We starten het thema met het verhaal "Lou viert Carnaval". Enerzijds is dit een leuk en herkenbaar carnavalsverhaal. Anderzijds toont Lou hoe divers en mooi onze samenleving is. We staan uitgebreid stil bij diversiteit (bv. Lou heeft twee papa's, kleuter in het boek die met een koptelefoon op de speelplaats loopt, verschillende kapsels: ook meisjes met korte haren, het verkleden wordt er niet stereotiep behandeld, ...).
Na het vertellen van het verhaal zullen er in de loop van de week activiteiten zijn die aansluiten bij het verhaal.
Onze winkel verandert in een carnavalswinkel met verkleedkleren, maskers, hoeden, serpentines, gekke brillen, ... Ook richten we een schminkhoekje in met enkele schminkkaarten. Aan ons om elkaar te schminken zoals getekend staat op de kaart.
We halen een confettibak in onze klas. Er moet gezocht worden naar letters om een woord i.v.m Carnaval mee te vormen. Wie heeft als eerste alle letters gevonden en het woord gevormd?
Natuurlijk mogen er ook maskers en andere attributen geknutseld worden.
Vrijdag vieren we Carnaval op school. Iedereen mag die dag verkleed naar school komen. We bouwen een feestje, kijken naar de goochelkunsten van Leonardo en eten poffertjes (aangeboden door het oudercomité). Op het einde van de dag wensen we elkaar een fijne vakantie en genieten we van een weekje verlof.
-> Dinsdag 18 februari zal ik in de voormiddag afwezig zijn wegens bijscholing.
-> Wat mag er nog meegebracht worden i.v.m het thema?
- prentenboeken i.v.m Carnaval, verkleden, hoeden, maskers, ...
- verkleedkostuums
- gekke hoeden, maskers, gekke brillen, pruiken
- toeters, serpentines, confetti