Scholen worden vangnet voor
nieuwe armen
2 oktober 2013
Steeds meer scholen in Vlaanderen zien
de armoede bij hun leerlingen toenemen. Leerlingen komen met een lege maag of
zonder boterhammen naar school, oudere leerlingen zoeken een bijjob
Vaak gaat
het om nieuwe armen: gezinnen die hun levensstijl drastisch moeten aanpassen
na een scheiding of werkloosheid. Omdat ze zich schamen om elders hulp te
zoeken, is de school voor hen meestal het eerste vangnet.
De
nieuwe armen bestaan, de groep groeit
Een op de tien gezinnen in Vlaanderen
loopt het risico om in armoede te verzeilen. Maar achter deze officiële cijfers
gaat een groeiende groep gezinnen schuil die in verborgen armoede leven.
Vijftien procent van de Vlamingen zegt dat ze het moeilijk hebben om rond te
komen, bij eenoudergezinnen zelfs 39 procent, zegt prof. Danielle Dierckx van het Centrum
Ongelijkheid, Armoede, Sociale Uitsluiting en de Stad (OASES, Universiteit
Antwerpen). Steeds meer mensen stapelen de schulden op. Bovendien neemt het
aantal faillissementen en echtscheidingen toe. De groep nieuwe armen bestaat,
en groeit steeds.
Nieuwe armen hebben het vroeger vaak
goed gehad maar moeten zich plots afvragen hoe ze het financieel zullen
beredderen. Ze moeten hun levensstijl aanpassen, hebben het gevoel dat ze niet
meer mee kunnen. Dat ligt mentaal bijzonder moeilijk
De schaamte is groot.
Sommige armen geraken geïsoleerd of sluiten zich op. Maar evengoed houden
ouders de schone schijn zo lang mogelijk op en gaan daarvoor een lening aan.
Daarom blijven veel nieuwe armen op school zeer lang onder de radar: je merkt
er niks van. Er is veel schaamte bij ouders, jonge kinderen flappen het er
soms uit: Papa heeft geen werk meer. De school is een uitgelezen plek om die
ouders te spotten, zegt Erna De Roeck, directeur dOefenschool in
Blankenberge.
Zonder
boterhammen naar school
Steeds meer leerlingen komen zonder
boterhammen of met een lege maag naar school. Veel scholen geven daarom gratis
soep. Dat gebeurt ook in het TNA Londenstraat Antwerpen. Soep kost zo goed als
niets, dus krijgt iedereen hier een kommetje, zegt Bart Crikemans, leraar schilderen en decoratie aan
het TNA Londenstraat in Antwerpen. Hij is actief in de armoede werking.
Op een voedselbedeling begon een mama van dertig te wenen. Is het de eerste
keer? vroeg ik. Ja, zei ze. Naast de derde en vierde wereld heb je nu ook de
vijfde wereld: die van de verborgen armen.
Nieuwe armoede zorgt ook voor andere
problemen: jongeren zoeken bijvoorbeeld een bijjob om de thuiskas te spijzen
(en spijbelen daarom soms). Ik maak me zorgen over de ongekwalificeerde
uitstroom: welk rolmodel heeft een leerling van achttien die zijn ouders nooit
heeft zien werken?, zegt Denis Vonckers, algemeen directeur Scholengroep 14
Maasland. Tegen eind 2014 gaan de fabrieken van Ford Genk definitief
dicht. De netwerken rond de scholen worden steeds belangrijker: CLB,
opvoedingswinkel, CAW , OCMW
Zij bereiden zich voor op meer ouders met een
depressie of alcoholprobleem, zegt hij. Veel van onze scholen hebben
vriendenkringen. Die zetten zich vroeger in om extra geld te genereren voor de
school in het algemeen: het sinterklaasfeest, uitstappen, schoolmeubilair,
opsmuk van de speelplaats. Meer en meer krijgen zij nu vragen van directeurs om
individuele gezinnen te ondersteunen.
(http://www.klasse.be/leraren/37933/scholen-worden-vangnet-voor-nieuwe-armen/)
|