Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven.
Voor meer info: www.dannycambre.be
21-06-2009
grijs en koud zijn terug
Gisteren eindelijk een Vlaams kontakt gehad en ik heb daarvoor zelfs mijn stoute schoenen aangetrokken en ben zelf gaan aankloppen. Het was dan ook wel een vrij opvallend voertuig, dat uitnodigde om eens aan te kloppen. Toch werd het geen groot succes, de eigenaar was niet veel van zeggen en dan ben ik, ook al geen groot prater, natuurlijk ook gauw uitgepraat. Misschien was hij wel een beetje uit zijn humeur, hij stond namelijk met zijn bijzondere voertuig in panne. De batterij laad niet meer op en het is waarschijnlijk niet het meest courante model om wisselstukken voor te vinden, ik wens hem veel succes. Vanmorgen startte terug grijs, kil en winderig. In de loop van de ochtend kwamen wel enkele opklaringen maar aangenaam werd het niet. En dan na 38 Km kwam er in Fiskebol een einde aan de Lofoten. Velen trekken van hier terug naar het vasteland maar ik neem er het noordelijke deel van de archipel, de Vesteralen eilanden, ook nog bij. Op de Vesteralen draait het toerisme vooral rond Whale Watching en Sea Safaries, maar voor de reiziger in mij is dit deze keer buiten budget en voor de fotograaf in mij is mijn lens daarvoor te klein. Het zal er, deze keer, dus niet van komen. Na de ferrie van Fiskebol naar Melbu ging het dus verder op de Vesteralen en op de Vesteralen was heet gedaan met opklaringen, hier was het terug echt grijs en koud. Ook hier hebben ze van die bijzondere bruggen, hier kunnen jullie ook eens zien waarom die zo'n verdomde hoge boog moeten maken. Wel opvallen dat deze brug schijnbaar in een windschaduw lag, ik had op de brug geen last van wind terwijl ik het voor en na wel had, met name van wind op kop (hij komt nog steeds uit het noorden). Tijdens een "appel break" even voor mijn eindpunt kreeg ik nog het gezelschap een Duits koppel, zij waren ergens aan de Russisch - Finse grens vertrokken om dan westwaarts te reizen en ook zij kloegen over wind en koude. Nu volgden nog de Lofoten om van daar met de boot richting Bergen te gaan, met de trein verder naar Oslo en dan weer met de boot naar Duitsland. Vanavond ben ik dan aangekomen in de herberg van Sortland. Niet zo gezellig als deze van de voorbije dagen (eigenlijk een aanhangsel van een hotel) maar voorlopig de laatste in het rijtje, vanaf morgen weer kamperen. Km vandaag: 81 Km totaal: 3656
21-06-2009, 18:11 geschreven door Danny
20-06-2009
midzomer
Hoewel de zonnewende dit jaar pas op 23 juni plaats heeft wordt dit week-end massaal midzomer gevierd, ik wacht eigenlijk nog altijd op het begin. Eerlijk gezegd was het vandaag weer wondermooi, alleen was er ook weer die noorderwind. Vanmorgen nog een behoorlijke bries, tegen de middag aangetrokken tot een stevige wind. Hij maakt het niet alleen moeilijk fietsen maar koelt alles natuurlijk ook behoorlijk af. Moest het de rest van mijn dagen in Noorwegen echter blijven als vandaag, ik zou er best mee kunnen leven. Nog even over de stokvis, die wordt ook "puur" gegeten maar meestal gebruikt als ingrediënt in gekookte gerechten. Vanmorgen ben ik even terug gereden in de richting waaruit ik gisteren kwam en dit om vanmiddag nog eens op bezoek te gaan bij de Vikingen in Borg. Nadat een boer in 1982 tijdens het ploegen scherven opmerkte hebben archeologen hier restanten van oude bewoningen gevonden. Hierbij ook restanten van een huis van een hoofdman. De eerste tekenen van een woonst van een hoofdman dateren al van de 5° eeuw, de grootste ontdekking was echter de woning van een hoofdman van de Vikingen, met een lengte van 86 meter de grootste die ooit gevonden is. Naast de woning van de hoofdman was er ook woonst voor personeel en een grote zaal. De woonst werd uiteindelijk omstreeks 900 verlaten toen de laatste hoofdman (en met hem waarschijnlijk zijn hele gevolg) de streek verliet om (nog) meer aanzien en welvaart te gaan zoeken in IJsland. Daarna ging het dus verder, voor het grootste deel dus tegen wind maar af en toe mocht (moest) ik even terug zuidwaarts en dan was het best aangenaam fietsen (ook van temperatuur). Een stuk voor mijn einddoel van vandaag dook ook weer één van die monster bruggen op. Ik vind ze best wel mooi maar haat het om er over te rijden vooral met zoveel wind als vandaag, de wind heeft er tenslotte altijd vrij spel. Voor vanavond kom ik terecht in een totaal ander soort jeugdherberg dan gisteren, maar eentje dat je wel meer vindt in Noorwegen. Een school / internaat dat in de vakantie dienst doet als zomer-hostel. Zo kon ik vanavond terecht in de Lofoten Volkshogeschool in Kabelvag. De meeste scholen sloten pas vrijdag de deuren en open eventueel dus pas maandag als herberg. De deze is schijnbaar al even dicht (de school) want de herberg is al een tijdje open. De prive-kamers zijn in het internaat gevestigd, de slaapzalen in de school. Vanavond slaap ik dus in de klas, maar deze keer mag het. Een van de eersten die ik hier tegen kwam was een Duits koppel die ik ook de afgelopen 3 dagen in de keuken tegen het lijf loop. Zij leggen op de Lofoten dus zowat hetzelfde parcours af als ik maar dan met openbaar vervoer (de bus dus). Hoewel het parcours niet speciaal lastig was en ook niet overdreven lang, was ik bij aankomst toch behoorlijk moe. De wind heeft zijn werk gedaan vandaag. Km vandaag: 85 Km totaal: 3575
20-06-2009, 18:04 geschreven door Danny
19-06-2009
de zomer komt! (?)
Om te beginnen wil ik langs deze weg mijn vader een gelukkige verjaardag wensen, tot nader order (samen met zijn vrienden vissers) de laatste vlaming die ik sprak. Dan nog een kleine rechtzetting van gisteren, het visserijmuseum is niet het visserijmuseum maar het vissersdorp-museum. Eigenlijk hoort zowat half het dorp bij dit museum, vrijwel alle oude huizen zijn gemerkt met een nummerplaatje maar ze zijn niet allemaal voor het publiek toegankelijk. Ik overnachtte bijvoorbeeld in "grootvader's huis" uit 1871, dat nu dus deel uitmaakt van de jeugdherberg en niet toegankelijk is voor het algemene publiek. Het probleem is dat het zestal huizen dat wel toegankelijk is, en waar je dus voor betaalt, gewoon een rommeltje zijn zonder boodschap. Niet doen dus. Gisteravond ook nog een primeur ge(s)maakt, kabeljauwtongen. Ik dacht dat dit een manier van bereiden zou zijn maar het bleek wel degelijk om de tongen van kabeljauw te gaan. Ik geloof niet dat ik dat al gegeten had en het viel best mee. Nog van gisteren, volgens een huisgenoot stond als grote titel op de voorpagina van één van de kranten: "de zomer komt". De Noren snakken er zelf al zo erg naar als ik en hij zou er dus aankomen. Vandaag was alvast een goede start. Begonnen met helderblauwe hemel en de wind was inderdaad gezakt tot een fris briesje. Na de middag iets meer wolken en een beetje meer wind laar we klagen niet, het was een goede dag. En niet alleen wat het weer betreft was het een goede dag. De Lofoten heb een grote reputatie te bevestigen maar ze stelden niet teleur, integendeel. Na zowat 10 Km beleefde ik een eerste wauw!-moment toen ik plots Reine zag verschijnen (foto 2), de foto doet niet echt recht aan het totaal beeld dat ik daar voor me zag maar dat moeilijk in één geheel te vatten was. Er zouden later nog meerdere wauw!-momenten volgen, na de middag zelfs geholpen door het spel van wolken en wind dat het beeld ook konstant deed veranderen. Ik had vandaag de keuze uit een tachtigtal foto's, waarvan wel een aantal dubbels (met kleine slechts kleine verschillen) natuurlijk maar het bleef een opgave. Ik heb geprobeerd om er een paar typerende uit te zoeken, voor het totaalbeeld zal het wachten zijn tot het najaar. De laatste foto is er een van mijn logement van vanavond, de herberg in Stamsund. Nog eens een herberg van de oude stempel. Een oud vissershuis met oude houtkachels, een "karakter" als huisbaas en enkele slaapzalen op het verdiep, een echt sfeermakertje. Anderzijds is ze wel goed genoeg uitgerust om op dit moment ook mijn was te kunnen doen. Tegen de muur naast mij hangt ook een kaart van Europa, toch al een eindje fietsen achter de rug. Km vandaag: 83 Km totaal: 3490
19-06-2009, 17:34 geschreven door Danny
18-06-2009
't ziet er goed uit
Het weer ziet er goed uit. Het enige dat nog in de weg staat om het écht goed te maken (we moeten toch een beetje kunnen blijven klagen) is een forse noorderwind maar volgens een lokaal weerbericht zou die de volgende dagen wegvallen! Ook de Lofoten zien er goed uit. De Lofoten leven historisch vooral (vrijwel uitsluitend) van de vis en recenter is daar het toerisme bijgekomen. De 2 museums hier in A staan dan ook in het teken van de visserij. Het eerste, het Visserijmuseum, is verloren geld geweest. Niet dat het veel geld was maar dus toch te vermijden. Het tweede, het Stokvismuseum, was wel best leuk en interessant. Stokvis is dé specialiteit van de Lofoten. Onder invloed van de warme golfstroom vindt de kabeljauw uit de Barentszee hier aan de Lofoten de ideale omstandigheden om kuit te schieten. Elke winter komen ze dus massaal naar hier. Even massaal komen (beroeps)vissers uit heel Noorwegen dan naar hier om te vissen. Het visseizoen loopt van januari tot april. Direkt na het aan wal brengen van de vis wordt deze onthoofd en gekuist. De eerste vis wordt eventueel nog gezouten en opgeslagen. Zowat de helft van de vangst wordt uiteindelijk verwerkt tot stokvis. Van februari tot juni begint het droogseizoen. De vissen worden per 2 aan de staart samengebonden en over grote stakketsels te drogen gehangen, hij verliest zo al zijn vocht maar behoudt wel zijn volledige voedingswaarde. Ook hierin helpen de klimatologische schijnbaar de Lofoten, die de juiste kombinatie van temperatuur, wind en zon schijnen te hebben om tot de beste stokvis te komen. Vanaf juni begint men met het stockeren, sorteren, verpakken en verkopen van de stokvis. Het hele proces vanaf het afleveren aan wal tot aan het verpakken verloopt nog altijd vrijwel volledig met de hand en is dus behoorlijk arbeidsintensief. Elke individuele vis moet meerdere malen behandelt worden. De vis wordt over de hele wereld geëxporteerd. Van de export gaat de beste kwaliteit schijnbaar naar Italie, waarbij de dunnere vis geliefder is in het noorden en de dikkere vis geliefder is in het zuiden van Italie. De minste kwaliteit gaat richting Afrika terwijl de koppen (die apart gedroogd worden) schijnbaar geliefd zijn in Nigeria. Tot zover de stokvis, nu terug naar het fietsen. De volgende dagen staan er terug enkele langere ritten (boven de 80 Km) op het programma, ik hoop dus dat de wind echt wel mindert. De volgende grote halte wordt Tromso.
18-06-2009, 16:49 geschreven door Danny
17-06-2009
vroege start loont
Van het weer weinig nieuws, koud en nat. In de loop van de ochtend zijn er wel een paar opklaringen geweest maar, in tegenstelling tot wat de foto's sugeren, lag de nadruk toch nog steeds op regen en zelfs al eens een hagelbuitje. Er is mij nochtans beterschap belooft maar dat hoorde ik gisteren ook al. Vanochtend een vroege start genomen. Ik had namelijk de keuze tussen 2 boten voor de verbinding Bodo naar Moskenes, een om 10u15 en een om 15u00. En aangezien de overtocht een kleine 4 uur duurt en ik er, integenstelling tot vele anderen hier, niet van houd om om 20 uur nog een onderkomen te zoeken besloot ik dus de boot van 10u15 te nemen. Salstraumen ligt echter op nog een afstand van 33 Km van Bodo en om op veilig te spelen en eventueel, indien er iets interessants opdook, nog eens te kunnen stoppen besloot ik om reeds om 7 uur te vertekken. En die vroege start heeft geloond. Niet alleen was ik ruim op tijd voor mijn boot maar kort na mijn vertrek (na een 5 Km) zag ik achter enkele huizen een paar elanden, een moeder en een jaarling veronderstel ik. In tegenstelling tot wat de borden sugereren gebeurt het echt wel zelden dat je een eland te zien krijgt, dit is mijn zevende behoorlijke Noorwegen reis en dit is pas de tweede maal dat ik hier elanden zie. Het is een groot land met veel bos en ze hebben dus plaats genoeg om uit zicht te blijven. Ze waren al direkt allert toen ik stopte en toen ik naar mijn kamera greep verdwenen ze al snel in het bos, op foto heb ik ze dus helaas niet. Het kan trouwens ook zijn dat de bewoner van een van de huizen, die net buiten kwam, ze verjaagd heeft omdat ze bijna in zijn tuin zaten. Ik kan me voorstellen dat de lokale bewoners minder onder de indruk zijn van elanden dan de toerist. En zo kwam ik dus na 10 dagen en ruim 600 Km aan in Bodo, aan het eind van de Rv 17. En dan dus de overvaart, die viel beter mee dan verwacht. Om te beginnen hebben ze sinds mijn vorige overvaart schijnbaar geïnvesteerd in een modernere boot. Het rolde nog wel wat maar niet meer naar alle richtingen. Even voor 2 uur ben ik dan aangekomen in Moskenes op de Lofoten en ... daar regende het. Er zijn momenteel wel tekenen van verbetering maar die heb ik vroeger ook al gehad, toch nog maar even afwachten dus. De Lofoten zal ik in principe wel in enig comfort doen met overnachtingen in herberg, waarvan de eerste twee in A i Lofoten (morgen neem ik na 11 dagen fietsen dus nog eens een rustdag). Een dorpje, letterlijk, aan het eind van de weg op 5 Km van Moskenes en dat leeft van vissen en toeristen. Er is hier niet veel maar de helft van wat er is leeft van het toerisme, 2 herbergen, een restaurant, een aantal vissershuisjes te huur en enkele musea die in het teken van de vis en de visserij staan. Waarschijnlijk ga ik morgen dus op museum bezoek. Km vandaag: 38 Km totaal: 3407
17-06-2009, 16:42 geschreven door Danny
16-06-2009
nog eens een stevige rit
Een beetje een late blog vandaag maar daar komen we straks op terug. Ik moest gisteren onverwacht "mijn" keukentje delen met een andere fietser / kampeerder. Een Duitser met een nog kleiner tentje dan ikzelf en extreem licht bepakt. Bleek dat hij ook maar een week komt fietsen. Hij is met het vliegtuig tot Trondheim gekomen en dan met de Hurtigroute (de kust-expressboot) naar Mesna, dat aan de Rv 17 ligt, en van daar beginnen fietsen om dan, net als ik, over te steken naar de Lofoten om langs daar naar Harstad te fietsen waar hij een vriend heeft wonen. Toch respect voor de mens dat hij in dit weer in dat tentje overnacht. De dag begon zowat zoals hij gisteren eindigde. Met regen maar ook met meer wind en bijtend koud. Tegen de middag kwamen er eindelijk toch enkele opklaringen maar wind en koude bleven en er stonden ook nog enkele buien op de menu. Ik hoop dat morgen de wind gaan liggen is want dan staat de overtocht van Bodo naar de Lofoten op de menu en toen ik die eerder, ergens in 1995 geloof ik, tijdens mijn eerste grote motor reis nam danste de boot reeds alle richtingen uit, zonder dat er zoveel wind stond schijn ik mij te herinneren. De rit van vandaag was er trouwens nog eens een die er mocht zijn. De eerste 15 Km gingen nog behoorlijk vlak, maar dan kwamen de eerste opwarmertjes. Het ging nooit echt hoger dan een goede 200 meter maar ik verzamelde in totaal wel meer dan 1100 hoogtemeters vandaag. Op die 200 meter hoogte was het met de wind in het gezicht nog bijtender dan elders en ook de afdaling, hoewel droog, was wreed koud. Ik verlang nu toch stilaan naar een beetje echte zomer. Ik had reeds "bijna zomers" in Trondheim en nog eens in Forvik maar ben ondertussen wel klaar voor de échte. De Lofoten zouden de ideale plaats zijn om er mee te starten. En dan naar het late uur van de blog. Mijn rit eindigde vandaag in Saltstraumen en Saltstraumen is genoemd naar een natuur fenomeen dat hier plaats heeft. Door de getijde werking en de nauwe doorgang tussen twee fjorden geeft dit een bijzondere stroming en om de zes uur wordt dit nog versterkt door het wisselen van de getijden. Ik vrees dat de timing op de receptie van de camping echter niet helemaal klopt want de wisseling heeft om 18.15 uur niet plaats gehad en ook niet het half uur erop volgend. Toch is het sowieso een bijzonder fenomeen om te zien. En vanavond kampeer ik dus in Saltstraumen. Km vandaag: 84 Km totaal: 3369
16-06-2009, 19:49 geschreven door Danny
15-06-2009
niet plezant vandaag
Het begon al bij het wakker worden vanmorgen. Er werd behoorlijk op mijn tentzeil getokkeld en met mijn buizen geschud, regen en wind dus. De wind zou schijnbaar wel wat minderen, heb ik toch niet te veel last van gehad, de regen zou echter slechts variëren tussen zachtjes, stevig en heel stevig. En mijn schoenen waren nog niet helemaal droog van eergisteren, als dat zo doorgaat ga ik dagelijks mijn tenen moeten inspecteren op zwemvliezen. Gisteren heb ik gezegd dat ik mijn laatste ferrie op de Rv 17 genomen had, dat was er vanuit gaand dat ik de Rv 17 zou blijven volgen. Dit was dan om de Svartisen-gletsjer te gaan bezoeken. Met dit weer had dat echter weinig zin, ook al is de Svartisen-gletsjer de laagste van Europa en zakt hij tot op zo'n 25 meter boven zeeniveau. Dus zou ik na 3 kilometer een kleindere weg nemen naar een veerdienst en zo een 15 kilometer, waarvan een 10 kilometer tunnel, afsnijden. Op die splitsing bleek dat ik sowieso niet echt veel keuze had, meer dan 20 kilometer op voorhand stond aangeduid dat de Svartisen tunnel (een eindje voorbij de gletsjer) verboden terrein was voor fietsers en dat die de route via de ferrie moesten nemen. Ook in goede omstandigheden had ik dus tot de gletsjer moeten rijden en dan terugkeren via deze weg. Nu, in goede omstandigheden zou me dit niet gestoord hebben en in deze omstandigheden had ik er alvast geen spijt van om hem niet te zien. Op deze kleinere weg, zonder tunnels, moest er weer even geklommen worden. Na 32 Km kwam ik dan in Vassdalsvik waar ik de ferrie diende te nemen. Ik mocht hier echter eerst 3 uur (!) op wachten, zonder faciliteiten dus gewoon buiten in de regen. Nu is fietsen in de regen al geen pleziertje, wachten in de regen is dit al helemaal niet. Bovendien bleek het, toen de ferrie er eindelijk was, om een "droge" veerdienst te gaan, zonder cafetaria dus. Eigenlijk had ik nog een eindje verder willen gaan tot Melvik maar door de omstandigheden van vandaag had ik toch behoefte stilaan aan een warme douche en besloot ik toch maar te stoppen in Reipa (waardoor deze rit nog korter is dan deze van gisteren), waar ik vanavond kampeer (hierbij wel veel gebruik makend van de gasten-keuken). Tot gisterenmorgen was ik van plan om de 2 laatste ritten in 1 rit te doen. Na mijn vroegere stop gisteren had ik dit willen verlengen tot Melvik om de rit van morgen wat in te korten maar door de omstandigheden van vandaag is dit dus ook alweer veranderd en wat het morgen uiteindelijk word zien we dan wel weer. Vandaag overigens geen foto's genomen, ik val dan maar terug op enkele "wildlife" foto's van de afgelopen dagen. Overigens doe ik momenteel na aankomst niet veel meer dan douchen, bloggen, eten en in mijn slaapzak (of één keer in mijn bed) liggen. Dit is de andere zijde van in Noorwegen fietsen, wanneer het niet zo gezellig buiten zitten is met zicht op zon, zee en bergen en eventueel met een blikje bier. Km vandaag: 38 Km totaal: 3285