Mijn long navigation naar Bullhead city en Lake Havasu city kan ik beschrijven in 1 woord: machtig! In onze opleiding moeten we een vlucht doen die minstens 300NM
ver is, en waarbij een been van minstens 50NM in zit. We moeten
gedurende deze trip minstens 2 landingen maken op 2 verschillende
luchthavens en op elk van deze luchthavens moeten we dan een aftekening
of een stempel krijgen van iemand die je heeft zien landen, en dat als bewijs
dat je daar geweest bent. Dit moet volgens de regeltjes verlopen, want
als dat niet het geval is, dan is de vlucht niet geldig. En dàt is
net wat mij overkomen is...
De vlucht naar Bullhead was geen
enkel probleem. Eigenlijk was het een beetje dead reckoning tot
Bullhead, want het enige waar ik over vloog was niets meer dan 100 NM
verlaten kaal gebergte. Geen enkele referentie daar, dus is het enige dat je kan doen is de heading die je vooraf berekent hebt aanhouden op je kompas. Zo kom je na een berekende tijd wel uit op je bestemming. Enkel Bagdad is het enige puntje van beschaving
waar ik ben overgevlogen. Het is een klein "dorpje" langsheen een mijn
waar ze nog actief ontginningen doen. De community heeft ook een
vliegveldje, Bagdad airport. Een runway midden in het gebergte. Nu kan ik wel met trots zeggen dat ik over
Bagdad ben gevlogen
Aangekomen in Bullhead heb ik mezelf de
tijd gegeven even de benen te strekken, mijn handtekening te krijgen en
er fuel te nemen voor de terugvlucht. Die zou via Lake Havasu moeten
geweest zijn. Het vertrek in Bullhead was wel tof. Ground control
geeft me instructies te taxiën naar de threshold van runway 19. Maar
zoals gewoonlijk moet ik eerst even een engine run-up doen en de hele
checklist aflopen vooraleer ik kan vertrekken. Ground control gaf me de
instructies om dat te doen langs de kant van de taxiway, en voorrang te
geven aan de MD-80, die net achter me aan kwam getaxied. Ik hoorde de
piloot van de MD-80 oproepen: "Unable to continue taxi, we might not
clear the DA-20 that is making his runup. We'll just wait untill he is
finished". Was wel vet, de grote MD-80 die op mij moest wachten
En dan was ik vertrokken in Bullhead, op weg naar Havasu. In vlucht nam ik de AWOS van Havasu.
AWOS staat voor automated weather observation system, een computerstem
die automatisch informatie over het weer op de luchthaven uitzendt. Wind
140°, 14kts, gusting 20kts. Da's boven mijn limiet, niet landen dus!
Wachten was geen optie, want het weer gaat daar zou toch niet veranderen
op een uurtje tijd, en mijn toegestane vliegtijd loopt vooruit en de
brandstof in de tank zakt enkel maar. De beslissing is snel genomen,
gewoon terug naar de thuisbasis Falcon Field! Hierdoor heb ik mijn 2e landing op een
andere luchthaven niet meer kunnen maken en dus ook geen handtekening
gekregen. Heel ambetant, want nu is mijn navigatie niet geldig. Tot mijn
grote spijt zal ik ze dus nog eens opnieuw moeten vliegen Volgende keer beter!
Sky Harbour zie je al liggen van ver, maar de procedure om er over te vliegen is toch niet zo makkelijk... Eerst moesten we via Chandler naar firebird lake, om dan daar de transitie te kunnen starten. Vermits de runways 07 L + R en 08 in gebruik waren moesten wij dus de westelijke transitie maken, met andere woorden toen we er over vlogen zagen we de luchthaven rechts onder ons liggen, tegen de zon in. Gelukkig had ik mijn zonnebril op en had ik er dus ook niet echt last van Prachtig zicht! Veel grote vliegtuigen kunnen zien opstijgen en landen ook, maar dus dit keer van een andere hoek bekeken. Helaas, na een korte 3 minuten waren we gepasseerd en kon ik men approach naar Deer Valley airport beginnen voorbereiden, om daar een touch and go te maken en dan door te vliegen naar Scottsdale.
Gisteren is Tom geland om 23:15 op Phoenix sky harbour intl, na een lange tocht. Omdat hun eerste vliegtuig gecanceld is geweest in Brussel hebben ze een alternatieve route moeten nemen, die ging over Frankfurt, dan naar San Fransisco, om dan pas de vlieger naar Phoenix te kunnen nemen. Een paar extra meer miles op de teller dus! Ik ben de mannen dan ook in stijl (met de limo) gaan opwachten. Morgen vlieg ik mijn voorlaatste VFR vlucht met instructeur. Dan staan er nog 8 solo's op de planning en de laatste dual net voor missie 65... de VFR progress check!!! De navigaties zijn om naar uit te kijken. Hopelijk volgende keer beter voor de vlucht naar Bullhead en Havasu die ik gisteren heb moeten cancelen omwille van te veel wind! Zoals gezegd doe ik dus morgen mijn voorlaatste vlucht met instructeur. Hij zei me daarnet dat ik Chandler,Sunlakes, golf course moest plannen en we van daaruit de class - B transitie gaan vragen naar Deer Valley airport, vlak over de runways van Phoenix Sky Harbour dus. Het is een enorm drukke luchthaven erg veel vliegverkeer. Ze verwerkte vorig jaar ongeveer een 45 miljoen passagiers (Brussel 17 miljoen) in een gemiddelde van 550.000 vluchten (Brussel 230.000) en heeft 4 grote Terminals om alles te verwerken. Ze is de 9e drukste luchthaven in de States. Daar vlieg ik morgen dus over met mijn oh zo kleine diamond 20
3 dagen, zolang duurt het nog, en dan zal ik Tom mogen verwelkomen in Mesa! =-D Donderdagavond komt hij toe met United vlucht 583 in Phoenix samen met de rest van zijn klas (promotie 17). Ik kijk al uit naar zijn komst! Dat gaat raar zijn nog eens gekend volk te zien van men vrienden uit België, na dat ik vorige maand Pi had gezien in LA. Dat was ook een beetje een raar moment, maar wel heel zalig om hem terug te zien toen! Dat zal deze keer niet anders zijn, gelijk ik mezelf ken! Baetjes gaat chocolade meebrengen voor me, en ook nog een verrassing die men mama heeft meegegeven! Whiii En goed nieuws, Tom ligt hier 2 huizen verder. Das kei dichtbij en heel gemakkelijk voor ons beiden. Zo moet ik nooit naar de andere kant van de Springs lopen voor bvb de auto te gaan parkeren etc.
Overigens, onze nieuwe nummerplaat is vorige week aangevraagd! Nog een maandje geduld voor wat het zal worden! ;-)
Betogingen tegen de crisis van de politiek, autosalons, carnavalfeesten, etc... België Vliegen, vliegen, vliegen, een dagje cancelen... Usa
Vandaag heb ik nog eens in lange tijd een weather cancelation gedaan. De wind had pieken tot 25 kts, wat toch wel veel is om solo in te vliegen. Maar dat neemt niet weg dat ik de laatste 4 dagen wel al 5 vluchten heb gemaakt. Zo heb ik gisteren 2 vluchten op 1 dag kunnen doen. In de ochtend was mijn eerste lange solo navigatievlucht naar Ryan (KRYN). Een gezellig luchthaventje met 3 runways, en eigenlijk totaal niet druk. Het staat hier in de gebuurte gekend om het restaurant met vliegtuigparking. Voor mij de ideale gelegenheid om er dus een ontbijtje te gaan nemen. Helaas, helaas, toen ik 's ochtends op dispatch toe kwam waren er 6 vliegtuigen in onderhoud, waardoor de bezetting op de andere toestellen krapper was en ik zeker op tijd moest toekomen. Ik was dan al met een lichte vertraging kunnen vertrekken, waardoor ik niet genoeg tijd had om een volwaardig ontbijt te nemen in Ryan. Maar toen dacht ik, "Yves jonge, dit doe je eigenlijk toch maar één keer, dus pak het er nu toch van!" en zo had ik mezelf toch een kwartiertje tijd gegunt om een lekker groot glas fruitsap te nemen. De navigatie was prachtig. Ik heb voor het eerst gevlogen met flight following, waarbij ik met Phoenix approach, ABQ center en Tucson approach in verbinding heb gestaan en voor het eerst mijn transponder moest gebruiken. Op die frequenties zitten overigens ook grote vliegers die in de buurt zitten van Phoenix en Tucson. Ik voelde me klein in mijn DA-20! Op de heenweg naar Ryan heb ik een paar warmeluchtballons gezien. Eentje hing op mijn hoogte en een andere was net aan het landen naast de luchthaven van Marana. Goh, 't kriebelt toen ik die zag hangen! Ik ga toch proberen hier eens contact op te nemen met de plaatselijk ballonvaarders. Op de terugvlucht passeerde ik niet ver van Pinal. Een luchthaven waar allemaal afgedankte vliegtuigen staan, oa een hoop 747's. Op die moment was er net parachute dropping bezig. Voor mij waren het precies allemaal gekleurde stipjes in de verte. Het is toch iets dat ik graag ook eens ooit zou willen doen! Misschien iets voor als ik nog hier zit?!
Mission 45: pass! De moeilijkste missie die we hier zullen vliegen is achter de rug. Dan moest ik namelijk bewijzen dat ik alleen een cross country kan maken en het tot een veilig einde kan brengen. De ervaring doe je acheraf pas op als je de solo missies cross country vliegt. Die staan dus nu voor de deur. Het is de moeilijkste check die we zullen maken gedurende de opleiding, vermits we amper ervaring hebben in het gebied van VFR navigatie en procedures rond andere luchthavens. Voor deze check had ik enkel maar 3 navigatie missies gevlogen, wat in mijn ogen té weinig is. VFR navigatie vluchten is tamelijk moeilijk, vermits er toch enorm veel bij komt kijken. In mijn vlucht kreeg ik dan ook nog een simulated engine failure, en moest ik een diversion plannen. Verder moest ik ook een touch and go maken in Casa Grande Municipal airport en een transitie maken door het drukke luchtruim van Gateway om dan uiteindelijk terug te landen in Falcon Field, mijn thuisbasis. Dat alles op een uurtje en half tijd. Stressen!!! Inmiddels heb ik men eerste solo cross-country ook gemaakt naar Coolidge. Ik keek echt uit om naar andere luchthavens te kunnen vliegen, weg van onder de kerktoren
Ik ben zonet terug van een bezoek aan het grote broertje van de Siniscoop, namelijk Harkins theater. Een cinemacomplex met een 20 tal zalen, en op een kleine 10 minuten rijden van mijn verblijfplaats. Als er nog eens een goeie film uitkomt wil ik gerust nog wel eens teruggaan. De zeteltjes waren vrij relax, en konden allemaal onafhankelijk van elkaar bewegen. Eén ding wist ik gelukkig al op voorhand: koop geen popcorn! Hier is de popcorn namelijk gezouten, echt ziekelijk slecht. Ik snap niet wat iemand er aan vind om zoiets ranzig te kopen. Het enige waar ik wel geld in gestoken heb is in een grote fanta. Als ik de beker volgende keer meebreng kan ik daar refills krijgen voor maar 1 dollar (typisch amerikaans...) De film noemde "The dilema". Mijn mening: niet goed, maar ook niet afgrijselijk slecht. De humor was zwakjes. Af en toe goeie momentjes er in, maar eens je de trailer gezien hebt raad ik je ten stelligste af naar de film te gaan zien, vermits alle grappige stukken al in de trailer verwerkt zitten. Waarom ik het niet als afgrijselijk afschilder is omdat het een feel-good movie is, en het verhaal toch een beetje goed is.
Gisteren naar de barber gegaan, of moet ik eerder de barbaar zeggen? Anderzijds, je krijgt ook maar enkel waarvoor je betaald, in mijn geval een makkelijke snit voor 7,99$. De ongemakjes moet je er dan ook wel bijnemen. Naast het feit dat mijn kapster altijd met haar pink in mijn oor zat te koteren, heeft ze tot 2 maal toe (ja, 2keer!) in mijn oor geknipt... niet prettig! Gelukkig had ze wel een papieren kraagje rond men nek gebonden voor de losse haartjes niet in mijn t-shirt te laten vliegen. Vakmanschap zou je zeggen, maar niets is minder waar. Als de martelbeurt gedaan was blaasde ze alle haar weg met de haardroger. Helaas moest ze daarbij ook de kraag opentrekken waardoor al mijn weelderig geknipte haren recht in mijn t-shirt werden geblazen. Achja, volgende keer misschien toch een andere shop zoeken.
Hey iedereen, Morgen of overmorgen ga ik zeker een langer berichtje plaatsen dan dit. Momenteel ben ik al 3 dagen druk bezig met navigaties. Er kruipt ontzettend veel tijd in. Voornamelijk in de voorbereiding steekt veel tijd. Morgen heb ik weer een ochtendvlucht, om 08u15. Weer opstaan om 04u00 dus, om alles zeker op tijd en stond klaar te hebben. Tot binnenkort!
Wimbeldon was de middag niets vergeleken met de East valley Tennis club, court 11. De competitie België - Nederland werd er vandaag uitgevochten, met ik en Wim als vertegenwoordigers voor het belgische team. Helaas waren de tennisgoden ons vandaag minder gezind, want Wim had last van de backhand, forehand, slices en ook wel een beetje de opslag. Voor mij was het ook weer een tijdje geleden dat ik gespeeld had en zodoende had ik niet genoeg tijd om er weer vlot in te komen. Zo werd het een 6-3 nederlaag voor ons. Volgende keer doen we een re-match. In tussentijd zal ik zeker nog eens gaan trainen tegen andere grote spelers zoals Christelle, Alizee en Daphne. Andere tegenstanders mogen zich ook altijd bij mij melden. Vergeet niet je zakdoekjes mee te brengen indien de emoties over de potentiele vernedering te groot zou worden
Phoenix is de 5e grootste stad van de USA, met anderhalf miljoen inwoners. Enorm groot. Dat merkte ik toen ik men roadtrip maakte. Van oost tot west met de auto duurde het bijna 2 uur voor we de stad uitgereden waren, via highway I-10. Vandaag met het vliegtuig waren we er na nog geen 3 kwartier vliegen, en mits een omweg via het noorden van Scottsdale. Ongelooflijk hoe klein de wereld is, en dat is dan nog maar enkel gezien met mijn ogen vanuit de kleine Diamond 20-CI, het vliegtuig waarmee ik vlieg. Zoals je al kon vermoeden aan de titel en de 2 voorgaande zinnen heb ik vandaag dus voor het eerst een long nav gemaakt. Erg lang was hij eigenlijk zelfs nog niet eens. Een goeie 130 NM, en gevlogen voor anderhalf uurtje. Het was een heel leerrijk anderhalf uurtje, waarin ik voor het eerst op het zicht en met kaart heb leren navigeren. Super om te doen. De kaart bekijken en vergelijken of het wel overeen komt met de werkelijkheid. Eens je op koers zit en je weet waar je punt is waar je heen vliegt is het nog enkel genieten van het zicht. Wat ik heel tof vond is het vliegen langsheen de bergen. Een uniek gevoel van vrijheid! Zo heb ik vanuit de lucht de luchthavens van Scottsdale, Deer valley, Luke AFB, Buckeye, Goodyear, Gila River, Phoenix international (in verte), Chandler en Mesa Gateway zien liggen. Op de grond liggen ze ver uiteen, maar vanuit de lucht bekeken is het allemaal zo dichtbij!
Deze morgen heeft het ijs op de vleugels me belet een rondtrip te maken, verdikke! Maar morgen is er een nieuwe kans! Desondanks heb ik toch gevlogen vandaag, maar dan enkel in de practice area om stalls, steep turns, en slow flights te oefenen. Wie interesse heeft, je kan onze ATC online volgen op http://www.squawkvfr.com en dan doorklikken op de link naar Falcon Field - Tower. Met wat geluk hoor je me morgen wel een paar keer daarop
Een jaar geleden is het voor mij allemaal begonnen, op 4 januari 2010 was de eerste schooldag in Steenokkerzeel. Eigenlijk begint het altijd wel opnieuw. De eerste schooldag was een begin, en als de groundschool gedaan was begon het eigenlijk pas allemaal echt want dan deed ik pas mijn eerste vlucht. En dan moet het nog beginnen want erna leer ik pas vliegen op de grote jets. Dat is waar ik het eigenlijk allemaal voor doe... En als ik dat allemaal ga kunnen, begint het maar pas, want dan moet ik een job vinden. En als ik zover ben begint het pas allemaal, omdat ik dan mezelf zal moeten bewijzen en proberen tot in de linkerstoel te raken. Allemaal verre toekomstmuziek dus! Eerst nog leren gewoon vliegen
Morgen mijn eerste navigatie! Ik kijk er echt naar uit. Vandaag heb ik al de planning gemaakt over de vlucht die ik morgen zal vliegen. Plannen duurt langer dan de vlucht zelf, maar ik ben er van overtuigd dat het een zalige vlucht gaat worden. Zo zal ik rond heel Phoenix heen vliegen. Bravo toer wordt gewoon door ons zo genoemd omdat we rondom de class B (=bravo) airspace van Phoenix international airport vliegen. Morgen staat er dus een navigatievluchtje van 125NM op het menu. Alles uitgetekend op de kaart, flightbag gemaakt, tanden zijn gepoetst. Tijd om in bed te kruipen dat we morgen goed fris kunnen vliegen!
De voorbije 144 uur waren op zijn minst gezegd apart: 1927 miles in de auto, ofte 3092km 144 uur onderweg Weinig slapen Een heel goeie vriend ontmoeten op de andere kant van de wereld, die je anders altijd ziet in België. Je koning voelen van een miljoenenstad Zwemmen in de oceaan De sterrenhemel bekijken op een godverlaten plaats, in de complete donkerte van de nacht Achterbuurten van grootsteden aanschouwen Slapen met vreemden Chinatown in San Francisco Bekende plaatsen Minder bekende plaatsen Duvel Verduiveld worden Feesten met vreemden Horen, zien en zwijgen Zonnebaden op het strand Sneeuwkettingen leggen omdat we anders de berg niet opraakten Een beetje heimwee Daklozen De grootste boom ter wereld knuffelen Vegas (hierop gaan we niet te diep ingaan!) New Year Wedding chapels Hostels Sneeuwballengevecht Toeristische plaatsen Minder toeristische plaatsen Bellen met Mike van dispatch en nog zoveel meer...
Een onvergetelijk avontuur! Gelukkig nieuwjaar iedereen, mijn beste wensen voor 2011!
3 dagen vol nieuwe ervaringen... Super! Dag 1: Een ochtend vliegen, in de namiddag 400 mijl afrijden, en in de avond een vriend ontmoeten in Los Angeles. Pi kwam eereergisteren toe in Los Angeles voor zijn werk. Toeval treft dat wij net deze dag vertrokken op roadtrip, en onze eerste tussenstop een hostel in Los Angeles zou worden. Vandaar was het voordehandliggend dat we even zouden langskomen bij hem! Hij verbleef in een Holiday Inn in Fontana, een half uurtje oostelijk van LA-city. Erg handig, want het hotel lag op 1 mijl afstand van de highway waar wij zouden moeten passeren. Zo heb ik voor het eerst nog eens een vriend van het thuisfront gezien na anderhalve maand tijd. Djee, dat was wel wat raar aanvoelen!! Een babbeltje en een paar pinten later besloten we niet meer door te gaan naar de hostel, maar gewoon dat we ons in de kamer van Pi gingen bij leggen.
Dag 2: Pi was al vertrokken voor zijn werk toen we wakker werden. Hij had me net voor hij vertrok me nog wakker gemaakt om gedag te zeggen. Nog snel een douche genomen en dan zijn we vertrokken naar Santa Monica beach. Hoewel het water van de grote oceaan erg koud was, en het zonnetje geen warmte gaf, heb ik me toch aan een duikje gewaagd. De zwempartij was maar van korte afstand, namelijk 10 meter schoolslag. Bij deze mag ik nu zeggen dat ik voor het eerst in de grote oceaan heb gezwommen! Ook de pier hebben we bezocht. Enorm toeristisch gedoe allemaal, maar eigenlijk trok ik het me totaal niet aan vermits ik nu zelf de toerist was. Zo heb ik in het schommelschip gezeten, dat op de pier stond. Mooi zicht en toffe kriebels in de buik!
LA is een enorm grote stad. Dat heb ik met eigen ogen kunnen aanschouwen toen we in de middag naar het Hollywood sign zijn gegaan. Met de auto is het onbereikbaar, maar jonge knapen zoals wij hebben de berg te voet getrotseerd en een wandeling van een uurtje later bracht ons aan de gekende letterborden. De borden staan op de top van de berg, dus het zicht is ongeloofelijk. Volledig 360° rondom, tot aan de horizon zie je niets anders dan stad. Iets dat je eigenlijk met eigen ogen moet aanschouwen. Een echte aanrader! Het geeft je even het gevoel koning van LA te zijn! Net voor het donker was zijn we terug aan de auto gekomen. Gelijk zijn we doorgereden naar San Francisco, een rit die 7 uur zal duren.
Dag 3: Half 2 's nachts komen we toe aan de USA hostel. Een jeugdherberg waar we de kamer deelden met nog 2 andere mensen: een Argentijns meisje en een Nepalese jongen. Het was al vroeg ochtend toen we wakker werden. Niet al te veel tijd verliezen, want als je wat van de stad wil zien moet je niet tot een stuk in de middag in je bed blijven liggen. San Francisco was net hoe ik het voorstelde. Enorm proper, toffe en mooie stad. Echt ongelooflijk! Hoewel ik er nog nooit was geweest, ken je de stad toch al een beetje. Erg groot is het niet, alles ligt heel dicht bij elkaar. Als je naar pier 39 gaat, heb je zowat alles bijna gezien. De vissershaven, de pier, de golden gate bridge in de verte en het eiland van Alcatraz. Later op de middag hebben we de golden gate bridge dan ook overgereden en bewandeld. Lombartstreet is zeker ook de moeite om eens te bezichtigen. Da's de kronkelende gekendste straat van San Francisco. Die heb ik dan ook in stijl afgereden met onze huurwagen.
Dag 4: Een tweede dagje San Francisco, waarbij we de gekende cable-tram hebben genomen voor een ritje. Eigenlijk een beetje jammer dat we er maar 2 dagen waren, want het was echt een heel toffe stad. Klein, maar gezellig!! Het tripje van deze middag was het kortste tot nu toe, maar 5 uur en half rijden. Nu zit ik in een hostel op 20 kilometer van Sequoia park. Eens op tijd in mijn bed kruipen nu, want het gaat een heel lange dag zijn morgen; Sequoiapark, death valley en dan toekomen in Vegas, om er 's avonds oudejaar te vieren met een hoop gekend volk van onze school.
Ik wens bij deze iedereen een prettige oudejaarsavond, en mijn beste wensen voor 2011. Dat alle voornemens maar uit mogen komen!
Als morgen het weer goed zit, kan ik mijn laatste solo afwerken (missie 41) voor de eerstvolgende check, missie 45. Verder staan er nog enkele dubbel instructies ook op het menu, maar die kunnen pas gebeuren als mijn instructeur terug is in Mesa. Momenteel heeft hij vakantie genomen om met de feestdagen naar zijn familie en vrienden in België te kunnen gaan. Vandaar ligt het na de laatst mogelijke solo voor mij even stil. Een uniek moment hier, want geen enkele ander keer zal ik 5 opeenvolgende dagen vrij kunnen krijgen. Dat wil zeggen... ROADTRIP!!!
Morgenmiddag na mijn vlucht vertrekken Wim en ik naar LA. Daar hebben we een nachtje gereserveerd in een cotel, een leuk, goedkoop en sociaal alternatief voor een hotel. Een soort jeugdherberg is het eigenlijk, waar we dus onze eerste nacht zullen verblijven. In LA is er vermoedelijk niet zoveel te beleven, dus is het waarschijnlijk om enkel Hollywood even te kunnen bezoeken in onze doortochtnaar San Fransisco. Mijn vrienden bezoek in Alcatraz staat alvast op mijn verlanglijstje, alsook de fameuze brug en de stijle straten. Onze trip gaat vervolgens verder naar sequoia national park, en Death Valley, om dan door te rijden naar Las Vegas. Daar zouden we de 31e toekomen, om er dan met een hoop gekend volk oudejaar te vieren. De eerste kom ik terug, want vanaf 2 januari is de instructeur terug in het land en kan ik mogelijks weer gepland worden om te vliegen.
Beste lezer, beste vrienden, familie... Allereerst wil ik jullie graag allemaal een Prettige kerst wensen. Ik weet, voor jullie is kerstavond al gepasseerd, maar voor mij nu nog niet. Ik kan nog steeds naar de middernachtmis gaan hier.
Dit jaar is de eerste keer dat ik eens mee heb gedaan aan een kerstduik. Straffer nog, ik heb hem zelf georganiseerd. Een groot succes, want er waren 2 deelnemers: Wim en ik. Om 00u00 belgische tijd hebben we onze duik gemaakt. Gelukkig had ik al eens kunnen trainen toen we gisterenavond onze bbq deden. Een paar vertrekkende Nederlanders gaven er namelijk hun vertrekparty/barbeque! Zo heb ik voor het eerst in mijn leven overheerlijke schaapstestikels kunnen proeven. Eigenlijk van smaak niet zo slecht, enkel jammer dat het volle genot wegbleef, te wijten aan het feit dat ik besefte wat ik aan het eten was...
Erg veel tijd heb ik nu nietmeer, ik ben namelijk verantwoordelijk voor de patatjes voor onze kerstmaaltijd vanavond. Ik kan u garanderen dat het een enorm werk is om voor 25 man patatjes te schillen, koken en bakken. Bij deze ga ik dus voortdoen.
Jawadde, er zitten een paar drukke daagjes op voor me. Zo heb ik elke dag kunnen vliegen tot nu toe. Enkel vandaag niet, we hadden een hele dag briefing over cross country. De komende weken ga ik het inmiddels vertrouwde falcon field verlaten, en verdere oorden opzoeken. Er staan een hoop vluchten op naar allerlei luchthavens en andere plaatsen in en rondom Phoenix.
Een paar leuke herinneringen van de voorbije week waren: - De laatste student van onze groep kwam solo - Ik heb Phoenix by night mogen aanschouwen vanuit de cockpit, toen ik met de instructeur nog een paar circuitjes aan het draaien was na sunset - Ik heb een prachtige zonsopgang meegemaakt in het vliegtuig - Mijn oma en opa hebben sinds verleden week een laptop gekregen als kerstcadeau, met webcam! - Wegens alle drukte ben ik al een paar keer op tijd in mijn bed gekropen, en dat doet toch eens goed. - Ik heb een netflix account gemaakt, nu kan ik voor een vast bedrag van 10 dollar per maand elke film die ik maar wil online of op dvd bekijken. - Ik heb een paar toffe foto's gekregen van het ondergesneeuwde België.
Minder leuk: - Ik moet morgenvroeg weer enorm vroeg opstaan - het is beginnen regenen sinds een paar dagen - Ik heb onder mijn voeten gekregen toen ik Klaas in de koffer van onze auto gestoken had
Wat een intensieve dag vandaag! Er zijn weer 3 solisten meer! Zo zijn ze de laatsten van onze groep die solo kwamen vandaag. Zelf heb ik ook nog een uurtje crosswindlandings kunnen oefenen met instructeur om dan zelf een half uurtje alleen te mogen oefenen.
Gisterenavond onze kerstboom gezet, en wat versiering gehangen, en vandaag het grote werk. Alle lichtjesslingers opgehangen. In totaal 1800 lichtjes die onze kamer en ons balkon versieren!
Ik heb even tijd gevonden om dit neer te pennen, maar ik moet meteen weer door. De C-groep van mijn klas komt binnen een uurtje toe in Phoenix Sky Harbour International Airport. Kan ik ze samen met de rest van mijn klas ze gaan ontvangen en verwelkomen. Toeval of niet, maar weer is het vandaag aan het regenen... Toen wij toekwamen was het net hetzelfde. Volgens mij brengen de Belgen ongewilt het rotslechte weer mee naar hier
Gisteren gefocussed, vol concentratie, en met goede moed missie 31 gevlogen. Dat is onze pre solo-check. 3 touch and go's, en elke patern moest perfect zijn. Een gewoon circuitje, een flapless circuit en een simulated engine failure circuit. Ik had check-instructeur Meeker, een rustige man. Zo bleek ook in de cockpit, toen hij gewoon toekeek op alles wat ik deed, en af en toe eens de schrijfplank bovenhaalde om achteraf een debriefing te geven. Op een paar kleine puntjes na was de check perfect. Zo mocht ik dus vandaag missie 32 vliegen. Mijn eerste solo!
10u00 s'ochtends. Flight preparation hield dit keer 2 weight and balance sheets in. In het tweede deel van de vlucht zou ik zo een 170 lbs minder gewicht meenemen, en dat zal ik ook gemerkt hebben. Vandaar 2 aparte berekeningen en als gevolg ook dubbel zoveel werk 11u00. Ik maak het vliegtuig klaar, en daar komt de instructeur aangelopen. Die vliegt zowieso nog even mee om de condities in vlucht te controleren, het vliegtuig goed te verklaren, en om te zien of de leerling niet te gestresseerd is natuurlijk. 2 patterns later taxiën we terug naar de ramp. Alles was in orde, ik mocht alleen vertrekken. Nog een paar tips wat ik zeker niet mag vergeten en wat wel handig is om te weten als je alleen weg gaat. 11u40. Even wennen. Deze keer geen instructeur meer die naast me zit als ik de motor start. Geen back-up meer als ik een paar dingen vergeet. Daarom besloot ik maar ales op het gemak te doen, en alles te crosschecken wat ik doe, en elke checklist nauwkeurig uit te voeren. 5 minuutjes later krijg ik clearance voor op te stijgen. En daar ging ik dan. Dat gevoel zal ik niet meer vergeten. Het vliegtuig netjes oplijnen op de centerline, en dan nog de laatste check. Throttle vol open, en opstijgen maar!!
45 kts, rotate. Het vliegtuig heft zich meteen van de runway af. 75 kts, climbspeed. Daar zat ik snel aan. Ik steeg merkelijk veel sneller als al die vorige keren omdat het vliegtuig zoveel minder geladen was. Het gaf me een beetje het gevoel van een lierstart van bij het zweefvliegen
In upwind en crosswind was ik nog druk geconcentreerd, want dat zijn nog vrij cruciale fases, maar eens ik op 1000 ft aflevelde, was het allemaal vrij relax. Links zag ik de runway liggen, en rechts wat bergen, en natuurlijk de lege stoel. Zalig!!
Zo heb ik 2 patterns gedraaid. Dan was het full stop terminate. Taxide ik terug naar de ramp, en daar stond het ontvangstcommitée klaar. Een hoopje medestudenten, en de instructeur met een emmer water.
Het is de gewoonte dat na je allereerste solo je instructeur je das knipt. Bij mij niet anders. Samen met het knippen van de das giet de instructeur ook de emmer water over je. Mijn instructeur was het duidelijk al goed gewoon, want heel rustig kapte hij het ijskoude water over me uit. Erg langzaam, zo wordt je veel natter en is de douche veel erger dan dat hij de emmer water gewoon in één keer in zijn gehele over me heen zou kappen. Ook is de traditie dat ik niet met beide voeten op de grond mag komen, en dat de medestudenten me dragen naar de auto. Vervolgens werd ik in de koffer gestoken, en rijden ze naar het grote zwembad in "the springs". Op onhandige wijze werd ik naar het zwembad gedragen, en vervolgens er in gesmeten. Enige catch, het zwembad is onverwarmd, en dat merk je ook. Het voelde kouder dan het Scheldewater in de lente! Erg fris!!
Eigenlijk was het al mijn derde keer dat ik gelost werd. Mijn eerste keer was met het zweefvliegen in september 2004 (de PH-713, ask 21). In april 2009 deed ik dan men eerste solo met de ballon (OO-BJJ, Cameron N-90). Nu, december 2010 is het zover met een gemotoriseerd vliegtuig (N4107A, Diamond 20) Het gevoel voor een eerste keer in de lucht te gaan is een uniek gevoel. Geen enkele van de 3 solo's zal ik vergeten, en geen enkele moet onderdoen voor de andere. Vandaag was het prachtig, en voor de derde keer was het men eerste keer opnieuw.