Dag 1 Tijdens de les WO hebben we samen met de leerlingen verschillende media onderzocht waarop oma eventueel informatie zou kunnen opgeslagen hebben. Bv. diskette, cd-rom, USB,... Welke media bestonden al in de tijd van oma? Hoe wordt her gebruikt? Kan je deze media nu nog steeds kopen?...
Dag 2
Vandaag zijn we begonnen met een les wiskunde. Toen de kinderen binnenkwamen was de klas helemaal overhoop. De stoelen lagen op de banken en ze konden niet onmiddelijk gaan zitten. Toen ze aan het opruimen waren, ontdekten ze een gecodeerde brief. Die zou ons wel eens kunnen helpen in de zoektocht naar oma! We leerden hen aan hoe we binaire codes kunnen decoderen. We ontdekten dan dat de code stond voor een getal. Met dat getal konden we een slot openmaken van het van het dagboek van oma. Tijdens de les Nederlands bekeken we de prenten die oma zelf had getekend. We vroegen de leerlingen om eens te recontrueren wat oma bedoelde met al die tekeningen. Na een tijdje ontstonden er een heleboel leuke verhalen.
Dag 3 Vandaag zijn de jongens en meisjes van het 4de leerjaar geschrokken van een vreemd gebonk op de deur. Toen we in de gang keken zagen we niemand... wel vonden we een papier met rare tekens.
Deze tekens waren een soort morse. We hebben ze kunnen ontcijferen en op het blad stond "elektriciteitsignaal". Het gebonk op de deur wou blijkbaar hetzelfde zeggen, de morse tekens werden omgezet in geluid. Omdat we dachten dat deze brief misschien een tip van oma was hebben we zelf een brief opgesteld in deze tekens. Nadien hebben we onze oproep ook doorgeseind via geluid, eerst met onze voeten en dan door te klappen. Maar misschien kunnen we dat ook nog op andere manieren doen? Morgen ontdekken we misschien meer. We houden jullie op de hoogte!
Dag 4
Deze morgen was er speciaal nieuws! In de krant stond er een artikel over planeten, dat er meerdere planeten zijn zoals de aarde. Dus buitenaards leven is zeker mogelijk!!!
Nadien hebben we een elektro gemaakt, dit spel hebben we daarna gespeeld met de omas en opas. Links stonden er vragen, rechts de antwoorden. We moesten dus de vraag met het juiste antwoord verbinden en dan ging er een lampje branden.
Wanneer we een elektro hadden opgelost kregen we een onderdeel van een elektrisch circuit. Op het einde hebben we dan een apparaat gemaakt om contact te maken met oma. Met onze lampjes hebben we de zin Oma, waar ben je? doorgeseind.
We wachten natuurlijk op een antwoord!
Voor alle foto's, klik hier: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.345743595478543.101743.345580622161507&type=3