Inhoud blog
  • Thema "Op weg naar het EK-voetbal met de Rode Duivels"
  • Link oudercontact
  • Thema van 25 mei t.e.m 11 juni 2021: "Met de Rode Duivels op weg naar het EK!"
  • Kleuter met positieve Coronatest
  • Doodle oudercontact juni 2021
    Zoeken in blog

    Welkom in de derde kleuterklas bij juf Greet

    10-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema van 11 juni t.e.m 14 juni 2019: "Bij het leger" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week begonnen we heel ijverig aan de eerste opdracht (kennismaking met legerkleding) zodat we een reserve soldaat van Jos Peeters kunnen worden.  Ook deze week zijn we nog druk bezig met het maken van camouflage t-shirts.  

    Maar ondertussen heeft Jos Peeters ook al een tweede opdracht bezorgd: zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België betrokken was.  Vorige week begonnen we hier al mee maar ook deze week werken we nog even verder aan deze opdracht.  

    Natuurlijk moeten soldaten ook heel veel trainen! Daarom doen we op donderdag oude kleding aan waarin we goed kunnen ravotten want we gaan naar het Schilderhof om te klimmen, sluipen, pompen, ... (opdracht 3).

    Bij de vierde en laatste opdracht wil Jos Peeters graag dat we onze eigen soldatenidentiteitskaart maken en morse code juist leren gebruiken. Dat wordt een hele uitdaging!

    Hopelijk slagen we in onze opdrachten zodat we een goede soldaat worden en een diploma verdienen!

    Vrijdag vieren we feest voor de eerste vakantiejarige.  Hoera voor Lasse! Hij wordt in juli 6 jaar!


    -> Woensdag 12 juni is de juf afwezig omwille van bijscholing.  
    -> Mag ik vragen om me ten laatste deze week het strookje voor de turnkledij voor volgend schooljaar ingevuld terug te bezorgen.  








    >> Reageer (0)
    02-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema van 3 juni t.e.m 7 juni 2019: "Bij het leger" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Wat is dat daar in die grote boom op de speelplaats? Er hangt daar een soldaatje met z'n parachute! En dat soldaatje heeft ook nog een brief bij om ons te vragen of we graag reserve soldaat willen worden bij het leger.  Aan ons om de komende weken heel wat opdrachten tot een goed einde te brengen

    We starten met de opdracht: maak kennis met legerkledij.  We ontdekken dat men in het leger niet alleen over camouflagekleding beschikt maar dat er ook mooie kostuums gedragen worden.  Aan de hand van het kostuum kan je ook afleiden tot welke rang men in het leger behoort. Vervolgens gaan wij aan de slag om t-shirts te beschilderen in camouflagekleuren.  Wie thuis nog oude witte t-shirts (nog groot genoeg zodat ze nog gedragen kunnen worden) heeft mag deze zeker meebrengen.  Alvast bedankt!

    Kleuters denken bij het leger vooral aan soldaten en schieten.  We staan stil met het feit dat hun taak veel verder reikt dan dit.  

    Als opdracht 1 goed is uitgevoerd en we de eerste ster hebben verdiend maken we kennis met de volgende opdracht.  Zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België lang geleden betrokken was.  Daarom trekken we naar het kerkhof om de graven van oudstrijders te bezoeken en bekijken we het standbeeld ter nagedachtenis van de oorlog (in de buurt van het Slachthuisplein).  

    Vorige week woensdag vierden we al feest voor de eerste jarige van juni: hoera voor Louie! Maandag is het de beurt aan Clarisse en vrijdag vieren we Amber!

    Ondertussen knutselen we nog verder aan ons cadeautje voor Vaderdag want zondag is het hun dag.  



    -> Vergeet zeker niet om woensdag 26 juni vrij te houden voor ons afscheidsfeest.  Dit zal doorgaan in de voormiddag van 9u tot ongeveer 
        11u30.
    -> Maandag 10 juni genieten we van een vrije dag.  
    -> Alle materialen i.v.m het leger mogen zeker mee naar school gebracht worden.  


     

    >> Reageer (0)
    25-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 27 mei t.e.m 29 mei 2019
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Na twee weken afwezigheid ben ik weer helemaal genezen en klaar om erg terug in te vliegen.  Deze korte week werken we nog even verder rond het thema "De zoo". Woensdag sluiten we af met een dierenspel op het Schilderhof.  Daarom ben ik nog op zoek naar 1 ouder die heel graag bijna de ganse voormiddag wil meespelen met dit spel.  Het gaat om een verstopspel. Geef zeker een seintje aan de juf bij interesse.  Ook starten we al met het knutselen van ons cadeautje voor Vaderdag.  

    Een tijdje geleden hadden we lieveheersbeestjeslarven in onze klas.  We zagen "live" hoe deze diertjes groeiden en hun "oude jasje" enkele keren lieten vallen (vervellen).  Vervolgens zagen we heel weinig leven in ons potje want de larven zaten een tijdje in een cocon.  Tot we op een maandagochtend in de klas kwamen en heel wat bedrijvigheid opmerkten.  De lieveheersbeestjes waren geboren!


    -> Donderdag 30 mei en vrijdag 31 mei genieten we van 2 vrije dagen.  
    -> Vergeet zeker niet om je inschrijvingsstrookje voor het oudercontact deze week aan de juf te bezorgen.  




    Bijlagen:
    thumbnail_IMG_7116.jpg (73.4 KB)   


    >> Reageer (0)
    05-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieveheersbeestjeslarven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Dit zijn onze babylieveheersbeestjes.  In het potje zitten er nog meer verstopt.  Ondertussen zijn ze al goed gegroeid! Wij hopen dat ze zich binnenkort verpoppen zodat het snel mooie lieveheersbeestjes worden.  



    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 6 mei t.e.m 10 mei en week van 17 mei t.e.m 21 mei 2019: "Hé, ik zit in de puree!" (2 weken)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze twee weken zeker proberen te doen?
    We starten dit thema met een brainstorming over aardappelen.  Hopelijk kunnen we in de loop van deze twee weken onze brainstorming nog verder aanvullen met nieuwe dingen die we te weten komen i.v.m dit thema.  Een uitstap naar de aardappelboer op dinsdag 7 mei en het bekijken van educatieve filmpjes (in veel producten zitten aardappelen verwerkt, de groei van een aardappel) zullen ons hier alvast mee helpen.  

    Onze winkel verandert in een frituur.  We maken een prijslijst, bedenken een naam voor onze frituur en maken van zoutdeeg bouletten en curryworsten.  Wanneer onze frituur helemaal ingericht is oefent de juf het rollenspel.  

    Het spreekt natuurlijk voor zich dat we ook aardappelgerechten klaarmaken m.b.v grote stappenplannen.  We denken aan gekookte aardappelen, gebakken aardappelen, aardappelpuree en natuurlijk ... frietjes!

    We planten aardappelen in verschillende grondstoffen en geven ze veel licht of net niet.  Bij welk potje zal er het snelst een aardappelplantje komen piepen? 

    Tijdens korte bewegingsmomenten spelen we estafettes met hindernissen zoals bv. aardappelen overbrengen.  

    Ook leren we dat er heel veel verschillende soorten aardappelen zijn.  Daarom gaan wij verschillende soorten wegen en nagaan welke het zwaarst en het lichtst zijn.  De begrippen zwaarder dan, lichter dan, even zwaar, in balans, ... komen aan bod.  

    De catechesemomenten staan in het teken van "Het verhaal van de zaaier".  

    In de gang krijgen we de kans om aardappelen te mikken in verschillende emmers.  Op iedere emmer staat een score.  Je mag evenveel schijfjes (punten) nemen als de score op de emmer waarin de aardappel viel.  Wie heeft na bv. 10 spelbeurten de meeste punten? Wie de minste? Of misschien evenveel? 

    Tijdens de knutselactiviteiten maken we naar eigen fantasie en creativiteit aardappelmannetjes en stempelen we met aardappels en pureerstaven.


    -> Alle materialen i.v.m het thema: frietbakjes, frietzakjes, dunschillers, pureerstaven, plastieken aardappelen, frietsnijmachines, lege bussen ketchup en mayonaise, kleine dienbladen, leuke prenten en/of boeken i.v.m aardappelen en frietjes, ... zijn zeker welkom in de klas!
    -> Woensdag 8 mei is de juf afwezig wegens bijscholing.



     VERSJE
    Jeah, jeah, jeah,
    De eerste in de rij
    En ik roep heel luid en blij:
    Er kan nog eentje bij!

    Jeah, jeah, jeah,
    Een tweede komt er bij
    Mondje open hap, hap slik,
    En nog is mijn buik niet dik!

    Jeah, jeah, jeah,
    Drie patatjes op een rij
    Die eet ik elke dag,
    Met een super grote lach
    Ze smelten in m'n mond,
    En maken me sterk en gezond!

    >> Reageer (0)
    28-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 29 april t.e.m 3 mei 2019: "Kriebeldiertjes" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week vonden we tijdens onze zoektocht heel wat kleine kriebeldiertjes: spinnen, mieren, duizendpoten, pissebedden, vuurwantsen en lieveheersbeestjes.  De kleuters vinden het superleuk om deze diertjes met vergrootglazen te bekijken.  Jammer genoeg gaan ze snel dood. Daarom mogen ze deze week zeker nog meegebracht worden.  We hebben ook babylieveheersbeestjes (larven) in onze klas. Het is de bedoeling dat we zo de verschillende stadia van larve tot lieveheersbeestje 'live' kunnen meemaken.  Op een kalender duiden we dag per dag de evolutie aan.  

    We knutselen een lieveheersbeestjeskroon en schilderen van een steen een lieveheersbeestje.  

    We bekijken nog meer informatieve filmpjes in verband met andere kriebeldiertjes en proberen ze naar eigen fantasie en creativiteit na te maken.

    Ook starten we met het knutselen van ons cadeautje voor Moederdag.  Wat het zal worden blijft voorlopig een geheim!

    We spelen nog een spel i.v.m lieveheersbeestjes.  Wie slaagt er als eerste in om zijn lieveheersbeestje vol stippen te krijgen? Hoeveelheden op de dobbelsteen spontaan benoemen, de één-één relatie en juist tellen komen aan bod tijdens deze activiteit.  


    -> Woensdag 1 mei genieten we van een vrije dag.


    >> Reageer (0)
    22-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 23 april t.e.m 26 april 2019: "Kriebeldiertjes" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Na een lange vakantie zien we elkaar weer terug.  We krijgen de kans om elkaar te vertellen welke leuke dingen we gedaan hebben.  

    De komende twee weken werken we rond het thema 'kriebeldiertjes'.  Onze focus ligt vooral op het lieveheersbeestje.  Natuurlijk bekijken en bespreken we ook wel andere kriebeldiertjes.  
    We vertellen eerst in een kringgesprek wat we al weten over lieveheersbeestjes.  Nadien bekijken we enkele informatieve boekjes en filmpjes om nog meer te weten te komen over dit kleine diertje.  

    Bij de plasticine zijn de lieveheersbeestjes enkele stippen kwijt.  Aan ons om ze bij te maken tot bijvoorbeeld 7.  Maar 't ene lieveheersbeestje heeft er al 4 en dus moeten er nog 3 bij gemaakt worden.  Het andere heeft er 2 en dus moeten er nog 5 bij gemaakt worden.  Op die manier zijn de kleuters zonder het eigenlijk te weten met de splitsingen bezig (voorbereiding eerste leerjaar).  

    Natuurlijk worden er deze week ook heel wat lieveheersbeestjes geknutseld.  

    We spelen het gezelschapsspel "Stippel".  De stippen op de rug van het lieveheersbeestje vertellen hoeveel stappen je vooruit of achteruit mag gaan.  

    Lieveheersbeestjes zijn deze week zeker welkom in de klas zodat we ze van dichtbij kunnen bekijken maar natuurlijk gaan we ook op zoek naar andere kriebeldiertjes.  Daarom mag iedereen donderdag laarzen of oude schoenen in een zak met naam erop mee naar school brengen. Vergrootglazen en onderzoekspotjes mogen ook meegebracht worden. Nadien proberen we in de klas onze diertjes soort per soort te sorteren en bestuderen.  



    -> Woensdag 24 april is de juf afwezig omwille van bijscholing.  
    -> Leuke materialen i.v.m kriebeldiertjes en in het bijzonder lieveheersbeestjes zijn zeker welkom.  Ik denk aan informatieve boeken en prentenboeken, spelletjes, prenten, ... 



    >> Reageer (0)
    31-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 1 april t.e.m 5 april 2019: "Op weg naar Pasen" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Er werd al druk aan ons paascadeautje gewerkt.  Deze week maken we het helemaal af.  

    De juf speelt met een groepje het spel "Pieter Paashaas".  Snel al je paaseieren in de verschillende mandjes leggen is de opdracht!

    We luisteren naar het verhaal van "Palmzondag",  "Het laatste avondmaal" en "Jezus sterft".  

    Wie aan Pasen denkt, denkt ook meteen aan chocolade eieren.  Wij luisteren naar een informatief verhaal i.v.m chocolade en komen te weten hoe chocolade eigenlijk gemaakt wordt en nadien maken we van onze chocolade eieren chocolademelk. 

    Vrijdagochtend wordt een spannende ochtend! Hopelijk verrast de paashaas ons met veel lekkers! Daarna houden we met alle kleuters van de kleuterschool een paasviering.   


    IK WENS AL MIJN KLEUTERS EN HUN OUDERS 
    EEN ZALIG PAASFEEST EN EEN FIJNE VAKANTIE!
    JUF GREET





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Godsdienstig lied i.v.m Pasen: "Samen op weg"
    Stap voor stap,
    samen op weg, 
    bomen krijgen blaadjes en wij ...
    wij leven naar Pasen toe.

    Stap voor stap,
    samen op weg,
    bloemen gaan weer bloeien en wij ...
    wij leven naar Pasen toe.

    >> Reageer (0)
    24-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versje: "Vijf witte kippen"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vijf witte kippen zaten op een stok.
    Eén witte kip at haar eitje op. 
    Nee o nee, kraaide de haan.
    En de kip vloog uit het hok vandaan.

    Vier witte kippen zaten op een stok.
    Eén witte kip at haar eitje op. 
    Nee o nee, kraaide de haan.
    En de kip vloog uit het hok vandaan.  

    Drie witte kippen ...

    Twee witte kippen ...

    Eén witte kip zat op een stok.
    En ze at haar eitje op. 
    Nee o nee, kraaide de haan.
    Nu moet de boer naar de eiermarkt gaan.  

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 25 maart t.e.m 29 maart 2019: "Op weg naar Pasen" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Kakeltje kip komt op bezoek in onze klas.  Ze heeft heel wat eitjes bij en in die eitjes zitten vragen verstopt i.v.m kippen en eieren.  Aan ons om alle vragen te beantwoorden!

    We starten met het knutselen van ons paascadeautje.

    Wie aan Pasen denkt, denkt ook wel aan de vastentijd.  De vasten symboliseert de 40 dagen voor Pasen.  Om samen naar dit feest af te tellen brengen we een aftelkalender in de klas die we maken met stenen.  Ook leren we dat de week voor Pasen de Goede Week is en dat we die week starten met het verhaal van Palmzondag.  

    De juf speelt met een groepje het gezelschapsspel "Pieter Paashaas".  Het tellen en logisch nadenken worden gestimuleerd.  

    Om echt in de sfeer van Pasen te komen versieren we een tak van de krulwilg met eitjes.  Begrippen als dik, dun, dikker dan, dunner dan, dikst, dunst, boven, onder, tussen, naast, links, rechts, ... komen aan bod.  Is er iemand die ons aan twee paastakken (takken van de krulwilg) kan helpen? Het zou fijn zijn als we een grote tak hebben voor in onze kring en een kleinere tak voor in de poppenhoek.

    Er kunnen met de eieren van de kip ook heel wat lekkere dingen klaar gemaakt worden.  Wij maken omelet, hardgekookte eieren en spiegeleitjes klaar.  We maken ook kennis met enkele keukenhulpjes zoals een eiersnijder, eierkoker, ...


    Nog even dit:
    -> Woensdag 27 maart komt de schoolfotograaf voor de foto's met broer(tjes) en/of zus(jes).
    -> Iedereen mag dinsdag of woensdag 1 rauw ei mee naar school brengen.  


    >> Reageer (0)
    17-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 18 maart t.e.m 22 maart 2019: "Kunst in het museum" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?

    We weten nu hoe een museum er vanbinnen uitziet, wat je er kan doen, wat er allemaal te zien is, ... Dan is het nu onze beurt om voor ons museum toegangstickets, grote affiches voor de verschillende kunstzalen, pictogrammen, ... te maken.  

    Vorige week maakten we al uitgebreid kennis met kunstenaars Vincent van Gogh en Piet Mondriaan.  Deze week is het de beurt aan Keith Haring en Edvard Munch.  Ook leren we dat kunst niet altijd op een wit doek gemaakt wordt en dat je aan een kunstwerk niet altijd kan zien wat het is.  

    In de kunstenaarshoek kregen we vorige week de kans om elkaar te tekenen/schilderen.  Deze week schilderen we een voorwerp(en).  

    Vrijdag maken we, samen met de juf, het museum klaar.  We bespreken ook aan de hand van pictogrammen wat we aan onze familie over de verschillende kunstwerken kunnen vertellen.  Iedereen is vrijdag in de namiddag tussen 13u20 en 14u10 of tussen 14u30 en 15u welkom om naar het museum vol kunst te komen.




    -> Dinsdag 19 maart komt de schoolfotograaf langs voor de individuele foto's.  Op 27 maart worden de foto's met broer(s) en/of zus(sen) genomen.  
    -> Woensdag 20 maart kan er omwille van staking geen normaal lesverloop gegarandeerd worden (zie facebook of website van de school). 









    >> Reageer (0)
    10-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 11 maart t.e.m 15 maart 2019: "Kunst in het museum" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Deze week starten we met het thema "Kunst in het museum".  Maar wat is een museum eigenlijk? En wat is kunst? Tijdens een kringgesprek krijgen we de kans om hier even over te praten.

    We maken via informatieve boeken en filmpjes kennis met enkele belangrijke kunstenaars van lang geleden en nog niet zo lang geleden: Vincent Van Gogh, Piet Mondriaan, Edvard Munch en Keith Haring zijn er enkele van.  We maken  hun beroemde werken na maar geven er natuurlijk onze eigen toets aan.   

    In onze kunstenaarshoek krijgen we de kans om met echte kunstenaarsattributen iemand van onze klas (het model) na te schilderen.  Dit model mag eerst uit de verkleedkoffer enkele attributen kiezen om het schilderij nog specialer te maken.  

    Kunst hoeft niet altijd een schilderij te zijn.  Ook beeldhouwen en werken met klei zijn vormen van kunst.  

    Natuurlijk willen wij onze mama's en/of papa's, oma's en/of opa's laten zien wat wij tijdens dit thema verwezenlijken.  Daarom zullen we op het einde van ons project een museum vol kunst maken .  Meer informatie volgt nog.  Wij werken deze week alvast aan een uitnodiging.  




    -> Alle materialen i.v.m kunst, kunstenaars, musea, ... mogen zeker meegebracht worden.  Ik denk aan oude schilderijen, kaders, ...




    Versje
    Weet je wat ik doe
    als ik mij verveel?

    Ik neem een groot laken
    en schilder het helemaal geel.

    Klieder klodder klad
    hier en daar een spat.

    Een blauwe voet, een roze hand
    kunstenaar zijn is plezant!


    >> Reageer (0)
    24-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 25 februari t.e.m 1 maart 2019: "Hoera! Carnaval!" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We starten de week met het vieren van de jarige Arthur.  Hiep hiep hoera! Hij mag ook al 6 kaarsjes uitblazen!

    Tijdens het catechesemoment staan we even stil met de vraag waarom mensen eigenlijk Carnaval vieren.  We komen te weten dat dit een feest is dat lang geleden al gevierd werd en het kondigt aan dat de vastenperiode bijna begint.  Vervolgens verduidelijken we ook even wat de vasten is.  

    In het boek "Lou viert Carnaval" spelen de kinderen met ballonnen.  De juf haalt de ontdekdoos met ballonnen in de klas en met behulp van opdrachtkaarten ontdekken we de eigenschappen van dit materiaal.  

    We knutselen maskers naar eigen fantasie en creativiteit.  

    Vrijdag vieren we Carnaval in de school.  We genieten van de goochelkunsten van goochelaar Leonardo en smullen smoutebollen die ons aangeboden worden door het oudercomité.  Iedereen mag die dag verkleed naar school komen.  Kleine spulletjes zoals zwaarden, toverstokjes, handtasjes, ... laten we best thuis.  Wie wil mag zeker serpentines meebrengen.


    -> Ik wens al mijn kapoenen en hun ouders een fijne vakantie!
    -> Niet vergeten: woensdag 27 februari is het pedagogische studiedag en genieten onze kinderen van een vrije dag.

    >> Reageer (0)
    10-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's "Reus Ellert is ziek"
    Hieronder kunnen jullie enkele foto's vinden van activiteiten die in de klas gedaan werden.  
    We ontvingen een brief van een zieke reus die onze hulp nodig had om weer te genezen.  Hij liet ons ook weten dat hij dubbel zo groot was als de juf.  Om dit te kunnen begrijpen trokken we even naar de speelplaats om de juf, die op de grond lag, over te tekenen en vervolgens nog een keer over te tekenen.  Vervolgens schreven we een briefje terug en lieten hem weten dat hij op onze hulp kon rekenen.  Gedurende het thema maakten we reuzenzakdoeken die dubbel zo groot waren als een gewone zakdoek, reuzenkeelpastilles en reuzensiroop.  De kleuters merkten op dat de reus ook wel een reuzenlepel nodig had om die siroop te kunnen nemen.  Antoine bracht van thuis zijn grootste soeplepel mee.  Ook maakten onze kleuters een tekeningenboekje voor de reus.  Vervolgens maakten we van dit alles een pakketje en stuurden we dit op naar Reuzenland.  

    Er werden ook bloedstalen gesorteerd van veel naar weinig en omgekeerd, siroopjes gemaakt met druppeltellers.  Op de mat werd met Cliks een dokter gemaakt en zelfs een skelet met houten plankjes.  We ontdekten ook meer over de binnenkant van ons lichaam en leerden over ons skelet, onze organen en bloedvaten.  



























    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versje: "Straatgeluiden"
    Daar komt een kind: stappe stappe stap.
    Daar komt een man: lope lope loop.
    Daar komt een vrouw: klikke klikke klik.
    Daar komt een fiets: ringe ringe ring.
    Daar komt een brommer: bromme bromme brom.
    Daar komt een auto: tute tute tuut.
    Daar komt een bus: vroeme vroeme vroem.
    Daar komt een tram: tinge tinge ting.

    Pas op kind (stappe stappe stap), pas op man (...),
    pas op vrouw (...), pas op fiets (...), pas op brommer (...),
    pas op auto (...), pas op bus (...), pas op tram (...)!

    Stop! Stop! Allemaal blijven staan.
    Daar komt de brandweerwagen aan:
    taa tuu taa tuu taa tuu taa tuu ...

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 11 februari t.e.m 15 februari 2019: "De straat" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We luisteren naar het verhaal "Loop maar met ons mee".  Dit verhaal gaat over dieren die zijn weggelopen uit de zoo en door een meisje teruggebracht worden.  De weg is terug te vinden m.b.v verkeersborden (pictogrammen). We ontdekken dat alle tekens in de straat een betekenis hebben en dat dit ook echt nodig is om alles op een goede manier te laten verlopen.  Lukt het ons om nadien de prenten i.v.m het verhaal chronologisch te ordenen?

    Onze maquette i.v.m de straat krijgt stilaan vorm! Deze week mogen we, als het knutselwerk helemaal klaar is, er met auto's, brommers, fietsen, mannetjes, ... op spelen.  

    We maken kennis met Octopus.  Hij vertelt ons hoe we op een veilige manier de straat moeten oversteken.  Nadien is het aan ons om dit ook echt te proberen.  

    In de gang maken we een klein parcours met een verkeerslicht, kegels, een tunnel, ... Zo kunnen we met een auto met afstandsbediening dit parcours afleggen.  Wie thuis nog een auto met een afstandsbediening heeft mag deze zeker meebrengen.  

    Donderdag staan we even stil bij het feit dat het Valentijn is maar vieren we ook feest voor de jarige Loes!

    >> Reageer (0)
    04-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 5 februari t.e.m 8 februari 2019: "De straat" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We starten het thema "de straat" met een fotozoektocht (als het weer dit toelaat).  We krijgen een foto van de juf en proberen om deze afbeelding terug te vinden in het straatbeeld.  We zoeken vooral naar verkeersborden, wegwijzers, pictogrammen, cijfers en letters. We ontdekken op die manier dat alle "tekens" in de straat een betekenis hebben en dat dit ook noodzakelijk is voor de goede gang van zaken.  

    Vervolgens starten we in de klas met het maken van een maquette i.v.m de straat.  We tekenen eerst een plan en gaan samen na wat er allemaal in onze straat aanwezig moet zijn (huizen, bomen, verkeersborden, verkeerslichten, ...).  In een volgende stap knutselen we al deze dingen en proberen we ze op de juiste plaats (zoals het op het plan getekend staat) op de maquette te plaatsen.  

    We spelen het gezelschapsspel "Bus stop" en maken op een speelse manier kennis met de wiskundige tekens "+" en "-" en de begrippen bijdoen en wegdoen.



    >> Reageer (0)
    27-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 28 januari t.e.m 1 februari 2019: "Reus Ellert is ziek" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week kregen we een brief van een zieke reus Ellert.  Wij hebben hem een brief terug geschreven om hem te laten weten dat we hem graag willen helpen genezen maar nieuwsgierig als we zijn willen we ook graag weten hoe groot reus Ellert is.  Zijn antwoord is dat hij dubbel zo groot is als de juf.  Hoe zouden we ons dat nu visueel kunnen voorstellen? Dat betekent ook dat de medicijnen die we gaan klaarmaken voor de reus van een ander formaat moeten zijn.  De zakdoek voor z'n verkoudheid moet dubbel zo groot zijn als een gewone zakdoek.  

    Onze siroopjesfabriek met druppeltellers draait op volle toeren.  We doen hier nog even mee verder en maken ook nog een labo waar bloedstalen (water en rode ecoline) onderzocht worden: vullen van weinig naar veel.  Natuurlijk maken we voor reus Ellert ook een siroopje klaar (meetactiviteit i.v.m inhoud).  

    Als wij ziek zijn vinden we het leuk als mama of papa een verhaaltje voorleest uit een boek.  Daarom maken we ook een boek klaar voor reus Ellert.  

    Wanneer alles klaar is voor de reus maken we een pakketje om op te sturen naar Reuzenland.  En dan duimen maar dat de reus snel zal genezen!

    Ik vertelde vorige week een verhaal i.v.m ziek zijn maar in dat verhaal werd er ook gepraat over het menselijk lichaam.  De kleuters waren hier erg door geboeid.  Daarom besteden we deze week ook nog wat aandacht aan de binnenkant van ons lichaam.  Wat zit er daar allemaal? En hoe werkt ons lichaam?  Kleuters die hier leuke materialen over hebben mogen dit zeker meebrengen.

    We vieren deze week ook nog feest voor de jarige Lukas! Hiep hiep hoera!



    --> Niet vergeten: maandag 4 februari genieten we van een lokale verlofdag.  



    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's thema Noord -en Zuidpool (2)
    - Met hamer en beitel probeerden we de Legoblokjes die in het ijs verstopt zaten eruit te kloppen.
    - Met grote stukken isomo en een balletje speelden de kleuters het spel "Hou het balletje op de plaat".  
    - Op het krijtbord ontdekten we dat van het cijfer 8 ook een pinguïn konden maken.




















    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs