Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We
willen deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in
de klas, mogen de kleuters elk een
kaarsje meebrengen. Die steken
we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren
dat we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag doen we een zakje open
en dan staan we even stil bij een verhaal of een handeling
uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het
kerstverhaal wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met de
beeldjes bij onze boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een
koning of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
Op dinsdag 9 december komen nieuwe kleuters kijken naar ons klasje.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Voor ons knutselwerk hebben we
een tak van ongeveer 2 cm dik en 50 cm lang nodig.
Op maandag mag je de tak mee naar school brengen, voorzien van een
naamkaartje.
Omdat het cadeautjestijd is, zou het fijn zijn als jullie het oud
cadeaupapier en lintjes zouden bewaren. Wij kunnen daar nog fijn mee
knutselen.
Alvast bedankt
Sorry voor de vertraging, er was een foutje het met invoegen. Juf inge
O, wat een spannende tijd komt er nu aan! vol spanning wachten op de komst van de Sint met zijn pakjes en dan nog wel in het donker. Veel kleuters hebben de Sint al gezien of hebben hun schoen al gezet.
Omdat de Sint met de boot in ons land aankomt, willen we met de kleuters een grote boot in de klas knutselen. Verkleden als piet en als de Sint, over de daken lopen, pakjes in de schoorsteen gooien en nog veel meer doen we allemaal in de klas.
Op maandag, 1 december zetten we een mooi klompje van de Juf en wat suiker voor het paard klaar.Wat zal de Sint in onze schoen brengen denk je?
Op donderdag, 4 december komt de Sint persoonlijk naar onze school. De kleuters krijgen de kans om voor de Sint hun kunsten te laten zien en samen te zingen voor hem. Dit zal een heerlijk feest worden!!!
Vanaf woensdag start ons nieuwe thema "KUNST". We gaan met de kleuters naar kunstwerkjes kijken in hun omgeving. We leren de kleuters kijken naar en genieten van al deze kunst. De kleuters vertellen wat ze mooi of niet mooi vinden en welke gevoelens de kunstwerken oproepen bij hen. Na het bewonderen gaan de kleuters ook zelf aan de slag. Ze krijgen de kans om veel te experimenteren met allerlei soorten materiaal om zo tot een eigen kunstwerk te komen. Is er iemand van de grootouders of ouders die met kunst bezig zijn, dit kan zowel beeld, muziek of schilderen zijn, en wilt dit aan ons laten zien? Laat ons dit even weten! We vragen ook nog een leuke foto van de kleuters die dit jaar voor de eerste keer naar school zijn gekomen en dit voor het kunstwerk van juf Veronique. Denk er even aan dat maandag en dinsdag geen school is!
We starten onze week met het verwelkomen van de nieuwe kleuters We leiden ze rond in de klas en spelen met hen samen zodat ze alles een beetje leren kennen. Deze week gaan we ook nog eens puzzelen met de kleuters zodat ze nog een puzzelrups kunnen verdienen. We starten onze computer op voor het eerst dit schooljaar en begeleiden de kleuters met het computerspel, zodat ze het achteraf alleen kunnen spelen. Kiezen is een belangrijke vaardigheid. Daarom
leren we de kleuters bewust te kiezen waar ze willen spelen en met welk
materiaal. Dit doen we met behulp van gekleurde armbandjes die overeen
komen met de kleur van de respectievelijke hoek.
Met onze rugzak zijn we vrijdag op zoek gegaan naar de herfst. Door allerlei toffe opdrachtjes tijdens onze wandeling hebben we heel wat herfstvruchten gevonden en de natuur van dichtbij ervaren.De komende twee weken zullen we de herfst om ons heen verder beleven a.d.h.v. het boek: " Karel in de herfst". Omdat we niet kunnen voorspellen wat het weer geeft, mogen de kleuters op dinsdag alvast regenkledij, paraplu en een harkje meebrengen. Deze blijven de twee weken op school zodat we kunnen inspelen op het weer van de dag. Als afsluiting van ons thema gaan we feesten rond het kampvuur met zelfgebakken notencake en chocolademelk!!
De komende twee weken werken we samen rond het prachtige boek " Kleine Kangoeroe". Kleine Kangoeroe wil bij mama blijven, hij komt niet uit de buidel. Wat mama ook probeert! Tot....... Op maandag starten we met het vertellen van het verhaal, zodat de kleuters Kleine Kangoeroe leren kennen! Om
het verhaal te beleven zullen we de klas en de poppenhoek verrijken met
de meegebrachte knuffels, de geknutselde vogels of vlinders, de verkleedkleren van Kangoeroe... Omdat het prentenboek over gevoelens en mama gaat, gaan we ook werken rond de gevoelens " blij en verdrietig". In plaats van het verhaal te vertellen gaan we het ook eens bekijken op het digitale bord in de lagere school. En op het einde van onze twee weken, beelden de kleuters het verhaal zelf uit terwijl de juf. het vertelt.
Op dinsdag mag je kapoen een knuffel uit het verhaal meebrengen: dit kan een olifant, een giraf, een aap, een vogel, een vlinder of een kangoeroe zijn.
De eerste week van het schooljaar
zit er alweer op.
We zijn goed gestart en de kleuters zijn "het naar school gaan" weer
een beetje gewoon!
Om het spelen in de klas goed te laten verlopen speelt de juf. de komende week
mee in alle hoeken.
Hierdoor leert ze de kleuters hoe ze met het speelgoed kunnen spelen en leren
de kleuters ook de regels en afspraken van elke hoek kennen.
We leren een welkoms lied en -dans die we 's morgens in de kring kunnen zingen.
De kleuters leren elkaar te groeten door goede morgen te zeggen of door elkaar een
handje of knuffel te geven.
We maken ook een Tof-hoekje met het Mariabeeld, een kaarsje, het gebedendoosje,
bloempjes, sfeermuziek en de kleuters leren een kruisje maken.
Na onze geweldige zonnige vakantie zijn we weer paraat. we kijken ernaar uit om weer allerlei leuke dingen te beleven samen met de kapoenen.
Nu zondag van 10.00-11.00 zijn alle kleuters die in de loop van het schooljaar naar school mogen gaan, welkom op school.jullie kunnen dan alvast kennis maken met iedereen.
De eerste week op school zullen er heel wat traantjes vloeien. Die worden door ons liefdevol weggeveegd.
Om zich vlugger thuis te laten voelen in de klas, is het fijn als je kapoen op donderdag 04.09 een foto van mama, papa, broer, zus of eventueel een huisdier ( max 3 stuks) meebrengt die het hele schooljaar in de klas blijft.
Diezelfde donderdag mogen ze een geliefd voorwerp waar ze zich goed bij voelen meebrengen. 's Avonds gaat dit mee terug naar huis.
Iedere kapoen krijgt een persoonlijk kenteken toegewezen. We leren ook ons jasje uit en aan doen en bij het juiste kenteken op te hangen.
Op donderdag 04.09 zijn de ouders van de kleuters welkom op onze info avond in de klas. Hier kan je vragen stellen en worden jullie een beetje wegwijs gemaakt in ons klasgebeuren. Wij zullen starten om 19.00 zodat de ouders die naar de info avond van het eerste studiejaar willen ook op tijd zijn.
Om de laatste dag een beetje feestelijk af te sluiten, hebben we er een gezellig feestje van gemaakt.We hebben nog eens iedereen op de foto gezet met een lieve lach.
Dankjewel voor al die lieve kaartjes en presentjes, die zullen er zeker voor zorgen dat ik vlug genezen zal zijn.
We zijn met een grote bus naar de binnenspeeltuin gegaan. Gelukkig waren er zoveel lieve ouders die ons geholpen hebben met de auto's. Dankjewel allemaal.
De kleuters hebben een fantastische dag gehad. Zij hebben geen moment stil gezeten. Zelfs de lekkere frietjes waren zo op, om toch maar vlug te gaan spelen.
Als de kleuters aan papa denken, denken ze vooral aan fijn spelen en knuffelen met papa! Zich geborgen voelen is daarom ook het vertrekpunt van dit thema.
De kleuters mogen op maandag een foto vanpapa waar hij alleen op staat en een foto waar je kapoen ook alleen op staat meebrengen.
Op dinsdag gaan we samen met de kleuters een knuffelhoek maken met hun eigen meegebrachtekussen en knuffel. In die super gezellige hoek vertellen we verhaaltjes.
De kleuters gaan aan elkaar vertellen over hun papa: wanneer maakt papa mij blij, boos of verdrietig?
We sluiten het thema af met een grote knuffeldans.
De afgelopen 2 weken hebben we samen veel gezongen en genoten van het presentje maken voor mama. Spijtig genoeg hebben we technische problemen gehad om leuke foto's te maken. Ik hoop dat alles nu weer terug in orde is, zodat de kleuters weer kunnen stralen op een foto. Onze kleuterleider in spe, Jonas, is vorige week afscheid komen nemen. Hij zal dan ook geen stage komen doen zoals de planning was.
Daarom hebben de kleuters en ik zitten zoeken naar een thema. Dit is uiteindelijk " Wat een verkeer om ons heen!" geworden. We starten met een verhaal over Jules op een fiets. We maken kennis met de regeltjes van het verkeer, de verschillende vervoersmiddelen en krijgen de kans om onze fietsvaardigheden te oefenen.
Donderdag nodig ik de kleuters uit om met de fiets naar school te komen, zodat ze die dag zeker op hun super fiets kunnen fietsen. Maandag zetten we onze kennis om in de praktijk door een wandeling in het dorp. Zorg er voor dat de kleuters zeker hun fluo vestje meebrengen. Dinsdag maken we een ritje met de bus naar de buitenspeeltuin. De verdere info voor deze uitstap volgt nog, wees gerust.!
Woensdag hebben we een klein feestje, ik, Juf Inge, gaat het klasje helaas voor dit schooljaar verlaten en dit om medische redenen.Natuurlijk zal er weer een lieve juf in mijn plaats komen. Wie weten we nog niet.
We zijn weer allemaal heel druk bezig met de voorbereidingen voor het schoolfeest. Deze week kunnen de kleuters hun talenten van dans en zang in de klas en op het schoolfeest ten beste geven. Meester Jonas heeft vorige week al een heel rock concert gegeven. Zijn er nog kleuters die een microfoon thuis hebben en dat we die mogen lenen voor in de klas? Wij hebben reeds frietjes, worstjes en ketchup geknipt en geverfd voor onze klas. We maken een frietkraam en een echt podium in de klas. Daar zullen wel weer mooie foto's uit voortkomen.
Op vrijdag is dan zover. Omdat we rekening houden met de jongste kleuters, wordt er alleen in de voormiddag geoefend. Dus als ze hun middagslaapje nodig hebben, is dat zeker geen probleem. Dit is ook voor vrijdag namiddag, zo kunnen ze uitgerust naar het schoolfeest komen.
Nog even enkele praktische regelingen:
de kleuters worden om 17u30 op school verwacht in mijn klas
de kleuters hebben hun schoolfeest kleren reeds aan al ze naar school komen: d.w.z.
Meisjes: witte sokjes, wit T shirt en een staartje in de haren Jongens: blauwe jeans broek, wit T shirt
De turnschoenen en de attributen (voor de jongens een zonnebril) worden in de klas aangedaan. Na hun optreden mogen de kleuters gehaald worden in de klas. De juffen gaan dan helpen op het schoolfeest.
Wij hopen dat jullie zullen genieten van het schoolfeest!!!!!
De paasklokken zijn nog op school geweest en de kleuters hebben hun mandje mogen vullen met lekkere eitjes. In de klas worden de eitejs gezellig op gegeten. Dat geeft wel eens een zwarte pieten mond!
Onze gezellige namidag wandeling met de grootouders. Het zonnetje en de stralende gezichtjes van de kapoenen en grootouders zorgden ervoor dat de wandeling een toffe ervaring. Dank je wel voor de fijne namiddag!
Het schoolfeest komt nu echt dichterbij en daarom willen we vragen om alvast even te kijken. ( dit is voor iedereen) voor een effen wit T-shirt en witte sokken! Voor op de dag zelf willen we voor de meisjes een hoog staartje voor de jongens een jeans broek en een zonnebril ( deze zonnebril mag deze week al meegebracht worden, zo kunnen wij ermee oefenen)
Hopelijk heeft de paasvakantie jullie allen deugd gedaan en kunnen we er weer volop tegenaan! We starten onze twee weken met het rapen van paaseitjes! Die hebben de klokken nog voor ons gebracht! Op 2 mei is het schoolfeest en daarom gaan we elke dag ons dansje oefenen zodat we het zeker goed kunnen. We gaan ook de verkleedkleren eens passen. U
krijgt nog een apart bericht waarin staat wat u nog voor uw kleuter
moet zorgen voor verkleedkleding. Dit geef ik zo snel mogelijk door ! We gaan in de klas ook een podium maken, met een micro, gekleurde lichtjes... waar de kleuters kunnen playbacken. Ze mogen hun favoriete muziek mee naar school brengen ( hun naam erop schrijven a.u.b.)
Alle kleuters hebben genoten van de bezoekjes van grootouders aan de klas. Wij vonden het fijn dat jullie de tijd gevonden hebben om even samen met ons dingetjes te doen. Het is zeker iets om te herhalen?
Na onze toffe wandeling met oma en opa, willen we nog even rond de lente werken.We gaan op bezoek naar het kippenhok met de kakelende kippen, de trotse haan en rapen verse eieren. Die eitjes willen we bakken in de pan en dan gezellig opeten.
De stagiaires Elien en Jonas komen weer met de kleuters activiteiten doen rond de lente.
Op dinsdag 1 april komen nieuwe vriendjes een kijkje nemen in de klas.
Op donderdag 3 april laten we ons vastleggen op doek door een fotograaf. Trek je beste paaskleren aan!!!
!!!!!!!! Aandacht!!!!!!!!
Binnenkort hebben we ons geweldig schoolfeest. Dan mogen we ons weer verkleden en onze beste danspasjes laten zien. Daarom willen we om praktische redenen even vragen of we kunnen rekenen op alle kleuters? Zo niet, laat ons dan even iets weten. Zo weten we voor wie we kleding moeten voorzien.
Na deze weken, kunnen de kleuters hun energie thuis kwijt in de fijne Paasvakantie en dan zien we elkaar weer terug op dinsdag, 22 april 2014
Op maandag verwelkomen we de nieuwe vriendjes in onze klas.
We vertellen ook onze belevenissen van de vakantie. Met maskers en hoeden genieten we nog een beetje van carnaval en gek doen!
Daarna gaan we met oma en opa op zoek naar de eerste lentetekens in de natuur door een wandeling te maken.
We toveren onze poppenhoek om in een tuintje en we brengen een beetje lente in de klas.
De komende weken staat alles in het teken van zaaien, groeien en lente kriebels.
Om dit te bereiken hebben we hulp nodig van jullie.
We zijn nog op zoek naar een grasmachine en een kruiwagentje.
Kunstbloemen, wegwerp bloempotjes, lege keukenrollen, eierkartons,plastieken eieren en eierdopjes zijn ook nog welkom.
We sluiten ons thema af met het GROOTOUDERFEEST op woensdag 26 maart!!!
Nu carnaval eraan komt, gaan we in de klas ook nog een beetje rond muziek werken en natuurlijk carnaval vieren! De stagiaires Jonas (bij juf. Inge) en Elien (bij juf. Miet) zorgen ook voor wat activiteiten hier rond. Zij komen maandag en dinsdag weer met de kleuters spelen. De
andere dagen gaan we nog experimenteren met materialen die geluid
kunnen maken, we gaan luisteren naar verschillende geluiden en muziek. Uw kleuter mag in het begin van de week al iets meebrengen wat geluid kan maken. En
we dansen op verschillende soorten muziek: van klassiek tot pop en
rock. De kleuters ervaren dat muziek, vrolijk of droevig kan klinken, rustig of druk... Op donderdag gaan we met alle kleuters carnaval vieren. Eerst
mogen ze allerlei spelletjes spelen zoals jongleren met allerlei
materiaal, spelletjes met muziekinstrumenten, bewegingsomloop,
spelletjes met ballonnen en lekkere smoutebollen eten!! Na de speeltijd gaan we dan carnaval vieren en dansen op de gekste carnavalsliedjes. Het zou fijn zijn als u uw kleuter verkleed naar school liet komen op deze dag! Confetti, serpentines en wapens zijn niet toegelaten! Op vrijdag houden de leerlingen van de lagere school een heuse carnavalstoet door het dorp! Wij gaan met de kleuters kijken naar de stoet. Op vrijdag moeten de kleuters van juf. Inge en juf. Miet nietverkleednaar school komen!
We starten ons thema met een wirwar van draden doorheen de klas gespannen en figuren van draad die in de klas ophangen. De kleuters gaan verwonderd op ontdekking. Ze bewegen zich er door heen en benoemen wat ze allemaal zien. Dan vertelt de juf het verhaal " De draad van Alexander". Alexander heeft een draad en daarmee kan hij alles maken wat hij wil. De kleuters kunnen ook van alles maken met draad en spelen in de hoeken met de draden. Alle kunstwerkjes van de kleuters worden samen gebracht tot 1 geheel, "een mobile".
Het prentenboek "De draad van Alexander" is gemaakt naar aanleiding van een echte kunstenaar: Alexander Calder genaamd. Hij maakte speelse draadfiguren, mobiles en monumentale beelden. Met dit thema komen de kleuters in contact met kunst en creativiteit. Ze bekijken de kunstwerken van Alexander Calder en vertellen wat ze zien
Deze week maken de kleuters kennis met de verteltas: " Welterusten Dikkie Dik".
Dikkie Dik en zijn vriendje proberen een dutje te doen in een mandje. Als beertje eindelijk onder hun mandje tevoorschijn komt, ontdekken de twee vrienden dat hun mandje te klein is voor hun drietjes. Daarom besluiten de vrienden om een andere slaapplaats te zoeken. Ze komen terecht bij hun andere vriendjes en vinden een plaatsje op de kussenberg.
Met jullie hulp, krijgen de kleuters de kans om weer allerlei nieuwe ervaringen op te doen.
Op maandag zoeken we het juiste dopje bij de juiste fles. Daarom vragen we om plastiek flesjes, tubes of potjes met bijhorend schroefdopje of dopje mee te brengen.
Vrijdag mogen de kleuters een leuk kussen meebrengen zodat we allerlei spelletjes kunnen doen en tenslotte ook een superbed kunnen maken.
Voor de volgende dagen zijn we ook op zoek naar dik, zeer dik brei- of haakgaren, dunne stroomdraad en oude ijzeren draadkleerhangers.
Wij willen alle mama's en papa's,oma's en opa's even bedanken voor de toffe medewerking. De kleuters straalden om van de meegebrachte te proeven, te ruiken. Wij zijn echt blij dat jullie zo meewerken.
Vanaf de 14 februari kunnen jullie de verteltas om thuis te vertellen.
De komende twee weken gaan we ons lichaam eens nader bekijken. We bewonderen onszelf in de spiegel en benoemen de lichaamsdelen. We meten hoe groot we zijn en gaan ook de poppen sorteren van groot naar klein. De kleuters kunnen hun hoofd versieren met attributen zoals een bril, clownsneus, oorbellen... en leren een gezicht te tekenen met alles erop en eraan. De volgende dagen gaan we het hebben over onze zintuigen. Donderdag mogen de kleuters iets meebrengen om naar te luisteren. Wat HOREN we allemaal? Vrijdag mogen ze iets meebrengen wat lekker of vies ruikt. Wat RUIKEN we allemaal? De week erna, op maandag mogen ze iets meebrengen om te proeven ( zoet, zuur, bitter of zout). Wat PROEVEN we allemaal? Dinsdag gaan we iets lekkers klaarmaken! Wat is nog een verrassing!! Donderdag gaan we van alles doen met onze handen. Wat VOELEN we allemaal? En vrijdag sluiten we ons thema af met onze benen en voeten op een blote voeten pad!
Na al dat feesten en nieuwjaarsbrieven lezen, zullen we stilaan weer de draad opnemen in onze klas. We starten onze week met het verwelkomen van de nieuwe kleuters We leiden ze rond in de klas en spelen met hen samen om zo alles een beetje te leren kennen. Het verhaal van de 3 koningen wordt verteld en de kleuters gaan op zoek naar een klein kroontje in de klas. Wie het vindt wordt koning voor 1 dag! De kerstboom wordt nu ook afgebroken. Deze week gaan we nog eens puzzelen met de kleuters zodat ze nog een puzzelrups kunnen verdienen en we starten onze computer op voor het eerst dit schooljaar en begeleiden de kleuters met het computerspel, zodat ze het achteraf alleen kunnen spelen. Volgende
week gaan we de kleuters eenvoudige tekeningen leren tekenen a.d.h.v.
een stappenplan, zoals een zon, een paddenstoel... We gaan ook veel
tijd steken in het samen gezelschapsspelletjes spelen. Zo leren ze hun
beurt afwachten, de kleuren benoemen, tellen, identificeren....