De komende twee
weken kom ik (juf Anke) stage lopen in het klasje van juf Inge!
Vanaf dinsdag ga ik
het vooral hebben over de kerstboom, de kerstlichtjes, de kerstballen
en de slingers. Deze voorwerpen zullen op het begin van de week in
een groot cadeau zitten.
Vervolgens komen er
door de week leuke activiteitjes aan bod. De kleuters mogen de
kerstslingers op verschillende plaatsen houden ten opzichte van hun
eigen lichaam. Ze mogen stempelen met wattenstaafjes, kurken,
sponsjes op een papier waar ze een kerstbal uit zullen prikken.
Ze zullen kerstballen van klein naar groot moeten leggen. Daarnaast
zijn er nog veel leuke andere activiteitjes!
In de tweede week
gaan we vooral rond het kerstverhaal werken.
We zullen samen een
kerststal waarnemen. Ik ga het kerstverhaaltje in enkele dagen
voorlezen op een interactieve manier. De kleuters mogen de
handelingen van de kerstfiguren uitbeelden. Ze mogen de vacht van een
schaapje met scheerschuim maken. Tijdens een leerwandeling mogen ze
kerstfiguurtjes zoeken. Maar er zijn ook nog andere leuke
activiteitjes! Uiteindelijk zullen ze het kerstverhaaltje mogen
uitbeelden.
Wie heeft zijn schoentje al eens gezet? En waarom? Voor vele kleuters is dit de eerste keer dat ze bewust het Sinterklaasgebeuren meemaken.
Deze maandag zijn we ons thema gestart met het verhaal: "Anna en de Sint". Anna gaat voor de eerste keer kennismaken met de Sint. Hoe ziet hij eruit en wat zijn de kriebels nu in Anna haar buikje toch?
Wij hebben de boot en het Sintenpaleis al opgebouwd in de klas en de vlaggen hangen al klaar. Ook zijn paard en het oefenterrein voor de Pieten staan klaar
De kleuters leren om net zoals Piet over het dak te lopen, leren Sinterklaasliedjes, mogen zich verkleden als Sint en Piet en leren om in elk schoentje iets te leggen.
Als afsluiter komt de Sint op 4 december op bezoek en brengt dan leuke cadeautjes mee.
De kleuters mogen op maandag 6 december een eigen cadeautje van thuis meebrengen naar school. De kleuters vertellen dan vol trots over hoe ze het gekregen hebben en tenslotte kunnen ze er mee spelen.
Denk er aan om zeker de naam van je kapoen op het speelgoed te zetten.
Maandagmorgen gaan de deuren weer open van ons klasje om zowel de bekende vriendjes als de nieuwe vriendjes te verwelkomen.
Zoals na elke vakantie, luiteren we naar alle verhalen van de kleuters, maken kennis met de nieuwe vriendjes en krijgen de tijd om samen te spelen .
Wij blijven deze weken nog de wonderlijke kenmerken van de herfst ontdekken. We vertellen het verhaal: Heksje Mimi en de kabouter.
Samen maken we kennis met de begrippen groot en piepklein, droog en nat, zoeken buiten naar paddenstoelen en spinnen. Brengen het bos in de herfst binnen door bladeren, kabouters in hun paddenstoelen, harkjes en kruiwagens om de blaadjes bij elkaar te harken, spelen met kleine diertjes in ons bos, .....
Wij sluiten ons thema af met het eten van een lekkere cake rond ons zelfgemaakt "kampvuur".
Een feest voor- en met grote en kleine vrienden. We komen samen om te feesten en te genieten.
Deze week ontdekken de kleuters hoe je vriendjes kan maken. Wat kan je doen met je vriend? En het is zo fijn om vriendjes te hebben.
Voor de meeste kleuters zijn oma en opa hun beste vriend. De kleuters vertellen wat voor toffe en leuke dingen ze met oma en opa doen. De kleuters staan even stil bij het: hoe laat je zien dat je iemand graag hebt of ziet?
We zijn deze week ook druk bezig om het podium te verkennen, te leren dansen en zingen op het podium. Een drukke en fijne tijd.
Op dinsdag mogen de kleuters een foto van hun oma en opa meebrengen naar school.
Van 30 september tot 8 oktober:
Hallo allemaal,
Heel waarschijnlijk hebben jullie al eens een steentje ontdekt in de jaszak van jullie kleuter.
We kunnen er niet onderuit dat kinderen wel gefascineerd zijn door stenen.
Dit hebben we al gemerkt tijdens onze wekelijkse uitstap. Daarom gaan we dit thema uitdiepen!
We gaan op zoek naar stenen. Hoe krijgen we de zware stenen mee naar school?
De kleuters zoeken naar een oplossing.
De stenen worden gewassen en grondig bekeken, ook met het vergrootglas.
De kleuters vergelijken de stenen qua kleur en grootte en sorteren ze.
In de klas kunnen de kleuters bouwen met de stenen, ze vervoeren, ze beschilderen...
Al spelend ontdekken ze de begrippen: zwaar-licht, groot-klein.
Deze week lezen we het prentenboek " Het grote billenboek" voor uit onze boekenhoek. In dit verhaal gaan grote en kleine dieren op het potje. Er zijn grote billen, zachte billen, dunne billen, gestreepte billen, ....
We nemen de tijd om groot en klein te verkennen. We gaan op zoek naar de verloren staartjes van de dieren. Oefenen op het openen van knopen, ritssluitingen, drukknopen, ..
Wij stimuleren elkaar om op de wc of het potje te plassen, het broekje omlaag en omhoog te doen door het geven van een dikke duim.
Wij vragen jullie hulp.
Op vrijdag mogen alle kleuters een foto van hun potje thuis meebrengen.
Wie thuis een potje voor de pop heeft, mag dit ook altijd meebrengen. Hoe meer hoe leuker!
De lange vakantie loopt weer op zijn einde. Het nieuwe schooljaar begint.
Zondag hebben alle kleuters een bezoekje kunnen brengen aan hun nieuwe klas en de nieuwe juf.
Het is voor iedereen weer een hele verandering en aanpassing.
Daarom gaan de kleuters samen met de juf de klas verkennen.
We maken kennis met de nieuwe vriendjes van de klas. We leren wat kan en niet kan. We nemen de tijd om het dagverloop in en rond de klas eigen te maken.
Zo ontdekken ze na verloop van tijd dat na een hele dag heerlijk spelen, mama en of papa hun staat op te wachten aan de poort na de laatste schoolbel.
Wij vragen aub om een foto van jullie kleuter, deze foto hangen wij dan op in onze klas.
Wij kijken uit naar onze ouderavond op dinsdag 7 september 2021 om 19.30 . Hopelijk kan jij er bij zijn ?
Zoals jullie misschien al weten is vrijdag het EK
voetbal gestart.
Daarom willen we volgende week graag leren en spelen rond de Rode Duivels en
voetballen.
Zo gaan we ons 's morgens opwarmen op voetbal muziek
en spelen we een wedstijdje voetbal op het veld.
We leren rollen met ballen en gaan werken rond de kleuren van de vlag van
België.
Op de dagen dat de Rode Duivels voetballen mogen de
kleuters verkleed naar school komen. Bijvoorbeeld:
Een voetbal T-shirt, een slinger, vlaggetjes op de wangen getekend, ...
Wie thuis hier niets van heeft hoeft zeker niets te kopen! Een gewone rode,
zwarte of gele T-shirt mag zeker ook!
(De speeldagen van de Rode Duivels zijn donderdag 17
juni en maandag 21 juni)
Go Go Go Rode Duivels!!
Alvast veel supporter plezier!
De week erna gaan we het hebben over water.
We gaan water spelletjes spelen, poppen wassen in de klas, ...
Laat dat mooie weer maar komen!!
Binnenkort is het weer Vaderdag! En omdat papa's veel
van auto's houden gaan we de komende tijd leren en spelen rond het thema racen.
We starten het thema
met het verhaal: "Gewonnen" geschreven door Ruth Wielockx.
Het is een boek dat
gaat over racen met verschillende voertuigen en met een verrassend einde.
We gaan kijken wat
een coureur allemaal nodig heeft om te racen: we verkleden ons met een overal
en helm, we zetten een circuit uit, onze loopfiets is de raceauto, we wisselen
banden in de pitstop, we bouwen een podium, knutselen een finishvlag, een beker
en nog veel meer
Natuurlijk gaan we
ook een echte wedstrijd houden waarbij de winnaar op de hoogste trede van het
podium mag staan en een beker in ontvangst mag nemen!
Donderdag 10 juni houden we deze
wedstrijd en mogen de kleuters hun loopfiets mee naar school brengen!!!
Het belooft een
spannende week te worden!
Heeft er iemand een helm of een band
van een kruiwagen waar we mee mogen
spelen? Achteraf krijgen jullie het mee
terug naar huis!
Even melden dat nu
donderdag 3 juni de schoolfotograaf
komt.
De kleuters mogen op
zijn mooist naar school komen!
Vanaf maandag werken we rond het thema kleuren en vormen.
De rode draad doorheen deze week is het boek van klein wit visje. Terwijl hij opzoek is naar zijn mama, komt hij allerlei verschillende dieren tegen in de zee. Deze dieren hebben elk hun eigen kleur en deze gaan we van dichtbij bekijken. Iedere dag staat in teken van een andere kleur. Naast de kleuren, komen ook enkele vormen aanbod. We halen Hamertje tik nog eens boven en gaan op zoek naar (nieuwe) kleuren in onze klas. Ook maken we een kunstwerk van verf en verschillende vormen.
Na een weekje vakantie, zijn we klaar om er terug in te vliegen. We verwelkomen 2 nieuwe kleutertjes in onze klas. Daarom hebben we deze week geen thema en richten we onze zinnen op het welbevinden van de nieuwe kleuters en spelen veel samen in onze verschillende hoeken.
Op 11 februari is Jules, onze klaspop jarig! Dat gaan we samen vieren met een leuk feestje!
Maar eerst moeten we ons feest voorbereiden, dit doen we door de klas te versieren met zelfgemaakte slingers en ballonnen. We knutselen een kroon voor Jules en maken cadeautjes . De kleuters bakken lekkere gebakjes, mogen ze zelf versieren en worden op het feestje lekker opgegeten.
We leren een verjaardagslied en een gek dansje voor op het feest. En dan mag Jules op zijn verjaardag eindelijk de kaarsjes uitblazen en de cadeautjes open maken!
Meebrengen
- Uw kleuter mag ook een foto van zijn/haar verjaardagsfeest naar school meebrengen! De kleuters kunnen dan vol trots vertellen over hun verjaardagsfeestje
- Op donderdag 11 februari mogen de kleuters een strikje of een feestkleed of een ander feestelijk accessoire aandoen
Natuurpunt organiseert deze week de vogeltelweek. Daarom willen we de kleuters laten kennismaken met de verschillende vogels in onze natuur.
We gaan ook de vogels tellen die we in onze voederhuisjes zien.
Elke vogel heeft een eigen naam met een specifiek uiterlijk. De kleuters proberen de verschillen te zien tussen de vogels zodat ze na een tijdje de vogels kunnen herkennen.
We vertellen deze week het verhaal: "Coco kan het" dat aansluit bij ons thema.
Coco is een jong vogeltje dat nog moet leren vliegen. Mama vogel moedigt hem aan en zegt dat hij het kan!
Coco durft uiteindelijk toch en het lukt. Wat is hij blij en fier op zichzelf. Nu kan hij samen met zijn vriendjes rondvliegen!
In de klas geeft de juf de kleuters een dikke duim als ze iets goed kunnen.
De kleuters oefenen dingen die ze nog niet zo goed kunnen en worden aangemoedigd!
Dank je wel voor de vele mutsen, lampjes en zonnebrillen die we mochten gebruiken. De kleuters hebben genoten!
Onze nieuwe kleuters hebben hun start gemaakt en we hebben deze week tijd gehad om elkaar al wat beter te leren kennen.
De komende 2 weken staat er het thema Licht en donker op ons programma. We werken rond het verhaal Licht uit! van Guy Daniëls. Het uiltje in dit verhaal heeft bang van het licht en zijn vriendjes doen er alles aan om dit probleem op te lossen. In de klas gaan we knutselen rond dag en nacht, er staat een donker hoekje in onze klas en we gaan in het donkere bos met onze zaklampen schijnen. Een activiteit en poppenspel rond schaduwen, mag in dit thema zeker niet ontbreken.
Jullie kleuter mag op maandag 11/1 een zaklamp, een muts, een of ander lampje en een oude zonnebril meebrengen. Deze spulletjes zullen twee weken in de klas blijven om ervaringen op te doen.
Gelieve ook één pak vochtige doekjes mee te brengen.
Wij hopen dat jullie een fijne en gezellige Kerst en Nieuwjaar hebben gehad.
Wij wensen jullie allemaal een heel gelukkig en een gezond 2021 toe!
De tijd van Kerstmis en Nieuwjaar kan wel eens heel druk zijn en kleuters kunnen dan heel veel indrukken opdoen. Daarom starten wij het nieuwe jaar rustig.
We verwelkomen 4 nieuwe vriendjes in de klas. De kleuters krijgen allemaal weer de tijd en de ruimte om aan elkaar gewoon te worden.
Deze week vertellen we over de drie wijzen die kindje Jezus een bezoekje kwamen brengen. We eten cake met de drie verstopte bonen erin, verkleden ons in de drie wijzen en beelden het Kerstverhaal uit.
En dan zoeken we alle kerstversieringen weer bij elkaar om deze te bewaren voor volgend schooljaar.