Bij overname van artikels van Digitale TV Blog dient telkens als bronvermelding Digitale TV Blog te worden vermeld en of een link naar het artikel staan. We danken u voor uw begrip.
Nieuws en info over digitale televisie en tv-zenders (2008 - 2016) Welkom bij Digitale TV Blog !
23-06-2008
Lijst van de Vlaamse radiozenders op komst + update site
Eerder melden we dat we een nieuwe Bij welke provider zitten ? van de radiozenders op komst is. Wel nu zijn we met de lijst bezig en gaat enkel de Vlaamse radiozenders bevatten. Dit titel wordt definitief Bij welke provider zitten de Vlaamse radiozenders ? en wordt geplaatst in een aparte categorie : Bij welke provider zitten de radiozenders ?. Later zou mogelijk ook een lijst met de Waalse en de buitenlandse radiozenders komen. Deze lijst veschijnt op onze hoofdsite : http://digitaletv.wordpress.com/
Nog een ander bericht van deze site : het is zomer en dat heeft tot gevolg dat deze site soms niet zo snel geupdatet is. Maar krijgt zeker en vast alles, maar iets later dan gewoonlijk.
We danken u voor uw begrip en wensen u een zeer zonnige en leuke zomer toe !
De sitebeheerders
Minder zenders binnenkort bij TV Vlaanderen ?
UPC Direct, dat voor de Oost-Europese markt een satellietpakket aanbiedt in onder meer Tsjechië en Hongarije, dreigt de Astra satellieten in het geheel te verlaten. De reden is volgens diverse nieuwsbronnen de in de ogen van UPC Direct buitenproportioneel hoge kosten van Transponderhuur op 19 graden oost. Dit kan grote gevolgen hebben voor het pakket van CanalDigitaal en TV Vlaanderen. Ook is er het volgende gebeurd : UPC Direct is er met Astra helemaal niet meer uitgekomen en sterker nog: UPC Direct is al deels begonnen met simultaan uitzenden op 1 graad west. Op 12.341 V SR.28000 FEC 7/8 op de nieuwe Thor 5 is onaangekondigd een pakket gestart met Galaxie Sport, Animal Planet Czechia & Hungary, Discovery Channel Hungary, JimJam, Jetix Hungary & Czechia, Jetix Max, National Geographic Channel Hungary - Czechia, HBO Comedy, Hallmark Channel East Europe, Hustler TV, Zone Reality, Extreme Sports Channel. Gezien de extra kosten van een dergelijke simultane uitzending en gezien het feit dat 1 west onmogelijk technisch te combineren is met 19 oost, zou dit op voorhand kunnen betekenen dat UPC Direct al besloten heeft om Astra geheel te verlaten. Een niet bepaald onbelangrijk detail is dat CanalDigitaal (net als TV Vlaanderen) een flink aantal kanalen betrekt van de transponders van UPC Direct. Het gaat om Boomerang, JimJam, BeBe, Extreme Sports, Travel Channel (weliswaar nog FTA), Zone Reality, Hustler TV en binnenkort zouden daar Eurosport 2 en XXX Xtreme ook vandaan moeten komen. Mocht UPC Direct dus verdwijnen dan heeft dit voor deze aanbieders en hun kijkers in eerste instantie grote gevolgen. Zoals bekend is CanalDigitaal naast de Astra op 19 oost ook actief op 23 graden oost. Indien de signalen van UPC inderdaad definitief naar 1 west verdwijnen is het onmogelijk om die kanalen nog door te geven, tenzij CanalDigitaal ze zelf zou gaan opstralen op 19 of 23 graden oost. CanalDigitaal is de Nederlandse versie van TV Vlaanderen.
Kijkcijfers vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
Vrijdag 20 juni 2008:
1 SARA VTM 840.093 49,00%
2 FAMILIE VTM 725.452 36,70%
3 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 693.251 45,90%
4 FC DE KAMPIOENEN EEN 626.303 31,90%
5 BLOKKEN EEN 584.478 53,50%
6 NIEUWS 19U VTM VTM 531.620 35,50%
7 NIETS DAN DE WAARHEID VTM 479.400 23,10%
8 1000 ZONNEN EEN 420.108 25,20%
9 VB. EK. 1/4F VT4 419.729 24,60%
10 RAISING HELEN EEN 379.225 18,50%
Zaterdag 21 juni 2008:
1 VB. EK. 1/4F VT4 505.245 30,00%
2 FAMILIE VTM 501.536 36,10%
3 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 485.104 43,40%
4 1000 ZONNEN EEN 444.571 38,10%
5 NIEUWS 19U VTM VTM 421.420 37,70%
6 HET LEVEN ZOALS HET IS - PLANCKENDAEL EEN 415.100 28,80%
7 FC DE KAMPIOENEN EEN 403.225 22,70%
8 LILI EN MARLEEN VTM 341.900 19,40%
9 DE FOUTE QUIZ VTM 273.020 13,90%
10 VLAANDEREN VAKANTIELAND EEN 270.910 32,50%
Zondag 22 juni 2008: 1 SPORTWEEKEND EEN 770.501 48,90%
2 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 698.760 49,30%
3 FATA MORGANA EEN 683.348 31,10%
4 WITSE EEN 667.044 27,40%
5 1000 ZONNEN EEN 602.682 35,50%
6 VB. EK. 1/4F VT4 538.108 28,00%
7 DE PLANCKAERTS VTM 462.048 21,20%
8 NIEUWS 19U VTM VTM 456.507 31,00%
9 SARA VTM 443.395 19,60%
10 HAPPY SINGLES VTM 401.952 22,70%
21-06-2008
Nieuwe zenders en aanpassingen bij TV Vlaanderen
We geven een overzicht over de nieuwe zenders en aanpassingen bij TV Vlaanderen:
- In de loop van juli komt Eurosport 2 beschikbaar, waarschijnlijk in het Pluspakket.
- Arte HD is vanaf 1 juli vrij te ontvangen voor de satelietkijkers
- TV Oranje vanaf 1 juli in het basisaanbod
- Filmzender Action Now! en familiezender Hallmark krijgen een nieuwe frequenties vanaf 1 augustus 2008 :
ASTRA 19,2 - 12574 - H - 22000 - 5/6 (voor Action Now!) en voor Hallmark : ASTRA 19,2 - 12343 - H - 27500 - 3/4
- Fashion TV komt in de maand juli in het Etalagekanaal.
20-06-2008
ProSiebenSat.1 verkoopt C-More
De Duitse mediagroep ProSiebenSat.1, waartoe ook het Nederlandse SBS Broadcasting en het Vlaamse SBS Belgium toebehoren, heeft de Scandinavische betaaltelevisieaanbieder C-More verkocht aan het Zweedse TV4. Enkele maanden geleden maakte ProSiebenSat.1 al bekend dat men bepaalde onderdelen van het mediaconcern in de verkoop zou zetten om de schuldenlast van het bedrijf te verminderen.
C More was in handen gekomen van ProSiebenSat.1 Media toen men mediabedrijf SBS overnam. ProSiebenSat.1 Media wil zich geheel gaan richten op gratis televisieactiviteiten. Daardoor past de verkoop van C More in de nieuwe strategie van het Duitse mediabedrijf.
Door de aankoop van C More komt TV4 in handen van de in Scandinavië populaire betaaltelevisieaanbieder Canal Plus. En hierdoor krijgt TV4 vele nationale en internationale uitzendrechten van sportevenementen in handen. Verder krijgt men de eerste televisierechten van de filmhuizen DreamWorks, 20th Century Fox, MGM, Paramount Pictures, Universal Studios en Warner Bros. in bezit.
TV4 stapt met de aankoop van C More voor het eerst in de betaaltelevisiemarkt. Het bedrijf, dat in zijn geheel eigendom is van het familiebedrijf Bonnier Group, denkt dat deze markt de komende jaren - zeker in Scandinavië - verder zal doorgroeien.
De overname van C More door TV4 moet nog wel worden goedgekeurd door de Zweedse autoriteiten. Mocht deze toestemming geven, dan zal TV4 rond de 320 miljoen euro overmaken op de rekening van ProSiebenSat.1 Media.
Bron : totaaltv
Kijkcijfers donderdag 19 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van donderdag 19 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
1 SARA VTM 957.161 52,30%
2 FAMILIE VTM 728.253 34,70%
3 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 685.792 43,00%
4 FC DE KAMPIOENEN EEN 632.135 31,00%
5 NIEUWS 19U VTM VTM 594.157 37,70%
6 BLOKKEN EEN 543.812 43,60%
7 BAANTJER EEN 515.437 22,80%
8 1000 ZONNEN EEN 449.284 25,40%
9 HOU VAN ONS VTM 441.124 19,80%
10 VB. EK. 1/4F VT4 420.139 22,10%
19-06-2008
Kijkcijfers woensdag 18 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van woensdag 18 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
1 SARA VTM 949.132 53,30%
2 FAMILIE VTM 735.456 37,80%
3 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 676.633 43,00%
4 NIEUWS 19U VTM VTM 672.659 43,10%
5 FC DE KAMPIOENEN EEN 645.068 33,20%
6 BLOKKEN EEN 532.391 50,30%
7 1000 ZONNEN EEN 490.246 27,80%
8 FLIKKEN EEN 457.381 21,20%
9 ZOMER 2008 EEN 424.477 25,80%
10 MEET THE PARENTS VTM 417.575 20,70%
18-06-2008
Kijkcijfers dinsdag 17 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van dinsdag 17 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
1 SARA VTM 907.070 50,20%
2 FAMILIE VTM 784.840 38,30%
3 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 703.325 46,90%
4 FC DE KAMPIOENEN EEN 631.103 31,30%
5 BAANTJER EEN 596.071 26,30%
6 NIEUWS 19U VTM VTM 567.727 38,40%
7 1000 ZONNEN EEN 533.362 30,40%
8 HOU VAN ONS VTM 522.400 23,10%
9 BLOKKEN EEN 517.772 50,00%
10 ZOMER 2008 EEN 454.612 25,60%
Vitaya lanceert Digitext
Vanaf vandaag is er Vitaya Digitext. Deze digitale versie van Teletekst biedt naast de gebruikelijke programma-informatie van de analoge teletekstpaginas heel wat extras aan.Dankzij Digitext kan je recepten die werden bereid in de vele Vitaya kookprogrammas opvragen en kan je ook deelnemen aan exclusieve, interactieve wedstrijden. Vitaya Digitext biedt daarnaast ook direct marketing aan en via interactieve toepassingen laat Digitext je toe om in de tv-theek je favoriete programmas on demand te bekijken. Vitaya Digitext is vanaf vandaag beschikbaar voor alle digitale Telenet kijkers.
Door de integratie van kleurenfotos, full color paginas en het leesvriendelijke lettertype oogt Vitaya Digitext ook veel mooier dan de traditionele Teletekst.
De kwalitatieve informatie die Vitaya biedt via zijn online kanalen op het internet, is vanaf nu ook beschikbaar voor kijkers van digitale TV. Met deze nieuwe technologie kunnen we nog beter inspelen op de noden van de kijkers en hen voorzien van extra informatie, exclusieve wedstrijden en andere interactieve toepassingen, zelfs voor zij die nog géén internet hebben, aldus Thomas Geeraerts, IT en Online Media Manager Vitaya.
Bron : persbericht Vitaya
17-06-2008
Kinepolis TV wil blijven voortgaan ook zonder Indi
De komst van Prime betekent voorlopig het einde van Kinepolis TV. De beursgenoteerde bioscoopgroep lanceerde de digitale betaalzender in november 2006 op INDI. Op de twee kanalen waren films, documentaires en interviews te zien.
Volgens Myriam Dassonville, de woordvoerster van Kinepolis, heeft de groep zelf aangestuurd op het einde van de samenwerking met INDI. Wij zijn dit project gestart met het zicht op een toekomstige lancering van HD op grote schaal. Door de polemiek tussen Telenet en Belgacom rond Interkabel verloopt die uitrol van HD minder snel dan wij hadden verwacht. Mede door die tragere uitbreiding kende Kinepolis TV maar een matig succes, geeft Dassonville toe. Kinepolis TV, dat enkel op INDI te bekijken was, verdwijnt op 15 augustus. Dit betekent niet het einde, zegt Dassonville, wij onderzoeken momenteel voorstellen om nationale dekking te verkrijgen. Belgacom is in ons land de enige speler die digitale televisie aan beide zijden van de taalgrens aanbiedt. De woordvoerster wil echter niet gezegd hebben dat Kinepolis onderhandelt met Belgacom.
Bron: De Tijd
Indi telt 70.000 kijkers
Er zijn momenteel zon 70.000 van de 775.000 aangesloten Interkabel-gezinnen bij Indi. Verwacht wordt dat INDI het jaar afsluit met 90.000 tot 100.000 klanten. Dit wil Indi realiseren door ondermeer de nieuwe huurformules. Indi maakte ook bekend dat de verkoop van de zogenaamde HD-receivers en -recorders in mei verdubbelde ten opzichte van de vorige maanden. Ook verzekerde de INDI-topman Rudy Nys dat Indi zeker als merk zeker tot begin 2009 voortgaat en dat Indi alive and kicking is.
Kijkcijfers maandag 16 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van maandag 16 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
1 SARA VTM 1.017.899 53,10%
2 FAMILIE VTM 823.593 38,00%
3 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 695.553 44,60%
4 NIEUWS 19U VTM VTM 607.687 39,40%
5 FC DE KAMPIOENEN EEN 570.449 27,20%
6 BLOKKEN EEN 508.546 44,90%
7 SUPERHOND VTM 502.957 22,10%
8 1000 ZONNEN EEN 484.953 26,60%
9 ASPE VTM 460.014 23,80%
10 ZOMER 2008 EEN 450.604 23,00%
16-06-2008
Vanaf midden augustus Prime bij Indi
INDI, het digitale tv-platform van Interkabel, stapt vanaf midden augustus voor zijn filmaanbod over van Kinepolis TV naar Prime, het filmkanaal van Telenet. Volgens INDI staat de deal los van de huidige overnamestrijd tussen Belgacom en Telenet. Het gaat om een verdere uitwerking van een bestaand contract met het voormalige Canal+. In totaal worden er dus zon 14 Prime-kanalen gelanceerd op Indi, inclusief de HD-kanalen van Prime. De prijzen zijn hetzelfde als bij Telenet (zie daarvoor bij Vergelijking digitale tv providers : Telenet Digital TV op onze hoofdsite : http://digitaletv.wordpress.com/category/digitale-tv-providers-vergelijking/ ).
De nieuwigheden bij Indi
Naast de lancering van Prime (zelfde prijzen als bij Telenet) bij Indi is er ook ander nieuws :
- series opnemen met één druk op de knop
- interactieve mozaiek : Hierdoor krijgt de INDI-kijker een visueel overzicht van de lopende programmas op 36 kanalen. Met één enkele klik springt hij van de ene zender naar de andere.
- spelletjes
- Help wordt geactiveerd
- programmas opnemen die al bezig zijn
- voor 4 euro per maand heb je een receiver, en voor 2 euro extra er HD bijnemen. Wil je HD en de EPG, de Interactieve mozaiek en de spelletjes, dan betaal je 4 euro bovenop de 4 euro.
- Een SD-recorder kost je 6 euro per maand, 2 euro extra voor HD aanschakelen en in totaal 10 euro per maand voor alles, incl. serie opnemen en easyview. Maar dit komt naast het koopmodel, dat dus gewoon blijft bestaan. En de kopers krijgen de opties als serie opnemen, Easyview, en Interactieve mozaiek er ook gewoon gratis bij.
Dit allemaal start vanaf 17 juni bij Indi.
Kijkcijfers vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
Vrijdag 13 juni 2008:
1 SARA VTM 747.508 38,50%
2 FC DE KAMPIOENEN EEN 694.343 33,20%
3 FAMILIE VTM 642.058 29,80%
4 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 518.109 30,20%
5 NIEUWS 19U VTM VTM 500.515 29,40%
6 BLOKKEN EEN 469.532 35,30%
7 JURASSIC PARK II EEN 442.824 18,80%
8 1000 ZONNEN EEN 430.236 22,30%
9 NIETS DAN DE WAARHEID VTM 421.724 17,50%
10 VB. EK. SCHIFT. VT4 400.665 22,90%
Zaterdag 14 juni 2008:
1 FAMILIE VTM 597.360 32,20%
2 HET LEVEN ZOALS HET IS - PLANCKENDAEL EEN 578.827 30,20%
3 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 573.210 36,90%
4 FC DE KAMPIOENEN EEN 537.965 26,10%
5 LILI EN MARLEEN VTM 477.111 23,30%
6 1000 ZONNEN EEN 435.701 25,70%
7 BEND IT LIKE BECKHAM EEN 400.552 19,10%
8 NIEUWS 19U VTM VTM 14 383.822 24,60%
9 DE FOUTE QUIZ VTM 382.427 17,90%
10 HET JOURNAAL LAAT EEN 347.730 22,80%
Zondag 15 juni 2008:
1 FATA MORGANA EEN 799.374 34,80%
2 SPORTWEEKEND EEN 724.340 40,90%
3 WITSE EEN 686.882 28,80%
4 1000 ZONNEN EEN 681.216 36,30%
5 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 660.740 40,70%
6 NIEUWS 19U VTM VTM 578.080 34,80%
7 DE PLANCKAERTS VTM 477.964 21,10%
8 S.O.S. PIET VTM 448.570 36,20%
9 HET 1 UUR-JOURNAAL EEN 434.470 47,40%
10 SARA VTM 431.756 21,10%
13-06-2008
Nieuwigheden op komst bij Indi
Veel details zijn er nog niet maar in Het Belang Van Limburg staat dat Indi werkt aan een Italiaans pakket. En voortaan zou men ook de boxen kunnen huren : 4 euro per maand voor de receiver en 6 euro per maand voor de recorder. Men zou wel geen HD-recievers of recoder kunnen huren. Later volgt er meer (officieel) nieuws.
Kijkcijfers donderdag 12 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van donderdag 12 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
1 SARA VTM 952.481 44,10%
2 FAMILIE VTM 819.086 35,70%
3 BAANTJER EEN 689.259 28,80%
4 FC DE KAMPIOENEN EEN 663.064 29,30%
5 NIEUWS 19U VTM VTM 661.137 34,00%
6 DE GROTE VOLKSQUIZ VTM 643.532 27,20%
7 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 596.578 30,50%
8 KOPPEN EEN 573.914 24,70%
9 BLOKKEN EEN 504.945 33,50%
10 WITTEKERKE VTM 448.855 24,10%
12-06-2008
Opbrengsten Net en Ooit Gemist sterk gestegen
In 2007 zijn de inkomsten uit digitale televisie voor de VRT sterk gestegen. Voor Net Gemist is er toename van 66% genoteerd, voor Ooit Gemist was dat 175%. Exacte cijfers over de inkomsten wil de VRT niet kwijt. Dat blijkt uit het antwoord van mediaminister Geert Bourgeois op een schriftelijke vraag van Carl Decaluwe. Concrete cijfers wil de VRT niet vrijgeven om de bedrijfseconomische positie van de omroep niet te schaden.
Bron: Het Nieuwsblad
Kijkcijfers woensdag 11 juni 2008
Dit zijn de kijkcijfers van woensdag 11 juni 2008, met dank aan vrt.be en cim.be
1 SARA VTM 983.741 50,00%
2 FAMILIE VTM 797.030 35,80%
3 FC DE KAMPIOENEN EEN 632.726 29,40%
4 NIEUWS 19U VTM VTM 617.399 35,90%
5 HET 7 UUR-JOURNAAL EEN 590.111 34,00%
6 BLOKKEN EEN 449.057 35,70%
7 DE AARDE VANUIT DE HEMEL (2/13) EEN 448.608 19,60%
8 1000 ZONNEN EEN 414.915 22,10%
9 ZOMER 2008 EEN 388.818 21,30%
10 WHAT WOMEN WANT VTM 378.296 19,20%
11-06-2008
HD1 wordtâ¦. EXQI Sport
De EXQI League wedstrijden worden uitgezonden via EXQI Sport. Dit wordt in België de nieuwe naam voor de bestaande themazender HD1. EXQI Sport brengt live uitzendingen van volledige wedstrijden in High Definition en standaarddefinitie. De matchen zullen becommentarieerd worden in het Nederlands en Frans, naargelang het taalgebied. EXQI Sport zit in het digitale basispakket van iNDi, Coditel en Belgacom TV. De gesprekken met Telenet in verband met de verdeling van EXQI Sport worden eerstdaags aangevat.
Samenvattingen en reportages en alle doelpunten van de wedstrijden van de EXQI League zullen ook worden uitgezonden op de nieuwe algemene zender in oprichting en die hopelijk ook analoog zal worden gedistribueerd.