Inhoud blog
  • Weetjes.
  • Tuinkersmannetjes.
  • Park- en bosspelen.
  • Tafeldiploma's.
    Zoeken in blog

    Welkom op de site van het derde leerjaar!
    Het derde leerjaar
    VBS 'De Kiem' Ruddervoorde
    24-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proef wero.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dinsdag 30 november is er proef wero over het thema 'Vroeger is niet gelijk aan nu'.
    De leerlingen krijgen morgen (donderdag) de leerwijzer mee naar huis. Dit kan helpen bij het studeren van het thema.

    18-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe werkpuntjes in agenda.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwe werkpuntjes werden deze week in de agenda gekleefd. Elke leerling kreeg een werkpuntje op eigen maat en naar eigen noden.
    Het is de bedoeling dat de leerlingen hiermee rekening houden in de komende weken en hier echt werk van maken.
    Toch een kleine uitleg bij het werkpuntje 'Dames en meneren, gebruik jullie heren!'.
    Voor het maken van opdrachten gebruiken we pictogrammen met 'heertjes' op. Elk pictogram, vier in totaal, duidt één stap aan in het denkproces om een taak uit te voeren: Wat moet ik doen? Hoe ga ik het doen? Ik doe het. Is het oké?
    Als we deze stapjes één voor één doorlopen is de kans op succes heel wat groter!
    De leerlingen hebben deze vier pictogrammetjes ook op hun bank, waar een kubusje staat met die afbeeldingen op.
    Toch nog vragen over dit systeem? Geen probleem, kom gerust eens naar klas om dit te bekijken.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekkere pompoensoep!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het kader van de week van de smaak maakten we (allee, om eerlijk te zijn: juf Leen) pompoensoep in klas. De verschillende ingrediënten werden ons bezorgd: prei, worteltjes, bouillonblokjes, ajuin, natuurlijk pompoenen, zout en peper. We hadden ook een geheimpje van de chef, maar dat verklappen we lekker niet! Iedereen hielp mee met het snijden en het bereiden van de soep, meester hielp mee met proeven .
    Vanaf 11.30 mochten de ouders onze soep even komen proeven. Heel wat ouders gingen op deze uitnodiging in, waarvoor onze welgemeende dank. En dat de soep in de smaak viel hoeven we jullie niet te vertellen. De kom van 6 liter was in een mum van tijd 'leeggesmikkeld'!
    Een initiatief dat zeker voor herhaling vatbaar is, al was het misschien wel best dat juf Leen deze taak op zich nam. Ik denk dat SOS-Piet er anders wel eens een klant zou hebben bij gehad.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroeger was anders.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In ons nieuwe thema van wero gaan we even terug in de tijd. Onze levenslijn, die van meester of juf, ze verschillen allemaal van elkaar. Niet alleen in lengte maar ook in belevenissen. We doorlopen de verschillende periodes in ons nog jonge leven en kijken al wat vooruit naar wat er ons (hopelijk ) nog te wachten staat. Van baby over peuter tot kleuter. Van lagere schoolkind over tiener naar volwassene, om dan te eindigen als (hoog)bejaarde .
    We bekijken niet alleen onze eigen levenslijn, maar hebben ook oog voor zaken die in de loop der jaren veranderd zijn. Zelfs in ons nog jonge leven maakten wij al enkele veranderingen mee. Van walkman over discman tot Ipod zijn zaken die heus nog niet ver achter ons liggen.
    We bekeken de geschiedenis van het mes (met spannende oertijdverhalen van de meester), we hoorden de evolutie van boomstam tot boot en we vertelden over de geschiedenis van het vuur. En meester raakte maar niet uitverteld... Vandaar dat we volgende week hiermee nog wat verder gaan

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joepie, tot 1000!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een grondig herhalen van de getallen tot 100 zijn we nu even doorgereisd op de getallenas tot 1000.
    Getallen schrijven, situeren op het duizendveld of op de getallenas, getallenrijen aanvullen, ...
    Al deze zaken hebben voor ons binnenkort geen geheimen meer, al hebben we hiervoor toch nog heel wat reken- en telwerk voor de boeg!

    08-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De deeltafels zijn in het land!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het derde leerjaar leggen we nogal veel nadruk op het vlot kennen van de maaltafels. Eens die vlot gekend zijn is het leren van de deeltafels een heel simpele opdracht. We leerden vandaag dat getallen in families van drie leven. Wie vlug weet hoeveel 8 x 9 is, heeft geen problemen met
    72 : 8 want 8, 9 en 72 hebben een speciale 'rekenfamilieband'. Nog problemen met de maaltafels? Dan maar eventjes vlug oefenen want straks gaan we ook cijferen!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afspraken bij klasgesprekken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dat luisteren niet altijd een eenvoudige opdracht is weten we maar al te goed.
    Daarom haalden we nog eens de belangrijkste regels aan om een goed klasgesprek te hebben:
    1) We luisteren naar elkaar, laten iedereen uitspreken en praten er niet tussendoor.
    2) We vragen het woord, we wachten onze beurt af.
    3) We praten luid en duidelijk.
    Dit lijken simpele en vanzelfsprekende zaken, maar in werkelijkheid is het soms o zo moeilijk om ons hieraan te houden.
    We werken er in alle geval aan!


    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tafelspecialisten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het vele oefenen op de tafels van vermenigvuldiging levert al heel goede resultaten op.
    De beoogde 32 oefeningen in 2 minuten worden al door een 20-tal leerlingen behaald.
    Hopelijk koppelen die laatste leerlingen ook vlug hun wagonnetje aan.

    13-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfstwandeling.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze week zijn we in de 'Week van het bos'.
    Onze lessen wero gaan dus ook over de natuur in al zijn pracht: bomen, bladeren, paddenstoelen, herfstvruchten, ...
    Als start van deze lessenreeks maakten we maandag een herfstwandeling.
    We verzamelden materiaal (bladeren, takken, vruchten, ...) en bekeken kriebelbeestjes door een vergrootglas.
    We bekeken verschillende soorten bomen, hun stam en hun bladeren.
    We bekeken ook het landschap: laag en hoog, soorten gewassen op de velden, de 'meanderende'  Velddambeek en haar overstromingsgebied.
    Deze wandeling was niet alleen geschikt om wat meer kennis op te doen, maar hielp ook om onze conditie en fitheid op peil te houden.
    Bewegen en de natuur bestuderen gaan dus hand in hand.
    We bespreken nu in klas wat we hebben gezien en gehoord. Het bos heeft voor ons geen geheimen meer!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halloween!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Halloween is al volop in het land! Ook in de klas zal straks een 'vleugje' Halloween te bespeuren zijn.
    We maken straks zelf een Halloween-kijkdoos, maar daarvoor hebben we dozen nodig natuurlijk!
    Daarom verzamelen we schoendozen waarmee we dan onze kijkdoos zullen maken.
    Wie die op overschot heeft, breng die gerust morgen al mee.
    (Eventjes kijken wie tot de 'derdeklasblogfanclub' behoort en morgen al een doos meeheeft!)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Derde leerjaar 'NEW LOOK'.
    In het kader van het thema 'Haar haar' in de lessen Nederlands maten we onszelf eventjes een nieuw kapsel aan.
    De resultaten zijn hieronder te zien. Misschien wel enkele ideetjes als je je kapsel wilt veranderen!



    En hieronder nog een foto van de 'Kleurenclub'.


    06-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarnemen en onderzoeken.
    Tijdens de lessen wero leerden we deze week een waarnemingsfiche gebruiken.
    We leerden dat je op verschillende manieren dingen kunt waarnemen: kijken, luisteren, voelen, ruiken en proeven.
    We onderzochten tijdens de les een stuk fruit. Sommigen begonnen met de laatste stap: proeven.
    Leuk en lekker natuurlijk, al wordt het dan wel heel moeilijk om nog te kijken en te voelen!
    Deze waarnemingsfiche zal later ook nog gebruikt worden als we zaken uit de natuur gaan onderzoeken.
    Hieronder enkele foto's van tijdens deze activiteit.










    01-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biebbezoek.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om de twee weken gaan we met de klas naar de bieb.
    Dit is steeds op maandagnamiddag.
    Ons volgende bezoek staat gepland op maandag 4 oktober.
    Dus..... biebkaart niet vergeten aub! (en breng natuurlijk ook je boeken van de vorige keer mee! )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tafelkampioenen!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De oproep tot het oefenen van de tafels heeft duidelijk succes gehad!
    Na de toets van vrijdag zijn er al 16 kinderen die de grens van 32 juiste oefeningen bereikt hebben.
    Een viertal kinderen zitten hier al heel dicht bij. Anderen hebben nog wat meer werk voor de boeg.
    Oefening baart kunst, dat is vandaag dus duidelijk bewezen!
    Voor de leerlingen die de grens vana 32 al behaalden: op naar de 48! (voor sommigen al op naar 64!!!!!)
    Voor de leerlingen die hier nog niet in slaagden: blijf dagelijks oefenen en dan kom je er zeker en vast ook!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag proef wero.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het eerste thema zit erop: De klas, de school, de buurt, de gemeente, de provincie.
    Volgende donderdag is er hierover een toets. De leerlingen kregen donderdag een toetswijzer mee waarop staat wat ze moeten kennen en kunnen.
    De blaadjes uit de map werden genummerd zodat alles in de juiste volgorde zit.
    Dinsdag is er een proefje over het boekje van de openluchtklassen. De leerlingen mogen tijdens die toets hun boekje gebruiken.
    Ze dienen dus zeker niets uit het hoofd te leren. Het is wel nuttig dat ze het boekje vooraf eens inkijken zodat ze meteen weten waar iets kan gevonden worden.
    Alvast veel succes!

    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tafels oefenen is super!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat de tafels in het derde leerjaar heel belangrijk zijn hoeven we niet te vertellen.
    Wekelijks krijgen de leerlingen een tafeltoets.
    In twee minuten moeten ze zoveel mogelijk oefeningen maken.
    Tijdens het eerste trimester moeten ze aan 32 oefeningen komen in twee minuten. (zie blad met uitleg dat de leerlingen vorige week meekregen)
    Een tiental leerlingen slaagt hier momenteel al in. Anderen hebben nog heel wat werk voor de boeg.
    Inoefenen is noodzakelijk. Dit kan heel eenvoudig via de schoolsite.
    Volg deze stappen: schoolsite - klik op sleutel - voor leerlingen - derde leerjaar - tafels (afz.) oefenen (www.onlineklas.nl) - rekenen - tafeldiploma - leerlingenprogramma - klik onderaan op verder - klik onderaan op verder - kies leerling 1 - klik op verder - klik op het laatste item (1 tot en met 10) oefen.
    Dan krijg je tien verschillende spelletjes waarmee je de tafels kunt oefenen.
    Doen hoor gasten! Dit is heel belangrijk om het cijferen dat na Nieuwjaar aangebracht wordt degelijk onder de knie te krijgen.

    23-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openluchtklassen geslaagd!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Je kijkt er weken op voorhand naar uit, je vertrekt uiteindelijk en voor je het weet lig je alweer in je eigen bed te ronken.
    De openluchtklassen 2010 in De Lork te Kemmel mogen we gerust als 'geslaagd' beschouwen.
    Na een rustig vertrek hielden we even halt in het Memorial Museum in Zonnebeke.
    De interesse van kinderen voor wat voor hen 'een eeuwigheid geleden' gebeurde blijkt nog steeds heel groot.
    De tocht door de loopgraven en dugouts was voor velen een ongelooflijke ervaring. De duistere gangen zorgden tevens voor enkele 'kleine hartjes' maar de aanwezigheid van vrienden of vriendinnen liet hen deze drempel al vlug overwinnen.
    Ook het bezoek aan Tyne Cot was voor velen indrukwekkend. We bekeken er de graven van de drie Duitse soldaten die er liggen, alsook de muur met de namen van de duizenden gesneuvelden.
    Nadat we in De Lork ons middagmaal hadden genomen reden we richting Ieper.
    Daar werkten we in klasoverschrijdende groepjes. Elke groep werd begeleid door een leerkracht en moest tijdens een wandeling van een drietal kilometer verschillende opdrachten en vragen oplossen. Het weer zat gelukkig mee zodat de tocht langs de vesten heel aangenaam was.
    De gedrevenheid om alles te vinden en op te lossen was bij heel wat kinderen groot, anderen keken dan weer uit naar het lekkere ijsje en het bezoek aan het speelplein. Nadat we daar onze picknick hadden gegeten trokken we naar de Menenpoort voor de Last Post. Je kunt daar wel wat volk verwachten, maar je mocht het die avond gerust een 'massa' noemen. Gelukkig mochten we meteen achter de 'blazers' plaats nemen zodat we alles goed konden bekijken en beluisteren. Er werd tevens een korte plechtigheid gehouden die werd begeleid door een doedelzakspeler.
    Ons 'lichtje' was stilaan gedoofd. Na het schrijven van briefjes waren heel wat kinderen blij hun bed te kunnen opzoeken. Tegen 22.00 was het overal stil. (bij het derde leerjaar toch ).
    We werden om 07.30 gewekt door Tonya (he doe maar mee!), gingen ontbijten en trokken er meteen op uit voor een fikse wandeling van een goeie 5 km richting Dranouter. Men verwachtte ons in het Folkmuseum waar we drie activiteiten mochten uitvoeren. Eerst moesten we een 'doe-kwis' uitvoeren in het museum zelf: luister- en doeactiviteiten ivm muziek  Als tweede luik kregen we 'De erfenis van oom Doedel' voorgeschoteld.
    We werden ingedeeld in vijf families. Elke familie had zijn eigen verhaal en afkomst. We maakten een eigen familieschild en knutselden muziekinstrumenten in elkaar waarmee we op het einde gezamenlijk een lied speelden. Na een verschrikkelijk vlug middagmaal ( wegens uitlopen activiteit andere groep) werden we meegenomen in de Afrikaanse wereld. Bovic leerde er ons op een Djembe spelen. De 'ta ta boems' op de djembe bleken voor de ene heel simpel. Anderen lagen bijna met hun handen in een knoop. Na de terugtocht mochten de kinderen nog anderhalf uurtje ravotten op het terrein. Kampen bouwen, boomklimmen, af en toe een kleine ruzie maar steeds weer eindigend in vriendschap , ook dat was leerrijk naar samen werken en spelen toe. En zo kwam ons SEO-thema ook ruim aan bod.
    Een verkwikkende douche, aanvullen van het dagboek en een gezelschapsspelletje beëindigden onze tweede dag. De derde dag ging echter wat in mineur van start: regen, en dat terwijl we de hele dag buiten moesten zijn. We lieten ons echter niet afschrikken en trokken naar de top van de Kemmelberg. Boven bekeken we het monument ter nagedachtenis aan de gesneuvelde Franse soldaten. De hemelsluizen stonden tijdens de tocht echter volledig open zodat de afdaling langs de 'kasseikant' te riskant was voor eventuele glij- of valpartijen. De kinderen hielden er echter de sfeer in en zongen de hele weg uit volle borst. We keerden wijselijk langs dezelfde weg terug om als waterratten terug in De Lork toe te komen. Het middagmaal maakte echter veel goed: barbecue en frietjes! Na de middag zouden we nog een fotozoektocht doen maar de regen maakte het onmogelijk om met papieren op pad te gaan. We stapten dan maar even naar bezoekerscentrum De Bergen in het centrum van Kemmel. In die tentoonstellingsruimte moesten we enkele opdrachten uitvoeren en opzoeken. Dit was niet meteen eenvoudig maar met de begeleidende hulp slaagden de groepjes erin om enkele opdrachten correct af te werken. De vermoeidheid begon toe te slaan en het verlangen naar huis te 'vliegen' was bij velen aanwezig. Met wat vertraging arriveerden we rond 18.30 terug aan de school. De gezichtjes van de kinderen klaarden op, die van de mama's en papa's nog veel meer. Iedereen was veilig en wel terug thuis. Een meer dan geslaagde driedaagse dus waarvan heel wat kinderen nog lang zullen spreken. En nu: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaapwel!

    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfeerbeelden woensdagavond.
    Door een mankement met het fototoestel dat door het derde tijdens de dag werd gebruikt kunnen we die foto's nog niet op het blog plaatsen.
    Deze volgen later op de schoolsite.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele sfeerbeelden uit Kemmel en Ieper.










    18-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tafelkampioenen!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat het kennen van de tafels in het derde leerjaar een heel belangrijke zaak is hoeven we waarschijnlijk niet meer te zeggen. Tijdens de lessen spelen we af en toe eens een partijtje 'tafelkampioen' waarbij een gouden, een zilveren en twee bronzen medailles uitgereikt worden. Het resultaat komt dan steeds op de 'muur der rekenkampioenen'. Ook op vrijdag wordt er telkens een tafeltoets afgenomen. Jullie kregen daar vorige week een blad over mee met wat meer info. Het is zo dat we in het eerste trimester streven naar 32 oefeningen per twee minuten. Na de eerste week waren er vier leerlingen die dit al behaalden. Bij anderen werd eventjes aan de alarmbel getrokken. Met succes, want een hele groep leerlingen had de boodschap blijkbaar begrepen. Na de tweede toets waren er al elf leerlingen die dit behaalden...
    Nog 16 te gaan dus
    De leerlingen kunnen de tafels oefenen via de website van de school. Klik door naar de oefeningen bij het derde leerjaar en ze kunnen kiezen uit een hele reeks tafeloefeningen!
    OEFENING BAART KUNST!


    Archief per week
  • 20/06-26/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs