In de WO-lessen leren we het menselijk lichaam beter kennen. We leerden al over de spijsvertering en onze ademhaling (hier deden we een proefje met kaarsjes en een glazen bokaal). Nu komt de bloedsomloop aan de beurt. We zien dat er allemaal blauwe lijnen op onze armen lopen. We gaan op zoek naar de slagader en voelen ons bloed kloppen in onze pols of hals. We onderzoeken het verschil in rust en na een inspanning (we lopen enkele rondjes op de speelplaats), en we vergelijken de hartslag met andere leeftijden. Na een tijdje na de inspanning vermindert onze hartslag terug, hij herstelt zich.
We maken een filmpje met foto's. We laten een figuurtje rond een blad lopen. We kiezen een startpositie en trekken een 30-tal foto's terwijl het figuurtje telkens een beetje vooruit gaat. De fotograaf moet wel opletten dat hij niet beweegt, of we zien stukjes achtergrond die we niet in het filmpje willen zien. Als alle foto's getrokken zijn, gieten we deze in een programma 'moviemaker'. Nu nog de tijd instellen en eventueel een effect toevoegen, en we hebben een zelfgemaakt filmpje!!
Onze 5 i-pad's zijn gearriveerd!! De ouderraad kocht er 3 met de opbrengst van de wafelverkoop; en de school kocht er 2, met de opbrengst van de kalenderverkoop. Bedankt allemaal voor de steun!
Vandaag gingen we op uitstap naar het Oud Stadhuis. Daar was immers een tentoonstelling van Natuurpunt 'soort zoekt soort'. We verdiepen ons in de biodiversiteit. We genoten van de prachtige foto's en zochten een antwoord op enkele vragen.
Ook dit jaar doen we mee aan de kindercarnaval. De kostuums werden heel zorgvuldig gemaakt en iedereen is al in de juiste stemming. Dit jaar hebben we zelfs een eigen kindercarnavallied "de wettelkes". Luca zong dit lied in, proficiat!!
Je kan het hier beluisteren en uit volle borst meezingen!
De gedichtendag staat dit jaar in het thema van MUZIEK.
Toen we onze klas kwamen binnengestapt, merkten we direct de versierde tafel op: allemaal diertjes met een gedicht, een muziekstaander met gedichten, en een CD "met een surfplank naar de maan" We beluisterden een 10-tal gezongen gedichten en lazen er zelf enkele voor. We bedanken juf Ann, die deze activiteit voor ons uitwerkte en de leuke attentie bedacht en verzorgde.
Deze week zetten we de gedichtendag verder: we gaan alleen, per 2 of per 3 aan de slag met een gekozen gedicht: de kinderen brengen het gedicht expressief naar voren en maken er een creatieve opdracht bij die ze zelf mogen kiezen. Eerst overleggen, de rollen verdelen en bedenken wat voor creatiefs ze zullen doen en dan aan het werk: Zo was er een heel bord met kwakjes kak, een kunstwerk dat tot leven kwam tijdens het voorlezen, een bomma cactus en een trap naar de maan, ook een cowboy van klei en een mega-grote gsm fijne ideeën allemaal!
Een boek lezen en een boekbespreking maken, een hele opdracht. Toch brachten de leerlingen dit tot een goed einde en vertelden enthousiast over hun boek, sommigen maakten er zelfs een heuse creatieve opdracht van... en de juf zag dat het goed was!
Het thema waar we nu aan werken, is 'wat een bouwwerk'. We leren over verschillende bouwstijlen, de functies van een huis en de aanpassingen aan het klimaat. We maakten een heuse collage met allemaal huisjes.
De hele speelplaats was bedekt met een mooie laag sneeuw, en daar moeten we natuurlijk iets mee doen! We houden een wedstrijd 'sneeuwman maken'. Elke klas gaat aan de slag: wie maakt de origineelste, de sportiefste, de schattigste, de grootste, de diervriendelijke,..?
We begeven ons op glad ijs... en dat op de schaatspiste van Ninove on ice, helemaal voor onze school gereserveerd! We trokken de schaatsen aan en... glijden maar (of vallen bij sommigen)
Om de donkere dagen wat te verlichten, maken we een lichtje in beton. Eerst het beton maken natuurlijk: handschoenen aan, en dan de gepaste hoeveelheden afmeten en mengen: rijnzand, cement en keitjes. We plaatsen ook een ijzerdraad rondom het potje, en zo hebben we gewapend beton!!