HortaCultuurkaart
Inhoud blog
  • MUZIEK IN EN OM GENT
  • Eindtermen beeld
  • MEDIA IN EN OM GENT
  • DRAMATISEREN IN EN OM GENT
  • BEWEGEN IN EN OM GENT

    Zoeken in blog



    Archief per week
  • 25/05-31/05 2015
  • 19/01-25/01 2015

    Zoeken met Google



    Muzische vorming
    Muzische vorming reikt kinderen mogelijkheden aan om hun leefwereld te begrijpen. Ze maakt kinderen bewust van hun eigen bekwaamheden. Ze geeft hen vreugde en plezier in zelfexpressie en verruimt hun vaardigheden. Hierbij worden waarden afgetast, verbeelding en creativiteit gekoesterd, technische inzichten verworven. Deze waarden zullen ze zelf vanuit hun persoonlijke, kritische betrokkenheid evalueren. Zo ontwikkelen ze een esthetische dimensie. Via muzisch handelen ontwikkelen zij met andere woorden een kritische houding en een persoonlijke smaak.
    25-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEDIA IN EN OM GENT

    MEDIA

    Niveau

    Duur

    Prijs / aantal lln

    Info & contact

     

     

     

     

    MANU ADRIAANS

    Bevrijdingstraat 5, 9550 Herzele

    053 63 21 40

     

     

     

     

    Voordracht over media

    L5 – L6

     

     

    25-01-2015, 13:16 geschreven door Marleen


    Categorie:MEDIA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DRAMATISEREN IN EN OM GENT

    DRAMA

    Niveau

    Duur

    Prijs / aantal lln

    Info & contact

    TONEEL / WOORD / TAAL

     

     

     

     

     

     

    http://www.mskgent.be

     

    “Poëzieroute”

     

    Zin in een uniek bezoek aan de museumcollectie? De poëzieroute is een parcours langs 10 topwerken uit het MSK, samen gebracht met 10 gedichten van bekende Vlaamse en Nederlandse schrijvers. Spelend met taal en beeld leren de kinderen meer over poëzie en over de collectie van het museum. Ieder kind krijgt een boekje mee naar huis.

    ism. Jeugd & Poëzie en het Poëziecentrum

    L1 – l6

    1u

    1 € / kind

    boekjebezoek@gent.be

    09/269 87 50

     

    MIAT

     

     

     

     

    25-01-2015, 13:09 geschreven door Marleen


    Categorie:DRAMA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEWEGEN IN EN OM GENT




    BEELD
    PLASTISCH / KNUTSELEN 
    Niveau
    duur 
     Prijs
    aantal lln
     Info & contact 

     MIAT

    Museum over industrie, arbeid en textiel 
         http://www.miat.gent.be
    Aangekleed
    Wat droegen de mensen doorheen de tijd? Hoe worden kleren gemaakt? Een historisch personage in een netjes uitgedost pak vertelt je over de mode van zijn tijd. Samen bestuderen de leerlingen een kledingstuk en zoeken hoe het in elkaar zit. Vervolgens stelt iedereen zijn pop voor op de historische catwalk. 
    L5 - L6 €85
    25 lln 
     
    Vilten
    Vilten is een oeroude techniek, waarbij je van wol vilt maakt. Vilt vind je vandaag in talrijke juwelen, tassen en zelfs tapijten. In dit atelier maken leerlingen kennis met de basisprincipes, ze gaan naar huis met een eerste vilten werkje. 
    L5 - L6  €85
    20 lln 
     
    Stoffen      
    Drukken      
    Weven      
    MSK
    Museum voor Schone Kunsten Gent 
         http://www.mskgent.be/nl 
    Museumatelier
    Na een korte ontdekkingstocht doorheen het museum gaan de kinderen op een creatieve manier aan de slag in het atelier. Allerlei materialen en technieken komen aan bod: schilderen met ecoline, tekenen met pastelkrijt, e.a. 
    L1-L6
    2 uur 
    € 90
    20 lln 
     


    25-01-2015, 00:00 geschreven door Marleen


    Categorie:BEWEGING
    24-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEDIA

    Muzische vorming - Media

    De leerlingen kunnen
    5.1 beeldsignalen waarnemen zodat men opvallend goede en minder geslaagde dingen kan doorzoeken en herkennen.
    5.2 ervaren dat een visueel beeld al dan niet vergezeld van een nieuw geluid steeds een nieuwe werkelijkheid kan oproepen.
    5.3 soorten van eenvoudige hedendaagse audiovisuele opnamen en weergavetoestellen (informatiedragers) aanwijzen, benoemen en ze creatief bedienen.
    5.4 een eigen audiovisuele taal gebruiken en het massale audiovisuele aanbod een relativerende plaats toekennen.
    5.5 eenvoudige, audiovisuele informatie uit de eigen belevingswereld herkennen, onderzoeken en vergelijken.

    24-01-2015, 14:55 geschreven door Marleen


    Categorie:MEDIA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEWEGEN

    Muzische vorming - Beweging

    De leerlingen kunnen
    4.1* genieten van lichaamstaal, beweging en dans.
    4.2 een eenvoudig bewegingsverhaal opbouwen met als vertrekpunt iets wat gehoord, gezien, gelezen, gevoeld of meegemaakt wordt.
    4.3 samenwerken met anderen:
    • om een eenvoudig dansverloop op te bouwen
    • om al improviserend te reageren op elkaars beweging.
    4.4 bewegen op een creatieve manier en daarbij één of meerdere basiselementen van de beweging bespelen:
    • tijd;
    • kracht
    • ruimte
    • lichaamsmogelijkheden
    4.5 nieuwe dansen ontwerpen met eenvoudige passen en figuren.
    4.6 het inoefenen, de voorbereiding, het aanwenden van de lichaamstaal en het uitvoeren (vertoning), door henzelf en anderen, kritisch bespreken.

    24-01-2015, 14:37 geschreven door Marleen


    Categorie:BEWEGING
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DRAMA

    3. Muzische vorming - Drama

    De leerlingen kunnen
    3.1* genieten van een gevarieerd aanbod van voor hen bestemde culturele activiteiten.
    3.2 spelvormen waarnemen en inzien dat de juiste verhouding tussen woord en beweging de expressie kan vergroten.
    3.3 geconcentreerd luisteren naar een gesproken tekst (verteld of voorgelezen) en die mondeling, schriftelijk, beeldend of dramatisch weergeven.
    3.4 spelvormen in een sociale en maatschappelijke context hanteren.
    3.5 ervaringen, gevoelens, ideeën, fantasieën uiten in spel.
    3.6 een aan de speelsituatie aangepaste en aangename spreektechniek ontwikkelen (articulatie, adembeheersing, tempo, toonhoogte) en verschillende verbale en non-verbale spelvormen improviseren.
    3.7* genieten van, praten over en kritisch staan tegenover het eigen spel en dat van anderen, de keuze van spelvormen, onderwerpen, de beleving.

    24-01-2015, 14:15 geschreven door Marleen


    Categorie:DRAMA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUZIEK

    Muzische vorming - Attitudes

    De leerlingen kunnen
    6.1* blijvend nieuwe dingen uit hun omgeving ontdekken.
    6.2* zonder vooroordelen naar kunst kijken en luisteren.
    6.3* genieten van het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen.
    6.4* vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen.
    6.5* respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot eigen en andere culturen.

    24-01-2015, 00:00 geschreven door Marleen


    Categorie:MUZIEK
    Categorieën
  • BEELD (1)
  • BEWEGING (2)
  • DRAMA (2)
  • MEDIA (2)
  • MUZIEK (2)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs