Week van 16 september t.e.m 20 september 2019: "Een steengoed schooljaar!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Omwille van tijdsgebrek vorige week luisteren we op maandag naar het verhaal "Ridder Ferre is niet bang". De kleuters kunnen zich aan de hand van dit verhaal identificeren met ridder Ferre en herkennen gevoelens van angst en vertrouwen om na een lange vakantie terug naar school te gaan. Gelukkig heeft ridder Ferre ook een krachtsteen die hem helpt bij moeilijke momenten.
In de bijbel staat er ook een verhaal over de kracht van stenen: "Een huis op het zand en een huis op de rots". De juf vertelt dit bijbelverhaal op een alternatieve manier (met stokfiguurtjes en attributen).
Wie wil mag in de klas een steen kiezen. Deze steen gaan we schilderen en wordt dan onze krachtsteen. Op die manier kunnen wij, net als ridder Ferre, als we het even moeilijk hebben teruggrijpen naar onze krachtsteen.
We houden een weegactiviteit met stenen en bouwen figuren met stenen.
Ook maken we kennis met de laatste kalender: de dagklok. Deze klok geeft door middel van pictogrammen ons dagverloop weer.
Ondertussen besteden we verder de nodige aandacht aan afspraken i.v.m het klas -en schoolgebeuren zodat we dit helemaal beet hebben en er een superleuk schooljaar van kunnen maken.
Op het einde van de week maken we onze klas helemaal klaar voor het allereerste 'echte' thema.
-> Wie thuis platte grote stenen heeft mag deze zeker mee naar school brengen. Alvast bedankt!
Week van 9 september t.e.m 13 september 2019: "Welkom in de nieuwe klas!" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week leerden we al enkele kalenders kennen. Deze week besteden we de nodige aandacht aan de weerkalender en aan de verjaardagskalender.
We sporten woensdag voor de allereerste keer in de grote zaal. Vergeet zeker niet om turnpantoffels of sportschoenen (liefst met plakkers) in een gemakkelijke turnzak mee naar school te brengen.
Een nieuw schooljaar betekent voor sommigen ook wel een nieuwe boekentas. Tijdens een waarneming bekijken we onze boekentas eens van dichtbij en proberen we ze te sorteren volgens verschillende kenmerken (type boekentas, de kleur, de grootte, ...).
We maken een wandeling in het schoolgebouw zodat we ook weten waar de klas van juf Nathalie is, het eerste leerjaar, het tweede leerjaar, het secretariaat, het bureau van onze directeur, de leraarskamer, ...
Verder maken we d.m.v het prentenboek "Ridder Ferre is niet bang" kennis met Ferre. Hij is een dappere ridder die ook naar school moet gaan. Hij heeft een magische steen die hem beschermt en helpt bij moeilijke momenten.
-> Mag ik nog eens vragen om je kleuter een doos papieren zakdoeken mee naar school te geven?
-> Graag zou ik op het einde van de week alle infofiches ingevuld terug in mijn bezit willen hebben. Alvast bedankt!
Week van 2 september t.e.m 6 september 2019: "Welkom in de nieuwe klas!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We gaan er onmiddellijk hard tegenaan en gaan uitgebreid op verkenning in onze nieuwe klas. Natuurlijk maken we ook kennis met de nieuwe juf en de klaspop "Krokki". Bij een nieuw schooljaar hoort ook het kiezen van een nieuw symbooltje.
De eerste schooldag vieren we al een jarige! Hiep hiep hoera voor Lucas!
In onze klas zijn er ook heel wat kalenders! Deze week leren we de weekkalender en de scheurkalender wat beter kennen.
Er zijn ook nieuwe hoeken en nieuwe materialen te ontdekken. Maar om fijn te kunnen spelen en werken bespreken we samen de verschillende afspraken en proberen ze ook na te leven. Op die manier blijven we dikke vrienden!
Niet alleen in de klas moeten er regels en afspraken nageleefd worden. We besteden ook aandacht aan afspraken in verband met toiletbezoek, regels die in de gang gelden, regels in de refters, ...
Dit schooljaar hebben we geen sportjuf maar een sportmeester! Iedere woensdag gaat meester Tom met ons turnen in de feestzaal van de middenschool. Hiervoor brengen we turnpantoffels of gemakkelijke sportschoenen (liefst met velcro) in een zak met naam erop mee naar school. Het is ook de bedoeling dat dit zakje een gans schooljaar op school blijft.
Na een lange vakantie keren we terug naar school maar niet iedereen voelt zich hier hetzelfde bij. We vertellen hoe we ons voelen en krijgen ook de kans om te vertellen wat we in de vakantie allemaal gedaan hebben.
--> Zou het mogelijk zijn om je kleuter in de loop van deze week een doos papieren trekzakdoeken mee naar school te geven? Alvast bedankt!
--> Dinsdag 3 september 2019 om 19u30: oudercontact i.v.m het reilen en zeilen in de derde kleuterklas.
Week van 24 juni t.e.m 28 juni 2019: "Joepie! Bijna vakantie!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Maandagvoormiddag gaan we naar de kloosterzaal voor de generale repetitie voor ons afscheidsfeest. Spannend!
Dinsdag ruimen we onze klas nog wat verder op en poetsen nog wat speelgoed. Ook vieren we een laatste keertje feest voor de laatste vakantiejarige. Hiep hiep hoera voor Helena!
Woensdag is de grote dag! Afscheidsfeest om 9u in de kloosterzaal. We hoeven die dag geen boekentas mee te brengen. De kleuters worden 's ochtends gewoon naar school gebracht. Na het feest mogen de kinderen met mama en/of papa mee naar huis.
Donderdag houden we naar jaarlijkse gewoonte onze interactieve speeldag met springkastelen, schminkstand, fietsparcours, knutselstand, ... (zie brief) We gaan die dag NIET naar de warme refter. Iedereen brengt boterhammen mee om samen te picknicken. Wie nog geen 3 euro voor deze activiteit betaald heeft brengt dit liefst zo snel mogelijk in orde. Bedankt!
Vrijdag nemen we afscheid van elkaar, de juf en de klas en wensen iedereen een deugddoende vakantie! De school eindigt om 12u20.
Thema van 11 juni t.e.m 14 juni 2019: "Bij het leger" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week begonnen we heel ijverig aan de eerste opdracht (kennismaking met legerkleding) zodat we een reserve soldaat van Jos Peeters kunnen worden. Ook deze week zijn we nog druk bezig met het maken van camouflage t-shirts.
Maar ondertussen heeft Jos Peeters ook al een tweede opdracht bezorgd: zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België betrokken was. Vorige week begonnen we hier al mee maar ook deze week werken we nog even verder aan deze opdracht.
Natuurlijk moeten soldaten ook heel veel trainen! Daarom doen we op donderdag oude kleding aan waarin we goed kunnen ravotten want we gaan naar het Schilderhof om te klimmen, sluipen, pompen, ... (opdracht 3).
Bij de vierde en laatste opdracht wil Jos Peeters graag dat we onze eigen soldatenidentiteitskaart maken en morse code juist leren gebruiken. Dat wordt een hele uitdaging!
Hopelijk slagen we in onze opdrachten zodat we een goede soldaat worden en een diploma verdienen!
Vrijdag vieren we feest voor de eerste vakantiejarige. Hoera voor Lasse! Hij wordt in juli 6 jaar!
-> Woensdag 12 juni is de juf afwezig omwille van bijscholing.
-> Mag ik vragen om me ten laatste deze week het strookje voor de turnkledij voor volgend schooljaar ingevuld terug te bezorgen.
Thema van 3 juni t.e.m 7 juni 2019: "Bij het leger" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Wat is dat daar in die grote boom op de speelplaats? Er hangt daar een soldaatje met z'n parachute! En dat soldaatje heeft ook nog een brief bij om ons te vragen of we graag reserve soldaat willen worden bij het leger. Aan ons om de komende weken heel wat opdrachten tot een goed einde te brengen
We starten met de opdracht: maak kennis met legerkledij. We ontdekken dat men in het leger niet alleen over camouflagekleding beschikt maar dat er ook mooie kostuums gedragen worden. Aan de hand van het kostuum kan je ook afleiden tot welke rang men in het leger behoort. Vervolgens gaan wij aan de slag om t-shirts te beschilderen in camouflagekleuren. Wie thuis nog oude witte t-shirts (nog groot genoeg zodat ze nog gedragen kunnen worden) heeft mag deze zeker meebrengen. Alvast bedankt!
Kleuters denken bij het leger vooral aan soldaten en schieten. We staan stil met het feit dat hun taak veel verder reikt dan dit.
Als opdracht 1 goed is uitgevoerd en we de eerste ster hebben verdiend maken we kennis met de volgende opdracht. Zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België lang geleden betrokken was. Daarom trekken we naar het kerkhof om de graven van oudstrijders te bezoeken en bekijken we het standbeeld ter nagedachtenis van de oorlog (in de buurt van het Slachthuisplein).
Vorige week woensdag vierden we al feest voor de eerste jarige van juni: hoera voor Louie! Maandag is het de beurt aan Clarisse en vrijdag vieren we Amber!
Ondertussen knutselen we nog verder aan ons cadeautje voor Vaderdag want zondag is het hun dag.
-> Vergeet zeker niet om woensdag 26 juni vrij te houden voor ons afscheidsfeest. Dit zal doorgaan in de voormiddag van 9u tot ongeveer
11u30.
-> Maandag 10 juni genieten we van een vrije dag.
-> Alle materialen i.v.m het leger mogen zeker mee naar school gebracht worden.
Na twee weken afwezigheid ben ik weer helemaal genezen en klaar om erg terug in te vliegen. Deze korte week werken we nog even verder rond het thema "De zoo". Woensdag sluiten we af met een dierenspel op het Schilderhof. Daarom ben ik nog op zoek naar 1 ouder die heel graag bijna de ganse voormiddag wil meespelen met dit spel. Het gaat om een verstopspel. Geef zeker een seintje aan de juf bij interesse. Ook starten we al met het knutselen van ons cadeautje voor Vaderdag.
Een tijdje geleden hadden we lieveheersbeestjeslarven in onze klas. We zagen "live" hoe deze diertjes groeiden en hun "oude jasje" enkele keren lieten vallen (vervellen). Vervolgens zagen we heel weinig leven in ons potje want de larven zaten een tijdje in een cocon. Tot we op een maandagochtend in de klas kwamen en heel wat bedrijvigheid opmerkten. De lieveheersbeestjes waren geboren!
-> Donderdag 30 mei en vrijdag 31 mei genieten we van 2 vrije dagen.
-> Vergeet zeker niet om je inschrijvingsstrookje voor het oudercontact deze week aan de juf te bezorgen.
Dit zijn onze babylieveheersbeestjes. In het potje zitten er nog meer verstopt. Ondertussen zijn ze al goed gegroeid! Wij hopen dat ze zich binnenkort verpoppen zodat het snel mooie lieveheersbeestjes worden.
Wat zullen we deze twee weken zeker proberen te doen?
We starten dit thema met een brainstorming over aardappelen. Hopelijk kunnen we in de loop van deze twee weken onze brainstorming nog verder aanvullen met nieuwe dingen die we te weten komen i.v.m dit thema. Een uitstap naar de aardappelboer op dinsdag 7 mei en het bekijken van educatieve filmpjes (in veel producten zitten aardappelen verwerkt, de groei van een aardappel) zullen ons hier alvast mee helpen.
Onze winkel verandert in een frituur. We maken een prijslijst, bedenken een naam voor onze frituur en maken van zoutdeeg bouletten en curryworsten. Wanneer onze frituur helemaal ingericht is oefent de juf het rollenspel.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat we ook aardappelgerechten klaarmaken m.b.v grote stappenplannen. We denken aan gekookte aardappelen, gebakken aardappelen, aardappelpuree en natuurlijk ... frietjes!
We planten aardappelen in verschillende grondstoffen en geven ze veel licht of net niet. Bij welk potje zal er het snelst een aardappelplantje komen piepen?
Tijdens korte bewegingsmomenten spelen we estafettes met hindernissen zoals bv. aardappelen overbrengen.
Ook leren we dat er heel veel verschillende soorten aardappelen zijn. Daarom gaan wij verschillende soorten wegen en nagaan welke het zwaarst en het lichtst zijn. De begrippen zwaarder dan, lichter dan, even zwaar, in balans, ... komen aan bod.
De catechesemomenten staan in het teken van "Het verhaal van de zaaier".
In de gang krijgen we de kans om aardappelen te mikken in verschillende emmers. Op iedere emmer staat een score. Je mag evenveel schijfjes (punten) nemen als de score op de emmer waarin de aardappel viel. Wie heeft na bv. 10 spelbeurten de meeste punten? Wie de minste? Of misschien evenveel?
Tijdens de knutselactiviteiten maken we naar eigen fantasie en creativiteit aardappelmannetjes en stempelen we met aardappels en pureerstaven.
-> Alle materialen i.v.m het thema: frietbakjes, frietzakjes, dunschillers, pureerstaven, plastieken aardappelen, frietsnijmachines, lege bussen ketchup en mayonaise, kleine dienbladen, leuke prenten en/of boeken i.v.m aardappelen en frietjes, ... zijn zeker welkom in de klas!
-> Woensdag 8 mei is de juf afwezig wegens bijscholing.
Week van 29 april t.e.m 3 mei 2019: "Kriebeldiertjes" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week vonden we tijdens onze zoektocht heel wat kleine kriebeldiertjes: spinnen, mieren, duizendpoten, pissebedden, vuurwantsen en lieveheersbeestjes. De kleuters vinden het superleuk om deze diertjes met vergrootglazen te bekijken. Jammer genoeg gaan ze snel dood. Daarom mogen ze deze week zeker nog meegebracht worden. We hebben ook babylieveheersbeestjes (larven) in onze klas. Het is de bedoeling dat we zo de verschillende stadia van larve tot lieveheersbeestje 'live' kunnen meemaken. Op een kalender duiden we dag per dag de evolutie aan.
We knutselen een lieveheersbeestjeskroon en schilderen van een steen een lieveheersbeestje.
We bekijken nog meer informatieve filmpjes in verband met andere kriebeldiertjes en proberen ze naar eigen fantasie en creativiteit na te maken.
Ook starten we met het knutselen van ons cadeautje voor Moederdag. Wat het zal worden blijft voorlopig een geheim!
We spelen nog een spel i.v.m lieveheersbeestjes. Wie slaagt er als eerste in om zijn lieveheersbeestje vol stippen te krijgen? Hoeveelheden op de dobbelsteen spontaan benoemen, de één-één relatie en juist tellen komen aan bod tijdens deze activiteit.
Week van 23 april t.e.m 26 april 2019: "Kriebeldiertjes" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Na een lange vakantie zien we elkaar weer terug. We krijgen de kans om elkaar te vertellen welke leuke dingen we gedaan hebben.
De komende twee weken werken we rond het thema 'kriebeldiertjes'. Onze focus ligt vooral op het lieveheersbeestje. Natuurlijk bekijken en bespreken we ook wel andere kriebeldiertjes.
We vertellen eerst in een kringgesprek wat we al weten over lieveheersbeestjes. Nadien bekijken we enkele informatieve boekjes en filmpjes om nog meer te weten te komen over dit kleine diertje.
Bij de plasticine zijn de lieveheersbeestjes enkele stippen kwijt. Aan ons om ze bij te maken tot bijvoorbeeld 7. Maar 't ene lieveheersbeestje heeft er al 4 en dus moeten er nog 3 bij gemaakt worden. Het andere heeft er 2 en dus moeten er nog 5 bij gemaakt worden. Op die manier zijn de kleuters zonder het eigenlijk te weten met de splitsingen bezig (voorbereiding eerste leerjaar).
Natuurlijk worden er deze week ook heel wat lieveheersbeestjes geknutseld.
We spelen het gezelschapsspel "Stippel". De stippen op de rug van het lieveheersbeestje vertellen hoeveel stappen je vooruit of achteruit mag gaan.
Lieveheersbeestjes zijn deze week zeker welkom in de klas zodat we ze van dichtbij kunnen bekijken maar natuurlijk gaan we ook op zoek naar andere kriebeldiertjes. Daarom mag iedereen donderdag laarzen of oude schoenen in een zak met naam erop mee naar school brengen. Vergrootglazen en onderzoekspotjes mogen ook meegebracht worden. Nadien proberen we in de klas onze diertjes soort per soort te sorteren en bestuderen.
-> Woensdag 24 april is de juf afwezig omwille van bijscholing.
-> Leuke materialen i.v.m kriebeldiertjes en in het bijzonder lieveheersbeestjes zijn zeker welkom. Ik denk aan informatieve boeken en prentenboeken, spelletjes, prenten, ...
Week van 1 april t.e.m 5 april 2019: "Op weg naar Pasen" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Er werd al druk aan ons paascadeautje gewerkt. Deze week maken we het helemaal af.
De juf speelt met een groepje het spel "Pieter Paashaas". Snel al je paaseieren in de verschillende mandjes leggen is de opdracht!
We luisteren naar het verhaal van "Palmzondag", "Het laatste avondmaal" en "Jezus sterft".
Wie aan Pasen denkt, denkt ook meteen aan chocolade eieren. Wij luisteren naar een informatief verhaal i.v.m chocolade en komen te weten hoe chocolade eigenlijk gemaakt wordt en nadien maken we van onze chocolade eieren chocolademelk.
Vrijdagochtend wordt een spannende ochtend! Hopelijk verrast de paashaas ons met veel lekkers! Daarna houden we met alle kleuters van de kleuterschool een paasviering.
Week van 25 maart t.e.m 29 maart 2019: "Op weg naar Pasen" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Kakeltje kip komt op bezoek in onze klas. Ze heeft heel wat eitjes bij en in die eitjes zitten vragen verstopt i.v.m kippen en eieren. Aan ons om alle vragen te beantwoorden!
We starten met het knutselen van ons paascadeautje.
Wie aan Pasen denkt, denkt ook wel aan de vastentijd. De vasten symboliseert de 40 dagen voor Pasen. Om samen naar dit feest af te tellen brengen we een aftelkalender in de klas die we maken met stenen. Ook leren we dat de week voor Pasen de Goede Week is en dat we die week starten met het verhaal van Palmzondag.
De juf speelt met een groepje het gezelschapsspel "Pieter Paashaas". Het tellen en logisch nadenken worden gestimuleerd.
Om echt in de sfeer van Pasen te komen versieren we een tak van de krulwilg met eitjes. Begrippen als dik, dun, dikker dan, dunner dan, dikst, dunst, boven, onder, tussen, naast, links, rechts, ... komen aan bod. Is er iemand die ons aan twee paastakken (takken van de krulwilg) kan helpen? Het zou fijn zijn als we een grote tak hebben voor in onze kring en een kleinere tak voor in de poppenhoek.
Er kunnen met de eieren van de kip ook heel wat lekkere dingen klaar gemaakt worden. Wij maken omelet, hardgekookte eieren en spiegeleitjes klaar. We maken ook kennis met enkele keukenhulpjes zoals een eiersnijder, eierkoker, ...
Nog even dit:
-> Woensdag 27 maart komt de schoolfotograaf voor de foto's met broer(tjes) en/of zus(jes).
-> Iedereen mag dinsdag of woensdag 1 rauw ei mee naar school brengen.
Week van 18 maart t.e.m 22 maart 2019: "Kunst in het museum" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We weten nu hoe een museum er vanbinnen uitziet, wat je er kan doen, wat er allemaal te zien is, ... Dan is het nu onze beurt om voor ons museum toegangstickets, grote affiches voor de verschillende kunstzalen, pictogrammen, ... te maken.
Vorige week maakten we al uitgebreid kennis met kunstenaars Vincent van Gogh en Piet Mondriaan. Deze week is het de beurt aan Keith Haring en Edvard Munch. Ook leren we dat kunst niet altijd op een wit doek gemaakt wordt en dat je aan een kunstwerk niet altijd kan zien wat het is.
In de kunstenaarshoek kregen we vorige week de kans om elkaar te tekenen/schilderen. Deze week schilderen we een voorwerp(en).
Vrijdag maken we, samen met de juf, het museum klaar. We bespreken ook aan de hand van pictogrammen wat we aan onze familie over de verschillende kunstwerken kunnen vertellen. Iedereen is vrijdag in de namiddag tussen 13u20 en 14u10 of tussen 14u30 en 15u welkom om naar het museum vol kunst te komen.
-> Dinsdag 19 maart komt de schoolfotograaf langs voor de individuele foto's. Op 27 maart worden de foto's met broer(s) en/of zus(sen) genomen.
-> Woensdag 20 maart kan er omwille van staking geen normaal lesverloop gegarandeerd worden (zie facebook of website van de school).