, activiteiten en muziek maken we kennis met onze wonderlijke lichaam.
Natuurlijk kunnen we dit alles maar beleven door onze zintuigen: ogen, oren, neus, mond en voelen. Deze zintuigen brengen we onder de aandacht.
In onze klas hebben we door samen te overleggen en te werken een groot snoezel/leeshuisje gemaakt. In dit snoezel/leeshuisje mogen de kleuters rustig in boekjes lezen, relaxen, praten met elkaar of zelfs even gewoon rusten. De kleuters hebben vol overgave ramen en deuren in de doos geprikt. Dit hebben ze geweldig gedaan. De volgende weken krijgt onze huisje meer en meer vorm en posten we foto's van onze woeste arbeid.
Het is weer
de mooiste tijd van het jaar! Dat zie je aan de lichtjes, slingers en
kerstballen die je overal tegenkomt. Ook ons klasje werd ingericht met allerlei
leuke en gezellige dingen zoals een grote sneeuwpop, een sneeuwpop met
lichtjes, Maria en Jozef, het kerststalletje en een gezellig tentje!
De kleuters
konden tekeningen inkleuren met wascos en juf Brenda deed er daarna toververf
(ecoline) over. Voor een aantal kleuters was dit een fenomenale ervaring! Er werd ook
een lichtbak in de klas gezet waarin de kleuters met zand tekeningen konden
maken. Hierdoor lag de hele klas vol zand. Maar we hebben wel genoten! J
Door ons
enthousiasme is de verjaardagstaart stuk gegaan. Maar gelukkig is Dries 3 jaar
geworden en heeft hij ons geholpen om de taart opnieuw te bouwen. Hij heeft ook
een verjaardagsstoel gemaakt waar hij de hele dag op kon zitten. En de rest van
de kleuters hebben leuk gezongen en lekkere cake gegeten!
Voor
de klas van onze deur lag opeens een spoor van stro. De nieuwsgierigheid en de
betrokkenheid van de kleuters waren enorm! Wie heeft dat gedaan? Het paard van
Sinterklaas? Juf Brenda?
Alle pistes werden grondig onderzocht. Eenmaal in de klas zagen we een enorme
strobaal in de kring met het boek van Sinterklaas staan.
Hierop stond geschreven dat het paard van Sinterklaas samen met zwarte piet de
klas was binnen gekomen en het stro was vergeten mee te nemen naar de stal.
De kleuters onderzochten het stro door te trekken, te gooien, te ruiken, te
voelen en erop te gaan staan. Een kleuter had zelfs het stro in de mond en
riep: Pas op, ik ben boer Jan! Het was een groot succes. We hebben ook
gemeten hoe groot het stro was. En het paard met de bijhorende spullen bekeken.
Zo waren er verschillende kammen, borstels, klontjes suiker, ... Kijk maar eens
mee naar de fotos
2018 staat bijna voor de deur. We starten het nieuwe jaar op maandag 8 januari 2018. Wat gaat de tijd toch snel!
We hebben maandag 2 nieuwe vriendjes in onze klas: Elena en Naya.
We gaan de kleuters terug laten wennen aan het school ritme. Daarom gaan we gezellig met onze schatjes meespelen in de hoeken. Er is dus geen specifiek thema in de klas. We gaan er weer een spetterend jaar van maken.
Helaas zal juf. Brenda even uit zijn vanwege een operatie maar ze zal zeker terug komen.
Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We
willen deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elk een kaarsje meebrengen.
Die steken we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Zo laten we de
kleuters ervaren dat we samen naar Kerstmis uitkijken.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag staan we even stil bij een
verhaal of een handeling uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met de beeldjes bij onze
boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Het was
zover! De heilige man kwam met zijn pietenbazen naar onze school/klas. We konden
liedjes zingen, dansen, bewegen met de pietenomloop, op de schoot zitten bij
sinterklaas, wafels eten en zoveel meer.
Er werden
ook pakjes in de klas gezet door de pieten. We kregen een gehaakte babypop, een
mooie brandweerauto, een helikopter, puzzels en verkleedkleren voor in de
poppenhoek. Het was een hele belevenis. Een drukke dag, maar het was heel
gezellig en leuk.
Kijken jullie mee naar de fotos van jullie kapoenen?
Tijdens de
sinterklaasperiode amuseren de kleuters zich altijd heel hard. Ze verkleden
zich als zwarte piet of sinterklaas en amuseren zich met slecht weer vandaag.
Juf Brenda
had een pietenmuts met één pluim meegebracht. Maar zwarte piet wil graag heel
veel pluimen op zijn muts hebben. De kleuters kunnen extra pluimen verdienen
door iets goeds te doen: hun jas ophangen, opruimen, een vriendje helpen in de
klas, geen ruzie maken... Tot nu toe hebben we al een hele muts kunnen vullen met
pluimen! Knap van onze vriendjes!
We hebben
onze klas mooi versierd met sint en pieten. De kleuters mochten op het raam
tekenen, schilderen, kleuren, spelletjes spelen, op het dak lopen,...
De postpiet
was in ons klasje geweest. Ze had een probleem, want haar inpakpapier was in
het water gevallen. Hierdoor kon ze de pakjes niet inpakken! De hele week
hebben de kleuters mogen tekenen, verven en kleuren. Deze kunstwerkjes hebben
ze heel fier aan de postpiet overhandigd. Daarna werden er leuke liedjes
gezongen en natuurlijk fotos gemaakt.
We leerden
ook over Stijn mandarijn en Sien appelsien. Stijn is veel kleiner dan Sien.
Maar Sien is veel lekkerder dan Stijn. De kleuters hebben mogen rollen,
vergelijken, omhoog gooien, pellen van de schillen, proeven, ruiken en zoveel
meer.
De kleuters
konden een paar dagen verschillende voorwerpen meebrengen rond de kleur blauw,
geel en rood. Deze leerden ze dan sorteren volgens kleur of voorwerp.
Er werd een
echte schildersezel in de klas gezet. Al snel werden de kleuters echte
kunstenaars! We leerde een lied : Ik ben een echte kunstenaar, nog even wat
verf en mijn schilderij is klaar!. Sommige kleuters waren heel enthousiast en dit
was soms te merken aan de kleding. Hiervoor mijn excuses J
De kleuters
konden zich ook verkleden in de kleuren van die dag. Zo lag er in de poppenhoek
een gele sjaal, een rode hoed en een blauwe zonnebril. Kijk maar eens mee naar
de fotos.
We hadden in
een korte tijd veel jarigen in ons klasje. Zo werden Hidaya, Fien en Germain 3
jaar. Dat zijn dus wel al 3 vingers: vertelde Fien heel trots.
De juf had
een mooie gehaakte taart meegebracht. Maar oeps! De taart ging stuk Daarom
moesten de jarige kleuters een nieuwe
taart maken door de stukken van groot naar klein op elkaar te stapelen. Ook moesten
ze 3 kaarsjes zoeken die ze mochten aansteken (gelukkig het waren kaarsjes op
batterijen J)
Daarna
mochten de jarige kleuters elk op een verjaardagsstoel zitten. Samen hebben we volop
gezongen, gedanst en natuurlijk gegeten!
We hebben
een oma(handpop) op bezoek gehad met een
tasje. Maar wat zat er in haar tasje? Priknaalden? Wol? En wat kan je daarmee
doen? Breien!, vertelde de oma. Dat is een moeilijk woord., dus wilden wij daar
wel meer over weten. Dankzij een tafel vol met wol konden de kleuters volop
experimenteren: stukjes wol knippen, meten, armbandjes maken, rollen en gooien
met een bol wol,... Maar breien lukte nog niet!
Kyan vertelde dat zijn zus dat wel
kan. We hebben haar naar de klas geroepen en zij leerde ons hoe we breinaalden
moeten vastnemen en hoe we precies te werk moeten gaan. Dit was super leuk.
Diezelfde
week zijn ook omas en moekes van de kleine kapoenen een bezoekje komen
brengen in onze klas. De oma van Finn las een super leuk verhaaltje voor. Arne zijn
moeke is met ons komen knutselen.
De volgende
dagen stond alles in teken van het grootouderfeest. We hebben ons dansje
meermaals geoefend. Dat was leuk! En alle kleuters hebben genoten van het grote
feest. Kijken jullie mee naar de fotos?
O, wat een
leuke tijd komt er nu aan!
Vol spanning wachten we op de komst van de Sint! Veel kleuters hebben de Sint
al gezien of hebben hun schoen al gezet. In de klas kunnen de kleuters zich
verkleden in Sinterklaas of Zwarte Piet, over de daken lopen, pakjes in de
schoorsteen gooien en nog veel meer.
Op maandag
27 november zetten we onze schoen in de klas met een wortel en wat suiker voor
het paard klaar. Dus jullie kapoenen mogen een schoentje meebrengen voorzien van hun naam.
Komt Zwarte Piet ook wat in onze schoen strooien?
Op dinsdag
28 november komt de Postpiet een kort bezoekje brengen in de klas.
Elke kleuter heeft een tekening in de klas gemaakt voor Sinterklaas die we aan
de Postpiet kunnen meegeven.
Uw kleuter
mag op donderdag 30 november een appelsien of mandarijn mee naar school
brengen.
We gaan ze met elkaar vergelijken en natuurlijk ook proeven!
En op
vrijdag 1 december komt de Sint eindelijk naar onze school.
De kleuters krijgen de kans om voor de Sint hun kunsten te laten zien en samen
voor hem te zingen.
Het zal een heerlijk feest worden!!
Vanaf
maandag 4 december beginnen we ook al een beetje aan Kerstmis te denken!
We brengen de adventskrans aan en branden elke week een kaarsje meer.