Sinterklaas is
weer uit het land vertrokken. Nu is het tijd om naar Kerstmis toe te groeien.
Elke dag starten
we met het doorgeven van het licht a.d.h.v. een kaarsje.
We staan stil bij
de geboorte van Jezus en het vieren van Kerstmis. Samen met de kleuters zetten we de kerstboom en versieren de klas voor Kerstmis.De kleuters kunnen
zich verkleden als Jozef, Maria, koning, herder, schaapje... en het mooie kerstverhaal
naspelen.
Het wordt een
gezellige tijd in onze klas met de kerstboom, de lampjes, een lekkere
feestpudding, een kerstverhaal en kaarsjes. Met de nadruk op
het "samen zijn".
We vragen u om uw
kleuter een kaarsje mee te geven waar hun naam op staat.
Dit kunnen we dan
elke dag aansteken en uitblazen.dankt.
" O kom toch eens kijken wat ik in mijn schoentje ..."
Elke dag vertellen de kleuters enthousiast over de vondst van de Sint, gevonden in hun schoentje.
We gaan ook al spelend op zoek naar antwoorden op de vragen: Wie geeft ons al dat lekkers, hoe doet hij dat, hoe zetten we een schoen, waarom brengt hij snoep en cadeautjes,......?
We bouwen samen met de kleuters een paleis voor Sint en Piet, We oefenen net zo als Piet om over de daken te lopen, zingen Sinterklaas liedjes, tellen hoeveel snoepjes in een zakje moeten, proberen om Piet te tekenen,verkleden ons als Piet en Sint, brengen pakjes rond,leren hoe we een schoentje kunnen zetten, vertellen over hun verlanglijstje, ....
Als grote afsluiter komt de Sint en zwarte Piet op bezoek op school en dit op 4 december. Na een dagje vrij mogen de kleuters op 6 december een geschenkje van de Sint meebrengen naar school. Hiermee mogen ze dan spelen in de klas en trots vertellen wat ze er zo leuk aan vinden.
Maandag 3 december beginnen we ook met de adventskrans in de klas. Zo leven we stilaan ook naar Kerstmis toe.
Deze week starten we met ons thema:" kabouters in het bos". Nu de herfst begonnen is, veranderen de bomen en de natuur van kleur en uitzicht. Het weer verandert ook. Deze veranderingen brengen weer nieuwe ervaringen mee voor de kleuters.
Samen met de kleine kabouters gaan we op zoek naar alle kleuren van de herfst. En de veranderingen die de herfst met zich meebrengt zoals: veel regen, gure wind, plassen, bladeren die vallen,kastanjes rapen, paddenstoelen in het gras, nat gras, plantjes die dor worden, eikels op de grond en diertjes die op zoek zijn naar eten voor de winter.
Het gaat een grote zoektocht worden naar alle wonderlijke dingen in onze natuur. Kleuters gaan voelen, zorgen voor, eten van, ..., spelen in en met de natuur.
Dank jullie voor de vele knuffels! Het was geweldig!
Ook deze keer mogen jullie knuffels van het bos meebrengen zoals een vos, eekhoorn, hertje, uil, muis, mol, vogel, egel, .... of een geweldige kabouter
Samen met de kleuters hebben we allerlei activiteiten gedaan met de knuffels uit het verhaal.Een dan op de laatste dag hebben de kleuters het verhaal uitgebeeld! dit was geweldig
Kinderen hebben regelmatig onenigheid of ruzie. Wij proberen de kleuters op een juiste manier ermee om te gaan.
Het is heel moeilijk voor de kleuters om dingen te verwoorden, Ze zullen eerder slaan, speelgoed afnemen zonder te vragen of pijn doen.Aan de hand van het prentenboek " Anna maakt ruzie" brengen we dit thema aan. De juffen voeren een toneeltje op. Door middel van een versje, "stop hou op" leren we de kinderen "STOP HOU OP" zeggen tegen elkaar. Dit kunnen jullie thuis ook oefenen, samen met uw kind!
Na een heerlijke vakantie zijn we weer goed gestart
in de klas!
Welkom aan alle kleuters!
Alles is nieuw voor de kleuters. Daarom zijn we
deze twee weken gestart met het verkennen van de klas, de school en de
afspraken hier rond.
Om zich thuis te laten voelen in de klas, is het
fijn als u enkele foto's meegeeft die we in de album steken of ophangen, zodat
uw kleuter er regelmatig naar kan kijken.
Na het verlengd weekend starten we ons thema met het verhaal " Anna in het verkeer".
Tijdens deze twee weken fietsen we erop los, leren we de straat oversteken en volgen een parcours met een speelgoedauto en nog veel meer.... In de loop van de twee weken zullen we nog eens samen met de kleuters fietsen .Wanneer dit zal zijn laten we nog weten. De kleuter mag dan zijn of haar fietsje meebrengen.
We wensen ook alle mama's en oma's nog een fijne "moederdag" toe!
De tijd is aangebroken dat ik mijn vleugels spreid. Helaas kan ik na de paasvakantie niet meer terug komen naar mijn lieve, kleine schatjes van patatjes.
Ik wou nog even vermelden dat ik het een ongelooflijke en mooie tijd vond in het eerste kleuterklasje. Bedankt voor het vertrouwen dat ik voor jullie kapoenen mocht zorgen. Ik wil jullie, als ouders ook bedanken voor de steun, de materialen en het geduld met mij
Ik spring heus nog wel eens binnen in het klasje. Ik ga ze erg hard missen.
We zijn een paasmandje aan het knutselen met onze kapoenen. Maar helaas komen we een aantal plastieken drinkflessen tekort. Zouden jullie een fles willen meegeven van 1,5 of 2 liter. Mag natuurlijk ook van meer liter zijn. :)
De komende 2 weken kijken we uit naar Pasen. We starten met een bezoekje aan het kippenhok en maken ook een kippenhokje in onze klas. Wie thuis een knuffelkip heeft, mag deze meebrengen voor in ons hokje! Gelieve deze te voorzien van naam :).
Elke dag kijken we of onze kip een eitje heeft gelegd. We bekijken en vergelijken ook echte eieren en gaan er natuurlijk ook iets lekkers mee klaar maken. Uw kleuter mag dus een ei mee naar school brengen. We versieren onze klas met een paasboom vol eitjes en andere paasversiering. We werken nog verder ons paasmandje af en proeven van verschillende soorten chocolade.
Komen de paasklokken ook eitjes brengen op school? De kleuters rapen en vullen hun mandjes ermee!! De kleuters mogen ook nog eierschalen meebrengen zodat ze er dan lekker mee kunnen experimenteren.
Tanden, tandenborstels, tandpasta,
handschoenen, mondmasker, een witte jas dat waren allemaal spullen die de
tandarts gebruikt. Krokodil had kiespijn, hij had teveel gesnoept. Hij moest op
tandartsbezoek gaan bij juf Brenda. Zijn tanden werden nagekeken met een
spiegel, zijn tanden waren vies. Deze moesten gepoetst worden. Daarna konden de
kleuters zelf als tandarts aan de slag gaan.
De kleuters konden tanden kleien, tandarts
spelen in de poppenhoek, spelletjes spelen rond tanden, tanden poetsen met een
stift en water. We hebben ook tanden geverfd met een tandenborstel. Dit was wel
grappig J
Natuurlijk mochten de kleuters een voor een
bij tandarts Brenda op tandartsbezoek komen. Hun tanden werden nagekeken en
gepoetst. Kijken jullie mee naar de leuke fotos?
Juf Rita had met de kapoenen een clown
versierd. Maar deze clown had geen kleren aan. De kleuters moesten eerst
reepjes knippen en dan kleine stukjes ervan maken. Daarna konden ze de stukjes
op plakken en werd de clown versierd. Dit was voor sommige een heel karwei.
Maar we blijven oefenen met ons schaartje
We hebben paar weken terug nog 2 jarige
kapoenen gehad in ons klasje. Emiel is al 3 jaar geworden! Kyan is al 4 jaar
geworden! Wat gaat de tijd toch snel J. Onze
kapoenen mochten de taart terug maken van klein naar groot, hun
verjaardagsstoel versieren en een super mooie kroon maken. We hebben ook
lekkere cakejes gegeten hmm dat was smullen.
Omdat we nog niet alles hebben kunnen doen met thema tanden, gaan we er
maandag en dinsdag nog even mee verder.
Vanaf woensdag starten we met thema " rollen". De kleuters
mogen dan donderdag iets meebrengen wat kan rollen. Schrijf er zeker
de naam op!
We gaan exploreren en ontdekken wanneer iets gemakkelijk rolt of niet
vooruit rolt. De kleuters bouwen zelf constructies om iets gemakkelijk te laten
rollen.
We spelen met speeldeeg en proberen zelf bolletjes te rollen....
Wij gaan deze week werken rond onze tandjes. Zo hebben we een leuk verhaaltje met een verrassend einde, leuke spelletjes. We gaan het natuurlijk ook hebben over gezonde en ongezonde dingen voor onze tanden en we gaan onze tanden effectief poetsen in de klas. Daarom mogen de kids hun eigen beker met tandenborstel meebrengen op DINSDAG 27 februari. Gelieve alles te voorzien met hun naam.
Jef is ons nieuw vriendje in de klas. Hij is een gekke clown die niet graag opruimt. Hij maakt graag veel rommel in ons klasje. Dit zorgt voor grappige uitspraken bij de kleuters : juf, dat mag niet. Je moet opruimen als je rommel hebt gemaakt!
Dinsdag heeft Jef een gek koffer meegebracht. In dit koffer zaten heel veel muziekinstrumenten. Deze mochten de kleuters natuurlijk allemaal uitproberen en er was een fanfare geboren in onze klas.
Juf Brenda kon toveren! Zo mochten de kleuters een trommel inkleuren met wascos en juf Brenda ging er met toververf (ecoline) overheen. Ze mochten daarna de trommels versieren met confetti en slingers.
Ook hadden we deze week een jarige in de klas. Noortje is 3 jaar geworden. We aten lekkere cakejes en Noor mocht haar taart maken.
Zoals jullie al gehoord hebben van jullie kapoen, is juf Brenda terug. Ze is blij dat ze terug bij deze schatjes mag zijn. We zijn druk bezig geweest met leuke spelletjes, schilderen op muziek, spelen in de hoekjes en knuffelen met de juf.
Jolene is 3 jaar geworden en heeft haar verjaardag bij ons in het klasje gevierd. Ze had een mooie verjaardagskroon gemaakt en we hebben met zijn alle lekkere cakejes gegeten. Dat was smullen.
Het was weer even wennen na elkaar twee weekjes te hebben
gemist. Maar wat was het toch fijn om elkaar weer terug te zien! We kregen twee
nieuwe vriendjes in de klas. Welkom Naja en Elena!!
Hier volgen al enkele sfeerfotos van de activiteiten die de
voorbije weken aan bod zijn gekomen: oefenen op onze kniptechniek, water verven
aan de tafel, In het thema mijn handjes ontdekten we wat meer over wat we
allemaal met onze handjes kunnen: afdrukken maken op het raam, handjes
overtekenen en vergelijken, juist voelen wat er in de ballon zit, samen bouwen
aan een toren, en nog veel meer!
Wij zijn weer goed gestart! Alle kleuters zijn weer klaar om de grote wereld te ontdekken met alle zijn wonderen en geheimen.
Deze week zijn we begonnen met de herontdekking van onze handen. Hoe zien ze eruit,hoe noem je de vingers, maar vooral wat kan je doen met je handen?
Zijn het allemaal fijne en mooie dingen, of worden ze soms gebruikt om minder leuke en fijne dingen te doen?
De kleuters leren om met hun handen samen te werken aan opdrachten. Zo ontdekken ze dat als je elkaar helpt, je grotere dingen kan doen, dat het werk lichter is, vlugger klaar bent, dat je moet praten met elkaar en je veel meer plezier kan beleven aan een opdracht.
Vanaf maandag nemen we onze super benen, ons buikje en de voeten onder de loep. Wat kan je ermee doen en hoe heet alles en waar vind je het ?
Met allerlei "soms wel gekke" spelletjes, liedjes, dansjes, activiteiten en muziek maken we kennis met onze wonderlijke lichaam.
Natuurlijk kunnen we dit alles maar beleven door onze zintuigen: ogen, oren, neus, mond en voelen. Deze zintuigen brengen we onder de aandacht.
In onze klas hebben we door samen te overleggen en te werken een groot snoezel/leeshuisje gemaakt. In dit snoezel/leeshuisje mogen de kleuters rustig in boekjes lezen, relaxen, praten met elkaar of zelfs even gewoon rusten. De kleuters hebben vol overgave ramen en deuren in de doos geprikt. Dit hebben ze geweldig gedaan. De volgende weken krijgt onze huisje meer en meer vorm en posten we foto's van onze woeste arbeid.
Het is weer
de mooiste tijd van het jaar! Dat zie je aan de lichtjes, slingers en
kerstballen die je overal tegenkomt. Ook ons klasje werd ingericht met allerlei
leuke en gezellige dingen zoals een grote sneeuwpop, een sneeuwpop met
lichtjes, Maria en Jozef, het kerststalletje en een gezellig tentje!
De kleuters
konden tekeningen inkleuren met wascos en juf Brenda deed er daarna toververf
(ecoline) over. Voor een aantal kleuters was dit een fenomenale ervaring! Er werd ook
een lichtbak in de klas gezet waarin de kleuters met zand tekeningen konden
maken. Hierdoor lag de hele klas vol zand. Maar we hebben wel genoten! J
Door ons
enthousiasme is de verjaardagstaart stuk gegaan. Maar gelukkig is Dries 3 jaar
geworden en heeft hij ons geholpen om de taart opnieuw te bouwen. Hij heeft ook
een verjaardagsstoel gemaakt waar hij de hele dag op kon zitten. En de rest van
de kleuters hebben leuk gezongen en lekkere cake gegeten!
Voor
de klas van onze deur lag opeens een spoor van stro. De nieuwsgierigheid en de
betrokkenheid van de kleuters waren enorm! Wie heeft dat gedaan? Het paard van
Sinterklaas? Juf Brenda?
Alle pistes werden grondig onderzocht. Eenmaal in de klas zagen we een enorme
strobaal in de kring met het boek van Sinterklaas staan.
Hierop stond geschreven dat het paard van Sinterklaas samen met zwarte piet de
klas was binnen gekomen en het stro was vergeten mee te nemen naar de stal.
De kleuters onderzochten het stro door te trekken, te gooien, te ruiken, te
voelen en erop te gaan staan. Een kleuter had zelfs het stro in de mond en
riep: Pas op, ik ben boer Jan! Het was een groot succes. We hebben ook
gemeten hoe groot het stro was. En het paard met de bijhorende spullen bekeken.
Zo waren er verschillende kammen, borstels, klontjes suiker, ... Kijk maar eens
mee naar de fotos