 |
|
 |
Muzische vorming |
Muzische vorming reikt kinderen mogelijkheden aan om hun leefwereld te begrijpen. Ze maakt kinderen bewust van hun eigen bekwaamheden. Ze geeft hen vreugde en plezier in zelfexpressie en verruimt hun vaardigheden. Hierbij worden waarden afgetast, verbeelding en creativiteit gekoesterd, technische inzichten verworven. Deze waarden zullen ze zelf vanuit hun persoonlijke, kritische betrokkenheid evalueren. Zo ontwikkelen ze een esthetische dimensie. Via muzisch handelen ontwikkelen zij met andere woorden een kritische houding en een persoonlijke smaak. |
 |
25-01-2015 |
MEDIA IN EN OM GENT |
MEDIA
|
Niveau
Duur
|
Prijs / aantal lln
|
Info & contact
|
|
|
|
|
MANU ADRIAANS
Bevrijdingstraat 5, 9550 Herzele
053 63 21 40
|
|
|
|
Voordracht over media
|
L5 L6
|
|
|
25-01-2015, 13:16 geschreven door Marleen
|
|
Categorie:MEDIA
|
 |
|
DRAMATISEREN IN EN OM GENT |
DRAMA
|
Niveau
Duur
|
Prijs / aantal lln
|
Info & contact
|
TONEEL / WOORD / TAAL
|
|
|
|

|
|
|
http://www.mskgent.be
|
Poëzieroute
Zin in een
uniek bezoek aan de museumcollectie? De poëzieroute is een parcours langs 10 topwerken
uit het MSK, samen gebracht met 10 gedichten van bekende Vlaamse en
Nederlandse schrijvers. Spelend met taal en beeld leren de kinderen meer over
poëzie en over de collectie van het museum. Ieder kind krijgt een boekje mee
naar huis.
ism. Jeugd
& Poëzie en het Poëziecentrum
|
L1 l6
1u
|
1 / kind
|
boekjebezoek@gent.be
09/269 87 50
|
MIAT
|
|
|
|
25-01-2015, 13:09 geschreven door Marleen
|
|
Categorie:DRAMA
|
 |
|
BEWEGEN IN EN OM GENT |
BEELD
PLASTISCH / KNUTSELEN
|
Niveau duur |
Prijs aantal lln |
Info & contact |
MIAT
Museum over industrie, arbeid en textiel |
|
|
http://www.miat.gent.be |
Aangekleed
Wat droegen de mensen doorheen de tijd? Hoe worden kleren gemaakt? Een historisch personage in een netjes uitgedost pak vertelt je over de mode van zijn tijd. Samen bestuderen de leerlingen een kledingstuk en zoeken hoe het in elkaar zit. Vervolgens stelt iedereen zijn pop voor op de historische catwalk.
|
L5 - L6 |
85 25 lln |
|
Vilten
Vilten is een oeroude techniek, waarbij je van wol vilt maakt. Vilt vind je vandaag in talrijke juwelen, tassen en zelfs tapijten. In dit atelier maken leerlingen kennis met de basisprincipes, ze gaan naar huis met een eerste vilten werkje.
|
L5 - L6 |
85 20 lln |
|
Stoffen |
|
|
|
Drukken |
|
|
|
Weven |
|
|
|
MSK Museum voor Schone Kunsten Gent |
|
|
http://www.mskgent.be/nl |
Museumatelier
Na een korte ontdekkingstocht doorheen het museum gaan de kinderen op een creatieve manier aan de slag in het atelier. Allerlei materialen en technieken komen aan bod: schilderen met ecoline, tekenen met pastelkrijt, e.a.
|
L1-L6
2 uur
|
90
20 lln
|
|
25-01-2015, 00:00 geschreven door Marleen
|
|
Categorie:BEWEGING
|
 |
24-01-2015 |
MEDIA |
Muzische vorming - Media
|
|
|
De leerlingen kunnen |
5.1 |
|
beeldsignalen waarnemen zodat men opvallend goede en minder geslaagde dingen kan doorzoeken en herkennen. |
5.2 |
|
ervaren dat een visueel beeld al dan niet vergezeld van een nieuw geluid steeds een nieuwe werkelijkheid kan oproepen. |
5.3 |
|
soorten van eenvoudige hedendaagse audiovisuele opnamen en weergavetoestellen (informatiedragers) aanwijzen, benoemen en ze creatief bedienen. |
5.4 |
|
een eigen audiovisuele taal gebruiken en het massale audiovisuele aanbod een relativerende plaats toekennen. |
5.5 |
|
eenvoudige, audiovisuele informatie uit de eigen belevingswereld herkennen, onderzoeken en vergelijken. |
|
24-01-2015, 14:55 geschreven door Marleen
|
|
Categorie:MEDIA
|
 |
|
BEWEGEN |
Muzische vorming - Beweging
|
|
|
De leerlingen kunnen |
4.1* |
|
genieten van lichaamstaal, beweging en dans. |
4.2 |
|
een eenvoudig bewegingsverhaal opbouwen met als vertrekpunt iets wat gehoord, gezien, gelezen, gevoeld of meegemaakt wordt. |
4.3 |
|
samenwerken met anderen: |
|
|
- om een eenvoudig dansverloop op te bouwen
- om al improviserend te reageren op elkaars beweging.
|
4.4 |
|
bewegen op een creatieve manier en daarbij één of meerdere basiselementen van de beweging bespelen: |
|
|
- tijd;
- kracht
- ruimte
- lichaamsmogelijkheden
|
4.5 |
|
nieuwe dansen ontwerpen met eenvoudige passen en figuren. |
4.6 |
|
het inoefenen, de voorbereiding, het aanwenden van de lichaamstaal en het uitvoeren (vertoning), door henzelf en anderen, kritisch bespreken. |
|
24-01-2015, 14:37 geschreven door Marleen
|
|
Categorie:BEWEGING
|
 |
|
DRAMA |
3. Muzische vorming - Drama
|
|
|
De leerlingen kunnen |
3.1* |
|
genieten van een gevarieerd aanbod van voor hen bestemde culturele activiteiten. |
3.2 |
|
spelvormen waarnemen en inzien dat de juiste verhouding tussen woord en beweging de expressie kan vergroten. |
3.3 |
|
geconcentreerd luisteren naar een gesproken tekst (verteld of voorgelezen) en die mondeling, schriftelijk, beeldend of dramatisch weergeven. |
3.4 |
|
spelvormen in een sociale en maatschappelijke context hanteren. |
3.5 |
|
ervaringen, gevoelens, ideeën, fantasieën uiten in spel. |
3.6 |
|
een aan de speelsituatie aangepaste en aangename spreektechniek ontwikkelen (articulatie, adembeheersing, tempo, toonhoogte) en verschillende verbale en non-verbale spelvormen improviseren. |
3.7* |
|
genieten van, praten over en kritisch staan tegenover het eigen spel en dat van anderen, de keuze van spelvormen, onderwerpen, de beleving. |
24-01-2015, 14:15 geschreven door Marleen
|
|
Categorie:DRAMA
|
 |
|
MUZIEK |
Muzische vorming - Attitudes
|
|
|
De leerlingen kunnen |
6.1* |
|
blijvend nieuwe dingen uit hun omgeving ontdekken. |
6.2* |
|
zonder vooroordelen naar kunst kijken en luisteren. |
6.3* |
|
genieten van het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen. |
6.4* |
|
vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen. |
6.5* |
|
respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot eigen en andere culturen.
|
24-01-2015, 00:00 geschreven door Marleen
|
|
Categorie:MUZIEK
|
 |
|
 |
|
 |