Taak RZL
Inhoud blog
  • Logboek taak RZL
  • Stap 6: lezersbrief
  • Stap 5: resultaten bronnenonderzoek
  • stap 4:bron 11: boek: omgaan met kansarmoede
  • stap 4: bron 10: visietekst brede school
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: bron 4: de 7de dag (10/05/2015)

    De 7de dag 10/05/2015. Vanaf 7min 30 sec tot 24 min

    Samenvatting

    Jongens, kinderen uit kwetsbare gezinnen (kansarmoede, ouders zonder werk, ouders die geen Nederlands spreken) hebben minder kansen om later verder te studeren. Dit komt omdat kwetsbare jongeren vaak de kans niet krijgen om naar het ASO onderwijs te gaan. Ze worden vaak zonder screening naar het BSO gestuurd. Deze jongeren missen vaak ook de buitenschoolse activiteiten, uit onderzoek blijkt dat jongeren die mee doen aan buitenschoolse activiteiten mee doen meer slaagkans hebben. Ondanks dat je voor 40 euro een heel jaar kan deelnemen aan de muziekschool. 6% van kansarme jongeren slagen aan de hoge school of universiteit.
    Hoe zit het met de doorstroom van kansarme of allochtone jongeren in België ten opzichte van andere landen?
    Dit is een eenvoudige vraag, met een complex antwoord. Volgens onderzoek van OESSO blijkt dat de sociaal economische achtergrond van jongeren in België meer de studieresultaten bepalen als in andere landen. Aan de andere kant blijkt uit cijfers eveneens van de OESSO dat België het heel goed doet op basis van de veerkrachtige studenten. Terwijl we op de ongelijkheidsindex dan weer minder scoren in België. 0 = evenveel arm als rijk in een school,1= 100% of 100% rijk op een school. België scoort 0.39.

    Mijn mening

    Volgens mij moet het onderwijs meer gemixt worden om de kansarme leerlingen de beste kansen te bieden. Omdat kansarme leerlingen vaak naar het BSO worden gestuurd zonder screening zullen de leerlingen niet gelukkig zijn in hun studie en dus geen motivatie hebben. Als er een degelijke screening komt, waardoor elke leerling in een goede studierichting zit, zal de slaagkans van kansarme leerlingen groter zijn, wat automatisch een positieve invloed zal hebben op hun later leven. Door goede studies kunnen deze leerlingen uit de kansarmoede geraken.


    Standpunten van mensen: (24 min tot 38 min)

     

    1. Vrijheid van keuze voor scholen heeft een negatief effect voor ouders in kansarmoede. Omdat ze onvoldoende geïnformeerd zijn over de wetgeving.

    Mijn mening

    Als dit effectief het geval is, moeten de scholen betere en duidelijkere communicatie beieden voor de ouders. De ouders moeten weten welke mogelijkheden hun kind heeft en hoe ze die keuze voor het secundair onderwijs zo goed mogelijk kunnen maken.

     

    2. Kinderen moeten voldoende gescreend worden, zodat ze op de juiste plaats zitten.

    Mijn mening

    Zoals hierboven al vermeld, vind ik het belangrijk dat de (kansarme) jongeren in een richting zitten dat ze graag doen en waar ze de motivatie voor hebben. Door een goede studiekeuze kunnen de jongeren uit de armoede geraken.

    3. Ouders en school moeten zo vroeg mogelijk naar elkaar toe groeien. Zodat ouders geïnformeerd zijn en weten hoe ze hun kind kunnen begeleiden. Dit is de taak van het CLB (centrum voor leerlingen begeleiding), maar het CLB kan niet bij elk gezin langsgaan. De school speelt hier dus een belangrijke rol.

    Mijn mening

    Dit moet niet enkel een maatregel zijn voor kansarme gezinnen, maar voor elke leerling op school.

    4. Kinderen missen uitstappen, activiteiten buiten school. Omdat ze deze activitetien missen, missen ze ook de gesprekken op school omdat ze niet kunnen meepraten. Hierdoor voelen de kinderen zich anders, uitgesloten,…

    Mijn mening

    Het is aan de ouders om hulp te vragen aan de scholen, zodat hun kinderen toch meekunnen op uitstappen en aan de scholen om oplossingen te bieden aan de ouders. Voor de naschoolse activiteiten denk ik dat er meer en beter geïnformeerd moet worden. Er zijn mogelijkheden om goedkoop een hobby te kunnen uitvoeren.

    Bijlagen:
    http://http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/dezevendedag/2.38850?video=1.2334674   



    31-05-2015, 18:47 geschreven door Carlyn Pollenus  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: bron 3: brochure samen sterk tegen armoede

    Brochure maak je sterk tegen armoede

     

    Wat kan een school doen om sterk te staan tegen armoede?

    Er zijn 6 grote factoren waar een school aan kan werken om sterk te staan tegen kansarmoede

    1. Oprichten van een werkgroep kostenbeheersing

    Deze werkgroep kan de beheerskosten van de school bekijken en nieuwe maatregelen suggereren op het jaarlijks overleg. Zo krijgt de school een beter zicht over de problematiek van de school.

    2. Organiseren van een kostenbeleid

    Dit kan georganiseerd worden door een vast financieel team van de school. Er kunnen twee vaste vertrouwenspersonen aangesteld worden, die een aanspreek punt vormen voor de ouders. Ze kunnen een lijst opstellen van de verwachte schoolkosten per jaar, deze lijst moet jaarlijks bekeken en geoptimaliseerd worden. Het financieel team kan ook een sociale kas oprichten, deze kan aangesproken worden voor gezinnen die de rekeningen niet direct kunnen betalen. Hierdoor kunnen de gezinnen uitstel van betaling krijgen en kan er op een rustige manier gezocht worden naar een oplossing zonder dat de school in geldproblemen komt. De kas kan ook de kosten drukken van meerdaagse uitstappen. Als laatste kan het financieel team ook hulp bieden bij het invullen van de aanvragen voor schooltoelage.

    3. Betrekken van de ouders

    De school kan ervoor zorgen dat de kansarme ouders voldoende gehoord worden over het kostenbeleid van de school. Dit is echter niet evident omdat de ouders moeilijk te bereiken zijn via de klassieke kanalen. Dit komt door de schaamte. De school moet goed nadenken voor de deze stap zet, of de ouders wel voldoende kunnen gehoord worden. Als kansarme ouders hun mening gaan geven en hun situatie uitleggen, zonder gevolgen kan dit een negatief beeld geven over de school bij de ouders. Wat denk je dan over gratis onderwijs voor kansarme gezinnen? Dit is ook niet de oplossing, want ouders willen vaak betalen voor hun kinderen. Als ze niets moeten betalen zal de drempel nog hoger liggen. De eigenwaarde zal hierdoor ook aangetast worden. Het is beter om een kleine bijdrage te vragen aan de ouders. Als school kan je de ouders ook de keuze geven over waar ze hun aankopen doen voor de schoolspullen. Zo krijgen de ouders zelf de kans om een goedkoper alternatief te zoeken zonder direct aan de school te moeten meedelen dat ze het niet kunnen betalen. Scholen moeten ook vermijden om incassobureaus in te schakelen. Omdat deze bureaus vaak extra kosten aanrekenen en dreigen met gerechtelijke stappen. Een gezin in armoede zal de factoor vaak niet met opzet laten liggen, maar uit geldnood. Beter is om deze situaties te proberen regelen via sociale diensten of vertrouwenspersonen, deze kunnen in dialoog gaan met de ouders en naar een oplossing zoeken.

    4. Aandacht voor schoolfacturen

    Als een school meer betaalmethodes aanbieden voor de ouders (cash, overschrijven, domiciliering) merken we een daling van onbetaalde facturen. Deze positieve trend geld ook voor meerdere kleine facturen in plaat van enkele grote facturen. Te veel facturen is dan ook weer niet goed, de school moet hier een evenwicht in vinden. Facturen in het begin van de maand hebben ook meer kans om betaald te worden dan facturen op het einde van de maand. Gespreide betalingen kan ook een oplossing zijn voor ouders, want te veel facturen op korte termijn kan voor problemen zorgen. Naast het gespreid betalen kan een school overwegen om een spaarsysteem voor ouders in te voeren. Zo kunnen ouders elke maand een klein bedrag betalen in plaats van in een keer het hele bedrag. Een school moet ervan bewust zijn dat niet elke ouder controle heeft over zijn eigen inkomen. Hiervoor is het goed dat de school contact zoekt met de schuldbemiddelaars in samen spraak met de ouders. De ouders worden ook graag geïnformeerd over de afspraken. Stuur daarom ook al de facturen naar de ouders en de schuldbemiddelaars. Cash betalen kan ook een oplossing bieden voor sommige gezinnen in armoede, niet iedereen heeft echter een zichtrekening. Als school kan je vaste dagen en uren afspreken om cash te betalen.

    5. Les en schoolmaterialen

    Zoek als school niet te vlug naar digitale oplossingen, niet elk gezin beschikt over een computer, internet of een printer. De inkt is bovendien ook zeer duur. Digitale taken maken en afdrukken is voor de leerkrachten vaak handig, maar niet voor elke leerling evident. Zorg ervoor dat de leerlingen op school gebruik kunnen maken van een computer en een printer. Voor kansarme kinderen kan er een betaalsysteem bedacht worden waardoor het printen goedkoper is. Als school kan je kiezen voor slim schoolmateriaal. Dit wil zeggen materialen die zo lang mogelijk kunnen gebruikt worden in de verschillende jaren.

    6. Activiteiten buiten school

    Maak als school de uitstappen zo goedkoop mogelijk. Zoek naar creatieve oplossingen. Bijvoorbeeld met de fiets gaan, locaties in de buurt kiezen, locaties met interessante kortingen voor scholen,… . Wat je niet mag doen is aan de leerlingen een keuze aanbieden tussen een gratis en een betaalde activiteit. Hierdoor creëer je onbewust een mechanisme van uitsluiting.


    Mijn mening

    Het is een brochure met zeer veel tips voor scholen. Ik denk dat veel van deze maatregelen al toegepast worden door scholen en zeker hun effect bewijzen. Lang de andere kant zijn er ook maatregelen waar we ons extra vragen over moeten stellen. Zoals het sociale kas. Hoe wordt de sociale kas gevuld? Door initiatieven vanuit de school waar de winst in de sociale kas wordt gestoken, wie zorgt er voor de winst? De ouders die niet in armoede leven, is het aan deze ouders om de schoolloopbaan van de kansarme leerlingen te betalen? Moet de regering niet zorgen voor de sociale kas? Daarnaast moeten we ook nadenken of ieder gezin in armoede recht heeft op deze maatregelen. Er zijn gezinnen die in armoede leven omdat ze niet met geld kunnen omgaan, ze steken liever geld in een nieuwe auto, een tv, een xbox, heel veel huisdieren,… Is het dan aan de school om voor deze gezinnen te betalen? Langs de andere kant moeten we ons dan ook afvragen of deze kinderen hiervan het slachtoffer moeten worden. Mijn mening is dat scholen zeker maatregelingen moeten nemen en nieuwe maatregelingen moeten uittesten en evalueren. Een school moet enkel maatregelingen treffen die een positieve invloed hebben, de andere maatregelingen kunnen ze beter niet blijven invoeren. Omdat dit een verspilling van tijd en geld kan zijn. De efficiënte maatregelingen zullen dan ook per school verschillend zijn, hiervoor is informatie aan de scholen zeker belangrijk.

    Bijlagen:
    http://http://www.netwerktegenarmoede.be/documents/Maak-je-sterk-tegen-armoede-op-school.pdf   



    31-05-2015, 17:14 geschreven door Carlyn Pollenus  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4: bron 5: interview
    Mijn mening over interview

    Het interview afleggen was niet zo evident voor mij, omdat het gefilmd werd had ik ook veel stress. Toch heb ik veel geleerd.

    De visie over zuiniger zijn in het onderwijs spreekt mij zeker aan. Dit is een oplossing dat elke school zeer eenvoudig en individueel kan nemen. Als scholen hierover rond de tafel zitten kunnen er op een korte periode zeker leuke ideeën uit de bus komen. De voorbeelden uit het interview: kaften met gratis papier, bewust kiezen van uitstappen, algemeen materiaal voorzien in de school. Zijn volgens mij haalbare initiatieven. Het onderwijs gratis maken tot 18 jaar, lijkt mij moeilijk tot niet haalbaar. Volgens mij zou dit ook zorgen voor een ongelijke verdeling in het onderwijs. Als er enkele scholen zijn die toch geld vragen aan ouders, om hun onderwijs ‘beter’ te maken, zullen ze ouders vinden dat bereidt zijn daarvoor te betalen. Zo zullen we nog meer als vandaag arme en rijke scholen creëren.

    De taalarmoede bij allochtone ouders vond ik een zeer interessante visie. Die ouders hebben vaak zowel geld als taalproblemen. Als ze aan hun taal probleem werken, wilt dit niet automatisch zeggen dat hun geld problemen opgelost geraken. Hiervoor denk ik dat zeker nog extra maatregelingen nodig zijn vanuit de overheid. Zodat deze mensen niet twee keer geraakt worden, door onze maatschappij.

    Toch denk ik dat scholen wel maatregelingen kunnen treffen naast het zuiniger zijn. Wel ben ik ermee akkoord dat scholen geen openbare stempel mogen kleven op de leerlingen. Armoede is een probleem waar veel mensen zich over schamen. Als ze al hulp gaan zoeken is dit een grote stap, de school moet dan ook zo discreet mogelijk omgaan met deze informatie.

    Als laatste wil ik nog een bedenking maken bij dit interview dat ik al eerder heb gemaakt, wat met de ouders die wel geld genoeg hebben, maar er niet met kunnen omgaan? Hoe kan een school deze problemen aanpakken zonder dat de kinderen het slachtoffer worden?

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=fj356-Lcmyk   
    http://www.youtube.com/watch?v=ieBOmuHtrM4   
    http://www.youtube.com/watch?v=Zgos8oBhX7M   



    31-05-2015, 00:00 geschreven door Carlyn Pollenus  
    Archief per week
  • 10/08-16/08 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs