Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven.
Voor meer info: www.dannycambre.be
28-05-2009
geen zin om op te staan
Enkele dagen geleden was het nog "ik voel me goed" van Johan Verminnen, vanmorgen was het "ik heb geen zin om op te staan" van ik weet niet meer wie dat door mijn hoofd speelde. Weer wakker geworden met het geluid van regendruppels op de tent, een verschrikkelijk deprimmerend geluid. De beste plaats is dan gewoon in de slaapzak, maar een hele dag in de slaapzak is ook maar niets dus toch maar begonnen met de dagelijkse routine en daarna met de moed der wanhoop vertrokken. Al weer bijne een hele dag in de regen (vooral motregen) gereden, de zon deed echt wel moeite om door de wolken te breken maar slaagde er vooralsnog niet in. Morgen heb ik toch echt wel behoefte aan een goede dag. De rit op zich was rustig en vlak (en nat), eerst langs de Utfjord en daarna langs het Strynevatnet (vatnet = meer). Vandaag ook weer de 2 motards van eergisteren tegengekomen, ze gingen al terug de andere kant uit en we hebben elkaar nog even toegezwaaid. Het zal jullie niet verwonderen, met het weer van de voorbije dagen en de nog smeltende sneeuw op de bergen, dat de watervallen stevig staan. Niet alleen de grote maar ook enorm veel kleintjes, met de tientallen kom je ze tegen. Langs alle kanten is er water momenteel. Voor vanavond heb ik me een plaatsje gezocht op een camping op het eind van het Strynevatnet, in een plaatsje Fosnes bij Erdal. De voorbije twee dagen heb ik eigenlijk in een grote trek rond de Jostedalsbreen (=gletsjer) gereden, de grootste gletsjer van het Europese vasteland (IJsland heeft ze nog groter). Bij een vorige gelegenheid ben ik wel eens naar een van zijn aftakkingen (Briksdalsbreen) gewandeld maar dat heb ik nu maar achterwege gelaten, ook al omdat de wandeling ondertussen waarschijnlijk nog een behoorlijk stuk langer is door het afsmelten van de gletsjer. Vandaag was dus een eerder vlakke én korte rit. De rit van morgen zou echter zwaar maar schitterend moeten zijn, vandaar dat ik echt wel behoefte heb aan die goede dag morgen (vooral wat het weer betreft) anders wordt het gewoon héél zwaar zonder schitterend. Vannamiddag zijn er alvast goede tekenen van verbetering, maar ik heb al eerder vastgesteld hoe snel het terug kan keren ... Km vandaag: 57 Km totaal: 2184
28-05-2009, 15:52 geschreven door Danny
27-05-2009
een beetje minder vandaag
Een beetje minder regen vandaag. Vanmorgen nog opgestaan met regen maar tegen het opladen van de fiets was het al fel geminderd en toen ik, na nog wat inkopen, vertrok was er zowaar een heuse opklaring. Het kon natuurlijk niet blijven duren en nog geen uurtje later was het alweer volledig dicht getrokken met even later weer regen en zo is het eigenlijk de hele dag gegaan en nu nog steeds, een (stevige) regenperiode afgewisseld met wat zon. Een beetje minder klimmen vandaag. Vertrokken langs de oevers van een meer tot Skei, dit is een deel van de E 39 en waarschijnlijk de drukste weg die ik deze reis al deed in Noorwegen. Van Skei ging het door een vallei tot Byrkjelo en daar moest het er toch van komen, een beklimming (eentje maar vandaag) die me op 7 Km van 130 naar 650 meter zou brengen. Toch weer stevig klimmen soms, ik heb weer enkele malen (net als gisteren een aantal keren) proberen kleiner te schakelen toen dat al niet meer kon. Van de top volgde dan een afdaling naar een fjord, jammer genoeg openden net op de top weer de hemelsluizen waardoor het, hoewel ik me vandaag extra warm gekleed had, weer zo'n ijzige afdaling werd. Beneden gekomen wou ik er zo snel mogelijk een eind aan maken voor vandaag maar ik zou toch nog een 10 Km verder langs de fjord moeten alvorens ik in het kleine plaatsje Innvik op een camping terecht kon. Gelukkig was er ondertussen alweer wat zon om me een beetje op te warmen. Een beetje minder kilometers vandaag. Nadat ik gisteren, een béétje gedwongen door de omstandigheden, toch tegen de limiet aan ging mocht het vandaag vandaag iets minder zijn. Een beetje minder moe vandaag. Hier geldt dezelfde opmerking als bij de kilometers.
27-05-2009, 16:39 geschreven door Danny
26-05-2009
een nieuw millenium, nat en koud
Vandaag de 2000 Km dus gepasseerd. Als ik met de vooropgestelde planning van 100 fietsdagen aan 85 Km en 20 rustdagen (dus 5 dagen fietsen = 1 dag rusten) dan zou ik de kaap van de 2000 op dag 28 nemen. Door mijn vrij stevige start en het feit dat ik een dag minder gerust heb dan volgens schema (het schema is dan ook rekbaar natuurlijk) kan ik me dus nog gerust een kortere rit en die extra rustdag veroorloven (al zou je dat vandaag niet zeggen). En dan vandaag, die regen waarvan ik gisteren zei dat hij gewacht heeft tot mijn tentje recht stond, ... hij is sindsdien nog niet gestopt (en men vertelt me hier dat hij ook morgen niet zal stoppen). Een hele dag regen vandaag. En de rit, ze startte nog vrij rustig langs de fjord en daarna nog even verder door de vallei. Maar het moest er uiteindelijk toch van komen, klimmen ... stevig klimmen. Regelmatig 10% met stukken van 14 a 15% brachten me op 10 Km van 50 naar 750 meter, iets minder hoog dus dan de voorbije dagen maar wel weer naar het land van sneeuw en ijs en bovendien tot boven de wolken (boven somige wolken toch, er lag nog een laag boven). 1,5 uur fietstijd deed ik over deze 10 Km, een nadeel aan een "blote" berg is overigens dat je op voorhand ziet waar je naar toe moet en dat is ook niet altijd bevorderlijk voor de goeie moed. De rit boven duurde deze keer niet zo lang en dan volgde een afdaling in stapjes. Ik had me op deze natte afdaling wel beter voorzien met een extra fleece en volle handschoenen bij de hand maar het bleef toch een kouwelijke bedoening. Na 60 een mogelijkheid om te overnachten maar dat vond ik nog net iets te vroeg, ook al omdat het weer niet uitnodigde om nog iets anders te doen. Dus ging ik nog even door, met enkele nadelen tot gevolg. Ten eerste was de volgende mogelijkheid nog een redelijk eind. Ten tweede moest ik weer "over den berg", niet zo hoog met zijn 540 meter maar wel weer stevig klimmen tot boven de wolken. En ook hier volgde weer een kouwelijke afdaling. Ik heb de hele afdaling gedaan met praktisch dicht genepen remmen om de snelheid en de temperatuur onder controle te houden. Na de afdaling ging het dan nog een eindje verder door de vallei. Een leuk gebaar van 2 motards die, in gelijke omstandigheden, solidair groeten. Even verder stonden ze aan de kant, één van de twee was in een bushokje een kom soep aan het koken en ze boden mij een tas aan. Wel enigzins verrast dat ik hun vraag beantwoordde in het frans. Ik had bij het passeren al gemerkt dat het een Belg (uiteindelijk een Waal) en een Fransman betrof. Ik heb voor de soep echter bedankt omdat ik liever zo snel mogelijk drogere oorden opzocht. Nadat ik ook nog een 4 overbodige Km deed op zoek naar een camping die aan de weg aangeduid stond maar niet te vinden bleek, kwam ik aan op camping een zestal Km voorbij Moskog. Vanwege mijn conditie (doorweekt) en de conditie buiten (nog natter) heb ik maar de onkosten gemaakt om een hut te nemen, mijn tentje hangt aan de wasdraad op mijn terrasje te drogen. Ik mag dan wel budget reiziger zijn momenteel maar het budget moet toch niet alles overheersend zijn. Vandaag was écht wel zwaar, morgen mag het misschien iets minder zijn. Km vandaag: 95 Km totaal: 2056
26-05-2009, 18:58 geschreven door Danny
25-05-2009
het was weer schitterend
In de titel heb ik het helaas niet over het weer. De dag begon weer grijs en grauw met enkele regendruppels. Tegen dat ik vertrok waren de regendruppels al wel weer weg en af en toe vielen er blauwe gaten in die grauwe lucht, zo zou het voor een goed deel van de dag blijven. Dat van in de put zitten in Voss viel in eerste instantie nog mee, ik geloof dat ik de vlakste weg uit Voss genomen heb. De eerste 15 Km vrijwel vlak, daarna tot Km 30 rustig stijgen tot zo'n 250 meter. Het kon echter niet blijven duren, ik moest over de fjell om aan de volgende fjord te komen en dat betekent dus klimmen. Vandaag betekende dat zelfs stevig klimmen, ik heb die krachten die ik gisteren terug opgedaan heb vandaag al goed kunnen gebruiken. Van Km 30 tot 38 ging het tot 575 meter, op welke hoogte de fjell hier al begonnen was. De berken stonden hier wel al lichtjes in blad, ik weet niet of dit door gunstigere omstandigheden komt of die enkele dagen dit verschil maken. Tenslotte gaat het hier, eens het begint, wel een stuk vlugger dan bij ons. Het is hier natuurlijk al veel langer licht en de natuur moet hier de zomer cyclus natuurlijk op een behoorlijk kortere periode afwerken. Van Km 38 tot 44 moest ik echter nog even serieus doorduwen om tot 1000 meter te komen. En hierop slaat dus de titel, het was weer schitterend daarboven. Mijn piknik heb ik wel wat vervroegd afgebroken toen ik terug donkerdere wolken zag inschuiven en ik geen zin had in weer zo'n koude afdaling. Eerst ging het echter nog even verder over de plateau op zo'n 1000 meter. Aan het eind van de plateau volgde dan weer zo'n stevige afdaling, naar de Sognefjord op zeeniveau dus. Van Km 56 tot 70 ging het dus van 1000 meter naar 0 meter. De Sognefjord is een van de langste in Noorwegen. Ik volgde de fjord voor een 10 Km tot Vangsnes waar ik de fjord overstak naar Dragsvik, waar ik vanavond kampeer. De regen is overigens achter gebleven tot na dat ik hier mijn tentje opgesteld had. Morgen volg ik na het vertek nog even een zij-arm van de fjord, maar ik moet toch weer een fjell over ... klimmen dus weer. Km vandaag: 82 Km totaal: 1961
25-05-2009, 18:19 geschreven door Danny
24-05-2009
rusten en eten
Het weer vandaag is terug grijs en grauw, het weer gaat hier nog vlugger op en af dan de wegen. Vandaag stond dus in het teken van rusten en eten. Iets langer geslapen dan gewoonlijk, een echt ontbijt, nog even op bed gaan liggen, een kilometertje gewandeld naar het centrum, koffie en cake, beetje op een bank bij het meer gaan zitten, gaan eten (echt eten met aardappelen en groenten en vlees én zelfs desert en koffie), terug naar het meer voor een ijsje als extra desert, nog even gaan zitten, terug naar de herberg gewandeld, even op bed gaan liggen, koffie en koekjes, route voor de volgende dagen bekeken (het ziet er overigens uit dat ik weer in de put zit, alle wegen van hier gaan naar boven), blog gedaan en straks nog even terug naar het centrum voor pizza. In Voss heb ik voor mezelf ook een eerste hoofdstuk(je) Noorwegen afgesloten. De route van Kristiansand naar Voss is volgens mij een van de mooiste om een reis in Noorwegen te beginnen, maar ik heb natuurlijk ook iet alle wijsheid over Noorwegen in pacht. En vanuit Voss kan je dan alle richtingen uit, voor mijzelf voorlopig nog recht naar het noorden. De volgende dagen zal dat af en toe wel lichtjes moeten afwijken om langs de fjorden heen te gaan. Bij de foto's: 1. nog eentje van Voss gisteren, met een beetje meer kleur dan vandaag 2. ze kunnen het niet laten 3. nog nooit zoveel foto's van mezelf gemaakt
24-05-2009, 17:54 geschreven door Danny
23-05-2009
een kortere rit
Een kortere rit vandaag en morgen rustdag, dan zou ik weer klaar voor moeten zijn voor enkele stevige ritten. Vanmorgen nog een 10 Km langs de Sorfjord gereden tot Kinsarvik, waar ik bijna rechtstreeks de boot kon op rijden om eerst de Sorfjord en direkt aansluitend de Hardangerfjord over te steken. Ik had overigens ook de optie om die 10 Km mee te doen in een jogging maar zoals reeds eerder gezegd, die tijd is voorbij. Trouwens toch wel een stevige jogging ook, er zat daar toch een klimmetje van 2 Km en van 1 meter naar 78 meter hoogte in. Na de overtocht kwam ik in Kvanndal om nog even de kleinere Granvinfjord te volgen, om daarna de fjorden even achter mij te laten. En de fjorden achterlaten betekent hier gewoonlijk écht klimmen. Vandaag was dit een klimmetje van 3,5 Km om 200 meter hoger te komen. Over die berg gekomen veranderde overigens het weer totaal, blauwe lucht met slechts witte wolkjes (het kan natuurlijk ook gewoon een kwestie van timing geweest zijn). Van de top daalde het dan zachtjes naar Voss, waar ik de 2 volgende nachten dus in herberg verblijf. Niet dat er in Voss zeer spectaculaire dingen te zien zijn, maar het is hier een leuke herberg die prachtig gelegen is bij een mooi meer. Vannamiddag al eventjes in de zon op een bankje bij het meer gezeten, ik geloof dat het de eerste keer deze trip was dat ik het echt lekker warm had zonder dat ik er moest voor werken. De karweitjes van de was en de fiets een beurt geven zijn al gebeurd dus morgen zondag wordt een echte rustdag met hoogstens een beetje sightseeing. Km vandaag: 52 Km totaal: 1879
23-05-2009, 18:50 geschreven door Danny
22-05-2009
een zware dag
Het goede gevoel van de afgelopen dagen was even weg, weggespoeld. De hele nacht stevig geregend en vanmorgen niet gestopt, ik ben zelfs met regenbroek aan vertrokken. Bovendien lijkt het alsof ik telkens in de put zit om te overnachten, kort na het vertrek was het weer van dat. Een Noorse motor-toerist vroeg me voor mijn vertrek of ik "over the mountain" ging. Ik heb geen flauw idee wat hij bedoelde, alle richtingen gingen over een berg. Nu, ik heb sowieso gezegd dat ik noordwaarts ging. En die van vandaag was een stevige, na zowat 3 Km begonnen en 5 Km verder zat ik 400 meter hoger. Ik werd ondertussen natter van mezelf, van het zweten, dan van de regen. Mijn regenbroek heb ik dan ook maar uitgedaan, die hinderde meer dan wat anders. Tegen het eind van de beklimming volgde weer een tunnel (nog steeds bergop) en na die tunnel een afdaling. Ik had stilletjes gehoopt dat na die tunnel, net als gisteren, het weer terug zou omslaan, geen geluk vandaag. Integendeel, het ging nog meer regenen en wat volgde was dus een bitter, bitter koude afdaling. Op een bepaald moment dacht ik van gewoon bij de eerst volgende mogelijkheid te stoppen en een hut te boeken, er deed zich echter niet direkt een gelegenheid voor. Het volgende plan was om dan in Odda te stoppen, na nog geen 40 Km. De route verder naar Odda was trouwens vreselijk mooi, door een nauwe groene vallei, maar ik was echt te nat en de koud om er echt aandacht aan te besteden. Toen ik tegen de middag in Odda aankwam was ik echter al weer wat opgewarmd en toonde een waterzonnetje weer enkele stralen die me de moed gaven om nog wat door te gaan. In Odda kwam ik trouwens aan mijn eerste fjord van deze trip, terug op zeeniveau dus. Alle fjorden staan rechtstreeks of via andere fjorden in verbinding met de zee, zonder niveau verschillen. Het is echter niet omdat het fjord op zeeniveau is, dat de weg dat ook is. De weg volgt natuurlijk het niveau van de oevers en dat gaat nog steeds op en af, zij het niet zo hoog meer. Een 30 Km fietste ik zo langs de Sorfjord tot ik in Lofthus aankwam, waar me nog een stevig klimmetje aangeboden werd om mijn camping te bereiken. Het was echter de inspanning waard. Telkens ik even weg geweest ben en terugkeer naar mijn tentje ben ik, ondanks de verschrikkelijke koude vanmorgen en het nog steeds miezerige weer, toch blij dat ik hier ben. Km vandaag: 77 Km totaal: 1827
22-05-2009, 17:23 geschreven door Danny
21-05-2009
ik voel me goed
Gisteravond in mijn hutje, de blog gedaan, goed gegeten en de afwas gedaan, muziekje op de laptop, lekker warm door het venster kijkend met een blik bier uit de supermarkt naast de deur ... en toen moest ik ineens aan Johan Verminnen en zijn "Ik voel me goed" denken. En vandaag zo mogelijk nog beter. Ik slaap dan wel weer in mijn kleine tentje en er viel zonet nog een buitje maar het was vandaag een schitterende dag. Bij het vertrek de E 9 achter me gelaten voor de E 134. Al onmiddellijk na het vertek begon het opnieuw te klimmen. Na 10 Km zat ik alweer op de fjell op 800 meter. Het klom echter nog verder tot een 1000 meter, waar sneeuw en ijs nog de hoofdzaak uitmaken. Ik ben ondertussen ook in tunel-gebied gekomen. Waar mogelijk probeer ik deze te vermijden via de alternatieve route. Tunnels zijn in principe donker, nat en koud. Niet dat de alternatieve route momenteel lekker warm is maar ze is wel licht en mooi, en eventueel ook wel een beetje moeilijk. Zo ook bij mijn eerste tunnel vandaag, er kwam zowaar even sneeuwploegen bij kijken. Enkele auto's waren net voor mij al teruggekeerd maar met de fiets leek het wel te doen. De eerste blokkade (waar zij dus terugkeerden) was nog niet te moeilijk, de tweede was al serieuze arbeid en bij de derde ben ik uiteindelijk toch moeten terugkeren. Dat was echt niet meer te doen. Mijn extraatje heeft behoorlijk wat energie gekost en leverde eigenlijk niets op want ik heb toch nog de tunnel moeten doen, maar het was er zo mooi en rustig dat ik blij ben het geprobeerd te hebben. Bij de volgende tunnels was er geen proberen aan, daar was het alternatief al direkt geblokkeerd. Zo heb ik vandaag zo'n 10 Km ondergronds gedaan. Verder vond ik de route tussen sneeuw en ijs gewoon schitterend, het was een ongelooflijk gevoel hier te kunnen fietsen. Aan het eind van het plateau volgde weer een spectaculaire afdaling die me in 3,5 Km van zowat 1000 meter naar 700 meter bracht om daarna rustiger verder te dalen. Toen ik het beeld op de laatste foto zag vond ik dat ik ver genoeg gereden had, dus kampeer ik vanavond in Roldal. Een plaatsje met een overvloed aan campings, die al redelijk wat volk trekken. Ik heb zowaar zelfs tentbewoners als buren, een Hollands koppel dat wel met de wagen onderweg is. Km vandaag: 60 Km totaal: 1750
21-05-2009, 17:25 geschreven door Danny
20-05-2009
klimmen en dalen
Er zijn gisteren nog wel wat gasten toegekomen, maar die bleven ofwel in heb bijhorend motel ofwel in een van de hutten. Die hadden mijn terras dus niet nodig. Ik heb zelf ook even overwogen om, gezien het weer en mijn toestand, een hut te nemen maar het verschil tussen hut en tent was hier zo'n 75 , toch wat veel voor de budgetreiziger die ik momenteel toch wel ben. Het leken wel grote mooie hutten te zijn. Gisteravond heb ik op mijn terras best nog wel even kunnen genieten, maar vannacht om een uur of 3 is het dan terug beginnen te regenen. Heb wel mijn tentje kunnen afbreken tijdens een korte onderbreking maar tijdens het opladen was het weer van dat. Iedere fietser weet dat al koud en nat vertrekken op een fietstocht niet aangenaam, de moed zat dan ook behoorlijk diep. Maar dan is daar de zon die even door de wolken probeert te komen en daarmee toch een beetje kleur en moed brengt. Uiteindelijk slaagde ze zelfs een aantal keer om door te breken, zo dat ik het tijdens enkele klimmetjes zelfs behoorlijk warm kreeg. Mijn route liep vandaag nog steeds verder op de E 9. Al snel na mijn vertrek begon het, in stapjes van klimmen en dalen, te stijgen. Eerst naar 700, dan naar 800 om tenslotte voorbij Hoved te stijgen tot iets boven de 900 meter en daar te blijven golven. Vanaf 800 meter komt men hier in "Fjell"-land terecht. Een fjell is een natte, heidestreek met eerst nog wat naaldbomen maar uiteindelijk slechts lage struiken en kleine berkenboompjes over. Berkenboompjes die, in het beste geval, nu hun eerste teken van leven tonen en stilletjes beginnen te botten. Verder op de fjell ook veel meren, die nog niet altijd volledig ontdooit zijn. Op het eind volgde dan een korte, spectaculaire afdaling van 880 naar 600 meter over 4 Km. Die afdaling eindigde dan in Haukeli, waar ik vanavond verblijf. Omdat het vandaag toch wel een stevige rit was heb ik me vanavond toch op een hut getrakteerd. Ook al omdat de eerste camping nog enkele Km verder is en dat de hut toch nog behoorlijk binnen het budget kan. Vanmorgen kort na het vertek vreesde ik dat het misschien wel een dag zou zijn zonder foto's wegens totaal verregend. Uiteindelijk zit ik met 67 foto's om er een 3-tal uit te kiezen die er een beetje goed uitzien en ook een beetje tonen hoe het landschap evolueerde tijdens mijn rit vandaag, geen simpele opgave (daarom vandaag ééntje extra). Hoe dan ook, hoe ik ook mijn best doe, doen de foto's het landschap en het gevoel om er door te rijden niet echt tot hun recht komen. Wat vanmorgen zo miezerig begon, draaide uit op een schitterende rit. Het was een goede dag vandaag. Km vandaag: 83 Km totaal: 1690
20-05-2009, 17:53 geschreven door Danny
19-05-2009
nat
Foto 1 toont het eerste beeld dat ik zag toen ik uit mijn tent kwam vanmorgen. Het weer viel toen nog best mee. Op de camping hier trouwens gemerkt dat er toch al enige toeristen (campers en caravans) onderweg zijn, Hollanders en Duitsers op kop natuurlijk. Zoals gewoonlijk, rond 9 uur verder op route gegaan. Het weer nog steeds behoorlijk, de zon deed zelfs enkele moedige pogingen om door de wolken te breken. Helaas, wolken en regen hebben overwonnen. Eerst nog zachtjes regenend, later behoorlijk overvloedig. Met andere woorden, ben behoorlijk nat geworden vandaag. Zo een van die dagen waar je je soms moet van overtuigen dat je liever hier bent, maar erg moeilijk te overtuigen ben ik dan toch niet. Mijn route liep verder over de E 9 (een E-weg heeft hier dus niet noodzakelijk dezelfde betekenis als bij ons, de E 9 is een nog behoorlijk rustige weg en een mooie route), vandaag op en af gaand tussen 2OO en 250 om op het eind te klimmen naar 300 in Valle waar ik vanavond kampeer. Omdat ik (voorlopig) de enige gast ben hier heb ik maar bezit genomen van het terasje van de sanitaire blok (foto 3). In de loop van de namiddag deed de zon nog steeds, zonder veel succes, pogingen om door te breken, me daarbij af en toe moed gevend om nog even door te gaan en nog niet te stoppen. En ook daarnet was er nog zo'n poging maar net nu valt er weer een bui. Naar men me hier vertelt, wordt morgen nog een twijfelachtige dag maar wordt het daarna beter. Km vandaag: 82 Km totaal: 1607
19-05-2009, 16:59 geschreven door Danny
18-05-2009
onderweg in Noorwegen
De eerste rit in Noorwegen zit erop, maar eerst nog even naar gisteren. Met die russen viel het nog best mee. Zo druk het was in de namiddag, zo kalm was het 's avonds. Op verscheidene plaatsen zat wel veel volk aan het feest maar dat zag er meestal iets te duur uit voor mijn smaak en budget. Uiteindelijk toch een leuke, ietwat bruine, kroeg gevonden. Voor de liefhebbers was er zelfs Leffe ... voor nog geen 9 (maar wel bijna). Geïnteresseerd? Het was in de Tollboten, als je eens in de buurt bent. Vanmorgen dan wat vroeger op te staan om mijn vader en zien vissers-vrienden, die hun jaarlijks vis-vakantie afgesloten hadden en vandaag de boot naar Denemarken zouden nemen, uit te zwaaien. Met de bereidwillige meewerking van een veiligheidsman van Color Lines, die me zonder ticket op de kade toeliet, heb ik dit dan ook kunnen doen. Het weer in Noorwegen had zich niet te best aangekondigd maar deze eerste dag viel het nog redelijk mee, af en toe een buitje maar niets waar een mens niet tegen kan. Misschien dat ik de volgende dagen wel eens negatief uit de hoek kom als het over het weer gaat, maar ik hoop dat de foto's duidelijk zullen maken dat (en waarom) ik liever hier ben in de regen dan in Ieper in een bureel. Kort na mijn vertrek uit Kristiansand kreeg ik al snel een voorsmaakje van wat me de volgende dagen / weken te wachten staat, hartslag omhoog en snelheid naar beneden (vandaag hartslag 111 en snelheid 18,5 - vergelijk met enkele dagen geleden). In eerste instantie ging het van zee-niveau naar 225 meter hoogte, daarna wat op en af, dan eens doorgegaan tot 300 meter en dan nog wat op en af om vannamiddag te eindigen op 200 meter. Na 62 Km kwam ik aan in Evje, het doel voor vandaag. Logeren blijkt voorlopig echter niet simpel in Noorwegen. Aangekomen in het centrum had ik nog geen enkele verwijzing naar een herberg gezien, terwijl die er toch moest zijn. Toerist-info was vandaag uitzonderlijk gesloten, dus ook geen hulp. Twee hulpvaardige heren wezen me dan, de totaal verkeerde, richting terug en dan links aan. Na enkele Km en al enkele malen zonder succes de weg gevraagd vond ik eindelijk een bijzonder hulpvaardig man, die zelfs zijn kantoor dat hij net verlaten had terug inging om mij op internet de weg te wijzen. Met de richtlijnen van deze heer ging terug naar en voorbij Evje. 4 Km voorbij Evje had ik nog steeds niets tegengekomen en beslistte ik dan maar om gewoon door te rijden naar de volgende camping, om uiteindelijk 7 Km buiten Evje de herberg e zien ... volzet. Het is eveneens een aktiviteiten kamp en ze hadden net een grote groep binnen. Ze wisten me wel te vertellen dat er 6 Km verderop een camping was, waar ik dus uiteindelijk op de camping van Neset terecht kwam. Met aan het eind een toch aanzienlijk langere rit dan gepland, maar ik zit wel al een stuk verder op mijn rit van morgen natuurlijk. Km vandaag: 84 Km totaal: 1525
18-05-2009, 17:31 geschreven door Danny
17-05-2009
nationale feestdag
Vanmorgen ruim op tijd op de kade om samen met mijn collega tweewielers te wachten op de ferrie (foto 1). Ik kreeg overigens met mijn tweewieler wel de nodige rare blikken. Als mijn bedoelingen dan ter sprake komen dan is de reactie (net als de voorbije dagen) een mengeling van ongeloof, respect en gek verklaring. Op tijd afgevaren om 12.15 uur om een 3 uur later, niet gepland maar misschien gepast, op de nationale feestdag in Noorwegen aan te meren. Noorwegen is een beetje het België van Scandinavië. Jarenlang de speelbal geweest van de Denen en de Zweden tot op 17 mei 1814 de grondwet van Noorwegen getekend werd waardoor het definitief onafhankelijk werd. Noorwegen heeft verder anders geen beste ontvangst gegeven. Om te beginnen waait het hier al zeker zo hard als in Denemarken en verder was het bijzonder druk op straat, zowat een uurtje later zou er een stoet met o.a. alle verenigingen uit de omgeving uitgaan. Na even zoeken en af en toe vragen eindelijk de plaats gevonden waar de herberg was, met de nadruk op was. De plaats is nu een werf. De herberg heeft moeten plaats maken voor de vooruitgang en is schijnbaar niet vervangen door een nieuwe. Dan op zoek naar de camping. Op de tourist info moet je op een zondag / feesdag niet rekenen. Ondertussen nog drukker met mensen die op de stoet wachten, met zoveel volk dat het eigenlijk nog moeilijker wordt om de richting te vragen. Uiteindelijk van een passerende fietser de richting van de camping gekregen met de opmerking: ik geloof niet dat die al open is (hoewel er toch al toeristen op de boot zaten is het seizoen toch nog even weg). Toch maar op zoek gegaan, het spoor gevonden en tenslotte (al een eind buiten het centrum) ook weer verloren, de afstand naar het centrum en de dreigende wolken spoorden ook niet aan om nog veel te zoeken. Dan maar op zoek naar een budget hotel dat ik door één van mijn informanten had horen noemen en dit ook gevonden, volzet. Uiteindelijk dan maar de tip van de receptioniste opgevolgd en een 100 meter verder een, toch vrij dure, kamer genomen (bed zonder breakfast). Nu is het ondertussen wel beginnen regenen en zit ik wel warm en droog natuurlijk. Na dat ik alles afgeladen had eerst nog even naar de stoet gaan zien. De nationale feestdag is ook één van de gelegenheden waarvoor nogal wat Noren hun traditionele kledij uit de kast halen (foto 2). Ook is dat de gelegenheid waar de laatstejaars studenten (in Noorwegen russen genaamd, mogelijk naar een oude vikingstam) hun versie van de 100 dagen vieren, het naderende einde van hun schooltijd dus (foto 3). Door de drukte in het centrum is het er niet van gekomen om uit te eten en heb ik zelf maar weer gekookt, ik ben in een stadium gekomen dat kwantiteit sowieso even belangrijk is als kwaliteit. Voor een pintje trek ik zodadelijk waarschijnlijk toch nog even door de regen, benieuwd wat dat gaat worden met die russen in de stad.
17-05-2009, 19:32 geschreven door Danny
16-05-2009
Hirtshals, Noord Denemarken
Weer hetzelfde weer, had vandaag wel regelmatig eens mee. Verder was het vandaag een aangename, rustige en weinig sensationele rit. Wel opvallend was het kerkje van Vennebjerg (foto 1), op een top van 68 meter hoog vlak bij de kust fungeerde het vroeger ook als baken voor de schippers. Ondertussen was ik dus de kust genaderd en de laatste 20 kilometer naar Hirtshals liepen door bossen en duinen. Hirtshals, Noord Denemarken. 16 dagen, 1441 kilometer. Een normale fietsvakantie zou hier kunnen eindigen (in dat geval waarschijnlijk iets rustiger, gespreid over 3 weken). Dit geeft wel een beetje een raar gevoel, je hebt het gevoel dat je al behoorlijk wat gedaan hebt (en dat is ook best wel) maar tegelijkertijd gaat het nu pas echt beginnen: ruim 2000 kilometer Noorwegen, om dan nog maar het keerpunt te bereiken. Ik heb dus in relatief korte tijd 4 landen doorgefietst maar het vijfde zal dus iets langer duren. Mijn gemiddelde dagafstand zal in Noorwegen wel wat zakken, veel zal afhankelijk zijn van het beschikbare logement. Ik wil bij het afsluiten van dit eerste deel, op de vooravond van Noorwegen, ook iedereen danken die al eens een commentaartje achterlaat. Het is telkens leuk om die 's avonds te lezen en ze zijn wel degelijk een steuntje in de rug. Het ticket voor de ferrie morgen is ondertussen gekocht. Morgen wordt een halve rustdag: Iets langer in bed, om 08.30 ontbijt, tegen 10.00 check-out, nog een koffietje in het centrum, om 11.00 aanmelden en om 12.15 afvaren. Aan de overkant een logement opzoeken, in principe in herberg (zoals vandaag) en daarna mezelf eens goed trakteren om de aankomst in Noorwegen te vieren. Km vandaag: 82 Km totaal: 1441
16-05-2009, 18:29 geschreven door Danny
15-05-2009
terug in het spoor van de Vikingen
Hoera, de zon heeft gewonnen. De zon heeft gisteravond uiteindelijk de wolken toch verdreven en ik heb nog lang buiten aan mijn keukentje mogen genieten. Om 8 uur kreeg ik daar het gezelschap van een 20 leden van de lokale scouts groep die in de verlaten camping het ideale terrein zien om hun aktiviteiten te houden. In 4 groepjes van 5 hielden ze een soort spel zonder grenzen parcours. Zij hebben het iets langer volgehouden dan ik maar om 10 uur was alles weer stil. En vanmorgen, na een volledig droge nacht, wakker geworden onder een blauwe hemel. De beslissing om door te rijden gisteren bleek dus toch de juiste, wie maalt er nog om een buitje onderweg na zo een avond en een morgen. Vandaag zou een prachtige dag geweest zijn, als het niet was van die verdraaide, koude wind die vandaag nog even extra aantrok. Zoals het nu was, was het een mooie dag maar niet altijd een aangename. Overigens komt die wind hier niet echt onverwacht, Denemarken is nu eenmaal een winderig land. De zee is hier nooit echt ver weg en zoals het bij ons aan de kust meestal een beetje harder waait, zo waait het in Denemarken gewoon altijd een beetje harder. Zij zijn niet voor niets de pioneers in windenergie geweest. En zo ging het dus terug in het spoor van de Vikingen. Maar eerst nog even verder terug, naar het hunnebed in Blaere, daterend van omstreeks 2500 voor Christus (foto 1). Daarna ging het langs Aalborg naar Lindholm Hoje (foto 2). Daar heeft men op een heuvel een groot aantal graven ontdekt, sommige zelfs al van voor de vikingtijd. Van 700 begraven mensen heeft men sporen gevonden. Aan de hand van die graven heeft men ook een evolutie in de begraafmetode opgemerkt, van begraving naar crematie en terug naar begraving tegen het einde van de periode die liep van het 500 tot 1000 na Christus. Naast de heuvel is een klein museum aan de Vikingen en aan de omgeving door de jaren. Omdat het vandaag met de wind toch een zware rit was heb ik me in de cafetaria van het museum getrakteerd op koffie en taart. Bij het vertrek vanmorgen was ik nog van plan om van Lindholm terug te rijden naar Aalborg, maar waarom een 7 Km terugrijden om die morgen ook weer terug te moeten doen wanneer het ideaal kampeer weer is (op een plaatsje uit de wind). Zo kwam ik dus terecht op Lindholm camping. De camping opent officieel pas op 1 juni en alles is nog niet volop operationeel, maar ik mocht me toch plaatsen en wel aan halve prijs. De camping is leuk gelegen aan een klein meertje, maar met aan de andere kant van dat meertje een vrij drukke weg. Toch ga ik me vanavond nog even aan de kant van dat meertje zetten met een biertje. Op de derde foto: ikzelf aan het werk in een hoek van de waszaal van de camping. Km vandaag: 78 Km totaal: 1359
15-05-2009, 19:30 geschreven door Danny
14-05-2009
wisselvallig
Silkeborg is op een zaterdag middag in de zomer schijnbaar drukker dan op een woensdag avond in mei, mijn "uit eten" gisteren werd uiteindelijk een take-away lasagna die overigens wel gesmaakt heeft. Vandaag was op zijn minst wisselvallig te noemen. Het begon vanmorgen koud en mistig, ik heb handschoenen en mutsen gezien onderweg. Na een uurtje brak de zon stilaan door en warmde de zaak een beetje op maar even later ging het allemaal een beetje op en af met de wisselende bewolking. Zo ging het over rustige wegen langs bos en heide. Tegen de middag uiteindelijk toch mijn regenvestje moeten aantrekken, het was tenslotte toch al een paar dagen geleden. Onder de lichte regen ging het naar en door Viborg, het weer nodigde niet echt uit tot een rustige bezichtiging. Het is overigens hier dat die rare fransman, van enkele dagen geleden in Gluckstadt, aan zijn "wandeling" naar Compostella begon. Viborg was een optie om te overnachten vannacht (in herberg) maar omdat zowat 55 Km en pas kort over de middag me toch een beetje kort leek en het me (met het oog op morgen) beter leek van nog wat door te gaan, besliste ik ondanks de lichte regen toch verder te fietsen om te gaan kamperen in Alestrup. Het leek trouwens te beginnen op te klaren in die richting. Nadat ik even voorbij Viborg nog piknikte, bleek het enkele kilometers verder toch niet de beste beslissing geweest te zijn. Nu openden de regensluizen hun poorten pas ik en werd ik nat, nat, nat!!! Uiteindelijk minderde de regen toch terug en toen ik in Alestrup toekwam kon ik zelfs in redelijk droge omstandigheden mijn tentje opstellen. Ik kwam hier in Alestrup toe op een kleine, verlaten camping, praktisch onder de kerktoren. Ik vond twee trekkershutten, vier momenteel verlaten caravans, een sanitair blokje mét keukentje en een receptie hutje met daarop de mededeling: installeer je maar al, de manager zal contact opnemen (vrij vertaald uit het engelsp). Eerst even gecontrolleerd of alles open en in werkende staat was, wat inderdaad het geval bleek, en me dus geïnstalleerd. Ondertussen heb ik goed gedoucht, bezit genomen van het keukentje en mijn soepje en mijn pasta schotel genuttigd maar de manager heb ik verlopig nog niet gezien. Ondertussen strijden buiten de zon en de regen voor het overwicht. Momenteel is het weer droog maar de wolken blijven in de buurt. Hoe dan ook, hier zit een tevreden man. Km vandaag: 93 Km totaal: 1281
14-05-2009, 18:06 geschreven door Danny
13-05-2009
verder in het spoor van de vikingen
Prachtige lentedag vanmorgen. Vannacht in mijn kleine individuele kamertje goed geslapen, al koelde het onder de wolkenloze hemel wel behoorlijk af. Vanmorgen dan dus verder getrokken. Zoals ik gisteren zei, houd ik niet zo veel van de grindwegen waarlangs mijn route me nogal eens leidt. Om vandaag in het spoor van de Vikingen te blijven moest ik er echter wel enkele nemen. De eerste was echt niet aangenaam, maar er was geen alternatief om langs Klebaek Hoje te passeren. Naast twee prehistorische grafheuvels licht daar ook een groot vikinggraf (foto 1). Origineel was het door 60 grote stenen afgezet in de vorm van een schip, 45 meter lang en 6 meter breed. Van die 60 zijn er nog 9 originele stenen aanwezig, de grootste op de kop is een 2 meter hoge runesteen. De tweede grindweg is een oude spoorweg en viel best mee. Die leidde me o.a. langs het oude stationnetje van Ravning, waar ook de restanten van een stuk brug van de vikingen gereconstrueerd is. De originel brug had een lengte van 800 meter met een breedte van 5 meter, ze rustte op 1800 boomstammen. Ze werd in 979 gebouwd om snelle troepenverplaatsingen mogelijk te maken bij een aanval op Haithabu in het zuiden. Bij het stationnetje besloot ik voor een rustige piknik. Een kwartiertje later kwam er echter een bus (mijn pad kruistte daar een weg) wat oudere dagjestoeristen met hetzelfde idee, gedaan met de rust dus. Vandaar ging het richting Jelling. In de omgeving van Jelling ging het golvende landschap ineens wel erg golven, met golven van 8 a 9 % en hoogtes van meer dan 100 meter (alles samen heb ik vandaag toch zo'n 800 hoogtemeters verzameld). Ik herinnerde me van vroeger wel het landschap wat golfde maar niet dat het zo stevig was. Ik veronderstel dat als je de gashendel maar moet opendraaien dat het zo niet opvalt. In Jelling ging het dan naar waarschijnlijk de bekendste runestenen van Denemarken, toapasselijk de Jelling-stenen genoemd (foto 3). De stenen staan aan een leuk kerkje dat tussen 2 prehistorische grafheuvels (je ziet ze echt overal, grafheuvels en runestenen) gebouwd is. Omdat mijn route na Jelling nog veel slechte weg vermeldde (naast grind ook nog mul zand), ik vanuit het noorden (mijn richting dus) donkere wolken zag komen aanschuiven en ik vond dat ik het belangrijkste vandaag wel gezien had, besliste ik over grotere wegen verder te rijden richting Silkeborg, mijn doel voor vanavond. Omdat ik met die dreigende wolken toch liever op herberg ging maar het door het traject vandaag toch nogal ver tot Silkeborg werd, probeerde ik het een kleine 20 Km eerder bij de herberg vanVelling. Die is echter slechts open van ju,i tot september, toch door naar Silkeborg dus. De herberg daar kon me echter enkel een individuele kamer aanbieden omdat de rest volgeboekt was door scholen (en ik had nog zo hoog opgedraven met de Deense herbergen, tot nu toe nog niet veel succes gehad). De uitbater kon me wel doorverwijzen naar zijn zuster die een kamer bood voor de prijs van een bed in een herberg, ik naar daar dus. Waar ik wel niet aan gedacht had was dat deze waarschijnlijk geen gastenkeuken had (en inderdaad dus) waardoor ik n iet zelf zou kunnen koken. Een waterkoker is wel ter beschikking, dus een soepje met brood heb ik al wel kunnen eten. Voor de hoofdschotel ga ik zodadelijk dus nog even uit. Ik kwam vroeger al eens door Silkeborg en herinner me het (toen op een zomerse zaterdag middag) als een aangenaam stadje. Ondertussen zijn de wolken trouwens volledig opgeklaard en schijnt alweer de zon. Km vandaag: 112 Km totaal: 1188
13-05-2009, 18:45 geschreven door Danny
12-05-2009
geschiedenis
Stralend weer vandaag!!! Er is natuurlijk nog altijd die wind, we spreken dan natuurlijk niet over stormwinden maar toch een frisse bries om tegen de fietsen, maar verder alleen zon. Echt warm hoeft het tenslotte ook niet te zijn, als het er maar goed uit ziet. Ik had trouwens de indruk dat de wind iets naar het oosten gedraaid is en aangezien mijn route vandaag nogal eens zigzagde had ik hem wel eens tegen maar ook al een mee. Nadat ik nog in Aabenraa mijn eerste millenium gepasseerd was ging het weer verder over meestal rustige, maar soms verassend golvende, wegen. Mijn route leidt nogal eens over grindwegen maar ik heb er een gewoonte van gemaakt om deze te ontwijken. En dan nu een beetje geschiedenis. Eerst gaan we de runestenen bekijken. Runestenen werden, reeds vanaf het jaar 5OO, vooral langs belangrijke routes geplaatst om bepaalde zaken te herdenken. De bekendste zijn de Jellingstenen, waar ik denkelijk later passeer, die Koning Harald oprichtte ter nagedachtenis van zijn vader en moeder. Met op één zijde een tekst en op de andere zijde een afbeelding. Degene die ik vandaag passeerde, Haerulfsteen, is een van de oudste nog bekend (van omstreeks 900), is niet gerestaureerd en vermeld enkel de naam Haerulf (foto 1). Daarna gaan we nog een heel eind verder terug in de tijd, naar de bronstijd. Op verschillende plaatsen kan je prehistorische grafheuvels vinden. Bij de indrukwekkendste horen zeker de heuvels van Langdysserne. Er liggen verscheidene heuvels bij elkaar, waarvan de grootste een lengte van zowat 100 meter heeft (foto 2). De grafheuvels dateren over het algemeen van tussen 3500 en 3200 voor Christus. Zo kwam ik vannamiddag in Vejen terecht. Hier overnachten werd een heel verhaal. Bij het binnenrijden van het stadje zag ik een richtingsbordje naar een jeugdherberg waarvan ik niet wist dat ze hier was. Dat bordje leidde uiteindelijk naar een enorm groot sport- en fitnesscenter. Na even rondgedwaald te hebben tussen verschillende sport- en fitnesszalen vond ik uiteindelijk de receptie van de jeugdherberg. Die konden me buiten het seizoen (en het is duidelijk nog buiten het seizoen op de moment) enkel een individuele kamer bezorgen, en die zijn nogal prijzig. Ik dus verder, op zoek naar de camping die ik wel wist dat ze er moest zijn. Uiteindelijk toeristinfo gevonden en blijkt dat de camping uitgebaat wordt bij hetzelfde sportcentrum. Ik terug, terug langs gangen en zalen gedwaald om uiteindelijk bij diezelfde receptie uit te komen. Nu sta ik dus, als enige, met mijn eigen eenpersoonskamertje gecampeerd naast de herberg, gebruik de douches van het sportcentrum en de rest van de faciliteiten van de herberg. Verschil: zowat 300 DKK ofte 40 . Km vandaag 79 Km totaal: 1076
12-05-2009, 17:50 geschreven door Danny
11-05-2009
weer op weg
Terwijl ik dit schrijf draait mijn was eindelijk in de machine. Frisjes vanmorgen, heb zelfs een laagje extra aangedaan en dat in de loop van de dag niet terug uitgedaan. Bij het vertrek werd het al gauw duidelijk waarom het zo frisjes, wind op kop. En als je dan naar het noorden aan het rijden bent dan weet je dat je het niet zomaar warm krijgt. Overigens was het verder wel behoorlijk zonnig, waardoor je rond de middag het effect kreeg van warmpjes op de rug maar frisjes op de borst. Even over de middag ben ik dan weer een grens overgestoken en dus in Denemarken beland. Iets over de grens ben ik door Froslevlejren gereden. Froslevlejren was een Duits interneringskamp in 1944 (Froslev is de plaats en lejren = kamp). Een 12000 politieke gevangenen zijn er hier gepasseerd, velen onderweg naar de concentratiekampen. Nu bevindt zich er naast verscheidene musea ook een natuurschool. Verder vermeldingswaard vandaag zijn twee oude bruggen. De eerste, Gejla bro, dateert in zijn huidige vorm van 1818 maar er was hier al een brug ten tijde van de Vikingen. De tweede, Povls bro, dateert van 1844 maar ook hier was al veel vroeger een brug. Beide bruggen maken deel uit van de historische Ossenweg, die de voorbije dagen een beetje de rugegraat van mijn route vormde. Langs deze weg werden vroeger de ossen vanuit het Noorden aangevoerd om te verhandelen. Nu is het meesteal een aangename asfaltweg, maar rond Povls bro bestaat hij kilometers lang uit grintweg. En vannamiddag ben ik dan aangekomen in de herberg van Aabenraa, waar ik morgenvroeg kort na het vertrek mijn eerste millenium vier. Km vandaag: 88 Km totaal 997
Bij de foto's: 1. Froslevlejren 2. Gejla Bro 3. Povls Bro
11-05-2009, 18:06 geschreven door Danny
10-05-2009
In het spoor van de Vikingen
Stralende dag vandaag. Opgestaan met blauwe hemel, later even wat bewolking maar daarna terug opengetrokken. Nog niet echt korte-mouwen-weer, warm genoeg in de zon en uit de wind maar frisjes in de wind en uit de zon, maar toch stralend. En wat doet een mens dan op een rustdag? Om te beginnen was het de bedoeling om hier voor de was te zorgen, maar dat kan hier niet. De Duitse herbergen die ik bezocht waren goed en net maar ook zakelijk en strikt afgelijnd. Ze voorzien niet van faciliteiten (3 op 4 leverden uitstekend eten maar geen gastenkeuken voor zelf-cateraars, geen wasmachines, geen internet, ...) en geen gezelligheid (zit- en leefkamer, ...), in de stad vond ik overigens ook geen wasserij. Morgen kom ik aan in Denemarken, daar serveren ze naast het ontbijt in principe geen maaltijden maar wel al die andere faciliteiten en gezeligheid. De was zal dus ook moeten wachten tot morgen. Wat doet een mens dan wel? Wandelen, alles samen zowat 14 a 15 Km schat ik. Vanmorgen door (een tamelijk verlaten) Schleswig en deze namiddag naar Haithabu, een oude Vikingstad even verderop. Naast een museum zijn er ook enkele gereconstrueerde huizen. Omdat de geschiedenis bij ons opgeschreven werd door de grootste slachtoffers van de rovende Vikingen (de paters) is er vooral een negatief beeld van dit volk. Naast rovers waren het natuurlijk ook schitterende bootsmannen en, wat minder geweten is, groten handelaars. Het is bewezen dat de vikingen handel dreven tot in Rusland (schijnbaar komt de naam Rusland van de vikingstam de Russen die er handel dreven), het toenmalige Constantinopel en Bagdad. Ik kom hier waarschijnlijk later nog op terug. Ik had overigens ook voor een jogging kunnen kiezen vandaag maar daar heb ik voor gepast, die tijd is echt wel voorbij.
Bij de foto's: 1. Schleswig 2 & 3. Bij de Vikingen
10-05-2009, 18:36 geschreven door Danny
09-05-2009
in Schleswig
Poging nummer 3, al 2 maal de verbinding verloren bij het opladen. Gluckstadt heeft geluk gebracht. Ten eerste omdat ik er gisteren gestopt ben en niet 20 Km verder gereden naar een camping waar ik niet helemaal zeker van was. Er is hier gisteravond namelijk nog een onweertje gepasseerd, geen ideaal kampeer weer dus. Ten tweede schijnt het goed weer gebracht te hebben, vanmorgen opgestaan met een stralende hemel en de wind leek ook al iets minder. Na de middag verscheen dan wel wat wisselende bewolking maar al bij al een best aangename fietsdag vandaag. Mijn route vetrok vandaag langs het water maar ze hebben hier in het verleden al enkele ernstige overstromingen gehad en daarom de dijken verhoogd, waardoor je van de weg er achter het water niet meer ziet. Alleen zie je af en toe een mast tussen de bosjes passeren. Daarna ging het, net als gisteren overigens, over best wel golvende wegen verder. In Oldenbuttel heb ik dan mijn derde veerdienst(-je in dit geval) genomen over het Nord-Ostsee kanaal. Het Nord-Ostsee kanaal is een kanaal voor zeeschepen en werd door de Duitse keizer gegraven (of laten graven tenminste) om zijn slagschepen van de Oostzee naar de Noordzee te kunnen laten varen zonder afhankelijk te zijn van de Scandinavische landen, het werd in 1895 geopend en is 100 Km lang. Daarna ging het dus verder tot Schleswig waar ik de volgende 2 nachten in herberg zit, morgen is het rustdag. Vandaag was er wel even een ongerust moment toen ik over een tak op het fietspad reed, die ik te laat gezien had omdat ik naar de omgeving keek, en een stuk van de tak opgeworpen werd tegen mijn scheenbeen met direkt een toch wel pijnlijke en hinderlijke buil tot gevolg. Al fietsend verdwenen de pijn en de hinder echter geleidelijk weer en toen ik hier aan kwam was het nog nauwelijks merkbaar. Km vandaag: 110 Km totaal: 909
Nog wat extra cijfers tussendoor voor de liefhebbers, ik fietste vandaag met een gemiddelde snelheid van 19,4 bij een hartslag van 98.
Bij de foto's: 1. de herten blijven camera-schuw maar deze haas kan ik wel aanbieden 2. het Nord-Ostsee kanaal