Op maandagvoormiddag
gaan we een bezoekje brengen aan de boomgaard tegenover de school.
Hangen de appels nog aan de boom
of zijn ze op de grond gevallen?
We vullen onze mandjes en nemen
de lekkere vruchten mee naar onze klas!
U mag uw kleuter rubberen
laarsjes meegeven, want het kan daar wel nat zijn in het hoge
gras!!
Op dinsdag gaan we de appels eens
van dichtbij bekijken en proeven.
Zijn ze lekker, zoet of zuur?
Op donderdag maken
we appelmoes die we heerlijk samen op smullen! Dank u herfst voor het lekkere
fruit!
Om zeker toch genoeg appels
te hebben, mogen de kleuters er nog één meebrengen!
Hebben jullie misschien plastiek
fruit, thuis of bij oma, wat jullie niet meer gebruiken en niet meer terug
willen?
Breng dit dan mee, hier kunnen de
kinderen fijn mee spelen in onze poppenhoek!
We hebben tof gewerkt rond het
boek "Kleine Kangoeroe". We hebben hier een verteltas van, die wij
ook uitlenen. Wij geven volgende week een briefje mee waarop je kan een data kan opgeven wanneer je de verteltas wilt lenen.. wwwwwv
De komende twee weken werken we samen rond het
prachtige boek Kleine Kangoeroe.
Kleine Kangoeroe wil bij mama blijven, hij komt niet
uit de buidel. Wat mama ook probeert!
Tot .
Op maandag starten we met het vertellen van het
verhaal, zodat de kleuters Kleine Kangoeroe leren kennen!
Om het verhaal te beleven zullen we de klas en de poppenhoek
verrijken met de meegebrachte knuffels, de geknutselde vogels of vlinders, de
verkleedkleren van Kangoeroe
Op het einde van onze twee weken, beelden de kleuters
het verhaal zelf uit, terwijl de juf. het vertelt.
Op dinsdag mag je kapoen een knuffel uit het verhaal
meebrengen:
Dit kan een olifant, een giraf, een aap, een vogel,
een vlinder of een kangoeroe zijn.
Info:
Omdat we de kleuters willen stimuleren in hun
zelfstandigheid, hebben we
het wat kan ik al- blaadje gemaakt, wat in het
zitske moet blijven.
In de loop van het jaar kunnen de kleuters een sticker
verdienen als ze iets zelfstandig kunnen doen!
Deze week gaan we het grote hinkparcours wat op de
speelplaats is geschilderd, uitleggen in de klas!
Iedere dag brengen we een hinkvak aan, aan de hand van
een toneel. De bedoeling van dit hinkparcours is: om de kleuters
te leren omgaan met een conflict!
Hoe leren ze dit:De kleuters leren " STOP, HOU OP"
zeggen. Ze leren naar elkaar te luisteren en ze leren hun probleem met de ander alleen, of met hulp
van de juffrouw op te lossen.
Dit proberen we onder de knie te krijgen, door te
oefenen in allerlei activiteiten doorheen de week. Hier blijven wij ook het hele jaar aandacht aan schenken.
De eerste week van het schooljaar zit er alweer op! We zijn goed gestart en de kleuters zijn "het naar school gaan"
weer een beetje gewoon! Om het spelen in de klas goed te laten verlopen, speelt de juf de komende
week mee in de hoeken. Hierdoor leert ze de kleuters hoe ze met het speelgoed
kunnen spelen en leren de kleuters ook de regels en afspraken van elke hoek
kennen. We maken ook een godsdienstig hoekje met het Mariabeeld, een kruisje, een
kaarsje, een gebedsdoosje, bloempjes, sfeermuziek en een foto van
mama en papa die u op maandag mag meegeven naar school. U mag ook nog een
paar foto's van uw gezin meegeven om in de album te stoppen die het hele jaar in de boekenhoek blijft! Op dinsdag mag uw kleuter zijn knuffel mee naar school brengen. Dan gaan we vertellen over wanneer we blij
of verdrietig zijn. Op donderdag leren we over onze boekentas en doen de boekentassendans! We maken ook nog even een wandeling doorheen het schoolgebouw: we nemen een
kijkje in de andere kleuterklasjes ( waar zit broer of zus), in het turnzaaltje, in het personeelslokaal, op de grote speelplaats van de
lagere school. Nog een fijn weekend en tot maandag :)
Onze laatste 2 weken van dit schooljaar breken aan.
We gaan het natuurlijk hebben over de zomer en over vakantie. Wat nemen we mee
in onze koffer? Waar gaan we naartoe? We maken een zomertafereel in de
poppenhoek, strandballen, parasol, een koelbox, ..... De
kleuters kunnen er naar hartenlust vakantie spelen.
We gaan ook een waterbak zetten in de klas. Hier kunnen de
kleuters experimenteren met allerlei materialen. Omdat het einde van het schooljaar in zicht
is, moeten we ook ons speelgoed eens goed onder handen nemen. Daarom mogen de
kleuters helpen de blokken sorteren, de
poppen wassen, maar ook ander speelgoed wordt onder handen genomen.
De kleuters krijgen ook hun werkjes mee naar huis, hiervoor moet u wel nog een plastieken zak mee
naar school geven met hun naam
erop!
Volgende week zondag is het vaderdag. Een dag waarop papa zich extra mag koesteren in heel veel knuffels en liefde voor de inzet van elke dag.
Iedere papa is ook uniek met zijn eigen kunnen. We gaan deze week dan ook op zoek naar wat papa doet om ons gelukkig te maken. Sommigen zijn echte klussers, tuinmannen, lezers, knuffelen graag, spelen, .... of helpen in het huishouden.
Op maandag mogen de kleuters een foto van papa meebrengen met aan de achterkant een zinnetje geschreven over wat jouw papa zo speciaal maakt.
Deze week trekken we erop uit naar de natuur, we klussen in de klas, lezen boeken, wassen een auto, hameren erop los en nog meer van die grote papa dingen.
Natuurlijk staat er ook nu weer een verrassing te wachten voor papa.
We zijn nog heel druk bezig met het voorbereiden van het schoolfeest. Deze week oefenen we elke dag onze dansjes zodat we klaar zijn voor zondag om aan jullie alles te laten zien. De kleuters kijken dan ook vol spanning uit naar hun optreden.
Verdere informatie over hoe laat en in welke klas de kleuters verwacht worden, krijgen de kleuters deze week mee op een briefje.
Nog even een vraagje aan alle ouders, onze papieren zakdoeken zijn helemaal op. Kunnen de kleuters daarom een doos zakdoeken mee naar school brengen A.U.B. Dank je
We starten met een korte week waar we nog eens
extra tijd besteden aan het puzzelen en het tekenen van mannetjes. We gaan ook
eens de kleding passen van het schoolfeest, zodat we het optreden vorm kunnen
geven.
De week erna starten we met het thema verkeer. We
maken een leerwandeling op straat en bekijken hierbij het verkeer. Ook
oversteken aan een zebrapad en verkeersborden komen hierbij aan bod. We halen
een fiets in de klas en bekijken alle onderdelen. Op donderdag 21
mei maken we een parcours op de speelplaats waar de kleuters
kunnen fietsen. Gelieve deze dag hun fiets mee te geven met
hun naam erop. Gedurende de hele week zullen wij ook oefenen voor het
schoolfeest.
Voor diegene die nog geen kleren hebben voor het
schoolfeest, gelieve deze zo snel mogelijk mee te geven (mogelijke ideeën:
voetballer, poetsvrouw, tuinman, bakker, net dametje, ..... )
Na de
paasvakantie wordt er een Mongoolse Ger opgebouwd op school. Het is een soort
ronde tent die wordt gebruikt als woning voor rondtrekkende nomaden. Alle
klassen mogen om beurt een activiteit doen in de Ger. De kleuters ontdekken zo
dat sommige mensen een ander
soort huis hebben dan zijzelf. Daarom
gaan we de komende 2 weken rond het thema " huizen" werken. We gaan
eerst wandelen en ontdekken verschillende soorten huizen. Uw
kleuter mag een foto meebrengen van zijn huis.We bespreken achteraf de soorten
huizen Van een
grote doos gaan we een huis maken, met een deur, ramen en een dak Aan de
hand van een plan proberen we een huis met blokken na te bouwen. We gaan
experimenteren met allerlei soorten sloten en sleutels. We zijn
nog op zoek naar sleutels in allerlei vormen en maten , sloten ( schuifslot,
deurslot, hangslot...). U mag
deze altijd mee naar school geven. Als er oude spullen bij zijn die u niet meer
nodig heeft, zou het leuk zijn als we deze mochten houden. Zo niet
geven we ze met plezier terug na het thema. Vermeld het maar op een briefje. U mag ook
bouten en moeren meegeven zodat de kleuters ermee kunnen experimenteren. Aan de
hand van prenten en het poppenhuisje in de klas, gaan we ook de verschillende
kamers van een huis bekijken. Als
afsluiting van ons thema willen we een peperkoekenhuisje maken en natuurlijk
lekker op smullen!!
De komende 2 weken kijken we uit naar Pasen.
We starten met een bezoekje aan het kippenhok en maken ook een kippenhokje in
onze klas.
Wie thuis een knuffelkip heeft, mag deze meebrengen
voor in ons hokje!
Elke dag kijken we of onze kip een eitje heeft gelegd. We bekijken en
vergelijken ook echte eieren
en gaan er natuurlijk ook iets lekkers mee klaar maken.
We versieren onze klas met een paasboom vol eitjes en andere paasversiering.
De 2 de week starten we met konijntjes. Wie kan er op maandag 30 of dinsdag 31
maart een echt konijn meebrengen naar de klas?
Naast het echte konijn zijn knuffelkonijntjes ook
welkom!
We werken nog verder ons paasmandje af en proeven van verschillende soorten
chocolade.
Komen de paasklokken ook eitjes brengen op school ? De kleuters rapen en vullen
hun mandjes ermee!!!
Omdat we nieuwsgierig zijn wat het zonnetje allemaal doet met de natuur, willen we op maandag een wandeling maken in de omgeving van de school. De kleuters ontdekken tijdens de wandeling de eerste tekenen van de lente en van nieuw leven om ons heen. Ook de dieren brengen nieuw leven voort. Daarom vertrekken we donderdag op uitstap naar de geitenboerderij om naar de lammetjes te kijken, geitenmelk te drinken, de schapen en groentetuin van de boerderij te bekijken. Als het zonnetje blijft schijnen willen we op zoek gaan naar de kabouterboom in de buurt en krijgen de kleuters de kans om te spelen, te picknicken en te wandelen in de natuur. We blijven de hele week verder werken rond de boerderij en boerderij dieren in de lente.
Eerst wil ik jullie even bedanken om al dat
knutselmateriaal wat jullie hebben meegegeven. De kleuters hebben keuze te over om leuke
instrumenten te maken!! Deze week gaan we nog verder met het ontwerpen van
instrumenten, het in elkaar zetten en het versieren! Uw kleuter mag op maandag ook nog
muziek mee naar school brengen, waar zij/hij graag naar luistert. Dit kan allerlei soorten muziek zijn en wie
meditatiemuziek heeft mag deze ook meegeven.Gelieve hun naam erop te
schrijven!! We gaan ook nog een snoezelhoekje inrichten waar de
kleuters tot rust kunnen komen en genieten van lichtjes en meditatiemuziek. Bij het luisteren van de verschillende soorten
muziek proberen de kleuters ook te verwoorden of ze hier blij, droevig of bang
van worden.
Wij blijven een beetje in de sfeer van carnaval en brengen deze week allerlei soorten muziek aan met muziekinstrumenten.
We ontdekken en ervaren al dansend en luisterend, verschillende soorten muziek.We leren gericht te luisteren naar geluiden op onze geluidenzoektocht doorheen de school en op straat.
Wat maakt er nu lawaai, is een geluid of hoor je muziek ?
Na het experimenteren met een rijk aanbod aan materialen krijgen de kleuters de kans om zelf een muziekinstrument te creëren en dit door allerlei soorten materialen met elkaar te combineren.
Daarom vragen we aan jullie: lege plastiek of ijzeren potjes of flesjes met deksel, kroonkurken ( metalen dopjes van flessen), schoendozen, grote elastieken, ijzeren blikken, ....., en kan deze op dinsdag meebrengen naar school.
Tijdens
het carnaval verlof hebben de kleuters zich waarschijnlijk verkleed of zijn ze
naar een stoet gaan kijken. Dit is een fijn aanknopingspunt om het op school ook over carnaval te
hebben. De kleuters mogen vertellen over
hun ervaringen. De juf. brengt ook een verkleedkoffer mee zodat de kleuters zich in de
klas kunnen verkleden en zich inleven in een bepaalde figuur! We
gaan onze klas ook versieren met slingers en ballonnen, we gaan een masker
knutselen en dansen op gekke muziek.
En
op donderdagvoormiddag gaan we met alle kleuters carnaval vieren. Het
zou fijn zijn als u uw kleuter verkleed naarschool liet komen op donderdag.
Eerst
mogen ze jongleren met allerlei materiaal, spelletjes spelen met
muziekinstrumenten en ballonnen, een bewegingsomloop doen en natuurlijk lekkere SMOUTEBOLLEN ETEN!! Na
de speeltijd gaan we dan carnaval vieren en dansen op de gekste
carnavalsliedjes.
Confetti,
serpentines en wapens zijn niet toegelaten!
Eens waren onze grootouders verliefd op elkaar en nu houden ze van onze kapoenen! Wij op onze beurt houden van hun. Daarom mogen alle grootouders op het feest komen op 11 februari in de voormiddag! Deze week werken we rond " houden van... verliefd zijn" Aan de hand van een prentenboek kunnen de kleuters vertellen van wie zij houden. We knutselen hartjes, knuffelen met de knuffels, vertellen over hun oma en opa aan de hand van een foto die ze mogen meebrengen in het begin van de week! We gaan de grootouders verrassen met een dansje op het podium. Dit vraagt wel wat oefening!!! Op 12 februari mogen de kleuters een knuffel mee naar school brengen die dan 1 nachtje mag blijven slapen.
Aandacht, aandacht! Na de vakantie doen we thema carnaval en op donderdag 26 februari mogen ze dan verkleed naar school komen!