In de hoekjes experimenteerden we met allerlei zaklampen en lichtjes.
We maakten ook een donker hoekje waar we knus konden gaan liggen op de kussens en spelen met lichtjes.
In de poppenhoek speelden we ook dat we naar bed gingen.
Een dromenvanger maken kon zeker niet ontbreken. Dit was wel een moeilijk werkje!
Aan de spelletjestafel speelden we een silhouettenspel met wel 2 dobbelstenen! We moesten rekening houden met het dier en met de kleur.
We stapten ook eens in het donker rond in de klas. De helft van de kindjes kreeg een blinddoek en een vriendje stapte er mee rond. We moesten heel goed voor ons vriendje zorgen, dat het niet viel.
We sloten het thema af met een ontbijt! Juf bracht melk, chocolademelk, fruitsap en drinkyoghurt mee. We konden kiezen tussen bruin brood en wit brood met confituur of choco. Als dessertje kregen we een speculooskoekje. Het was zeer lekker. We hebben nogal gesmuld!
In onze klas maakten we het 2 weken super gezellig. We brachten onze pyjama's mee naar de klas! Je hebt pyjama's met een broek en een trui, pyjama's met een knoopjesjas, slaapkleedjes, ...
Af en toe vertelde juf een verhaaltje terwijl wij knus in onze pyjama in de kring op een kussen zaten of lagen. Zeer gezellig!
We experimenteerden ook met zaklampen.
Aiden had zelf een lampje met een muziekje bij.
Als we met onze zaklampen op het plafond schenen konden we de lichtstraal volgen.
Op het bord beeldden we een krokodil uit met onze handen.
We speelden ook wat toneel. Ons avond- en ochtendritueel speelden we samen voor de andere kleuters van de klas.
Na de kerstvakantie gingen we 2 weken aan de slag met het thema 'Ik kleed me zelf aan'.
We vonden dit zeer leuk.
We starten met een waarneming van onze eigen kledij. We waren allemaal verschillend en toch ook wel hetzelfde gekleed: een hemdje, een trui, een broek, schoenen of laarzen, kousen, ...
We gingen ook aan de slag met meten. Niet alle kledingstukken zijn even groot. Je hebt kledij voor baby's, kledij voor kleuters en kinderen en kledij voor grote mensen.
Aan het einde van de activiteit was onze babypop aangekleed.
We deden ook eens zelf de was in onze klas. We verzamelden de poppenkleertjes in een
wasmand. Juf had wasmiddel mee: poeder en wasgel. Dat ruikt lekker hoor!
We namen wat water en maakten een sopje.
We
wasten de kleertjes, spoelden ze en wrongen ze uit.
Daarna mochten ze drogen op de verwarming
en aan onze eigen waslijn in de klas!
De
volgende dag hadden we fris gewassen kleertjes voor onze poppen.
In de klas lag er ook opeens een grote berg schoenen! Alles lag door elkaar. We zochten de paren samen en keken welke schoenen het waren: laarzen, winterschoenen, zomerschoenen, sandalen, sportschoenen, pantoffels, ...
Er waren ook schoenen die in een schoendoos pasten.
Ook tijdens ons hoekenwerk gingen we aan de slag met kledij.
Onze winkel toverden we om tot een kledingwinkel.
We deden de was in de poppenhoek en hingen de was op aan de waslijn.
In de knutselhoek kleedden we een kindje aan met kledingstukken die we knipten uit tijdschriften.
We schilderden een streepjestrui voor Nellie.
We experimenteerden met een ontdekdoos met knopen, drukknopen en ritsen.
Juf had ook een magneetspelletje bij. We zochten kleertjes uit voor de jongen en het meisje.
We ordenden ook prentjes. In welke volgorde kleed de jongen zich warm aan?
Op vrijdag 20 december was het zo ver! Eindelijk mochten we die pakjes openmaken onder de kerstboom. Maar nog even geduld tot de namiddag!
In de voormiddag hadden we een doorschuifsysteem met de andere kleuterklassen. We speelden we met de kleuters uit de andere klassen in de verschillende klassen. Leuk hoor.
Wij maakten nog een koekjestaart voor het kerstfeest.
Na de middag was het zo ver. Op muziek werd Rudolf doorgegeven en als de muziek stopte, mocht het kindje met de knuffel zijn/haar pakje openmaken. Spannend!
We waren allemaal heel blij met onze mooie cadeautjes!
Op dinsdag 3 december verwachtten we bezoek. Sinterklaas en zijn pieten zouden langskomen bij ons op school.
Maar eerst hadden we een andere Sint en Piet op bezoek in onze klas. Kijk maar even mee.
Piet deelde letterkoekjes uit.
En we keken even of een kindje in de zak paste. Lucas durfde wel eens proberen.
We schreven een brief naar Sinterklaas en droegen hem zelf naar de brievenbus.
Iedereen bracht ook een schoen mee. We zetten de schoenen bij de schoorsteen samen met suikerklontjes, wortels, een appel, een fruitsapje en wat water.
Spannend hoor!
En ja hoor, de volgende dag was er bezoek in onze klas geweest! De suikertjes, de appel en de wortels waren verdwenen. Ook de drankjes waren op.
En onze schoentjes... die waren gevuld! Wat waren we onder de indruk!
Bedankt hoor, Sinterklaas!
En dit deden we in de hoekjes:
Onze poppenhoek veranderde in het huis van Sinterklaas.
De inpakpieten pakten cadeautjes in.
De bakpieten bakten koekjes met speeldeeg.
En in de bouwhoek werd het kasteel van Sinterklaas gebouwd.
Na het spelen met een echte knikkerbaan
kwam juf Daisy met de vraag of we zelf zouden kunnen een knikkerbaan bouwen met
rollen, buizen, stukken van flessen.
We verzamelden materiaal en gingen aan de
slag.
Na wat experimenteren en proberen kwamen we
toch tot een knikkerbaan.
We ontdekten dat we rollen nodig hadden om
andere rollen op te leggen, liefst met een verschil in hoogte.
Aiden en Ali probeerden op de grond een
superlange knikkerbaan te maken. De knikker kwam toch op het einde
tevoorschijn.
Wat bestaan er veel mooie kleuren en leuke vormen! De afgelopen 2 weken was de kleurenbeer te gast in onze klas.
Iedere dag kwam er een andere kleur aan bod. Samen met de kleurenbeer gingen we in klas op zoek naar deze kleuren. Kijk maar even mee.
Zo hadden we de rode dag.
De groene dag
De gele dag
De blauwe dag
Daarnaast hadden we ook nog een oranje dag, een grijze, een zwart witte dag en een bruine.
We deden een kleurendans, deden spelletjes met de parachute en nog veel meer.
In de experimenteerhoek mengden we kleurtjes met crêpepapier en water. Zo ontdekten we dat blauw en geel groen wordt, rood en geel oranje en blauw en rood paars. We deden dat ook met verf.
We verfden met pipetjes en later knipten we leuke vormen uit dit papier.
De laatste week voor de herfstvakantie gingen we aan de slag met pompoenen. Juf had er een meegebracht. Wat was die zwaar. Wie kan die optillen? Even proberen.
Juf sneed er een stuk uit. Zoveel pitten!
Even ruiken aan de pompoen. We hebben zelfs een stukje geproefd.
We hebben pompoenpitten geplant. Hopelijk komen er pompoenplantjes uit.
In de turnzaal deden we alsof onze bal een pompoen was. We deden er allerlei spelletjes mee.
In onze poppenhoek zaten er heksen en tovenaars deze week! Brrr...
Op vrijdagnamiddag gingen we eens piepen bij juf Ingrid in de 3e kleuterklas. De juffen hadden ons in 2 groepen ingedeeld. Bij juf Ingrid deden we een spelletje. Daarna wisselden we om. Onze juf speelde een poppenspel met Heks Ursula.