Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
09-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de boot in
Eigenlijk was de megacamping van gisteren nog best leuk, ze was inderdaad behoorlijk groot maar dan zonder op te vallen omdat alles verspreid lag in een bos en men geen rijtjes kreeg zoals op andere megacampings. Omdat het gisteren, nadat ik eerst al geblogd en gedoucht had, zo'n lange dag geworden was had ik geen goesting meer om te koken en ik vond trouwens toch al dat ik na zo'n dag een extraatje verdiende dus ben ik in het campingrestaurant gaan eten, ook al best goed. Eigenlijk dus allemaal best goed, van de grotere, duurdere campings vond ik deze duidelijk de leukste. Wel hebben ze me eigenlijk een klein beetje opgelicht. Ze hebben tentplaatsen in verschillende formaten en mij een "large" toegewezen terwijl ik als fietser duidelijk met een "small", die 15 kronen of 1,5 € goedkoper was, toekwam. Anderzijds had ik op die large wel een beetje meer ruimte om de beste plaats uit te kiezen. Omdat het zo'n lange rit geworden was, werd het ook gewoon een erg lange dag. Ik heb zowaar de lichten zien aangaan en de vleermuizen zien uitkomen.
Vanmorgen dan weer het begin van een schitterende dag, zo ga ik toch nog enigszins bruingebrand thuis komen (armen en benen toch).
Ik heb vanmorgen niet dezelfde weg teruggenomen om te beginnen maar ben via enkel kleinere wegen vertrokken. Alles probleemloos tot de passage van Angelholm. Volgens de kaart heel simpel, gewoon dezelfde baan volgen en langs de buitenkant van de stad passeren. Tot je plots op een T-kruispunt komt, zonder wegwijzers. Je gokt dan maar op een van de twee mogelijkheden en dat was in mijn geval schiijnbaar de verkeerde. Ik reed Angelholm uit langs een mooie rustige weg, zoals eigenlijk voorzien, maar zonder enig idee waar ik eigenlijk naartoe reed en, het wordt vervelend maar, de plaatsnamen en wegwijzers waren alweer geen hulp. Ik stel voor dat die heren kaartenmakers eens buitenkomen of eens overleggen met de regionale overheden over welke plaatsen en wegen er op kaart moeten komen. Nadat ik door een lokaal fietsend koppel terug de juiste richting gewezen was kon ik via de kleine weggetjes alsnog een hoek afsnijden zodat het niet eens zo'n grote omweg werd.
Het ergste moest dan nog komen. Nadat het een eindje terug goed ging kwam ik aan de randen van Helsingborg, waar alles telkens weer naar een of andere autoweg gestuurd werd. Zonder de hulp van een halfdozijn vriendelijke mensen zou mijn reis gestrand zijn aan de randen van Helsingborg, nadat het even goed ging liep ik telkens weer vast op een of andere hindernis of knooppunt zonder oplossing. Hoewel er in het centrum mooie fietspaden liggen, krijgt Helsingborrg van mij toch de prijs van fietsonvriendelijkste stad van Zweden.
Tenslotte ging ik in Helsingborg, ook letterlijk, de boot in, richting Denemarken dus. De overtocht naar Helsingor aan de overkant duurt maar een 20 minuutjes. Aan die overkant ging het dan nog een eindje door langs de kust, met zicht op Zweden. Het ging zelfs nog iets verder door dan eigenlijk bedoeld maar dit keer was het volledig mijn eigen schuld.
Uiteindelijk eindigde ik vandaag op de camping in Dronningmolle. Kamperen wordt met de dag duurder. Morgen, in Roskilde, ga ik sowieso op herberg en kan ik eens zien of kamperen nog wel economisch is.
Km vandaag: 90
Km totaal: 7516









09-08-2009, 17:06 geschreven door Danny  
08-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 dagen
Vandaag mijn honderste dag onderweg en het was weer een memorabele dag.
Het begon allemaal erg goed met schitterend weer zoals de voorbije dagen.
Zelfs in deze kuststreek vond ik op het gevoel, met wat geluk en af en toe een aanwijzing nog aangename en rustige wegen. Dan moest ik door het grotere Halmstad en ook dat ging, ondanks een paar knooppunten, nog behoorlijk vlot. Voorbij Halmstad volgde ik de fietswegwijzers naar het volgende richtpunt, namelijk Laholm. Deze wijzers brachten me naar de korenvelden in het hinterland met ook al eens een karrespoor erbij maar al bij al nog redelijk vlot tot in de buurt van Laholm, daar begonnen de eerste kleine probleempjes om de juiste richting te vinden. Ook de passage door Laholm, nochtans niet zo groot, ging niet echt vloeiend. Vanaf dan begon het pas echt mis te lopen met wegwijzers en wegen. Het is ongelooflijk hoe ze er telkens in slagen om op de kaart onbekende plaatsjes op de wegwijzers te zetten en de op de kaart vrij grote plaatsen niet vermelden. Op een bepaald moment begon ik zelfs te twijfelen of mijn bestemming, Bastad, nog wel bestond. Uiteindelijk, met een boele extra kilometers in de benen, de goede richting gevonden maar ondertussen zag ik in die richting ook een stevige zomerse bui hangen (laatste foto). Toch nog droog Bastad bereikt en de camping stond al op enige afstand van de stad aangeduid en lag vandaar nog een eind uit de richting. Aangekomen aan de camping sprak die al direkt niet erg tot de verbeelding. De ontvangst op de receptie was in verhouding, op norse toon werd me duidelijk gemaakt dat ze geen tentplaatsen hebben maar dat ik over een caravanplaats, aan volle prijs, kon beschikken. Eigenlijk was dit gisteren ook reeds het geval maar daar was de ontvangst veel vriendelijker en hadden ze een speciaal arrangement voor solo fietsers of motards, wat de prijs nog aanvaardbaar maakte. Alleszins, met zulke ligging, ontvangst en prijs, dacht ik er niet aan om daar geld achter te laten. Verder dus, nog even geïnformeerd bij een hotel dat ik passeerde maar dat was helemaal buiten mijn prijsklasse. De toeristen info was al gesloten maar op de uitgehangen kaart stond een eindje voorbij het stadje nog een camping aangeduid, nog wat verder dus. Ondertussen kon ik vaststellen dat de regen voorbij Bastad gevallen was, de wegen waren nog nat maar de regen ondertussen al weer weg. Toen ik dat plaatsje naderde zag ik nog zo'n kaart langs de weg maar hierop was van een camping geen sprake meer, wel was er op die plaats een golfterrein. Daarvan hadden ze er nog tekort in de buurt, ik passeerde onderweg naar mijn uiteindelijke eindpunt nog zo een terrein. Het ging dus nog een eind verder naar Torekov waarvan ik wist dat er nog zulke supermega camping was en daar ben ik dus ook geëindigd. De ontvangst was hier wel OK en voor zulke grote camping is ook de ligging best OK, ik sta met mijn tentje eigenlijk mooi tussen de bomen. De camping is wel de duurste die ik deed maar toch nog 70 kronen minder dan die in Bastad zou geweest zijn en daarbij veel aangenamer en leuker gelegen. Het stomme is wel dat al die extra kilometers van vandaag me niet dichter brengen tot mijn bestemming van morgen. Integendeel, ik moet een deel van die weg eerst nog terug.
Km vandaag: 116
Km totaal: 7426
PS 1: ter info: 7426 in 100 dagen is dus een gemiddelde van 74,26 per dag; van die 100 heb ik er 89 gefietst wat een gemiddelde van 83,44 per fietsdag maakt.
PS 2: het is niet dat er vandaag niets te zien was of dat ik geen foto's zou gemaakt hebben maar de eerste drie foto's zijn van de airshow die ik gisteren bij de camping kon genieten.









08-08-2009, 19:18 geschreven door Danny  
07-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug aan zee
Ik schijn hem nu toch echt wel te pakken te hebben die zomer. In 3 dagen van behoorlijk naar goed en naar schitterend, praktisch geen wolkje aan de lucht vandaag. Wat is het leven toch mooi en makkelijk als de zon schijnt. Alles ziet er zo veel mooier uit en  je kan al eens op je gemak piknikken of je kaart raadplegen zonder ergens te moeten gaan schuilen.
De route vandaag ging nog een 70 Km over rustige wegen door bossen en langs meren en weiden maar toen was het gedaan, tenminste met de meren en mogelijk ook wel met de rustige wegen. Zo'n 3 weken nadat ik in het noorden de oostkust achter me liet bereikte ik uiteindelijk in het zuiden de westkust en aangezien de wegen aan de kust meestal wel iets drukker zijn zal het dus inderdaad wel gedaan zijn met echt rustige wegen.
Anderzijds zijn er hier nu zo veel campings dat het een beetje gokken is. Eventueel had ik vandaag even voor Falkenberg gestopt maar ik moest eerst nog inkopen doen en dat bleek pas in Falkenberg te kunnen. Dus mijn inkopen gedaan en dan even verder naar de camping gereden. Ik had hier twee mogelijkheden. De eerste was echter zo supermegagroot dat ik zelfs niet geïnformeerd heb en nog even verder ben doorgereden naar de tweede mogelijkheid, die ook niet echt klein en mogelijk wel iets duurder is. Wel lijkt ze alvast wat gemoedelijker dan de stad van de eerste camping. Allemaal nog op grondgebied Falkenberg overigens.
Km vandaag: 94
Km totaal: 7310









07-08-2009, 17:27 geschreven door Danny  
06-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.perfect day
Het weer is geworden zoals beloofd was: veel zon, veel blauw en na de middag enkele witte wolkjes.
Ook voor de route van vandaag geen problemen, geen conflicten met wegwijzers vandaag. Eerst even uit Alingsas geraken en dan ging het de hele tijd over mooie, rustige wegen; door mooie, rustige bossen en langs mooie, rustige meren. Pas naar het einde toe ging het een stuk over een grotere weg maar ook die was goed fietsbaar. 
Gewoon een perfecte dag.
En zo kwam ik vandaag aan op een camping in Orby, nabij Kinna en voor de laatste maal langs een meer gelegen. Op zich wel een leuke camping maar ook de duurste (die ik deed) in Zweden en niet met daarbij in verhouding staande service. Morgen gaat het naar zee!
Vandaag ook nog even hebben over de mijlstenen, ik heb er van de week al eens eentje getoond en heb nu ook de uitleg. Volgens een wet uit 1649 moesten alle belangrijke wegen van, het toenmalige, Zweden gemarkeerd worden met mijlstenen. Dit moest niet alleen per volle mijl maar ook per halve- en per kwart mijl. Een Zweedse mijl was dan ook zo'n 10,7 Km. Op basis van de mijlstenen werden dan de tarieven van koetsreizen én verplaatsingsvergoedingen van ambtenaren berekend. Sommige stenen zijn in de loop der jaren verdwenen of verplaatst maar wat resteert is nu bij wet beschermd.
Km vandaag: 78
Km totaal: 7216










06-08-2009, 16:13 geschreven door Danny  
05-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindelijk Belgen!?
Het weer was vandaag al een stuk beter, veel blauw en veel zon met af en toe wat wisselende bewolking. Aangenaam fietsen in korte mouwen. Benieuwd of de lokale Frank morgen woord houdt, het schijnt zo wel te zijn.
Vandaag heb ik de E 45 achtergelaten en terug wat kleinere wegen opgezocht. Vanaf de camping door Vanersborg richting het kleinere Vargon om het grotere Trollhattan te omzeilen, dat was het plan. Daarbij kwam ik echter weer in conflict met de wegwijzers. Omdat ik geen bruibare plaatsnamen vond op de wegwijzers volgde ik de wijzers richting weg 42, die ik een eindje zou volgen. Ook al leidde die me verdacht veel richting Trollhattan, meer dan volgens mij op kaart voorzien was maar die zijn in stedelijk gebied dan ook weer niet zo gedetailleerd. En toen dan eindelijk de afslag naar weg 42, samen met de 44 en 47 overigens, kwam ... toen wist men mij te zeggen dat ik er niet op mocht. 4 Km terug dus en op zoek naar dezelfde weg verderop. Dat lukte vrij vlug maar hij was inderdaad niet erg geschikt om te fietsen, al snel een alternatief fietspad gevonden en even verder volgde weer een splitsing waarbij ik duidelijk weer voor de rustigste richting koos. De andere richtingen gingen dan ook onder andere naar Stockholm.
Ik ben trouwens niet de enige die terug zuidwaarts keert, vandaag mijn eerste, nog kleine, vlucht ganzen zien overkomen. Je moet wel een beetje goed kijken om ze te zien. Ook veel herten gezien vandaag, eerst enkele (ook hier moet je een beetje goed kijken) dan nog eens enkele en uiteindelijk een massa. Ik ben tot het besluit gekomen dat het ofwel een soort natuurpark moet geweest zijn ofwel iemands (bijzonder groot) jachtterrein, gespreid over verscheidene gemeenten dan.
Ondanks dat ik vandaag erg weinig buitenlanders tegenkwam op mijn route zat daar toch weer een belgische nummerplaat tussen en later verscheen die zelfs op de camping en ... bleken zij zweeds te spreken. Het bleken Zweden te zijn die werken en wonen in het Brusselse. Mijn eerste Belgen sinds lange tijd zijn dus Zweden.
Mijn camping ligt vandaag trouwens weer origineel langs een meer net voorbij Alingsas.
Km vandaag: 81
Km totaal: 7138









05-08-2009, 17:38 geschreven door Danny  
04-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat met het weer?
Vannacht heb ik een echt zeegevoel gekregen. De camping lag wel langs een meer maar dan wel het Vanernmeer, het grootste meer van Zweden en als er dan ergens in de buurt wat wind staat zorgt dat schijnbaar al snel tot enige golfslag die ik, tussen de buien door, vanuit mijn tent kon horen op het nabije strandje.
Het weer van vandaag lag tamelijk in dezelfde lijn als gisteren, met het verschil dat ik vandaag op de middag wel een echt buitje over me kreeg maar ook dat het bij aankomst niet regende en er momenteel zelfs redelijk goed uit ziet. Ik heb dat echter de afgelopen maanden al een keer teveel gezien om daar vertrouwen in te hebben wat morgen betreft. De lokale Frank Deboosere heeft me gisteravond ook nog beloofd dat het ten laatste donderdag beter wordt, maar ook dat heb ik al een keer teveel gehoord om er vertrouwen in te hebben. Bovendien ben ik donderdag alweer een eind opgeschoven richting Denemarken, waar ze weer een andere Frank Deboosere hebben die misschien weer wat anders vertelt. Ik hoop het echter niet want van die regen heb ik ondertussen toch wel écht mijn buik vol.
Vandaag, ook al vanwege de dreigende bewolking, geen omtrekkende bewegingen gemaakt en gewoon de grote weg, in dit geval de E 45, gevolgd. De E 45 is zo'n typische noord-zuid verbinding, van Goteborg gaat hij recht naar Karesuando in het hoge noorden op de Finse grens (dat is dus eigenlijk zuid-noord) vanwaar je via 2 routes verder richting Noorwegen en Noordkaap kan. Ik deed de route reeds 2x met de moto, noord-zuid in beide gevallen, en het is dan best een mooie route. Met de moto zie je echter wel in het verkeer terwijl met de fiets dat verkeer je allemaal passeert. In de voormiddag viel het nog best mee maar na de middag werd het toch behoorlijk druk. Ik kreeg vandaag wel het gevoel dat ik stilaan dichter bij huis kom, deze namiddag wel 6 (zes!) belgische nummerplaten gezien. Het moet al een tijdje geleden zijn dat ik er nog eens 6 op een dag zag.
En zo kwam ik uiteindelijk terecht op de camping in Ursand, enkele Km voor Vanersborg en ook gelegen aan het Vanernmeer, waar ik vannacht een tent met zicht op zee (meer) heb. Om een ideetje te geven over de grote van dit meer: Karlstad 2 dagen geleden was zowat het noorden van dit meer en Vannersborg is zowat het zuiden van het meer. 2 dagen heb ik dus, min of meer, langs dit meer gereden.
Km vandaag: 91
Km totaal: 7057









04-08-2009, 17:46 geschreven door Danny  
03-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F***ing Amal
Gisteravond in de herberg nog eens een andere fietsreiziger tegengekomen, het was toch al weer een eindje geleden. Het was een Duitse twintiger die rond het zuiden van Zweden fietst.
Als gisteren eindelijk mijn zomer begonnen is dan is het nog steeds geen goede. Met de temperatuur zat het vanmorgen nog goed maar de lucht zat weer potdicht met bewolking en in de loop van de dag zou een behoorlijke bries ook nog voor wat afkoeling zorgen. En even was ik een depressie nabij toen er ook weer druppels begonnen te vallen maar die zetten niet door, de regen nog de depressie. Pas bij aankomst op mijn bestemming van vandaag begon het toch weer echt te regenen.
Vandaag weer een behoorlijke omzwerving gemaakt om de drukkere wegen te vermijden en dat is weer goed gelukt, ondanks dezelfde problemen met coördinatie van wegwijzers en kaart. Eerst moest ik natuurlijk eerst de stedelijke omgeving van Karlstad verlaten maar daarna zag ik de drukke weg pas terug op 5 Km van het einde en dan nog kon ik hem verder ontwijken.
Totaal onverwacht kwam ik terug in het spoor van de Vikingen in het Varmlands Vikingcenter bij Nysater, of toch niet? Het was toch een beetje een geval van lichte oplichting. Ze hebben er een replica vikingboot liggen gebaseerd op vondsten van bij Roskilde in Denemarken en een kleine exhebitie met materiaal dat ze overgenomen hebben van het center van Jorvik in York, Engeland, waar het origineel tentoongesteld was naar aanleiding van de archeologische vondsten die men daar deed. Al wat men hier doet is zeggen dat het hier misschien ook zo geweest is omdat de ligging er geschikt voor was. Er zijn ook wel echte vondsten uit de vikingtijd gedaan in Zweden, o.a. in Birka bij Stockholm. Vanwege de Zweedse ondergrond is echter ook hier minder bewaard gebleven dan met name in Denemarken, waar de meeste viking vondsten gedaan zijn.
Verder volgde mijn route voor een groot deel de Sverigeleden-route, alleen op het onverhard volgde de Sverigeleden een andere route.
Tussen de bloemen op de laatste foto stond kort daarvoor nog een klein hert, toen ik echter een beweging maakte naar mijn camera, die ik op mijn rug draag, was het snel verdwenen. Zoals ook de anderen die ik al tegenkwam. Je kan soms rustig stoppen om ze te bekijken terwijl zij rustig terug kijken, wat ik dan ook dikwijls doe, maar zodra je een beweging naar die camera maakt verdwijnen ze snel.
En zo kwam ik dus aan in Amal, Fucking Amal. Niet dat er, zover ik weet, echt iets mis is met Amal maar zo klinkt de naam van een Zweedse film van eind de jaren 90 over een aantal tieners met complexen die opgroeien (uiteraard, dat doen tieners nu eenmaal) in het volgens hun deprimerende, vervloekte Amal. Niet echt een vrolijke film maar volgens mijn eerste indruk is Amal ook niet echt een vrolijk stadje (en zeker ook de camping niet). Overigens is de film niet echt in Amal opgenomen maar in het grotere Trollhatan, zowat 100 Km naar het zuiden. In die buurt passeer ik ook over enkele dagen maar ik denk niet dat ik het zal aandoen.
Km vandaag: 89
Km totaal: 6966









03-08-2009, 17:14 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs