Een rode gloed was te zien in onze klas! (en doorheen de school)
We verzamelden met alle leerlingen op de speelplaats om een gigantisch hart te vormen met alle kinderen en leerkrachten. Er kwam iemand van de krant om een foto te nemen van ons.
Daarna zorgden de leerlingen van de leerlingenraad voor een opwarming: een dansje op het liedje 'Mooi weer vandaag' van Bart Kaƫll.
We mochten mee dansen, maar wij keken vooral.
Daarna gingen er spelletjes door. De kleuters gingen terug naar de klassen en aan de hand van een doorschuifsysteem deden ze spelletjes: zakdoekje leggen, staartje trek, napoleon en de stoeltjesdans.
Iedereen werd ook nog getrakteerd op een beker warme chocolademelk!
Het was terug een geslaagde dikke truiendag. Op naar volgend jaar!
In de week van 10 februari tot en met 14 februari maakten we heerlijke chocolaatjes om te geven aan de mensen die we graag zien.
We smolten chocolade en brachten die in hartenvormpjes. We smeerden ook chocolade in cirkeltjes en legden er nootjes op. Daarna lieten we ze opstijven in de koelkast.
Op vrijdag 14 februari verdeelden we de chocolaatjes en stopten ze in zakjes.
We deden ook een kringspelletje. We zongen een liedje 'Een hart voor jou' en een kleuter stapte rond met een hartje. Op het einde van het liedje gaven we een hartje aan een vriendje van de klas. We vertelden ook waarom dat kindje het hartje kreeg.
Omdat we onze vriendjes zo graag zien, verwenden we elkaar ook met een massage met noppenballen. Genieten!
In de hoekjes experimenteerden we met allerlei zaklampen en lichtjes.
We maakten ook een donker hoekje waar we knus konden gaan liggen op de kussens en spelen met lichtjes.
In de poppenhoek speelden we ook dat we naar bed gingen.
Een dromenvanger maken kon zeker niet ontbreken. Dit was wel een moeilijk werkje!
Aan de spelletjestafel speelden we een silhouettenspel met wel 2 dobbelstenen! We moesten rekening houden met het dier en met de kleur.
We stapten ook eens in het donker rond in de klas. De helft van de kindjes kreeg een blinddoek en een vriendje stapte er mee rond. We moesten heel goed voor ons vriendje zorgen, dat het niet viel.
We sloten het thema af met een ontbijt! Juf bracht melk, chocolademelk, fruitsap en drinkyoghurt mee. We konden kiezen tussen bruin brood en wit brood met confituur of choco. Als dessertje kregen we een speculooskoekje. Het was zeer lekker. We hebben nogal gesmuld!
In onze klas maakten we het 2 weken super gezellig. We brachten onze pyjama's mee naar de klas! Je hebt pyjama's met een broek en een trui, pyjama's met een knoopjesjas, slaapkleedjes, ...
Af en toe vertelde juf een verhaaltje terwijl wij knus in onze pyjama in de kring op een kussen zaten of lagen. Zeer gezellig!
We experimenteerden ook met zaklampen.
Aiden had zelf een lampje met een muziekje bij.
Als we met onze zaklampen op het plafond schenen konden we de lichtstraal volgen.
Op het bord beeldden we een krokodil uit met onze handen.
We speelden ook wat toneel. Ons avond- en ochtendritueel speelden we samen voor de andere kleuters van de klas.
Na de kerstvakantie gingen we 2 weken aan de slag met het thema 'Ik kleed me zelf aan'.
We vonden dit zeer leuk.
We starten met een waarneming van onze eigen kledij. We waren allemaal verschillend en toch ook wel hetzelfde gekleed: een hemdje, een trui, een broek, schoenen of laarzen, kousen, ...
We gingen ook aan de slag met meten. Niet alle kledingstukken zijn even groot. Je hebt kledij voor baby's, kledij voor kleuters en kinderen en kledij voor grote mensen.
Aan het einde van de activiteit was onze babypop aangekleed.
We deden ook eens zelf de was in onze klas. We verzamelden de poppenkleertjes in een
wasmand. Juf had wasmiddel mee: poeder en wasgel. Dat ruikt lekker hoor!
We namen wat water en maakten een sopje.
We
wasten de kleertjes, spoelden ze en wrongen ze uit.
Daarna mochten ze drogen op de verwarming
en aan onze eigen waslijn in de klas!
De
volgende dag hadden we fris gewassen kleertjes voor onze poppen.
In de klas lag er ook opeens een grote berg schoenen! Alles lag door elkaar. We zochten de paren samen en keken welke schoenen het waren: laarzen, winterschoenen, zomerschoenen, sandalen, sportschoenen, pantoffels, ...
Er waren ook schoenen die in een schoendoos pasten.
Ook tijdens ons hoekenwerk gingen we aan de slag met kledij.
Onze winkel toverden we om tot een kledingwinkel.
We deden de was in de poppenhoek en hingen de was op aan de waslijn.
In de knutselhoek kleedden we een kindje aan met kledingstukken die we knipten uit tijdschriften.
We schilderden een streepjestrui voor Nellie.
We experimenteerden met een ontdekdoos met knopen, drukknopen en ritsen.
Juf had ook een magneetspelletje bij. We zochten kleertjes uit voor de jongen en het meisje.
We ordenden ook prentjes. In welke volgorde kleed de jongen zich warm aan?
Op vrijdag 20 december was het zo ver! Eindelijk mochten we die pakjes openmaken onder de kerstboom. Maar nog even geduld tot de namiddag!
In de voormiddag hadden we een doorschuifsysteem met de andere kleuterklassen. We speelden we met de kleuters uit de andere klassen in de verschillende klassen. Leuk hoor.
Wij maakten nog een koekjestaart voor het kerstfeest.
Na de middag was het zo ver. Op muziek werd Rudolf doorgegeven en als de muziek stopte, mocht het kindje met de knuffel zijn/haar pakje openmaken. Spannend!
We waren allemaal heel blij met onze mooie cadeautjes!
Op dinsdag 3 december verwachtten we bezoek. Sinterklaas en zijn pieten zouden langskomen bij ons op school.
Maar eerst hadden we een andere Sint en Piet op bezoek in onze klas. Kijk maar even mee.
Piet deelde letterkoekjes uit.
En we keken even of een kindje in de zak paste. Lucas durfde wel eens proberen.
We schreven een brief naar Sinterklaas en droegen hem zelf naar de brievenbus.
Iedereen bracht ook een schoen mee. We zetten de schoenen bij de schoorsteen samen met suikerklontjes, wortels, een appel, een fruitsapje en wat water.
Spannend hoor!
En ja hoor, de volgende dag was er bezoek in onze klas geweest! De suikertjes, de appel en de wortels waren verdwenen. Ook de drankjes waren op.
En onze schoentjes... die waren gevuld! Wat waren we onder de indruk!
Bedankt hoor, Sinterklaas!
En dit deden we in de hoekjes:
Onze poppenhoek veranderde in het huis van Sinterklaas.
De inpakpieten pakten cadeautjes in.
De bakpieten bakten koekjes met speeldeeg.
En in de bouwhoek werd het kasteel van Sinterklaas gebouwd.