De hele speelplaats was bedekt met een mooie laag sneeuw, en daar moeten we natuurlijk iets mee doen! We houden een wedstrijd 'sneeuwman maken'. Elke klas gaat aan de slag: wie maakt de origineelste, de sportiefste, de schattigste, de grootste, de diervriendelijke,..?
We begeven ons op glad ijs... en dat op de schaatspiste van Ninove on ice, helemaal voor onze school gereserveerd! We trokken de schaatsen aan en... glijden maar (of vallen bij sommigen)
Om de donkere dagen wat te verlichten, maken we een lichtje in beton. Eerst het beton maken natuurlijk: handschoenen aan, en dan de gepaste hoeveelheden afmeten en mengen: rijnzand, cement en keitjes. We plaatsen ook een ijzerdraad rondom het potje, en zo hebben we gewapend beton!!
6 december..... dé bekendste verjaardag! Want de Sint is jarig!! Hij brengt een bezoek aan onze school samen met zijn trouwe zwarte Piet. Maar die zwarte Piet was nogal verstrooid: hij was zijn muts vergeten. En zo kan hij geen cadeautjes uitdelen. De Sint haalde allerlei gekke hoeden uit de zak, maar geen enkele was de juiste (al stonden sommige hoeden de Piet wel beeldig) Gelukkig zat de echte muts helemaal onderaan de zak, en zo kon de Piet dan toch nog de pakjes uitdelen. Maar eerst zongen we Zwartepietenstijl, met het bijhorende dansje uiteraard :d En blij dat de kinderen waren! Ze mochten direct de nieuwigheden ontdekken en speelden er op los.
Onze leeshoek kreeg een opknapbeurt, zo werd ze een beetje groter, en uitgebreid met extra zitmogelijkheden. Ik vind het super dat er zoveel interesse is in boeken dit jaar, de leeshoek zit dan meestal ook lekker vol met lezende kinderen, leuk om te zien!!
Maandpunt deze maand is weegt mijn boekentas niet te zwaar?
Elke ochtend gingen we dus om beurt om de weegschaal staan....
En wat bleek? Bij sommigen zitten er echt kilo's te veel in! Normaal gezien mag je boekentas maximum 10% wegen van je eigen lichaamsgewicht. Hoe kan je dit nu berekenen? Je weegt je boekentas, en je deelt dit door je eigen gewicht. Deze uitkomst doe je maal 100, en dan heb je je procent.
Wat leren we hier nu uit? Neem enkel het hoogstnodige mee, kijk dus in je agenda wat je nodig hebt, de rest laat je in de klas; belast jezelf en je rug niet.
Deze week is het voorleesweek, het thema dit jaar is 'sprookjes'. Maandag kwam een vrouw vertellen over de sprookjesfiguren van Grimm. Iedereen luisterde aandachtig naar wat er met Bram en Stijn ging gebeuren in het lege huis.... De rest van de week sluiten we de dag telkens af met Jan Decleir die voorleest uit een dik stoffig boek. Ook zijn er mama's en oma's en opa's die komen voorlezen in de klas. Zo luisterden we aandachtig naar een Marokkaans verhaal over een enge gull die graag mensenvlees eet, we hielden onze adem in bij het verhaal van Blauwbaard, die vrouwen vermoord in een kamertje, we waren benieuwd naar de afloop van Jan die leerde toveren en we kwamen bijna niet meer bij van het lachen bij het horen van het verhaal van het zwempoesje met een duikbril....
Ook de juf genoot met volle teugen en zat gekluisterd te luisteren naar de voorgelezen verhalen!! :)
(oma Linda en opa Roger staan op de fot, bij mama FAtima en mama Els heb ik er niet aan gedacht een foto te trekken, waarvoor mijn excuses!!) Maar toch heel erg bedankt om te komen voorlezen, we hebben echt genoten!!
onze griezel-halloween-dag zit erop. De kinderen werden in groepen verdeeld en kregen 5 activiteiten voorgeschoteld: griezelspelletjes bij juf Els toverdrankjes bij juf Jolien heksentaart en afgehakte vingers maken bij jufLotte spookjes knutselen bij juf Veerle en grimeren bij mij :)
Hier zie je enkele enge figuren aan het werk. Goed gedaan hoor iedereen, want het was de eerste keer dat iedereen zoiets deed!
We trokken naar het bos van de Helix en kropen in een nieuw avontuur... Gewapend met een kaart en kompas gingen we op pad onderweg enkele vraagjes beantwoorden en genieten van de natuur! Hier enkele sfeerbeelden.
Deze week kregen we iets spectaculairs te zien: (het gaat als volgt)
TRIING de speeltijd begint. Alle kinderen haastten zich naar buiten om zich volledig uit te leven, ook de leerkrachten maken goed gebruik van het kwartiertje pauze: kopies nemen, bijkletsen, de klas klaarzetten,...
TRIING de speeltijd is gedaan. Alle kinderen gaan naar hun rij (of nemen nog een omweg langs de paal), en haastten zich naar hun stip. De leerkrachten komen naar buiten en gaan voor hun rij staan
en dan.......
van over de Doorn komt daar een gigantisch vliegtuig aangevlogen en laag bij de grond!! We konden alles heel goed zien! Jammer genoeg was het vliegtuig te snel om snel even een fotootje te nemen maar het is dus echt waar en echt gebeurd!