Na een
geweldige nachtrust, (we moesten zelfs sommige kinderen wekken), schuifelden we
op onze pantoffelsaan in de
ontbijtruimte. Alweer vers gebakken brood , allerlei beleg en natuurlijk ook
dagelijks getrouw stroop, choco, smeerkaas en confituur. Met onze rugzak in de
hand en onze brooddoos met lekkers gevuld, waren we weeral paraat om op stap te
gaan. De lijnbus stond ons om 9 uur al op te wachten.
Als
eerste activiteit:het blotevoetenpad.
De rugzakjes in een locker en de schoenen uit. Amaai, wat was me dat?!Zoveel boomschors, steentjes en ander
natuurlijk materiaal,maar natuurlijk
ook heel avontuurlijk. Het was een tocht van 2 km lang. Op het einde mochten we
met onze voeten in de klei ploeteren en in een waterplas pletsen, gevolgd door
een stromend beekje. De kinderen vonden het super tof, en ook de juf en de
meester hebben zich te pletter geamuseerd. Mijn held van de dag was Jade. Zij
ging als een echte dwars door het water! Dan kon de juf niet achterblijven
natuurlijk. Na het wassen van de voeten, waren deze heel zacht, een gratis
pedicure! ;)
Nadien
onze boterhammen opgegeten en dan even vrij op de grote zandberg, om even te
ravotten. Dan was het tijd voor een rondwandeling doorheen het Nationaal
Natuurpark Hoge Kempen, dit met een ranger. Op een speelse wijze bracht de
ranger de verschijnselen in de natuur bij. De kinderen gingen op zoek naar
sporen in de natuur van enkele dieren, ze gingen op zoek naar insecten en
maakten kennis met verschillende soorten stenen. Als laatste kregen de kinderen
een oorkonde en kregen ze een steen.
Om 16
uur vertrokken we terug naar de herberg. De kinderen mochten zich douchen en
zich klaarmaken voor de fuif. Ondertussen kregen ze ook nog even de tijd om
enkele gezelschapspelen te spelen. Om 18 uur was het tijd voor het avondmaal.
Daar keken de kinderen al een hele dag naar uit! Op het menu vandaag:
tomatensoep met balletjes, frietjes met appelmoes, vol au vent en als dessert
een raket (waterijsje).
Als
laatste activiteit van deze leuke week, was de fuif. De meester toverden we
om als dj, de tafels aan de kant en de kinderen op de dansvloer. Als beloning
kregen ze een frisdrank en een zakje chips om te knabbelen. De twee uurtjes
vlogen voorbij en toen was het opnieuw bedtijd. Het werd heel snel stil, na zo
een zware dag.
Morgen
is het jammer genoeg de laatste dag. Even ter herinnering: wij zullen
waarschijnlijk rond 16 uur terug op school zijn.
Wat een stilte deze nacht en ochtend de kinderen hadden duidelijk
nood aan slaap. Een stevig ontbijt helpt ons hier doorheen en geeft ons vernieuwde
krachten voor een nieuwe dag.
In de voormiddag brachten we een bezoek aan Cosmodrome. We namen
plaats in zeteltjes die lekker achteruit klapten zodat we wat konden liggen.
Boven ons was een heus scherm waarop de sterrenhemel geprojecteerd werd. We
kregen uitleg over de stand van de maan, de zon en de planeten. Tussen al die
sterren gingen we op zoek naar de sterrenbeelden. Dat was niet altijd even makkelijk,
veel fantasie was hier wel op zijn plaats. Nadien gingen we naar de
sterrenwacht. Daar stond een gigantische telescoop. De zon werd geprojecteerd
op een schotel, want je mag niet met je ogen in de zon kijken. Op het schermpje
zagen we de vlekjes die op de zon zijn. Zo konden we duidelijk zien dat de
Aarde draait. Als afsluiter mochten we een stukje meteoriet vasthouden en een
wens doen.
Na enkele lekkere sandwiches trokken we te voet naar het Groene
Huis. In groepjes van 4 kregen we een opdrachtenboekje, een verrekijker en een
materiaaldoosje met een kompas, een meter, een loep en een watertester om de
zuurtegraad te meten. Na deze natuurzoektocht konden we terug even uitleven op
de speeltuin.
Bij thuiskomst stond de spaghetti op ons te wachten. Een ijsje als
dessert smaakt dubbel en dik. s Avonds kwam de valkenier langs. Hij toonde ons
enkele roofvogels, zoals uil, Amerikaanse zeearend, woestijnbuizerd en een
gier. Met voedsel lokte hij de vogels en liet ze over onze hoofden scheren.
Fieuw, wat was dat spannend en angstaanjagend! Ieder mocht op de foto met de
buizerd op de handschoen.
Nog even bekomen van deze drukke dag en dan bedje in en tijd om te
slapen.
Wat een stilte deze nacht en ochtend de kinderen hadden duidelijk
nood aan slaap. Een stevig ontbijt helpt ons hier doorheen en geeft ons vernieuwde
krachten voor een nieuwe dag.
In de voormiddag brachten we een bezoek aan Cosmodrome. We namen
plaats in zeteltjes die lekker achteruit klapten zodat we wat konden liggen.
Boven ons was een heus scherm waarop de sterrenhemel geprojecteerd werd. We
kregen uitleg over de stand van de maan, de zon en de planeten. Tussen al die
sterren gingen we op zoek naar de sterrenbeelden. Dat was niet altijd even makkelijk,
veel fantasie was hier wel op zijn plaats. Nadien gingen we naar de
sterrenwacht. Daar stond een gigantische telescoop. De zon werd geprojecteerd
op een schotel, want je mag niet met je ogen in de zon kijken. Op het schermpje
zagen we de vlekjes die op de zon zijn. Zo konden we duidelijk zien dat de
Aarde draait. Als afsluiter mochten we een stukje meteoriet vasthouden en een
wens doen.
Na enkele lekkere sandwiches trokken we te voet naar het Groene
Huis. In groepjes van 4 kregen we een opdrachtenboekje, een verrekijker en een
materiaaldoosje met een kompas, een meter, een loep en een watertester om de
zuurtegraad te meten. Na deze natuurzoektocht konden we terug even uitleven op
de speeltuin.
Bij thuiskomst stond de spaghetti op ons te wachten. Een ijsje als
dessert smaakt dubbel en dik. s Avonds kwam de valkenier langs. Hij toonde ons
enkele roofvogels, zoals uil, Amerikaanse zeearend, woestijnbuizerd en een
gier. Met voedsel lokte hij de vogels en liet ze over onze hoofden scheren.
Fieuw, wat was dat spannend en angstaanjagend! Ieder mocht op de foto met de
buizerd op de handschoen.
Nog even bekomen van deze drukke dag en dan bedje in en tijd om te
slapen.
Na een korte nacht was het tijd om
op te staan. Eerst een lekker ontbijtje en ons lunchpakket klaargemaakt zodat
we vliegensvlug richting Bokrijk konden vertrekken. Het weer zat ons mee en na
een mooie wandeling door de bosrijke omgeving van Genk kwamen we aan in het
domein van Bokrijk.
Onze groep startte met potten
bakken. Met een stuk klei gingen we aan de slag. We zetten ons aan een
draaitafel die we met de voet zelf moesten in gang duwen. Eens de draaischijf
draaide, konden we met onze handen en wat water de klei omvormen tot een vaas.
Dat kon je doen door van binnenuit te duwen om hem hoger te maken. Iedereen zat
geconcentreerd te werken, het was stil in de werkruimte. Wat een prachtige
resultaten!!!We lieten de potjes drogen
in de zon, en trokken verder het domein van Bokrijk in. Langsheen de oude
huisjes gingen we op zoek naar een ideale picknickplek. Deze vonden we in de
picknickschuur. Onder een stralende zon konden we daarna spelen in de
supergrote speeltuin van Bokrijk. Weinig volk, vele speeltuigen en de weergoden
hadden we mee. Wat moeten kinderen nog meer hebben? ;-)
Na onze lunch kregen we een rondleidingeen dag uit het leven van doorheen de
Kempen. We keerden 100 tot 200 jaar terug in de tijd. We bezochten de
verschillende huisjes, proefden van zelfgemaakt brood met siroop, van
boekweitpannenkoeken, we smulden van het lekkere eenpansgerecht: patatjes met
ajuin en mosterd, we mochten even de was doen
Honger hadden we allemaal en we
konden niet vlug genoeg aan tafel zitten. Vandaag op het menu stond er
consommésoep, rijst met curry, ananas en een kippenbil. Om onze vingers van af
te likken ! Als nagerecht een lekker puddinkje van vanille en
hazelnootchocolade.
Als avondactiviteit deden we een
heuse quiz. De winnaars waren the dummies.com -> Lukas, Jonas, Jade en
Jimmy. Proficiat, en veel plezier met de dierenfrisbee die jullie dik en wel
verdienden.
Na 'enige' vertraging en vol ongeduld wachten op de bus, waren we
eindelijk vertrokken. En anderhalf uur later kwamen we aan bij het mijnmuseum.
Eerst ons lekker lunchpakket verorberen, nadien brachten we een bezoekje aan
het mijnmuseum.
We beleefden een dag uit het leven van een mijnwerker. Zoals de
echte mijnwerker kregen we een vest en gingen we een helm en een lamp ophalen.
Iedere mijnwerker had een nummer op een plaatje. Met dat plaatje konden ze hun
lamp halen. Dit plaatje kwam dan in de plaats van de lamp te hangen. Zo konden
ze op het einde van de shift zien wie er nog beneden was. We kregen uitleg over
het omkleden en konden de badzaal zien: een grote zaal met allemaal aparte
hokjes met douches. Om hun rug te wassen, zeepten ze de muur in en gingen nadien
met hun rug tegen de muur schuren. De werkers werden opgedeeld in groepen. Per
groep werd je op een trein gezet. Iedere werker had een taak. Ook wij kregen
een taakje; zo waren er werkers, opruimers, iemand die de bouten naar beneden
moest dragen, ....
Toen kwam het treintje aangereden. Wat maakte dat lawaai! Per 4
namen we plaats in een wagonnetje. Wat was dit een belevenis ! We werden
afgezet aan de ondergrondsimulatie. We deden de lampjes aan want we zagen geen
hand voor de ogen. Doorheen de mijngang zagen we de machines die de kolen
vervoerden. De gids zetten de boor aan en de luchtsluis, wat een hels lawaai.
De arbeiders moesten op hun knieën werken, er was amper 80 cm doorgang.
Ongelooflijk dat de mensen zo 8 uur per dag werkten en voor zon weinig loon..
Na het bezoek aan de mijn stapten we terug op de bus en reden we
naar de jeugdherberg. Eenmaal aangekomen rolden we onze valiezen naar de
kamers. We maakten de bedden op en legden onze kleren netjes in de kasten
(lees: schuif onder het bed). Daarna konden we nog wat spelen op het terrein en
de dieren eens bezichtigen. Hier lopen paardjes, geiten en een pauw.
Tijd voor het avondmaal: prei-roomsoep; patatjes, boontjes en
varkensgebraad met een lekker sausjes; als dessert: een puddinkje. Na het eten
was er tijd om kaartjes te schrijven naar het thuisfront. En natuurlijk ook
gezellig gezelschapsspelletjes spelen met elkaar.
Om 21 uur vertrokken we naar de kamers: er werd gedoucht en we
trokken onze pyjama aan. We kregen nog uitleg over een spelletje dat vanaf
morgen ingaat: 'gotcha'. Ieder krijgt een woord dat hij iemand anders moet
laten zeggen. Op het einde van de week kijken we wie de meeste kaartjes
verzameld heeft. De juf las nog voor uit een boekje en toen kropen we ons bedje
in.
Volgende week komt de paashaas op bezoek in onze school. en daar hoort ook een paasmandje bij. We maken een zak: het is net of er zit een paashaas in die eens komt piepen uit de zak; bij anderen is het eerder of er is een haas door de zak gelopen. Achteraan is het staartje, vooraan komt hij kijken. Wat een schattige haasjes waren dat!
We bezoeken vandaag de middenschool. Daar krijgen we enkele lesjes om al eens kennis te maken met de nieuwe school en de klaslokalen. Zo kregen we natuurwetenschappen: proefjes met voedingsmiddelen en voedingsstoffen techniek: een pennenhouder uit hout maken Engels: onze naam leren spellen en enkele rijmpjes over dieren Latijn: onszelf leren voorstellen, enkele Latijnse woorden leren en luisteren naar de mythe van Thetis en Paris
Voor muzische werken we in groepjes een toneeltje uit, rond het thema 'gevaar'. In het toneel komen 4 standbeeldmomenten -> tableau vivant Een andere groep speelt ondertussen fotograaf. Tijdens de standbeeldmomenten trekken zij de foto's. Goed letten op de achtergrond en of zowel hoofd als voeten op de foto staan. Nadien worden de foto's verwerkt op de computer. We maken tekstvakken aan en plaatsen de foto's erin. Onder elke foto komt een zinnetje. Zo komt het verhaal terg tot leven.
Vandaag was er de officiële opening van onze leestuin. De pers kwam een kijkje nemen, een verslagje zal binnenkort in de krant staan. (foto' s vind je op ninofmedia). Van elke klas waren er twee afgevaardigden die het lint mochten knippen.
Daarna was er een heus feest met talloze optredens van onze talenten op school. Dikke proficiat aan iedereen die het durfde om zich te tonen met zijn kunstjes.
Prinses Prieeltje moet trouwen maar wil helemaal geen man. Enkele baronnen dienen zich aan als kandidaat, maar zijn niet goed genoeg. De koning stelt een wedstrijd op, samen met zijn Grimms, en de winnaar moet met zijn dochter trouwen.
Voor het thema WO leren we over kunststof. Eerst sorteren we natuurlijke stoffen en kunststoffen. We maken een kwartetspel: eerst de prentjes die bij elkaar horen zoeken en dan de kaartjes lamineren. Dan komt het echte werk: we doen proefjes. We maken groepjes van vier; bij elke opdracht wordt er een andere taak uitgevoerd.
de proefjes: - we warmen melk en voegen schoonmaakazijn toe; dan gieten we het goedje in een zeef. Er blijven hardere stukken over waar we een vormpje mee kunnen maken. Dit was vroeger het eerste 'plastic' - we vullen een plastic zakje met water en prikken erin met een scherp potlood. Het water loopt niet weg! - we onderzoeken de binnenkant van een luier. Eerst gieten we water in de luier; aar het voelt niet nat aan. Dan vergelijken we 2 glazen water: eentje gevuld met watten, de andere met de inhoud van een luier. Wat gebeurt er als we de glazen ondersteboven houden? - we wegen enkele stukken kauwgom. Dan kauwen we gedurende 1O minuten en wegen het opnieuw. De kauwgom weegt minder, hoe kan dat nu? - we snijden uit verschillende soorten plastic flessen een reepje. Alle reepjes komen in een pot met water. Sommige stukjes blijven drijven. Dan voegen we zout toe. Nu komen er andere stukjes boven drijven.
We leren over bruto, tarra en netto. Dat doen we door een blik fruitcocktail te wegen, daarna wegen de inhoud en het blikje. Natuurlijk mogen we nadien alles opsmullen. Wat een een leuk begin van de dag
Dikke truiendag vandaag, de verwarming wordt afgezet en we trekken een dikke trui aan. Dit jaar houden we een verkiezing voor de gekste sok. Hier zijn de resultaten voor onze klas, de andere foto's kan u vinden op de schoolwebsite.
Dit jaar is het gedichtenweek in plaats van gedichtendag. In de klas was een poëziehoekje opgezet door juf Ann. Het thema van gedichtenweek moesten we raden door een droedel op te lossen. Het was 'verwondering'. Nadien keken we naar een filmpje dat ons enorm deed verwonderen. Wat een mooie natuurbeelden. We gingen aan de slag met enkele gedichten uit het boek 'foetsie' van Jelle Cleymans en zijn mama. We kozen een top drie en gingen op zoek naar rijmwoorden, de leukste zin en de saaiste zin. Er waren ook enkele tekenopdrachten. Bedankt juf Ann voor de leuke activiteit!
Deze maand is de uil aan de beurt. Itsj de uil kan goed geheimpjes bewaren. We knutselen een uiltje uit een wc-rolletje. Eerst vouwen we het rolletje, daarna versieren we het met allerlei materiaal dat klaarstaat op de tafel. We doen dat vandaag niet alleen, de kinderen van het tweede leerjaar komen ons vergezellen. Wat een schattige uiltjes!!
Binnenkort is het spaghettifestijn en wij maken theelichtjes om de tafels wat op te fleuren. We beschermen onze bank met krant en plastic, en beschermen onszelf met een verfschort. Op een vloeipapier proberen we enkele technieken uit met ecoline en water. Wat vloeien die kleuren mooi door elkaar. Na het uittesten is het tijd voor het echte werk. De juf was zo fier op jullie knappe werkjes!!!!