Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
17-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wisselend
Gisteravond nog uitgevonden dat mijn camping officieel in Norfjarden lag. Ze lag ook niet erg ver van zee maar ik heb niet ontdekt wat ze de prijs waard zou maken.
Vanmorgen opgestaan met de zon. Ontbijt lekker buiten aan de pikniktafel met de campingbrander voor de koffie, binnen was er sowieso geen tafel.
De dag begon dus een beetje beter dan gisteren. Vertrokken over de E 4 die hier weliswaar behoorlijk druk is maar goed berijdbaar. Even verder, in de omgeving van Pitea, verandert hij echter voor even in een echte autosnelweg ... verboden voor fietsers dus. Een gemarkeerde fietsroute leidde me perfect naar het centrum van Pitea ... en liet me daar in de steek. Pitea verlaten ging echter een stuk vlotter dan Lulea gisteren, een maal vragen of ik in de goede richting bezig was en verder alles OK. Toen ik echter terug op de E 4 terecht kwam was die weer veranderd in het monster dat hij in het begin was.
Ook verzamelden zich in de lucht weer terug donkere wolken. Dit lijkt een beetje het systeem van de voorbije dagen. In Overtornea was er de bewolking maar kwam ik zonder regen weg, naar Tore viel het ook nog mee, gisteren begon het pas tijdens het opstellen van mijn tent maar vandaag waren ze vroeger en ontkwam ik er niet aan. Ik zag het afkomen maar er was geen ontsnappen aan, een zware regenbui. Het was al een tijdje geleden dat ik nog zo nat geworden ben. Het voordeel van een bui is natuurlijk dat ze maar tijdelijk is. Na de bui had ik nog een 25 Km om op te drogen voor ik aan de camping was maar ik was nog niet helemaal droog of ik zag reeds nieuwe wolken vormen. Deze lieten mij echter gerust en gingen ergens anders vallen.
En zo kwam ik toch nog droog aan in Skelleftea, waar ik terecht kwam op een "mega-camping". Ondanks het formaat van de camping lijkt alles echter best mee te vallen, de prijs alvast veel beter dan gisteren. Omdat ik een beetje moest zoeken naar de camping (een verkeerde "afrit" genomen op de E 4) kwam ik ook vandaag weer aan 100 Km.
Morgen zeg ik de E 4 vaarwel en trek naar de rustigere wegen in het binnenland, en dan mag (na 4 lange ritten) ook de afstand wel weer wat minder.
Km vandaag: 100
Km totaal: 5676









17-07-2009, 17:23 geschreven door Danny  
16-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer honderd
Nadat gisteren namiddag de lucht onheilspellend donker werd en er dan ook enkele buitjes vielen, klaarde het 's avonds terug op en was het weer mooi zitten met zicht op (de Baltische) zee. Ik heb even gecontroleerd op de kaart en het is wel degelijk de zee (of misschien is het een fjord te noemen), hij is hier spiegelglad als een meer.
Toen ik vanmorgen een eerste keer wakker werd zag ik mooi de schaduw van mijn fiets op het tentzeil. Toen het een tijdje later tijd was om op te staan was hier echter niets meer van te merken, alles was dichtgetrokken en grijs. En zo was alles een beetje minder vandaag, niet zozeer ikzelf en zeker niet de afstand maar wel de rest.
De hele dag bleef het grijs en tegen het einde van de rit was het weer onheilspellend en ondertussen is het al een hele tijd stevig aan het regenen.
Ook de route was iets minder vandaag. Niet alleen was de E 4 tamelijk druk, hij is ook erg onaangenaam om te fietsen. De eerste 5 Km heb ik hem nog kunnen ontwijken door langs Tore centrum te rijden maar daarna moest ik er toch op. 30 Km heb ik het volgehouden maar toen zag ik een alternatief dat ik direkt genomen heb, dit alternatief was wel een heel stuk langer maar wie maalt er om wat extra kilometers? Op mijn alternatieve route was het wel mooi en rustig fietsen maar spectaculair was ze ook niet. Dit is dan zogezegd wel de kustroute maar de zee heb ik onderweg niet gezien, mooi langs zee fietsen zoals bij ons is er hier (nog?) niet bij. Mijn alternatief liep door Lulea, een wat groter en ongetwijfeld leuk (ik ben niet echt gestopt) stadje, maar er door fietsen viel best mee. Tot ze me bij het verlaten van de stad (letterlijk) het bos in joegen. Zoals je in alle landen wel eens tegenkomt (niet in het minst als fietser) laten ze je wel weten dat je ergens niet door mag maar zeggen ze niet hoe je wel moet rijden. Zo leidde het fietspad mijn in de woonwijken aan de rand van de stad waar nergens een richtingaanwijzer te vinden was. Ik ben dan een grotere weg lingsaf gegaan en die leidde me inderdaad naar de hoofdweg, die ik nog steeds niet op mocht. Dan maar overgestoken en in een web van wegen door het bos terechtgekomen. Nu, uiteindelijk ben ik er dus toch in de goede richting uitgeraakt om 16 Km verder terug op de E 4 terecht te komen. Hier was even geen alternatief mogelijk.
Een tiental kilometer verder koos ik er voor om de E 4 terug te verlaten om via Rosvik te gaan om wat dringende inkopen te doen en ik vermoedde dat er in Rosvik wel een supermarkt zou zijn, wat inderdaad ook bleek. Even voorbij Rosvik hoopte ik ook een camping te vinden maar dit bleek niet het geval. Terug op de E 4 dus, die hier veel beter fietsbaar bleek te zijn (meer ruimte), om dan nog een 6 Km verder caamping Ladrike tegen te komen. En die is ook wat minder, behalve van prijs.
Schijnbaar zit er nogal variatie in camping in Zweden. Laat ons zeggen dat mijn eerste nacht zo wat gemiddeld was. Gisteren was erg goedkoop en erg goed uitgerust. Vandaag is 4x duurder en 4x minder uitgerust (ik gebruik het enige stopcontact dat ik kon vinden en mag ook nog eens met mijn campingbrander aan de gang). Voor de prijs die ik hier betaal voor een overnachting had ik gisteren een overnachting met een goede maaltijd en een fles van 33 cl licht bier. Bier komt in Scandinavia in 3 categoriën (alcoholvrij niet meegerekend). Licht bier van 2,8°, gemiddeld bier van 3,5° en zwaar bier van (het ook bij ons gangbare) 4,5°. Op de camping gisteren hadden ze enkel licht bier maar het smaakte wel.
Morgen gaat het nog even verder langs "de kust" maar daarna keer ik weer land inwaarts.
Wegens de route en het weer heb ik vandaag enkel een foto met zicht op Lulea, de anderen zijn nog van gisteren op de camping.
Km vandaag: 104
Km totaal: 5576









16-07-2009, 17:29 geschreven door Danny  
15-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.niet veel minder
Gisteren, voor het eerst sinds enige tijd, nog eens vrij lang buiten gezeten. Het weer was mooi en lekker en er waren relatief weinig insecten. Bovendien was ik de enige tent op de camping, enige afstand verwijderd van de caravans / mobilhomes en de hutten, erg rustig geslapen vannacht.
De rit van vandaag kan je mooi in twee delen, eerst 50 Km veeleer westwaarts tot Overkalix en dan 50 Km zuidwaarts tot Tore, niet zo veel minder dan gisteren dus.
Het parcours vandaag was, in tegenstelling tot gisteren, terug vrij golvend. Vooral in het eerste deel moest er toch af en toe redelijk geklommen worden.
Nadat ik er gisteren geen meer gezien had, dacht ik dat ik mijn laatste rendieren voor deze reis gezien had. Maar in het begin van de rit vandaag kreeg ik er toch nog verscheidene te zien en ook in het begin van het tweede deel, zuidwaarts, kwam ik er nog enkele tegen. Nu ik echter nog een stuk verder zuidwaarts ben en bovendien de kust bereikt heb,verwacht ik er toch geen meer tegen te komen.
Ook nog eens enkele andere fiets-reizigers tegengekomen vandaag, waarvan de Nederlander lekker internationaal "goeiedag" toeriep.
En ook veel vrachtwagens hout tegengekomen, volle richting zuiden en lege terug richting noord. Er wordt hier nogal aan bosontgining gedaan. Ze kappen enkele honderden vierkante meter bos, op enkele exemplaren na, en gaan dan verder op een andere plaats. Ondertussen moeten die achtergebleven exemplaren gedurende de volgende jaren voor de regeneratie van het gekapte stuk zorgen, en voor zover ik weet schijnt dat te werken. Je ziet alvast op verscheidene plaatsen een jong gedeelte in het bos met daar enkele hogere exemplaren tussen.
Het tweede deel van de rit was de weg wel iets drukker dan ik de voorbije dagen gewoon was en aangezien ik de volgende paar dagen de kust zal volgen, zal dit nog wel even zo blijven.
Vanavond dus aangekomen aan zee. Waar ik in Tore vlak bij zee kampeer. Een strand hebben ze hier alvast nog niet.
Km vandaag: 100
Km totaal: 5472









15-07-2009, 17:36 geschreven door Danny  
14-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een vroege(re) start
Na een wat bewolkt intermezzo en vannacht een flinke portie regen ('s nachts mag dat) ging het vanmorgen dus verder, nog steeds in korte mouwen. Omdat er vandaag wel een echt lange rit op het programma stond, en ik nog steeds graag op tijd stop, ben ik vanmorgen een uurtje vroeger vertrokken. De route was vrij simpel, weg nummer 99 van begin tot einde, altijd maar volgen (daar heb je dus geen fiets-gidsen voor nodig).
Het was wel erg aangenaam fietsen op deze weg: goede weg, rustig, behoorlijk vlak (over de hele rit gezien zelfs lichtjes dalend), door het bos, dikwijls langs de rivier (die ik echter niet dikwijls gezien heb omdat er nog een kleine 100 meter bos tussen zat) en aan de andere kant van de rivier zicht op Finland (niet dat er erg veel verschil merkbaar was).
En zo passeerde ik ook weer over de poolcirkel, vanaf nu geen middernachtzon meer (het verschil zal nog wel niet direct merkbaar zijn maar voor je het weet zijn de nachten donker). Eigenlijk al van gisteren niet meer want op 12 juli hadden ze in Pajala de laatste middernachtzon van het jaar (officieel toch want ze was niet erg te zien). Er zijn eigenlijk 3 klassieke toeristen-passages voor de poolcirkel: langs de E 6 in Noorwegen (waar midden op de winderige fjell een heel complex is neergezet), bij Jokkmokk in Zweden (waar je op het toeristenbureau je getuigschrift van passage kan kopen maar waar verder weinig drukte gemaakt wordt) en bij Rovaniemi (waar de kerstman een heel dorp heeft neergeplant). Maar ook langs de kleinere routes passeer je zo een punt natuurlijk niet zo maar.
Eigenlijk is de poolcirkel geen vast gegeven. Zoals reeds eerder gezegd markeert de poolcirkel het zuidelijkste punt van de middernachtzon. Dit is echter afhankelijk van de inclinatie van de aarde en dergelijke toestanden. Over een periode van 40.000 jaar beweegt de poolcirkel zig over een zone van 180 Km noord-zuid (20.000 jaar noordwaarts en 20.000 jaar zuidwaarts), in het jaar 12.000 zal de poolcirkel zijn noordelijkste punt bereikt hebben en terug zuidwaarts keren. Bovendien beweegt hij zich binnen die noord-zuid beweging ook nog eens in een cyclus van 18,6 jaar over een zone van 570 meter. Allemaal vrij ingewikkeld natuurlijk, dus zullen we het maar houden op de officiële punten.
En zo kwam ik vannamiddag toe in Overtornea, waar ik mooi langs de rivier (hoe origineel, maar wel echt mooi) kampeer.
Morgen staat weer een behoorlijk stevige rit op het programma maar toch iets minder.
Km vandaag: 108
Km totaal: 5372









14-07-2009, 16:53 geschreven door Danny  
13-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.plannen
Pajala is inderdaad een stadje van het niveau dat ik verwacht had, een klein Zweeds provinciestadje. Een paar supermarkten, een paar cafe's, een paar banken, een paar benzinestations, ... schijnbaar wel een behoorlijke sportinfrastructuur en ook een behoorlijk toeristenbureau. De juffrouw van het toeristenbureau was erg behulpzaam maar kon me niet de gids voor de fietsroutes in Noord-Zweden bezorgen. Ze belde wel met het toeristenbureau in de volgende plaats om te vragen of zij ze wel hadden en dat blijkt wel het geval te zijn. Ze kosten echter 350 Zweedse Kronen (of 35 €) per stuk en om van noord naar zuid te geraken heb ik ze alle zes nodig. Voor dat geld zal ik waarschijnlijk mijn eigen route ineen puzzelen. Mijn route zal dan misschien wel niet over dezelfde rustige wegen gaan maar dat moet dan maar. Het eerste deel kan ik morgen alleszins eens proberen want dat leidt toch naar de plaats waar ik moet zijn (en waar ze dus eventueel de gidsen te koop hebben).
Mijn eigen route zal me eerst naar en dan een tijdje langs de kust leiden om daarna het binnenland op te zoeken.
Hoe dan ook zullen er de volgende dagen enkele behoorlijk lange ritten volgen, te beginnen met morgen.









13-07-2009, 15:39 geschreven door Danny  
12-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog eens een lange rit
De rit van vandaag verliep behoorlijk in het verlengde van die van gisteren, en nog steeds in korte mouwen.
Eén verschil, vandaag in Finland helemaal geen buitenlandse nummerplaten meer gezien. Pas aan de Zweedse grens zag ik terug buitenlanders.
Ook al 2 dagen geen lange-afstands-fietsers meer tegengekomen, schijnbaar heb ik geen evidente route genomen. Nu is het misschien ook niet de meest logische en ook niet de kortste maar ze kwam mij toevallig uit. Vandaag ben ik toegekomen in Pajala, waarvan ik weet dat het op een gemarkeerde noord-zuid fietsroute ligt. Ik wou dus bewust langs hier komen. Morgen houd ik hier (eindelijk) rustdag en hoop ik hier meer info te vinden over die fietsroute, ik ben het stadje nog niet gaan bekijken maar erg groot is het beslist niet. Nadat ik al dan niet die info heb, zal ik mijn route voor de volgende dagen bekijken en bepalen.
De voorbije dagen nog wel af en toe rendieren tegengekomen maar enkel solisten (of moeder met kalf), geen groepen meer gezien.
Mijn route door Finland verliep vanmorgen lange tijd met zicht op Yllas die, met zijn 718 meter hoogte, duidelijk de littekens van de ski-pistes draagt.
En dan na 77 Km kwam de Zweedse grens in zicht. Mijn laatste "nieuwe" land, wat volgt heb ik eerder al aangedaan op de heenweg. Wat valt er nog te zeggen over Finland: het is beterkoop dan Noorwegen, de chauffeurs rijden sneller (Finland heeft dan ook een reputatie van race- en rallypiloten) en er is weinig of geen Engelstalige info voorhanden. Infoborden langs de weg worden wel in het Engels aangekondigd maar zijn ééntalig Fins opgemaakt.
Zoals reeds hoger vermeld ben ik vandaag toegekomen in Pajala, waar ik de volgende 2 nachten in herberg verblijf. Eigenlijk zit ik op een camping die ook aangesloten is bij de Zweedse jeugdherbergen en zit ik nu in een hut aan jeugdherberg tarief.
Nog een kleine anekdote om af te sluiten: omdat ik de voorbije 2 dagen, in korte mouwen, vooral in westelijke richting reed, zit ik nu met het fenomeen dat mijn rechter arm lichtjes gebruind is terwijl mijn linker arm lichtjes verbrand is.
Km vandaag: 101
Km totaal: 5264









12-07-2009, 16:59 geschreven door Danny  
11-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.korte mouwen!
Vandaag in korte mouwen gereden! Voor de eerste keer sinds mijn vertrek in korte mouwen!
Deze zomerperiode (?) werd gisteravond wel ingezet met een behoorlijk onweertje en vannacht nog wat doorgedaan met behoorlijk wat regen, maar vanmorgen ... blauwe hemel en lekker weer, korte mouwen weer!
Gisteren hier op de camping ook nog kennis gemaakt met een paar Polen, vader en zoon, onderweg van Helsinki naar Noordkaap. Met mountainebike's, lichter bepakt en langere afstanden dan ik en ze delen met z'n tweeën een identiek tentje als het mijne. Officieel inderdaad een tweepersoons maar ik zou het toch niet graag delen, zo ruim is het toch ook weer niet.
Vanmorgen dus de E 75 de rug toegekeerd en langs de kleinere en rustigere weg 80 richting Kittila gegaan, dat rustigere is best welkom want de Finse chauffeurs zijn een stuk minder gediciplineerd dan de Noorse. De Noren rijden, algemeen gesproken, rustiger, wachten voor het inhalen en nemen meer ruimte om in te halen. De Finnen rijden sneller en korter en zijn een stuk minder fietser-vriendelijk.
Met het verlaten van de E 75 heb ik (voorlopig) ook het (internationaal) massa-toerisme achtergelaten. Tussen Sodankyla en Kittila heb ik vandaag welgeteld één Fransman en één Duitser gezien, ook nog wel een vijftal mobilhomes tegengekomen maar dat waren Finnen.
Bij het vertek uit Sodankyla nog wel een bus uit Eupen zien staan op de parking van de supermarkt waar ik nog wat inkopen deed.
De weg vandaag was wel niet de meest inspiratievolle weg ook niet. Wel mooi door het bos maar dan wel kilometers lang, rechtdoor door het bos.
En zo kampeer ik vanavond dus bij Kittila, mijn laatste nachtje Finland. Vandaag nog eens werken in moeilijkere omstandigheden aan deze blog, staande gebogen over een elektrisch fornuis waarvan ik de stekker heb uitgetrokken om elektriciteit te hebben. Ik ben de laatste weken iets meer verwend geweest.
Km vandaag: 86
Km totaal: 5163









11-07-2009, 15:40 geschreven door Danny  
10-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santa's Road
Weinig nieuws vandaag.
De weg was vandaag al behoorlijk afgevlakt, dit waren al meer de golvende wegen die je in Finland verwacht.
De weg de afgelopen dagen was de E 75, de E 75 is zo'n beetje voor Finland wat de E 6 is voor Noorwegen ... een beetje de ruggegraat.
Als ik de volgende dagen de E 75 zou blijven volgen dan zou ik over 125 Km, net voor Rovaniemi, de poolcirkel passeren.
Hier op de poolcirkel heeft de kerstman, door zijn Amerikaanse uitvinders Santa Claus genoemd (en vorm gegeven door Coca Cola), zijn thuis. Er zijn hier enkele permanente winkeltjes met allerhande kersttoestanden en ook de Kerstman zelf is in principe tegenwoordig.
Ik zal er bij deze gelegenheid echter niet passeren, de volgende 2 dagen ga ik van hier naar het westen richting Zweden en dan door Zweden zuidwaarts.
Aan de receptie hebben ze me overigens belooft dat dit week-end de zomer begint!
Zo weinig nieuws dat ik in eerste instantie vergeten was om mijn overnachtingsplaats en Km te vermelden.
Vannacht kampeer ik in Sodankyla.
Km vandaag: 68
Km totaal: 5077
Zo, bij deze dus rechtgezet.









10-07-2009, 17:18 geschreven door Danny  
09-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finse Luchtmacht
De Finse Luchtmacht heeft vanmorgen, tijdens de afbraak van de tent, met zijn befaamde mosquito's een aanval geplaatst.
Iedereen denkt bij muggen aan warmere streken maar niet is minder waar. Alle noordelijke streken, met veel stilstaand water dat de grond niet in kan, hebben er massaal last van. Ik had er in Noorwegen al op enkele plaatsen last van en zal er ook in Zweden nog wel hebben maar vooral de Finse hebben een grote reputatie, net als bijvoorbeeld die van Alaska om eens overzee te gaan.
Nu het probleem was op voorhand gekend en de aanval werd dan ook gepast afgeweerd. De tent werd afgebroken in regenkledij, met handschoenen en de rest behoorlijk behandeld met insect repellent. Alleen de pijpen van de regenbroek werden niet dichtgesnoerd en dat hadden ze gezien maar de schade bleef beperkt. Ook vanavond, tijdens het opstellen, werd weer een aanval geplaatst maar die werd met dezelfde middelen, zonder schade, afgeweerd.
Dan moest er vandaag in het vlakke Finland toch nog steeds behoorlijk geklommen worden. De scherpste kantjes zijn er wel af, het gaat wat rustiger aan. Toch was er nog een stukje van 4 Km met 150 hoogtemeters.
Vandaag ook eindelijk wat meer rendieren gezien en af en toe liepen ze al eens in de weg, niet zo zeer voor mij maar wel voor het gemotoriseerde verkeer.
Tussen Ivalo, waar ik gisteren overnachtte, en Sodankyla, waar ik morgen overnacht, over een afstan van zowat 160 Km gaapte een beetje een zwart gat wat overnachtingsmogelijkheden betreft. Ik wist van een mogelijkheid op zo'n 30 Km maar dat was vandaag van geen nut dus (en gisteren er nog bij doen zag ik toen niet zitten, het zou trouwens ook vandaag tot Sodankyla veel te lang gemaakt hebben). Verder bleek er ook na 60 Km nog iets maar ook dat vond ik nog iets te vroeg, gezien de totaal afstand leek het me ideaal om te overnachten na 70 á 90 Km. Daartussen bleek echter niets te liggen. Toen de 90 naderde en ik even pauze nam in een weg-cafetariaatje informeerde ik dan ook naar eventuele campings en zij raadden me een strandje zowat 10 Km verder aan. En dan een 4 Km verder plots een teken, eerst van hutten te huur en daarna (voor dezelfde plaats) van hutten en caravans. Dan ook maar eens gevraagd naar een plaatsje voor mijn tent. Dat was officieel niet voorzien maar kon wel, mevrouw moest wel even aan meneer de prijs gaan vragen aangezien deze niet op de officiële prijslijst stond. En zo had ik voor 5 € een plaats in Siltaharju. Voor die prijs kan er straks ook nog wel een biertje af in hun cafeetje.
Km vandaag: 93
Km totaal: 5009









09-07-2009, 16:48 geschreven door Danny  
08-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sami
Het goede nieuws van het weerfront is dat ik vandaag geregeld de zon gezien heb, momenteel is het weer even gedaan maar het is leuk om te weten dat ze er nog is.
Na 28 Km kwam ik vandaag in Inari toepasselijk gelegen aan het Inari-meer, een van de grootste meren van Finland.
In Inari is er ook een Sami-museum, ik heb het in het verleden reeds bezocht en hoewel ik het vandaag niet terug bezocht is het zeker een aanrader.
Wij denken steeds aan de blonde Scandinaven uit het hoge noorden maar de originele bewoners van dat hoge noorden zijn dus de Sami (of Lappen zoals we ook wel eens zeggen) en die zijn zwartharig. Het zijn de blonde Vikingen die de Sami meer en meer verdrongen hebben. De Sami leven nu verspreid over het noorden van 4 landen, met name Noorwegen, Zweden, Finland en het noord-westen van Rusland. Als autochtone minderheidsgroep hebben de Sami lang moeten vechten voor hun rechten. Je leest hier dezelfde verhalen, tot in de 20° eeuw, als die je leest over de Indianen, Aboriginals, ... . Ondertussen is er in de Scandinavische landen natuurlijk veel verbeterd met o.a. recht op de eigen taal (vandaar de 2-talige aanduidingen langs de weg) en cultuur, een eigen deelparlement, enz ... . Toch moet het regionale of historisch culturele soms nog wijken voor het nationale algemeen belang. Hoe het met de Sami in Rusland gesteld is kan ik niet zeggen.
Na Inari ben ik uiteraard nog een eind doorgereden tot ik er in Ivalo wel een beetje genoeg van had voor vandaag. Dus kampeer ik op de Ivalo River Camping, zoals de naam al doet vermoeden langs de rivier gelegen. Ik vind dat er ook in Finland opvallend weinig rendieren te zien zijn, je ziet er af en toe wel maar lang niet zoveel als ik verwacht had.
Door hier te stoppen vallen ook de plannen voor de volgende dagen stilaan in de plooi. Normaal doe ik in Finland nog 4 ritten, min of meer, zoals vandaag om tijdens die vierde rit de grens met Zweden over te steken en op mijn eerste stopplaats in Zweden uiteindelijk te gaan rusten. Tijdens die rustdag kan ik dan ook proberen om wat meer informatie te verzamelen voor mijn defenitieve route door Zweden.
Km vandaag: 70
Km totaal: 4916









08-07-2009, 16:30 geschreven door Danny  
07-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.met pijn aan het hart
Het goede nieuws van het weerfront is dat het niet geregend heeft vandaag, verder geen nieuws.
Vanmorgen heb ik in Karasjok, dit keer definitief, afscheid genomen van de E 6 en na bijna 20 Km (vandaag) heb ik na ruim 7 weken en zowat 3300 Km, met pijn aan het hart, afscheid genomen van Noorwegen. Mijn weerberichten waren niet dikwijls goed, en zullen somigen misschien afschrikken, en af en toe was er al eens een probleempje om een overnachting te vinden maar het blijft een schitterend land en ik keer zeker nog terug. De eerste 2 weken over de nog besneeuwde en bevroren fjell's waren onvergetelijk, net zoals de Lofoten gelukkig in goed weer. Evenmin zal ik natuurlijk de verzopen 5 dagen voor de Lofoten vergeten net zomin als de verschrikkelijke 3 dagen op en voor de Noordkaap. Maar zoals gezegd, ik keer nog terug.
En dan nu dus een weekje Finland, terug in de EU en even terug in de euro-zone. Het maakt alleszins de prijzen wat gemakkelijker.
Het "vlakke" Finland, maar je moet wel even stevig klimmen om er binnen te geraken. Op 5 Km ging het van 125 naar 300 meter om daarna, soms behoorlijk pittig, op en af te golven met een hoogste punt op 340 meter. Ook daarna, en tijdens de afdaling, zaten er soms nog pittige klimmetjes. Zelden erg lang maar wel dikwijls even behoorlijk steil.
Even dacht ik om vandaag, in een lange ruk, door te gaan tot Inari (ruim 25 Km verder) en daar morgen een rustdag te nemen maar toen ik hier in Kaamanen het bord van "Hostelling International" zag staan besloot ik om toch maar te stoppen. Het is hier mooi gelegen langs een rivier en ik zit, momenteel solo, in een tweepersoons hutje van de herberg. Ik had hier ook kunnen kamperen want het is hier een complex van camping, herberg, bed & breakfast, hotel, ... en het is hier ook behoorlijk geschikt om te kamperen maar ik had toen al mijn plaatsje in de herberg geboekt. Die is overigens schappelijk geprijst en de eerste nacht in Finland mag misschien iets comfortabeler. Er is in dit complex uiteraard ook een restaurantje en het zou wel eens kunnen dat er vanavond hamburger met frietjes op de menu staat.
De fiets heeft hier ook nog eens een grondige beurt gehad, die was daar ook wel weer aan toe. Wat de volgende dagen op het programma komt is nog een beetje onzeker, de omstandigheden zullen het uitwijzen. Het ging vandaag best vlot en misschien dat ik de rustdag nog een paar dagen uitstel.
Km vandaag: 91
Km totaal: 4846









07-07-2009, 17:53 geschreven door Danny  
06-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog een doorslag
Het weer van vandaag is nog maar eens een doorslag van de voorbije dagen en van al vrij veel dagen op deze tocht: koud, grijs en nat. Toch zijn er gradaties in nat, ik heb me vandaag, nog de voorbije 2 dagen, toch op geen moment verzopen gevoeld zoals wel het geval tijdens bijvoorbeeld de 5 dagen voor de Lofoten. Nu is het eerder miezerig met af en toe een forser buitje.
Zoals gisteren gezegd ging het vandaag over de E 6 op en neer gaan door bossen en langs meren en rivieren. De hoogste "op" was eerst naar 250 meter, dan even een beetje terug om daarna nog even door te gaan naar 350 meter. Daarna bleef het gedurende zo'n 20 Km te golven tussen 300 en 350 meter om uiteindelijk te dalen naar 150 meter. Alsof het weer nog niet genoeg beperkingen oplegde om te fotograferen, moest ik ook nog gedurende een 10 Km door een zone met militaire beperkingen: No Stopping, No Photographing!
Na 71 Km kwam ik zoals voorzien aan in Karasjok, de Sami hoofdstad voor Noorwegen. Er is hier ook een Sami-park dat ik misschien had moeten bezoeken maar dat is er door de omstandigheden (nog) niet van gekomen. Misschien morgen bij mijn vertrek even checken of het al open is maar in het voorbij rijden zag het er wel supercomercieel uit. Bovendien denk ik dat ik de volgende dagen langs het Sami museum in Inari passeer en dat zou ik wel bezoeken.
Ook hier lag de herberg weer 7 Km voorbij het centrum (8 Km in Alta, 6 Km in Lakselv en 7 Km hier, waarom?). Eigenlijk was het de bedoeling om hier een rustdag te nemen maar op weg tussen het stadje en de herberg begon ik al te twijfelen. Bij de herberg werd ik ontvangen door de patron die hier ook een Husky-kwekerij uitbaat. Na de gebruikeliijke babbel werd me mijn plaats en de faciliteiten aangeduid en schreef ik me in in het register. Daarna kwam het tot het betalen en toen bleek hetzelfde verhaal als gisteren, het boeken van een bed was niet mogelijk. Daarenboven was zijn kamer nog bijna dubbel zo duur als gisteren. 510 Kr, en dat was zijn "goedkopere" optie, voor een kamer in een gedeelde hut in plaats van een individuele hut, en met de 15 % korting als lid van Hosteling International. Ik heb goedkopere hotelkamers geafficheerd gezien. Ik heb dus bedankt en ben 6 Km terug gereden naar de camping, die wel heel in alles schappelijk geprijsd is en bovendien behoorlijk goed is. Zo werd een rit die voorzien was voor 71 Km uiteindelijk 84 Km. Ondertussen ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik die 6 Km sowieso had moeten doen omdat de herberg in de verkeerde richting ligt, daar had ik tijdens het fietsen nog niet op gelet. Mijn rustdag zal nog een of twee dagen moeten wachten tot in Finland, bij Inari of omgeving.
Morgen gaat het dus naar Finland, even terug in de €-zone.
Km vandaag: 84
Km totaal: 4755









06-07-2009, 17:40 geschreven door Danny  
05-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de laatste fjord
Het weer vandaag was als een doorslag van het weer van gisteren, koud, grijs en miezerig.
De rit van vandaag ging voor de laatste keer volgens het stramien van op en af langs de fjord, de Porsangerfjord, de laatste in de rij. Niet meteen de meest spectaculaire maar toch wel dikwijls mooi om langs te rijden. Aan het eind van de fjord vond ik na 65 Km Lakselv en dan 4 Km verder een afslag, nog een Km verder het einde van de weg en tenslotte nog eens een Km verder langs de grindweg vond ik Karalaks waar ik, in wat officieel Lakselv herberg is, vannacht overnacht. Een leuke herberg, rustig gelegen, maar niet echt in de geest van de jeugdherberg. In tegenstelling tot de meeste herbergen wou men een vierpersoonskamer hier niet als een slaapzaal zien en moest ik bijgevolg een, iets duurdere, kamer nemen in plaats van gewoon een bed. De prijs van een bed stond nochthans vermeld op de prijslijst maar geldt waarschijnlijk enkel voor drukkere periodes, wanneer ze meer zekerheid hebben dat ze meer dan één bed per kamer kunnen aan de man brengen.
Morgen gaat het nog een eindje verder over de E 6 maar dan volgens het stramien van op en neer door het bos en langs rivieren en meren richting Karasjok. Plaatsnamen staan hier overigens allemaal in drie talen vermeld, naast het Noors ook in het Sami en het Fins.
Km vandaag: 71
Km totaal: 4671









05-07-2009, 16:35 geschreven door Danny  
04-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onderweg naar huis
Vandaag dus de eerste dag onderweg terug naar huis, en het was al iets beter.
Vanmorgen bij het ontbijt wees de thermometer al een graadje meer aan (letterlijk één graadje dus), de neerslag bleef beperkt tot gewoon motregen en, hoewel het er bij het ontbijt nog niet zo uit zag, was ook de wind wat gezakt en zou hij dat in de loop van de voormiddag nog verder doen. En wat reste van die wind was voldoende om me, gezien ik van richting veranderd ben en de wind niet, regelmatig een steuntje in de rug te geven. Het was alvast een stuk rustiger en comfortabeler fietsen dan op de heenweg.
En gefietst heb ik vandaag tot Olderfjord, waar ik enkele dagen geleden de E 6 verliet om richting Noordkaap te gaan. Vandaag sta ik hier op een camping en de volgende 2 dagen ga ik nog een eindje verder op die E 6.
Over de route van vandaag valt weinig te zeggen, het was nog steeds dezelfde als op de heenweg en zag er gezien de omstandigheden niet beter uit. Het weer vandaag mag dan al wel een stuk fietsvriendelijker geweest zijn, het was wel erg miezerig en weinig uitnodigend om te fotograferen. Vandaag maar 2 foto's genomen, de andere zijn nog van gisteren.
Km vandaag: 96
Km totaal: 4600









04-07-2009, 17:24 geschreven door Danny  
03-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.óp Noordkaap voor Yellow Star
Het is gelukt, met de fiets naar 71°10'21" ... Noordkaap. Ik wou dat ik kon vertellen het schitterend het geweest is, dat beeld had ik bij mijn vertrek voor ogen, maar ik kan het niet, het was weer verschrikkelijk. De omgeving was volgens mij nog steeds schitterend, maar om te fietsen was het, zo mogelijk, nog erger dan gisteren. Ik heb vandaag verschillende leuke plaatjes (zelfs met de wolken) laten liggen omdat het op die momenten gewoon te nat en koud was
De thermometer wees bij vertrek 4°C aan. Eerst leek het nog of de wind inderdaad een beetje gezakt was maar dat bleek al vlug niet het geval, integendeel op hoogte (dan spreken we hier vanaf zowat 200 meter) was hij minstens zo fel als gisteren. Verder vandaaf veel regen, ijsregen (geen hagel want je ziet het niet maar je voelt wel de speldeprikken in je gezicht) en op enkele hogere plaatsen zelfs sneeuw. Niet van de soort die blijft liggen maar wel degelijk sneeuw, door de wind in het gezicht gejaagd.
Maar ik ben dus wel degelijk op de Noordkaap geraakt, ik had wel 3u21 nodig om de 32 Km te overbruggen (weer incl. een aantal stroken te voet). Even voor de kaap kwam ik nog eens een Belgische auto tegen en ook op de terugweg zag ik er nog een. Volgens het fietsers register was ik de eerste fietser van de dag (ik ben er nog wel enkele tegengekomen op mijn terugweg) en de eerste Belg van het seizoen (de eerste fietser kwam hier toe op 1 juni). Ik was er nog net voor het druk werd rond het monument door de cruisers van de Hurtigruten. Vanaf hier is het nog een 2000 Km naar de Noordpool maar dan heb ik vlotters en een dikkere vest nodig dus vanaf hier terug zuidwaarts, naar huis. Ik hoop nu toch eindelijk zo vlug mogelijk de zomer te vinden. Ik zag hier gisteren nog beelden van het WK beachvolley in Stavanger, Zuid-Noorwegen, en daar zit dus wel iedereen in shorts en bikini's en dergelijke.
Om af te sluiten nog eentje die past in de categorie nutteloze informatie: als je in Lindeness (het zuidelijkste puntje van Noorwegen) een vijs zou draaien en je zou Noorwegen een duwtje geven zodat het rond die vijs zou ronddraaien ... dan kwam Noordkaap in Afrika terecht!
Km vandaag: 64
Km tot Noordkaap: 4472
Km totaal: 4504









03-07-2009, 18:37 geschreven door Danny  
02-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verschrikkelijk
Na een ellendige nacht, in mijn tentje met forse wind en forsere rukwinden, volgde een verschrikkelijke dag.
De wind was fel, de rukwinden waren nog feller en wisselvallig naargelang de omgeving (de ene keer op de kop de andere keer van opzij en zelfs wel eens vanachter) en de regen was ijzig wanneer hij er was (hij was niet constant).  De ene kan er misschien al beter mee om dan de andere maar ik alvast niet met die forse zijwinden. Ik heb vandaag een aantal kilometer te voet met de fiets aan de hand gedaan omdat ik het op een aantal plaatsen echt niet te doen vond. Nu, ik vind het ruwe landschap hier schitterend en bij dat ruwe landschap past natuurlijk ruw weer, maar het blijft verschrikkelijk om te fietsen. Overigens ook veel moto's gezien vandaag, ook respect voor die mensen want zij hebben natuurlijk dezelfde omstandigheden en kunnen hun machine niet zomaar bij de hand nemen.
Ik ben trouwens nog nooit zo blij geweest met tunnels als vandaag. De eerste was vooral welkom in het begin, 3 Km stevig dalen. Daarna volgt 1 Km vlak en 3 Km stevig klimmen. Na nog een kleintje om te verwaarlozen volgde een derde van goed 4 Km die de normale eerst klimmen dan dalen volgde, maar dan een stuk rustiger. En na die laatste tunnel kwam ik dan in Honningsvag. Het is al wel duidelijk dat dit niet het geschikte weer was om door te rijden naar de Noordkaap. Ik had ook geen zin in weer een nachtje als vannacht dus heb ik me voor 2 nachten gemeld in de herberg van Honningsvag. Van hier is het nog een 30 Km naar de Noordkaap. De weersvoorspelling voor de volgende dagen, die ik hier zag, geeft hetzelfde weerbeeld (morgen Max 6°C) met uitzondering van de wind, die zou tot een derde terugzakken. Normaal sta ik dus tegen morgen middag op de kaap. Al ga ik van hier dus heen en terug maak ik er wel een erezaak van om dat met volledige bepakking te doen, kilometers zonder bagage tellen niet.
Omdat ik vandaag maar twee foto's nam geef ik er nog twee bij van Repvag gisteravond.
Km vandaag: 53
Km totaal: 4440









02-07-2009, 16:37 geschreven door Danny  
01-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waar zijn die Belgen naar toe?
Vandaag had alles wat gisteren niet had: koud, grijs en winderig. Ik zelfs erg koud, erg grijs en erg winderig, zodanig dat ik zelfs met een extra fleece en volle handschoenen vertrok (voor de derde keer pas gedurende deze trip, geloof ik). De buitjes, die we tijdens de nacht gehad hadden, waren tenminste gestopt.
Het begon dus met 5 Km terug tot Skaidi maar de inkopen vielen een beetje tegen, ik had vooral brood nodig en dat was schijnbaar nog niet geleverd, en die werden dus uitgesteld tot na de volgende plateau. De Nederlanders van gisteren hadden me al gezegd dat daar een winkeltje was, vandaar. De beklimming waarvoor ze me verwittigden viel echter nog best mee. De volgende plateau was minder hoog en minder lang dan de vorige. Na de plateau kwam ik in Leaibevoutna, waar ik dus wel inkopen deed en (voorlopig) afscheid nam van de E 6. Vanaf hier tot Noordkaap is heen en terug. Normaal is dit een schitterend stuk maar met het weer van vandaag ... .
En zie, van de moment dat ik afdraaide richting noorden kwamen de eerste opklaringen. Deze deden echter niets af van de wind, integendeel. De route loopt hier net naast de rotsen en langs de zee. De wind kwam hier vanuit het land en waar er ook maar enige onderbreking in de rotsen was daar kreeg je te maken met forse rukwinden, soms op de kop en dan kwam je rustig fietsend de hoek om en stond je pal stil, maar dikwijls van opzij en daar houd ik helemaal niet van.
En dan kom ik tot mijn vraag van vandaag, waar zijn die Belgen. Sinds ik op de E 6 terecht gekomen ben bestaat bijna de helft van het verkeer uit toeristisch verkeer en sinds ik hem zopas verlaten heb is die verhouding nog groter. Uiteraard een massa Nederlanders en Duitsers. Ook veel Finnen en Zweden, maar die moeten dan ook niet zo ver komen. Maar ook (enorm) veel Fransen en Italianen en Zwitsers en Oostenrijkers en ... maar geen Belgen. Sinds ik uit Tromso vertrok (en eigenlijk al vroeger maar dat was minder toeristisch) heb ik welgeteld één Belgische auto gezien en totaal geen bussen of moto's. Ik heb zelfs meer Tchechen (is dat juist zo?) gezien dan Belgen. Nu zoek ik in principe in het buitenland niet bijzonder naar Belgische contacten (daarvoor ga je tenslotte ook naar het buitenland) maar in de omstandigheden zou het toch leuk zijn om er af en toe eens eentje tegen te komen.
Overigens, ook nog opvallend weinig rendieren tegengekomen dit jaar.
Km vandaag: 75
Km totaal: 4312
Als het weer morgen goed is (dat betreft vooral blauwe lucht maar ik hoop ook op iets minder wind) dan rij ik ineens tot Noordkaap en kampeer op de weg terug, anders kampeer in eerst nog eens op 12 Km van Noordkaap en hoop op een weersverbetering over de nacht.
Vandaag staat mijn tentje trouwens in Repvag.









01-07-2009, 15:32 geschreven door Danny  
30-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het land van de grote leegte
De camping gisteren was nog een tamelijke meevaller. Onder het gemiddelde geprijst, gratis douche én gratis wassen en drogen (van kledij dus). Alleen de keuken was niet operationeel.
Wat ook minder meevalt is dat er ineens van alle kanten fietsers aankomen. Gisteren waren we met vijf op de camping. 2 jonge Duitsers die ergens in Zweden begonnen zijn en van Noordkaap de bus naar Helsinki nemen om vandaar naar huis te gaan, een jonge Deen die op de terugweg is en niet kon stoppen met vertellen welk een goede fietser hij wel is en een oudere Fin van wie ik geen idee heb waarmee hij bezig is.
Vandaag dan, de tweede schitterende fietsdag op rij! Zelfs niet te veel wind, wat in de grote leegte ook meegenomen was. Pas op de middag kwam er enige bewolking en trok de wind een beetje aan maar ik heb (hier) al erger gehad. Tijdens mijn eerste grote motorreis ben ik hier (als nog een groentje) vanwege de stevige zijwind terug gekeerd. De volgende dag ben ik dan wel gepasseerd.
Maar om in het land van de leegte toe te komen moet er eerst geklommen worden. In eerste instantie tot 275 meter, dan even terug naar 160 en dan verder naar 400 meter. Daar blijft het dan eerst een 12 Km op en neer golven alvorens geleidelijk te zakken tot zowat zeeniveau.
Achter de plateau kwam ik na 79 Km aan in Skaidi. Skaidi is eigenlijk een vaste stop voor wie van Alta naar de Noordkaap rijdt. Op de splitsing Noordkaap - Hammersfest liggen hier een paar hotels en motels, een cafetaria / restaurant, en enkele souvenirs en levensmiddelen winkeltjes. Hier moest ik ook weer een beslissing nemen, 5 Km afwijken naar een camping of nog eens 25 Km doorduwen (met nog een serieuze beklimming en een plateautje) naar een camping op de route en, mits ook morgen extra doorduwen, de aankomst op Noordkaap nog een dag vervroegen. Ik vond het evenwel genoeg geweest en koos vandaag voor de kortere optie. Wel nam ik eerst nog een break met koffie en taart.
En toen ik daarna nog even rondliep alvorens naar de camping te rijden bleek dat niet alle fietser ontmoetingen negatief hoeven te zijn. Nog een leuke ontmoeting en babbel gehad met een Nederlands koppel dat met de auto naar het zuiden van Zweden reed, deze daar achterliet bij vrienden en vandaar gedurende 3 maanden gingen fietsen. Zij reden door Zweden en Finland naar Kirkeness, name van daar de boot naar Honningsvag (bij Noordkaap) reden naar de Noordkaap en waren nu op de terugweg. Ze hadden nog enkele nuttige tips, waaronder eentje over een gemarkeerde fietsroute door Zweden die ik toch eens moet bekijken. Zij hadden onderweg trouwens ook een ontmoeting met die Deen van gisteren op de camping, die racende Deen zoals zij zeiden.
Morgen gaat het eerst terug tot Skaidi voor nog enkele inkopen (ik moet sowieso terug langs Skaidi) en daarna volgt nog eens een beklimming (een stevige zegt men, ik deed ze dus al wel met de bus en de motor maar heb al gemerkt dat je de dingen dan anders inschat) en een plateau alvorens de zee (of de fjord) te bereiken.
En zo zit juni er ook weer op, en alles past nog goed in het plaatje.
Km vandaag: 84
Km totaal: 4312









30-06-2009, 16:12 geschreven door Danny  
29-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een mooie dag vandaag
Vandaag was nog eens een mooie fietsdag, blauwe hemel niet te veel wind.
De eerste 10 Km gingen nog over land, daarna was het bijna de hele dag op en af langs de fjorden.
Eerst een 30 Km langs een kleine fjord in noord-oostelijke richting daarna een scherpe bocht en 45 Km in zuid-oostelijke richting, het gevolg is dat ik wel een eind oostelijker zit dan vanmorgen maar ook terug zuidelijker.
Na die bocht kan ik Alta in de verte al zien schitteren in de zon, maar aangezien je in Noorwegen natuurlijk nooit recht op recht rijdt duurde het nog even voor ik er was. De laatste 12 Km gingen trouwens terug over land door de heuvels en waren nog behoorlijk zwaar.
Alta is vooral bekend van zijn pre-historische rotstekeningen (eigenlijk insnijdingen in de rotsen) die op de werelderfgoed lijst van UNESCO staan. Sinds 1 juli 1991 (enkele dagen na mijn eerste passage) is er een museum geopend nabij de tekeningen, omdat ik dit al eerder bezocht heb ik het vandaag overgeslagen.
Het stadje Alta is verder weinig interessant en zeker geen leuk plaatsje. Wel hadden ze hier vroeger een leuke herberg vlakbij de fjord waar je na een korte wandeling een mooie middernachtzon kon zien. Deze hebben ze echter gesloten en een nieuwe geopend 8 Km voor Alta in de heuvels gelegen naast de E 6, God weet waarom. Ik ben er gepasseerd en ze ligt dus tegen de E 6 met aan de overkant enkele schietstanden, voor de rustige ligging kan het dus niet zijn. Alleszins stond het niet in mijn programma om op die plaats te overnachten, ik had nood aan inkopen en cash in Alta en terugrijden ging ik zeker niet doen. Dus na mijn inkopen en (na enig zoeken) mijn cash heb ik dus maar weer even doorgedaan en kampeer ik nu in Kronstad, een 6 Km voorbij Alta.
Morgen vertek ik naar het land van de grote leegte, waar de wind vrij spel heeft. Het beloven nog enkele lastige dagen te worden, wat dat betreft zijn die extra kilometers vandaag alvast meegenomen.
Tijdens mijn eerste reis in Scandinavië kampeerden we op een 15 Km van Alta en bezochten we Noordkaap, met die oude bus, als daguitstap. Deze keer zal ik er minstens drie dagen over doen em er te geraken.
Nog een kleine anekdote om te eindigen. Af en toe krijg je van tegemoetkomend verkeer (vooral mobilhomers maar eigenlijk heel af en toe in verhouding met de hoeveelheid die je er tegen komt) een aanmoedigend gebaartje. Dit is best leuk en wordt dankbaar beantwoord. Vandaag kwam ik er echter een tegen die zijn stuur volledig los liet om in zijn handen te klappen, ook leuk en beantwoord maar er misschien toch ietsje over.
Km vandaag: 97
Km totaal: 4228









29-06-2009, 18:19 geschreven door Danny  
28-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de eerste rendieren
De dag begon vanmorgen zoals hij gisteren geëindigd was, grijs en koude wind. Vannacht wat buitjes gehad maar die waren alweer weg.
De rit liep dus verder langs de E 6, langs fjorden en kust (het is niet altijd duidelijk) waarbij af en toe een landtong moest overgestoken worden en hierbij moest al eens geklommen worden. Een eerste keer tot iets boven de 200 meter een tweede keer tot boven de 400 meter, 400 meter is in deze contreien trouwens boven de boomgrens, enkel grassen en mossen op deze hoogte.
Het was tijdens deze tweede beklimming dat ik mijn eerste rendieren van deze tocht tegen kwam. Als je via Finland of Zweden noordwaarts gaat kom je ze al vroeger tegen, langs de Noorse kust duurt het iets langer maar uiteindelijk zie je ze ook hier en over een paar dagen zijn ze dikwijls gewoon hinderlijk in het midden van de weg. Voorlopig blijven ze echter nog in het bos. Er zijn overigens eigenlijk geen wilde rendieren meer. Alle rendieren zijn eigenlijk eigendom van de Sami (of Lappen zoals we ook wel zeggen). Twee maal per jaar worden ze samengedreven o.a. om ze naar andere gebieden te brengen. Bij een van de samendrijvingen worden de kalveren, die dan de moeder nog volgen, geoormerkt zoals de moeder en zo blijven ze weten welk dier van wie is.
Ook tijdens die tweede beklimming kwamen er zowaar opklaringen en werd het voor deze namiddag nog aangenaam fietsweer. Net over de pas was er weer zo één van die waauw-momenten. Het zicht was niet in één foto te vatten maar het was, in combinatie met ondertussen die opklaringen, een schitterend zicht van fjorden, zee, land en eilanden.
Na 75 Km had ik een kans om te overnachten maar zoals gisteren reeds gedacht besloot ik ook vandaag nog even door te duwen. Kort na die 75 Km volgde nog wel een derde beklimming van 5 Km naar 275 meter, wat even niet mee viel. Gelukkig kon ik wel wat recupereren tijdens de rustige afdaling die volgde en ook even terug op krachten komen in een wegcafeetje even voorbij de afdaling. Eerst wou ik doorgaan tot de tweede van drie campings die vrij kort op elkaar volgden maar toen bij de eerste camping de teller al boven de 100 stond vond ik het wel genoeg. Zo kampeer ik vandaag in Alteidet. De derde camping van de drie ligt zo'n 10 Km verder is de plaats waar ik origineel morgen wou overnachten. De rit naar Alta is dus nog maar 10 Km verder dan origineel voorzien was, goed voor nog zo'n 90 Km.
Km vandaag: 105
Km totaal: 4131









28-06-2009, 18:24 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs