Brochure maak je sterk tegen armoede
Wat kan een school doen om sterk te staan tegen armoede?
Er zijn 6 grote factoren waar een school aan kan werken om
sterk te staan tegen kansarmoede
1. Oprichten van een werkgroep kostenbeheersing
Deze werkgroep kan de beheerskosten van de school bekijken
en nieuwe maatregelen suggereren op het jaarlijks overleg. Zo krijgt de school
een beter zicht over de problematiek van de school.
2. Organiseren van een kostenbeleid
Dit kan georganiseerd worden door een vast financieel team van
de school. Er kunnen twee vaste vertrouwenspersonen aangesteld worden, die een
aanspreek punt vormen voor de ouders. Ze kunnen een lijst opstellen van de
verwachte schoolkosten per jaar, deze lijst moet jaarlijks bekeken en
geoptimaliseerd worden. Het financieel team kan ook een sociale kas oprichten,
deze kan aangesproken worden voor gezinnen die de rekeningen niet direct kunnen
betalen. Hierdoor kunnen de gezinnen uitstel van betaling krijgen en kan er op
een rustige manier gezocht worden naar een oplossing zonder dat de school in
geldproblemen komt. De kas kan ook de kosten drukken van meerdaagse uitstappen.
Als laatste kan het financieel team ook hulp bieden bij het invullen van de
aanvragen voor schooltoelage.
3. Betrekken van de ouders
De school kan ervoor zorgen dat de kansarme ouders voldoende
gehoord worden over het kostenbeleid van de school. Dit is echter niet evident
omdat de ouders moeilijk te bereiken zijn via de klassieke kanalen. Dit komt
door de schaamte. De school moet goed nadenken voor de deze stap zet, of de
ouders wel voldoende kunnen gehoord worden. Als kansarme ouders hun mening gaan
geven en hun situatie uitleggen, zonder gevolgen kan dit een negatief beeld
geven over de school bij de ouders. Wat denk je dan over gratis onderwijs voor
kansarme gezinnen? Dit is ook niet de oplossing, want ouders willen vaak
betalen voor hun kinderen. Als ze niets moeten betalen zal de drempel nog hoger
liggen. De eigenwaarde zal hierdoor ook aangetast worden. Het is beter om een
kleine bijdrage te vragen aan de ouders. Als school kan je de ouders ook de
keuze geven over waar ze hun aankopen doen voor de schoolspullen. Zo krijgen de
ouders zelf de kans om een goedkoper alternatief te zoeken zonder direct aan de
school te moeten meedelen dat ze het niet kunnen betalen. Scholen moeten ook vermijden
om incassobureaus in te schakelen. Omdat deze bureaus vaak extra kosten
aanrekenen en dreigen met gerechtelijke stappen. Een gezin in armoede zal de
factoor vaak niet met opzet laten liggen, maar uit geldnood. Beter is om deze
situaties te proberen regelen via sociale diensten of vertrouwenspersonen, deze
kunnen in dialoog gaan met de ouders en naar een oplossing zoeken.
4. Aandacht voor schoolfacturen
Als een school meer betaalmethodes aanbieden voor de ouders
(cash, overschrijven, domiciliering) merken we een daling van onbetaalde
facturen. Deze positieve trend geld ook voor meerdere kleine facturen in plaat
van enkele grote facturen. Te veel facturen is dan ook weer niet goed, de
school moet hier een evenwicht in vinden. Facturen in het begin van de maand
hebben ook meer kans om betaald te worden dan facturen op het einde van de
maand. Gespreide betalingen kan ook een oplossing zijn voor ouders, want te
veel facturen op korte termijn kan voor problemen zorgen. Naast het gespreid
betalen kan een school overwegen om een spaarsysteem voor ouders in te voeren.
Zo kunnen ouders elke maand een klein bedrag betalen in plaats van in een keer
het hele bedrag. Een school moet ervan bewust zijn dat niet elke ouder controle
heeft over zijn eigen inkomen. Hiervoor is het goed dat de school contact zoekt
met de schuldbemiddelaars in samen spraak met de ouders. De ouders worden ook
graag geïnformeerd over de afspraken. Stuur daarom ook al de facturen naar de
ouders en de schuldbemiddelaars. Cash betalen kan ook een oplossing bieden voor
sommige gezinnen in armoede, niet iedereen heeft echter een zichtrekening. Als
school kan je vaste dagen en uren afspreken om cash te betalen.
5. Les en schoolmaterialen
Zoek als school niet te vlug naar digitale oplossingen, niet
elk gezin beschikt over een computer, internet of een printer. De inkt is
bovendien ook zeer duur. Digitale taken maken en afdrukken is voor de
leerkrachten vaak handig, maar niet voor elke leerling evident. Zorg ervoor dat
de leerlingen op school gebruik kunnen maken van een computer en een printer. Voor
kansarme kinderen kan er een betaalsysteem bedacht worden waardoor het printen
goedkoper is. Als school kan je kiezen voor slim schoolmateriaal. Dit wil
zeggen materialen die zo lang mogelijk kunnen gebruikt worden in de
verschillende jaren.
6. Activiteiten buiten school
Maak als school de uitstappen zo goedkoop mogelijk. Zoek
naar creatieve oplossingen. Bijvoorbeeld met de fiets gaan, locaties in de
buurt kiezen, locaties met interessante kortingen voor scholen,
. Wat je niet
mag doen is aan de leerlingen een keuze aanbieden tussen een gratis en een
betaalde activiteit. Hierdoor creëer je onbewust een mechanisme van
uitsluiting.
Mijn mening
Het is een brochure met zeer veel tips voor scholen. Ik denk
dat veel van deze maatregelen al toegepast worden door scholen en zeker hun
effect bewijzen. Lang de andere kant zijn er ook maatregelen waar we ons extra
vragen over moeten stellen. Zoals het sociale kas. Hoe wordt de sociale kas
gevuld? Door initiatieven vanuit de school waar de winst in de sociale kas
wordt gestoken, wie zorgt er voor de winst? De ouders die niet in armoede
leven, is het aan deze ouders om de schoolloopbaan van de kansarme leerlingen
te betalen? Moet de regering niet zorgen voor de sociale kas? Daarnaast moeten
we ook nadenken of ieder gezin in armoede recht heeft op deze maatregelen. Er
zijn gezinnen die in armoede leven omdat ze niet met geld kunnen omgaan, ze
steken liever geld in een nieuwe auto, een tv, een xbox, heel veel huisdieren,
Is het dan aan de school om voor deze gezinnen te betalen? Langs de andere kant
moeten we ons dan ook afvragen of deze kinderen hiervan het slachtoffer moeten
worden. Mijn mening is dat scholen zeker maatregelingen moeten nemen en nieuwe
maatregelingen moeten uittesten en evalueren. Een school moet enkel
maatregelingen treffen die een positieve invloed hebben, de andere
maatregelingen kunnen ze beter niet blijven invoeren. Omdat dit een verspilling
van tijd en geld kan zijn. De efficiënte maatregelingen zullen dan ook per
school verschillend zijn, hiervoor is informatie aan de scholen zeker
belangrijk. Bijlagen: http://http://www.netwerktegenarmoede.be/documents/Maak-je-sterk-tegen-armoede-op-school.pdf
|