Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
28-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de eerste rendieren
De dag begon vanmorgen zoals hij gisteren geëindigd was, grijs en koude wind. Vannacht wat buitjes gehad maar die waren alweer weg.
De rit liep dus verder langs de E 6, langs fjorden en kust (het is niet altijd duidelijk) waarbij af en toe een landtong moest overgestoken worden en hierbij moest al eens geklommen worden. Een eerste keer tot iets boven de 200 meter een tweede keer tot boven de 400 meter, 400 meter is in deze contreien trouwens boven de boomgrens, enkel grassen en mossen op deze hoogte.
Het was tijdens deze tweede beklimming dat ik mijn eerste rendieren van deze tocht tegen kwam. Als je via Finland of Zweden noordwaarts gaat kom je ze al vroeger tegen, langs de Noorse kust duurt het iets langer maar uiteindelijk zie je ze ook hier en over een paar dagen zijn ze dikwijls gewoon hinderlijk in het midden van de weg. Voorlopig blijven ze echter nog in het bos. Er zijn overigens eigenlijk geen wilde rendieren meer. Alle rendieren zijn eigenlijk eigendom van de Sami (of Lappen zoals we ook wel zeggen). Twee maal per jaar worden ze samengedreven o.a. om ze naar andere gebieden te brengen. Bij een van de samendrijvingen worden de kalveren, die dan de moeder nog volgen, geoormerkt zoals de moeder en zo blijven ze weten welk dier van wie is.
Ook tijdens die tweede beklimming kwamen er zowaar opklaringen en werd het voor deze namiddag nog aangenaam fietsweer. Net over de pas was er weer zo één van die waauw-momenten. Het zicht was niet in één foto te vatten maar het was, in combinatie met ondertussen die opklaringen, een schitterend zicht van fjorden, zee, land en eilanden.
Na 75 Km had ik een kans om te overnachten maar zoals gisteren reeds gedacht besloot ik ook vandaag nog even door te duwen. Kort na die 75 Km volgde nog wel een derde beklimming van 5 Km naar 275 meter, wat even niet mee viel. Gelukkig kon ik wel wat recupereren tijdens de rustige afdaling die volgde en ook even terug op krachten komen in een wegcafeetje even voorbij de afdaling. Eerst wou ik doorgaan tot de tweede van drie campings die vrij kort op elkaar volgden maar toen bij de eerste camping de teller al boven de 100 stond vond ik het wel genoeg. Zo kampeer ik vandaag in Alteidet. De derde camping van de drie ligt zo'n 10 Km verder is de plaats waar ik origineel morgen wou overnachten. De rit naar Alta is dus nog maar 10 Km verder dan origineel voorzien was, goed voor nog zo'n 90 Km.
Km vandaag: 105
Km totaal: 4131









28-06-2009, 18:24 geschreven door Danny  
27-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug op weg
Gisteren in Tromso nog een Belgische connectie gevonden, aardbeien. Ze groeien ze in Noorwegen ook maar gisteren in de supermarkt hadden ze dus Belgische of waar een klein landje groot kan zijn (als het maar over eten en/of drinken gaat).
Gisteren in de zon heeft trouwens Tromso ook een beetje van zijn ziel (waarvan ik dus zei dat ze een beetje verloren was) teruggevonden, veel volk op straat en gezellig druk.
Dan vandaag, Tromso verlaten langs de voorkant en dan langs de fjord en daarna door een vallei naar, over en langs een andere fjord naar Lyngseidet waar ik na 73 Km mijn einddoel voor vandaag dacht bereikt te hebben. Eén pech, de camping is er niet meer. De overzet, die ik dacht morgenvroeg te nemen, lag nog aan de kaai dus heb ik niet lang nagedacht. Ze waren juist de slagboom van de oprit aan het neerlaten toen ik eraan kwam fietsen, ik kon dus nog net mee en nam dus met een dag vervroeging (in principe) mijn laatste veerdienst voor de Noordkaap.
Aan de overkant heb ik dan eindelijk de E 6 bereikt. De E 6 loopt als een ruggegraat dwars door Noorwegen, van Oslo niet helemaal naar de Noordkaap want hij draait iets vroeger oostwaarts richting Kirkenes. Op die E 6 zou ik dan doorfietsen tot aan de eerste camping, volgens mijn kaart kwam die na 19 Km maar misschien had ik wel geluk en lag er nog eentje tussen die niet op de kaart stond (het zou de eerste niet zijn). Geen geluk vandaag. Integendeel, na 19 Km ... camping gesloten. Je zou gaan denken dat het slecht gaat met het toerisme in Noorwegen, met al die campings die verdwijnen. Nog een stuk verder tot de volgende dus. En inderdaad vond ik nog eens 12 Km verder eindelijk een camping in Rotsundelva, geen die hoog genoteerd zal staan in mijn lijstje van favorieten maar ik heb het nodige. Ondertussen had ik wel alweer meer dan 100 Km op de teller.
Misschien dat ik nu de volgende dagen ook nog even verder door duw en een dag vroeger in Alta en dus op de Noordkaap zal komen.
De foto's van vandaag zijn zoals het weer was, variaties van grijs.
Km vandaag: 103
Km totaal: 4026









27-06-2009, 19:05 geschreven door Danny  
26-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische connectie
Als je goed zoekt heeft Tromso ook een connectie met België, naast een aantal Belgen die hier in de buurt zouden moeten wonen (heb ik al uit twee bronnen, maar ik heb helaas geen adressen).
De Belgische connectie vind je (als je ver genoeg zoekt) in de vorm van Roald Amundsen. Roald Amundsen is één van de grote Noorse ontdekkingsreizigers / avonturiers. Hij is vooral bekend als de eerste man op de Zuidpool maar zijn eerste grote expeditie deed hij als 2° Luitenant tijdens de Belgica Zuidpoolexpeditie onder leiding van Adrien de Gerlache van 1897 - 1899. Zijn journaal van die expeditie is in boekvorm uitgegeven en volgens mij een aanrader.
Amundsen vertrok op 18 juni 1928, samen met nog een Noor en 4 Franse bemanningsleden, met het Franse watervliegtuig vanuit Tromso in een reddingsoperatie voor de Italiaan Umberto Nobile die met 8 bemanningsleden in zijn zeppelin gecrasht was. Umberto, en zijn bemanning, werd bijna een maand later gered door een Russisch schip maar Amundsen, en zijn bemanning, werd nooit teruggevonden. Uit enkele brokstukken van het vliegtuig, die teruggevonden werden, kon later opgemaakt dat ze waarschiijnlijk gecrasht zijn in zee en dat minstens één van de leden de crash overleefde doordat onder andere aan één van de reserve tanks veranderingen gedaan waren in een poging om er een vlotter van te maken om terug te kunnen  opstijgen, zonder succes dus. Dit alles (en veel meer) komt uitgebreid aan bod in het zeer interessante Polarmuseum.
Nog enkele weetjes over Tromso: het is door sneeuw bedekt van december tot mei, de middernachtzon schijnt van 18 mei tot 25 juli (de dag dat ik aankwam in Noorwegen ging hier dus voor het laatst de zon onder!) en de poolnacht (dat dus de zon niet boven de horizon komt) duurt van 28 november tot 15 januari.
De foto's van vandaag zijn overigens wel degelijk van vandaag. Een mooie dag vandaag maar de voorspelling voor morgen is grijs.
Vanwege een "free"-verbinding heb ik vandaag ook kennis genomen van de dood van Michael Jackson en Farrah Fawcett maar ik was toch vooral geschokt door deze van Yasmine.









26-06-2009, 14:51 geschreven door Danny  
25-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in Tromso
Vandaag dus de eerste dag in Tromso en ik ben blij dat ik niet moet fietsen, wind en grijs vandaag.
Mijn "carriëre" als reiziger is eigenlijk echt begonnen op 6 juni (!) 1991. Toen begon ik aan een georganiseerde bus / kampeerreis door Scandinavië. Met een oude, half omgebouwde, bus ging het met een internationaal gezelschap (5 Canadezen, 3 Amerikanen, 3 Britten, 3 Australiers, 1 Nieuw Zeelander ex Fransman en mijzelf plus een Britse chauffeur / tourleader en zijn Australische assistente / kok) vanuit Oslo via een week Zweden en één nacht Finland noordwaarts naar de Noordkaap om dan door Noorwegen terug naar Oslo te keren. Uit de bus waren de laatste zitplaatsen weggehaald om plaats te maken voor stockage ruimte en de rijen er voor waren rond een tafeltje geplaatst om gezellig samen te zitten. Overnachten gebeurde per 2 in vrij ruime tentjes met één grotere gezamelijke keuken / eettent en camperen gebeurde een aantal keren "wild".
Tijdens die reis ontstond dus mijn passie voor reizen echt en ook mijn liefde voor het Noorden en vooral Noorwegen. Tijdens die reis deden wij ook Tromso aan en ik was onmiddelijk gecharmeerd door het stadje. Enkele jaren later keerde ik zelfs speciaal naar Tromso terug om er de Middernachtzon Marathon te lopen (1996 als ik me niet vergis).
Ondertussen heeft Tromso echter vrij veel last gehad van modernisering, lijkt mij, en toch een beetje van zijn ziel verloren.
Voor de foto's speel ik vandaag een beetje vals, er is één "sfeerbeeld" van vandaag en voor de rest grijp ik terug naar 5 jaar geleden, toen ik hier voor het laatst was en het iets aangenamer was (al valt het maar op één foto echt op).
De oldtimer van Mack heb ik vandaag niet meer zien staan. Hij stond toen voor de brouwerij van Mack, de noordelijkste brouwerij ter wereld. Vanaf nu zijn er wel meer "noordelijksten". Tromso claimt ook de noordelijkste stad te zijn, de rest zijn slechts dorpen en gemeentes.
Ik heb gisteren ook nog even de plannen voor de dagen na Tromso bekeken, in principe zou ik op zaterdagmiddag 4 juli op de Noordkaap moeten zijn.









25-06-2009, 13:30 geschreven door Danny  
24-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goed nieuws
Goed nieuws show vandaag. Niet alleen ben ik vandaag inderdaad aangekomen in Tromso, voor mij persoonlijk toch weer een belangrijk merkpunt op de route, maar ik ben vandaag officieel één week regenvest vrij. Het heeft er af en toe slecht uit gezien vandaag maar ik heb het droog kunnen houden, tenminste droog van de regen want zweten doe je altijd wel eens. Overigens is het niet officieel een week regenvrij want aangezien er vanmorgen nog regendruppels op mijn tentzeil lagen moet het vannacht toch enigszins geregend hebben. Tegen het inpakken waren de druppels ook al weer weg.
En dan dus de rit van vandaag. Eerst 10 Km tot de boot, waar ik ruim een uur moest wachten op het vertrek maar ik mocht al wel een half uur op voorhand aan boord waar het toch iets aangenamer was. En dan was het nog eens bijna een uurtje (enorm traag) varen het eiland Kvaloy. Het is een eiland omdat je het ziet op de kaart maar het ziet er niet meer of niet minder eiland uit als het stuk vasteland dat ik eergisteren deed, op de verbindingsweg tussen twee eilanden. Het wordt soms moeilijk volgen of je nu eigenlijk op een eiland dan wel aan land bent. Na Tromso volgt alvast vast land, hoewel me nog wel een paar veerdiensten wachten om fjorden over te steken.
Na aankomst van de boot ging het dan lang langs de fjorden maar uiteindelijk moest ik toch een oversteek maken, tot een hoogte van 170 meter. Op die 170 meter voelde het trouwens al even fris aan als op 1000 meter in het begin van Noorwegen, hoewel hier geen sneeuw of ijs meer ligt.
En dan kwam, al lang op voorhand, Tromso in zicht. Ik was al enkele keren in Tromso maar het is de eerste keer dat ik langs achter binnen kom. Tromso is namelijk een redelijk klein eiland tussen het vaste land enerzijds en dus een veel groter eiland anderzijds. De vorige keren kwam ik dus telkens langs de "voorkant", via de hoofdweg op het vaste land en nu dus voor het eerst langs de "achterdeur" vanaf het eiland. Die achterdeur is trouwens wel 50 meter hoog, de typische brug dus. En Tromso is op zich ook nog eens een heuvelachtig eiland, als uitsmijter kreeg ik ook nog een klimmetje van 1,5 Km voor 105 meter voorgeschoteld. 
Maar nu dus voor minimum 2 rustdagen in Tromso, over de derde moet ik nog eens nadenken.
Km vandaag: 67
Km totaal: 3923









24-06-2009, 18:43 geschreven door Danny  
23-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer een lange dag
Gisteren in de keuken nog een interessante ontmoeting gehad, met een gepensioneerd Noord officier. Hij tijdens zijn cariere onder andere 12 jaar in de Brigade Noord gediend. Die mannen zijn gestationeerd waar ik nog naar toe moet en gaan daar winter en zomer op oefening, bivakeren wel te verstaan. Hij heeft enkele jaren ook de tocht gemaakt van Lindesnes, het zuidelijkste puntje van Noorwegen, naar de Noordkaap ... in de winter, op ski's en met rugzak. Drie maanden heeft hij erover gedaan en daarbij dus niet de grote wegen gevolgd maar dwars door de natuur getrokken. Ik veronderstel niet dat die momenteel klaagt over koude en wind.
Volgens de "manager van dienst" die kwam ontvangen is dit weer trouwens niet echt abnormaal voor juni, hoewel vandaag overal midzomer gevierd wordt begint hij eigenlijk meestal pas in juli. Ik was overigens de eerste Belg van het seizoen, hoera!
Nog een reden om deze camping uit te kiezen gisteren was de mooi noordwaarts gerichtte ligging van het plaatsje en aangezien gisteravond de lucht volledig open trok ben ik maar eens om 12 uur opgestaan. En inderdaad een blauwe hemel met prachtig zicht op de middernacht zon (ik weet niet wanneer middernacht met zomeruur en toestanden technisch gezien juist valt maar lager dan dit is de zon niet gezakt), de tweede foto is in dezelfde periode genomen in de andere richting, van het plaatsje Bleik.
Ook bij het (opnieuw) opstaan enkele uren later was de lucht nog steeds blauw maar in de loop van de dag zouden toch een aantal wolken overtrekken en momenteel ziet het er tamelijk dreigend uit. Als het morgen zou lukken van droog te blijven zou ik nochtans een week regenvest vrij zijn!
Vanmorgen dus ietsje vroeger begonnen om de 10 Km naar de boot tijdig af te haspelen. Om 9 uur de boot genomen voor een overtocht die een kleine 2 uur zou duren, dus tegen 11 uur terug op het vaste land. En daar mocht ik nog eens enkele keren echt klimmen. De eerste keer naar 170 meter, daarna eens tot 300 meter en kort voor het einde nog eens tot 130, telkens terug met begin op zeeniveau dus. Na zo'n 40 Km moest ik weer een keuze maken. Vandaag een langere rit of vandaag een kortere rit met morgen nog een extra ritje om te logeren op de camping waar ik nu sta omdat doorrijden tot Tromso dan weer te ver zou zijn. Ik he dus maar geopteerd voor de langere rit vandaag en met de overtocht van 2 uur erbij werd het dus weer een vrij lange dag, maar ook wel weer mooi natuurlijk. En zo sta ik nu op camping Fjordbotn bij Lysnes. Morgen dus Tromso voor enkele dagen rust.
De keuze van foto's was niet zo overvloedig maar de variëteit was toch vrij groot, wat het toch weer moeilijk kiezen maakte.
Km vandaag: 96
Km totaal: 3856









23-06-2009, 19:01 geschreven door Danny  
22-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een lange dag vandaag
Toen ik vanmorgen bij het wakker worden zonnestralen door het raam zag bleek dit al snel valse hoop te zijn, al vlug was het weer van hetzelfde liedje... grijs, ... . Later op de middag kwamen er wel mooie opklaringen maar die maakten de wind er niet minder of warmer op.
Om het noordlijkste eiland van de archipel te bereiken moest ik eerst even over het vaste land, hoewel vasteland eigenlijk allemaal relatief is hier. Terwijl het stuk waarover ik moest met goed 6 Km verbonden is met het vaste land heb ik er wel 45 Km over gefietst, zonder rondjes te draaien. Op dat stukje vasteland reed ik een eindje door een bijzonder mooi stukje waar het gemotoriseerd verkeer gewoon door rijdt zonder het op te merken (ik zou het destijds met de motor waarschijnlijk ook gedaan hebben, weliswaar rondkijken maar niet de details zien). En de detail was dat je hier een fjell landschap had dat rechtstreeks over ging in het fjord landschap. Met de fiets ben ik hier gewoon even afgestapt en een eindje terug gewandeld, zo bijzonder vond ik het (wel op de weg gebleven aangezien de ondergrond enorm fragiel is met mos waar je enkeldiep inzakt en met veel water tussendoor, en natte voeten heb ik zo al genoeg gehad). Naast het landschap had je hier ook een overvloed aan vogels, waarvan ik er meer hoorde dan zag.
Daarna ging het terug over op een echt eiland, via een van die typische bruggen natuurlijk. Ik heb deze eens "gemeten", op 500 meter ging 33 meter de hoogte in.
Op dit eiland kon ik kiezen tussen twee kanten om rond te rijden naar het einde. Op basis van de aanduiding van de verste camping besloot ik de oostelijke route te nemen om op het einde ietsje terug te keren. De camping stond echter niet helemaal juist aangegeven en ik moest iets verder terugkeren dan ik dacht en zo werd de dag ook iets langer dan gedacht. Op de westelijke route had ik sowieso wel vroeger een camping tegengekomen maar ik wil morgen om 9 uur in Andenes de boot naar Gryllefjord nemen en daar ligt deze camping wel ruim 10 Km dichter bij. En zo kampeer ik nu in Bleik op zo'n 9 Km van Andenes. De "camping" is eigen een graspleintje mooi gelegen vlakbij een strandje, een receptie is er niet maar vanavond komt er wel iemand langs om te ontvangen en voor de faciliteiten kunnen we terecht bij de lokale "FC Kampioenen".
Als ik morgenvroeg inderdaad de boot haal, zal ik in principe overmorgen in Tromso toekomen waar ik een iets langere rustpauze plan (2 á 3 dagen) alvorens aan het laatste stuk te beginnen.
Ik heb vandaag ook mijn laatste schijfje van in totaal 5 Gyga aan geheugenkaartjes opgebruikt. Gelukkig kreeg ik bij het vertrek van mijn broers een vervoegd verjaardagscadeau met o.a. een geheugenkaartje van 8 Gyga, ik zing het dus nog wel even uit.
Km vandaag: 104
Km totaal: 3760









22-06-2009, 18:48 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs