Op donderdag 12 juni gingen we met alle kleuters naar de topturnhal. Juf Sarah had heel wat leuke activiteiten voor ons voorzien.
We werden in groepjes verdeeld en samen met de juffen gingen we aan de slag.
Er waren heel wat trampolines. Dus we konden springen naar hartenlust. We konden ook over de balk stappen, zwieren en zwaaien aan de rekstok en we deden ook tikspelletjes.
Tijdens ons thema 'Lekkers voor mama' maakten we natuurlijk zelf ook lekkere dingen klaar!
Na het proeven van verschillende broden (wit brood, bruin brood, rozijnenbrood) en koffiekoeken (croissants, chocoladekoeken) gingen we zelf aan de slag.
We maakten wentelteefjes klaar! Helemaal niet moeilijk en zeer lekker!
We mengden een eitje met wat melk. We doopten er boterhammen in en bakten ze in de pan. Juf deed er wat kristalsuiker op en ... Smullen maar!
Daarna maakten we nog eens cupcakes ook! Juf had een cupcakemaker bij. We maakten er elk eentje en we versierden het met glazuur, suikerbolletjes en suikerconfetti. Lekker!
Op maandag 28 april brachten we een bezoek aan bakker De Craemer te Tielt.
We mochten er een kijkje nemen in de bakkerij. We zagen hoe taarten werden versierd, brood in de oven ging om te bakken. We bekeken ook verschillende materialen waarmee brood, taart en pistolets klaargemaakt worden.
Deze bakker brengt ook nog brood bij de mensen thuis! We zagen waar de broden gesneden en verpakt worden om naar de mensen te brengen.
We verlieten de bakkerij langs de winkel en zo zagen we nog eens al die lekkere verse broden!
Op vrijdag 4 april was het eindelijk zover. We verwachtten de paashaas in onze klas. Maar neen, 's morgens lag er niets in onze mandjes. Ook 's middags niet. Het had lang genoeg geduurd en we gingen op pad. Langs de weg zagen pijlen die de weg wezen naar de paashaas. De pijlen leiden ons naar het park.
Ja hoor, daar zagen we zakjes met chocolade eieren liggen!
Dottie de kip had haar bakje met water omvergelopen. Al het water in het rond. Op welke manier konden wij het best het water opruimen? Met een stukje plastic? Krantenpapier? Toiletpapier? Of toch gewoon met een vod?
En we sloten onze week af met de zwerfvuilactie. Alle kinderen van de school gingen op pad. Wij bleven op het schoolterrein en deden de grasperken achter de school.
Vanaf nu kunnen wij zeer goed sorteren en zullen wij geen afval laten rondslingeren!
De 2e week na de krokusvakantie gingen we aan de slag met 'Ik sorteer afval'.
We starten ons thema met een poppenkastverhaal over een vuilniszak die op barsten stond. Alles zat door elkaar.
Wij hadden heel wat afval meegebracht naar de klas en sorteerden die afval. Juf had emmers mee met kaartjes op wat er in thuis hoorde.
We maakten muziek met kranten, glazen flessen, kaasdoosjes en yoghurtflesjes.
Juf had ook iets 'raars' mee. Maar al snel ontdekten we waarvoor het gebruikt kon worden! We stopten er een plastic fles in en ... die was opeens klein! Handig om de afval te verkleinen en zo kan er meer in de vuilniszak.
Ook in de hoekjes gingen we aan de slag met 'afval'. In de zandtafel speelden we met plastic flessen en potjes.
In de bouwhoek kregen we van juf kurken en bierviltjes. We bouwden ook eens met blikken.
Van 17 februari tot aan de krokusvakantie zat onze klas vol muzikanten! Juf bracht een kist vol muziekinstrumenten mee. Wat zaten er leuke dingen tussen!
Trommels, tamboerijnen, maracas, fluiten (zelfs een pamfluit), xylofoons, schuddozen, bellenkransen, schellenramen, gitaren, en nog veel meer.
We sorteerden de instrumenten volgens blaasinstrumenten, snaarinstrumenten, slaginstrumenten, schudinstrumenten.
We deden ook verschillende raadselspelletjes: Welk instrument beeld ik uit?
Welk instrument hoor je?
Ook in de hoekjes gingen we de muzikale toer op. Hieronder zie je een aantal activiteiten.
In de luisterhoek probeerden we het passende instrument bij het juiste geluid te leggen.
We experimenteerden met verschillende instrumenten.
We deden ook het raadselspelletje: 'Welk instrument hoor je?'
We maakten zelf muziekinstrumenten: trommels, schudbuizen, maracas