Voor muzische werken we in groepjes een toneeltje uit, rond het thema 'gevaar'. In het toneel komen 4 standbeeldmomenten -> tableau vivant Een andere groep speelt ondertussen fotograaf. Tijdens de standbeeldmomenten trekken zij de foto's. Goed letten op de achtergrond en of zowel hoofd als voeten op de foto staan. Nadien worden de foto's verwerkt op de computer. We maken tekstvakken aan en plaatsen de foto's erin. Onder elke foto komt een zinnetje. Zo komt het verhaal terg tot leven.
Vandaag was er de officiële opening van onze leestuin. De pers kwam een kijkje nemen, een verslagje zal binnenkort in de krant staan. (foto' s vind je op ninofmedia). Van elke klas waren er twee afgevaardigden die het lint mochten knippen.
Daarna was er een heus feest met talloze optredens van onze talenten op school. Dikke proficiat aan iedereen die het durfde om zich te tonen met zijn kunstjes.
Prinses Prieeltje moet trouwen maar wil helemaal geen man. Enkele baronnen dienen zich aan als kandidaat, maar zijn niet goed genoeg. De koning stelt een wedstrijd op, samen met zijn Grimms, en de winnaar moet met zijn dochter trouwen.
Voor het thema WO leren we over kunststof. Eerst sorteren we natuurlijke stoffen en kunststoffen. We maken een kwartetspel: eerst de prentjes die bij elkaar horen zoeken en dan de kaartjes lamineren. Dan komt het echte werk: we doen proefjes. We maken groepjes van vier; bij elke opdracht wordt er een andere taak uitgevoerd.
de proefjes: - we warmen melk en voegen schoonmaakazijn toe; dan gieten we het goedje in een zeef. Er blijven hardere stukken over waar we een vormpje mee kunnen maken. Dit was vroeger het eerste 'plastic' - we vullen een plastic zakje met water en prikken erin met een scherp potlood. Het water loopt niet weg! - we onderzoeken de binnenkant van een luier. Eerst gieten we water in de luier; aar het voelt niet nat aan. Dan vergelijken we 2 glazen water: eentje gevuld met watten, de andere met de inhoud van een luier. Wat gebeurt er als we de glazen ondersteboven houden? - we wegen enkele stukken kauwgom. Dan kauwen we gedurende 1O minuten en wegen het opnieuw. De kauwgom weegt minder, hoe kan dat nu? - we snijden uit verschillende soorten plastic flessen een reepje. Alle reepjes komen in een pot met water. Sommige stukjes blijven drijven. Dan voegen we zout toe. Nu komen er andere stukjes boven drijven.
We leren over bruto, tarra en netto. Dat doen we door een blik fruitcocktail te wegen, daarna wegen de inhoud en het blikje. Natuurlijk mogen we nadien alles opsmullen. Wat een een leuk begin van de dag
Dikke truiendag vandaag, de verwarming wordt afgezet en we trekken een dikke trui aan. Dit jaar houden we een verkiezing voor de gekste sok. Hier zijn de resultaten voor onze klas, de andere foto's kan u vinden op de schoolwebsite.
Dit jaar is het gedichtenweek in plaats van gedichtendag. In de klas was een poëziehoekje opgezet door juf Ann. Het thema van gedichtenweek moesten we raden door een droedel op te lossen. Het was 'verwondering'. Nadien keken we naar een filmpje dat ons enorm deed verwonderen. Wat een mooie natuurbeelden. We gingen aan de slag met enkele gedichten uit het boek 'foetsie' van Jelle Cleymans en zijn mama. We kozen een top drie en gingen op zoek naar rijmwoorden, de leukste zin en de saaiste zin. Er waren ook enkele tekenopdrachten. Bedankt juf Ann voor de leuke activiteit!
Deze maand is de uil aan de beurt. Itsj de uil kan goed geheimpjes bewaren. We knutselen een uiltje uit een wc-rolletje. Eerst vouwen we het rolletje, daarna versieren we het met allerlei materiaal dat klaarstaat op de tafel. We doen dat vandaag niet alleen, de kinderen van het tweede leerjaar komen ons vergezellen. Wat een schattige uiltjes!!
Binnenkort is het spaghettifestijn en wij maken theelichtjes om de tafels wat op te fleuren. We beschermen onze bank met krant en plastic, en beschermen onszelf met een verfschort. Op een vloeipapier proberen we enkele technieken uit met ecoline en water. Wat vloeien die kleuren mooi door elkaar. Na het uittesten is het tijd voor het echte werk. De juf was zo fier op jullie knappe werkjes!!!!
Juf Silke, juf Lotte en ikzelf sloegen de handen in elkaar en gingen in de kerstvakantie onze creativiteit te buiten. Het resultaat is een kleurrijke leestuin waar de kinderen gezellig een boekje kunnen lezen.
We werken tijdens de WO-lessen rond het thema 'dromen met vleugels'.
We onderzoeken het leven van Panamarenko en bekijken enkele van zijn kunstwerken. Nu is het tijd om zelf een vliegend tuig te maken. Eerst een schets maken, en dan materiaal verzamelen. Vandaag gingen we aan de slag met zagen, boormachines, nagels, hamers en zo veel meer. En ook al was het vandaag vrijdag de dertiende, iedereen werkte veilig en we hadden geen ongelukjes, oef. Kijk maar even mee naar onze werkmannen en-vrouwen! Sommigen ontwikkelden zich tot een echte zaagmachine (hé Lukas!) De juf is alvast benieuwd naar de afgewerkte resultaten.