Inhoud blog
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Weekverloop
  • Wat is er gebeurd?
    Categorieën
  • 4de leerjaar A (1)
  • 4de leerjaar B (1)
  • 5de leerjaar (1)
  • 6de leerjaar (1)
  • Rondvraag / Poll
    Wat is er met oma gebeurt?
    Oma is ontvoerd
    Oma is vermoord
    Oma is een alien
    Oma is verdwaald
    Bekijk resultaat

    De BeZoeker
    Intergenerationeel project
    30-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekverloop

    Dag 1

    Na de plotse verdwijning van oma vandaag, troffen Arvid en thuy een heleboel vreemde objecten aan bij hen thuis.

    Één van deze objecten was een brief geschreven in een vreemde taal. De leerlingen kwamen er al snel achter dat ze deze brief niet konden lezen omdat ze geen vertaalsleutel hadden.
    Enige tijd geleden was dit hetzelfde geval met het hiërogliefenschrift van de oude Egyptenaren.

    Egypte had het ongeluk meerdere malen overheerst te zijn geweest door vreemde volkeren. Toen de Romeinen aan de macht waren en Egypte bij het Romeinse Rijk inlijfden, werd er de Egyptenaren verboden nog Egyptisch te lezen, spreken of schrijven. De enige talen die nog gehanteerd mochten worden, waren het Latijn (de taal van de Romeinen) en het Grieks.

    Jaren gingen voorbij en zo kwam het dat niemand nog wist wat die hiërogliefen op alle tempels en graven wouden zeggen. De mensen wisten wel dat het een taal was geweest, maar niemand kende ze nog.

    Gelukkig voor ons kwam Napoleon Bonaparte in 1798 op het idee om ook Egypte in zijn rijk in te lijven. Na enige tijd vonden zijn soldaten in een stadje genaamd Rosetta (tegenwoordig El-Rashid genaamd) een grote steen die genoemd werd naar de plaats waar hij werd gevonden: De steen van Rosetta. 

    Dag 2

    Toen de leerlingen deze ochtend de klas binnenkwamen, stond er een vreemde doos in het midden van de klas. In de doos zelf vonden de leerlingen een brief, geschreven in een vreemde taal, samen met een aantal onbekende schriften, waaronder het spijkerschrift, het Russisch, het Grieks, het Arabisch,... De leerlingen vergeleken alle schriften met elkaar om er proberen achter te komen wat er nu precies geschreven stond in de brief. Helaas was er geen enkel schrift dat de oplossing bood, tot één van de leerlingen plots een vertaalsleutel vond in één van de vulpennen, die tevens ook uit de doos kwamen.
    Samen met de oma's en opa's van WZC Sint-Jozef konden de leerlingen, aan de hand van de vertaalsleutel, de brief ontcijferen.
    De brief bleek niet zomaar een brief te zijn. Het was een soort van routebeschrijving doorheen de ruimte die best wel eens naar oma zou kunnen leiden. Of we oma inderdaad zullen vinden aan het einde van de weg, dat zullen we morgen te weten komen...

    Vandaag was het een stralende dag! De leerlingen hebben deze voormiddag volop genoten van de nieuwe lessen die ze kregen. Tijdens deze lessen komen de leerlingen mondig uit de hoek wat soms tot grappige momenten kon leiden. Hier volgen er een paar quotes van de dag: 

    * "Daar zit een intergalactische spin in die doos."
    * Sverre: "Dat is een pukkelschrift" (Ze zag een afbeelding van braille.)
    * "Meester Steven mogen ze niet ontvoeren, die is leuk!"
    * "Juf Eveline is een alien."
    * Lisa en de anderen: "Zie je wel, oma is zelf een alien! Het staat daar!" (Ze zag het staan op de themawand in de hal van het rusthuis.)
    * "De doos is besmet met intergalactische straling."



    Dag 3
    Gisteren hebben we een brief ontcijferd die Arvid en Thuy bij oma thuis hadden gevonden. Dat bleek een routebeschrijving te zijn doorheen de ruimte die ons wel eens tot bij oma zou kunnen leiden.  Vandaag hebben we over de ruimte geleerd en over de planeten van ons zonnestelsel zoals Mercurius, Venus, Aarde, Mars,… Tevens leerden  we dat ook sterren kunnen sterven. Zo een ster die sterft noemen we een pulsar. Een ster sterft echter niet zonder een spoor achter te laten. Wanneer een ster sterft, dan gaat dit gepaard met een enorme knal en komt er een enorme hoeveelheid energie vrij in het heelal, waardoor er een zwart gat ontstaat, die alles in zijn buurt opslorpt. Om zich voor te bereiden op de reis door het heelal, die de leerlingen zullen moeten maken, hebben we heel de route nagebouwd in de klas. In de namiddag hebben de leerlingen dan gewoon terug les gekregen van Juf Eveline, met hun hoofd tussen planeten en ruimtewezens.


    Dag 4

    Vandaag hebben de leerlingen gewerkt rond de ruimte en het heelal. Het ging vooral over wat de leerlingen zelf zouden willen zien/meemaken in de ruimte. De leerlingen slagen erin allerlei figuren uit te beelden en er geluiden bij te verzinnen. Achteraf hebben de leerlingen zelf een toneeltje voorbereid. Hierin werden de geluiden en voorwerpen nogmaals verwerkt. Daarna hebben ook wij, de leerkrachten, zich van hun beste kant laten zien en zelf een toneeltje voorgebracht.


    Voor alle foto's, klik hier: 
     https://www.facebook.com/media/set/?set=a.345749302144639.101747.345580622161507&type=1

    30-03-2012 om 16:59 geschreven door Erasmus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:4de leerjaar B


    Foto

    agenda

    Activiteiten intergenerationeel project



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs