Ik ben Christine, en gebruik soms ook wel de schuilnaam ChristineB.
Ik ben een vrouw en woon in Herselt () en mijn beroep is auteur.
Ik ben geboren op 25/12/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lezen, schrijven.
Ik ben zelf thrillerauteur en mijn boeken worden uitgegeven door Kramat.
Mijn website : www.christinebols.com
boekrecensies
03-12-2014
Scott Turow - Identiek
Vijfentwintig jaar geleden werd Dita
Kronon vermoord, de dochter van Zeus, een Amerikaans-Griekse tycoon. Cass
Gianis, haar toenmalig vriendje, bekende de moord.
Cass Gianis staat op het punt vrijgelaten
te worden. Dit moment kon niet slechter vallen voor zijn identieke
tweelingbroer Paul die zich kandidaat heeft gesteld voor het burgemeesterschap
(van een fictief stadje), vooral omdat Hal, de broer van het vermoorde meisje,
beweert dat Paul ook met de moord op zijn zus te maken had. Een ex FBI-agente (Evon
Miller) en een gepensioneerd politieagent (Tim Brodie) voeren het onderzoek. Ze
geraken hoe langer hoe meer verstrikt in een poel van geheimen, seks en
verraad. Is Paul toch schuldig? En waarom is Cass Gianis plots verdwenen?
Identiek
heeft twee tijdlijnen, nl. deze van 2008, het ogenblik waarop Cass Gianis wordt
vrijgelaten, en deze van 1982, die in flash-backs wordt verteld. In de eerste
vijf hoofdstukken maakt de lezer kennis met alle personages van heden en
verleden en met de omstandigheden die tot de moord hebben geleid. De
karaktertekeningen zijn heel gedetailleerd, tot op het groteske af, waardoor ik
me in geen enkele van hen echt kon vinden. Ik maak echter een uitzondering voor
de tweelingbroers Cass en Paul, die uiteindelijk het verhaal toch nog
geloofwaardig en aantrekkelijk maken. Hun integriteit staat in schril contrast
tot die van de andere personages. Het plot zelf is best te smaken en heeft hier
en daar enkele verrassende wendingen. Vanaf het midden van het boek kwam de
vaart erin en wilde ik echt wel weten hoe het afliep.
Scott Turow heeft mij met dit boek niet
helemaal kunnen bekoren. Dit is te wijten aan het overaanbod van personages en
de soms overbodige en ingewikkelde beschouwingen over technische zaken die
niets bijbrengen aan het verhaal en het zelfs vertragen. De lezer die Identiek vergelijkt met het verfilmde
debuut Presumed innocent, zal teleurgesteld zijn, want dit boek haalt
zeker niet hetzelfde niveau.
Identiek
zou het misschien beter doen als filmscenario, waarbij automatisch de
personages sneller een herkenbaar gezicht krijgen en de technische
wetenswaardigheden wegvallen of ten minste gereduceerd worden.
Vooral omwille van de vergelijkingspunten
met andere van zijn boeken, geef ik dit boek