Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
16-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het laatste millenium
Het weer was vandaag wisselend bewolkt maar droog en behoorlijk winderig.
Kort na mijn vertrek vanmorgen voor de laatste keer langs geweest bij de Vikingen, in Danewerk. Tijdens de heenreis was ik hier niet gestopt omdat het tegen het einde van een lange dag liep en voor op de rustdag was het net iets te ver om naar toe te wandelen. Er zijn hier nog de restanten zichtbaar van een verdedigingsmuur die de Vikingen bouwden en die, over het smalste landsgedeelte voor het schiereiland Jutland, van Noord- tot Oostzee liep. Het museum was op dit vroege zondagse uur nog gesloten maar de restanten heb ik wel kunnen bezoeken. Het eerste wat me opviel was dat er hier stenen gebruikt werden en dat ben ik nog nergens bij de Vikingen tegengekomen, en ik heb ze toch al op enige plaatsen bezocht. De verklaring volgde snel. De vroege Vikingen bouwden hier een eerste aarden wal, later door de Vikingen zelf versterkt met hout en in de middeleeuwen door een toenmalige Deense Koning vervangen door een met stenen versterkte wal. De laatste keer dat de wal dienst deed was in de Duits - Deense oorlog van 1860 - 1864, waarvan ik gisteren het finale slagveld doorkruiste, toen er ook een aantal gevechtstellingen op geplaatst werden.
Na Danewerk liet ik me even leiden door een fietswegwijzer maar ik vond de weg er een beetje over dus dat heb ik verder maar gelaten, de door mijzelf uitgestippelde wegen waren ruim rustig genoeg. Na 50 Km stak ik terug het Nord- Ostzee kanaal over. Toen was ik ook reeds de 8000 Km gepasseerd en het is niet de bedoeling van ook de 9000 nog te passeren dus was ik reeds begonnen aan het laatste millenium van de reis.
Daarna ging het nog vlot langs Itzehoe tot in Gluckstad, waar ik vanacht in de herberg logeer. Ook hier logeerde ik reeds op de heenreis, hier ontmoette ik die rare Fransman die van de Pyreneeën naar Denemarken reisde om naar Spanhje te kunnen wandelen.
Km vandaag: 106
Km totaal: 8059









16-08-2009, 17:09 geschreven door Danny  
15-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deja vu
Het weer vandaag: grijs en winderig maar ik heb geen regen gehad. Wel een paar keer over wat natte wegen gereden.
Mijn route liep vanaf Sonderborg zoveel mogelijk langs de kust naar de Duitse grens, waarbij ik de laatste 15 Km in Denemarken reeds met zicht op Duitsland reed. Even voorbij Sonderborg ging het langs Dybbol, waar de Denen in 1864 een grote veldslag van de Pruisen verloren en daarbij ook een groot deel van Zuid-Jutland prijs moesten geven om het pas in 1920 terug te veroveren (de Duitsers hadden in 1918 dus nog niet helemaal gedaan met vechten).
Vanaf de grens ging het eerst door Flensburg en dan min of meer rechtstreeks naar Schleswig, waar ik vanavond in de herberg verblijf. En daarmee is de grote cirkel gesloten want ik was hier ook reeds op 10 mei en hield hier op 11 mei mijn eerste rustdag. Ik zal de volgende dagen nog wel een aantal kleinere cirkeltjes openen, aangezien ik nog wel enkele plaatsen zal aan doen waar ik reeds eerder was maar toch niet dezelfde route zal volgen als op de heenweg. Ik plan om een stuk langer langs de Duitse kant van de grens te blijven.
Km vandaag: 84
Km totaal: 7953









15-08-2009, 17:11 geschreven door Danny  
14-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alweer een stuk beter
Het was vandaag alweer een stuk beter, een beetje meer blauw in de lucht en een beetje minder wind en de moral is direkt een stuk beter.
Het begin ging nog over een vrij grote weg tot Svendborg omdat er nu eenmaal weinig alternatief was voor ik de brug in Svendborg over was. Daar heb ik, deze keer zelf, voor de extra kilometers langs de kleine wegen  richting Faalborg gekozen, omdat het weer er meer naar was en omdat het vandaag gewoon goed paste. Op die kleine wegen vond ook de fotograaf zijn inspiratie terug. In het eerste deel Denemarken heb ik een aantal voorhistorische stenen bezocht die enigszins toeristisch uitgebaat worden maar je ziet ze ook elders in Denemarken. Gewoon "in't wild" in't veld, waar de boer er dan gewoon rond werkt.
Van Faalborg ging het dan weer automatisch over de direkte weg richting Bojde om daar weer een ferrie te nemen. Enkele kilometers voor Bojde werd ik gepasseerd door een gehaaste, nerveus op zijn horloge kijkende, fietser. In de veronderstelling dat hij "local" was en de uuregeling van de ferries kende, besloot ik hem maar proberen te volgen ... we hebben de boot allebei gemist, nog nipter dan gisteren. Maar, vandaag was het niet omdat men mij, volgens mij, met mijn voeten gespeeld had en dan is het gewoon even pech, een reis-feit, en dan doet het zo'n pijn niet. Gewoon even een uurtje wachten.
Aan de overkant ging het dan weer rechtstreeks verder naar Sonderborg, er was nog wel een "scenic" alternatief maar daar had ik niet zoveel zin meer in. En ook hier heb ik kunnen merken dat het allemaal een stuk beter kan. De weg nummer 8 verandert hier in een viervaks-autoweg met middenberm maar enkele meters daarnaast ligt een perfekt tweerichtings fietspad. Wie de scenic-route wil nemen kan dit gerust doen maar voor wie even gewoon van A naar B wil ... ook geen probleem.
Mijn laatste nacht in Denemarken verblijf ik in de herberg in Vollerup, enkele kilometers voor Sonderborg, waar ik mijn eigen kamertje heb in een leuk oud huis met krakende vloeren.
Morgen gaat het naar Duitsland.
Km vandaag: 75
Km totaal: 7869









14-08-2009, 17:47 geschreven door Danny  
13-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.en ze deden het weer
Gisteren, na mij, nog vijf fietsers op de camping geariveerd. Eigenlijk is dit niet onlogisch, sinds ze enkele jaren een grote brug legden tussen de eilanden Zeeland en Fyn zijn alle ferriediensten naar Fyn op één na gestopt. Aangezien de brug voor fietsers niet toegelaten is, is dus deze route de meest aangeweze route voor fietsers. De andere optie is te fietsen tot het laatste station voor de brug en dan de trein te nemen tot het eerste station na de brug, met een beladen fiets ook geen pretje. Vandaar dat de meeste fietsers, denk ik althans, de voorkeur geven aan de ferrie en dus allemaal via min of meer dezelfde route passeren.
Het goede nieuws vandaag is dat het, waar ik was, minder en minder hard geregend heeft, al weegt elke druppel (en zelfs elke donkere wolk) momenteel wel een beetje op "de moral".
Wat de route betreft vandaag geen toeristische zijsprongen, gewoon rechttoe rechtaan tegen de wind van A naar B ... of toch niet helemaal?
Van Vordingborg ging het recht naar Sakskobing, naar Maribo en richting Tars, waar ik de ferrie moest nemen ... en toen deden ze het weer. De weg nummer 9, die ik al ruim 30 Km probleemloos volgde, werd ineens fietsers niet toegelaten. Ik heb er op het einde nog parrallel gereden mee gereden en zag geen enkel verschil met voorheen. Hoe dan ook, de fietsers werden afgeleid naar een andere weg en dan zo wat aan hun lot overgelaten tot Nakskov, waar ze in principe niets van doen hebben. Van Nakskov werd ik dan toch met fietswegwijzers richting Tars geleid, o.a. over grind- en boswegen. Zelfs een hert, dat toen het mij zag al snel weer in het bos verdween, kon mijn stemming op die moment niet echt verbeteren. Uiteindelijk bereikte ik met goed 7 Km extra, waarvan 5 Km grind en bos, de ferrie ... om die nog net te zien vertrekken. Volgende afvaart over 50 minuten. Eigenlijk zijn het allemaal maar kleine probleempjes die gewoon bij het reizen horen, een paar druppels regen, een paar kilometers extra, eventjes wachten ... maar momenteel wegen ze gewoon eventjes iets zwaarder door. Ook al niet geholpen door die aanhoudende wind. Ik wil hier nu niet van stormwinden spreken maar toch van een stevige bries die voor behoorlijke golven met stevige witte kopjes en die soms, wanneer onze boot ze juist raakte, behoorlijk over het dek sloegen. Morgen zou die wind alvast gehalveerd moeten zijn, volgens het weerbericht van gisteren.
Ik meen overigens wel oprecht dat het voor de fietser in Denemarken, dat zich promoot als het fietsers paradijs, behoorlijk klote is.
Ook de fotograaf was vandaag zijn inspiratie even kwijt, daarom gaan we voor de foto's even terug naar Roskilde.
Vanavond is mijn thuis in de herberg in Rudkobing.
Km vandaag: 91
Km totaal: 7794









13-08-2009, 18:54 geschreven door Danny  
12-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geen goede dag
Gisteren nog kennis gemaakt met een vrolijke groep, ze waren een hoop fietsen aan het wegstoppen in een van de beschikbare ruimtes. Het bleek te gaan om enkele Britse gezinnen die samen met de fiets onderweg zijn van Odense naar Kopenhagen, 21 in totaal waarvan de jongste 6 en de oudste 77 jaar. Ik vind het jammer dat ik ze niet zag toekomen, het moet de moeite zijn. Ik zag wel een kinderaanhangwagentje dus ik vermoed dat de allerjongste niet zelf fietst. Verder komt er een hele logistieke operatie bij kijken om een groep van 21, waarvan zowat de helft kinderen, met fietsen in Denemarken te krijgen, ze overal te eten en te slapen te geven en ze ook nog terug in GB te krijgen.
Vanmorgen, ondanks of door de rustdag, opgestaan met stramme spieren maar dat zou al snel over gaan en geen probleem meer geven.
De dag begon weer terug herfstig, grijs en winderig met af en toe een straaltje zon en af en toe een druppeltje regen.
Mijn route vertrok over de grote, maar niet zó drukke en bovendien met afgescheiden fietspad, weg naar Koge. Tegen Koge begonnen de eerste problemen, Helsingborgiaanse toestanden. Alle rechtstreekse wegen voor fietsen verboden en de fietsroutes slecht of dikwijls niet aangegeven. Uiteindelijk zijn we echter ook dit, niet eens zo grote, stadje doorgeraakt en eenmaal er voorbij had de weg wat kleiner en dus rustiger moeten worden. Dit bleek echter niet het geval dus heb ik de Margriet-route me even langs de kleinere weggetjes laten leiden, tot deze terug op mijn originele route uitkwam die ondertussen ook tot de verwachtte rustige weg veranderd was.
Ondertussen was de regendreiging alsmaar groter geworden maar ondanks de soms bangelijke bewolking bleef ik vooralsnog redelijk droog, tot ze me uiteindelijk toch de pakken kregen. 45 minuten regen van het type dat de wegen onder water zet. In de wind droog je dan wel enigszins op maar de dreiging van nieuwe wolken werd telkens weer opgebouwd. Toch bereikte zonder verdere regen mijn bestemming, al was het soms bang achteruit kijken.
In mijn bestemming, Vordingborg, was het even zoeken om de herberg te vinden, waar ze uiteindelijk voor mij geen plaats hadden. Dan terug naar het centrum en de andere kant uit om, ondanks nattigheid en wind, de camping op te zoeken. Deze bleek nog enkele kilometer uit de richting in Ore Strand te liggen. Al dat heen en weer fietsen bracht mijn afstand vandaag toch weer eens over de 100 Km. Nee, het was even niet plezant meer deze namiddag. Gelukkig was de ontvangst op de camping goed, waarbij de man van de receptie de plaats aanduidde met de beste windbescherming. En daar sta ik dus ook, inderdaad door hoge struiken goed behoorlijk beschermd tegen de wind.
Km vandaag: 101
Km totaal: 7703
Toen ik in de loop van de dag op mijn horloge keek viel het me ineens op dat me achter vandaag, volgens plan, nog maar 2 weken resten.









12-08-2009, 19:12 geschreven door Danny  
11-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roskilde
Schijnbaar is de zomer voorlopig even opgeschort, de volgende dagen zouden wisselvallig worden met af en toe een bui en het week-end zou warmer maar natter worden. Althans volgens de lokale Frank.
Roskilde is internationaal bekend voor zijn rock-festival, het Werchter van Denemarken zeg maar, maar ook voor zijn Vikingen. En dan vooral voor zijn vikingschepen. Niet alleen vanwege de schepen die o.a. in de Roskildefjord gevonden zijn maar ook vanwege de expertise die ze hier opgebouwd hebben in het maken van deze schepen. Wat ze overigens nog steeds doen bij het vikingschip-museum (een aanrader trouwens), waar je het ook nog kan zien.
Verder is Roskilde ook gewoon een gezellig en leuk stadje (gezellig, leuk ... je zou zeggen dat ik teveel Hollanders tegengekomen ben deze reis).
Verder vandaag ook de route voor het slotgedeelte eens bekeken. Er zijn nog enkele variaties mogelijk (misschien beïnvloed door het weer de volgende dagen) maar het ziet er naar uit dat ik met enkele dagen "voorsprong" terug in Ieper zal zijn, ik verwacht terug te zijn op woensdag 26 augustus.
En tenslotte ook aan wat bird-watching gedaan. Enkele tientallen foto's heb ik van deze jongen (of meisje, ik zou het eigenlijk niet weten). Dit, samen met het stadje en omgeving en het veranderende weer, heeft ervoor gezorgd dat ik vandaag ruim 100 foto's had. Met digitale fotografie is dat natuurlijk geen probleem meer, het probleem is alleen achteraf de beste eruit selecteren.









11-08-2009, 16:29 geschreven door Danny  
10-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.even een beetje minder

Het begon vandaag even een beetje minder, een grijze dag met een natte start maar na al het goede van de voorbije dagen ga ik daarover niet klagen. Temeer omdat de regen reeds gestopt was voor ik moest vertrekken en het al bij al best een aangenaam fietsweer was. Even na de middag begon het zlefs al weer op te klaren. Wel opnieuw moeten vaststellen dat er in Denemarken altijd wind is.
Er is in Denemarken meestal een keuze aan mogelijke routes, alles lijkt trouwens ook veel dichter bij elkaar en staat bovendien allemaal op de kaart. Een mogelijke hulp is de Margarete route, een uitgestippelde toeristische route doorheen en rond Denemarken. Ze is echter uitgestippeld voor auto's en bovendien wil ik niet echt meer helemaal rond Denemarken dus is ze niet altijd geschikt voor mij.
Het vertrek was alvast heel goed. Kort na het vertrek de kust verlaten om over een klein weggetje landinwaarts te gaan. Op dat weggetje een nog een kleine vrachtwagen tegengekomen waarvan de chauffeur zijn wagentje toch nog onderschat had, de laadbak van zijn vrachtwagen stond behoorlijk "uit den haak" en in brokstukken. Een eindje verder kwam ik een bruggetje tegen waarvan de Max hoogte als 2,5 meter aangeduid stond en waaronder de rest van de brokstukken lagen.
Vooral na de middag moest ik af en toe even een grotere, drukkere weg op maar ook dan vond ik nog wel eens een alternatief langs de Roskilde fjord. Ook Denemarken heeft zijn fjorden, alleen zijn ze (gelukkig) niet zo hoog als in Noorwegen en dus (jammerlijk) ook iets minder spectaculair. Het nemen van al die alternatieve optie's zorgt op het eind van de dag wel voor een iets langere afstand dan vooraf berekent, maar geen mens die daar nog om maalt natuurlijk. In Denemarken fiets ik wat meer op route en minder op kilometers.
Wat vandaag ook opviel is dat de Deense chauffeurs minder gastvrij zijn tegenover voetgangers en fietsers. Een voetganger of fietser aan een oversteekplaats betekent voor een Zweedse chauffeur een automatische halte, in Denemarken is dit niet meer het geval. Ook op anders de weg moet je veel meer "vechten" voor je plaats.
Vanavond dus op herberg in Roskilde, overigens voor precies dezelfde prijs als de camping van gisteren. Ook morgen zit ik hier nog want dan maak ik er hier een rust(ige) dag van.
Km vandaag: 86
Km totaal: 7602
De foto's zijn overigens nog van gisteren na de blog, gewoon omdat ik ze beter vond dan die van vandaag.











10-08-2009, 17:19 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs