Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
07-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goed weer!

Aangenaam fietsweer vandaag, niet erg warm en wisselend bewolkt maar dus aangenaam om te fietsen.
Trondheim heeft me gisteren nog een behoorlijk feestelijke verjaardag bezorgd, met op verscheidene plaatsen allerhande muziek en een gezellige drukte die een bijna zomerse sfeer had.
Bij het verlaten van de stad heeft ze me echter even in de steek gelaten. De voorziene weg ging door een tunnel die verboden terein was voor fietsers en voetgangers, ze zeggen er dan wel niet bij hoe die aan de andere kant moeten geraken en als een mens dan de verkeerde optie neemt dan klimt hij enkele kilometers de berg op om die langs dezelfde weg weer af te komen om toch maar de andere optie te nemen.
Eenmaal goed op weg ging het westelijk richting ferrie om de fjord over te steken en dezelfde fjord een stukje in oosrtelijke richting terug te volgen en zo dus na 2,5 uur eigenlijk Trondheim terug te passeren.
Dan ging het landinwaarts en dus weer even klimmen. Nog even meegefietst met een Noorse wielertoerist (of hij met mij) die me in de beklimming inhaalde. Er wordt overigens, ondanks het terein, behoorlijk wat gefietst in Noorwegen. Misschien iets meer mountainbike maar ook de koersfiets kom je regelmatig tegen. De Noren zijn, gemiddeld genomen, best wel een aktief en outdoor volk.
Bijna bovengekomen ging mijn weg dan rechts af (op de rustige Rv 720) om, eerst op enige afstand en een iets hoger gelegen weg, langs een grote meer. Schitterende uitzichten heb ik hier gehad. Daarna was het even dalen, waarbij ik een tijdje op gelijk niveau langs het meer ging en een erg mooi piknik plaatsje vond. Dan ging het een tijdje door een vallei verder naar beneden om bij een uitloper van een fjord uit te komen, 22 Km heb ik langs deze uitloper gefietst om bij de grote fjord uit te komen. Het nadeel van de rust op de Rv 720 is dat er ook geen campings langs liggen. Ik had gehoopt om wel iets tegen te komen maar negatief. Uiteindelijk kwam ik Follafoss waar een mooi voetbalveld lag met bijhorende kleedkamer. Even verder stonden enkele mannen een babbeltje te slaan en ik vroeg hen of zij de verantwoordelijke van het voetbalveld kenden om de vragen om er te kamperen en gebruik te mogen maken van de toiletten. Ze verwezen mij echter door naar een kleine "marina" waar ik een toilet, water en zowaar een stopcontact vond. En zo verblijf ik dus vanavond op mijn eerste "niet officiele" camping en ben ik dus nog eens met mijn campingbrander bezig.
Km vandaag: 106
Km totaal: 2749
Ik beloof dat de volgende ritten terug korter zullen zijn, daar zijn  ook meer faciliteiten.











07-06-2009, 18:46 geschreven door Danny  
06-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gelukkige verjaardag
Een vroege blog vandaag maar fietsen staat vandaag toch niet op het programma en de bibliotheek, waar ik een goede "free"-verbinding heb sluit redelijk vroeg 's zaterdags.
Om te beginnen een gelukkige verjaardag aan "Papa Star" en dus ook een beetje aan mezelf. Voor degenen die het nog niet wisten, Dirk en ik zijn een tweeling van verschillende ouders. Bij de geboorte gescheiden door zo'n dikke 150 Km, hij ergens in het verre West-Vlaanderen en ik in de stille Kempen. Om elkaar dan zo'n 40 jaar later te vinden op het bureel informatica van het, toen nog, 98 Bn Log in Ieper. Ikzelf ben mijn verjaardag gisteren al een beetje beginnen vieren met een etentje bij de Vietnamees, naast het noorden is het verre oosten mijn geliefde reisbestemming, en zo dadelijk ga ik nog eens terug voor een échte kippen-noodle-soep in plaats van de instant pakjes die ik zelf nogal eens maak aan het einde van een rit. En ook de lokale bevolking viert mee met mij met verscheidene optredens vandaag, schijnbaar is het hier vandaag muziek-dag. Op de eerste foto een bloemetje voor de jarige(n).
Het schijnt druk te gaan worden op het fietspad naar het hoge noorden. Gisteren nog een interessante ontmoeting gehad met een Fransman. Hij is op 3 maart vertrokken vanuit Grenoble en eveneens onderweg naar Noordkaap om dan via een lange omweg terug te keren. Hij heeft een jaar gepland om onderweg te zijn en kampeert hier "wild", in Scandinavia officieel toegestaan maar ik weet niet of dit ook geld voor het park waarin hij hier scheen te willen kamperen. Hij heeft ook aangeboden om een eindje samen te fietsen maar ik houd nogal aan mijn bewegingsvrijheid dus heb ik hiervoor bedankt.
En bij terugkomst in de herberg bleek daar een Duitse fietser te logeren die eveneens onderweg scheen te zijn naar het noorden, ik heb geprobeerd om kontakt te leggen maar hij leek nogal afwezig dus heb ik het maar opgegeven.
Dan Trondheim:
Het is pas mijn tweede bezoek aan de stad, na 1991, en de hernieuwde kennismaking bevalt me wel. Tijdens één van mijn motorreizen ben ik hier gepasseerd maar vond het nogal druk en moeilijk om betaalbaar logement te vinden en ben toen doorgereden, met de fiets is het wel iets makelijker zoeken dan met de motor.
Trondheim is eigenlijk de historische hoofdstad van Noorwegen. Het heeft nog steeds een koninklijke residentie, het grootste houten gebouw van het land maar momenteel grotendeels ingepakt voor restoratie, en ook de koningen worden nog hier in de kathedraal gekroond, de laatste keer in 1991 net voor mijn eerste bezoek toen de huidige koning gekroond werd.
Trondheim is eveneens een grote pelgrimstad vanwege St Olav, in Noorwegen is de St Olavs route zowat gelijk aan de Compostella weg bij ons.
Nog enkel cijfers: in Trondheim valt gemiddeld op 200 dagen per jaar neerslag en het is 70 á 100 dagen per jaar bedekt door sneeuw (op zeeniveau dus).
En afstanden: volgens de gegevens van de toeristische dienst is het van hier 1153 Km naar Tromso en 1624 Km naar Noordkaap, dit is dan waarschijnlijk via de E6 die ik pas helemaal op het einde zal aandoen.
Overigens is me door de lokale Frank Deboosere 2 dagen goed weer beloofd.









06-06-2009, 12:10 geschreven door Danny  
05-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grijs en koud
Grijs en koud vandaag maar niet nat.
Eerst wil ik echter nog even doorgaan over gisteren.
Ik heb al enkele keren geschreven over "het keukentje", daarom even iets meer uitleg. Meestal (zoals gisteren) is dit slechts een lokaaltje met een afwasbak en een werktafel met een elektrische kookplaat met twee elementen. Soms (zoals eergisteren) is het een volledig, verwarmde, uitgeruste keuken, inclusief elektrisch fornuis met oven en ijskast. Voor mij maakt dit niet veel uit, ik gebruik sowieso slechts een van de kookelementen. Wel is het voor mij, vooral bij slecht weer, een plaats waar ik een beetje comfortabeler zit dan in mijn tentje en waar ik electriciteit vind om mijn blog te doen.
Ten tweede wil ik nog even terugkomen op die, vermeende, verkeerde beslissingen van gisteren. Misschien was het niet duidelijk maar dit sloeg op de beslissing om niet in Vormstad te blijven maar door te gaan, de beslissing om niet landinwaarts te gaan klimmen, de beslissing om "spook"campings na te jagen terwijl ik vrij grote zekerheid had over een camping enkele kilometers verderop, ... . Toen gisteravond na het eten en afwas echter de zon weer even scheen en ik de foto's voor vandaag kon schieten (de foto's van vandaag zijn dus eigenlijk allemaal van gisterenavond), toen wist ik dat al die beslissingen nog zo verkeerd niet geweest waren.
Bovendien liep er langs de camping een bewegwijzerde fietsroute naar Trondheim, wat het leven vandaag toch enigzins simpeler maakte. De route bracht me, langs de kleinere, rustigere wegen, rechtstreeks tot in het centrum. Even voor twaalf was ik in Trondheim en een half uurtje later zat ik op mijn kamer in de herberg. Verder valt er over de rit van vandaag weinig te vertellen. Even klimmen vandaag, niets in vergelijking met de eerste twee weken maar toch telkens een extra inspanningetje. Verder vandaag ook weer die pittige noorderwind die het weer pittig koud maakte maar die ik vandaag vooral van opzij had omdat ik oostwaarts ging richting Trondheim.
Trondheim is toch een merkteken op deze trip, voor mij betekent dit het einde van Zuid-Noorwegen. Nog niet echt het begin van het noorden maar toch al het einde van het zuiden.
Km vandaag: 40
Km totaal: 2643









05-06-2009, 16:08 geschreven door Danny  
04-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.consequent de verkeerde beslissingen (?)
Wat het weer betreft: weer hetzelfde weer, zij het misschien iets minder nat en zeker iets minder koud.
Gisteren na het eten ondanks de lichte regen toch nog even gaan wandelen, even gaan kijken naar de mannen waarvoor het nog niet nat genoeg is. Er lopen er hier zo veel rond.
Dan de rit van vandaag. Ik heb vandaag de fjorden even achtergelaten en ben vertrokken door een vrij brede vallei met veel bos, boerderijen en weiden. De eerste 30 Km waren vrij vlak. Daarna begon de vallei toch stilletjes aan te klimmen (ik volgde de rivier stroom opwaarts) om tuiteindelijk net boven de 300 meter de passage naar een andere vallei te maken. Hier volgde een heel rustige afdaling (deze rivier dus stroom afwaarts), die ondanks het koude weer toch nog aangenaam te doen was.
Zo kwam ik na 69 Km op een camping langs een rivier in Vormstad terecht. Ik geloof dat ik hier de enige was zonder visstok. De prijs van de camping was niet abnormaal. Dat er voor een warme douche moet bijbetaald worden (via een muntenautomaat) is in Scandinavie ook normaal maar de tijd die je hier voor je 10 Kr kreeg was wel heel kort. En een keukentje dat al op elke andere camping in Noorwegen (ook degene die maar half zoveel als deze kosten) aanwezig geweest is en waaraan ik ondertussen zo gehecht geraakt ben, dat was hier niet aanwezig. Hoe langer ik hier rond liep hoe minder goed ik me er voelde, hier moest werkelijk voor alles munten gebruikt worden. Dus, met het gedacht dat er in de buurt wel andere en betere zouden zijn, ben ik mijn geld gaan terug vragen, heb mijn boeltje terug ingepakt en ben verder gereden.
De volgende beslissing was dan langs waar, ik had meerdere opties. Om de drukke E 39 te vermijden was ik van plan geweest om meer land inwaarts te rijden, waar ik misschien ook wel iets zekerder van camping was, maar met het huidige weer leek me dat niet aangenaam meer. Dus toch maar dichter richting kust rijden.
Nadat ik, een 10 Km verder, op een wegwijzer een dorpje met camping aangeduid zag staan verliet ik de hoofdweg. Een eind verder, al door het dorpje, was er nog slechts sprake van een hotel en dit bleek overigens al een volgende plaatsje. Terug dus en bij het volgende kruispunt stonden dorp en camping weer op de wegwijzer in de richting waar ik vandaan kwamen dus niets gezien had. Nadat ik al aan enkele personen, zonder succes, info gevraagd had werd ik uiteindelijk teruggestuurd naar dat kruispunt en dan verder in een derde richting. Hier vond ik inderdaad een camping waar nog een papier hing met de mededeling dat de camping gesloten was tot 1 juni ... en schijnbaar ook daarna, alle deuren gesloten.
Terug naar de hoofdweg dus en verder. Uiteindelijk kwam ik op een camping terecht in Viggja (even voorbij Orkanger), die al niet veel meer service levert dan de vorige. Maar mijn keukentje, met elektriciteit voor de blog, is er wel.
Al bij al heb ik er na de eerste camping nog bijna 30 Km bijgedaan. Nu, het gevolg is ook wel dat ik morgen een stuk vroeger in Trondheim zal zijn.
Km vandaag: 98
Km totaal: 2603







04-06-2009, 18:12 geschreven door Danny  
03-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grijs, koud, nat (part 2)
Het begon vanmorgen al met een slecht teken, ik kon op de bergen rondom mij, op een niet eens zo grote hoogte, duidelijk een laagje verse sneeuw herkennen.
Het goede nieuws vanmorgen was dat ik het ontbijt dat ik in Andalsnes niet kon krijgen hier wel kreeg, het heeft me gesmaakt.
En dan omstreeks het gebruikelijke uur vertrokken. Bleek al snel dat de elementen van gisteren vandaag nog versterking gekregen hadden van een pitige noorderwind, die het écht berekoud maakte. Toch wist er zich zo af en toe een opklaring tussen te wringen, alleen waren ze vandaag niet stevig genoeg om me echt op te warmen.
Het begon vanmorgen langs de andere kant van de fjord verder. Door enkele tunnels, die in tegenstelling tot wat ik eerder vertelde eigenlijk best warm en droog en niet eens zo donker zijn. Een uitzicht heb je er natuurlijk niet.
Dan moest het weer even overland, klimmen tot zo'n 150 meter (gelukkig niet al te hoog vandaag), naar een volgende fjord. Die fjord moest ik uiteindelijk oversteken.
Op de overzet aan de praat geraakt met een Noor die nogal geïnteresseerd was in mijn tocht. Hij had zelf in de jaren negentig 4x deelgenomen aan de befaamde Trondheim - Oslo fietswedstrijd. Hij wist me ook te vertellen dat de buitentermometer van zijn auto 5° aangaf, dat was op de middag.
Na de oversteek ging het terug landinwaarts, terug over zo'n 150 meter. Toen de gelegenheid zich voor deed om nog wat inkopen te doen en even verder op een camping te gaan beslistte ik dat, hoewel de opklaring zich iets sneller schenen op te volgen, het gezien de omstandigheden genoeg geweest was voor vandaag. En zo kampeer ik dus in Surnadal.
En wat doet een mens dan als hij zijn inkopen gedaan heeft, zijn tentje geïnstalleerd, zijn noodle-soepje gegeten (in een lekker warm keukentje) en lekker gedoucht heeft? Hij kruipt in zijn tentje in zijn slaapzak en wacht op de volgende opklaring om even een wandelingetje te maken ... en hij wacht, en wacht, en ... tot het uiteindelijk blog-tijd is. Gelukkig in dat warme keukentje met een tas koffie en een koekje.
Als de omstandigheden zich morgen herhalen kom ik misschien toch niet vroegtijdig in Trondheim.
Km vandaag: 46
Km totaal: 2505









03-06-2009, 16:54 geschreven door Danny  
02-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grijs, koud, nat
Mijn gevreesde verwachting van gisteren is uitgekomen, vanmorgen weer wakker geworden met het geluid van regen op de tentzeil.
Toen ik een tijdje later echter opstond bleek er een blauwe lucht te staan, dit was echter slechts een korte opklaring. Bij het vertrek regende het alweer. Mijn eerste stop was na 400 meter bij de mini-markt om eindelijk de nodige voedselvoorraden aan te vullen, inclusief het ontbijt van vanmorgen.
Daarna ging het dus, zoals gisteren reeds gezegd, voor een 15 Km landinwaarts en ... landinwaarts betekent dus klimmen. In eerste instantie ging het nog erg rustig tot bijna 200 meter hoog maar dan kwam plots weer de 10% om door te stoten naar iets boven de 500 meter en daar volgde direkt een gelijkaardige afdaling, die uiteraard weer nat en dus koud was.
Bijna beneden zag ik plots het einde van de donkere wolk naderen. Het was slechts een tijdelijke opklaring maar wel lang genoeg om beneden gekomen in een zonnetje te kunnen pikniken en een ietsje opdrogen.
Daarna ging het verder langs de fjord, een zij-arm van degene die ik vanmorgen verlaten had en waar ik uiteindelijk terug zou op uitkomen.
Langs die fjord ging het toch nog eens op en af naar boven de 100 meter en ook bij een kleine oversteek naar een andere fjord volgde nog eens zo'n klimmetje, zodat ik op deze als vlakker aangekondigde rit toch nog een 900 hoogte-meters verzamelde (en die ook terug daalde aangezien start en aankomst aan een fjord lagen).
Zo kwam ik uiteindelijk terecht in de herberg in Sunndalsora, waar mijn bed eigenlijk een volledige hut is voor dezelfde prijs.
Op de receptie zag ik ook de weersvoorspelling voor de volgende dagen liggen ... meer van hetzelfde.
Vanavond zit ik alleszins warm en droog en morgen zien we wel weer verder.
Opmerking bij de eerste foto: dit geldt ook voor fietsers.
Km vandaag: 70
Km totaal: 2459







02-06-2009, 17:31 geschreven door Danny  
01-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een koude douche
Mijn kamergenoot was vrij laat terug gisteren. Negen uur had hij nodig gehad om zijn vertrekpunt te bereiken, een keer verloren gelopen en veel door de sneeuw moeten ploeteren, ... op goed één minuut stond hij terug beneden.
Nu, veel zorgen om voor het donker terug te zijn moest hij zich toch niet maken, de zon gaat hier nog wel onder maar donker wordt het al een tijdje niet meer. Dit maakt inslapen niet altijd makkelijk natuurlijk.
Vanmorgen zag het er naar uit dat mijn goed-weer-coupones opgebruikt waren, we waren terug bij kil en grijs. Maar dan toont het Noorse weer nog eens zijn wisselvalligheid, tussen de eerste twee foto's zitten ongeveer 15 Km of nog geen uurtje fietsen. Ondertussen is het echter weer tamelijk aan het dicht trekken en ik vrees voor morgen. Vandaag alvast nog een aangename fietsdag gehad, voor een vrij korte en rustige rit.
Vanmorgen dus Andalsnes verlaten, de eerste foto toont het zicht op Andalsnes na 12 Km fietsen. Dit is een van de gevolgen van fietsen in de fjorden, je kan soms een heel eind fietsen en uiteindelijk praktisch niets verder gekomen zijn.
Even later ging het even een bergje over, slechts een 100 meter hoog om aan een andere fjord te komen. Langs deze fjord ben ik dan verder blijven fietsen tot waar de weg voor de volgende 15 Km land inwaarts draait. Omdat ik weinig vertouwen had in de overnachtingsmogelijkheden die 15 Km heb ik beslist om er op dat punt, na een toch wel vrij korte rit, een eind aan te maken voor vandaag. En zo komt het dat ik kampeer in het (erg) kleine plaatsje Vistdal. Naast de camping is hier even verder nog een benzinestation en een minimarkt. Vooral dat laatste is erg handig voor morgen. Ook op pinkstermaandag is hier alles dicht en mijn ontbijt middelen zijn zowat opgebruikt, maar dat kan dus morgen direkt opgelost worden.
Na het opstellen van mijn tentje volgde dan een koude douche, letterlijk. Warme douches op Scandinavische campings werken op munten, in Noorwegen meestal op 10 Kr muntstukken maar soms ook nog op 5 Kr stukken, zoals hier, en laat ik deze laatste nu net niet meer op zak hebben. Bovendien is dit één van die campings zonder receptie, waar je je gewoon installeert en er later iemand langs komt om te ontvangen. En aangezien al de rest gesloten is en er voorlopig slechts één caravan staat (waarvan de bewoners de camping net verlaten hadden) kon ik dus ook nergens klein geld wisselen dus bleef enkel een koude douche over. Er is wel vloerverwarming dus koude voeten krijg je er niet.
Ik hoop dat de fjorden foto's jullie niet gaan vervelen want daar draait het dus, letterlijk en figuurlijk, rond de volgende dagen.
Km vandaag: 59
Km totaal: 2389







01-06-2009, 15:19 geschreven door Danny  
31-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een maand onderweg
Vandaag niet veel gedaan.
Vanmorgen een room-mate gekregen, die kerel is naar hier gekomen om een berg op te wandelen tot een 1000 meter hoog en ... er dan af te springen. Een Base-jumper dus. Gisteren na mijn afdaling van Trollstigen ook een van die gasten zien neerkomen.
Na de gebruikelijke karweitjes vanmorgen ben ik dan naar het stadje gewandeld voor de gebruikelijke culinaire traktaties. Bleek het stadje ineens vol toeristen te lopen, er was schijnbaar een bootje aangemeerd. Nu is Andalsnes op pinksterzondag niet echt de meest spectaculaire plaats om te bezoeken maar de souvenirshop en het restaurant op de kade waren open, en verder konden ze eens door het stadje wandelen.
Verder op deze rustdag de kans om eens terug te blikken op de afgelopen maand, het lijkt al een eeuwigheid geleden dat ik langs dat kleine weggetje door de bossen de Nederlandse grens overstak. Er is al zoveel gepasseerd sindsdien.
België en Nederland zijn tamelijk in transit voorbij gegaan.
Duitsland en, vooral, Denemarken: kil en winderig maar meestal aangenaam om te fietsen en interessant.
Noorwegen: lastig, nat en koud maar onwaarschijnlijk mooi. Praktisch alles op deze route dusver heb ik al eens gedaan op één of andere van mijn motorreizen door Noorwegen maar met de fiets en twee á drie maanden vroeger op het jaar ... een wereld van verschil. Die vroege afreis maakte het begin van Noorwegen misschien iets moeilijker maar het is ook hierdoor dat het zo ongelooflijk schitterend geweest is tot dusver.
Wat de kilometers betreft: met 2330 kilometer in een maand heb ik over het geheel gezien zeker nog een marge op het schema.
En, vanwege mijn loopbaan onderbreking ook niet onbelangrijk, het budget blijft tot nu toe ook behoorlijk binnen mijn gestelde marge.
Ook een beetje vooruit gekeken vandaag. Na 2 behoorlijk zware weken heb ik het moeilijkste voorlopig achter de rug. De volgende week volgen enkele vlakkere en kortere ritten. Ik had geschat om op 3 weken van Kristiansand tot Trondheim te rijden en het ziet er naar uit dat ik een dag of wat vroeger zal zijn. Misschien neem ik een extra dag sightseeing in Trondheim.
Ik verwacht dat ik er dan nog eens 3 weken zal over doen om Tromso te bereiken en dan ergens begin juli op de Noordkaap te staan. Het is voorzien dat de heenweg iets langer duurt dan de terugweg omdat die laatste iets korter en iets minder moeilijk zou moeten zijn.
Omdat ik vandaag niet veel gedaan heb, heb ik er nog enkele foto's van gisteren met wel water en sneeuw bijgedaan.









31-05-2009, 16:33 geschreven door Danny  
30-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schitterend weer vandaag
Het was schitterend weer en weer schitterend vandaag.
Het begon vanmorgen met het ontwaken met de zon op de tent, eens wat anders dan regendruppels. Verder een hele dag een schitterend blauwe hemel zonder een wolkje aan de lucht. Ik heb op een bepaald moment zelfs, en deze keer letterlijk, de mouwen opgestroopt en bovendien heb ik vandaag eindelijk die zonecreme, die ik al 30 dagen elke dag in en uit pak om alles degelijk in de tassen te puzelen, gebruikt.
Van de rit voor vandaag heb ik gisteren gezgd dat ze wat gewoner zou zijn, dat wil daarom dus niet zeggen dat ze simpel was.
Het begon direkt met een overzet, die vertrok net buiten de camping. Aan de overkant nog een 6 Km langs de fjord. Daarna begon een heel rustige klim die tegen het einde toe wel iets steviger werd en die me uitzeindelijk na 31 Km klimmen tot 860 meter hoogte bracht. Daar begon direkt een stevige afdaling, met inbegrip van de befaamde Trollstigen. Wat ik op 31 Km gewonnen had in hoogte was ik op 10 Km weer kwijt.
Dan ging het rustig verder door de vallei tot Andalsnes waar ik dus de volgende 2 nachten in herberg zit. Een van de redenen om in Andalsnes te verblijven was omdat de herberg de reputatie had om het beste ontbijtbuffet van Noorwegen voor te schotelen en 15 jaar geleden was dit ook nog zo, nu niet dus. De herberg opent pas officieel voor individuelen op 1 juni (maandag dus) en tot dan kan je wel een plaatsje krijgen in één van de bijgebouwen maar wordt er dus géén ontbijt geleverd. Bovendien heb ik moeten vaststellen dat ze hier geen pinkstermaandag hebben (denk ik toch) maar alleszins wel pinksteravond en dat de supermarkten, die normaal tot zowat 9 uur open zijn, vervroegd sluiten om 4 uur. Nu zal ik wel geen honger lijden, ik heb nog wel wat vooraad en heb ook nog wat kunnen aanvullen in de shop van het tankstation maar een leuke verrassing was het niet.
Vanwege het goede weer heb ik vandaag een "geen water en sneeuw (van dicht bij) op de foto's dag".
Km vandaag: 64
Km totaal: 2330









30-05-2009, 17:48 geschreven door Danny  
29-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iets minder zwaar, iets minder schitterend
Iets minder zwaar,
betekend in ieder geval niet dat het niet zwaar was. Het was alleen niet zo zwaar als voorzien.
Bij het vertrek vanmorgen had ik nog een opwarmertje van 6 Km voor ik eraan mocht beginnen, de grote klim. Na 15 Km kwam het slechte nieuws, de oude Strynefjellsweg (258) die ik wou nemen was nog niet open. Dit is nochtans geen by-pasje maar een serieuze weg, hij was nog wel open tot aan het ski-station maar verder ging niet. Noodgedwongen dus de nieuwe route genomen, inclusief zijn 11 Km tunnels. Hier komt dus het minder zware, ten eerste kon ik niet over de Strynefjell zoals voorzien en die langs de oude route (logisch) een stuk zwaarder is. Ten tweede is de nieuwe route een stuk korter. Nietemin mocht ik toch weer klimmen tot boven de 1000 meter.
Dan volgde weer een spectaculaire afdaling naar de Geirangerfjord. Het stadje Geiranger leeft praktisch volledig op toerisme, de Geirangerfjord is dan ook een klassieker op vele Noorwegen reizen. De meesten komen toe of veretrekken met de ferie door de fjord en hebben zo ineens een fjord-cruise op één van de mooiste fjords. Ik doe hier echter niet aan mee en moest dus langs de andere kant weer van Geiranger weg, de berg over.
Mens was dat lastig, toch nog behoorlijke zware dag dus. Op 7 Km klom het van 0 tot 630 meter. Het is niet zo hoog maar ik geloof dat dit zowat de zwaarste klim was die ik reeds deed op deze tocht. Boven gekomen nog even een babeltje geslagen met enkele Nederlanders, het zal jullie niet verbazen dat er hier veel Nederlanders onderweg zijn. Ik heb ook al wel een aantal Belgen tegengekomen maar nooit op mijn stopplaatsen, enkel onderweg (behalve dus die ene Waal die me zelf deed stoppen om een tas soep aan te bieden). Boven kreeg ik nog een deugd doend steuntje in de rug van de wind en uiteindelijk volgde een mooie afdaling, goede weg, niet te veel scherpere bochten en niet te steil.
Aan het eind van die afdaling kwam ik terecht in Eidsdalen waar ik op een mooie camping, mooi gelegen aan een mooie fjord kampeer.
Iets minder schitterend,
wil niet zeggen dat het geen mooie dag was. Alleen is dat schitterende weer waarop ik gehoopt had er niet helemaal gekomen. Het begon vanochtend met een donkergrijze lucht, terug volledig dichtgetrokken dus maar wel droog. De dreiging bleef nog een tijdje aanhouden maar uiteindelijk kwamen er toch ook serieuze opklaringen. Alleen ... de passage over de oude route heb ik niet gehad en die verwachtte ik toch vrij spectaculair te zijn en één van de klassieke Noorwegen foto's is die van de Geirangerfjord, badend in het zonlicht en met enkele cruise-schepen in de fjord. Zowel zon als schepen bleven vandaag toch een beetje achterwege. Schijnbaar was er gisteren wel een schip maar nog minder zon, namelijk regen. Al bij al is het vandaag toch nog best een behoorlijke dag geweest, ik heb geen regenjasje nodig gehad en bij het aankomen in Eidsdalen baadde deze fjord wel in de zon. Als uitsmijter een foto van hoe het er ook uit kan zien.
Morgen volgt er een gewonere rit en zondag is het weer (een welgekome) rustdag.
Tenslotte wil ik van hier mijn broer veel sukses wensen. Hij neemt dit weekend voor de (als ik me niet vergis) vierde keer deel aan de ROPARUN, een ononderbroken aflossingsloop van Parijs naar Rotterdam. Na 2x fietser/begeleider en 1x als loper is hij nu "captain" van het VIVIUM team met nummer 231. De opbrengst van alle Belgische teams (www.roparun.be) gaan naar "Kom op tegen kanker".
Km vandaag: 82
Km totaal: 2266









29-05-2009, 18:45 geschreven door Danny  
28-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geen zin om op te staan
Enkele dagen geleden was het nog "ik voel me goed" van Johan Verminnen, vanmorgen was het "ik heb geen zin om op te staan" van ik weet niet meer wie dat door mijn hoofd speelde.
Weer wakker geworden met het geluid van regendruppels op de tent, een verschrikkelijk deprimmerend geluid. De beste plaats is dan gewoon in de slaapzak, maar een hele dag in de slaapzak is ook maar niets dus toch maar begonnen met de dagelijkse routine en daarna met de moed der wanhoop vertrokken. Al weer bijne een hele dag in de regen (vooral motregen) gereden, de zon deed echt wel moeite om door de wolken te breken maar slaagde er vooralsnog niet in. Morgen heb ik toch echt wel behoefte aan een goede dag.
De rit op zich was rustig en vlak (en nat), eerst langs de Utfjord en daarna langs het Strynevatnet (vatnet = meer). Vandaag ook weer de 2 motards van eergisteren tegengekomen, ze gingen al terug de andere kant uit en we hebben elkaar nog even toegezwaaid.
Het zal jullie niet verwonderen, met het weer van de voorbije dagen en de nog smeltende sneeuw op de bergen, dat de watervallen stevig staan. Niet alleen de grote maar ook enorm veel kleintjes, met de tientallen kom je ze tegen. Langs alle kanten is er water momenteel.
Voor vanavond heb ik me een plaatsje gezocht op een camping op het eind van het Strynevatnet, in een plaatsje Fosnes bij Erdal.
De voorbije twee dagen heb ik eigenlijk in een grote trek rond de Jostedalsbreen (=gletsjer) gereden, de grootste gletsjer van het Europese vasteland (IJsland heeft ze nog groter). Bij een vorige gelegenheid ben ik wel eens naar een van zijn aftakkingen (Briksdalsbreen) gewandeld maar dat heb ik nu maar achterwege gelaten, ook al omdat de wandeling ondertussen waarschijnlijk nog een behoorlijk stuk langer is door het afsmelten van de gletsjer.
Vandaag was dus een eerder vlakke én korte rit. De rit van morgen zou echter zwaar maar schitterend moeten zijn, vandaar dat ik echt wel behoefte heb aan die goede dag morgen (vooral wat het weer betreft) anders wordt het gewoon héél zwaar zonder schitterend. Vannamiddag zijn er alvast goede tekenen van verbetering, maar ik heb al eerder vastgesteld hoe snel het terug kan keren ...
Km vandaag: 57
Km totaal: 2184








28-05-2009, 15:52 geschreven door Danny  
27-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een beetje minder vandaag

Een beetje minder regen vandaag.
Vanmorgen nog opgestaan met regen maar tegen het opladen van de fiets was het al fel geminderd en toen ik, na nog wat inkopen, vertrok was er zowaar een heuse opklaring. Het kon natuurlijk niet blijven duren en nog geen uurtje later was het alweer volledig dicht getrokken met even later weer regen en zo is het eigenlijk de hele dag gegaan en nu nog steeds, een (stevige) regenperiode afgewisseld met wat zon.
Een beetje minder klimmen vandaag.
Vertrokken langs de oevers van een meer tot Skei, dit is een deel van de E 39 en waarschijnlijk de drukste weg die ik deze reis al deed in Noorwegen. Van Skei ging het door een vallei tot Byrkjelo en daar moest het er toch van komen, een beklimming (eentje maar vandaag) die me op 7 Km van 130 naar 650 meter zou brengen. Toch weer stevig klimmen soms, ik heb weer enkele malen (net als gisteren een aantal keren) proberen kleiner te schakelen toen dat al niet meer kon. Van de top volgde dan een afdaling naar een fjord, jammer genoeg openden net op de top weer de hemelsluizen waardoor het, hoewel ik me vandaag extra warm gekleed had, weer zo'n ijzige afdaling werd.
Beneden gekomen wou ik er zo snel mogelijk een eind aan maken voor vandaag maar ik zou toch nog een 10 Km verder langs de fjord moeten alvorens ik in het kleine plaatsje Innvik op een camping terecht kon. Gelukkig was er ondertussen alweer wat zon om me een beetje op te warmen.
Een beetje minder kilometers vandaag.
Nadat ik gisteren, een béétje gedwongen door de omstandigheden, toch tegen de limiet aan ging mocht het vandaag vandaag iets minder zijn.
Een beetje minder moe vandaag.
Hier geldt dezelfde opmerking als bij de kilometers.









27-05-2009, 16:39 geschreven door Danny  
26-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een nieuw millenium, nat en koud
Vandaag de 2000 Km dus gepasseerd. Als ik met de vooropgestelde planning van 100 fietsdagen aan 85 Km en 20 rustdagen (dus 5 dagen fietsen = 1 dag rusten) dan zou ik de kaap van de 2000 op dag 28 nemen. Door mijn vrij stevige start en het feit dat ik een dag minder gerust heb dan volgens schema (het schema is dan ook rekbaar natuurlijk) kan ik me dus nog gerust een kortere rit en die extra rustdag veroorloven (al zou je dat vandaag niet zeggen).
En dan vandaag, die regen waarvan ik gisteren zei dat hij gewacht heeft tot mijn tentje recht stond, ... hij is sindsdien nog niet gestopt (en men vertelt me hier dat hij ook morgen niet zal stoppen). Een hele dag regen vandaag.
En de rit, ze startte nog vrij rustig langs de fjord en daarna nog even verder door de vallei. Maar het moest er uiteindelijk toch van komen, klimmen ... stevig klimmen. Regelmatig 10% met stukken van 14 a 15% brachten me op 10 Km van 50 naar 750 meter, iets minder hoog dus dan de voorbije dagen maar wel weer naar het land van sneeuw en ijs en bovendien tot boven de wolken (boven somige wolken toch, er lag nog een laag boven). 1,5 uur fietstijd deed ik over deze 10 Km, een nadeel aan een "blote" berg is overigens dat je op voorhand ziet waar je naar toe moet en dat is ook niet altijd bevorderlijk voor de goeie moed.
De rit boven duurde deze keer niet zo lang en dan volgde een afdaling in stapjes. Ik had me op deze natte afdaling wel beter voorzien met een extra fleece en volle handschoenen bij de hand maar het bleef toch een kouwelijke bedoening.
Na 60 een mogelijkheid om te overnachten maar dat vond ik nog net iets te vroeg, ook al omdat het weer niet uitnodigde om nog iets anders te doen. Dus ging ik nog even door, met enkele nadelen tot gevolg. Ten eerste was de volgende mogelijkheid nog een redelijk eind. Ten tweede moest ik weer "over den berg", niet zo hoog met zijn 540 meter maar wel weer stevig klimmen tot boven de wolken.
En ook hier volgde weer een kouwelijke afdaling. Ik heb de hele afdaling gedaan met praktisch dicht genepen remmen om de snelheid en de temperatuur onder controle te houden.
Na de afdaling ging het dan nog een eindje verder door de vallei. Een leuk gebaar van 2 motards die, in gelijke omstandigheden, solidair groeten. Even verder stonden ze aan de kant, één van de twee was in een bushokje een kom soep aan het koken en ze boden mij een tas aan. Wel enigzins verrast dat ik hun vraag beantwoordde in het frans. Ik had bij het passeren al gemerkt dat het een Belg (uiteindelijk een Waal) en een Fransman betrof. Ik heb voor de soep echter bedankt omdat ik liever zo snel mogelijk drogere oorden opzocht.
Nadat ik ook nog een 4 overbodige Km deed op zoek naar een camping die aan de weg aangeduid stond maar niet te vinden bleek, kwam ik aan op camping een zestal Km voorbij Moskog. Vanwege mijn conditie (doorweekt) en de conditie buiten (nog natter) heb ik maar de onkosten gemaakt om een hut te nemen, mijn tentje hangt aan de wasdraad op mijn terrasje te drogen. Ik mag dan wel budget reiziger zijn momenteel maar het budget moet toch niet alles overheersend zijn.
Vandaag was écht wel zwaar, morgen mag het misschien iets minder zijn.
Km vandaag: 95
Km totaal: 2056







26-05-2009, 18:58 geschreven door Danny  
25-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het was weer schitterend
In de titel heb ik het helaas niet over het weer. De dag begon weer grijs en grauw met enkele regendruppels. Tegen dat ik vertrok waren de regendruppels al wel weer weg en af en toe vielen er blauwe gaten in die grauwe lucht, zo zou het voor een goed deel van de dag blijven.
Dat van in de put zitten in Voss viel in eerste instantie nog mee, ik geloof dat ik de vlakste weg uit Voss genomen heb. De eerste 15 Km vrijwel vlak, daarna tot Km 30 rustig stijgen tot zo'n 250 meter.
Het kon echter niet blijven duren, ik moest over de fjell om aan de volgende fjord te komen en dat betekent dus klimmen. Vandaag betekende dat zelfs stevig klimmen, ik heb die krachten die ik gisteren terug opgedaan heb vandaag al goed kunnen gebruiken.
Van Km 30 tot 38 ging het tot 575 meter, op welke hoogte de fjell hier al begonnen was. De berken stonden hier wel al lichtjes in blad, ik weet niet of dit door gunstigere omstandigheden komt of die enkele dagen dit verschil maken. Tenslotte gaat het hier, eens het begint, wel een stuk vlugger dan bij ons. Het is hier natuurlijk al veel langer licht en de natuur moet hier de zomer cyclus natuurlijk op een behoorlijk kortere periode afwerken.
Van Km 38 tot 44 moest ik echter nog even serieus doorduwen om tot 1000 meter te komen. En hierop slaat dus de titel, het was weer schitterend daarboven. Mijn piknik heb ik wel wat vervroegd afgebroken toen ik terug donkerdere wolken zag inschuiven en ik geen zin had in weer zo'n koude afdaling.
Eerst ging het echter nog even verder over de plateau op zo'n 1000 meter. Aan het eind van de plateau volgde dan weer zo'n stevige afdaling, naar de Sognefjord op zeeniveau dus. Van Km 56 tot 70 ging het dus van 1000 meter naar 0 meter.
De Sognefjord is een van de langste in Noorwegen. Ik volgde de fjord voor een 10 Km tot Vangsnes waar ik de fjord overstak naar Dragsvik, waar ik vanavond kampeer. De regen is overigens achter gebleven tot na dat ik hier mijn tentje opgesteld had.
Morgen volg ik na het vertek nog even een zij-arm van de fjord, maar ik moet toch weer een fjell over ... klimmen dus weer.
Km vandaag: 82
Km totaal: 1961









25-05-2009, 18:19 geschreven door Danny  
24-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rusten en eten
Het weer vandaag is terug grijs en grauw, het weer gaat hier nog vlugger op en af dan de wegen.
Vandaag stond dus in het teken van rusten en eten.
Iets langer geslapen dan gewoonlijk, een echt ontbijt, nog even op bed gaan liggen, een kilometertje gewandeld naar het centrum, koffie en cake, beetje op een bank bij het meer gaan zitten, gaan eten (echt eten met aardappelen en groenten en vlees én zelfs desert en koffie), terug naar het meer voor een ijsje als extra desert, nog even gaan zitten, terug naar de herberg gewandeld, even op bed gaan liggen, koffie en koekjes, route voor de volgende dagen bekeken (het ziet er overigens uit dat ik weer in de put zit, alle wegen van hier gaan naar boven), blog gedaan en straks nog even terug naar het centrum voor pizza.
In Voss heb ik voor mezelf ook een eerste hoofdstuk(je) Noorwegen afgesloten. De route van Kristiansand naar Voss is volgens mij een van de mooiste om een reis in Noorwegen te beginnen, maar ik heb natuurlijk ook iet alle wijsheid over Noorwegen in pacht. En vanuit Voss kan je dan alle richtingen uit, voor mijzelf voorlopig nog recht naar het noorden. De volgende dagen zal dat af en toe wel lichtjes moeten afwijken om langs de fjorden heen te gaan.
Bij de foto's:
1. nog eentje van Voss gisteren, met een beetje meer kleur dan vandaag
2. ze kunnen het niet laten
3. nog nooit zoveel foto's van mezelf gemaakt







24-05-2009, 17:54 geschreven door Danny  
23-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een kortere rit
Een kortere rit vandaag en morgen rustdag, dan zou ik weer klaar voor moeten zijn voor enkele stevige ritten.
Vanmorgen nog een 10 Km langs de Sorfjord gereden tot Kinsarvik, waar ik bijna rechtstreeks de boot kon op rijden om eerst de Sorfjord en direkt aansluitend de Hardangerfjord over te steken. Ik had overigens ook de optie om die 10 Km mee te doen in een jogging maar zoals reeds eerder gezegd, die tijd is voorbij. Trouwens toch wel een stevige jogging ook, er zat daar toch een klimmetje van 2 Km en van 1 meter naar 78 meter hoogte in.
Na de overtocht kwam ik in Kvanndal om nog even de kleinere Granvinfjord te volgen, om daarna de fjorden even achter mij te laten. En de fjorden achterlaten betekent hier gewoonlijk écht klimmen. Vandaag was dit een klimmetje van 3,5 Km om 200 meter hoger te komen. Over die berg gekomen veranderde overigens het weer totaal, blauwe lucht met slechts witte wolkjes (het kan natuurlijk ook gewoon een kwestie van timing geweest zijn). Van de top daalde het dan zachtjes naar Voss, waar ik de 2 volgende nachten dus in herberg verblijf.
Niet dat er in Voss zeer spectaculaire dingen te zien zijn, maar het is hier een leuke herberg die prachtig gelegen is bij een mooi meer.
Vannamiddag al eventjes in de zon op een bankje bij het meer gezeten, ik geloof dat het de eerste keer deze trip was dat ik het echt lekker warm had zonder dat ik er moest voor werken.
De karweitjes van de was en de fiets een beurt geven zijn al gebeurd dus morgen zondag wordt een echte rustdag met hoogstens een beetje sightseeing.
Km vandaag: 52
Km totaal: 1879







23-05-2009, 18:50 geschreven door Danny  
22-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een zware dag
Het goede gevoel van de afgelopen dagen was even weg, weggespoeld.
De hele nacht stevig geregend en vanmorgen niet gestopt, ik ben zelfs met regenbroek aan vertrokken.
Bovendien lijkt het alsof ik telkens in de put zit om te overnachten, kort na het vertrek was het weer van dat.
Een Noorse motor-toerist vroeg me voor mijn vertrek of ik "over the mountain" ging. Ik heb geen flauw idee wat hij bedoelde, alle richtingen gingen over een berg. Nu, ik heb sowieso gezegd dat ik noordwaarts ging.
En die van vandaag was een stevige, na zowat 3 Km begonnen en 5 Km verder zat ik 400 meter hoger. Ik werd ondertussen natter van mezelf, van het zweten, dan van de regen. Mijn regenbroek heb ik dan ook maar uitgedaan, die hinderde meer dan wat anders. Tegen het eind van de beklimming volgde weer een tunnel (nog steeds bergop) en na die tunnel een afdaling. Ik had stilletjes gehoopt dat na die tunnel, net als gisteren, het weer terug zou omslaan, geen geluk vandaag. Integendeel, het ging nog meer regenen en wat volgde was dus een bitter, bitter koude afdaling. Op een bepaald moment dacht ik van gewoon bij de eerst volgende mogelijkheid te stoppen en een hut te boeken, er deed zich echter niet direkt een gelegenheid voor. Het volgende plan was om dan in Odda te stoppen, na nog geen 40 Km. De route verder naar Odda was trouwens vreselijk mooi, door een nauwe groene vallei, maar ik was echt te nat en de koud om er echt aandacht aan te besteden.
Toen ik tegen de middag in Odda aankwam was ik echter al weer wat opgewarmd en toonde een waterzonnetje weer enkele stralen die me de moed gaven om nog wat door te gaan. In Odda kwam ik trouwens aan mijn eerste fjord van deze trip, terug op zeeniveau dus. Alle fjorden staan rechtstreeks of via andere fjorden in verbinding met de zee, zonder niveau verschillen. Het is echter niet omdat het fjord op zeeniveau is, dat de weg dat ook is. De weg volgt natuurlijk het niveau van de oevers en dat gaat nog steeds op en af, zij het niet zo hoog meer.
Een 30 Km fietste ik zo langs de Sorfjord tot ik in Lofthus aankwam, waar me nog een stevig klimmetje aangeboden werd om mijn camping te bereiken. Het was echter de inspanning waard. Telkens ik even weg geweest ben en terugkeer naar mijn tentje ben ik, ondanks de verschrikkelijke koude vanmorgen en het nog steeds miezerige weer, toch blij dat ik hier ben.
Km vandaag: 77
Km totaal: 1827







22-05-2009, 17:23 geschreven door Danny  
21-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik voel me goed
Gisteravond in mijn hutje, de blog gedaan, goed gegeten en de afwas gedaan, muziekje op de laptop, lekker warm door het venster kijkend met een blik bier uit de supermarkt naast de deur ... en toen moest ik ineens aan Johan Verminnen en zijn "Ik voel me goed" denken.
En vandaag zo mogelijk nog beter. Ik slaap dan wel weer in mijn kleine tentje en er viel zonet nog een buitje maar het was vandaag een schitterende dag.
Bij het vertrek de E 9 achter me gelaten voor de E 134. Al onmiddellijk na het vertek begon het opnieuw te klimmen. Na 10 Km zat ik alweer op de fjell op 800 meter. Het klom echter nog verder tot een 1000 meter, waar sneeuw en ijs nog de hoofdzaak uitmaken.
Ik ben ondertussen ook in tunel-gebied gekomen. Waar mogelijk probeer ik deze te vermijden via de alternatieve route. Tunnels zijn in principe donker, nat en koud. Niet dat de alternatieve route momenteel lekker warm is maar ze is wel licht en mooi, en eventueel ook wel een beetje moeilijk.
Zo ook bij mijn eerste tunnel vandaag, er kwam zowaar even sneeuwploegen bij kijken. Enkele auto's waren net voor mij al teruggekeerd maar met de fiets leek het wel te doen. De eerste blokkade (waar zij dus terugkeerden) was nog niet te moeilijk, de tweede was al serieuze arbeid en bij de derde ben ik uiteindelijk toch moeten terugkeren. Dat was echt niet meer te doen. Mijn extraatje heeft behoorlijk wat energie gekost en leverde eigenlijk niets op want ik heb toch nog de tunnel moeten doen, maar het was er zo mooi en rustig dat ik blij ben het geprobeerd te hebben.
Bij de volgende tunnels was er geen proberen aan, daar was het alternatief al direkt geblokkeerd. Zo heb ik vandaag zo'n 10 Km ondergronds gedaan.
Verder vond ik de route tussen sneeuw en ijs gewoon schitterend, het was een ongelooflijk gevoel hier te kunnen fietsen.
Aan het eind van het plateau volgde weer een spectaculaire afdaling die me in 3,5 Km van zowat 1000 meter naar 700 meter bracht om daarna rustiger verder te dalen.
Toen ik het beeld op de laatste foto zag vond ik dat ik ver genoeg gereden had, dus kampeer ik vanavond in Roldal. Een plaatsje met een overvloed aan campings, die al redelijk wat volk trekken. Ik heb zowaar zelfs tentbewoners als buren, een Hollands koppel dat wel met de wagen onderweg is.
Km vandaag: 60
Km totaal: 1750









21-05-2009, 17:25 geschreven door Danny  
20-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klimmen en dalen

Er zijn gisteren nog wel wat gasten toegekomen, maar die bleven ofwel in heb bijhorend motel ofwel in een van de hutten. Die hadden mijn terras dus niet nodig. Ik heb zelf ook even overwogen om, gezien het weer en mijn toestand, een hut te nemen maar het verschil tussen hut en tent was hier zo'n 75 €, toch wat veel voor de budgetreiziger die ik momenteel toch wel ben. Het leken wel grote mooie hutten te zijn.
Gisteravond heb ik op mijn terras best nog wel even kunnen genieten, maar vannacht om een uur of 3 is het dan terug beginnen te regenen. Heb wel mijn tentje kunnen afbreken tijdens een korte onderbreking maar tijdens het opladen was het weer van dat.
Iedere fietser weet dat al koud en nat vertrekken op een fietstocht niet aangenaam, de moed zat dan ook behoorlijk diep. Maar dan is daar de zon die even door de wolken probeert te komen en daarmee toch een beetje kleur en moed brengt. Uiteindelijk slaagde ze zelfs een aantal keer om door te breken, zo dat ik het tijdens enkele klimmetjes zelfs behoorlijk warm kreeg.
Mijn route liep vandaag nog steeds verder op de E 9. Al snel na mijn vertrek begon het, in stapjes van klimmen en dalen, te stijgen. Eerst naar 700, dan naar 800 om tenslotte voorbij Hoved te stijgen tot iets boven de 900 meter en daar te blijven golven.
Vanaf 800 meter komt men hier in "Fjell"-land terecht. Een fjell is een natte, heidestreek met eerst nog wat naaldbomen maar uiteindelijk slechts lage struiken en kleine berkenboompjes over. Berkenboompjes die, in het beste geval, nu hun eerste teken van leven tonen en stilletjes beginnen te botten. Verder op de fjell ook veel meren, die nog niet altijd volledig ontdooit zijn.
Op het eind volgde dan een korte, spectaculaire afdaling van 880 naar 600 meter over 4 Km.
Die afdaling eindigde dan in Haukeli, waar ik vanavond verblijf. Omdat het vandaag toch wel een stevige rit was heb ik me vanavond toch op een hut getrakteerd. Ook al omdat de eerste camping nog enkele Km verder is en dat de hut toch nog behoorlijk binnen het budget kan.
Vanmorgen kort na het vertek vreesde ik dat het misschien wel een dag zou zijn zonder foto's wegens totaal verregend. Uiteindelijk zit ik met 67 foto's om er een 3-tal uit te kiezen die er een beetje goed uitzien en ook een beetje tonen hoe het landschap evolueerde tijdens mijn rit vandaag, geen simpele opgave (daarom vandaag ééntje extra).
Hoe dan ook, hoe ik ook mijn best doe, doen de foto's het landschap en het gevoel om er door te rijden niet echt tot hun recht komen.
Wat vanmorgen zo miezerig begon, draaide uit op een schitterende rit.
Het was een goede dag vandaag.
Km vandaag: 83
Km totaal: 1690











20-05-2009, 17:53 geschreven door Danny  
19-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nat
Foto 1 toont het eerste beeld dat ik zag toen ik uit mijn tent kwam vanmorgen. Het weer viel toen nog best mee. Op de camping hier trouwens gemerkt dat er toch al enige toeristen (campers en caravans) onderweg zijn, Hollanders en Duitsers op kop natuurlijk.
Zoals gewoonlijk, rond 9 uur verder op route gegaan. Het weer nog steeds behoorlijk, de zon deed zelfs enkele moedige pogingen om door de wolken te breken. Helaas, wolken en regen hebben overwonnen. Eerst nog zachtjes regenend, later behoorlijk overvloedig. Met andere woorden, ben behoorlijk nat geworden vandaag. Zo een van die dagen waar je je soms moet van overtuigen dat je liever hier bent, maar erg moeilijk te overtuigen ben ik dan toch niet.
Mijn route liep verder over de E 9 (een E-weg heeft hier dus niet noodzakelijk dezelfde betekenis als bij ons, de E 9 is een nog behoorlijk rustige weg en een mooie route), vandaag op en af gaand tussen 2OO en 250 om op het eind te klimmen naar 300 in Valle waar ik vanavond kampeer.
Omdat ik (voorlopig) de enige gast ben hier heb ik maar bezit genomen van het terasje van de sanitaire blok (foto 3).
In de loop van de namiddag deed de zon nog steeds, zonder veel succes, pogingen om door te breken, me daarbij af en toe moed gevend om nog even door te gaan en nog niet te stoppen. En ook daarnet was er nog zo'n poging maar net nu valt er weer een bui.
Naar men me hier vertelt, wordt morgen nog een twijfelachtige dag maar wordt het daarna beter.
Km vandaag: 82
Km totaal: 1607







19-05-2009, 16:59 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs