Week van 1 april t.e.m 5 april 2019: "Op weg naar Pasen" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Er werd al druk aan ons paascadeautje gewerkt. Deze week maken we het helemaal af.
De juf speelt met een groepje het spel "Pieter Paashaas". Snel al je paaseieren in de verschillende mandjes leggen is de opdracht!
We luisteren naar het verhaal van "Palmzondag", "Het laatste avondmaal" en "Jezus sterft".
Wie aan Pasen denkt, denkt ook meteen aan chocolade eieren. Wij luisteren naar een informatief verhaal i.v.m chocolade en komen te weten hoe chocolade eigenlijk gemaakt wordt en nadien maken we van onze chocolade eieren chocolademelk.
Vrijdagochtend wordt een spannende ochtend! Hopelijk verrast de paashaas ons met veel lekkers! Daarna houden we met alle kleuters van de kleuterschool een paasviering.
Week van 25 maart t.e.m 29 maart 2019: "Op weg naar Pasen" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Kakeltje kip komt op bezoek in onze klas. Ze heeft heel wat eitjes bij en in die eitjes zitten vragen verstopt i.v.m kippen en eieren. Aan ons om alle vragen te beantwoorden!
We starten met het knutselen van ons paascadeautje.
Wie aan Pasen denkt, denkt ook wel aan de vastentijd. De vasten symboliseert de 40 dagen voor Pasen. Om samen naar dit feest af te tellen brengen we een aftelkalender in de klas die we maken met stenen. Ook leren we dat de week voor Pasen de Goede Week is en dat we die week starten met het verhaal van Palmzondag.
De juf speelt met een groepje het gezelschapsspel "Pieter Paashaas". Het tellen en logisch nadenken worden gestimuleerd.
Om echt in de sfeer van Pasen te komen versieren we een tak van de krulwilg met eitjes. Begrippen als dik, dun, dikker dan, dunner dan, dikst, dunst, boven, onder, tussen, naast, links, rechts, ... komen aan bod. Is er iemand die ons aan twee paastakken (takken van de krulwilg) kan helpen? Het zou fijn zijn als we een grote tak hebben voor in onze kring en een kleinere tak voor in de poppenhoek.
Er kunnen met de eieren van de kip ook heel wat lekkere dingen klaar gemaakt worden. Wij maken omelet, hardgekookte eieren en spiegeleitjes klaar. We maken ook kennis met enkele keukenhulpjes zoals een eiersnijder, eierkoker, ...
Nog even dit:
-> Woensdag 27 maart komt de schoolfotograaf voor de foto's met broer(tjes) en/of zus(jes).
-> Iedereen mag dinsdag of woensdag 1 rauw ei mee naar school brengen.
Week van 18 maart t.e.m 22 maart 2019: "Kunst in het museum" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We weten nu hoe een museum er vanbinnen uitziet, wat je er kan doen, wat er allemaal te zien is, ... Dan is het nu onze beurt om voor ons museum toegangstickets, grote affiches voor de verschillende kunstzalen, pictogrammen, ... te maken.
Vorige week maakten we al uitgebreid kennis met kunstenaars Vincent van Gogh en Piet Mondriaan. Deze week is het de beurt aan Keith Haring en Edvard Munch. Ook leren we dat kunst niet altijd op een wit doek gemaakt wordt en dat je aan een kunstwerk niet altijd kan zien wat het is.
In de kunstenaarshoek kregen we vorige week de kans om elkaar te tekenen/schilderen. Deze week schilderen we een voorwerp(en).
Vrijdag maken we, samen met de juf, het museum klaar. We bespreken ook aan de hand van pictogrammen wat we aan onze familie over de verschillende kunstwerken kunnen vertellen. Iedereen is vrijdag in de namiddag tussen 13u20 en 14u10 of tussen 14u30 en 15u welkom om naar het museum vol kunst te komen.
-> Dinsdag 19 maart komt de schoolfotograaf langs voor de individuele foto's. Op 27 maart worden de foto's met broer(s) en/of zus(sen) genomen.
-> Woensdag 20 maart kan er omwille van staking geen normaal lesverloop gegarandeerd worden (zie facebook of website van de school).
Week van 11 maart t.e.m 15 maart 2019: "Kunst in het museum" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Deze week starten we met het thema "Kunst in het museum". Maar wat is een museum eigenlijk? En wat is kunst? Tijdens een kringgesprek krijgen we de kans om hier even over te praten.
We maken via informatieve boeken en filmpjes kennis met enkele belangrijke kunstenaars van lang geleden en nog niet zo lang geleden: Vincent Van Gogh, Piet Mondriaan, Edvard Munch en Keith Haring zijn er enkele van. We maken hun beroemde werken na maar geven er natuurlijk onze eigen toets aan.
In onze kunstenaarshoek krijgen we de kans om met echte kunstenaarsattributen iemand van onze klas (het model) na te schilderen. Dit model mag eerst uit de verkleedkoffer enkele attributen kiezen om het schilderij nog specialer te maken.
Kunst hoeft niet altijd een schilderij te zijn. Ook beeldhouwen en werken met klei zijn vormen van kunst.
Natuurlijk willen wij onze mama's en/of papa's, oma's en/of opa's laten zien wat wij tijdens dit thema verwezenlijken. Daarom zullen we op het einde van ons project een museum vol kunst maken . Meer informatie volgt nog. Wij werken deze week alvast aan een uitnodiging.
-> Alle materialen i.v.m kunst, kunstenaars, musea, ... mogen zeker meegebracht worden. Ik denk aan oude schilderijen, kaders, ...
Week van 25 februari t.e.m 1 maart 2019: "Hoera! Carnaval!" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten de week met het vieren van de jarige Arthur. Hiep hiep hoera! Hij mag ook al 6 kaarsjes uitblazen!
Tijdens het catechesemoment staan we even stil met de vraag waarom mensen eigenlijk Carnaval vieren. We komen te weten dat dit een feest is dat lang geleden al gevierd werd en het kondigt aan dat de vastenperiode bijna begint. Vervolgens verduidelijken we ook even wat de vasten is.
In het boek "Lou viert Carnaval" spelen de kinderen met ballonnen. De juf haalt de ontdekdoos met ballonnen in de klas en met behulp van opdrachtkaarten ontdekken we de eigenschappen van dit materiaal.
We knutselen maskers naar eigen fantasie en creativiteit.
Vrijdag vieren we Carnaval in de school. We genieten van de goochelkunsten van goochelaar Leonardo en smullen smoutebollen die ons aangeboden worden door het oudercomité. Iedereen mag die dag verkleed naar school komen. Kleine spulletjes zoals zwaarden, toverstokjes, handtasjes, ... laten we best thuis. Wie wil mag zeker serpentines meebrengen.
-> Ik wens al mijn kapoenen en hun ouders een fijne vakantie!
-> Niet vergeten: woensdag 27 februari is het pedagogische studiedag en genieten onze kinderen van een vrije dag.
Hieronder kunnen jullie enkele foto's vinden van activiteiten die in de klas gedaan werden.
We ontvingen een brief van een zieke reus die onze hulp nodig had om weer te genezen. Hij liet ons ook weten dat hij dubbel zo groot was als de juf. Om dit te kunnen begrijpen trokken we even naar de speelplaats om de juf, die op de grond lag, over te tekenen en vervolgens nog een keer over te tekenen. Vervolgens schreven we een briefje terug en lieten hem weten dat hij op onze hulp kon rekenen. Gedurende het thema maakten we reuzenzakdoeken die dubbel zo groot waren als een gewone zakdoek, reuzenkeelpastilles en reuzensiroop. De kleuters merkten op dat de reus ook wel een reuzenlepel nodig had om die siroop te kunnen nemen. Antoine bracht van thuis zijn grootste soeplepel mee. Ook maakten onze kleuters een tekeningenboekje voor de reus. Vervolgens maakten we van dit alles een pakketje en stuurden we dit op naar Reuzenland.
Er werden ook bloedstalen gesorteerd van veel naar weinig en omgekeerd, siroopjes gemaakt met druppeltellers. Op de mat werd met Cliks een dokter gemaakt en zelfs een skelet met houten plankjes. We ontdekten ook meer over de binnenkant van ons lichaam en leerden over ons skelet, onze organen en bloedvaten.
Week van 11 februari t.e.m 15 februari 2019: "De straat" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We luisteren naar het verhaal "Loop maar met ons mee". Dit verhaal gaat over dieren die zijn weggelopen uit de zoo en door een meisje teruggebracht worden. De weg is terug te vinden m.b.v verkeersborden (pictogrammen). We ontdekken dat alle tekens in de straat een betekenis hebben en dat dit ook echt nodig is om alles op een goede manier te laten verlopen. Lukt het ons om nadien de prenten i.v.m het verhaal chronologisch te ordenen?
Onze maquette i.v.m de straat krijgt stilaan vorm! Deze week mogen we, als het knutselwerk helemaal klaar is, er met auto's, brommers, fietsen, mannetjes, ... op spelen.
We maken kennis met Octopus. Hij vertelt ons hoe we op een veilige manier de straat moeten oversteken. Nadien is het aan ons om dit ook echt te proberen.
In de gang maken we een klein parcours met een verkeerslicht, kegels, een tunnel, ... Zo kunnen we met een auto met afstandsbediening dit parcours afleggen. Wie thuis nog een auto met een afstandsbediening heeft mag deze zeker meebrengen.
Donderdag staan we even stil bij het feit dat het Valentijn is maar vieren we ook feest voor de jarige Loes!
Week van 5 februari t.e.m 8 februari 2019: "De straat" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten het thema "de straat" met een fotozoektocht (als het weer dit toelaat). We krijgen een foto van de juf en proberen om deze afbeelding terug te vinden in het straatbeeld. We zoeken vooral naar verkeersborden, wegwijzers, pictogrammen, cijfers en letters. We ontdekken op die manier dat alle "tekens" in de straat een betekenis hebben en dat dit ook noodzakelijk is voor de goede gang van zaken.
Vervolgens starten we in de klas met het maken van een maquette i.v.m de straat. We tekenen eerst een plan en gaan samen na wat er allemaal in onze straat aanwezig moet zijn (huizen, bomen, verkeersborden, verkeerslichten, ...). In een volgende stap knutselen we al deze dingen en proberen we ze op de juiste plaats (zoals het op het plan getekend staat) op de maquette te plaatsen.
We spelen het gezelschapsspel "Bus stop" en maken op een speelse manier kennis met de wiskundige tekens "+" en "-" en de begrippen bijdoen en wegdoen.
Week van 28 januari t.e.m 1 februari 2019: "Reus Ellert is ziek" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week kregen we een brief van een zieke reus Ellert. Wij hebben hem een brief terug geschreven om hem te laten weten dat we hem graag willen helpen genezen maar nieuwsgierig als we zijn willen we ook graag weten hoe groot reus Ellert is. Zijn antwoord is dat hij dubbel zo groot is als de juf. Hoe zouden we ons dat nu visueel kunnen voorstellen? Dat betekent ook dat de medicijnen die we gaan klaarmaken voor de reus van een ander formaat moeten zijn. De zakdoek voor z'n verkoudheid moet dubbel zo groot zijn als een gewone zakdoek.
Onze siroopjesfabriek met druppeltellers draait op volle toeren. We doen hier nog even mee verder en maken ook nog een labo waar bloedstalen (water en rode ecoline) onderzocht worden: vullen van weinig naar veel. Natuurlijk maken we voor reus Ellert ook een siroopje klaar (meetactiviteit i.v.m inhoud).
Als wij ziek zijn vinden we het leuk als mama of papa een verhaaltje voorleest uit een boek. Daarom maken we ook een boek klaar voor reus Ellert.
Wanneer alles klaar is voor de reus maken we een pakketje om op te sturen naar Reuzenland. En dan duimen maar dat de reus snel zal genezen!
Ik vertelde vorige week een verhaal i.v.m ziek zijn maar in dat verhaal werd er ook gepraat over het menselijk lichaam. De kleuters waren hier erg door geboeid. Daarom besteden we deze week ook nog wat aandacht aan de binnenkant van ons lichaam. Wat zit er daar allemaal? En hoe werkt ons lichaam? Kleuters die hier leuke materialen over hebben mogen dit zeker meebrengen.
We vieren deze week ook nog feest voor de jarige Lukas! Hiep hiep hoera!
--> Niet vergeten: maandag 4 februari genieten we van een lokale verlofdag.
Week van 21 januari t.e.m 25 januari 2019: "Reus Ellert is ziek"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Deze week vinden we 's ochtends een grote brief in onze klas. Van wie zou die kunnen zijn? Het blijkt een brief van reus Ellert te zijn (sssstt, niks aan de kleuters verklappen) die onze hulp vraagt om hem te helpen genezen. Als wij hem willen helpen moeten we zeker een brief terug schrijven en natuurlijk moeten we ook weten hoe groot de reus is. Dan is de aanzet gegeven om met heel wat wiskundige begrippen aan de slag te gaan.
Natuurlijk richten we ook een doktershoek in. We proberen aan de hand van pictogrammen eerst na te denken wat ons probleem zal zijn (keelpijn, oorpijn, buikpijn, hoofdpijn, ...). Vervolgens kunnen we dan met ons probleem naar de dokter. De dokter stelt een diagnose en via een voorschrift stuurt hij zijn patiënt naar de apotheek. Daar moeten ze heel goed kunnen tellen om ons het juiste aantal pilletjes en het juiste medicijn te geven.
We richten ook een laboratorium in met flesjes, druppeltellers, water, ... De kleuters mogen aan de hand van opdrachtkaarten siroopjes maken. Maar ze moeten rekening houden met het aantal druppels dat in een flesje moet en ook met de kleur van de druppels. En wat zal er gebeuren als we 2 kleuren samenvoegen? In een volgend stadium worden er ontdekkaarten aangeboden i.v.m druppels en druppeltellers. Wie thuis nog druppeltellers (lang glazen buisje met rubberen uiteinde om op te duwen) van medicijnen heeft mag deze zeker meebrengen.
Hiep hiep hoera voor Victor! Maandag vieren we feest voor hem! Hij is de eerste jarige van 2019!
--> Wie thuis nog leuke materialen heeft i.v.m met het thema ziek zijn (boekjes, spelletjes, ...) mag deze zeker meebrengen. Dokterstasjes hoeven niet meegebracht te worden.
Het is me bij dit thema niet gelukt om veel foto's te nemen en ik ben me er ook van bewust dat niet alle kleuters van onze klas op de foto's te zien zijn. Toch wil ik jullie de foto's die ik nam niet ontzeggen omdat ik graag wil tonen welke leuke dingen er gedaan werden. Ik doe mijn uiterste best om bij een volgend thema weer voluit te gaan.
- We maakten met Clicks en een plannetje een cadeautje van Sinterklaas, een mijter en Sinterklaas zelf.
- De juf tekende een plan van de klas en verstopte in de klas Spiekpietjes. Wij zochten en duiden nadien aan op het plan waar in de klas we het Spiekpietje vonden.
- Natuurlijk speelden we met ons nieuwe speelgoed: het sneeuwhuisje van Playmobil en het gezelschapsspel "Bunny Hop".
- Er werd speelgoed gemeten met grote en kleine blokken.
- In het boek "SOS Stoomboot" deden er zich veel problemen voor. Gelukkig konden wij helpen. Dit lieten we Sinterklaas steeds weten door een brief te typen op de computer.
- Vrijdag 30 november keken we vol spanning uit naar de komst van Sinterklaas.
- In de Sinthoek werd er gewogen met opdrachtkaarten en op het stratenplan van Landen werd er aangeduid hoeveel cadeautjes de Sint in een bepaalde straat moest brengen.
- In de schrijfhoek maakten we met letterkoeken woorden i.v.m Sinterklaas.
- Er werd door de pieten aan de inpaktafel druk ingepakt.
- De schoentjes werden gevuld met het typische snoepgoed van Sinterklaas.
Week van 19 november t.e.m 23 november 2018: "Ik ben toch zo boos!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Deze week zal er niet echt een thema uitgewerkt worden maar wil ik heel erg inzetten op sociale vaardigheden. Ik heb de laatste weken gemerkt dat het steeds minder goed lukt om op een fijne en aangename manier met elkaar om te gaan. Ook kunnen aanvaarden dat niet altijd alles loopt zoals je wil en op een correct manier leren omgaan met boze gevoelens staan op de "to do lijst".
Hoe gaan we dit concreet aanpakken? De juf start met het verhaal "Gijs en zijn hurzels". Gijs is een jongen die snel boos wordt. Het lijkt wel of er boze mannetjes in zijn hoofd zitten die hem laten knetteren. Stiekem noemt hij die mannetjes "hurzels". Hoe kan hij ervoor zorgen dat niet zij de baas over hem zijn, maar hijzelf? Na het vertellen van dit verhaal wil ik graag met de kleuters aankaarten dat boos zijn mag maar dit moet op een gepaste manier gebeuren. Hoe zouden wij dit kunnen doen? We zoeken samen naar een drietal oplossingen. Deze worden ook gevisualiseerd.
Het loopt vaak mis tijdens keuzemomenten. Ook daar visualiseren we een viertal belangrijke afspraken waar iedereen zich aan moet houden. Na ieder keuzemoment probeer ik te bespreken wat er al heel goed gelopen is en wat nog niet. Aan al het goede hangt natuurlijk een beloning vast. Geen sticker of stempel of cadeautje maar klasbeloningen die we samen (op voorhand) gekozen hebben.
Een hele uitdaging die zeker kan slagen, daar ben ik van overtuigd!