Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
01-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waar zijn die Belgen naar toe?
Vandaag had alles wat gisteren niet had: koud, grijs en winderig. Ik zelfs erg koud, erg grijs en erg winderig, zodanig dat ik zelfs met een extra fleece en volle handschoenen vertrok (voor de derde keer pas gedurende deze trip, geloof ik). De buitjes, die we tijdens de nacht gehad hadden, waren tenminste gestopt.
Het begon dus met 5 Km terug tot Skaidi maar de inkopen vielen een beetje tegen, ik had vooral brood nodig en dat was schijnbaar nog niet geleverd, en die werden dus uitgesteld tot na de volgende plateau. De Nederlanders van gisteren hadden me al gezegd dat daar een winkeltje was, vandaar. De beklimming waarvoor ze me verwittigden viel echter nog best mee. De volgende plateau was minder hoog en minder lang dan de vorige. Na de plateau kwam ik in Leaibevoutna, waar ik dus wel inkopen deed en (voorlopig) afscheid nam van de E 6. Vanaf hier tot Noordkaap is heen en terug. Normaal is dit een schitterend stuk maar met het weer van vandaag ... .
En zie, van de moment dat ik afdraaide richting noorden kwamen de eerste opklaringen. Deze deden echter niets af van de wind, integendeel. De route loopt hier net naast de rotsen en langs de zee. De wind kwam hier vanuit het land en waar er ook maar enige onderbreking in de rotsen was daar kreeg je te maken met forse rukwinden, soms op de kop en dan kwam je rustig fietsend de hoek om en stond je pal stil, maar dikwijls van opzij en daar houd ik helemaal niet van.
En dan kom ik tot mijn vraag van vandaag, waar zijn die Belgen. Sinds ik op de E 6 terecht gekomen ben bestaat bijna de helft van het verkeer uit toeristisch verkeer en sinds ik hem zopas verlaten heb is die verhouding nog groter. Uiteraard een massa Nederlanders en Duitsers. Ook veel Finnen en Zweden, maar die moeten dan ook niet zo ver komen. Maar ook (enorm) veel Fransen en Italianen en Zwitsers en Oostenrijkers en ... maar geen Belgen. Sinds ik uit Tromso vertrok (en eigenlijk al vroeger maar dat was minder toeristisch) heb ik welgeteld één Belgische auto gezien en totaal geen bussen of moto's. Ik heb zelfs meer Tchechen (is dat juist zo?) gezien dan Belgen. Nu zoek ik in principe in het buitenland niet bijzonder naar Belgische contacten (daarvoor ga je tenslotte ook naar het buitenland) maar in de omstandigheden zou het toch leuk zijn om er af en toe eens eentje tegen te komen.
Overigens, ook nog opvallend weinig rendieren tegengekomen dit jaar.
Km vandaag: 75
Km totaal: 4312
Als het weer morgen goed is (dat betreft vooral blauwe lucht maar ik hoop ook op iets minder wind) dan rij ik ineens tot Noordkaap en kampeer op de weg terug, anders kampeer in eerst nog eens op 12 Km van Noordkaap en hoop op een weersverbetering over de nacht.
Vandaag staat mijn tentje trouwens in Repvag.









01-07-2009, 15:32 geschreven door Danny  
30-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het land van de grote leegte
De camping gisteren was nog een tamelijke meevaller. Onder het gemiddelde geprijst, gratis douche én gratis wassen en drogen (van kledij dus). Alleen de keuken was niet operationeel.
Wat ook minder meevalt is dat er ineens van alle kanten fietsers aankomen. Gisteren waren we met vijf op de camping. 2 jonge Duitsers die ergens in Zweden begonnen zijn en van Noordkaap de bus naar Helsinki nemen om vandaar naar huis te gaan, een jonge Deen die op de terugweg is en niet kon stoppen met vertellen welk een goede fietser hij wel is en een oudere Fin van wie ik geen idee heb waarmee hij bezig is.
Vandaag dan, de tweede schitterende fietsdag op rij! Zelfs niet te veel wind, wat in de grote leegte ook meegenomen was. Pas op de middag kwam er enige bewolking en trok de wind een beetje aan maar ik heb (hier) al erger gehad. Tijdens mijn eerste grote motorreis ben ik hier (als nog een groentje) vanwege de stevige zijwind terug gekeerd. De volgende dag ben ik dan wel gepasseerd.
Maar om in het land van de leegte toe te komen moet er eerst geklommen worden. In eerste instantie tot 275 meter, dan even terug naar 160 en dan verder naar 400 meter. Daar blijft het dan eerst een 12 Km op en neer golven alvorens geleidelijk te zakken tot zowat zeeniveau.
Achter de plateau kwam ik na 79 Km aan in Skaidi. Skaidi is eigenlijk een vaste stop voor wie van Alta naar de Noordkaap rijdt. Op de splitsing Noordkaap - Hammersfest liggen hier een paar hotels en motels, een cafetaria / restaurant, en enkele souvenirs en levensmiddelen winkeltjes. Hier moest ik ook weer een beslissing nemen, 5 Km afwijken naar een camping of nog eens 25 Km doorduwen (met nog een serieuze beklimming en een plateautje) naar een camping op de route en, mits ook morgen extra doorduwen, de aankomst op Noordkaap nog een dag vervroegen. Ik vond het evenwel genoeg geweest en koos vandaag voor de kortere optie. Wel nam ik eerst nog een break met koffie en taart.
En toen ik daarna nog even rondliep alvorens naar de camping te rijden bleek dat niet alle fietser ontmoetingen negatief hoeven te zijn. Nog een leuke ontmoeting en babbel gehad met een Nederlands koppel dat met de auto naar het zuiden van Zweden reed, deze daar achterliet bij vrienden en vandaar gedurende 3 maanden gingen fietsen. Zij reden door Zweden en Finland naar Kirkeness, name van daar de boot naar Honningsvag (bij Noordkaap) reden naar de Noordkaap en waren nu op de terugweg. Ze hadden nog enkele nuttige tips, waaronder eentje over een gemarkeerde fietsroute door Zweden die ik toch eens moet bekijken. Zij hadden onderweg trouwens ook een ontmoeting met die Deen van gisteren op de camping, die racende Deen zoals zij zeiden.
Morgen gaat het eerst terug tot Skaidi voor nog enkele inkopen (ik moet sowieso terug langs Skaidi) en daarna volgt nog eens een beklimming (een stevige zegt men, ik deed ze dus al wel met de bus en de motor maar heb al gemerkt dat je de dingen dan anders inschat) en een plateau alvorens de zee (of de fjord) te bereiken.
En zo zit juni er ook weer op, en alles past nog goed in het plaatje.
Km vandaag: 84
Km totaal: 4312









30-06-2009, 16:12 geschreven door Danny  
29-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een mooie dag vandaag
Vandaag was nog eens een mooie fietsdag, blauwe hemel niet te veel wind.
De eerste 10 Km gingen nog over land, daarna was het bijna de hele dag op en af langs de fjorden.
Eerst een 30 Km langs een kleine fjord in noord-oostelijke richting daarna een scherpe bocht en 45 Km in zuid-oostelijke richting, het gevolg is dat ik wel een eind oostelijker zit dan vanmorgen maar ook terug zuidelijker.
Na die bocht kan ik Alta in de verte al zien schitteren in de zon, maar aangezien je in Noorwegen natuurlijk nooit recht op recht rijdt duurde het nog even voor ik er was. De laatste 12 Km gingen trouwens terug over land door de heuvels en waren nog behoorlijk zwaar.
Alta is vooral bekend van zijn pre-historische rotstekeningen (eigenlijk insnijdingen in de rotsen) die op de werelderfgoed lijst van UNESCO staan. Sinds 1 juli 1991 (enkele dagen na mijn eerste passage) is er een museum geopend nabij de tekeningen, omdat ik dit al eerder bezocht heb ik het vandaag overgeslagen.
Het stadje Alta is verder weinig interessant en zeker geen leuk plaatsje. Wel hadden ze hier vroeger een leuke herberg vlakbij de fjord waar je na een korte wandeling een mooie middernachtzon kon zien. Deze hebben ze echter gesloten en een nieuwe geopend 8 Km voor Alta in de heuvels gelegen naast de E 6, God weet waarom. Ik ben er gepasseerd en ze ligt dus tegen de E 6 met aan de overkant enkele schietstanden, voor de rustige ligging kan het dus niet zijn. Alleszins stond het niet in mijn programma om op die plaats te overnachten, ik had nood aan inkopen en cash in Alta en terugrijden ging ik zeker niet doen. Dus na mijn inkopen en (na enig zoeken) mijn cash heb ik dus maar weer even doorgedaan en kampeer ik nu in Kronstad, een 6 Km voorbij Alta.
Morgen vertek ik naar het land van de grote leegte, waar de wind vrij spel heeft. Het beloven nog enkele lastige dagen te worden, wat dat betreft zijn die extra kilometers vandaag alvast meegenomen.
Tijdens mijn eerste reis in Scandinavië kampeerden we op een 15 Km van Alta en bezochten we Noordkaap, met die oude bus, als daguitstap. Deze keer zal ik er minstens drie dagen over doen em er te geraken.
Nog een kleine anekdote om te eindigen. Af en toe krijg je van tegemoetkomend verkeer (vooral mobilhomers maar eigenlijk heel af en toe in verhouding met de hoeveelheid die je er tegen komt) een aanmoedigend gebaartje. Dit is best leuk en wordt dankbaar beantwoord. Vandaag kwam ik er echter een tegen die zijn stuur volledig los liet om in zijn handen te klappen, ook leuk en beantwoord maar er misschien toch ietsje over.
Km vandaag: 97
Km totaal: 4228









29-06-2009, 18:19 geschreven door Danny  
28-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de eerste rendieren
De dag begon vanmorgen zoals hij gisteren geëindigd was, grijs en koude wind. Vannacht wat buitjes gehad maar die waren alweer weg.
De rit liep dus verder langs de E 6, langs fjorden en kust (het is niet altijd duidelijk) waarbij af en toe een landtong moest overgestoken worden en hierbij moest al eens geklommen worden. Een eerste keer tot iets boven de 200 meter een tweede keer tot boven de 400 meter, 400 meter is in deze contreien trouwens boven de boomgrens, enkel grassen en mossen op deze hoogte.
Het was tijdens deze tweede beklimming dat ik mijn eerste rendieren van deze tocht tegen kwam. Als je via Finland of Zweden noordwaarts gaat kom je ze al vroeger tegen, langs de Noorse kust duurt het iets langer maar uiteindelijk zie je ze ook hier en over een paar dagen zijn ze dikwijls gewoon hinderlijk in het midden van de weg. Voorlopig blijven ze echter nog in het bos. Er zijn overigens eigenlijk geen wilde rendieren meer. Alle rendieren zijn eigenlijk eigendom van de Sami (of Lappen zoals we ook wel zeggen). Twee maal per jaar worden ze samengedreven o.a. om ze naar andere gebieden te brengen. Bij een van de samendrijvingen worden de kalveren, die dan de moeder nog volgen, geoormerkt zoals de moeder en zo blijven ze weten welk dier van wie is.
Ook tijdens die tweede beklimming kwamen er zowaar opklaringen en werd het voor deze namiddag nog aangenaam fietsweer. Net over de pas was er weer zo één van die waauw-momenten. Het zicht was niet in één foto te vatten maar het was, in combinatie met ondertussen die opklaringen, een schitterend zicht van fjorden, zee, land en eilanden.
Na 75 Km had ik een kans om te overnachten maar zoals gisteren reeds gedacht besloot ik ook vandaag nog even door te duwen. Kort na die 75 Km volgde nog wel een derde beklimming van 5 Km naar 275 meter, wat even niet mee viel. Gelukkig kon ik wel wat recupereren tijdens de rustige afdaling die volgde en ook even terug op krachten komen in een wegcafeetje even voorbij de afdaling. Eerst wou ik doorgaan tot de tweede van drie campings die vrij kort op elkaar volgden maar toen bij de eerste camping de teller al boven de 100 stond vond ik het wel genoeg. Zo kampeer ik vandaag in Alteidet. De derde camping van de drie ligt zo'n 10 Km verder is de plaats waar ik origineel morgen wou overnachten. De rit naar Alta is dus nog maar 10 Km verder dan origineel voorzien was, goed voor nog zo'n 90 Km.
Km vandaag: 105
Km totaal: 4131









28-06-2009, 18:24 geschreven door Danny  
27-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug op weg
Gisteren in Tromso nog een Belgische connectie gevonden, aardbeien. Ze groeien ze in Noorwegen ook maar gisteren in de supermarkt hadden ze dus Belgische of waar een klein landje groot kan zijn (als het maar over eten en/of drinken gaat).
Gisteren in de zon heeft trouwens Tromso ook een beetje van zijn ziel (waarvan ik dus zei dat ze een beetje verloren was) teruggevonden, veel volk op straat en gezellig druk.
Dan vandaag, Tromso verlaten langs de voorkant en dan langs de fjord en daarna door een vallei naar, over en langs een andere fjord naar Lyngseidet waar ik na 73 Km mijn einddoel voor vandaag dacht bereikt te hebben. Eén pech, de camping is er niet meer. De overzet, die ik dacht morgenvroeg te nemen, lag nog aan de kaai dus heb ik niet lang nagedacht. Ze waren juist de slagboom van de oprit aan het neerlaten toen ik eraan kwam fietsen, ik kon dus nog net mee en nam dus met een dag vervroeging (in principe) mijn laatste veerdienst voor de Noordkaap.
Aan de overkant heb ik dan eindelijk de E 6 bereikt. De E 6 loopt als een ruggegraat dwars door Noorwegen, van Oslo niet helemaal naar de Noordkaap want hij draait iets vroeger oostwaarts richting Kirkenes. Op die E 6 zou ik dan doorfietsen tot aan de eerste camping, volgens mijn kaart kwam die na 19 Km maar misschien had ik wel geluk en lag er nog eentje tussen die niet op de kaart stond (het zou de eerste niet zijn). Geen geluk vandaag. Integendeel, na 19 Km ... camping gesloten. Je zou gaan denken dat het slecht gaat met het toerisme in Noorwegen, met al die campings die verdwijnen. Nog een stuk verder tot de volgende dus. En inderdaad vond ik nog eens 12 Km verder eindelijk een camping in Rotsundelva, geen die hoog genoteerd zal staan in mijn lijstje van favorieten maar ik heb het nodige. Ondertussen had ik wel alweer meer dan 100 Km op de teller.
Misschien dat ik nu de volgende dagen ook nog even verder door duw en een dag vroeger in Alta en dus op de Noordkaap zal komen.
De foto's van vandaag zijn zoals het weer was, variaties van grijs.
Km vandaag: 103
Km totaal: 4026









27-06-2009, 19:05 geschreven door Danny  
26-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische connectie
Als je goed zoekt heeft Tromso ook een connectie met België, naast een aantal Belgen die hier in de buurt zouden moeten wonen (heb ik al uit twee bronnen, maar ik heb helaas geen adressen).
De Belgische connectie vind je (als je ver genoeg zoekt) in de vorm van Roald Amundsen. Roald Amundsen is één van de grote Noorse ontdekkingsreizigers / avonturiers. Hij is vooral bekend als de eerste man op de Zuidpool maar zijn eerste grote expeditie deed hij als 2° Luitenant tijdens de Belgica Zuidpoolexpeditie onder leiding van Adrien de Gerlache van 1897 - 1899. Zijn journaal van die expeditie is in boekvorm uitgegeven en volgens mij een aanrader.
Amundsen vertrok op 18 juni 1928, samen met nog een Noor en 4 Franse bemanningsleden, met het Franse watervliegtuig vanuit Tromso in een reddingsoperatie voor de Italiaan Umberto Nobile die met 8 bemanningsleden in zijn zeppelin gecrasht was. Umberto, en zijn bemanning, werd bijna een maand later gered door een Russisch schip maar Amundsen, en zijn bemanning, werd nooit teruggevonden. Uit enkele brokstukken van het vliegtuig, die teruggevonden werden, kon later opgemaakt dat ze waarschiijnlijk gecrasht zijn in zee en dat minstens één van de leden de crash overleefde doordat onder andere aan één van de reserve tanks veranderingen gedaan waren in een poging om er een vlotter van te maken om terug te kunnen  opstijgen, zonder succes dus. Dit alles (en veel meer) komt uitgebreid aan bod in het zeer interessante Polarmuseum.
Nog enkele weetjes over Tromso: het is door sneeuw bedekt van december tot mei, de middernachtzon schijnt van 18 mei tot 25 juli (de dag dat ik aankwam in Noorwegen ging hier dus voor het laatst de zon onder!) en de poolnacht (dat dus de zon niet boven de horizon komt) duurt van 28 november tot 15 januari.
De foto's van vandaag zijn overigens wel degelijk van vandaag. Een mooie dag vandaag maar de voorspelling voor morgen is grijs.
Vanwege een "free"-verbinding heb ik vandaag ook kennis genomen van de dood van Michael Jackson en Farrah Fawcett maar ik was toch vooral geschokt door deze van Yasmine.









26-06-2009, 14:51 geschreven door Danny  
25-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in Tromso
Vandaag dus de eerste dag in Tromso en ik ben blij dat ik niet moet fietsen, wind en grijs vandaag.
Mijn "carriëre" als reiziger is eigenlijk echt begonnen op 6 juni (!) 1991. Toen begon ik aan een georganiseerde bus / kampeerreis door Scandinavië. Met een oude, half omgebouwde, bus ging het met een internationaal gezelschap (5 Canadezen, 3 Amerikanen, 3 Britten, 3 Australiers, 1 Nieuw Zeelander ex Fransman en mijzelf plus een Britse chauffeur / tourleader en zijn Australische assistente / kok) vanuit Oslo via een week Zweden en één nacht Finland noordwaarts naar de Noordkaap om dan door Noorwegen terug naar Oslo te keren. Uit de bus waren de laatste zitplaatsen weggehaald om plaats te maken voor stockage ruimte en de rijen er voor waren rond een tafeltje geplaatst om gezellig samen te zitten. Overnachten gebeurde per 2 in vrij ruime tentjes met één grotere gezamelijke keuken / eettent en camperen gebeurde een aantal keren "wild".
Tijdens die reis ontstond dus mijn passie voor reizen echt en ook mijn liefde voor het Noorden en vooral Noorwegen. Tijdens die reis deden wij ook Tromso aan en ik was onmiddelijk gecharmeerd door het stadje. Enkele jaren later keerde ik zelfs speciaal naar Tromso terug om er de Middernachtzon Marathon te lopen (1996 als ik me niet vergis).
Ondertussen heeft Tromso echter vrij veel last gehad van modernisering, lijkt mij, en toch een beetje van zijn ziel verloren.
Voor de foto's speel ik vandaag een beetje vals, er is één "sfeerbeeld" van vandaag en voor de rest grijp ik terug naar 5 jaar geleden, toen ik hier voor het laatst was en het iets aangenamer was (al valt het maar op één foto echt op).
De oldtimer van Mack heb ik vandaag niet meer zien staan. Hij stond toen voor de brouwerij van Mack, de noordelijkste brouwerij ter wereld. Vanaf nu zijn er wel meer "noordelijksten". Tromso claimt ook de noordelijkste stad te zijn, de rest zijn slechts dorpen en gemeentes.
Ik heb gisteren ook nog even de plannen voor de dagen na Tromso bekeken, in principe zou ik op zaterdagmiddag 4 juli op de Noordkaap moeten zijn.









25-06-2009, 13:30 geschreven door Danny  
24-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goed nieuws
Goed nieuws show vandaag. Niet alleen ben ik vandaag inderdaad aangekomen in Tromso, voor mij persoonlijk toch weer een belangrijk merkpunt op de route, maar ik ben vandaag officieel één week regenvest vrij. Het heeft er af en toe slecht uit gezien vandaag maar ik heb het droog kunnen houden, tenminste droog van de regen want zweten doe je altijd wel eens. Overigens is het niet officieel een week regenvrij want aangezien er vanmorgen nog regendruppels op mijn tentzeil lagen moet het vannacht toch enigszins geregend hebben. Tegen het inpakken waren de druppels ook al weer weg.
En dan dus de rit van vandaag. Eerst 10 Km tot de boot, waar ik ruim een uur moest wachten op het vertrek maar ik mocht al wel een half uur op voorhand aan boord waar het toch iets aangenamer was. En dan was het nog eens bijna een uurtje (enorm traag) varen het eiland Kvaloy. Het is een eiland omdat je het ziet op de kaart maar het ziet er niet meer of niet minder eiland uit als het stuk vasteland dat ik eergisteren deed, op de verbindingsweg tussen twee eilanden. Het wordt soms moeilijk volgen of je nu eigenlijk op een eiland dan wel aan land bent. Na Tromso volgt alvast vast land, hoewel me nog wel een paar veerdiensten wachten om fjorden over te steken.
Na aankomst van de boot ging het dan lang langs de fjorden maar uiteindelijk moest ik toch een oversteek maken, tot een hoogte van 170 meter. Op die 170 meter voelde het trouwens al even fris aan als op 1000 meter in het begin van Noorwegen, hoewel hier geen sneeuw of ijs meer ligt.
En dan kwam, al lang op voorhand, Tromso in zicht. Ik was al enkele keren in Tromso maar het is de eerste keer dat ik langs achter binnen kom. Tromso is namelijk een redelijk klein eiland tussen het vaste land enerzijds en dus een veel groter eiland anderzijds. De vorige keren kwam ik dus telkens langs de "voorkant", via de hoofdweg op het vaste land en nu dus voor het eerst langs de "achterdeur" vanaf het eiland. Die achterdeur is trouwens wel 50 meter hoog, de typische brug dus. En Tromso is op zich ook nog eens een heuvelachtig eiland, als uitsmijter kreeg ik ook nog een klimmetje van 1,5 Km voor 105 meter voorgeschoteld. 
Maar nu dus voor minimum 2 rustdagen in Tromso, over de derde moet ik nog eens nadenken.
Km vandaag: 67
Km totaal: 3923









24-06-2009, 18:43 geschreven door Danny  
23-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer een lange dag
Gisteren in de keuken nog een interessante ontmoeting gehad, met een gepensioneerd Noord officier. Hij tijdens zijn cariere onder andere 12 jaar in de Brigade Noord gediend. Die mannen zijn gestationeerd waar ik nog naar toe moet en gaan daar winter en zomer op oefening, bivakeren wel te verstaan. Hij heeft enkele jaren ook de tocht gemaakt van Lindesnes, het zuidelijkste puntje van Noorwegen, naar de Noordkaap ... in de winter, op ski's en met rugzak. Drie maanden heeft hij erover gedaan en daarbij dus niet de grote wegen gevolgd maar dwars door de natuur getrokken. Ik veronderstel niet dat die momenteel klaagt over koude en wind.
Volgens de "manager van dienst" die kwam ontvangen is dit weer trouwens niet echt abnormaal voor juni, hoewel vandaag overal midzomer gevierd wordt begint hij eigenlijk meestal pas in juli. Ik was overigens de eerste Belg van het seizoen, hoera!
Nog een reden om deze camping uit te kiezen gisteren was de mooi noordwaarts gerichtte ligging van het plaatsje en aangezien gisteravond de lucht volledig open trok ben ik maar eens om 12 uur opgestaan. En inderdaad een blauwe hemel met prachtig zicht op de middernacht zon (ik weet niet wanneer middernacht met zomeruur en toestanden technisch gezien juist valt maar lager dan dit is de zon niet gezakt), de tweede foto is in dezelfde periode genomen in de andere richting, van het plaatsje Bleik.
Ook bij het (opnieuw) opstaan enkele uren later was de lucht nog steeds blauw maar in de loop van de dag zouden toch een aantal wolken overtrekken en momenteel ziet het er tamelijk dreigend uit. Als het morgen zou lukken van droog te blijven zou ik nochtans een week regenvest vrij zijn!
Vanmorgen dus ietsje vroeger begonnen om de 10 Km naar de boot tijdig af te haspelen. Om 9 uur de boot genomen voor een overtocht die een kleine 2 uur zou duren, dus tegen 11 uur terug op het vaste land. En daar mocht ik nog eens enkele keren echt klimmen. De eerste keer naar 170 meter, daarna eens tot 300 meter en kort voor het einde nog eens tot 130, telkens terug met begin op zeeniveau dus. Na zo'n 40 Km moest ik weer een keuze maken. Vandaag een langere rit of vandaag een kortere rit met morgen nog een extra ritje om te logeren op de camping waar ik nu sta omdat doorrijden tot Tromso dan weer te ver zou zijn. Ik he dus maar geopteerd voor de langere rit vandaag en met de overtocht van 2 uur erbij werd het dus weer een vrij lange dag, maar ook wel weer mooi natuurlijk. En zo sta ik nu op camping Fjordbotn bij Lysnes. Morgen dus Tromso voor enkele dagen rust.
De keuze van foto's was niet zo overvloedig maar de variëteit was toch vrij groot, wat het toch weer moeilijk kiezen maakte.
Km vandaag: 96
Km totaal: 3856









23-06-2009, 19:01 geschreven door Danny  
22-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een lange dag vandaag
Toen ik vanmorgen bij het wakker worden zonnestralen door het raam zag bleek dit al snel valse hoop te zijn, al vlug was het weer van hetzelfde liedje... grijs, ... . Later op de middag kwamen er wel mooie opklaringen maar die maakten de wind er niet minder of warmer op.
Om het noordlijkste eiland van de archipel te bereiken moest ik eerst even over het vaste land, hoewel vasteland eigenlijk allemaal relatief is hier. Terwijl het stuk waarover ik moest met goed 6 Km verbonden is met het vaste land heb ik er wel 45 Km over gefietst, zonder rondjes te draaien. Op dat stukje vasteland reed ik een eindje door een bijzonder mooi stukje waar het gemotoriseerd verkeer gewoon door rijdt zonder het op te merken (ik zou het destijds met de motor waarschijnlijk ook gedaan hebben, weliswaar rondkijken maar niet de details zien). En de detail was dat je hier een fjell landschap had dat rechtstreeks over ging in het fjord landschap. Met de fiets ben ik hier gewoon even afgestapt en een eindje terug gewandeld, zo bijzonder vond ik het (wel op de weg gebleven aangezien de ondergrond enorm fragiel is met mos waar je enkeldiep inzakt en met veel water tussendoor, en natte voeten heb ik zo al genoeg gehad). Naast het landschap had je hier ook een overvloed aan vogels, waarvan ik er meer hoorde dan zag.
Daarna ging het terug over op een echt eiland, via een van die typische bruggen natuurlijk. Ik heb deze eens "gemeten", op 500 meter ging 33 meter de hoogte in.
Op dit eiland kon ik kiezen tussen twee kanten om rond te rijden naar het einde. Op basis van de aanduiding van de verste camping besloot ik de oostelijke route te nemen om op het einde ietsje terug te keren. De camping stond echter niet helemaal juist aangegeven en ik moest iets verder terugkeren dan ik dacht en zo werd de dag ook iets langer dan gedacht. Op de westelijke route had ik sowieso wel vroeger een camping tegengekomen maar ik wil morgen om 9 uur in Andenes de boot naar Gryllefjord nemen en daar ligt deze camping wel ruim 10 Km dichter bij. En zo kampeer ik nu in Bleik op zo'n 9 Km van Andenes. De "camping" is eigen een graspleintje mooi gelegen vlakbij een strandje, een receptie is er niet maar vanavond komt er wel iemand langs om te ontvangen en voor de faciliteiten kunnen we terecht bij de lokale "FC Kampioenen".
Als ik morgenvroeg inderdaad de boot haal, zal ik in principe overmorgen in Tromso toekomen waar ik een iets langere rustpauze plan (2 á 3 dagen) alvorens aan het laatste stuk te beginnen.
Ik heb vandaag ook mijn laatste schijfje van in totaal 5 Gyga aan geheugenkaartjes opgebruikt. Gelukkig kreeg ik bij het vertrek van mijn broers een vervoegd verjaardagscadeau met o.a. een geheugenkaartje van 8 Gyga, ik zing het dus nog wel even uit.
Km vandaag: 104
Km totaal: 3760









22-06-2009, 18:48 geschreven door Danny  
21-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grijs en koud zijn terug
Gisteren eindelijk een Vlaams kontakt gehad en ik heb daarvoor zelfs mijn stoute schoenen aangetrokken en ben zelf gaan aankloppen. Het was dan ook wel een vrij opvallend voertuig, dat uitnodigde om eens aan te kloppen. Toch werd het geen groot succes, de eigenaar was niet veel van zeggen en dan ben ik, ook al geen groot prater, natuurlijk ook gauw uitgepraat. Misschien was hij wel een beetje uit zijn humeur, hij stond namelijk met zijn bijzondere voertuig in panne. De batterij laad niet meer op en het is waarschijnlijk niet het meest courante model om wisselstukken voor te vinden, ik wens hem veel succes.
Vanmorgen startte terug grijs, kil en winderig.
In de loop van de ochtend kwamen wel enkele opklaringen maar aangenaam werd het niet.
En dan na 38 Km kwam er in Fiskebol een einde aan de Lofoten. Velen trekken van hier terug naar het vasteland maar ik neem er het noordelijke deel van de archipel, de Vesteralen eilanden, ook nog bij. Op de Vesteralen draait het toerisme vooral rond Whale Watching en Sea Safaries, maar voor de reiziger in mij is dit deze keer buiten budget en voor de fotograaf in mij is mijn lens daarvoor te klein. Het zal er, deze keer, dus niet van komen.
Na de ferrie van Fiskebol naar Melbu ging het dus verder op de Vesteralen en op de Vesteralen was heet gedaan met opklaringen, hier was het terug echt grijs en koud. Ook hier hebben ze van die bijzondere bruggen, hier kunnen jullie ook eens zien waarom die zo'n verdomde hoge boog moeten maken. Wel opvallen dat deze brug schijnbaar in een windschaduw lag, ik had op de brug geen last van wind terwijl ik het voor en na wel had, met name van wind op kop (hij komt nog steeds uit het noorden).
Tijdens een "appel break" even voor mijn eindpunt kreeg ik nog het gezelschap een Duits koppel, zij waren ergens aan de Russisch - Finse grens vertrokken om dan westwaarts te reizen en ook zij kloegen over wind en koude. Nu volgden nog de Lofoten om van daar met de boot richting Bergen te gaan, met de trein verder naar Oslo en dan weer met de boot naar Duitsland.
Vanavond ben ik dan aangekomen in de herberg van Sortland. Niet zo gezellig als deze van de voorbije dagen (eigenlijk een aanhangsel van een hotel) maar voorlopig de laatste in het rijtje, vanaf morgen weer kamperen.
Km vandaag: 81
Km totaal: 3656









21-06-2009, 18:11 geschreven door Danny  
20-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.midzomer
Hoewel de zonnewende dit jaar pas op 23 juni plaats heeft wordt dit week-end massaal midzomer gevierd, ik wacht eigenlijk nog altijd op het begin. Eerlijk gezegd was het vandaag weer wondermooi, alleen was er ook weer die noorderwind. Vanmorgen nog een behoorlijke bries, tegen de middag aangetrokken tot een stevige wind. Hij maakt het niet alleen moeilijk fietsen maar koelt alles natuurlijk ook behoorlijk af. Moest het de rest van mijn dagen in Noorwegen echter blijven als vandaag, ik zou er best mee kunnen leven.
Nog even over de stokvis, die wordt ook "puur" gegeten maar meestal gebruikt als ingrediënt in gekookte gerechten.
Vanmorgen ben ik even terug gereden in de richting waaruit ik gisteren kwam en dit om vanmiddag nog eens op bezoek te gaan bij de Vikingen in Borg. Nadat een boer in 1982 tijdens het ploegen scherven opmerkte hebben archeologen hier restanten van oude bewoningen gevonden. Hierbij ook restanten van een huis van een hoofdman. De eerste tekenen van een woonst van een hoofdman dateren al van de 5° eeuw, de grootste ontdekking was echter de woning van een hoofdman van de Vikingen, met een lengte van 86 meter de grootste die ooit gevonden is. Naast de woning van de hoofdman was er ook woonst voor personeel en een grote zaal. De woonst werd uiteindelijk omstreeks 900 verlaten toen de laatste hoofdman (en met hem waarschijnlijk zijn hele gevolg) de streek verliet om (nog) meer aanzien en welvaart te gaan zoeken in IJsland.
Daarna ging het dus verder, voor het grootste deel dus tegen wind maar af en toe mocht (moest) ik even terug zuidwaarts en dan was het best aangenaam fietsen (ook van temperatuur). Een stuk voor mijn einddoel van vandaag dook ook weer één van die monster bruggen op. Ik vind ze best wel mooi maar haat het om er over te rijden vooral met zoveel wind als vandaag, de wind heeft er tenslotte altijd vrij spel.
Voor vanavond kom ik terecht in een totaal ander soort jeugdherberg dan gisteren, maar eentje dat je wel meer vindt in Noorwegen. Een school / internaat dat in de vakantie dienst doet als zomer-hostel. Zo kon ik vanavond terecht in de Lofoten Volkshogeschool in Kabelvag. De meeste scholen sloten pas vrijdag de deuren en open eventueel dus pas maandag als herberg. De deze is schijnbaar al even dicht (de school) want de herberg is al een tijdje open. De prive-kamers zijn in het internaat gevestigd, de slaapzalen in de school. Vanavond slaap ik dus in de klas, maar deze keer mag het.
Een van de eersten die ik hier tegen kwam was een Duits koppel die ik ook de afgelopen 3 dagen in de keuken tegen het lijf loop. Zij leggen op de Lofoten dus zowat hetzelfde parcours af als ik maar dan met openbaar vervoer (de bus dus).
Hoewel het parcours niet speciaal lastig was en ook niet overdreven lang, was ik bij aankomst toch behoorlijk moe. De wind heeft zijn werk gedaan vandaag.
Km vandaag: 85
Km totaal: 3575









20-06-2009, 18:04 geschreven door Danny  
19-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de zomer komt! (?)
Om te beginnen wil ik langs deze weg mijn vader een gelukkige verjaardag wensen, tot nader order (samen met zijn vrienden vissers) de laatste vlaming die ik sprak.
Dan nog een kleine rechtzetting van gisteren, het visserijmuseum is niet het visserijmuseum maar het vissersdorp-museum. Eigenlijk hoort zowat half het dorp bij dit museum, vrijwel alle oude huizen zijn gemerkt met een nummerplaatje maar ze zijn niet allemaal voor het publiek toegankelijk. Ik overnachtte bijvoorbeeld in "grootvader's huis" uit 1871, dat nu dus deel uitmaakt van de jeugdherberg en niet toegankelijk is voor het algemene publiek. Het probleem is dat het zestal huizen dat wel toegankelijk is, en waar je dus voor betaalt, gewoon een rommeltje zijn zonder boodschap. Niet doen dus.
Gisteravond ook nog een primeur ge(s)maakt, kabeljauwtongen. Ik dacht dat dit een manier van bereiden zou zijn maar het bleek wel degelijk om de tongen van kabeljauw te gaan. Ik geloof niet dat ik dat al gegeten had en het viel best mee.
Nog van gisteren, volgens een huisgenoot stond als grote titel op de voorpagina van één van de kranten: "de zomer komt". De Noren snakken er zelf al zo erg naar als ik en hij zou er dus aankomen.
Vandaag was alvast een goede start. Begonnen met helderblauwe hemel en de wind was inderdaad gezakt tot een fris briesje. Na de middag iets meer wolken en een beetje meer wind laar we klagen niet, het was een goede dag.
En niet alleen wat het weer betreft was het een goede dag. De Lofoten heb een grote reputatie te bevestigen maar ze stelden niet teleur, integendeel. Na zowat 10 Km beleefde ik een eerste wauw!-moment toen ik plots Reine zag verschijnen (foto 2), de foto doet niet echt recht aan het totaal beeld dat ik daar voor me zag maar dat moeilijk in één geheel te vatten was. Er zouden later nog meerdere wauw!-momenten volgen, na de middag zelfs geholpen door het spel van wolken en wind dat het beeld ook konstant deed veranderen.
Ik had vandaag de keuze uit een tachtigtal foto's, waarvan wel een aantal dubbels (met kleine slechts kleine verschillen) natuurlijk maar het bleef een opgave. Ik heb geprobeerd om er een paar typerende uit te zoeken, voor het totaalbeeld zal het wachten zijn tot het najaar. De laatste foto is er een van mijn logement van vanavond, de herberg in Stamsund. Nog eens een herberg van de oude stempel. Een oud vissershuis met oude houtkachels, een "karakter" als huisbaas en enkele slaapzalen op het verdiep, een echt sfeermakertje. Anderzijds is ze wel goed genoeg uitgerust om op dit moment ook mijn was te kunnen doen.
Tegen de muur naast mij hangt ook een kaart van Europa, toch al een eindje fietsen achter de rug.
Km vandaag: 83
Km totaal: 3490









19-06-2009, 17:34 geschreven door Danny  
18-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t ziet er goed uit
Het weer ziet er goed uit. Het enige dat nog in de weg staat om het écht goed te maken (we moeten toch een beetje kunnen blijven klagen) is een forse noorderwind maar volgens een lokaal weerbericht zou die de volgende dagen wegvallen!
Ook de Lofoten zien er goed uit.
De Lofoten leven historisch vooral (vrijwel uitsluitend) van de vis en recenter is daar het toerisme bijgekomen. De 2 museums hier in A staan dan ook in het teken van de visserij. Het eerste, het Visserijmuseum, is verloren geld geweest. Niet dat het veel geld was maar dus toch te vermijden. Het tweede, het Stokvismuseum, was wel best leuk en interessant. Stokvis is dé specialiteit van de Lofoten.
Onder invloed van de warme golfstroom vindt de kabeljauw uit de Barentszee hier aan de Lofoten de ideale omstandigheden om kuit te schieten. Elke winter komen ze dus massaal naar hier. Even massaal komen (beroeps)vissers uit heel Noorwegen dan naar hier om te vissen. Het visseizoen loopt van januari tot april. Direkt na het aan wal brengen van de vis wordt deze onthoofd en gekuist. De eerste vis wordt eventueel nog gezouten en opgeslagen. Zowat de helft van de vangst wordt uiteindelijk verwerkt tot stokvis. Van februari tot juni begint het droogseizoen. De vissen worden per 2 aan de staart samengebonden en over grote stakketsels te drogen gehangen, hij verliest zo al zijn vocht maar behoudt wel zijn volledige voedingswaarde. Ook hierin helpen de klimatologische schijnbaar de Lofoten, die de juiste kombinatie van temperatuur, wind en zon schijnen te hebben om tot de beste stokvis te komen. Vanaf juni begint men met het stockeren, sorteren, verpakken en verkopen van de stokvis. Het hele proces vanaf het afleveren aan wal tot aan het verpakken verloopt nog altijd vrijwel volledig met de hand en is dus behoorlijk arbeidsintensief. Elke individuele vis moet meerdere malen behandelt worden. De vis wordt over de hele wereld geëxporteerd. Van de export gaat de beste kwaliteit schijnbaar naar Italie, waarbij de dunnere vis geliefder is in het noorden en de dikkere vis geliefder is in het zuiden van Italie. De minste kwaliteit gaat richting Afrika terwijl de koppen (die apart gedroogd worden) schijnbaar geliefd zijn in Nigeria.
Tot zover de stokvis, nu terug naar het fietsen. De volgende dagen staan er terug enkele langere ritten (boven de 80 Km) op het programma, ik hoop dus dat de wind echt wel mindert. De volgende grote halte wordt Tromso.









18-06-2009, 16:49 geschreven door Danny  
17-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vroege start loont
Van het weer weinig nieuws, koud en nat. In de loop van de ochtend zijn er wel een paar opklaringen geweest maar, in tegenstelling tot wat de foto's sugeren, lag de nadruk toch nog steeds op regen en zelfs al eens een hagelbuitje. Er is mij nochtans beterschap belooft maar dat hoorde ik gisteren ook al.
Vanochtend een vroege start genomen. Ik had namelijk de keuze tussen 2 boten voor de verbinding Bodo naar Moskenes, een om 10u15 en een om 15u00. En aangezien de overtocht een kleine 4 uur duurt en ik er, integenstelling tot vele anderen hier, niet van houd om om 20 uur nog een onderkomen te zoeken besloot ik dus de boot van 10u15 te nemen. Salstraumen ligt echter op nog een afstand van 33 Km van Bodo en om op veilig te spelen en eventueel, indien er iets interessants opdook, nog eens te kunnen stoppen besloot ik om reeds om 7 uur te vertekken. En die vroege start heeft geloond. Niet alleen was ik ruim op tijd voor mijn boot maar kort na mijn vertrek (na een 5 Km) zag ik achter enkele huizen een paar elanden, een moeder en een jaarling veronderstel ik. In tegenstelling tot wat de borden sugereren gebeurt het echt wel zelden dat je een eland te zien krijgt, dit is mijn zevende behoorlijke Noorwegen reis en dit is pas de tweede maal dat ik hier elanden zie. Het is een groot land met veel bos en ze hebben dus plaats genoeg om uit zicht te blijven. Ze waren al direkt allert toen ik stopte en toen ik naar mijn kamera greep verdwenen ze al snel in het bos, op foto heb ik ze dus helaas niet. Het kan trouwens ook zijn dat de bewoner van een van de huizen, die net buiten kwam, ze verjaagd heeft omdat ze bijna in zijn tuin zaten. Ik kan me voorstellen dat de lokale bewoners minder onder de indruk zijn van elanden dan de toerist.
En zo kwam ik dus na 10 dagen en ruim 600 Km aan in Bodo, aan het eind van de Rv 17.
En dan dus de overvaart, die viel beter mee dan verwacht. Om te beginnen hebben ze sinds mijn vorige overvaart schijnbaar geïnvesteerd in een modernere boot. Het rolde nog wel wat maar niet meer naar alle richtingen.
Even voor 2 uur ben ik dan aangekomen in Moskenes op de Lofoten en ... daar regende het. Er zijn momenteel wel tekenen van verbetering maar die heb ik vroeger ook al gehad, toch nog maar even afwachten dus.
De Lofoten zal ik in principe wel in enig comfort doen met overnachtingen in herberg, waarvan de eerste twee in A i Lofoten (morgen neem ik na 11 dagen fietsen dus nog eens een rustdag). Een dorpje, letterlijk, aan het eind van de weg op 5 Km van Moskenes en dat leeft van vissen en toeristen. Er is hier niet veel maar de helft van wat er is leeft van het toerisme, 2 herbergen, een restaurant, een aantal vissershuisjes te huur en enkele musea die in het teken van de vis en de visserij staan. Waarschijnlijk ga ik morgen dus op museum bezoek.
Km vandaag: 38
Km totaal: 3407









17-06-2009, 16:42 geschreven door Danny  
16-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog eens een stevige rit
Een beetje een late blog vandaag maar daar komen we straks op terug.
Ik moest gisteren onverwacht "mijn" keukentje delen met een andere fietser / kampeerder. Een Duitser met een nog kleiner tentje dan ikzelf en extreem licht bepakt. Bleek dat hij ook maar een week komt fietsen. Hij is met het vliegtuig tot Trondheim gekomen en dan met de Hurtigroute (de kust-expressboot) naar Mesna, dat aan de Rv 17 ligt, en van daar beginnen fietsen om dan, net als ik, over te steken naar de Lofoten om langs daar naar Harstad te fietsen waar hij een vriend heeft wonen. Toch respect voor de mens dat hij in dit weer in dat tentje overnacht.
De dag begon zowat zoals hij gisteren eindigde. Met regen maar ook met meer wind en bijtend koud. Tegen de middag kwamen er eindelijk toch enkele opklaringen maar wind en koude bleven en er stonden ook nog enkele buien op de menu. Ik hoop dat morgen de wind gaan liggen is want dan staat de overtocht van Bodo naar de Lofoten op de menu en toen ik die eerder, ergens in 1995 geloof ik, tijdens mijn eerste grote motor reis nam danste de boot reeds alle richtingen uit, zonder dat er zoveel wind stond schijn ik mij te herinneren.
De rit van vandaag was er trouwens nog eens een die er mocht zijn. De eerste 15 Km gingen nog behoorlijk vlak, maar dan kwamen de eerste opwarmertjes. Het ging nooit echt hoger dan een goede 200 meter maar ik verzamelde in totaal wel meer dan 1100 hoogtemeters vandaag. Op die 200 meter hoogte was het met de wind in het gezicht nog bijtender dan elders en ook de afdaling, hoewel droog, was wreed koud. Ik verlang nu toch stilaan naar een beetje echte zomer. Ik had reeds "bijna zomers" in Trondheim en nog eens in Forvik maar ben ondertussen wel klaar voor de échte. De Lofoten zouden de ideale plaats zijn om er mee te starten.
En dan naar het late uur van de blog. Mijn rit eindigde vandaag in Saltstraumen en Saltstraumen is genoemd naar een natuur fenomeen dat hier plaats heeft. Door de getijde werking en de nauwe doorgang tussen twee fjorden geeft dit een bijzondere stroming en om de zes uur wordt dit nog versterkt door het wisselen van de getijden. Ik vrees dat de timing op de receptie van de camping echter niet helemaal klopt want de wisseling heeft om 18.15 uur niet plaats gehad en ook niet het half uur erop volgend. Toch is het sowieso een bijzonder fenomeen om te zien.
En vanavond kampeer ik dus in Saltstraumen.
Km vandaag: 84
Km totaal: 3369









16-06-2009, 19:49 geschreven door Danny  
15-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.niet plezant vandaag
Het begon al bij het wakker worden vanmorgen. Er werd behoorlijk op mijn tentzeil getokkeld en met mijn buizen geschud, regen en wind dus. De wind zou schijnbaar wel wat minderen, heb ik toch niet te veel last van gehad, de regen zou echter slechts variëren tussen zachtjes, stevig en heel stevig. En mijn schoenen waren nog niet helemaal droog van eergisteren, als dat zo doorgaat ga ik dagelijks mijn tenen moeten inspecteren op zwemvliezen.
Gisteren heb ik gezegd dat ik mijn laatste ferrie op de Rv 17 genomen had, dat was er vanuit gaand dat ik de Rv 17 zou blijven volgen. Dit was dan om de Svartisen-gletsjer te gaan bezoeken. Met dit weer had dat echter weinig zin, ook al is de Svartisen-gletsjer de laagste van Europa en zakt hij tot op zo'n 25 meter boven zeeniveau. Dus zou ik na 3 kilometer een kleindere weg nemen naar een veerdienst en zo een 15 kilometer, waarvan een 10 kilometer tunnel, afsnijden. Op die splitsing bleek dat ik sowieso niet echt veel keuze had, meer dan 20 kilometer op voorhand stond aangeduid dat de Svartisen tunnel (een eindje voorbij de gletsjer) verboden terrein was voor fietsers en dat die de route via de ferrie moesten nemen. Ook in goede omstandigheden had ik dus tot de gletsjer moeten rijden en dan terugkeren via deze weg. Nu, in goede omstandigheden zou me dit niet gestoord hebben en in deze omstandigheden had ik er alvast geen spijt van om hem niet te zien.
Op deze kleinere weg, zonder tunnels, moest er weer even geklommen worden. Na 32 Km kwam ik dan in Vassdalsvik waar ik de ferrie diende te nemen. Ik mocht hier echter eerst 3 uur (!) op wachten, zonder faciliteiten dus gewoon buiten in de regen. Nu is fietsen in de regen al geen pleziertje, wachten in de regen is dit al helemaal niet. Bovendien bleek het, toen de ferrie er eindelijk was, om een "droge" veerdienst te gaan, zonder cafetaria dus.
Eigenlijk had ik nog een eindje verder willen gaan tot Melvik maar door de omstandigheden van vandaag had ik toch behoefte stilaan aan een warme douche en besloot ik toch maar te stoppen in Reipa (waardoor deze rit nog korter is dan deze van gisteren), waar ik vanavond kampeer (hierbij wel veel gebruik makend van de gasten-keuken). Tot gisterenmorgen was ik van plan om de 2 laatste ritten in 1 rit te doen. Na mijn vroegere stop gisteren had ik dit willen verlengen tot Melvik om de rit van morgen wat in te korten maar door de omstandigheden van vandaag is dit dus ook alweer veranderd en wat het morgen uiteindelijk word zien we dan wel weer.
Vandaag overigens geen foto's genomen, ik val dan maar terug op enkele "wildlife" foto's van de afgelopen dagen.
Overigens doe ik momenteel na aankomst niet veel meer dan douchen, bloggen, eten en in mijn slaapzak (of één keer in mijn bed) liggen. Dit is de andere zijde van in Noorwegen fietsen, wanneer het niet zo gezellig buiten zitten is met zicht op zon, zee en bergen en eventueel met een blikje bier.
Km vandaag: 38
Km totaal: 3285









15-06-2009, 18:01 geschreven door Danny  
14-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.66° 33' N
Het weer was vandaag iets beter in de zin dat er wat minder wind was en dat ik gefietst heb zonder nat te worden, verder bleef het wel koud en grijs. Vanmorgen kon ik tenminste wel zien wat er tegenover mijn motel lag (foto 1), gisteren lag dit dus achter een grijs gordijn.
De rit naar Kilboghamn was met 16 Km iets langer dan ik berekend had maar het is gelukt met mijn beperkte ontbijt. In Kilboghamn moest ik nog een tijdje wachten op de boot, waarop ik dan een iets uitgebreider en iets duurder ontbijt nam.
Tijdens deze veerdienst, van een klein uurtje, passeerden we dus 66° 33' noorderbreedte oftewel de poolcirkel (in Noorwegen gemarkeerd me een wereldbol, foto 3). De poolcirkel is de meest zuidelijke plaats waar bij de zonnewende (dus omstreeks 21 juni) de zon niet onder gaat. Nu zijn we nog zo ver niet maar vanaf over enkele dagen gaat in mijn rijk de zon niet meer onder. Niet dat ik daar zoveel van zal merken aangezien ik dan in het algemeen reeds in mijn slaapzak lig en het ook nu al gewoon licht blijft. Bij goede omstandigheden zal ik echter wel eens wakker blijven om het fenomeen mee te maken.
Over de rit van vandaag kunnen we verder kort zijn want dat was ze ook. Vanaf het verlaten van de boot was het nog eens 28 Km tot de volgende veerdienst, voorlopig de laatste op deze weg, tot aan het eind van de Rv 17 in Bodo de langere veerdienst naar de Lofoten wacht. Op die boot mocht ik, vanwege de zondagsdienst, alweer een uurtje wachten voor een tochtje van 10 minuten, hoewel ik moet toegeven dat er niet genoeg verkeer was om een keertje meer te varen. 
En nu sta ik met mijn tentje op een camping een kilometertje voorbij de laatste veerdienst in Foroy, nabij Halsa. En hier regent het ook weer af en toe een keertje.
Km vandaag: 45
Km totaal: 3247









14-06-2009, 17:34 geschreven door Danny  
13-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.niets zomers meer
Die "bijna zomer" van gisteren is vannacht rechtstreeks overgegaan in de herfst. Vanmorgen wakker geworden met regen en wind, behoorlijk veel wind. En het zou vandaag niet veranderen, de godganse dag in regen en wind.
Maar de dag begon dus met die 5 Km naar die ferrie die ik vanuit mijn tent kon zien . Daar trof ik ook de Fransman uit Trondheim weer, die reeds zat te wachten. Dus samen de fjord overgestoken en aan de overkant toch een eind, min of meer, samen gefietst. De eerste 12 Km na de ferrie hebben we wel degelijk samengewerkt tegen de wind. Daarna mocht er nog eens echt geklommen worden, tot een stukje boven 300 meter, en het bleek al snel dat hij dit vlugger deed dan ik. Ter mijn verdediging (moest dit al nodig zijn): hij komt uit de bergen en heeft (schat ik) 10 á 15 jaar achterstand op mij. Nu, solidair was hij wel. Op een uitzichtpunt bleef hij wachten. Op dat punt had ik overigens zicht op de weg waarover ik een paar uur later zou passeren, ook niet echt goed voor de motivatie in deze omstandigheden. Mijn route ging dus rond een grote fjord en na een paar uur fietsen zou ik eigenlijk een paar kilometer opgeschoten zijn. Ook later, bij de kleinere heuveltjes, wachtte hij telkens tot onze wegen na 30 Km samen splitsten. Hij ging rechtdoor richting Mo I Rama en E 6 om de kruising van de poolcirkel overland te doen. Ik deed dit vroeger reeds met de motor en volg deze keer verder de kustweg Rv 17, waarbij ik de poolcirkel zal kruisen op een ferrie.
Later op de middag ging het schijnbaar iets minder waaien maar ook feller regenen. Ik ben zeker dat ik een aantal fantastische uitzichten gepasseerd ben (er stond er zelfs een speciaal aangeduid vanop de weg) maar de uitzichten waren deze namiddag gewoon niet zichtbaar. De foto keuze was dan ook beperkt vandaag, 3 x variaties met grijs-blauw.
Ik ben vanmiddag ook een Duits fort uit WO II gepasseerd maar vond in deze omstandigheden geen moet om het te bezoeken. In dit verband ben ik gisteren ook vergeten wat uitleg te geven bij de foto van het monument. Er is ook in Noorwegen veel slag geleverd in WO II. In het Noorden gebeurde dit in veel gevallen ook door de Russen. Veel plaatsen in het Noorden zijn bevrijd door de Russen. Dit monument had betrekking op de slachtoffers van een gevangenisschip dat hier tot zinken gebracht werd.
En zo kwam ik aan in Bratland, waar ik zou kamperen. Nu was ik ondertussen zodanig verzopen dat dit me geen gezonde oplossing leek dus informeerde ik naar de prijs van een hut (die ik eigenlijk al kende van een advertentie in een lokaal reisgidsje). Ze moeten aan mijn reactie gezien hebben dat dit eigenlijk boven mijn budget was en deden er spontaan 100 Kr af. Bovendien boden ze me een kamer aan in het motel, met gastenkeuken zodat ik mijn eigen potje kan koken, voor dezelfde prijs. Nu denk ik wel dat ze al lang blij waren dat ze een klant hadden en dat ze het gewoon makkelijker vinden om de kamer te poetsen dan de hut. Alleszins lig ik dus vanavond in een bed met echt beddegoed en handdoeken (een hut is in slaapzak en eigen handdoek, tenzij je oplegt).
Ik ben vandaag ook geen enkele supermarkt gepasseerd dus het ontbijt zal beperkt zijn morgen, maar het moet maar volstaan voor de 10 Km tot Kilboghamn waar mijn volgende ferrie wacht en waar ik aan boord wel iets zal kunnen eten.
Km vandaag: 80
Km totaal: 3202







13-06-2009, 16:58 geschreven door Danny  
12-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijna zomers
Gisteravond nog lang kunnen genieten van het leven in Noorwegen, uit de wind met zicht op zon, zee en ... bergen. Het voelde zowaar echt zomers aan. Ook later in mijn tentje was het behoorlijk zomers, ik heb nog een hele tijd met de slaapzak open gelegen vanwege de warmte in de tent. Het heeft ook een hele tijd geduurd om in te slapen, niet zozeer door de warmte maar het licht maakt me het soms moeilijk om in te slapen. Enige tijd was er in de commentaren een opmerking i.v.m. de biologische klok van de Noren. Zij schijnen hier weinig last van te hebben en ook de natuur werkt hier in overdrive om maximaal van het overvloedige daglicht te profiteren om in de korte zomerperiode de volledige levenscyclus te volbrengen. Ikzelf ondervind soms dus wel wat last om in te slapen en ook telkens je even wakker wordt is er steeds overvloedig licht, ik had misschien nog even moeten terug opstaan om te zien of de zonsondergang mooi was maar ik kon de moed niet opbrengen.
Ook vandaag was het bijna zomers, het enige dat in de weg stond was een vrij stevige noorderbries. Uit de wind is het dus best wel zomers.
Mijn dag begon dus met een overtocht van Forvik naar Tjotta. Waar ik, na nog enkele inkopen gedaan te hebben, rond 11 uur eindelijk op pad ging. De eerste 20 Km waren zelfs tamelijk vlak, daarna begon de routine van op en neer weer. Even voorbij Sandnessjoen dook dan een beeld op waar ik niet erg van houdt. Gelukkig stond de wind goed (voor één keer had ik hem graag op kop) en was er niet te veel verkeer zodat ik zonder problemen het midden van mijn rijvak kon aanhouden, maar je blijft toch maar een klein mensje op een grote, hoge brug.
Daarna ging het nog een 30 Km verder op en neer tot op een leuke camping op 5 Km van Levang, waar morgen al weer een niet overzet wacht. 5 Km terwijl ik de boot op een paar honderd meter zie aanmeren en afvaren, dat is dus Noorwegen.
Km vandaag: 70
Km totaal: 3122









12-06-2009, 18:37 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs