We maakten met de derde graad onze schoolreis naar Leuven en Heverlee. In de voormiddag kregen we 2 workshops: we leerden onszelf verdedigen en we smeten onze voetjes omhoog tijdens breakdance. Onze leraar verdediging droeg een zwarte gordel en zag er wel indrukwekkend uit! Als hij 'yame' riep, moesten we snel op de rode mat gaan zitten, wie te laat was 'mocht' enkele opdrukoefeningen doen. Om te beginnen leerden we correct vallen, daarna kwam het meer echte werk aan de beurt: we probeerden onze partner op de grond te gooien en ons los te rukken. (ik heb niet zoveel foto's van de zelfverdediging, want ik had het te druk met als 'vrijwilliger' op de grond gegooid te worden door de trainer) Tijdens breakdance leerden we eerst enkele basispasjes. Gaandeweg werd een dansje aangeleerd, met als einde een spectaculaire 'freeze' (of toch voor diegene die het lukte).
Daarna gingen we richting Heverlee, campus 'imec'. Daar ontwikkelen ze nanochips en toepassingen erop. We kregen een rondleiding en brachten een bezoek aan de cleanroom. Tijdens de workshop 'chip chip hoera' maakten we onze eerste mechanische schakeling en deden een lampje branden. We maakten ook een eigen zonnecel, met eenvoudige thee, glazen plaatjes, tandpasta en isobetadine. Toen we alle zonnecellen aan elkaar schakelden, konden we een rekenmachine laten werken!
Tegenwoordig klinkt er geklop als je door de gangen van de school wandelt. Hoe dat komt? We knutselen in het thema 'techniek'. We kiezen een prent uit, of tekenen zelf eentje. Dan slaan we nagels in een houten plankje. Nadien verbinden we deze nagels met kleurrijke wol.
Hamer in de aanslag en timmeren maar (wel opletten voor de vingers) !
We gaan weer aan de slag met keukenmateriaal. Deze keer maken we een petit-beurre taart omdat de juf jarig is. Nauwkeurig alles afwegen en het taartje metselen, smakelijk!
Alle groenten liggen tentoongesteld op de tafel. We letten op hygiëne en wassen onze handen. Dan maken we onze werkplek klaar: plankje, mesje en keukenschort. De juf toont hoe we de groenten op een veilige manier kunnen snijden, we kiezen een groente uit en we maken er kleine blokjes van. Alles in de kom, met nog wat andere ingrediënten; de lettertjes niet vergeten! Steffi schept de soep uit in kommetjes terwijl de anderen aanschuiven. En mmm, zo'n zelf gemaakt soepje, dat smaakt!
We werken in de stijl van Niki de Saint Phalle. Eerst bespreken we enkele werken van deze kunstenaar. Daarna gaan we zelf aan de slag met de klei. Dat was even de spieren gebruiken om de klei goed kneedbaar te maken. We maken een werk met als eisen '1 gat en 2 aanhangsels'. We laten de klei goed drogen en gaan dan het werk beschilderen. Wat een mooie abstracte kunstwerken!
De maanlanding: velen hebben deze beelden wel al eens gezien, of toch zeker al gehoord van de gewichtloosheid op de maan. Vandaag maken we zelf een maanlanding: wat gebeurt er bij aankomst? Hoe bewegen we? Wat speelt er zich allemaal af? We verdelen ons in groepjes van drie en bedenken een leuk scenario. Jullie waren weer heel creatief vandaag, en maakten ook grappige scènes, ik heb weer hard gelachen!!
Hoog bezoek vandaag in de klas: Manu Adriaens komt ons wat meer uitleg geven over zijn beroep als auteur en journalist. We bereidden enkele vragen voor waar we wat meer over willen weten en mogen ze ook stellen. Er waren ook enkele quizvragen van Manu zelf. Hij was die dag al naar een school in Gent geweest, en hij hield voor zichzelf de score bij tussen de twee scholen. Wat hebben wij snuggere kinderen op school, want 4 van de 5 vragen werden correct opgelost, proficiat!! Manu bracht ook enkele duidelijke krantenartikels en -foto's mee zodat we een duidelijk beeld kregen van de verschillende items.
de vragen: - wie hoor je op de cassette? - waar legt hij zijn presskaart? - wat is een paparazzo? - wat betekent 'komkommertijd'? - leg de kop van het krantenartikel uit: Maxima slaat fles stuk op Willem ALexander
Vandaag schrijven we een verhaal voor de pluim-wedstrijd. Iedereen kreeg een speciale pen en mocht op pluim-papier schrijven. De klas liep vol van inspiratie. Nu maar afwachten of er een winnaar wordt verkozen van onze klas.
In de WO-lessen leren we het menselijk lichaam beter kennen. We leerden al over de spijsvertering en onze ademhaling (hier deden we een proefje met kaarsjes en een glazen bokaal). Nu komt de bloedsomloop aan de beurt. We zien dat er allemaal blauwe lijnen op onze armen lopen. We gaan op zoek naar de slagader en voelen ons bloed kloppen in onze pols of hals. We onderzoeken het verschil in rust en na een inspanning (we lopen enkele rondjes op de speelplaats), en we vergelijken de hartslag met andere leeftijden. Na een tijdje na de inspanning vermindert onze hartslag terug, hij herstelt zich.
We maken een filmpje met foto's. We laten een figuurtje rond een blad lopen. We kiezen een startpositie en trekken een 30-tal foto's terwijl het figuurtje telkens een beetje vooruit gaat. De fotograaf moet wel opletten dat hij niet beweegt, of we zien stukjes achtergrond die we niet in het filmpje willen zien. Als alle foto's getrokken zijn, gieten we deze in een programma 'moviemaker'. Nu nog de tijd instellen en eventueel een effect toevoegen, en we hebben een zelfgemaakt filmpje!!
Onze 5 i-pad's zijn gearriveerd!! De ouderraad kocht er 3 met de opbrengst van de wafelverkoop; en de school kocht er 2, met de opbrengst van de kalenderverkoop. Bedankt allemaal voor de steun!
Vandaag gingen we op uitstap naar het Oud Stadhuis. Daar was immers een tentoonstelling van Natuurpunt 'soort zoekt soort'. We verdiepen ons in de biodiversiteit. We genoten van de prachtige foto's en zochten een antwoord op enkele vragen.
Ook dit jaar doen we mee aan de kindercarnaval. De kostuums werden heel zorgvuldig gemaakt en iedereen is al in de juiste stemming. Dit jaar hebben we zelfs een eigen kindercarnavallied "de wettelkes". Luca zong dit lied in, proficiat!!
Je kan het hier beluisteren en uit volle borst meezingen!
De gedichtendag staat dit jaar in het thema van MUZIEK.
Toen we onze klas kwamen binnengestapt, merkten we direct de versierde tafel op: allemaal diertjes met een gedicht, een muziekstaander met gedichten, en een CD "met een surfplank naar de maan" We beluisterden een 10-tal gezongen gedichten en lazen er zelf enkele voor. We bedanken juf Ann, die deze activiteit voor ons uitwerkte en de leuke attentie bedacht en verzorgde.
Deze week zetten we de gedichtendag verder: we gaan alleen, per 2 of per 3 aan de slag met een gekozen gedicht: de kinderen brengen het gedicht expressief naar voren en maken er een creatieve opdracht bij die ze zelf mogen kiezen. Eerst overleggen, de rollen verdelen en bedenken wat voor creatiefs ze zullen doen en dan aan het werk: Zo was er een heel bord met kwakjes kak, een kunstwerk dat tot leven kwam tijdens het voorlezen, een bomma cactus en een trap naar de maan, ook een cowboy van klei en een mega-grote gsm fijne ideeën allemaal!
Een boek lezen en een boekbespreking maken, een hele opdracht. Toch brachten de leerlingen dit tot een goed einde en vertelden enthousiast over hun boek, sommigen maakten er zelfs een heuse creatieve opdracht van... en de juf zag dat het goed was!
Het thema waar we nu aan werken, is 'wat een bouwwerk'. We leren over verschillende bouwstijlen, de functies van een huis en de aanpassingen aan het klimaat. We maakten een heuse collage met allemaal huisjes.
De hele speelplaats was bedekt met een mooie laag sneeuw, en daar moeten we natuurlijk iets mee doen! We houden een wedstrijd 'sneeuwman maken'. Elke klas gaat aan de slag: wie maakt de origineelste, de sportiefste, de schattigste, de grootste, de diervriendelijke,..?