Inhoud blog
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Wat is er gebeurd?
    Categorieën
  • 4de leerjaar A (1)
  • 4de leerjaar B (1)
  • 5de leerjaar (1)
  • 6de leerjaar (1)
  • Rondvraag / Poll
    Wat is er met oma gebeurt?
    Oma is ontvoerd
    Oma is vermoord
    Oma is een alien
    Oma is verdwaald
    Bekijk resultaat

    De BeZoeker
    Intergenerationeel project
    30-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekverloop
    Dag 1

    Vandaag keken we of we Arvid konden helpen door een boek waarin Jimbo naar zijn door aliens ontvoerde vriend Charlie zoekt te vergelijken met een map die oma in 1939 samenstelde. Helaas was oma een beetje slordig geweest en moesten we de teksten afmaken doordat er plekken waren weggebrand of overgoten waren met koffie.


    Dag 2

    Juf Ellen ontving deze morgen een document van Arvid. "Misschien dat je met deze documentatie iets kan doen", stond op de brief. Bij het document zaten allerlei vingerafdrukken en sporen. De vingerafdrukken en sporen waren ons niet bekend dus we dachten dat het om sporen van aliens ging! Na het bespreken van enkele foto's van aliens begonnen we aan de les beeld. De leerlingen maakten aan de hand van klei een eigen alien. Hoe ziet voor hen een alien eruit?! De leerlingen hadden heel veel fantasie waardoor de werkjes absoluut geslaagd waren! Je had aliens met tentakels, met meerdere hoofden, met 8 armen, met 1 oog, met een oorlogsruimteschip,... 
    Tijdens de les muziek hebben de leerlingen het lied gezongen dat ook in de beginshow aan bod kwam. Het lied "Alles bestaat". Aan de hand van grote papieren konden de leerlingen goed de tekst meevolgen. De leerlingen waren zeer enthousiast. In het begin hadden ze nog wat moeite met hoogtes en laagtes, maar dat komt omdat het lied nu eenmaal niet makkelijk is! Na een uurtje oefenen klonk het lied al zeer goed! De leerlingen hebben de opdracht gekregen om het lied zo vaak mogelijk te zingen. Thuis, in bad, op de speelplaats, op het toilet,... Ze moeten het lied zo goed mogelijk vanbuiten kennen want tijdens de slotshow zal het vijfde leerjaar hun lied naar voren mogen brengen, zonder de leerkrachten deze keer. Spannend!  

    Dag 3

    Deze morgen hebben we een videoboodschap ontvangen van Thuy, de zus van Arvid.
    Ze zei dat haar broer's hoofd op hol sloeg! Hij was volop aan het fantaseren over wat er met oma gebeurt kan zijn. Thuy gelooft niet in het buitenaardse dus vroeg ze onze hulp om verschillende elementen wetenschappelijk te gaan onderzoeken. De klas werd in 4 groepen verdeeld. Volgende proefjes kwamen aan bod: temperatuur, water, zwaartekracht en zuurstof.

    Daarna hebben we tijdens de les wiskunde onderzocht hoelang de hele klas in het klaslokaal kan overleven wanneer er geen lucht meer binnen of buiten het lokaal kan. Na wat opmetingen van de klas en omzettingen kwamen we tot volgend resultaat:
    Alle leerlingen en de meester zouden ongeveer 43 dagen kunnen overleven in de klas! 

    Daarna zijn de leerlingen enkele bewoners gaan ophalen in het woon- en zorgcentrum voor de intergenerationele activiteit.
    We hadden elk enkele voorwerpen/filmpjes/foto's voorzien die we in groep bespraken. Er werd steeds één bewoner (of twee bewoners) bij een groepje van 3 leerlingen geplaatst. Aan de hand van de voorwerpen werd er gediscussieerd over het buitenaardse. Voorbeelden van voorwerpen: maanstenen, zuustofmasker, astronautenvoeding, foto's van 'ufo's',... De leerlingen en bewoners waren heel interactief bezig met elkaar waardoor er zelfs soms disscusies waren ontstaan! Na het filosoferen over het buitenaardse hebben de leerlingen hun lied dat ze dinsdag hadden aangeleerd gezongen voor enkele verzorgers en de bewoners. Het zingen ging al zeer goed! Nog even oefenen en de leerlingen kennen het helemaal uit hun hoofd! Ze kregen dan ook een groot applaus voor hun zangkunsten.

    De leerlingen en wij vonden het vandaag een heel geslaagde dag! De hele voormiddag was gevuld met speelse en leerrijke leerstof! 

    Dag 4

    Vandaag hebben we een kort klasgesprek gehouden. Deze morgen is er een nieuw artikel verschenen over de planeten. Er zouden meerdere zonnestelsels zijn waarrond verschillende, nieuwe planeten draaien. De planeten zouden zelfs gelijkaardig zijn met de aarde. Misschien is er dus buitenaards leven mogelijk!

    Daarna zijn we aan de les begonnen. We hebben het gehad over de verschillende planeten. De leerlingen werkten per twee en kregen elk een planeet. Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Ze kregen een infofiche en moesten allerlei vragen oplossen over hun planeet. Hoe oud is de planeet? Is er leven mogelijk op de planeet?...

    Daarna stelden ze per groep hun planeet voor aan de klas. Op die manier was de klas op de hoogte van de verschillende planeten. Nadien hebben we een gesprek gehouden over oma. Op welke planeet zou oma kunnen overleven? Op welke planeet is er zuurstof, water, een goede temperatuur?

    Vervolgens hebben de leerlingen een turnles gekregen. Juf Tracy had van Arvid een plattegrond gekregen. Via deze plattegrond moesten de leerlingen het materiaal voor de turnles zoeken. Als opwarmingspel werd een hanengevecht gehouden. Al snel bleek hoe moeilijk het was om je evenwicht te houden! Daarna werd de groep in twee verdeeld. Ze moesten eerst een loopwedstrijd houden met een lichte rugzak. Daarna moesten ze lopen met een loodzware rugzak. Op die manier ervaren de kinderen de zwaartekracht.


    30-03-2012 om 16:59 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:5de leerjaar


    Foto

    agenda

    Activiteiten intergenerationeel project



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs