Het is al enkele dagen geleden dat het Identitair Verzet de moskee in Dordrecht (NL) heeft bezet. Wij spraken met twee activisten van die dag.
Red: Goedemiddag heren, zeker drukke dagen met het te woord staan van de media?
IdV: Dat valt mee. Tot op heden heeft niet een journalist de moeite genomen het nummer te bellen wat onderaan de persverklaring stond vermeld. De Dordtenaar, een lokale krant, schreef zelfs dat wij niet bereikbaar waren voor commentaar. Nochtans stond de telefoon gewoon aan. Wel wisten de journalisten het lokale moskeebestuur te vinden om een tranentrekkende reactie te kunnen plaatsen.
In Nederland niet een regel van hoor en wederhoor of een recht op antwoord in de media?
Officieel wel natuurlijk. Maar het kost minder tijd elkaar na te schrijven zo blijkt.
Terug naar de actie. Wat was de doelstelling van die dag?
Het aanklagen van de voortwoekerende wildgroei van moskeeën en de islamisering van ons land. Verder wilden wij de vijfde colonne in onze gebieden voor het voetlicht brengen.
De vijfde colonne?
Nederland is in oorlog met de salafistische stroming binnen de islam. Zij hebben via een van hun organisaties, de Islamitische Staat, ons de oorlog verklaard. Salafisten hebben de afgelopen jaren aanslagen gepleegd op het Europees grondgebied tegen onze bondgenoten, maar ook in Nederland zelf. De tienduizenden salafisten in ons land onderschrijven in grote meerderheid de doelstellingen van I.S. Niet voor niets zijn er, volgens officiële berichten, ongeveer 200 van die tienduizenden salafisten afgereisd naar het Midden Oosten om mee te vechten tegen het seculiere regime van Assad. Andere bronnen spreken over 300 tot 400 moslimfundamentalisten die vanuit ons land die kant op zijn gegaan.
De Islamitische Staat is nu wijd en zijd bekend. Maar ook het Al Qaida van Osama bin Laden is een salafistische organisatie. Dichter bij huis is bijvoorbeeld de moordenaar van Theo van Gogh, Mohammed Bouyeri, een salafist. 8% van de Nederlandse moslims zich aangetrokken tot het salafisme. Een vijfde colonne is dan ook een term die de lading wel dekt.
Is dat doel dan bereikt door die bezettingsactie?
Onze acties maken de tongen los. Mensen discussiëren onderling over de islam in al zijn facetten. Zon actie als die van zaterdag is een uiting van verzet. En die wordt gezien de reacties door vele mensen als een hart onder de riem gezien. Steeds meer mensen komen van de bank af om in het verzet te gaan. Dat hoeft niet per definitie via ons.
Het is een betrekkelijk nieuw fenomeen in Nederland, deze vorm van actievoeren vanuit het rechtse politieke spectrum. Hoe is de politie omgegaan met jullie afgelopen zaterdag?
Ze hebben het er intern maar moeilijk mee. Er waren elf autos en 29 agenten opgetrommeld om vier mensen van een dak af te halen.
Organisaties als Greenpeace maar ook de extreemlinkse activisten hebben voor ons de weg gebaand. In vroeger tijden waren zij de activisten die de straat op gingen. Toen zij gearresteerd werden in die tijd kregen ze een aai over de bol en mochten weer gaan. Dat schiep zoveel jurisprudentie dat wij een eventuele rechtsgang met vertrouwen tegemoet zien.
Wij hebben nu drie van deze acties gedaan in 2015. De eerste was in Leiden. Daar werden onze activisten van het dak gesleept en kregen een pak boetes mee. Zoveel dat zelfs de agenten wegkeken toen we die kregen. Een boete voor het oneigenlijk betreden van een dak. Een voor openlijke ordeverstoring, een voor het afsteken van (legaal) vuurwerk en een voor het bij hebben van 1 spuitbus (die niet gebruikt was die dag). Waarschijnlijk met de gedachte: We geven vijf dikke boetes maal vijf activisten en het is wel klaar voor de toekomst. Het zogeheten financieel wurgen. Maar zon honderd mensen van onze achterban legden zoveel geld in de boetepot dat het onze activisten niets meer kwijt waren dan hun tijd.
De tweede maal stonden vier activisten op een dak in Gouda van een kazerne die in een megamoskee moest worden omgebouwd. We stonden daar bijna uren. Vele buurtbewoners zagen ons en staken hun duim omhoog. Maar niemand belde de politie. Waarschijnlijk omdat ze het wel een goede actie vonden? Na meer dan anderhalf uur gingen deze jongens er maar weer vanaf. Tijdens en achteraf de actie kregen wij veel goede reacties en hebben een goede groep kunnen vormen in Gouda.
Deze derde maal, met weer nieuwe mensen in vergelijk met de eerdere twee, krijgen de activisten geen boete maar mogen ze voorkomen bij de rechter. Maar gezien de achtergronden van die dag en de jurisprudentie zal ook die niet verder komen dan een boete voor het een of ander.
Waar kunnen mensen terecht die jullie willen steunen?
Men kan contact met ons opnemen via onze website idverzet.org, onze Facebookpagina of via info@idverzet.org. Verder is het natuurlijk meer dan welkom als men een donatie wil doen om onze boetes te helpen bekostigen, dit kan zowel via Paypal als via de bankrekening van onze penningmeester (NL49SNSB0864785607 t.n.v. Denise de Vries) onder vermelding van Boetefonds.
Bedankt voor je tijd, en veel succes!
Graag gedaan en bedankt voor de getoonde interesse!
TERREURDREIGING De Duitse veiligheidsautoriteiten hebben na de terreuraanslagen van Parijs op 13 november een spoor naar Duitsland ontdekt. Zo bevinden zich blijkbaar vluchtelingen in Duitsland met Syrische paspoorten die afkomstig zijn van dezelfde vervalsers als de paspoorten die bij twee kamikazes van terreurmilitie Islamitische Staat (IS) zijn gevonden. Dat bericht het Duitse blad Bild.
Het zou gaan om legitieme reisdocumenten, die in de Syrische stad al-Raqqa zijn gestolen. In die stad heerst IS. De paspoorten werden daarna aangepast voor gebruik door andere personen.
Volgens Bild hebben de documenten dezelfde kenmerken als de paspoorten die twee van de kamikazes tijdens de aanslagen in Parijs bij zich hadden. De twee waren gecontroleerd toen ze de Europese Unie binnenkwamen via het Griekse eiland Lesbos.
De paspoorten van de migranten die naar Duitsland trokken, zijn gekopieerd door de autoriteiten toen ze het land binnengingen. Er zijn geen vingerafdrukken genomen van de personen die de paspoorten bij zich hadden, die al dan niet echte vluchtelingen kunnen zijn. Het is niet geweten waar zij zich ophouden.
Joachim Herrmann, minister van Binnenlandse Zaken van deelstaat Beieren, bevestigde intussen dat er in Duitsland vluchtelingen met vervalste Syrische paspoorten ondergedoken zijn. In oktober en november zijn er mensen gearriveerd wier paspoorten dezelfde kenmerken hebben als de paspoorten die IS heeft buitgemaakt, zo bevestigde de minister. Op hen rust volgens Herrmann "de verdenking dat het gaat om mensen die door IS zijn gestuurd".
Extra vluchtelingen in Oostende, De Haan en Middelkerke
Extra vluchtelingen in Oostende, De Haan en Middelkerke
Bijna elke gemeente in de West- en Middenkust moet tegen het voorjaar van 2016 extra asielzoekers opvangen, bovenop de vluchtelingen die ze nu al onderdak bieden.
Bijna elke gemeente moet extra vluchtelingen opvangen. Dat blijkt uit de omzendbrief van staatssecretaris Theo Francken (N-VA) aan de lokale besturen. Zo moet Oostende 20 extra vluchtelingen opvangen, bovenop de 188 die ze momenteel al onderdak biedt. In De Haan zal het aantal vluchtelingen stijgen van 33 naar 38. In Middelkerke komen er nog eens vijftien vluchtelingen bij, terwijl er nu al 212 verblijven op de militaire camping van deelgemeente Lombardsijde. Koksijde, Nieuwpoort en Bredene, waar nu al 425, 320 en 300 vluchtelingen zitten, hoeven geen extra inspanningen te leveren. Ook in Diksmuide, waar 248 man wordt opgevangen, komen er geen extra vluchtelingen.
In totaal zal onze regio 1.932 vluchtelingen opvangen tegen begin 2016. Oudenburg gaat van 10 naar 16, Gistel (van 13 naar 18), Ichtegem (van 19 naar 25), Koekelare (van 8 naar 13) en Kortemark (van 7 naar 15) werden eerder al gevraagd om meer vluchtelingen te helpen. Alveringem moet er 3 meer opvangen en telt met 28 vluchtelingen het hoogste cijfer van alle landelijke gemeenten. Verder moeten Houtehulst (van 9 naar 15), Lo-reninge (van 2 naar 6) en Veurne (van 25 naar 30) ook hun steentje bijdragen.
Het indicatief cijfer van het kabinet van staatssecretaris Francken kan nog lichtjes wijzigen. (TVA)
Ingelmunster en Scherpenheuvel-Zichem hebben beslist om niet in te gaan op de vraag van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken om bijkomende plaatsen te creëren voor asielzoekers.
Volgens het spreidingsplan van Francken moet de stad Antwerpen 134 extra opvangplaatsen creëren, Leuven 124, en Geraardsbergen 42.
Maar zowel Scherpenheuvel-Zichem als Ingelmunster weigeren bijkomende vluchtelingen op te vangen. "Wij vangen al veel meer asielzoekers op dan gemiddeld", klinkt het in Ingelmunster volgens De Standaard. Volgens Scherpenheuvel-Zichem is bij deze beslissing "totaal geen rekening gehouden" met het feit dat Scherpenheuvel-Zichem al 211 asielzoekers opvangt.
Begin vorige maand nog opende Fedasil in een voormalig rusthuis in het centrum van Scherpenheuvel een asielcentrum met 200 plaatsen dat uitgebaat wordt door Caritas. "Een dergelijk opvangcentrum heeft een enorme impact op een gemeente, zowel qua administratie, onderwijs, veiligheid, sensibilisering, OCMW-financiën... Als er nog acht extra plaatsen moeten gecreëerd worden, wordt een stad als de onze wel erg zwaar aangepakt", aldus burgemeester Manu Claes en OCMW-voorzitter Marie-Jeanne Hendrickx (beiden CD&V).
Beiden zijn ook niet te spreken over de criteria die het kabinet-Francken hanteert voor de verdeling van de asielzoekers. Uit contacten die ze hadden met het kabinet blijkt dat er bij de verdeling van de opvangplaatsen wordt rekening gehouden met het bevolkingsaantal, het totaal netto belastbaar inkomen, het reeds aanwezig aantal opvangplaatsen in de gemeente en het aantal leefloners.
Gemeenten kunnen worden vrijgesteld van bijkomende plaatsen als hun inspanning om asielzoekers op te vangen reeds meer dan drie maal hoger is dan de gemiddelde opvanginspanning per duizend inwoners. "We vroegen aan het kabinet op wat dit vrijstellingscriterium gebaseerd is, maar men moest ons het antwoord schuldig blijven", aldus Claes en Hendrickx
Zorgen bij de Afghaanse autoriteiten over een nieuwe ontwikkeling in de strijd tussen Islamitische Staat (IS) en de Taliban. De eerstgenoemde terreurbeweging probeert via een radiozender mensen te rekruteren.
Het gaat om de radioshow 'De Stem van het Kalifaat'. Elke dag, anderhalf uur lang, klinken er liedjes over IS, allerlei propagandaboodschappen en interviews, schrijft persbureauReuters. 'De Stem van het Kalifaat' is te horen in het oosten van het land, waar IS probeert om de Taliban de loef af te steken.
Rekruten
In Afghanistan bestaat de vrees dat IS met het radioprogramma 'werkloze jongeren' aan zich weet te binden. 'De meeste mensen hier hebben geen baan, en deze radioshow zet hen ertoe aan om zich aan te sluiten bij IS,' zegt Ahmad Ali Hazrat, hoofd van het provinciaal bestuur in Nangarhar.
'IS is nu 7 kilometer verwijderd van de stad Jalalabad en als de overheid niet snel iets doet, wordt de zender snel uitgebreid, en zal er zelfs wordt gerekruteerd vanuit de hoofdstad Kabul,' is de waarschuwing van het provinciehoofd.
Volgens diverse media krijgen IS-aanhangers in Nangarhar steeds meer voet aan de grond, en wordt de concurrerende Taliban stilaan verdreven.
Gevechten
IS is relatief nieuw in het tribale Afghanistan. Het is niet duidelijk hoe sterk de terreurbeweging precies is, en of het nauwe banden onderhoudt met Syrië en Irak de 'thuisbasis' van IS. Het kan goed zijn dat veel van deze IS-aanhangers voormalige wellicht teleurgestelde - Taliban-extremisten zijn.
IS bedreigt de machtspositie van de Taliban en daarom zegt de beweging verdere vooruitgang van IS 'ten koste van alles' te willen voorkomen. Bij gevechten tussen de Taliban en IS zouden de afgelopen tijd al honderden extremisten van beide bewegingen zijn omgekomen.
Bronnen binnen de Taliban - die in verschillende Afghaanse provincies de regie in handen heeft - meldden vorige week aan de BBC dat de groep in oktober besloot om meer dan duizend zwaarbewapende en goedgetrainde strijders in te zetten om IS te bestrijden
Moslims op bus vormen schild rond christenen om te voorkomen dat jihadisten ze executeren
Moslims op bus vormen schild rond christenen om te voorkomen dat jihadisten ze executeren
639
social shares
Tijdens een aanval van het aan al-Qaida gelieerde al-Shabaab op een bus met 62 passagiers in Kenia, hebben moslims een schild gevormd rond christenen om te voorkomen dat die geëxecuteerd zouden worden. Ze slaagden daarin, maar twee moslims verloren er wel hun leven bij.
De aanval vond gisterenochtend plaats. De bus was op weg van Datacity Town naar Borehole II. De terroristen openden het vuur op de bus om ze te doen stoppen. Daarna dwongen ze alle 62 passagiers uit te stappen.
De jihadisten probeerden daarna de moslims te scheiden van de christenen. Toen ze dat vorig jaar deden bij een gelijkaardige busoverval, werden 28 christenen geëxecuteerd.
Maar gisteren weigerden de moslims onder de passagiers dat te laten gebeuren. Ze vormden een schild rond de christenen.
De chauffeur van de bus en één passagier werden doodgeschoten. De eerste omdat hij weigerde verzen uit de Koran te citeren om te bewijzen dat hij een moslim was, de passagier omdat hij het op een lopen zette.
Toen de jihadisten een voertuig zagen naderen, sloegen ze op de vlucht: ze dachten dat het soldaten van het Keniaanse leger waren.
Al-Shabaab
`Al-Shabaab wil een islamitische staat vestigen in Somalië en Kenia. Als eerste stap ziet Al-Shabaab de invoering van de sharia. Geschat wordt dat Al-Shabaab tussen de 3.000 en 7.000 actieve leden heeft. Al-Shabaab wordt min of meer formeel geleid door Sheik Mohamed Mukhtar Abdirahman ook wel bekend als Abu Zubeyr.
Het vermoeden bestaat dat Al-Shabaab deels gefinancierd wordt met geld afkomstig van de Somalische piraterij. Andere financiers zijn onder andere extreme moslimorganisaties in Iran, Libië en Egypte en Somaliërs in het buitenland. Ook Eritrea wordt ervan verdacht Al-Shabaab te financieren en te bewapenen.
De Somalische leden van Al-Shabaab behoren hoofdzakelijk tot de Somalische Hawiye clan. Al-Shabaab claimt zelf banden te hebben met Al Qaida.
De Al Fitrahmoskee in de Utrechtse wijk Overvecht is volgens NRC een kweekvijver voor jihadisme. De krant sprak met een paar mensen die lessen volgden in de moskee.
Kinderen en jongeren wordt een afkeer van de Nederlandse samenleving aangeleerd, zo wordt duidelijk gemaakt in de reportage. Hen wordt geleerd dat zij hun hoofd moeten afwenden als zij een te schaars geklede vrouw zien of een kerk.
Het bestuur van Al Fitrah reageert in de krant en uitgebreid via Facebook. Er wordt een onjuist beeld geschetst zegt het bestuur omdat Al Fitrah uitsluitend goedheid en nobelheid wil verspreiden onder islamieten.
Om islamitische kinderen beschermd te kunnen opvoeden, heeft Al Fitrah de afgelopen jaren zeker zes organisaties opgericht. Zo heeft de moskee een eigen kinderwebsite, een eigen voedselbank en een afdeling voor meisjes en jonge vrouwen waar wordt geadviseerd om bij gezondheidsproblemen alleen op Allah te vertrouwen en niet op de Nederlandse gezondheidsinstellingen.
Zorgen
Minister Asscher laat aan de krant weten het een volstrekt ongewenste situatie te vinden dat mensen in een moskee worden aangezet om zich af te wenden van de Nederlandse samenleving.
Hij overweegt op aangeven van de Tweede Kamer om radicaliserende islamitische organisaties te verbieden. De Kamer vroeg hem onlangs die mogelijkheid te onderzoeken. Een motie daarover van PvdA en VVD werd met een grote meerderheid aangenomen.
Lastig pubergedrag, sociaal-emotionele problematiek of een vroeg stadium van radicalisering. Voor docenten en zorgcoördinatoren op middelbare scholen is dat verschil niet altijd even gemakkelijk te signaleren. We lichten daarom Radicx uit. Met deze intervisie-tool kunnen scholen een niet pluis-gevoel nader onderzoeken en bij zorgen doorverwijzen.
Het is een soms moeilijk te herkennen scheidslijn: puberaal gedrag, sociaal-emotionele problematiek of risicogedrag dat mogelijk tot radicalisering kan leiden. Radicx is daarom in 2008 ontwikkeld door Ine Spee en Maartje Reitsma, in opdracht van het ministerie van OCW. In 2014 is deze tool geüpdatet. De intervisie-tool biedt de mogelijkheid om gedrag van jongeren te duiden en zorgelijke signalen te herkennen. Het maakt risico- en steunfactoren inzichtelijk. Radicx is in eerste instantie ontwikkeld om zorgen rondom jongeren in beeld te brengen en eventueel de juiste hulp en begeleiding te vinden. De interventie wordt daarmee ook preventief ingezet tegen radicalisering.
OORDELEN VAAK GEBASEERD OP WEINIG INFORMATIE
Met de tool gaat een team van professionals met elkaar aan de slag aan de hand van zes stappen. Gezamenlijk onderzoeken zij welke signalen een jongere afgeeft met zijn gedrag. Wat weten we eigenlijk van deze jongere en moet de school zich zorgen gaan maken omdat er sprake lijkt van een proces van radicalisering bij de jongere? En wanneer en hoe moeten dan worden ingegrepen? Met het instrument krijgen de professionals meer handvatten of er voldoende informatie over een jongere is en in hoeverre er reden is om je zorgen te maken. Ontwikkelaar Ine Spee: Deze tool is onder andere gemaakt omdat oordelen over gedrag van leerlingen vaak gebaseerd zijn op weinig informatie of op bijvoorbeeld het idee dat religieuze verdieping per definitie tot radicalisering leidt.
VOOR WIE?
De interventie is openbaar toegankelijk en kan dus door iedereen worden uitgevoerd. De primaire doelgroep is wel het onderwijs. Ook professionals in andere sectoren zoals politie, gezondheidszorg, jongerenwerk of justitie kunnen Radicx gebruiken. Omdat het instrument openbaar toegankelijk is, is onbekend hoe vaak de tool wordt gebruikt.
Rudi RotthierCorrespondent voor Knack.be in Noord-Amerika.
22/12/15 om 03:39 - Bijgewerkt om 03:39
De Turkse commentator Mustafa Akyol argumenteert dat een middel, dat in de Middeleeuwen tegen gewelddadige geloofsgenoten werd uitgeprobeerd, nu beter kan werken dan toen: 'irja', oftewel uitstellen.
Mustafa Akyol, journalist, commentator en essayist, auteur van een boek over liberale islam, gaat in een opiniestuk voor The New York Times in op het breedvoerige artikel 'Irja' dat in maart verscheen in Dabiq, het Engelstalig propagandamagazine van Islamitische Staat.
Irja is te vertalen als "uitstellen", en wordt door IS over 18 pagina's afgeserveerd als "de gevaarlijkste dwaling".
Verreweg de meeste leken, schrijft Akyol, en ook verreweg de meeste moslims, hebben nooit van het concept gehoord. Het dateert uit de eerste eeuw van de islam. "In die tijd was er in de moslimwereld een grote burgeroorlog aan de gang, waarbij de voorlopers van de soennieten en de voorlopers van de sjiieten om de macht streden, terwijl een derde groep, de khawarij, andersdenkenden van beide zijden veroordeelde en afslachtte". Tijdens die burgeroorlog, aldus Akyol, waren er schriftgeleerden die irja voorstelden als de oplossing. Met irja bedoelden ze dat de vraag wie een "echte moslim" was, moest "uitgesteld" worden tot het hiernamaals. "Zelfs een moslim die geen enkel ritueel volgde, en die vele zonden beging, zo redeneerden ze, kon niet afgedaan worden als een 'afvallige'. Geloof was een zaak van het hart, iets dat alleen God - niet andere mensen - kon beoordelen".
John Locke
De schriftgeleerden die dit standpunt verdedigden, de "uitstellers", verloren de discussie, en hadden niet bepaald grote invloed doorheen de geschiedenis, maar hun leer kan de basis vormen van een "tolerante, ongedwongen, pluralistische islam", schrijft Akyol: "een islamitisch liberalisme". Hij heeft het er elders over dat dit een islamitische versie van de Engelse Verlichtingsfilosoof John Locke kan worden, waarbij religie niet verdwijnt, maar evenmin indruist tegen de ratio (als verschillend, argumenteert hij, van de Franse Verlichting die religie opdoekt).
Waarom is IS zo bekommerd om irja, waarover elders nog nauwelijks wordt gesproken?
Omdat er een slag gaande is om het hart van de islam. Zowel de stelling dat IS de hoofdstroom binnen de islam vertegenwoordigt, als de stelling dat IS niets met islam te maken heeft, vindt Akyol ridicuul. "Jihadistische leiders zijn doordesemd van islamitisch gedachtegoed, ook al gebruiken ze hun kennis voor perverse en gewelddadige doeleinden".
Slap fundamentalisme
In het artikel in Dabiq worden de andere fundamentalistische rebellengroepen in Syrië met de term irja terechtgewezen, omdat ze, eventueel uit taktische overwegingen, de sharia onvoldoende of niet zouden toepassen in de gebieden die ze controleren.
Via hen pakt IS "honderden miljoenen" moslims aan die feitelijk zij het onbewust de theorie van irja in de praktijk brengen. Zij maken, volgens het artikel in Dabiq, "van islam gewoon een bewering zonder realiteit. Het mededogen en de vergevensgezindheid van Allah is geen excuus om zonden te begaan".
Akyol roept moslims op om irja juist te omarmen als tegengif voor IS, via irja "echte godsvrucht te combineren met nederigheid" en zo een einde te maken "aan onze religieuze burgeroorlogen", die onder meer ingegeven zijn door de "arrogantie om over anderen te oordelen, en macht over hen uit te oefenen in de naam van God".
In een eerdere column schreef hij: "Laat de problemen door God opgelost worden, en dat moslims intussen kunnen leven en laten leven".
ROTTERDAM - De rechter heeft besloten dat de 2 Arnhemse Syriëgangers, die maandag terechtstonden in de rechtbank in Rotterdam, voorlopig vast blijven zitten. Advocaten van het duo vroegen tijdens de pro formazitting of hun cliënten het proces in vrijheid mochten afwachten. De rechter wees dit verzoek af.
De mannen werden 17 september van dit jaar bij de Syrische grens tegengehouden en teruggestuurd naar Nederland. Bij aankomst op Schiphol heeft de politie de 2 opgepakt. Beide mannen worden verdacht van het willen deelnemen aan de gewapende strijd in Syrië.
Vrijheid De advocaat van de 23-jarige Nadeem S. zegt dat zijn cliënt onder strenge voorwaarden in vrijheid gesteld kan worden. Dat wil zeggen met een enkelband met gps, gebiedsverbod rond vliegvelden en inname van reispapieren. Volgens de advocaat vormt de 23-jarige in Nederland geen gevaar voor de samenleving.
Terroristenafdeling Ook de advocaat van de andere verdachte, Waïl El A. (18) vindt dat haar cliënt niet vastgehouden hoeft te worden. De terroristenafdeling, waar de man vastzit, zou een slechte invloed hebben op zijn ontwikkeling. Daarnaast vinden beide advocaten dat het Openbaar Ministerie (OM) niet hard kan maken dat de 2 verdachten inderdaad wilden deelnemen aan de gewapende strijd in Syrië.
Laptop De officier van justitie ziet dat anders. Zo zouden de 2 mannen contact gehad hebben met een strijder uit Arnhem die nu in Syrië is en stonden er documenten op de laptop van de broer van El A. van auteurs die de gewelddadige jihad goedkeuren. De zaak wordt pro forma behandeld. De verwachting is dat de zaak in mei inhoudelijk wordt behandeld. De rechter bekijkt nog of de 2, zoals de advocaten aangeven, op vrije voeten komen.
In het belang van de 18-jarige zei de rechter dat de zaak zo spoedig mogelijk moest voorkomen. Gezien zijn leeftijd is zijn situatie op de terroristenafdeling niet ideaal, aldus de rechter.
ISIS heeft 14 procent van grondgebied verloren in 2015
"ISIS heeft 14 procent van grondgebied verloren in 2015"
Toch slaagde IS er in 2015 ook in om hier en daar wat grondgebied in te pikken. Vooral de verovering van de historische stad Palmyra springt daarbij in het oog.Foto: EPA
De jihadistische terreurorganisatie Islamitische Staat (ISIS) heeft dit jaar systematisch terrein verloren in Syrië en Irak. Het territorium dat door IS gecontroleerd wordt, is nu 14 procent kleiner dan eind 2014, zo blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van het Londense defensie-analysebureau IHS Janes.
De instelling heeft zich voor zijn studie gebaseerd op sociale media en op bronnen die aanwezig zijn in Syrië en Irak. IHS concludeert daaruit dat het door IS gecontroleerde grondgebied vandaag nog 78.000 km² bedraagt, 12.800 km² minder dan op 1 januari 2015.
Vooral het verlies in de regio Tal Abyad, aan de grens tussen Syrië en Turkije, wordt als belangrijk beschouwd. Die grensovergang vormde een van de voornaamste smokkelroutes van IS. We hebben duidelijk negatieve financiële gevolgen voor ISIS waargenomen na het verlies van de controle over de grens van Tal Abyad, zegt Columb Strack, een van de analisten van IHS.
Ook in Irak werden belangrijke verliezen geleden. Daar werden onder meer de stad Tikrit en de olieraffinaderij van Baiji uit handen gegeven.
Toch slaagde ISIS er in 2015 ook in om hier en daar wat grondgebied in te pikken. Vooral de verovering van de historische stad Palmyra springt daarbij in het oog.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de verliezen van ISIS vooral ten goede kwamen aan de Syrische Koerden. Zij hebben hun grondgebied dit jaar sterk kunnen uitbreiden (+186 procent), tot 15.800 km².
COA liegt! Kapitale koi karper wel degelijk opgegeten door vluchtelingen
COA liegt! Kapitale koi karper wel degelijk opgegeten door vluchtelingen
Culinaire ophef gisteren; eerst toen het bericht Vluchtelingen eten kapitale Chagoi op uit siervijver vakantiepark op het internet verscheen. RTL, AD, Telegraaf, iedereen ging mee in de vluchteling-eet-karper-ophef-polonaise. En dat terwijl karpers best lekkere vissen zijn. Uit de oven met een champignon roomsausje, bijvoorbeeld. Of dat ook opgaat voor een 1000 euro kostende Koi Karper is ons even niet bekend, maar soit. De tweede ronde van ophef kwam toen zowel het COA als het vakantiepark ontkenden dat er ook maar 1 karpervin was gekrenkt. Wat op zich dan wel weer gek is voor een vakantiepark dat bekend staat om zijn uitstekende karper vismogelijkheden. Onze zure vrienden van Joop konden weer een fijn ZIE JE WEL JULLIE ZIJN ALLEMAAL RACISTEN VLUCHTELINGEN ZIJN HARTSTIKKE LIEF-stukje tikken. Maar is dat wel zo?
KoiQuestion.com, de site waar het originele bericht verscheen, kwam vandaag met hetvolgende statement:
Onze redactie heeft met verbijstering kennis genomen van de gang van zaken rondom het eerder gepubliceerde bericht: Vluchtelingen eten kapitale Chagoi op uit siervijver vakantiepark. Nog meer zijn wij verbaasd over de moeite die genomen wordt om het verhaal te ontkennen. Wij willen en zullen niet speculeren over de beweegredenen van deze organisaties en stellen nadrukkelijk dat onze bron een ooggetuige en tevens redactielid van KoiQuestion is die ter plaatse is geweest. We staan nog steeds achter de feiten zoals waargenomen. (..)
Betreffend redactielid werd als kennis van de beheerders van het restaurant van het park en tevens eigenaren van de vijver en diens bewoners overstuur opgebeld. De inwoners van het park, zijnde enkel vluchtelingen, zouden voortdurend bij de vijver zitten en er ontbraken op dat moment al vissen, zo werd aan de telefoon gesteld. Nadat het redactielid ter plaatse was gegaan, constateerde deze dat er twee vissen ontbraken, waaronder een Chagoi van 93 centimeter en een kleiner exemplaar, maar allebei te groot om door een reiger te zijn gepikt.
De Chagoi in kwestie was handtam en komt dus gewoon naar je toe. Er lag echter ook een speciaal schepnet voor Koi bij deze vijver. Het park huist enkel vluchtelingen op dit moment. Er is bewaking aanwezig en er kan niemand zonder toestemming het park betreden. Hij werd er door een inwoner van het vakantiepark, waarschijnlijk van Syrische afkomst, gewezen op een vuilniszak. Toen ons lid hierin keek zag hij expliciet het hoofd van de grote Chagoi, afgesneden van het lichaam in de vuilniszak liggen. Het lichaam van de betreffende Koi lag niet in de vuilniszak of elders in de nabijheid. (..)
We vermelden verder dat wij niet zijn benaderd door het COA of de beheerder van het park om ons aan te horen en we betreuren de moeite en klaarblijkelijke belangen die leven om het hoofd te wenden van de waarheid en onze geloofwaardigheid aan de kaak te stellen.
Klinkt niet echt als een stelletje leugenachtige hoaxers, dachten wij zo. Als het een hoax was geweest had men zich wel koest gehouden. Het enige wat niet klopt in dit verhaal is de BBQ, want de chalets hebben namelijk gasaansluitingen. Maar dat zegt Koiquestion zelf ook al. Het had helemaal mooi geweest als de mijnheer de webredacteur fotos had gemaakt, maar goed. De keiharde ontkenning van zowel de beheerder van het park als het COA rieken naar damage control en keiharde leugens, alles om maar het beeld van de vredelievende vluchteling in stand te houden. Is de beheerder misschien onder druk gezet door het COA om te ontkennen? Zou ons niet verbazen. Zeg nou zelf: wie geloof u eerder? Een forum van hobbyisten dat niets te winnen heeft bij een dergelijk bericht, of een overheidsorganisatie die zich niet nog een negatief vluchtelingenverhaal kan permiteren?
En natuurlijk, vluchtelingen zijn niet allemaal monsters die plunderend en verkrachtend door de groene polders trekken. Maar je kunt er donder op zeggen dat ze een compleet andere set van normen en waarden met zich meedragen en dat die normen en waarden op eigenlijk best wel veel vlakken met de onze kunnen botsen. En daar je kop voor in het zand steken en het glashard ontkennen is vragen om problemen en opgegeten huisdieren; erover liegen is ronduit misdadig.
PEGIDA-demonstranten op de oever van de Elbe in Dresden (21-12-2015).
(Vertaling: E.J. Bron)
30.000 deelnemers De oprichter van PEGIDA, Lutz Bachmann, noemde dit aantal tegen het einde van de manifestatie voor het ministerie van Financiën van de deelstaat Sachsen aan de oever van de Elbe. Hij beriep zich daarbij op een bericht van n-tv. Het aantal anti-demonstranten werd geschat op tussen de 6.000 en 8.000.
Wegens gevreesde onlusten was de politie van Dresden in groten getale aanwezig. De antifa had tot rellen opgeroepen. Een groep probeerde uit te breken uit de hem toegewezen plaats bij het station Dresden-Neustadt, maar werd door de politie tegengehouden. Ook vonden er schermutselingen plaats tussen links- en rechtsgerichte demonstranten in de Königsbrücker Straße, waar de politie met meerdere wagens de situatie onder controle kreeg.
Op de Carola-Platz stonden twee auto´s in brand. Botsingen tussen links-radicalen en PEGIDA-demonstranten konden voorkomen worden.
Over vluchtelingencrisis en binnenlandse veiligheid
De toespraken van de PEGIDA-organisatoren waren kort. Steeds opnieuw vonden er korte toespraken van gasten plaats. Tussendoor werden kerstliederen gezongen.
Siegfried Daebritz sprak over het thema binnenlandse veiligheid en bedreiging door terroristen, die gebruik zouden maken van de migratiestromen en ontbrekende controles om Duitsland binnen te sijpelen, waarop de chef van Frontex en andere vertegenwoordigers van de politie wezen. Van slechts 10% van de illegalen zou volgens de politie de afgelopen maanden vingerafdrukken zijn genomen van 90% niet. Ook vroeg Daebritz zich af waar de honderdduizenden verdwenen migranten zoude3n zijn gebleven, over wie de autoriteiten beweren dat ze al zouden zijn doorgereisd naar hier wonende familieleden of naar Scandinavië. Ook in andere Europese landen zou sprake zijn van grote aantallen ondergedoken mensen.
Tatjana Festerling sprak over vaderlandsverdediging, wat met het oog op de actuele situatie een onderwerp zou zijn dat iedereen zou aangaan. Ze las enkele actuele cijfers over het aantal Duitse soldaten voor:
Strijdkrachten: 42.114 man. Het leger omvat 59.500 man. De luchtmacht omvat 28.500 en de marine 16.220 man. Dat betekent dat de marine en het leger gemakkelijk in het stadion van Borussia Dortmund passen met 81.000 zitplaatsen en de complete Duitse luchtmacht kan het zich in het stadion van Dynamo Dresden echt gemakkelijk maken. En de echte strijkrachten krijgen we met gemak in het stadion van Werder Bremen. Drie voetbalstadion vol soldaten als ze allemaal in het land zouden zijn . . . Dat zou Duitsland op dit moment te bieden hebben om het land te verdedigen.
Wat hebben we bereikt na één jaar PEGIDA?, vroeg ze. Ik denk dat we veel bereikt hebben! Het politieke, het partijensysteem is volledig handelingsonbekwaam gebleken. De intellectuelen van het land zouden gefaald hebben. De kerken als laatste morele instantie zouden gefaald hebben. Net zoals in het Derde Rijk zouden ze zich in vooruitsnellende gehoorzaamheid ondergeschikt maken.
Nu zouden de systeemmedia in paniek raken wegens het opkomende rechts-populisme in Europa. Zelfs Die Zeit zou bezorgd over de Atlantische Oceaan kijken, omdat daar de zeer populaire, aartsconservatieve kandidaat voor het presidentschap Donald Trump zou komen opzetten, aldus Festerling.
Dresden motiveert Nordrhein-Westfalen (NRW)
Tilo, een vertegenwoordiger van PEGIDA-NRW, zei dat er in Nordrhein-Westfalen inmiddels 42 PEGIDA-wandeltochten en manifestaties waren gehouden. Het zou begonnen zijn met 50 mensen, nu zouden dit 800 tot 900 personen zijn. Jullie uitstralingskracht, jullie licht, straalt vanuit Dresden tot aan Duisburg en geeft ons kracht en motivatie om steeds maar door te gaan, zei hij tegen de Sachsen.
PEGIDA zal geld aan daklozen schenken
Lutz Bachmann kondigde aan dat PEGIDA met Kerstmis geld zou schenken aan zes personen, van wie in de afgelopen weken hun auto´s in brand werden gestoken een ook aan de vanavond gedupeerde autobezitters. Ook een gewond geraakte deelnemer, die naar het ziekenhuis moest, zou een schenking krijgen. Eveneens zou er 3000,- aan een hulporganisatie voor daklozen worden geschonken.
De politie geeft al maandenlang geen informatie betreffende het aantal deelnemers aan de PEGIDA-manifestaties in Dresden. Bij het eenjarig bestaan van de burgerbeweging op 19 oktober werd hun aantal door de media op 30.000 geschat. Ook daarna vonden er manifestaties plaats waarbij volgens ooggetuigen ongeveer 25.000 deelnemers aanwezig waren.
Het zelfuitgeroepen kalifaat van de Islamitische Staat wordt van binnenin gesaboteerd door strijders die machtsposities bekleden binnen de militaire structuur van de terreurgroep en soldij claimen voor soldaten die er gewoonweg niet zijn. Dat meldt de Financial Times op basis van bronnen die het kalifaat wisten te ontvluchten.
Het gebruik is niet nieuw in de regio. Amper een jaar geleden meldde het Iraakse leger dat het 50.000 soldaten op de loonlijst had staan die wekelijks soldij claimden zonder daadwerkelijk in het leger te dienen.
Volgens een bron kan een commandant van de IS de administratieve leiding makkelijk om lonen voor 250 strijders vragen, terwijl hij amper 150 man onder zijn hoede heeft. Eens de leiding van de terreurgroep lucht kreeg van de fraude stuurde ze administratieve krachten naar het front om de lonen rechtstreeks uit te betalen. Tot ook deze krachten mee in de combine stapten en hun deel van de koek opeisten.
Voormalige IS-strijders maken de vergelijking met zowel het Syrische als het Iraakse regime, waar dit soort misbruiken de regel eerder dan de uitzondering zijn. Westerse veilgheidsdiensten maken dan weer melding van een corrupt, autocratisch systeem dat zich van de IS-administratie meester maakt.
Mensensmokkelaars die in de regio actief zijn en burgers buiten de door IS gedomineerde regios smokkelen zeggen de macht van een lokaal bestuur te kunnen inschatten aan de hand van het gemak waarmee ze lokale machthebbers kunnen omkopen. Mosul is moeilijk, daar houdt IS nog een tijd stand, maar in Syrië krijgen ze het steeds moeilijker.
Voormalige IS-strijders hebben weet van emirs die grote sommen cash over de Turkse grens smokkelen om dan te verdwijnen. Zo zou een emir die luistert naar de naam Abu Fatima al-Tunisi de grens met Turkije hebben overgestoken met liefst 25,000 dollar aan belastinggeld in zijn zakken. Amper was hij de grens over of hij verstuurde volgende tweet naar zijn voormalige kameraden:
Niet alles rondom de aanslagen in Parijs van november liep volgens plan. De nog steeds voortvluchtige Salah Abdeslam had na de aanslagen pech met zijn auto en belde wanhopig met twee Molenbeekse vrienden van hem.
Volgens Hamza Attou, één van de opgepakte vrienden uit Molenbeek, "huilde Salah Abdeslam als een kind van twaalf aan de telefoon", meldt de Belgische krant Le Soir. Hamza Attou ging samen met Mohammed Amri vervolgens Salah ophalen uit Parijs om hem naar Brussel te brengen. Attou wist toen nog niet dat Salah achter de aanslagen in Parijs zat.
Volgens Amri kon het haast niet anders omdat hij nogal paniekerig klonk aan de telefoon. Toen de nu nog gezochte terrorist uiteindelijk in de auto zat bekende hij alles aan het duo. Ook uitte hij nog een bedreiging: "Ze zullen boeten voor de dood van mijn broer."
Volgens Attou zou de Franse politie tot drie keer toe de auto hebben aangehouden, maar hebben door laten rijden.
Slechts een klein deel van de vluchtelingen die de afgelopen maanden Duitsland zijn binnengekomen is gecontroleerd. Duitse politiewoordvoerders waarschuwen dat in 'honderdduizenden gevallen' geen vingerafdrukken zijn afgenomen en dat niet bekend is wie deze asielzoekers zijn.
,,Dit levert een gevaar op voor de binnenlandse veiligheid", schrijft Jörg Radek, vice-voorzitter van de politievakbond GdP, in een brandbrief aan Angela Merkel. De krant Die Welt is in het bezit van de brief.
Volgens Radek is door de ontstane situatie het verzamelen van gegevens over terreurcommando's, die met de vluchtelingen meereizen, in het gedrang geraakt. Dit beoordeelt hij als 'staatsgefährdend': een gevaar voor de staat. Tenminste twee van de aanslagplegers van Parijs stonden als vluchteling geregistreerd in Griekenland.
Radek pleit bij Merkel voor meer personeel en betere technologie om asielzoekers op grotere schaal en nauwgezetter te kunnen identificeren.
Valse paspoorten Een groot deel van de asielzoekers - zo'n 70 procent - die de Oostenrijks-Duitse grens oversteken heeft geen identiteitspapieren bij zich. Gevreesd wordt dat anderen reizen met valse Syrische paspoorten.
Die Welt berichtte eerder dat in Syrië, Irak en Libië tienduizenden blanco paspoorten in handen zijn gevallen van terreurgroep Islamitische Staat. Ook beschikt IS over originele drukmachines en paspoortstempels.
,,Vervalste documenten zijn door grensbewakers vrij eenvoudig te herkennen", zei André Schulz, van de Bund Deutscher Kriminalbeamter tegen Die Welt. ,,Maar het wordt een probleem als die passen met de echte drukmachines in het land van herkomst zijn gemaakt."
Speciaal identiteitsbewijs In 2015 kwamen meer dan een miljoen asielzoekers naar Duitsland. De bondsregering besloot onlangs om een speciaal vluchtelingenidentiteitsbewijs in te voeren en een centrale databank in te richten.
De politiewoordvoerders juichen die besluiten toe. Zij dringen er bij de regering verder op aan om met de EU-partners af te spreken om in de toekomst alleen nog vooraf geïdentificeerde asielzoekers toe te laten.
Wat denken ex-moslims over het verschil tussen radicale en gematigde, vredelievende moslims. Wel, vandaag horen jullie hoe Simi Rahman, een ex-moslima dit verschil ervaart.
Inleiding
Hoe onderscheid je een radicale moslim van een gematigde, vredelievende moslim?
Elke moslim-humanist stelt zich vandaag de vraag die ik me voor het eerst stelde in september 2001: Hoe onderscheid je een radicale moslim van een gematigde, vredelievende moslim? Hier is mijn idee erover. De kapers van 9-11 deden me denken aan de jongens waar ik in de jaren 80 en 90 in Dubai mee op school had gezeten. Ze waren even oud, met dezelfde achtergrond en modern genoeg om naar jaren 80-popmuziek te luisteren en achter de meisjes aan te zitten. Ik bedoel dat wij, net als de meeste jongeren in de islamitische wereld, niet al te religieus waren. Daarom dacht ik dat ik misschien de verschillen tussen hen en mij kon vinden, en een duidelijke discrepantie tussen hen en mij kon identificeren. Iets dat zij deden en ik nooit zou doen. Het kostte me een tijdje om me te realiseren, en zeker nu met de schietpartijen in Californië, dat je inderdaad met geen mogelijkheid een radicale moslim van een gematigde kan onderscheiden. Voor ze de trekker overhalen kan je echt niet zeggen wie gematigd en wie jihadistisch is. Tashfeen heeft onze gematigde ruggengraat gebroken, door de onthulling dat ze onopgemerkt een normaal leven onder ons leidde, het moederschap ervoer, opgenomen was in onze veilige gemeenschap en toch radicaliseerde. En dat is het probleem: dat er vele anderen zijn zoals zij met precies dezelfde overtuigingen, misschien nog niet aangestoken door een radicale geestelijke, maar als de gelegenheid zich voordeed, zouden ze volgen. Ze zijn als een slapende staaf dynamiet, wachtend op ontsteking. De TNT is er al. Wat is de drijfveer? Niet de 5 pijlers van geloof, liefdadigheid, gebed, vasten en bedevaart. Niet de woorden van de profeet over hoe je een goed en rechtvaardig leven kan leiden. Niet de viering van Eid ul Fitr. Het schemert misschien door in de loyaliteit die Allah eist tijdens het Eid ul Adha-feest, waar Abrahams bereidheid om zijn zoon te offeren als teken van zijn superieur geloof wordt herdacht. Dit offer en viering lijken erg veel op het Amerikaanse Thanksgiving, met familiesamenkomst en eten. Maar zonder voetbal. En, o ja, ook met de door God verhinderde kindermoord. Het is daar in de stilte die je tijdens het gebed moet bewaren omdat het anders ongeldig zou zijn. Het is daar in de ernst waarmee de hijab wordt gedragen. Geen enkel haar mag je laten zien. Het is daar in de geforceerde scheiding van mannen en vrouwen op sociale bijeenkomsten. Het is aanwezig in iedere handeling die ons uitsluit van alles wat gewoon is. Het is aanwezig in het concept van Wij tegen Zij. Omdat de enige manier waarop we Wij kunnen blijven, is door Hen af te wijzen. De enige manier om een voorbeeldige Wij te zijn, is verwestersing waar het maar kan tegen te gaan. Halal is een schertsvertoning, uitgaande van het idee dat vlees op een bepaalde manier moet versneden worden. Het is hetzelfde vlees. Toch zullen mensen in alle ernst menen dat er een magisch verschil is. Ik verhuisde naar de diepe Midwest, droeg er een jaar lang een hijab en verbleef er 8 jaar. In die tijd woonde ik ISNA (Islamic Society of North America) bijeenkomsten bij en ontmoette opgeleide, professionele mensen die zich net dezelfde vragen als ik stelden. Ze waren op zoek naar antwoorden in hun geloof. Er waren zeker pogingen om de islam te moderniseren, maar ze waren oppervlakkig. Het lukte ons niet. Het lukte niet, want er zit een logisch dilemma in de kern van de islam: de Koran is het laatste woord van God, het is perfect en onveranderlijk. Zoiets zelfs maar suggereren, komt neer op godslastering en afvalligheid. Om de gematigde geest te begrijpen, moet je je een continuüm van radicaal tot gemiddeld voorstellen, maar als je dichter je bij het vrijdenken komt, stuit je op een muur. Hij doemt voor je op in de veroordeling van homoseksualiteit, in de ongelijke behandeling en de onderdrukking van vrouwen, maar hij is er. Ze durven niet over deze muur kijken uit angst voor verdoemenis en het hellevuur, maar het antwoord ligt daar. Als gematigde moslim is het dezer dagen alsof je een parcours moet afleggen met een bal en ketting aan je voeten. Een handicap. Tenzij je je de wereld buiten die muur kunt voorstellen, valt het niet mee om er je weg te vinden. Als je zo bang bent van godslastering dat je weigert eroverheen te kijken zit je voor altijd vast. Vlak tegen die muur. En achter je zit de jihadistische horde, die aanspraak maken op de echte islam, hem beoefenend tot in de perfectie, zoals vastgelegd in de Koran. Vastgeketend aan een harde rots. Ik begrijp je pijn. Ik ben daar geweest. En het was onhoudbaar. Ik las, discussieerde en debatteerde op internetfora met vele goede moslimjongeren uit alle hoeken van de wereld. We probeerden op onze manier naar een oplossing te zoeken, net zoals nu op de sociale media. Ik wist dat ik de homofobie en de onderdrukking van vrouwen verwierp. Het bleef allemaal theorie totdat ik het in de praktijk zag in de woonkamers van de professionele gematigde moslims uit het Midwesten. Er werd gediscussieerd over de vraag of het Koranvers dat een man toelaat om zijn vrouw te slaan, eigenlijk betekent dat hij haar moet slaan met een pluim. Als arts ben ik op de eerste plaats een humanist. Daarom vond ik de flagrante homofobie irrationeel, gevaarlijk en iets wat ik beleefd afwees. Ik zag in de moskee videos over de Palestijnse gebieden. Ze waren speciaal gemaakt om de verontwaardiging van iedereen op te wekken. En toen begon ik de absurditeit ervan goed in te zien. Waar waren we mee bezig? We leerden onze kinderen om zich zonder twijfel aan gezag te onderwerpen. We geloofden dat het hen zou behoeden tegen het kwaad van het westerse denken. Dus gingen de kinderen van de gemeenschap naar de zondagsschool, droegen de hijab, werd er gebeden en gevast. Ze werden in een islamitische identiteit gestoken die helemaal anders was dan alles wat ik tot dan toe had meegemaakt. Ik ben opgegroeid in een islamitisch land in het Midden-Oosten en religie was iets wat we een plaats gaven, ergens na school, voetbal en cartoons. Hier had je te maken met een meer gedestilleerde, zuivere en, nog het gevaarlijkst, contextvrije islam. We hadden hier geen grootmoeders om ons wijselijk te vertellen voor welke delen van de Koran we een oogje dicht mochten knijpen. Er waren hier geen oudere neven die het vrijdaggebed oversloegen en zich in plaats daarvan met hun vrienden gingen amuseren. O nee. Dit was de islam gestoofd in een saus van Midwesternse oprechtheid en ingekookt tot zijn donkere, geconcentreerde essentie. Deze islam was gevaarlijk. Naarmate mijn kinderen ouder werden, werd ik banger. Ik kon ermee leven dat hun vader hen naar de zondagsschool stuurde, waar ze meestal speelden en een paar soeras leerden. Maar als ze ouder werden, wist ik dat dat zou veranderen. Een bepaald soort oprechtheid zou in hun blik kruipen, hun tienerrebellie zou erop neerkomen dat ze hun minder religieuze ouders vonden tekortschieten. Ze zouden ze minderwaardig gaan vinden. Slechte moslims. Hoeveel jongeren zijn niet vóór hun eigen moeders de hijab beginnen dragen? Ik ben de tel kwijt. Moeders met dit dilemma kozen ervoor om hun kind maar te volgen. Ze gingen zich ook bedekken om hun kinderen het idee te geven dat het niet zon vaart liep met die ideologie. Maar ik maakte me toch zorgen omdat radicale wervers zich via het internet als vrienden zouden voordoen en in onze ongevormde kinderen een bereidwillige en kneedbare klei zouden vinden. Want we hielden ze ongevormd. We wilden ze weghouden van westerse invloeden om ze te beschermen, maar veroorzaakten alleen een kloof die als aangrijpingspunt kon worden benut. In feite maakten we onze kinderen kwetsbaar voor radicalisering. En dat is precies wat er is gebeurd. De jonge meisjes die uit Europa en de VS naar Syrië zijn afgereisd om zich bij ISIS aan te sluiten, deden dat omdat ze net als alle tieners op zoek waren naar een gevoel van identiteit, om zich te onderscheiden van hun ouders en een eigen identiteit te vinden, en de sensatie van rebellie, avontuur. Ze mochten geen afspraakjes maken, niet drinken of dansen, dan maar naar Daesh. Deze gedachte deed me die muur beklimmen. Ik stopte met bidden en me daarover schuldig te voelen. Ik dronk alcohol, met mate zoals de meeste mensen in het westen, ik veranderde niet op slag in een alcoholist. Ik bedekte mijn enkels en polsen niet meer en ging gewone kleren dragen. Spek. Ja, spek. Ik hoef niet uit te leggen hoe lekker het was. Ik bekeek de muur van de andere kant, en het was een opluchting. Een opluchting om niet meer te vrezen voor afvalligheid. Om te beseffen dat zoiets alleen maar in mijn gedachten bestond. De ideeën die diep in mijn gedachten verzonken waren, de schuld, de angst, de zelfgeseling van een slechte moslim te zijn: het was allemaal weg. Als ik in mijn achteruitkijkspiegel kijk, kan ik me niet meer herinneren hoe het voelde. Ik kan me niet meer herinneren hoe geloven aanvoelde, want ik mis het niet. Nee, in plaats daarvan kwam een vollediger begrip van wat humaniteit, filosofie, geschiedenis, de menselijke natuur en ja, zelfs religie betekenen. Een besef dat de toekomst alles is. Er is geen hemel of hel. Of liever gezegd, we hebben niet langer een hemel en hel nodig om ons moreel gedrag te sturen. We zijn geëvolueerd. We weten meer van het universum, te veel om er nog bang voor te zijn. We weten meer van deze aarde, en we weten dat iedereen van precies hetzelfde materiaal is gemaakt. Er is geen Wij, geen Zij. Er is alleen maar Wij Allemaal. We moeten verder gaan. We moeten ons bevrijden. We moeten over die muur, zodat we de krachten die erop uit zijn geest en lichaam van onze kinderen te roven, kunnen neutraliseren. We moeten ze beschermen, we moeten onze eigen intelligentie durven aanspreken in plaats van ons te onderwerpen aan een archaïsche structuur van overtuigingen die in deze tijd zinloos zijn. We moeten de ketens in onze eigen geest verbreken om dit te doen. En het is eng. Vooral als je je hele leven geloofde in het concept van godslastering. Zeker als je weet dat er openlijk voor uitkomen en deze overtuigingen verwerpen, kan neerkomen op vervreemding, op worden uitgestoten en belasterd, afgewezen en vereenzaamd. En in veel gevallen ook met gevaar voor je eigen persoon. Misschien is het daar dat we moeten beginnen. Door moslims te stimuleren om een veilige ruimte te creëren waar de logische drogredenen en inconsistenties kunnen worden bekritiseerd, niet tussen de ene vertaling en een andere, maar tussen de islam en de moderne wereld. Peter Janecki, die een machine maakte om uit afvalwater schoon drinkwater en energie te winnen, merkte in zijn TEDMED-talk onlangs op dat hij moest uitzoomen en het niet bekijken als een afvalprobleem, maar als een energieprobleem. Hij moest het probleem opblazen om er een oplossing voor te vinden. Ik denk dat het hetzelfde is met de islam. We moeten het probleem groter maken. In plaats van het te minimaliseren, moeten we het opblazen en onderzoeken en het idee dat een heilige tekst onveranderlijk of onbetwistbaar is, loslaten. We moeten het in plaats daarvan bekijken als een humanistisch probleem. Is de islam, in de manier waarop hij wordt beoefend en gepredikt, humaan genoeg? Respecteert de islam de persoonlijkheid van een mens genoeg, en als dat niet zo is, wat kunnen we er dan aan doen? We moeten mensen toelaten de islam te verlaten. We moeten uit deze kast durven komen en in het volle licht treden. Omdat niemand van ons meer veilig is. De oude verbanden gaan niet langer volstaan om een bloedbad te voorkomen. Een bloedbad dat we alleen aan onszelf te wijten zullen hebben.
Vluchtelingen bij het aankomstcentrum bij Kirkenes. Foto: Jonathan Nackstrand/AFP/Getty ImagesGEPLAATST DOOR: KEYSER SÖZE 21 DECEMBER 2015
Iemand tot seks verplichten is niet toegestaan in Noorwegen, zelfs niet wanneer je met die persoon getrouwd bent. Dit is een van de basisprincipes uit een cursus die Noorwegen heeft georganiseerd voor asielzoekers.
Noorwegen neemt met de cursus de Europese leiding met betrekking tot een gevoelig onderwerp in het vluchtelingendebat. Europese landen zijn namelijk bang alle asielzoekers te portretteren als eventuele verkrachters, maar zijn zich wel bewust dat vrouwen in veel conservatieve samenlevingen niet dezelfde rechten hebben als de mannen. Daarom zijn steeds meer politici voorstander om vluchtelingen te informeren over de Europese seksuele normen en sociale gedragscodes.
Zo is het voor veel migranten onbegrijpelijk dat vrouwen in Europa vrij rondlopen in korte rokjes of jurken en zelfs in het openbaar zoenen. De handleiding moet eventueel seksueel en ander geweld voorkomen. Ook worden nieuwkomers erop geattendeerd dat Noorwegen een christelijke traditie heeft, maar dat geloof los van de wet staat. De wet is voor iedereen hetzelfde.
Denemarken is ook een voorstander van seksuele opvoeding naast de taallessen. In Duitsland wordt er geëxperimenteerd met dergelijke cursussen.
Noorwegen is in samenwerking met nonprofitorganisatie Alternative to Violence. Zij leiden werknemers van asielzoekers op om zulke cursussen te organiseren. Per Isdal, een psycholoog Alternative to Violence, vindt dat het gevaarlijker is om niets te doen. Veel vluchtelingen komen uit verschillende culturen waar vrouwen niet dezelfde rechten hebben als mannen, maar iemands eigendom zijn. We moeten hen helpen zich aan te passen aan de nieuwe cultuur.
Het klinkt bizar, maar de Islamitische Staat zet nu ook huisdieren in om nieuwe leden te kunnen rekruteren. De Britse Omar Hussein plaatste een aantal foto's van zijn kat Lucy die op bed ligt en omringd wordt met bomgordels en granaten op Telegram. Hij hoopt via deze online berichtendienst jonge strijders te kunnen werven.
DREIGEND
Omar is een voormalig beveiliger van een supermarkt in het Engelse Buckinghamshire. Ruim een jaar geleden verhuisde de 28-jarige naar de Syrische stad Raqqa om de Islamitische Staat te kunnen dienen. Hij is dol op zijn kat Lucy, maar zet haar ook gemakkelijk in voor ziekelijke doeleinden. Onder de foto's schreef hij: ''Kom dichterbij en ik blaas het hele huis op!''