Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We willen
deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elkeen kaarsje meebrengen.Die steken
we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren dat
we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag staan we even stil bij een
verhaal of een handeling uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met debeeldjes bij onze boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Omdat het cadeautjestijd is, zou het fijn zijn
als jullie het oud cadeaupapier en lintjes zouden bewaren. Wij kunnen daar nog
fijn mee knutselen.
De eerste week na de vakantie zit er weer op. In de klas hebben we gewerkt rond: wat hebben we al allemaal geleerd en hoe goed hebben we al alles onder de knie. We mogen trots zijn, want we hebben al heel wat bij geleerd!!!
Deze week proberen we spelenderwijs te ontdekken wat een bal allemaal kan. Wat kunnen wij doen met een bal ? Rollen, gooien, vangen,....en samen spelen. Misschien komen we wel tot een groot bouwwerk om knikkers te laten rollen Het is zeker een week vol ballen!
De herfst is druk bezig om de natuur om te toveren en voor te bereiden op de winter. Allerlei dieren zijn nu nog druk bezig, zo ook de spin.
Deze week bekijken we de natuur wat van dichterbij en gaan we op zoek naar spinnen. Misschien komen we op onze zoektocht wel een kabouter tegen???
Ook afscheid nemen is een onderdeel van de herfst.In
deze periode van Allerheiligen willen we ook even stilstaan bij het gemis van
iemand dierbaar.Dit stille verdriet kan ook te maken hebben met het verlies van
een diertje of knuffel bij de kleuters.
De kleuters mogeneen fotomeebrengen van een dierbare ( mens of
dier) die hij/zij mist, dit op maandag. Wie thuis ook op zoek wilt gaan naar spinnen, mag de spinnen ook mee naar school brengen!
Op maandagvoormiddag
gaan we een bezoekje brengen aan de boomgaard tegenover de school.
Hangen de appels nog aan de boom
of zijn ze op de grond gevallen?
We vullen onze mandjes en nemen
de lekkere vruchten mee naar onze klas!
U mag uw kleuter rubberen
laarsjes meegeven, want het kan daar wel nat zijn in het hoge
gras!!
Op dinsdag gaan we de appels eens
van dichtbij bekijken en proeven.
Zijn ze lekker, zoet of zuur?
Op donderdag maken
we appelmoes die we heerlijk samen op smullen! Dank u herfst voor het lekkere
fruit!
Om zeker toch genoeg appels
te hebben, mogen de kleuters er nog één meebrengen!
Hebben jullie misschien plastiek
fruit, thuis of bij oma, wat jullie niet meer gebruiken en niet meer terug
willen?
Breng dit dan mee, hier kunnen de
kinderen fijn mee spelen in onze poppenhoek!
We hebben tof gewerkt rond het
boek "Kleine Kangoeroe". We hebben hier een verteltas van, die wij
ook uitlenen. Wij geven volgende week een briefje mee waarop je kan een data kan opgeven wanneer je de verteltas wilt lenen.. wwwwwv
De komende twee weken werken we samen rond het
prachtige boek Kleine Kangoeroe.
Kleine Kangoeroe wil bij mama blijven, hij komt niet
uit de buidel. Wat mama ook probeert!
Tot .
Op maandag starten we met het vertellen van het
verhaal, zodat de kleuters Kleine Kangoeroe leren kennen!
Om het verhaal te beleven zullen we de klas en de poppenhoek
verrijken met de meegebrachte knuffels, de geknutselde vogels of vlinders, de
verkleedkleren van Kangoeroe
Op het einde van onze twee weken, beelden de kleuters
het verhaal zelf uit, terwijl de juf. het vertelt.
Op dinsdag mag je kapoen een knuffel uit het verhaal
meebrengen:
Dit kan een olifant, een giraf, een aap, een vogel,
een vlinder of een kangoeroe zijn.
Info:
Omdat we de kleuters willen stimuleren in hun
zelfstandigheid, hebben we
het wat kan ik al- blaadje gemaakt, wat in het
zitske moet blijven.
In de loop van het jaar kunnen de kleuters een sticker
verdienen als ze iets zelfstandig kunnen doen!
Deze week gaan we het grote hinkparcours wat op de
speelplaats is geschilderd, uitleggen in de klas!
Iedere dag brengen we een hinkvak aan, aan de hand van
een toneel. De bedoeling van dit hinkparcours is: om de kleuters
te leren omgaan met een conflict!
Hoe leren ze dit:De kleuters leren " STOP, HOU OP"
zeggen. Ze leren naar elkaar te luisteren en ze leren hun probleem met de ander alleen, of met hulp
van de juffrouw op te lossen.
Dit proberen we onder de knie te krijgen, door te
oefenen in allerlei activiteiten doorheen de week. Hier blijven wij ook het hele jaar aandacht aan schenken.
De eerste week van het schooljaar zit er alweer op! We zijn goed gestart en de kleuters zijn "het naar school gaan"
weer een beetje gewoon! Om het spelen in de klas goed te laten verlopen, speelt de juf de komende
week mee in de hoeken. Hierdoor leert ze de kleuters hoe ze met het speelgoed
kunnen spelen en leren de kleuters ook de regels en afspraken van elke hoek
kennen. We maken ook een godsdienstig hoekje met het Mariabeeld, een kruisje, een
kaarsje, een gebedsdoosje, bloempjes, sfeermuziek en een foto van
mama en papa die u op maandag mag meegeven naar school. U mag ook nog een
paar foto's van uw gezin meegeven om in de album te stoppen die het hele jaar in de boekenhoek blijft! Op dinsdag mag uw kleuter zijn knuffel mee naar school brengen. Dan gaan we vertellen over wanneer we blij
of verdrietig zijn. Op donderdag leren we over onze boekentas en doen de boekentassendans! We maken ook nog even een wandeling doorheen het schoolgebouw: we nemen een
kijkje in de andere kleuterklasjes ( waar zit broer of zus), in het turnzaaltje, in het personeelslokaal, op de grote speelplaats van de
lagere school. Nog een fijn weekend en tot maandag :)
Onze laatste 2 weken van dit schooljaar breken aan.
We gaan het natuurlijk hebben over de zomer en over vakantie. Wat nemen we mee
in onze koffer? Waar gaan we naartoe? We maken een zomertafereel in de
poppenhoek, strandballen, parasol, een koelbox, ..... De
kleuters kunnen er naar hartenlust vakantie spelen.
We gaan ook een waterbak zetten in de klas. Hier kunnen de
kleuters experimenteren met allerlei materialen. Omdat het einde van het schooljaar in zicht
is, moeten we ook ons speelgoed eens goed onder handen nemen. Daarom mogen de
kleuters helpen de blokken sorteren, de
poppen wassen, maar ook ander speelgoed wordt onder handen genomen.
De kleuters krijgen ook hun werkjes mee naar huis, hiervoor moet u wel nog een plastieken zak mee
naar school geven met hun naam
erop!
Volgende week zondag is het vaderdag. Een dag waarop papa zich extra mag koesteren in heel veel knuffels en liefde voor de inzet van elke dag.
Iedere papa is ook uniek met zijn eigen kunnen. We gaan deze week dan ook op zoek naar wat papa doet om ons gelukkig te maken. Sommigen zijn echte klussers, tuinmannen, lezers, knuffelen graag, spelen, .... of helpen in het huishouden.
Op maandag mogen de kleuters een foto van papa meebrengen met aan de achterkant een zinnetje geschreven over wat jouw papa zo speciaal maakt.
Deze week trekken we erop uit naar de natuur, we klussen in de klas, lezen boeken, wassen een auto, hameren erop los en nog meer van die grote papa dingen.
Natuurlijk staat er ook nu weer een verrassing te wachten voor papa.