We starten met een korte week waar we nog eens
extra tijd besteden aan het puzzelen en het tekenen van mannetjes. We gaan ook
eens de kleding passen van het schoolfeest, zodat we het optreden vorm kunnen
geven.
De week erna starten we met het thema verkeer. We
maken een leerwandeling op straat en bekijken hierbij het verkeer. Ook
oversteken aan een zebrapad en verkeersborden komen hierbij aan bod. We halen
een fiets in de klas en bekijken alle onderdelen. Op donderdag 21
mei maken we een parcours op de speelplaats waar de kleuters
kunnen fietsen. Gelieve deze dag hun fiets mee te geven met
hun naam erop. Gedurende de hele week zullen wij ook oefenen voor het
schoolfeest.
Voor diegene die nog geen kleren hebben voor het
schoolfeest, gelieve deze zo snel mogelijk mee te geven (mogelijke ideeën:
voetballer, poetsvrouw, tuinman, bakker, net dametje, ..... )
Na de
paasvakantie wordt er een Mongoolse Ger opgebouwd op school. Het is een soort
ronde tent die wordt gebruikt als woning voor rondtrekkende nomaden. Alle
klassen mogen om beurt een activiteit doen in de Ger. De kleuters ontdekken zo
dat sommige mensen een ander
soort huis hebben dan zijzelf. Daarom
gaan we de komende 2 weken rond het thema " huizen" werken. We gaan
eerst wandelen en ontdekken verschillende soorten huizen. Uw
kleuter mag een foto meebrengen van zijn huis.We bespreken achteraf de soorten
huizen Van een
grote doos gaan we een huis maken, met een deur, ramen en een dak Aan de
hand van een plan proberen we een huis met blokken na te bouwen. We gaan
experimenteren met allerlei soorten sloten en sleutels. We zijn
nog op zoek naar sleutels in allerlei vormen en maten , sloten ( schuifslot,
deurslot, hangslot...). U mag
deze altijd mee naar school geven. Als er oude spullen bij zijn die u niet meer
nodig heeft, zou het leuk zijn als we deze mochten houden. Zo niet
geven we ze met plezier terug na het thema. Vermeld het maar op een briefje. U mag ook
bouten en moeren meegeven zodat de kleuters ermee kunnen experimenteren. Aan de
hand van prenten en het poppenhuisje in de klas, gaan we ook de verschillende
kamers van een huis bekijken. Als
afsluiting van ons thema willen we een peperkoekenhuisje maken en natuurlijk
lekker op smullen!!
De komende 2 weken kijken we uit naar Pasen.
We starten met een bezoekje aan het kippenhok en maken ook een kippenhokje in
onze klas.
Wie thuis een knuffelkip heeft, mag deze meebrengen
voor in ons hokje!
Elke dag kijken we of onze kip een eitje heeft gelegd. We bekijken en
vergelijken ook echte eieren
en gaan er natuurlijk ook iets lekkers mee klaar maken.
We versieren onze klas met een paasboom vol eitjes en andere paasversiering.
De 2 de week starten we met konijntjes. Wie kan er op maandag 30 of dinsdag 31
maart een echt konijn meebrengen naar de klas?
Naast het echte konijn zijn knuffelkonijntjes ook
welkom!
We werken nog verder ons paasmandje af en proeven van verschillende soorten
chocolade.
Komen de paasklokken ook eitjes brengen op school ? De kleuters rapen en vullen
hun mandjes ermee!!!
Omdat we nieuwsgierig zijn wat het zonnetje allemaal doet met de natuur, willen we op maandag een wandeling maken in de omgeving van de school. De kleuters ontdekken tijdens de wandeling de eerste tekenen van de lente en van nieuw leven om ons heen. Ook de dieren brengen nieuw leven voort. Daarom vertrekken we donderdag op uitstap naar de geitenboerderij om naar de lammetjes te kijken, geitenmelk te drinken, de schapen en groentetuin van de boerderij te bekijken. Als het zonnetje blijft schijnen willen we op zoek gaan naar de kabouterboom in de buurt en krijgen de kleuters de kans om te spelen, te picknicken en te wandelen in de natuur. We blijven de hele week verder werken rond de boerderij en boerderij dieren in de lente.
Eerst wil ik jullie even bedanken om al dat
knutselmateriaal wat jullie hebben meegegeven. De kleuters hebben keuze te over om leuke
instrumenten te maken!! Deze week gaan we nog verder met het ontwerpen van
instrumenten, het in elkaar zetten en het versieren! Uw kleuter mag op maandag ook nog
muziek mee naar school brengen, waar zij/hij graag naar luistert. Dit kan allerlei soorten muziek zijn en wie
meditatiemuziek heeft mag deze ook meegeven.Gelieve hun naam erop te
schrijven!! We gaan ook nog een snoezelhoekje inrichten waar de
kleuters tot rust kunnen komen en genieten van lichtjes en meditatiemuziek. Bij het luisteren van de verschillende soorten
muziek proberen de kleuters ook te verwoorden of ze hier blij, droevig of bang
van worden.
Wij blijven een beetje in de sfeer van carnaval en brengen deze week allerlei soorten muziek aan met muziekinstrumenten.
We ontdekken en ervaren al dansend en luisterend, verschillende soorten muziek.We leren gericht te luisteren naar geluiden op onze geluidenzoektocht doorheen de school en op straat.
Wat maakt er nu lawaai, is een geluid of hoor je muziek ?
Na het experimenteren met een rijk aanbod aan materialen krijgen de kleuters de kans om zelf een muziekinstrument te creëren en dit door allerlei soorten materialen met elkaar te combineren.
Daarom vragen we aan jullie: lege plastiek of ijzeren potjes of flesjes met deksel, kroonkurken ( metalen dopjes van flessen), schoendozen, grote elastieken, ijzeren blikken, ....., en kan deze op dinsdag meebrengen naar school.
Tijdens
het carnaval verlof hebben de kleuters zich waarschijnlijk verkleed of zijn ze
naar een stoet gaan kijken. Dit is een fijn aanknopingspunt om het op school ook over carnaval te
hebben. De kleuters mogen vertellen over
hun ervaringen. De juf. brengt ook een verkleedkoffer mee zodat de kleuters zich in de
klas kunnen verkleden en zich inleven in een bepaalde figuur! We
gaan onze klas ook versieren met slingers en ballonnen, we gaan een masker
knutselen en dansen op gekke muziek.
En
op donderdagvoormiddag gaan we met alle kleuters carnaval vieren. Het
zou fijn zijn als u uw kleuter verkleed naarschool liet komen op donderdag.
Eerst
mogen ze jongleren met allerlei materiaal, spelletjes spelen met
muziekinstrumenten en ballonnen, een bewegingsomloop doen en natuurlijk lekkere SMOUTEBOLLEN ETEN!! Na
de speeltijd gaan we dan carnaval vieren en dansen op de gekste
carnavalsliedjes.
Confetti,
serpentines en wapens zijn niet toegelaten!
Eens waren onze grootouders verliefd op elkaar en nu houden ze van onze kapoenen! Wij op onze beurt houden van hun. Daarom mogen alle grootouders op het feest komen op 11 februari in de voormiddag! Deze week werken we rond " houden van... verliefd zijn" Aan de hand van een prentenboek kunnen de kleuters vertellen van wie zij houden. We knutselen hartjes, knuffelen met de knuffels, vertellen over hun oma en opa aan de hand van een foto die ze mogen meebrengen in het begin van de week! We gaan de grootouders verrassen met een dansje op het podium. Dit vraagt wel wat oefening!!! Op 12 februari mogen de kleuters een knuffel mee naar school brengen die dan 1 nachtje mag blijven slapen.
Aandacht, aandacht! Na de vakantie doen we thema carnaval en op donderdag 26 februari mogen ze dan verkleed naar school komen!
Nu we de dokter een bezoek hebben gebracht leren
we deze week over hoe we gezond kunnen blijven.
We leren hoe we onze handen moeten wassen, hoe we
ons neusje moeten snuiten.
Dat we veel moeten bewegen en gezond eten. We gaan
een lekker soepje maken in de klas! Daarom mogen de jongens een
wortel en de meisjes een tomaat meebrengen en dit op maandag!
Op woensdag is het pedagogische studiedag voor de
leerkrachten. Daarom is het geen school voor de kinderen!
Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We
willen deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in
de klas, mogen de kleuters elk een
kaarsje meebrengen. Die steken
we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren
dat we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag doen we een zakje open
en dan staan we even stil bij een verhaal of een handeling
uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het
kerstverhaal wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met de
beeldjes bij onze boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een
koning of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
Op dinsdag 9 december komen nieuwe kleuters kijken naar ons klasje.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Voor ons knutselwerk hebben we
een tak van ongeveer 2 cm dik en 50 cm lang nodig.
Op maandag mag je de tak mee naar school brengen, voorzien van een
naamkaartje.
Omdat het cadeautjestijd is, zou het fijn zijn als jullie het oud
cadeaupapier en lintjes zouden bewaren. Wij kunnen daar nog fijn mee
knutselen.
Alvast bedankt
Sorry voor de vertraging, er was een foutje het met invoegen. Juf inge