Inhoud blog
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Wat is er gebeurd?
    Categorieën
  • 4de leerjaar A (1)
  • 4de leerjaar B (1)
  • 5de leerjaar (1)
  • 6de leerjaar (1)
  • Rondvraag / Poll
    Wat is er met oma gebeurt?
    Oma is ontvoerd
    Oma is vermoord
    Oma is een alien
    Oma is verdwaald
    Bekijk resultaat

    De BeZoeker
    Intergenerationeel project
    30-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekverloop
    Dag 1

    Vandaag is oma ontvoerd! In het 6de leerjaar denken enkele leerlingen dat oma ontvoerd is door aliens,
    maar anderen denken dat oma zelf een alien is.

    Vooraleer we dit kunnen onderzoeken moesten we eerst onderzoeken hoe ons heelal eruit ziet
    zodat we niet voor verrassingen komen te staan en we alles weten over het heelal. 

    Ook vroegen we ons af hoe het eigenlijk kwam dat de zon en de maan van op de aarde even groot leken, maar dat de zon zooooveel keer groter is dan de maan. Dankzij enkele pientere leerlingen kwamen we bij de oplossing. Dit komt omdat de zon veel verder staat dan de maan. Wij hebben dan zelf eventjes als 'zon' en 'maan' gespeeld. De resultaten kan je bij de foto's gaan bewonderen.

    Dag 2

    We zijn vandaag veel te weten gekomen over gebeurtenissen in verband met de ruimte. De eerste maanlanding, de eerste Belg in de ruimte, het eerste wezen in de ruimte, de eerste raket, eerste spaceshuttle en nog zoveel meer. Deze activiteit hebben we afgesloten met een kort filmpje dat ons iets meer vertelde over de ruimte.

    Alle planeten staan op verschillende afstanden van de zon. De ene staat verder, maar de andere relatief dicht. Om eens een idee te krijgen over hoe ver de planeten ten opzichte van elkaar zijn, zijn we zelf even planeten geworden. We hebben de afstanden tot de zon eerst omgezet naar meter in plaats van kilometer. Hierna zijn we naar buiten getrokken en zijn we zo gaan staan zodat we op dezelfde afstand stond (alleen op een veel kleinere schaal) als de planeten van de zon staan.

    Dag 3
    Er werd een oude sleutel in onze klas gevonden! Van wie of wat kan dit zijn? We besloten het te onderzoeken en ontdekten dat de sleutel afkomstig was van oma haar kast. Bij het openen van de kast vonden we verschillende dingen: artikels over astronauten, een zuurstofmasker, astronautenvoeding, een toestel om onze handspieren te trainen enz. Wie heeft de sleutel in onze klas gelegd? Is het Arvid? Of Thuy? Misschien willen ze wel dat wij naar de ruimte trekken om oma te gaan zoeken? 
    Voor we dit zouden kunnen doen, moesten we wel meer te weten komen over hoe we daar kunnen overleven... We verdeelden ons in groepjes en begonnen elk de artikels te lezen. Nadien hebben we er de belangrijkste dingen die we moeten weten om naar daar te gaan opgeschreven en besproken met de andere leerlingen.

    In 1 van de teksten stond er ook iets over fitness in de ruimte. De ruimtevaarders moeten dit doen omdat hun botten brozer en dunner worden en hun spieren slapper. Nu begrepen we ook waarom dat toestel om onze handspieren te trainen in de kast lag. Omdat ruimtefitness toch niet hetzelfde is als fitness hier op aarde, zijn we dit maar eens gaan uittesten. Bekijk zeker de grappige foto's eens! :)

    Dag 4
    Deze ochtend was er een speciaal interview op de radio. We beluisterden het met de hele klas. Frank De Boosere vertelde dat er verschillende zonnestelsels bestaan met minstens één planeet die net hetzelfde als de aarde zou zijn. Dit wil zeggen dat buitenaards leven mogelijk is! Zouden het ook mensen zijn? Lijken de mensen allemaal op elkaar? Zou er een eigen exemplaar van onszelf daar rondlopen? Maar het zou/zal jaren duren eer we daar zouden aankomen. Moest Toetanchamon 5000 jaar geleden vertrokken zijn naar de ruimte, zou hij nu nog maar een klein percentage van de reis hebben afgelegd. Dus als oma in de ruimte is zullen we er misschien jaren over doen om ze terug te vinden. Hierdoor kwamen we op het idee om een levensboek te maken. Op die manier zou oma ons niet kunnen vergeten. We maakten per leerling een levensboek met tekeningen en foto's die speciale gebeurtenissen weergeven (bv. een geboorte, een verjaardag,...).

    De leerlingen trokken nadien naar het rusthuis waar ze samen met de bewoners een levensboek opstelden maar over het leven van de bewoners deze keer. Ze deden dit niet aan de hand van foto's maar de leerlingen tekenden het levensverhaal van de bewoners uit. Nadien bundelden ze dit en werd het afgegeven aan de bewoners als herinnering.

    30-03-2012 om 16:59 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Categorie:6de leerjaar


    Foto

    agenda

    Activiteiten intergenerationeel project



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs