Vandaag is oma ontvoerd! In het 6de leerjaar denken enkele leerlingen dat oma ontvoerd is door aliens,
maar anderen denken dat oma zelf een alien is.
Vooraleer we dit kunnen onderzoeken moesten we eerst onderzoeken hoe ons heelal eruit ziet
zodat we niet voor verrassingen komen te staan en we alles weten over het heelal.
Ook vroegen we ons af hoe het eigenlijk kwam dat de zon en de maan van op de aarde even groot leken, maar dat de zon zooooveel keer groter is dan de maan. Dankzij enkele pientere leerlingen kwamen we bij de oplossing. Dit komt omdat de zon veel verder staat dan de maan. Wij hebben dan zelf eventjes als 'zon' en 'maan' gespeeld. De resultaten kan je bij de foto's gaan bewonderen.
Dag 2
We zijn vandaag veel te weten gekomen over gebeurtenissen in verband met de ruimte. De eerste maanlanding, de eerste Belg in de ruimte, het eerste wezen in de ruimte, de eerste raket, eerste spaceshuttle en nog zoveel meer. Deze activiteit hebben we afgesloten met een kort filmpje dat ons iets meer vertelde over de ruimte.
Alle planeten staan op verschillende afstanden van de zon. De ene staat verder, maar de andere relatief dicht. Om eens een idee te krijgen over hoe ver de planeten ten opzichte van elkaar zijn, zijn we zelf even planeten geworden. We hebben de afstanden tot de zon eerst omgezet naar meter in plaats van kilometer. Hierna zijn we naar buiten getrokken en zijn we zo gaan staan zodat we op dezelfde afstand stond (alleen op een veel kleinere schaal) als de planeten van de zon staan.
Dag 3
Er werd een oude sleutel in onze klas gevonden! Van wie of wat kan dit zijn? We besloten het te onderzoeken en ontdekten dat de sleutel afkomstig was van oma haar kast. Bij het openen van de kast vonden we verschillende dingen: artikels over astronauten, een zuurstofmasker, astronautenvoeding, een toestel om onze handspieren te trainen enz. Wie heeft de sleutel in onze klas gelegd? Is het Arvid? Of Thuy? Misschien willen ze wel dat wij naar de ruimte trekken om oma te gaan zoeken?
Voor we dit zouden kunnen doen, moesten we wel meer te weten komen over hoe we daar kunnen overleven... We verdeelden ons in groepjes en begonnen elk de artikels te lezen. Nadien hebben we er de belangrijkste dingen die we moeten weten om naar daar te gaan opgeschreven en besproken met de andere leerlingen.
In 1 van de teksten stond er ook iets over fitness in de ruimte. De ruimtevaarders moeten dit doen omdat hun botten brozer en dunner worden en hun spieren slapper. Nu begrepen we ook waarom dat toestel om onze handspieren te trainen in de kast lag. Omdat ruimtefitness toch niet hetzelfde is als fitness hier op aarde, zijn we dit maar eens gaan uittesten. Bekijk zeker de grappige foto's eens! :)
Dag 4
Deze ochtend was er een speciaal interview op de radio. We beluisterden het met de hele klas. Frank De Boosere vertelde dat er verschillende zonnestelsels bestaan met minstens één planeet die net hetzelfde als de aarde zou zijn. Dit wil zeggen dat buitenaards leven mogelijk is! Zouden het ook mensen zijn? Lijken de mensen allemaal op elkaar? Zou er een eigen exemplaar van onszelf daar rondlopen? Maar het zou/zal jaren duren eer we daar zouden aankomen. Moest Toetanchamon 5000 jaar geleden vertrokken zijn naar de ruimte, zou hij nu nog maar een klein percentage van de reis hebben afgelegd. Dus als oma in de ruimte is zullen we er misschien jaren over doen om ze terug te vinden. Hierdoor kwamen we op het idee om een levensboek te maken. Op die manier zou oma ons niet kunnen vergeten. We maakten per leerling een levensboek met tekeningen en foto's die speciale gebeurtenissen weergeven (bv. een geboorte, een verjaardag,...).
De leerlingen trokken nadien naar het rusthuis waar ze samen met de bewoners een levensboek opstelden maar over het leven van de bewoners deze keer. Ze deden dit niet aan de hand van foto's maar de leerlingen tekenden het levensverhaal van de bewoners uit. Nadien bundelden ze dit en werd het afgegeven aan de bewoners als herinnering.
Na de plotse verdwijning van oma vandaag, troffen Arvid en thuy een heleboel vreemde objecten aan bij hen thuis.
Één van deze objecten was een brief geschreven in een vreemde taal. De leerlingen kwamen er al snel achter dat ze deze brief niet konden lezen omdat ze geen vertaalsleutel hadden. Enige tijd geleden was dit hetzelfde geval met het hiërogliefenschrift van de oude Egyptenaren.
Egypte had het ongeluk meerdere malen overheerst te zijn geweest door vreemde volkeren. Toen de Romeinen aan de macht waren en Egypte bij het Romeinse Rijk inlijfden, werd er de Egyptenaren verboden nog Egyptisch te lezen, spreken of schrijven. De enige talen die nog gehanteerd mochten worden, waren het Latijn (de taal van de Romeinen) en het Grieks.
Jaren gingen voorbij en zo kwam het dat niemand nog wist wat die hiërogliefen op alle tempels en graven wouden zeggen. De mensen wisten wel dat het een taal was geweest, maar niemand kende ze nog.
Gelukkig voor ons kwam Napoleon Bonaparte in 1798 op het idee om ook Egypte in zijn rijk in te lijven. Na enige tijd vonden zijn soldaten in een stadje genaamd Rosetta (tegenwoordig El-Rashid genaamd) een grote steen die genoemd werd naar de plaats waar hij werd gevonden: De steen van Rosetta.
Dag 2
Toen de leerlingen deze ochtend de klas binnenkwamen, stond er een vreemde doos in het midden van de klas. In de doos zelf vonden de leerlingen een brief, geschreven in een vreemde taal, samen met een aantal onbekende schriften, waaronder het spijkerschrift, het Russisch, het Grieks, het Arabisch,... De leerlingen vergeleken alle schriften met elkaar om er proberen achter te komen wat er nu precies geschreven stond in de brief. Helaas was er geen enkel schrift dat de oplossing bood, tot één van de leerlingen plots een vertaalsleutel vond in één van de vulpennen, die tevens ook uit de doos kwamen. Samen met de oma's en opa's van WZC Sint-Jozef konden de leerlingen, aan de hand van de vertaalsleutel, de brief ontcijferen. De brief bleek niet zomaar een brief te zijn. Het was een soort van routebeschrijving doorheen de ruimte die best wel eens naar oma zou kunnen leiden. Of we oma inderdaad zullen vinden aan het einde van de weg, dat zullen we morgen te weten komen...
Vandaag was het een stralende dag! De leerlingen hebben deze voormiddag volop genoten van de nieuwe lessen die ze kregen. Tijdens deze lessen komen de leerlingen mondig uit de hoek wat soms tot grappige momenten kon leiden. Hier volgen er een paar quotes van de dag:
* "Daar zit een intergalactische spin in die doos." * Sverre: "Dat is een pukkelschrift" (Ze zag een afbeelding van braille.) * "Meester Steven mogen ze niet ontvoeren, die is leuk!" * "Juf Eveline is een alien." * Lisa en de anderen: "Zie je wel, oma is zelf een alien! Het staat daar!" (Ze zag het staan op de themawand in de hal van het rusthuis.) * "De doos is besmet met intergalactische straling."
Dag 3 Gisteren hebben we een brief ontcijferd die Arvid en Thuy bij oma thuis hadden gevonden. Dat bleek een routebeschrijving te zijn doorheen de ruimte die ons wel eens tot bij oma zou kunnen leiden. Vandaag hebben we over de ruimte geleerd en over de planeten van ons zonnestelsel zoals Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Tevens leerden we dat ook sterren kunnen sterven. Zo een ster die sterft noemen we een pulsar. Een ster sterft echter niet zonder een spoor achter te laten. Wanneer een ster sterft, dan gaat dit gepaard met een enorme knal en komt er een enorme hoeveelheid energie vrij in het heelal, waardoor er een zwart gat ontstaat, die alles in zijn buurt opslorpt. Om zich voor te bereiden op de reis door het heelal, die de leerlingen zullen moeten maken, hebben we heel de route nagebouwd in de klas. In de namiddag hebben de leerlingen dan gewoon terug les gekregen van Juf Eveline, met hun hoofd tussen planeten en ruimtewezens.
Dag 4
Vandaag hebben de leerlingen gewerkt rond de ruimte en het heelal. Het ging vooral over wat de leerlingen zelf zouden willen zien/meemaken in de ruimte. De leerlingen slagen erin allerlei figuren uit te beelden en er geluiden bij te verzinnen. Achteraf hebben de leerlingen zelf een toneeltje voorbereid. Hierin werden de geluiden en voorwerpen nogmaals verwerkt. Daarna hebben ook wij, de leerkrachten, zich van hun beste kant laten zien en zelf een toneeltje voorgebracht.
Maandagochtend is er iets vreemds gebeurd! Oma is verdwenen ... Is ze ontvoerd door aliens? Of misschien is ze zelf een alien? Is ze op zoek naar Arvids ouders???...
Samen met de leerlingen, de bejaarden en de studenten leerkracht lager onderwijs gaan we op zoek naar oplossingen om oma terug te vinden.
De bedenksels, de strategieën, de ontdekkingen die de leerlingen hebben gedaan deze week komen binnenkort op onze site. Dan kan je een kijkje nemen wat de leerlingen te weten zijn gekomen. Op die manier ontdek je misschien informatie die heel belangrijk kan zijn!
Spannend, vind je niet?!
Tijdens de hele week worden ook foto's genomen. De link van de website waar alle fotoalbums staan, vind je bij elke berichtje van de klas op deze site. Ga gerust eens een kijkje nemen!
Wij zijn de tweedejaarsstudenten leerkracht lager onderwijs van de Erasmushogeschool Brussel, 17 zeer ge-motiveerde studenten die een spetterende week voorzien hebben voor de leerlingen en de bewoners.
Wij hopen u te mogen verwelkomen op onze voorstelling!
Tot dan!
Wat is De BeZoeker?
De BeZoeker is een project georganiseerd door tweedejaarsstudenten van de opleiding leraar lager onderwijs van de Eramushoge-school Brussel. Het is een fascinerend ver-haal van een elfjarige jongen genaamd Arvid met een grote interesse voor de ruimte en buitenaardse wezens. Samen met zijn zus woont hij bij zijn oma. Op een dag komt hij samen met zijn zus thuis van school, maar deze keer staat oma hen niet op te wachten. Waar is oma? Wat zijn die spullen op ta-fel?...
Waarom?
Dit project wil banden tussen jong en oud aanhalen, de generatiekloof ver-kleinen, zorgen voor unieke leermomenten en onvergetelijke vriendschappen. Dit is een unieke kans om kennis te maken met werken over de generaties heen, een rijkdom die wij, onderwijzers in spé niet alleen meenemen naar on-ze toekomstige werkvloer maar die we ook willen delen met de buitenwereld!
Voor het volledige programma van ons project, kan u terecht in onze agenda op deze blog