De instroom van duizenden asielzoekers kost indirect meer geld dan naar buiten wordt gebracht in de officieel gebrachte cijfers. Verborgen kosten zijn bijvoorbeeld ook de verzwaarde druk op de medische diensten en de politie. Korpschef Ruud Bik van het Nederlandse Nationale Politie luidt de noodklok.
Vluchtelingen aan de poorten van Europa met een duidelijke boodschap.
Nederland telt sinds de reorganisatie van de afgelopen jaren ongeveer 50.000 agenten die voltijds op straat actief zijn. Van dat aantal zijn er tussen de 1.500 en 2.000 agenten voltijds bezig met de begeleiding, bescherming en arrestaties op de asielzoekerscentra. Volgens korpschef Bik kan daardoor minder mensen worden ingezet voor het bestrijden van veel voorkomende misdaad. Onderzoeken naar onder meer overvallen en straatroven blijven daardoor in veel gevallen liggen. Een schrikbarende uitspraak van de hoogste chef bij de politie. Zo kan het zijn dat er aangifte wordt gedaan van een straatroof, waarbij het slachtoffer de dader goed heeft gezien, maar dat daar toch geen prioriteit aan wordt gegeven. Er is sprake van een verdringingseffect, waarvan de impact per eenheid verschilt. Het aanleveren van informatie aan het OM, op basis waarvan vervolging van daders kan plaatsvinden, komt daardoor ook onder druk te staan.
Ook in Duitsland luidden regionale politiechefs de noodklok. Daar vallen regelmatig gewonden onder de agenten. Mede door de bewapening van de vluchtelingen. Tot op heden kijken politici ook daar de andere kant op.
Gezien de steeds grotere instroom van economische immigranten kan er verondersteld worden dat steeds meer politiecapaciteit zal worden verplaatst naar deze broeinesten van onrust.
06-12-2015 om 00:00
geschreven door Doos Van Pandora
Pastor Saïd vraagt om vergeving na aanslagen Parijs
De broer van de aangetrouwde neef van pastor Saïd was een van de daders van de aanslag in de Bataclan in Parijs. Saïd kende hem persoonlijk en vraagt de slachtoffers om vergeving. Tegelijk is hij scherp richting christenen. Bang voor moslims? We moeten banger zijn voor ons gebrek aan liefde.
Een dag later stond een journalist voor de deur: 'Jouw broer heeft zich opgeblazen.'
Op de avond van de aanslagen in Parijs, 13 november, zit pastor Saïd (48) met zijn vrouw Fatima en twee kinderen samen met zijn nichtje en haar man in een ander theater, op 1000 meter van de Bataclan. Toen we de schoten hoorden, wist ik meteen dat het om een aanslag ging, vertelt Saïd. Er heerste grote paniek. Elke keer als er een auto hard voorbij reed, doken de mensen op straat snel een restaurant binnen. Iedereen was bang voor elkaar.
Een dag later staat er een journalist voor de deur van zijn neef met de mededeling: Jouw broer heeft zich opgeblazen. Bij de aanslagen in Parijs kwamen in totaal 129 mensen om het leven.
"Pas als je ze omhelst en kust, kun je hun baarden aftrekken."
Alles uit de kast De meeste interviewverzoeken wimpelt hij af. Maar voor Visie reserveert pastor Saïd een hele middag. Omdat jullie speciaal voor mij uit Nederland zijn gekomen.
Ik ben niet bang, zegt Saïd tijdens de lunch in een klein Libanees restaurant vlakbij de Bataclan. De tekst die de eerste dagen na de aanslagen door mijn hoofd maalde, is: Volmaakte liefde bant de angst uit. Dat is het. Waarom zijn veel christenen bang? Omdat ze hun christelijke identiteit niet goed kennen. Als je je identiteit in Christus zoekt, hoef je niet bang te zijn voor moslims. Ik voer deze oorlog op mijn knieën. Alleen met gebed en liefde kunnen we de extremisten verslaan.
Saïd haalt zijn telefoon tevoorschijn en toont fotos waarop hij radicale moslims vriendschappelijk omarmt. Contact is de sleutel, zelfs als je het niet met iemand eens bent. We moeten een band opbouwen met moslims. Nodig gesluierde vrouwen uit, ga het contact met hen aan. Zelfs extremistische moslims moet je liefhebben, omhelzen. Pas als je ze omhelst en kust, kun je hun baarden aftrekken. Dat is de manier waarop wij christenen oorlog moeten voeren.
"Nodig een moslimfamilie uit voor de kerstmaaltijd. Dat is pas oorlog!
Ismael Omar Mostefai, een van de daders van de aanslag in de Bataclan, is de broer van uw aangetrouwde neef. Hoe goed kende u hem? Toen ik hem op de trouwdag van mijn nichtje zag, leek hij uiterlijk helemaal niet op een radicale moslim. Hij danste op wereldse muziek, was modern gekleed en hield van het leven. Kortom: een jonge, moderne Fransman. Toen ik hem drie jaar geleden voor het laatst ontmoette, voelde hij zich duidelijk ongemakkelijk in mijn aanwezigheid. Hij ontliep mij.
Nu heb ik spijt dat ik toen niet langer met hem heb gepraat. Misschien is het mijn schuld dat hij is geradicaliseerd. Jezus gaf mij een gelegenheid om met hem te praten en die gelegenheid heb ik niet aangegrepen.
In een interview met CNN vraagt u vergeving voor deze terreurdaad. Voor veel nabestaanden van slachtoffers zal dat een stap te ver zijn. Vergeving kost tijd, maar het is wel nodig. Het is namelijk het enige wat je kan bevrijden. Anders blijft dat wat er is gebeurd als een gezwel in je leven zitten. Nooit kan ik het verdriet wegnemen van de slachtoffers, maar ik kan hen wel geestelijk helpen door om vergeving te vragen.
Wonder Mijn nicht heeft het er heel moeilijk mee dat haar zwager tot zoiets in staat bleek, zegt Saïd, terwijl hij zoete kruidenthee in een glaasje schenkt. Zo erg, dat ze eigenlijk niet meer wil leven. Het voelt voor haar alsof zijzelf de aanslagen heeft gepleegd.
Tegelijk, en dat is het bijzondere, merk ik dat zij en haar man openstaan voor het Evangelie. Zo is er onlangs een dominee bij hen geweest die voor haar en haar man gebeden heeft. Dat ze dit hebben geaccepteerd, is een groot wonder. Ze hebben bovendien veel steun gekregen van mijn christelijke vrienden en dat doet hen veel.
Heeft u met uw achtergrond makkelijk toegang tot moslims? Nee, want zij zien mij als verrader. Dus het is juist moeilijker. Maar het is nóg moeilijker als je niet van hen houdt. Als je moslims liefhebt, is alles mogelijk. Vorige week heeft een bevriende dominee het woord genomen in een moskee en het Evangelie verkondigd. In de moskee! Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden.
Angst is nergens voor nodig. We moeten banger zijn voor ons eigen gebrek aan liefde en het gebrek aan christelijke overtuiging. Dat is een scherpe boodschap, ja. Maar ik ben voor niemand bang. En als zij mij bedreigen, bedreig ik hen ook: met de liefde van Christus.
Kerst is geen datum Kan hij dit jaar wel kerstfeest vieren, in een stad waar de vrede en het licht lijken te zijn uitgedoofd? Kerst is de mooiste gelegenheid om ons licht te laten schijnen bij de moslims, reageert hij. Zij moeten dit jaar het mooiste kerstfeest van hun leven meemaken en verliefd worden op Jezus. Zij hebben het zo nodig! Want, zijn ogen worden feller en hij beklemtoont ieder woord: Kerst is geen datum, het is een ervaring! Laten dominees deze Kerst daarom de oorlog maar verklaren aan moslims door hen een Bijbel te geven. En vier het dit jaar niet met je eigen gezin, maar nodig voor de kerstmaaltijd een moslimfamilie uit. Dat is pas oorlog!
Lees het hele interview in Visie:
Saïd groeide op als moslim: Ik droeg geen baard, maar in mijn hart was ik extremist.
Saïd organiseert een concert, waarin hij en zijn familie nabestaanden openlijk om vergeving willen vragen: We willen hen vragen ons nog een kans te geven om van hen te houden.
OPINIE "Uit de basisliteratuur van terreurbeweging IS blijkt dat zij niets doet wat ingaat tegen de algemene islamitische leer inzake politiek en oorlogshandelingen." Dat schrijft Halim El Madkouri, arabist en islamoloog, in een opiniestuk, dat we hieronder letterlijk weergeven.
Globalisering van de jihad was tot dusverre het voornaamste kenmerk van Al Qaida
Met de bloedige aanslagen in Parijs liet Islamitische Staat (IS) zien dat zij de daad bij het woord voegt. Alles waarmee zij mee heeft gedreigd, heeft zij ook uitgevoerd. Daarmee boezemt zij de hele wereld angst in, vooral nu zij de strijd tegen de nabije vijand uitgebreid heeft naar de verre vijand. Globalisering van de jihad was tot dusverre het voornaamste kenmerk van Al Qaida. Nu ook IS haar strijd geglobaliseerd heeft, is het zaak om als onderdeel van haar bestrijding niet alleen te denken over het beste militaire antwoord, maar ook de wortels van haar religieuze ideologie te doorgronden. Bij dit laatste verwacht de wereld terecht een belangrijke inbreng van moslims.
Als die moslims alleen maar blijven herhalen dat deze terroristen niets met de islam van doen hebben, dan moet ik ze helaas teleurstellen. Wie de basisliteratuur van de terreurbeweging IS tot zich neemt, zal versteld staan hoe zij er alles aan doet, en met succes, om te bewijzen dat zij niets maar dan ook niets doet wat indruist tegen de algemene islamitische geboden en verboden op het gebied van politiek, bestuur en oorlogshandelingen. Drie boeken springen in het oog: Massa'il min fiqh al jihad ('Kwesties van jihadjurisprudentie') van Abu Abdullah al Muhajir; Idarat al tawahhush ('Het management van de totale chaos') van Abu Bakr Naji en I'alaam al anaam bi wiladat dawlat al islaam ('Het informeren van de levenden over de geboorte van de islamitische staat') van Othman Ben Abdurrahman al Tamimi.
Moslimgeleerden
Al Muhajir stelt dat alle niet-moslims en niet-zuivere moslims oorlogsdoelwit zijn
Al Muhajir was de leermeester van Al Zarqawi, de geestelijke vader van IS, en wordt zeer gewaardeerd in alle jihadistische netwerken. Zijn boek telt 600 pagina's en behandelt twintig kwesties over wiens bloed en welke wijzen van moorden zijn toegestaan. Voor zijn boek heeft hij, naast de Koran en de Hadith, bijna tweehonderd authentieke islamitische bronnen geraadpleegd van vooraanstaande moslimgeleerden uit alle wetsscholen. Daarmee kan gesteld worden dat dit boek het meest gedetailleerd is als het gaat om de jihad.Allereerst stelt Al Muhajir dat alle niet-moslims en niet-zuivere moslims oorlogsdoelwit zijn. Het verbod op het doden van vrouwen, bejaarden en priesters weet hij vakkundig te omzeilen door in de Koran, de Hadith en de geschiedenis van de islam voldoende bewijs te vinden waaruit blijkt dat ook deze groepen niet hoeven te worden uitgezonderd. Want alles wat de vijand kan verzwakken en angst kan inboezemen, is toegestaan. Daarbij zijn onthoofden, levend verbranden, verstikken, verdrinken en van hoge plaatsen gooien de beste manieren om dat doel te bereiken.
Want 'Allah spreekt niet voor niets in de Koran over het doorsnijden van halzen... Onthoofding is geliefd bij Allah en zijn profeten wat de ongelovigen daar ook van vinden'.Dit boek, dat in jihadistische kringen ook fiqh al dima'a (de jurisprudentie van het bloedvergieten) wordt genoemd, bezorgt de gewone lezer angstdromen. En het meest beangstigende is zijn perfecte inbedding in de islamitische fiqh-traditie, die voor elke moslim geldt, wat het boek uiterst confronterend maakt.Hetzelfde geldt voor het boek van Naji. Dit is een soort routekaart naar de oprichting van de islamitische staat. De eerste fase is bepalen waar chaos heerst en de overheid zwak is, om daar toe te slaan en de vijand verder te verzwakken en grondgebied te veroveren. Deze fase noemt Naji de nikaya-fase. Hij adviseert om tijdens deze fase nieuwe jonge aanwas aan te trekken voor de jihad door onder meer 'kwalitatieve operaties uit te voeren die de aandacht trekken zowel in de doelgebieden als in de landen die de plaatselijke vijand ondersteunen; de omvang van de operaties is niet van belang als ze maar aandacht genereren'.
Finale klap
De genoemde boeken vormen de fundering van de religieuze ideologie van IS
Fase twee is idarat al tawahhush: zorgen dat de chaos beheersbaar blijft in de veroverde gebieden en tegelijkertijd bouwen aan (militaire) macht om de vijand de finale klap toe te dienen. De laatste fase is de tamkien-fase, waarin de islamitische staat wordt uitgeroepen.De genoemde boeken vormen de fundering van de religieuze ideologie van IS. Het zijn geen gewone boeken, maar ideologische en juridische handleidingen die elke jihadist op welke manier dan ook tot zich dient te nemen. Een ideologie die in al haar theoretische en praktische aspecten op de islam is gebaseerd en die zich daarmee met recht islamitisch mag noemen. Deze ideologie heeft een sterke aantrekkingskracht op veel jonge moslims wereldwijd vanwege haar sterke nadruk op de islamitische identiteit en vanwege haar veldsuccessen. Blijven roepen dat IS niet islamitisch is, hoe sympathiek en begrijpelijk ook, is zinloos.
Dit opiniestuk verscheen oorspronkelijk in de Volkskrant.