Op vrijdag 4 april was het eindelijk zover. We verwachtten de paashaas in onze klas. Maar neen, 's morgens lag er niets in onze mandjes. Ook 's middags niet. Het had lang genoeg geduurd en we gingen op pad. Langs de weg zagen pijlen die de weg wezen naar de paashaas. De pijlen leiden ons naar het park.
Ja hoor, daar zagen we zakjes met chocolade eieren liggen!
Dottie de kip had haar bakje met water omvergelopen. Al het water in het rond. Op welke manier konden wij het best het water opruimen? Met een stukje plastic? Krantenpapier? Toiletpapier? Of toch gewoon met een vod?
En we sloten onze week af met de zwerfvuilactie. Alle kinderen van de school gingen op pad. Wij bleven op het schoolterrein en deden de grasperken achter de school.
Vanaf nu kunnen wij zeer goed sorteren en zullen wij geen afval laten rondslingeren!
De 2e week na de krokusvakantie gingen we aan de slag met 'Ik sorteer afval'.
We starten ons thema met een poppenkastverhaal over een vuilniszak die op barsten stond. Alles zat door elkaar.
Wij hadden heel wat afval meegebracht naar de klas en sorteerden die afval. Juf had emmers mee met kaartjes op wat er in thuis hoorde.
We maakten muziek met kranten, glazen flessen, kaasdoosjes en yoghurtflesjes.
Juf had ook iets 'raars' mee. Maar al snel ontdekten we waarvoor het gebruikt kon worden! We stopten er een plastic fles in en ... die was opeens klein! Handig om de afval te verkleinen en zo kan er meer in de vuilniszak.
Ook in de hoekjes gingen we aan de slag met 'afval'. In de zandtafel speelden we met plastic flessen en potjes.
In de bouwhoek kregen we van juf kurken en bierviltjes. We bouwden ook eens met blikken.
Van 17 februari tot aan de krokusvakantie zat onze klas vol muzikanten! Juf bracht een kist vol muziekinstrumenten mee. Wat zaten er leuke dingen tussen!
Trommels, tamboerijnen, maracas, fluiten (zelfs een pamfluit), xylofoons, schuddozen, bellenkransen, schellenramen, gitaren, en nog veel meer.
We sorteerden de instrumenten volgens blaasinstrumenten, snaarinstrumenten, slaginstrumenten, schudinstrumenten.
We deden ook verschillende raadselspelletjes: Welk instrument beeld ik uit?
Welk instrument hoor je?
Ook in de hoekjes gingen we de muzikale toer op. Hieronder zie je een aantal activiteiten.
In de luisterhoek probeerden we het passende instrument bij het juiste geluid te leggen.
We experimenteerden met verschillende instrumenten.
We deden ook het raadselspelletje: 'Welk instrument hoor je?'
We maakten zelf muziekinstrumenten: trommels, schudbuizen, maracas