Op maandag 28 april brachten we een bezoek aan bakker De Craemer te Tielt.
We mochten er een kijkje nemen in de bakkerij. We zagen hoe taarten werden versierd, brood in de oven ging om te bakken. We bekeken ook verschillende materialen waarmee brood, taart en pistolets klaargemaakt worden.
Deze bakker brengt ook nog brood bij de mensen thuis! We zagen waar de broden gesneden en verpakt worden om naar de mensen te brengen.
We verlieten de bakkerij langs de winkel en zo zagen we nog eens al die lekkere verse broden!
Op vrijdag 4 april was het eindelijk zover. We verwachtten de paashaas in onze klas. Maar neen, 's morgens lag er niets in onze mandjes. Ook 's middags niet. Het had lang genoeg geduurd en we gingen op pad. Langs de weg zagen pijlen die de weg wezen naar de paashaas. De pijlen leiden ons naar het park.
Ja hoor, daar zagen we zakjes met chocolade eieren liggen!
Dottie de kip had haar bakje met water omvergelopen. Al het water in het rond. Op welke manier konden wij het best het water opruimen? Met een stukje plastic? Krantenpapier? Toiletpapier? Of toch gewoon met een vod?
En we sloten onze week af met de zwerfvuilactie. Alle kinderen van de school gingen op pad. Wij bleven op het schoolterrein en deden de grasperken achter de school.
Vanaf nu kunnen wij zeer goed sorteren en zullen wij geen afval laten rondslingeren!
De 2e week na de krokusvakantie gingen we aan de slag met 'Ik sorteer afval'.
We starten ons thema met een poppenkastverhaal over een vuilniszak die op barsten stond. Alles zat door elkaar.
Wij hadden heel wat afval meegebracht naar de klas en sorteerden die afval. Juf had emmers mee met kaartjes op wat er in thuis hoorde.
We maakten muziek met kranten, glazen flessen, kaasdoosjes en yoghurtflesjes.
Juf had ook iets 'raars' mee. Maar al snel ontdekten we waarvoor het gebruikt kon worden! We stopten er een plastic fles in en ... die was opeens klein! Handig om de afval te verkleinen en zo kan er meer in de vuilniszak.
Ook in de hoekjes gingen we aan de slag met 'afval'. In de zandtafel speelden we met plastic flessen en potjes.
In de bouwhoek kregen we van juf kurken en bierviltjes. We bouwden ook eens met blikken.
Van 17 februari tot aan de krokusvakantie zat onze klas vol muzikanten! Juf bracht een kist vol muziekinstrumenten mee. Wat zaten er leuke dingen tussen!
Trommels, tamboerijnen, maracas, fluiten (zelfs een pamfluit), xylofoons, schuddozen, bellenkransen, schellenramen, gitaren, en nog veel meer.
We sorteerden de instrumenten volgens blaasinstrumenten, snaarinstrumenten, slaginstrumenten, schudinstrumenten.
We deden ook verschillende raadselspelletjes: Welk instrument beeld ik uit?
Welk instrument hoor je?
Ook in de hoekjes gingen we de muzikale toer op. Hieronder zie je een aantal activiteiten.
In de luisterhoek probeerden we het passende instrument bij het juiste geluid te leggen.
We experimenteerden met verschillende instrumenten.
We deden ook het raadselspelletje: 'Welk instrument hoor je?'
We maakten zelf muziekinstrumenten: trommels, schudbuizen, maracas
Een rode gloed was te zien in onze klas! (en doorheen de school)
We verzamelden met alle leerlingen op de speelplaats om een gigantisch hart te vormen met alle kinderen en leerkrachten. Er kwam iemand van de krant om een foto te nemen van ons.
Daarna zorgden de leerlingen van de leerlingenraad voor een opwarming: een dansje op het liedje 'Mooi weer vandaag' van Bart Kaëll.
We mochten mee dansen, maar wij keken vooral.
Daarna gingen er spelletjes door. De kleuters gingen terug naar de klassen en aan de hand van een doorschuifsysteem deden ze spelletjes: zakdoekje leggen, staartje trek, napoleon en de stoeltjesdans.
Iedereen werd ook nog getrakteerd op een beker warme chocolademelk!
Het was terug een geslaagde dikke truiendag. Op naar volgend jaar!
In de week van 10 februari tot en met 14 februari maakten we heerlijke chocolaatjes om te geven aan de mensen die we graag zien.
We smolten chocolade en brachten die in hartenvormpjes. We smeerden ook chocolade in cirkeltjes en legden er nootjes op. Daarna lieten we ze opstijven in de koelkast.
Op vrijdag 14 februari verdeelden we de chocolaatjes en stopten ze in zakjes.
We deden ook een kringspelletje. We zongen een liedje 'Een hart voor jou' en een kleuter stapte rond met een hartje. Op het einde van het liedje gaven we een hartje aan een vriendje van de klas. We vertelden ook waarom dat kindje het hartje kreeg.
Omdat we onze vriendjes zo graag zien, verwenden we elkaar ook met een massage met noppenballen. Genieten!
In de hoekjes experimenteerden we met allerlei zaklampen en lichtjes.
We maakten ook een donker hoekje waar we knus konden gaan liggen op de kussens en spelen met lichtjes.
In de poppenhoek speelden we ook dat we naar bed gingen.
Een dromenvanger maken kon zeker niet ontbreken. Dit was wel een moeilijk werkje!
Aan de spelletjestafel speelden we een silhouettenspel met wel 2 dobbelstenen! We moesten rekening houden met het dier en met de kleur.
We stapten ook eens in het donker rond in de klas. De helft van de kindjes kreeg een blinddoek en een vriendje stapte er mee rond. We moesten heel goed voor ons vriendje zorgen, dat het niet viel.
We sloten het thema af met een ontbijt! Juf bracht melk, chocolademelk, fruitsap en drinkyoghurt mee. We konden kiezen tussen bruin brood en wit brood met confituur of choco. Als dessertje kregen we een speculooskoekje. Het was zeer lekker. We hebben nogal gesmuld!
In onze klas maakten we het 2 weken super gezellig. We brachten onze pyjama's mee naar de klas! Je hebt pyjama's met een broek en een trui, pyjama's met een knoopjesjas, slaapkleedjes, ...
Af en toe vertelde juf een verhaaltje terwijl wij knus in onze pyjama in de kring op een kussen zaten of lagen. Zeer gezellig!
We experimenteerden ook met zaklampen.
Aiden had zelf een lampje met een muziekje bij.
Als we met onze zaklampen op het plafond schenen konden we de lichtstraal volgen.
Op het bord beeldden we een krokodil uit met onze handen.
We speelden ook wat toneel. Ons avond- en ochtendritueel speelden we samen voor de andere kleuters van de klas.