Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We
willen deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elk een kaarsje meebrengen.
Die steken we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Zo laten we de
kleuters ervaren dat we samen naar Kerstmis uitkijken.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag staan we even stil bij een
verhaal of een handeling uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met de beeldjes bij onze
boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Het was
zover! De heilige man kwam met zijn pietenbazen naar onze school/klas. We konden
liedjes zingen, dansen, bewegen met de pietenomloop, op de schoot zitten bij
sinterklaas, wafels eten en zoveel meer.
Er werden
ook pakjes in de klas gezet door de pieten. We kregen een gehaakte babypop, een
mooie brandweerauto, een helikopter, puzzels en verkleedkleren voor in de
poppenhoek. Het was een hele belevenis. Een drukke dag, maar het was heel
gezellig en leuk.
Kijken jullie mee naar de fotos van jullie kapoenen?
Tijdens de
sinterklaasperiode amuseren de kleuters zich altijd heel hard. Ze verkleden
zich als zwarte piet of sinterklaas en amuseren zich met slecht weer vandaag.
Juf Brenda
had een pietenmuts met één pluim meegebracht. Maar zwarte piet wil graag heel
veel pluimen op zijn muts hebben. De kleuters kunnen extra pluimen verdienen
door iets goeds te doen: hun jas ophangen, opruimen, een vriendje helpen in de
klas, geen ruzie maken... Tot nu toe hebben we al een hele muts kunnen vullen met
pluimen! Knap van onze vriendjes!
We hebben
onze klas mooi versierd met sint en pieten. De kleuters mochten op het raam
tekenen, schilderen, kleuren, spelletjes spelen, op het dak lopen,...
De postpiet
was in ons klasje geweest. Ze had een probleem, want haar inpakpapier was in
het water gevallen. Hierdoor kon ze de pakjes niet inpakken! De hele week
hebben de kleuters mogen tekenen, verven en kleuren. Deze kunstwerkjes hebben
ze heel fier aan de postpiet overhandigd. Daarna werden er leuke liedjes
gezongen en natuurlijk fotos gemaakt.
We leerden
ook over Stijn mandarijn en Sien appelsien. Stijn is veel kleiner dan Sien.
Maar Sien is veel lekkerder dan Stijn. De kleuters hebben mogen rollen,
vergelijken, omhoog gooien, pellen van de schillen, proeven, ruiken en zoveel
meer.
De kleuters
konden een paar dagen verschillende voorwerpen meebrengen rond de kleur blauw,
geel en rood. Deze leerden ze dan sorteren volgens kleur of voorwerp.
Er werd een
echte schildersezel in de klas gezet. Al snel werden de kleuters echte
kunstenaars! We leerde een lied : Ik ben een echte kunstenaar, nog even wat
verf en mijn schilderij is klaar!. Sommige kleuters waren heel enthousiast en dit
was soms te merken aan de kleding. Hiervoor mijn excuses J
De kleuters
konden zich ook verkleden in de kleuren van die dag. Zo lag er in de poppenhoek
een gele sjaal, een rode hoed en een blauwe zonnebril. Kijk maar eens mee naar
de fotos.
We hadden in
een korte tijd veel jarigen in ons klasje. Zo werden Hidaya, Fien en Germain 3
jaar. Dat zijn dus wel al 3 vingers: vertelde Fien heel trots.
De juf had
een mooie gehaakte taart meegebracht. Maar oeps! De taart ging stuk Daarom
moesten de jarige kleuters een nieuwe
taart maken door de stukken van groot naar klein op elkaar te stapelen. Ook moesten
ze 3 kaarsjes zoeken die ze mochten aansteken (gelukkig het waren kaarsjes op
batterijen J)
Daarna
mochten de jarige kleuters elk op een verjaardagsstoel zitten. Samen hebben we volop
gezongen, gedanst en natuurlijk gegeten!
We hebben
een oma(handpop) op bezoek gehad met een
tasje. Maar wat zat er in haar tasje? Priknaalden? Wol? En wat kan je daarmee
doen? Breien!, vertelde de oma. Dat is een moeilijk woord., dus wilden wij daar
wel meer over weten. Dankzij een tafel vol met wol konden de kleuters volop
experimenteren: stukjes wol knippen, meten, armbandjes maken, rollen en gooien
met een bol wol,... Maar breien lukte nog niet!
Kyan vertelde dat zijn zus dat wel
kan. We hebben haar naar de klas geroepen en zij leerde ons hoe we breinaalden
moeten vastnemen en hoe we precies te werk moeten gaan. Dit was super leuk.
Diezelfde
week zijn ook omas en moekes van de kleine kapoenen een bezoekje komen
brengen in onze klas. De oma van Finn las een super leuk verhaaltje voor. Arne zijn
moeke is met ons komen knutselen.
De volgende
dagen stond alles in teken van het grootouderfeest. We hebben ons dansje
meermaals geoefend. Dat was leuk! En alle kleuters hebben genoten van het grote
feest. Kijken jullie mee naar de fotos?
O, wat een
leuke tijd komt er nu aan!
Vol spanning wachten we op de komst van de Sint! Veel kleuters hebben de Sint
al gezien of hebben hun schoen al gezet. In de klas kunnen de kleuters zich
verkleden in Sinterklaas of Zwarte Piet, over de daken lopen, pakjes in de
schoorsteen gooien en nog veel meer.
Op maandag
27 november zetten we onze schoen in de klas met een wortel en wat suiker voor
het paard klaar. Dus jullie kapoenen mogen een schoentje meebrengen voorzien van hun naam.
Komt Zwarte Piet ook wat in onze schoen strooien?
Op dinsdag
28 november komt de Postpiet een kort bezoekje brengen in de klas.
Elke kleuter heeft een tekening in de klas gemaakt voor Sinterklaas die we aan
de Postpiet kunnen meegeven.
Uw kleuter
mag op donderdag 30 november een appelsien of mandarijn mee naar school
brengen.
We gaan ze met elkaar vergelijken en natuurlijk ook proeven!
En op
vrijdag 1 december komt de Sint eindelijk naar onze school.
De kleuters krijgen de kans om voor de Sint hun kunsten te laten zien en samen
voor hem te zingen.
Het zal een heerlijk feest worden!!
Vanaf
maandag 4 december beginnen we ook al een beetje aan Kerstmis te denken!
We brengen de adventskrans aan en branden elke week een kaarsje meer.
Na het leuke grootouderfeest hebben we nog een
weekje vooraleer we het over de Sint gaan hebben. Wij hebben echt genoten van de grootouders in de klas en daarom zeggen wij: DANK JE WEL !
Daarom gaan we de kleuren geel, rood en blauw
aanbrengen. Niet iedereen kent de hoofdkleuren al.
De kleuters mogen op donderdag iets geel, vrijdag iets rood en maandag
iets blauw mee naar school brengen.
De kleuters gaan de kleuren benoemen en sorteren en
we gaan zoals een echte kunstenaar een groot kunstwerk maken waar iedereen aan
meehelpt!
Whooee, er waren spinnen in de klas. De kleuters hadden spinnetjes meegebracht naar de klas. Nu wouden we ook een spinnetje knutselen. Natuurlijk gingen we dat met herfstmateriaal maken. De okkernoot was daar de ideale spin voor. De kleuters mochten deze versieren met verf, pijpragers, klei en takjes. Maar oeps, wij hadden helemaal geen takjes. Waar konden we toch takjes vinden? BUITEN! We gingen dan ook met onze regenjas, paraplu en regenlaarzen opzoek naar takjes.
Joepie, we hadden er gevonden. Nu konden we ermee aan de slag.
Er werden ook nog spelletjes gespeeld zoals prikken in het figuurtje, verfzakjes tegen het raam en spinnen zoeken in de klas.
We hebben thema herfst afgesloten met een heerlijke cake. Dat was smullen.
Brrrr, het is weer zover. De herfst staat weer voor de deur. Ook in ons klasje kwam de herfst even binnen piepen samen met onze eekhoorn. Hij had onze klas versierd met paddenstoelen, kussentjes, leuke spelletjes, bladeren op de grond... alles was veranderd. Oh, de eekhoorn bracht een boom mee maar deze had jammer genoeg geen bladeren. De kleuters wouden helpen de boom bladeren te geven. We gingen onze handen vol met verf versieren en deze op de boom afdrukken. Wat een mooi resultaat.
Ook gingen we een boom verven op het raam, experimenteren in de herfst bak vol met verschillende materialen zoals: bladeren, nootjes, maïs, eikeltjes en zoveel meer.
Een aantal kleuters hadden okkernoten meegenomen naar onze klas. Wat konden we hiermee doen? Waarvoor dienen deze? Hoe maak je ze open? We konden dat doen met een schaar en een mes maar helaas pindakaas, de noot ging niet open. Maar wacht eens, we kunnen er ook op gaan staan. Zo fier dat ze zelf op het idee waren gekomen! Zalig gewoon! Zo konden de kleuters ook kastanjes en okkernoten wassen zodat we deze ook konden opeten.
GI GA GROENTEN, zo begon ons thema over onze heerlijke groenten.
De kleuters konden kennis maken met de verschillende soorten groeten. Iedere dag zat er in ons klein koffertje een ander soort groente. We hebben geleerd over WI-WA-Wortel, BRI-BRA-Broccoli en Bloemi-Bloemkool. De kleuters vonden het zalig om hier over te leren, te ontdekken en te experimenteren.
De kleuters konden groenten sorteren volgende de kleur, heerlijke soep koken samen met de kleuters van juf Miet, wortelspelletjes spelen en een groentewinkeltje maken in onze klas. De foto's laten zien dat de kleuters zich hebben geamuseerd.
Vandaag stond er een vreemd stoeltje bij ons in de klas. Het was een bruin, klein schommel stoeltje. De vraag ging snel de ronde:' Van wie is die stoel?' Is deze stoel van Jules? Van juf Brenda? Van juf Inge? We gingen het uittesten. Iedereen mocht proberen te zitten in het stoeltje...Maar helaas niemand kon er in zitten. Het was namelijk te klein. Dikke dik was namelijk te dik en Jules was te groot.
Toen hoorde we iets roepen.... Daar was ze onze oma! Oma vertelt iedere dag een leuk verhaaltje en interessante dingen waar we van kunnen leren.
In de namiddag stond er een grote snoezeldoos in de klas. De kleuters kunnen experimenteren met de materialen en genieten van de rust. Heerlijk toch!
De wandeling in het bos was geweldig.
De kleuters hebben gerend en over een omgevallen boom gelopen en daarna op een
lange boomstronk gepicknickt. We hebben spinnen gezien, een slak ,
kruipdiertjes, vogels gehoord, ..
Zo is de wereld van de kleuter weer een
beetje groter geworden.
Het is geweldig om ook eens met je
kapoen het bos in te gaan om de herfst te ervaren en zeker als het zonnetje
schijnt.
Dinsdag mogen herfstvruchten, door de kleuters meegebracht worden, want we
gaan een stukje bos in onze klas bouwen.
Donderdag
mogen de kls dan weer een harkje meebrengen,
die in de klas blijft, om de gevallen blaadjes bij elkaar te harken.
Vrijdag
mag iedereen een spin
meebrengen? Die we eens van dichtbij gaan bekijken.
In de tweede week gaan we het weer
eens van dichtbij beleven. Als het wilt regenen natuurlijk!
We lopen door de regen met onze
regenjas en laarzen aan en luisteren naar het tikken van de regen op onze
paraplu.
We voelen de wind in ons gezicht en
kijken naar de vallende blaadjes!
Omdat we niet weten welke dag het gaat
regenen, hebben we reeds alles gevraagd. Deze
spulletjes blijven nog twee weken op school!
Kinderen hebben regelmatig onenigheid of ruzie. Hier moeten ze op een juiste manier leren omgaan. Het is heel moeilijk voor de kleuters om dingen te verwoorden, Ze zullen eerder slaan, speelgoed afnemen zonder te vragen of pijn doen.Aan de hand van poppenspel, luisterspelletjes, verhalen, versje, "stop hou op" handjes leren we de kinderen "STOP HOU OP" zeggen. Dit kunnen jullie thuis ook oefenen, samen met uw kind!