Inhoud blog
  • Weetjes.
  • Tuinkersmannetjes.
  • Park- en bosspelen.
  • Tafeldiploma's.
    Zoeken in blog

    Welkom op de site van het derde leerjaar!
    Het derde leerjaar
    VBS 'De Kiem' Ruddervoorde
    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tafels oefenen is super!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat de tafels in het derde leerjaar heel belangrijk zijn hoeven we niet te vertellen.
    Wekelijks krijgen de leerlingen een tafeltoets.
    In twee minuten moeten ze zoveel mogelijk oefeningen maken.
    Tijdens het eerste trimester moeten ze aan 32 oefeningen komen in twee minuten. (zie blad met uitleg dat de leerlingen vorige week meekregen)
    Een tiental leerlingen slaagt hier momenteel al in. Anderen hebben nog heel wat werk voor de boeg.
    Inoefenen is noodzakelijk. Dit kan heel eenvoudig via de schoolsite.
    Volg deze stappen: schoolsite - klik op sleutel - voor leerlingen - derde leerjaar - tafels (afz.) oefenen (www.onlineklas.nl) - rekenen - tafeldiploma - leerlingenprogramma - klik onderaan op verder - klik onderaan op verder - kies leerling 1 - klik op verder - klik op het laatste item (1 tot en met 10) oefen.
    Dan krijg je tien verschillende spelletjes waarmee je de tafels kunt oefenen.
    Doen hoor gasten! Dit is heel belangrijk om het cijferen dat na Nieuwjaar aangebracht wordt degelijk onder de knie te krijgen.

    23-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openluchtklassen geslaagd!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Je kijkt er weken op voorhand naar uit, je vertrekt uiteindelijk en voor je het weet lig je alweer in je eigen bed te ronken.
    De openluchtklassen 2010 in De Lork te Kemmel mogen we gerust als 'geslaagd' beschouwen.
    Na een rustig vertrek hielden we even halt in het Memorial Museum in Zonnebeke.
    De interesse van kinderen voor wat voor hen 'een eeuwigheid geleden' gebeurde blijkt nog steeds heel groot.
    De tocht door de loopgraven en dugouts was voor velen een ongelooflijke ervaring. De duistere gangen zorgden tevens voor enkele 'kleine hartjes' maar de aanwezigheid van vrienden of vriendinnen liet hen deze drempel al vlug overwinnen.
    Ook het bezoek aan Tyne Cot was voor velen indrukwekkend. We bekeken er de graven van de drie Duitse soldaten die er liggen, alsook de muur met de namen van de duizenden gesneuvelden.
    Nadat we in De Lork ons middagmaal hadden genomen reden we richting Ieper.
    Daar werkten we in klasoverschrijdende groepjes. Elke groep werd begeleid door een leerkracht en moest tijdens een wandeling van een drietal kilometer verschillende opdrachten en vragen oplossen. Het weer zat gelukkig mee zodat de tocht langs de vesten heel aangenaam was.
    De gedrevenheid om alles te vinden en op te lossen was bij heel wat kinderen groot, anderen keken dan weer uit naar het lekkere ijsje en het bezoek aan het speelplein. Nadat we daar onze picknick hadden gegeten trokken we naar de Menenpoort voor de Last Post. Je kunt daar wel wat volk verwachten, maar je mocht het die avond gerust een 'massa' noemen. Gelukkig mochten we meteen achter de 'blazers' plaats nemen zodat we alles goed konden bekijken en beluisteren. Er werd tevens een korte plechtigheid gehouden die werd begeleid door een doedelzakspeler.
    Ons 'lichtje' was stilaan gedoofd. Na het schrijven van briefjes waren heel wat kinderen blij hun bed te kunnen opzoeken. Tegen 22.00 was het overal stil. (bij het derde leerjaar toch ).
    We werden om 07.30 gewekt door Tonya (he doe maar mee!), gingen ontbijten en trokken er meteen op uit voor een fikse wandeling van een goeie 5 km richting Dranouter. Men verwachtte ons in het Folkmuseum waar we drie activiteiten mochten uitvoeren. Eerst moesten we een 'doe-kwis' uitvoeren in het museum zelf: luister- en doeactiviteiten ivm muziek  Als tweede luik kregen we 'De erfenis van oom Doedel' voorgeschoteld.
    We werden ingedeeld in vijf families. Elke familie had zijn eigen verhaal en afkomst. We maakten een eigen familieschild en knutselden muziekinstrumenten in elkaar waarmee we op het einde gezamenlijk een lied speelden. Na een verschrikkelijk vlug middagmaal ( wegens uitlopen activiteit andere groep) werden we meegenomen in de Afrikaanse wereld. Bovic leerde er ons op een Djembe spelen. De 'ta ta boems' op de djembe bleken voor de ene heel simpel. Anderen lagen bijna met hun handen in een knoop. Na de terugtocht mochten de kinderen nog anderhalf uurtje ravotten op het terrein. Kampen bouwen, boomklimmen, af en toe een kleine ruzie maar steeds weer eindigend in vriendschap , ook dat was leerrijk naar samen werken en spelen toe. En zo kwam ons SEO-thema ook ruim aan bod.
    Een verkwikkende douche, aanvullen van het dagboek en een gezelschapsspelletje beƫindigden onze tweede dag. De derde dag ging echter wat in mineur van start: regen, en dat terwijl we de hele dag buiten moesten zijn. We lieten ons echter niet afschrikken en trokken naar de top van de Kemmelberg. Boven bekeken we het monument ter nagedachtenis aan de gesneuvelde Franse soldaten. De hemelsluizen stonden tijdens de tocht echter volledig open zodat de afdaling langs de 'kasseikant' te riskant was voor eventuele glij- of valpartijen. De kinderen hielden er echter de sfeer in en zongen de hele weg uit volle borst. We keerden wijselijk langs dezelfde weg terug om als waterratten terug in De Lork toe te komen. Het middagmaal maakte echter veel goed: barbecue en frietjes! Na de middag zouden we nog een fotozoektocht doen maar de regen maakte het onmogelijk om met papieren op pad te gaan. We stapten dan maar even naar bezoekerscentrum De Bergen in het centrum van Kemmel. In die tentoonstellingsruimte moesten we enkele opdrachten uitvoeren en opzoeken. Dit was niet meteen eenvoudig maar met de begeleidende hulp slaagden de groepjes erin om enkele opdrachten correct af te werken. De vermoeidheid begon toe te slaan en het verlangen naar huis te 'vliegen' was bij velen aanwezig. Met wat vertraging arriveerden we rond 18.30 terug aan de school. De gezichtjes van de kinderen klaarden op, die van de mama's en papa's nog veel meer. Iedereen was veilig en wel terug thuis. Een meer dan geslaagde driedaagse dus waarvan heel wat kinderen nog lang zullen spreken. En nu: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaapwel!

    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfeerbeelden woensdagavond.
    Door een mankement met het fototoestel dat door het derde tijdens de dag werd gebruikt kunnen we die foto's nog niet op het blog plaatsen.
    Deze volgen later op de schoolsite.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele sfeerbeelden uit Kemmel en Ieper.










    18-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tafelkampioenen!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat het kennen van de tafels in het derde leerjaar een heel belangrijke zaak is hoeven we waarschijnlijk niet meer te zeggen. Tijdens de lessen spelen we af en toe eens een partijtje 'tafelkampioen' waarbij een gouden, een zilveren en twee bronzen medailles uitgereikt worden. Het resultaat komt dan steeds op de 'muur der rekenkampioenen'. Ook op vrijdag wordt er telkens een tafeltoets afgenomen. Jullie kregen daar vorige week een blad over mee met wat meer info. Het is zo dat we in het eerste trimester streven naar 32 oefeningen per twee minuten. Na de eerste week waren er vier leerlingen die dit al behaalden. Bij anderen werd eventjes aan de alarmbel getrokken. Met succes, want een hele groep leerlingen had de boodschap blijkbaar begrepen. Na de tweede toets waren er al elf leerlingen die dit behaalden...
    Nog 16 te gaan dus
    De leerlingen kunnen de tafels oefenen via de website van de school. Klik door naar de oefeningen bij het derde leerjaar en ze kunnen kiezen uit een hele reeks tafeloefeningen!
    OEFENING BAART KUNST!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info over openluchtklassen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen kregen vorige week nog een blad mee met nuttige informatie betreffende de openluchtklassen. Hou dit blad goed bij aub!
    Ze kregen tevens hun werkbundeltje mee naar huis zodat u dit even kunt inkijken. Maandag moet dit zeker terug meegebracht worden omdat die dag volledig in het teken van de openluchtklassen staat. De kinderen werden tevens al ingelicht betreffende de kamerindeling.
    Als de zon nu nog van de partij zal zijn (en dat belooft Frank toch) moet dit een onvergetelijke driedaagse worden!

    10-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn agenda, de band tussen school en thuis!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze agenda is een uitstekend middeltje om mekaar op de hoogte te houden van het reilen en zeilen thuis en op school.
    De taken die de leerlingen moeten maken of de zaken waaraan ze moeten denken staan er elke dag in.
    Een mooie gelegenheid dus om als ouder het werk van je kind wat te kunnen opvolgen.
    We vragen tevens dat jullie, indien mogelijk natuurlijk, elke dag de agenda van zoonlief of dochterzoet zouden ondertekenen.
    Zo blijven jullie zelf ook 'up to date' wat taken en werkjes betreft van jullie kind.
    Alvast bedankt voor de opvolging hiervan!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joepie, binnenkort openluchtklassen!
    Binnenkort gaan we op openluchtklassen naar De Lork in Kemmel.  
    Voor we naar onze logeerplaats rijden stoppen we eerst even aan het Tyne Cot kerkhof te Passendale.
    Daarna rijden we verder naar het Memorial Museum te Zonnebeke, waar we aan den lijve kunnen ondervinden hoe het soldatenleven tijdens de oorlog was. We lopen er door dugouts die heel nauwkeurig nagemaakt zijn.
    Daarna rijden we door naar Kemmel waar we onze kamers gaan innemen.
    In de namiddag gaan we naar Ieper waar we verschillende musea bezoeken.
    We gaan achtereenvolgens naar het onderwijsmuseum, het stedelijk museum en Godshuis Belle waar we enkele vraagjes moeten oplossen.
    , ,
    's Avonds gaan we naar de Menenpoort om er naar de Last Post te luisteren.
    De eerste dag staat dus volledig in het teken van de Eerste Wereldoorlog.
    Op donderdag maken we eerst een fikse wandeling door het heuvelachtig landschap. We trekken naar het Folkmuseum in Dranouter waar we een drietal activiteiten gaan doen.
    We leren op een Djembee spelen, we gaan op zoek naar de erfenis van oom Doedel en we krijgen een rondleiding in het museum waar we allerlei experimenten met muziekinstrumenten kunnen doen. Daarna hebben we nog een leuke wandeling terug naar De Lork.
    Donderdag wordt dus een heel muzikale en sportieve dag.
    Op vrijdag hebben we dan nog een fotozoektocht en gaan we op zoek naar het hoogste plaatsje op de Kemmelberg.
    Ook hier wordt heel wat afgestapt zodat we tegen 's avonds opnieuw heel wat kilometer in de benen zullen hebben.
    Op school worden deze zaken daarna nog uitvoerig besproken en kunnen we onze ervaringen vertellen aan leerlingen van andere klassen.
    We kijken er alvast naar uit!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oei, de vakantie zit erop!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Je zou bijna vergeten dat we al meer dan een week ver zijn in het nieuwe schooljaar!
    Hoog tijd dus om via onze klassite eventjes te vertellen wat we al hebben gedaan, waarmee we bezig zijn en wat we nog allemaal zullen doen!
    Tot aan de herfstvakantie houden we het voor wiskunde bij herhaling. We doorlopen nog even alle belangrijkste zaken van de leerstof van het tweede leerjaar om dan na de herfstvakantie alles uit te breiden naar 1000.
    We leren dit jaar ook cijferen!
    We hebben nieuwe taalthema's, we gaan op openluchtklassen, we tekenen en knutselen, we leren nieuwe liedjes, we turnen en we bekijken de wereld en al zijn bijhorende zaken van nabij in de werolessen.
    Een hele boterham dus waarmee we het volledige jaar zoet zullen zijn.


    Archief per week
  • 20/06-26/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs