Thema van 21oktober t.e.m 25 oktober 2019: "Griezelen met de vleermuis"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vooraleer we met het nieuwe thema beginnen ruimen we maandag samen alle dinomaterialen op.
We kunnen er niet omheen, de winkels liggen er vol van en ook de kleuters praten erover: Halloween! Om het thema wat te verengen leggen wij de klemtoon op vleermuizen. Starten doen we met het bekijken van een informatief filmpje over deze diertjes. We ontdekken dat deze beestjes "zien met hun oren", vaak ondersteboven hangen en een winterslaap doen.
Vervolgens krijgen we de kans om ons te verkleden als een vleermuis en we spelen het gezelschapsspel "Flo Fladdermuis". Ook knutselen we vleermuizen in alle soorten en formaten.
Woensdag mag iedereen iets van thuis meebrengen (een voorwerp, een boek, ...). Wat jullie kleuter meebrengt, geeft weer waarrond hij/zij graag eens zou willen werken in de klas. Op die manier proberen we ons nieuwe thema voor na de herfstvakantie te kiezen. Het spreekt voor zich dat we niet iedereen kunnen tevreden stellen maar natuurlijk komen er in het schooljaar nog momenten waarop een thema gekozen kan worden. Mag ik vragen om hier samen met je kleuter even over na te denken? Nog een kleine opmerking: liefst geen Studio 100 figuren en andere helden.
Tijdens ons Catechesemoment staan we stil bij de datum 1 november, Allerheiligen. Wat is dat, Allerheiligen? Wat doen heel wat mensen op deze dag?
Vrijdag houden we, samen met de kinderen van de lagere school, een Halloweenfeest. Voormiddag voert iedere juf een muzische activiteit uit: zang, beweging, knutselen, toneel, ... De kinderen maken uit het aanbod een keuze van twee activiteiten. Namiddag kijken we samen een spannende film! Vergeet zeker niet om je favoriete griezelpak aan te trekken!
- Leuke materialen i.v.m vleermuizen mogen zeker meegebracht worden.
- Ik kreeg opnieuw melding van luizen in onze klas. Wees waakzaam en controleer je kind regelmatig a.u.b
- Ik wens al mijn kleuters en hun ouders een fijne herfstvakantie!
Week van 14 oktober t.e.m 18 oktober 2019: "Dinosaurussen" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Omdat er ten tijde van de dino's heel veel vulkanen en vulkaanuitbarstingen waren maakten we een vulkaan van papier-maché. Hopelijk is alles goed droog zodat we ze deze week kunnen beschilderen. Ook werken we verder aan onze dino's van kosteloos materiaal.
Bij dinosaurussen horen fossielen. Maar wat zijn dat eigenlijk, fossielen? Een educatief filmpje geeft ons hier een antwoord op. Nadien proberen wij om fossielen te maken uit zoutdeeg.
We blikken nog even terug naar ons bezoek aan het dinomuseum en proberen nog eens te vertellen wat we er allemaal gezien en gedaan hebben. Dit is belangrijk omdat we, samen met de kleuters van juf Nathalie, ons eigen dinomuseum gaan maken. Vrijdag 18 oktober (in de namiddag) mogen mama's, papa's, oma's, opa's, meters, peters, ... ons museum een bezoekje brengen. Meer informatie volgt nog!
Hiep hiep hoera voor Maxim! Hij is in het weekend echt jarig maar wij vieren vrijdag of maandag feest voor hem!
-> Mag ik vragen om de schoolkalender of het geld voor de schoolkalender zo snel mogelijk te bezorgen a.u.b.
-> Bestellingen voor de wafels mogen, samen met de centjes, deze week afgegeven worden.
Thema van 7 oktober t.e.m 11 oktober 2019: "Dinosaurussen" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten ons thema met een kringgesprek. Op die manier krijgen we de kans om aan elkaar te vertellen wat we al weten over dino's en misschien komen we, door naar elkaar te luisteren, ook wel nieuwe dingen te weten over dit thema.
Dinsdag is dé grote dag want dan gaan we naar het museum van de dinosaurussen in Brussel. We spreken die dag af aan het station van Landen om 8u10. Wees zeker op tijd! Rond 15u30 zijn we ongeveer terug in Landen en worden we ook aan het station afgehaald (voor meer informatie: zie reeds meegegeven brief).
Na onze uitstap is het tijd om in onze klas echt aan de slag te gaan want wij gaan immers proberen om ook een museum vol dino's te maken en dat begint met het knutselen van allerlei dino's.
We weten ondertussen dat de meeste dino's erg groot waren. Op de speelplaats gaan we meten hoe groot juist en ondertussen maken we gebruik van de begrippen groter dan, kleiner dan, grootst, kleinst, ...
-> Leuke materialen i.v.m dinosaurussen zijn van harte welkom in de klas. Gelieve alle materialen van een naam te voorzien a.u.b.
-> Niet vergeten: woensdag 9 oktober is het pedagogische studiedag en hebben de kinderen een vrije voormiddag.
Week van 30 september t.e.m 4 oktober 2019: "Mmm...lekkere melk van de koe!" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Onze uitstap naar de koeien kan dinsdag eindelijk doorgaan. We doen van thuis uit laarzen of oude schoenen aan. In een zak (met naam erop) brengen we andere schoenen mee voor in de namiddag.
Met lege melkflessen kan ook gekegeld worden. Voor iedere fles die we omver gooien mogen we een schijfje (= punt) nemen. Na enkele spelbeurten gaan we na wie het meeste punten heeft, wie de minste, wie evenveel, hoeveel meer, hoeveel minder.
We ontdekken m.b.v de voedingsdriehoek dat melkproducten toch wel een belangrijke rol spelen in ons voedingspatroon. Tijd dus om iets lekkers klaar te maken met melk van de koe.
Het einde van dit thema is in zicht en daarom houden we in de derde kleuterklas dan af en toe een quiz. We verdelen onze klas in twee groepen en de juf stelt vragen over het thema waarrond gewerkt werd. De groep die als eerste juist kan antwoorden krijgt een punt. Op die manier zijn we weer aan het tellen en leren we omgaan met winnen en verliezen. Ook de juf komt te weten wat we onthouden hebben over het voorbije thema.
Deze week vieren we ook twee keer feest! Hoera voor Hanne! Zij is woensdag jarig! Vrijdag vieren we feest voor Camille!
Via onderstaande link kunnen jullie het lied van de week beluisteren.
Week van 23 september t.e.m 27 september 2019: "Mmm...lekkere melk van de koe!" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten het thema met een brainstorming. Wat weten we nu al over dit onderwerp? In de loop van de week vullen we, wanneer we nieuwe dingen te weten komen, onze brainstorming verder aan.
We maken van een oude stoel een koe die we zelfs voorzien van een uier (plastieken handschoen). Zo kunnen we zoals een boer of een boerin een koe op de traditionele manier melken. Daarna moeten we onze 'melk' in bekers gieten en komen de begrippen vol, halfvol, leeg, bijna leeg, bijna vol ruimschoots aan bod.
Natuurlijk gaan we de koe eens van dichtbij bekijken en daarom brengen we op woensdag 25 september een bezoek aan een boerderij met melk -en vleeskoeien in Velm. Iedereen mag die dag van thuis uit laarzen of oude schoenen aandoen. Wie na schooltijd naar Stekelbees moet brengt in een zak met naam erop andere schoenen mee. De bijdrage voor de bus zal via de schoolfactuur verrekend worden.
Verder verandert onze winkel in een zuivelwinkel, voorzien we een boerderijhoek met veel koeien en andere materialen, bouwen we op de mat met lege melkbrikken en melkflessen (deze zijn zeker nog welkom in de klas), ...
--> Niet vergeten: op maandag 30 september genieten we van een lokale verlofdag.
--> Mag ik nog eens vragen om flesjes water van een naam te voorzien a.u.b.
Via onderstaande links kunnen jullie de liedjes (uit de oude doos) beluisteren waarop we deze week zullen dansen en zingen.
Week van 16 september t.e.m 20 september 2019: "Een steengoed schooljaar!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Omwille van tijdsgebrek vorige week luisteren we op maandag naar het verhaal "Ridder Ferre is niet bang". De kleuters kunnen zich aan de hand van dit verhaal identificeren met ridder Ferre en herkennen gevoelens van angst en vertrouwen om na een lange vakantie terug naar school te gaan. Gelukkig heeft ridder Ferre ook een krachtsteen die hem helpt bij moeilijke momenten.
In de bijbel staat er ook een verhaal over de kracht van stenen: "Een huis op het zand en een huis op de rots". De juf vertelt dit bijbelverhaal op een alternatieve manier (met stokfiguurtjes en attributen).
Wie wil mag in de klas een steen kiezen. Deze steen gaan we schilderen en wordt dan onze krachtsteen. Op die manier kunnen wij, net als ridder Ferre, als we het even moeilijk hebben teruggrijpen naar onze krachtsteen.
We houden een weegactiviteit met stenen en bouwen figuren met stenen.
Ook maken we kennis met de laatste kalender: de dagklok. Deze klok geeft door middel van pictogrammen ons dagverloop weer.
Ondertussen besteden we verder de nodige aandacht aan afspraken i.v.m het klas -en schoolgebeuren zodat we dit helemaal beet hebben en er een superleuk schooljaar van kunnen maken.
Op het einde van de week maken we onze klas helemaal klaar voor het allereerste 'echte' thema.
-> Wie thuis platte grote stenen heeft mag deze zeker mee naar school brengen. Alvast bedankt!
Week van 9 september t.e.m 13 september 2019: "Welkom in de nieuwe klas!" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week leerden we al enkele kalenders kennen. Deze week besteden we de nodige aandacht aan de weerkalender en aan de verjaardagskalender.
We sporten woensdag voor de allereerste keer in de grote zaal. Vergeet zeker niet om turnpantoffels of sportschoenen (liefst met plakkers) in een gemakkelijke turnzak mee naar school te brengen.
Een nieuw schooljaar betekent voor sommigen ook wel een nieuwe boekentas. Tijdens een waarneming bekijken we onze boekentas eens van dichtbij en proberen we ze te sorteren volgens verschillende kenmerken (type boekentas, de kleur, de grootte, ...).
We maken een wandeling in het schoolgebouw zodat we ook weten waar de klas van juf Nathalie is, het eerste leerjaar, het tweede leerjaar, het secretariaat, het bureau van onze directeur, de leraarskamer, ...
Verder maken we d.m.v het prentenboek "Ridder Ferre is niet bang" kennis met Ferre. Hij is een dappere ridder die ook naar school moet gaan. Hij heeft een magische steen die hem beschermt en helpt bij moeilijke momenten.
-> Mag ik nog eens vragen om je kleuter een doos papieren zakdoeken mee naar school te geven?
-> Graag zou ik op het einde van de week alle infofiches ingevuld terug in mijn bezit willen hebben. Alvast bedankt!
Week van 2 september t.e.m 6 september 2019: "Welkom in de nieuwe klas!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We gaan er onmiddellijk hard tegenaan en gaan uitgebreid op verkenning in onze nieuwe klas. Natuurlijk maken we ook kennis met de nieuwe juf en de klaspop "Krokki". Bij een nieuw schooljaar hoort ook het kiezen van een nieuw symbooltje.
De eerste schooldag vieren we al een jarige! Hiep hiep hoera voor Lucas!
In onze klas zijn er ook heel wat kalenders! Deze week leren we de weekkalender en de scheurkalender wat beter kennen.
Er zijn ook nieuwe hoeken en nieuwe materialen te ontdekken. Maar om fijn te kunnen spelen en werken bespreken we samen de verschillende afspraken en proberen ze ook na te leven. Op die manier blijven we dikke vrienden!
Niet alleen in de klas moeten er regels en afspraken nageleefd worden. We besteden ook aandacht aan afspraken in verband met toiletbezoek, regels die in de gang gelden, regels in de refters, ...
Dit schooljaar hebben we geen sportjuf maar een sportmeester! Iedere woensdag gaat meester Tom met ons turnen in de feestzaal van de middenschool. Hiervoor brengen we turnpantoffels of gemakkelijke sportschoenen (liefst met velcro) in een zak met naam erop mee naar school. Het is ook de bedoeling dat dit zakje een gans schooljaar op school blijft.
Na een lange vakantie keren we terug naar school maar niet iedereen voelt zich hier hetzelfde bij. We vertellen hoe we ons voelen en krijgen ook de kans om te vertellen wat we in de vakantie allemaal gedaan hebben.
--> Zou het mogelijk zijn om je kleuter in de loop van deze week een doos papieren trekzakdoeken mee naar school te geven? Alvast bedankt!
--> Dinsdag 3 september 2019 om 19u30: oudercontact i.v.m het reilen en zeilen in de derde kleuterklas.
Week van 24 juni t.e.m 28 juni 2019: "Joepie! Bijna vakantie!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Maandagvoormiddag gaan we naar de kloosterzaal voor de generale repetitie voor ons afscheidsfeest. Spannend!
Dinsdag ruimen we onze klas nog wat verder op en poetsen nog wat speelgoed. Ook vieren we een laatste keertje feest voor de laatste vakantiejarige. Hiep hiep hoera voor Helena!
Woensdag is de grote dag! Afscheidsfeest om 9u in de kloosterzaal. We hoeven die dag geen boekentas mee te brengen. De kleuters worden 's ochtends gewoon naar school gebracht. Na het feest mogen de kinderen met mama en/of papa mee naar huis.
Donderdag houden we naar jaarlijkse gewoonte onze interactieve speeldag met springkastelen, schminkstand, fietsparcours, knutselstand, ... (zie brief) We gaan die dag NIET naar de warme refter. Iedereen brengt boterhammen mee om samen te picknicken. Wie nog geen 3 euro voor deze activiteit betaald heeft brengt dit liefst zo snel mogelijk in orde. Bedankt!
Vrijdag nemen we afscheid van elkaar, de juf en de klas en wensen iedereen een deugddoende vakantie! De school eindigt om 12u20.
Thema van 11 juni t.e.m 14 juni 2019: "Bij het leger" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week begonnen we heel ijverig aan de eerste opdracht (kennismaking met legerkleding) zodat we een reserve soldaat van Jos Peeters kunnen worden. Ook deze week zijn we nog druk bezig met het maken van camouflage t-shirts.
Maar ondertussen heeft Jos Peeters ook al een tweede opdracht bezorgd: zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België betrokken was. Vorige week begonnen we hier al mee maar ook deze week werken we nog even verder aan deze opdracht.
Natuurlijk moeten soldaten ook heel veel trainen! Daarom doen we op donderdag oude kleding aan waarin we goed kunnen ravotten want we gaan naar het Schilderhof om te klimmen, sluipen, pompen, ... (opdracht 3).
Bij de vierde en laatste opdracht wil Jos Peeters graag dat we onze eigen soldatenidentiteitskaart maken en morse code juist leren gebruiken. Dat wordt een hele uitdaging!
Hopelijk slagen we in onze opdrachten zodat we een goede soldaat worden en een diploma verdienen!
Vrijdag vieren we feest voor de eerste vakantiejarige. Hoera voor Lasse! Hij wordt in juli 6 jaar!
-> Woensdag 12 juni is de juf afwezig omwille van bijscholing.
-> Mag ik vragen om me ten laatste deze week het strookje voor de turnkledij voor volgend schooljaar ingevuld terug te bezorgen.
Thema van 3 juni t.e.m 7 juni 2019: "Bij het leger" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Wat is dat daar in die grote boom op de speelplaats? Er hangt daar een soldaatje met z'n parachute! En dat soldaatje heeft ook nog een brief bij om ons te vragen of we graag reserve soldaat willen worden bij het leger. Aan ons om de komende weken heel wat opdrachten tot een goed einde te brengen
We starten met de opdracht: maak kennis met legerkledij. We ontdekken dat men in het leger niet alleen over camouflagekleding beschikt maar dat er ook mooie kostuums gedragen worden. Aan de hand van het kostuum kan je ook afleiden tot welke rang men in het leger behoort. Vervolgens gaan wij aan de slag om t-shirts te beschilderen in camouflagekleuren. Wie thuis nog oude witte t-shirts (nog groot genoeg zodat ze nog gedragen kunnen worden) heeft mag deze zeker meebrengen. Alvast bedankt!
Kleuters denken bij het leger vooral aan soldaten en schieten. We staan stil met het feit dat hun taak veel verder reikt dan dit.
Als opdracht 1 goed is uitgevoerd en we de eerste ster hebben verdiend maken we kennis met de volgende opdracht. Zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België lang geleden betrokken was. Daarom trekken we naar het kerkhof om de graven van oudstrijders te bezoeken en bekijken we het standbeeld ter nagedachtenis van de oorlog (in de buurt van het Slachthuisplein).
Vorige week woensdag vierden we al feest voor de eerste jarige van juni: hoera voor Louie! Maandag is het de beurt aan Clarisse en vrijdag vieren we Amber!
Ondertussen knutselen we nog verder aan ons cadeautje voor Vaderdag want zondag is het hun dag.
-> Vergeet zeker niet om woensdag 26 juni vrij te houden voor ons afscheidsfeest. Dit zal doorgaan in de voormiddag van 9u tot ongeveer
11u30.
-> Maandag 10 juni genieten we van een vrije dag.
-> Alle materialen i.v.m het leger mogen zeker mee naar school gebracht worden.