Bij overname van artikels van Digitale TV Blog dient telkens als bronvermelding Digitale TV Blog te worden vermeld en of een link naar het artikel staan. We danken u voor uw begrip.
Nieuws en info over digitale televisie en tv-zenders (2008 - 2016) Welkom bij Digitale TV Blog !
25-11-2015
Cultuur 7 gaat op 1 december over in Brava
De Vlaamse cultuurzender Cultuur 7 wordt vanaf 1 december Brava. Dat heeft Stingray Digital, de eigenaar van Cultuur 7 en Brava, aangekondigd in een persbericht. Cultuur 7 is vorige maand overgenomen door Stingray Digital. Brava brengt nu in december een versie voor Vlaanderen en Nederland en was al actief in Europa en Afrika. Op Brava zullen 30% van de tijd Vlaamse cultuurprogramma's te zien zijn. Verder behoudt Brava de samenwerkingsverbanden met partners uit het Vlaamse klassieke muziekleven zoals Brussels Philharmonic, Davidsfonds en deFilharmonie. Brava is beschikbaar in het zenderaanbod van Proximus en Telenet.
Categorie:TV-Zenders
19-11-2015
PlattelandsTV komt, F.O. TV gaat bij Proximus TV
De internationale mode- en lifestylezender F.O. TV, ook gekend als Fashion One, is vanaf 15 december niet meer beschikbaar in het zenderaanbod van ProximusTV. Dat meldt Proximus. De andere mode- en lifestylezender, Fashion TV, blijft wel te zien in het basisaanbod. Op 15 december komt dan weer PlattelandsTV bij Proximus TV. De zender brengt programma's over het platteland en zendt ook 's ochtends tussen 6.30 en 8.30 uur kinderprogramma's van Pebble TV uit. PlattelandsTV zal in HD beschikbaar zijn in het basisaanbod op kanaal 95.
Categorie:Proximus TV
11-11-2015
Miss België 2016 live te volgen op FOX
FOX zendt de verkiezing van MissBelgië2016 live uit. Dat heeft FOX International Channels vandaag bekend gemaakt. De kroning van Miss België vanuit het Plopsa Theater in De Panne zal voor het eerst uitgezonden worden op FOX. De afgelopen jaren was de verkiezing onder meer te zien op Life!TV, MENT en Studio 100 TV. Ook brengt FOX midden december de voorstelling van de kandidates op de buis.
KrijnJonckheere, netmanager FOX: "FOX is enorm enthousiast over de samenwerking met het Comité Miss België. Als eigentijdse zender willen we Miss België het waardevolle platform geven die zij verdient. Een liveshow met een stevig glamourgehalte die mede gedragen zal worden door ons FOX-gezicht Véronique de Kock."
Darline Devos, Comité Miss België: "Wij voelen ons bevoorrecht om samen met FOX onze liveshow uit te zenden. Uiteraard zijn we dus heel fier. Een live uitzending op een zender met internationale allure als FOX is het juweel op onze kroon."
Miss België 2016 is op 9 januari 2016 om 20.30 uur live te volgen op FOX. De zender is momenteel enkel bij Telenet beschikbaar op kanaal 13. In Wallonië zendt de commerciële zender AB3 Miss België 2016 uit.
Categorie:TV-Zenders
05-11-2015
Nieuwe zender Evenaar start op 30 november
De Buren, de overkoepelende exploitatiemaatschappij boven de regionale tv-zenders ATV, TV Limburg en TV Oost, lanceert op 30 november een nieuwe nationale zender: Evenaar. Dat heeft De Buren vandaag bekendgemaakt. De nieuwe zender wil een mix "tussen Vlaanderen Vakantieland en National Geographic" zijn en richt zich op stad, streek en land. Er zullen zowel regionale als internationale reportages te zien zijn op Evenaar. Op 30 november zal Evenaar te zien zijn bij Telenet (kanaal 51) en TV Vlaanderen (kanaal 13). Later zal Evenaar ook bij Proximus TV komen.
Categorie:TV-Zenders
30-10-2015
Proximus TV telt 1.716.000 gebruikers
Eind september 2015 telde Proximus TV zon 1.716.000 gebruikers. Dat maakte Proximus vandaag bekend tijdens de voorstelling van de derde kwartaalresultaten van 2015. Het afgelopen derde kwartaal kwamen er 24.000 gebruikers bij, waarvan 5.000 secondstreamgebruikers. In totaal zijn er 1.384.000 abonnees en 332.000 secondstreamgebruikers. Verder meldt Proximus dat de tv-opbrengsten in het derde kwartaal van 2015 20 miljoen euro bedroegen.
Categorie:Proximus TV
29-10-2015
Telenet Digital TV telt 1.703.500 abonnees
Telenet heeft vandaag zijn derde kwartaalresultaten van 2015 bekend gemaakt. Eind september 2015 telde het interactieve Telenet Digital TV 1.703.500 abonnees. Tijdens het derde kwartaal kwamen er 9.600 nieuwe Telenet Digital TV-klanten bij. Ongeveer 4.100 Telenet tv-klanten (zowel analoge als digitale tv-klanten) zegden in het afgelopen derde kwartaal hun abonnement op. Zon 356.200 abonnees keken eind september 2015 analoog. Verder maakte Telenet ook bekend dat er zon 214.900 abonnees zijn voor het betalende sportpakket Play Sports (11.200 meer abonnees in het derde kwartaal) en 244.700 abonnees voor de betalende zenderpakketten Play en Play More (23.800 extra abonnees in het derde kwartaal).
Categorie:Telenet Digital TV
19-10-2015
Telenet schrapt Motors TV en Pebble TV
De motorsportzender MotorsTV is vanaf 1 november niet meer beschikbaar bij Telenet. Dat heeft de digitale tv-provider aangekondigd. Motors TV is te bekijken in de betaalpakketten Play More en Play Sports. Verder schrapt Telenet op 30 november ook PebbleTV uit het betaalaanbod. De kinderzender is inmiddels met een online petitie gestart tegen de beslissing van Telenet. PlattelandsTV, dat bij Telenet in het basisaanbod zit, zendt Pebble TV nog uit tussen 6.30 en 8.30 uur.
Categorie:Telenet Digital TV
05-10-2015
TMF stopt ermee, Comedy Central neemt volledige kanaal over
De muziek- en jongerenzender TMF stopt met uitzenden op 31 oktober en zal vanaf 1 november volledig vervangen worden door ComedyCentral. Dat heeft eigenaar Viacom International Media Networks (VIMN) vandaag bekendgemaakt. Comedy Central is reeds 2 uren te zien op het kanaal van TMF tussen 22 en 24 uur, maar krijgt een 24-uurs programmatie op datzelfde kanaal. Hierdoor verdwijnt TMF na 17 jaar uit het Vlaamse tv-landschap.
MauriceHols van VIMN zegt: "Ook in Vlaanderen heeft Comedy Central veel potentieel, net als in Nederland en de rest van de wereld. Sinds de succesvolle lancering vorig jaar kwamen er vanuit verschillende kanten vragen of wij het Comedy aanbod wilden vergroten. Dat gaan wij vanaf 1 november doen. Van internationale top comedy series als 'South Park' en 'Bob's Burgers', nieuwe producties als 'POPOZ', tot de altijd verrassende 'The Daily Show' waar elke dag het nieuws weer wordt voorzien van een heus comedy sausje."
Als reden van het stoppen van TMF zegt VIMN dat jongeren tegenwoordig eerder naar volwassenenzenders kijken dan jongerenzenders. VIMN meldt dat er geen gevolgen zijn voor het personeel van TMF. Welke zender de Ultratop50, dat momenteel te zien is op TMF, vanaf november zal uitzenden is nog onduidelijk. Comedy Central richt zich op de doelgroep 18-34 jarigen.
Categorie:TV-Zenders
15-09-2015
Medialaan start op 19 december nieuwe kinderzender
Op 19 december lanceert Medialaan, de groep achter vtm, 2BE en Vitaya, een nieuwe kinderzender die zich richt op jongens tussen 8 en 12 jaar. Op de nieuwe kinderzender, die nog geen naam heeft, zal actie, avontuur, humor en vriendschap centraal staan. Naast internationale animatie- en live action-reeksen zullen ook eigen Vlaamse programma's te zien zijn. vtmKzoom blijft bestaan en richt zich op alle kinderen tussen 4 en 9 jaar.
Ricus Jansegers, programmadirecteur van Medialaan: "De nieuwe kinderzender richt zich op een doelgroep die op dit moment niet goed bediend wordt in het kinderzenderlandschap. Wij willen vanaf de kerstvakantie programmas brengen die vooral jongens tussen 8 en 12 jaar aanspreken: de beste internationale animatiereeksen, aangevuld met enkele lokale producties die aansluiten bij de themas die in hun leefwereld passen."
Jongerenzender Jim stopt op 18 december met uitzenden
De jongerenzender Jim stopt na veertien jaar op 18 december met uitzenden. Dat heeft eigenaar Medialaan vandaag bekendgemaakt in een persbericht. Medialaan wil de jongeren voortaan bereiken via online platformen en door hen zelf content te laten maken in een nieuw productiehuis. Volgens Medialaan kijken jongeren tegenwoordig eerder naar volwassenenzenders en online content in plaats van naar jongerenzenders.
Erwin Deckers, CCO van Medialaan: "Het tijdperk van de lineaire jongerenzenders loopt op zijn einde, dat zien we aan het kijkgedrag van jongeren. We willen vanuit Medialaan dan ook futureproof blijven en hebben daarom beslist om te stoppen met Jim. We gaan nu voluit voor een totaal nieuwe aanpak naar jongeren. Deze doelgroep wil immers op een andere manier bediend worden, dus wij volgen hen daarin."
Medialaan richt ook een nieuw intern productiehuis op "waar jong creatief talent een plaats krijgt" dat vooral videocontent zal maken voor alle merken van de zendergroep.
Op 19 december start er op het kanaal van Jim een nieuwe kinderzender. Meer info kan u vinden in dit artikel.
Categorie:TV-Zenders
11-09-2015
Bel RTL en Radiovision vanaf 14 september bij Proximus TV
Vanaf maandag 14 september lanceert de Waalse radiozender Bel RTL zijn eigen tv-kanaal: Bel RTL en Radiovision. Dat heeft de radiozender vandaag bekendgemaakt. Zoals bij Qmusic, Radio Contact en PureFM, zal Bel RTL ook livebeelden vanuit de radiostudio uitzenden met daarnaast info en videoclips. De nieuwe zender is inHD voorlopig enkel via Proximus TV in het basisaanbod te bekijken, maar er zijn ook onderhandelingen met Telenet en VOO bezig. De uitzendingen van Bel RTL op RTL-TVI in de ochtend tussen 4.30 en 9 uur blijven bestaan. Daarnaast is Bel RTL en Radiovision ook online te bekijken op belrtl.be.
M7 Group, de groep achter TV Vlaanderen en de Waalse tegenhanger TéléSAT, heeft vandaag TV Vlaanderen Live TV en TéléSAT Live TV gelanceerd. Hiermee kunnen de abonnees van TV Vlaanderen en TéléSAT live tv kijken op een pc, tablet en smartphone. Afhankelijk van het tv-abonnement, Basic Light, Basic of Basic+, kan men tot 24 zenders live bekijken. TV Vlaanderen Live TV is gratis in het All-in-One-pakket. Abonnees met enkel digitale tv betalen voor de nieuwe dienst 3,95 euro per maand.
TV Vlaanderen Live TV is beschikbaar op livetv.tv-vlaanderen.be en in de iTunes App Store vanaf iOS 7.0 en op Google Play vanaf Android 4.0 en later voor alle klanten met enkel digitale tv van TV Vlaanderen. Meer info kan u vinden op deze link.
Categorie:TV Vlaanderen
Meer HD-zenders sinds deze week bij Telenet
Sinds deze week zijn er vier nieuwe HD-zenders in het basisaanbod van Telenet gekomen. Het gaat om de HD-versies van sportzender Eurosport 2, kinderzenders Disney Channel en Nickelodeon en vrouwenzender TLC. Zoals eerder bekend zal vanaf 1 oktober ook de nieuwe zender FOX in HD in het basisaanbod beschikbaar zijn, terwijl FOXLifeHD geschrapt wordt uit het zenderaanbod. Of er weldra nog HD-zenders bij Telenet komen is niet bekend.
Categorie:Telenet Digital TV
08-09-2015
Mannenzender Spike vanaf 1 oktober op kanaal Nickelodeon
Viacom International Media Networks, eigenaar van onder andere MTV, TMF en Nickelodeon, lanceert op 1 oktober de nieuwe mannenzender Spike in Vlaanderen. Spike richt zich vooral op mannen tussen 18 en 44 jaar en zal entertainment brengen "met een scherp randje". Onder meer realityshows zoals "Catch a Contractor" zullen te zien zijn op Spike. De nieuwe mannenzender zendt vanaf oktober tussen 21 en 2 uur uit op het kanaal van kinderzender Nickelodeon. De programma's van TeenNick, die nu op het tijdslot te zien zijn, zullen verspreid op Nickelodeon uitgezonden worden.
Categorie:TV-Zenders
06-09-2015
Zenderwijzigingen vanaf 1 oktober bij Telenet
Vanaf 1 oktober zijn er enkele zenderwijzigingen bij Telenet. Dat heeft de operator bekendgemaakt. Zo komt Nat Geo Wild in het betaalpakket Play More bij Telenet, terwijl FOX Life HD verdwijnt uit het zenderaanbod. Verder komt, zoals eerder aangekondigd, de Vlaamse versie van FOX in HD in het basisaanbod van Telenet op kanaal 13.
Categorie:Telenet Digital TV
01-09-2015
FOX komt vanaf 1 oktober naar Vlaanderen
De entertainmentzender FOX is vanaf 1 oktober ook in Vlaanderen te bekijken. Dat maakte FOX International Channels vandaag bekend in een persbericht. FOX zal onder meer het nieuwste seizoen van The Walking Dead uitzenden en te bekijken zijn in het basisaanbod van Telenet op kanaal 13. Daarnaast zijn alle seizoenen van The Walking Dead beschikbaar in het betaalpakket Play More van Telenet. Of ook andere digitale tv-providers de nieuwe zender gaan aanbieden is nog niet bekend. Op 17 september zal FOX zijn volledige programmatie voorstellen.
Marco de Ruiter, Managing Director Duitsland, Frankrijk en België: 'Wij zijn enorm trots en enthousiast om FOX te laten verwelkomen in België. Onze eerste focus is een attractief kanaal op te bouwen en onze content op een eigentijdse manier aan te bieden aan de Vlaamse consument. Het partnership met Telenet stelt ons in staat om onze content zowel via TV als via het entertainment pakket Play More aan te bieden.'
Categorie:TV-Zenders
27-08-2015
RTBF lanceert vierde tv-zender: PureVision
De Waalse openbare omroep RTBF lanceert op 31 augustus een vierde tv-zender: PureVision. De nieuwe tv-zender zal de hele dag door de programma's van de radiozender PureFM uitzenden met livebeelden uit de radiostudio, info en videoclips. Tijdens de ochtend tussen 6 en 9 uur zal op PureVision wel het programma Matin Première te zien zijn van radiozender La Première. Matin Première was te zien op La Une, dat nu op het vrijgekomen tijdslot een nieuwe ontbijtshow lanceert. PureVision zal beschikbaar zijn in het basisaanbod bij Numericable, Proximus, Telenet en VOO.
Categorie:TV-Zenders
31-07-2015
Spaans voetbal komende drie seizoenen te zien op Eleven
Eleven Sports Network, de groep achter de nieuwe sportzenders Eleven en Eleven Sports, heeft de rechten op de Spaanse voetbalcompetitie verworven voor de komende drie seizoenen. Dat hebben Eleven Sports Network en Proximus bekendgemaakt. De live-wedstrijden, niet rechtstreekse wedstrijden en herhalingen van de Primera División van de Liga de Fútbol Profesional (La Liga) zullen te zien zijn op de nieuwe voetbalzender Eleven. Komende zondag (2 augustus) start Eleven met uitzenden en is voorlopig enkel te zien in het voetbalaanbod van Proximus TV. Eleven en vanaf 22 augustus ook Eleven Sports zullen beschikbaar zijn in de zenderpakketten Proximus 11+, All Foot en All Sports. Eleven Sports Network blijft intussen verder onderhandelen met andere operatoren.
Categorie:TV-Zenders
Proximus TV telt 1.692.000 gebruikers en lanceert nieuwe interface
Eind juni 2015 telde Proximus TV zon 1.692.000 gebruikers. Dat maakte Proximus vandaag bekend tijdens de voorstelling van de tweede kwartaalresultaten van 2015. Het afgelopen tweede kwartaal kwamen er 35.000 gebruikers bij, waarvan 10.000 secondstreamgebruikers. In totaal zijn er 1.365.000 abonnees en 327.000 secondstreamgebruikers. Verder meldt Proximus dat de tv-opbrengsten in het tweede kwartaal van 2015 zijn gestegen tot 82 miljoen euro.
Daarnaast maakte Proximus bekend dat er tegen het einde van het jaar een nieuwe tv-interface komt dat "intuïtief, gebruiksvriendelijk en handig" wil zijn. Dankzij de nieuwe Proximus TV-app, dat TV Overal opvolgt, zal de nieuwe interface dezelfde zijn op een smartphone en tablet. Naast alle huidige mogelijkheden van TV Overal, kunnen klanten met de app ook opnames op afstand in heel België bekijken via wifi of mobiel internet van Proximus en de tablet of smartphone als afstandsbediening gebruiken. Verder komt er ook de SwipeBox, dat abonnees kunnen aansluiten aan hun decoder en waarmee persoonlijke foto's of video's kunnen bekeken worden. Ook zal het mogelijk zijn om Facebook, YouTube en internetradiozenders te raadplegen op Proximus TV. Op termijn wordt de SwipeBox verwerkt in de decoders van Proximus TV. Meer informatie volgt in de loop van het najaar.
Categorie:Proximus TV
30-07-2015
Telenet Digital TV telt 1.693.900 abonnees
Telenet heeft vandaag zijn tweede kwartaalresultaten van 2015 bekend gemaakt. Eind juni 2015 telde het interactieve Telenet Digital TV 1.693.900 abonnees. Tijdens het tweede kwartaal kwamen er 5.800 nieuwe Telenet Digital TV-klanten bij. Ongeveer 7.600 Telenet tv-klanten (zowel analoge als digitale tv-klanten) zegden in het afgelopen tweede kwartaal hun abonnement op. Zon 369.900 abonnees keken eind juni 2015 analoog. Verder maakte Telenet ook bekend dat er zon 203.700 abonnees zijn voor het betalende sportpakket Play Sports (3.600 minder abonnees in het tweede kwartaal) en 220.900 abonnees voor de betalende zenderpakketten Play en Play More (44.200 extra abonnees in het tweede kwartaal).