Inmiddels al 4 missies gepasseerd, morgenvroeg nummer 5. 'T gaat razendsnel!! Zo zal ik morgenvroeg naar Coolidge gaan, een kleiner ongecontroleerd vliegveldje, en daar wat circuitjes gaan draaien. Vrij intensief in het begin, temeer omdat je alles snel aangleerd moet krijgen! Zo maak je hele tijd landingen, en go-arounds. En verder nog veel checklists die je moet aframmelen. Een uurtje lang. Zien wat dat gaat geven! Het is een kwestie van de routine er wat in te krijgen!
De dagen hier vliegen zowel letterlijk als figuurlijk. Zo zit ik hier al langer dan 2 weken... 'T is gelijk alsof ik eergisteren het vliegtuig was opgestapt! Ik ben inmiddels ook al aan het studentenleventje van hier gewoon geraakt. Het is geen vakantie gelijk velen denken. Elke dag studeren, vliegen, en als er tijd is je was doen, koken, kuisen, maar ook plezier maken met de anderen die hier zitten natuurlijk!
Al van verleden weekend gekocht, maar pas vandaag heb ik alle papieren in orde kunnen maken. Samen met Tom, men maat die volgende maand naar hier komt, heb ik dus een Cadillac limo van 1990 gekocht. 4,5l V8 motor, een echte amerikaner! De benzine vliegt er door, maar kost dan ook minder dan de helft als bij ons in Belgiƫ. Eerst inschrijven bij de VMD, en dan een zo goedkoop mogelijke verzekering proberen aanschaffen! Gelukkig ben ik al iets ouder, en zijn de premies niet even torenhoog in vergelijking met andere studenten! Enige suggesties of ideeen voor leuke upgrades? Mail me!
Vandaag grootse pech! Kben heel vroeg op mogen staan om op tijd op het training center te zijn. Vlucht goed voorbereiden, en perfecte briefing proberen maken, althans dat dacht ik toch, tot bleek dat geen enkele printer meer bleek te werken. Technisch probleempje.
Uiteindelijk was alles in orde, mocht ik nog eens een 3 kwartier wachten omdat er nog ijs op de vleugels zat. Jawel, het vriest hier 's nachts! Zo warm is het hier uiteindelijk niet meer. De eerste zonnestraaltjes hadden hun werk gedaan, en het was tijd om in te stappen. Helaas, de tachtime van de motor had nog maar 0.7 uur voor het die nog eens op controle moest, en vermits onze vluchten 1.5 uur duren kon dat toestel niet gebruikt worden voor de vlucht. Squawk 1 van de dag!
Gelukkig nog genoeg andere vliegtuigen op de ramp, dus geen probleem. Helaas, voor mij betekende het een nieuwe vluchtvoorbereiding maken... Tot daar aan toe, das maar een kwartiertje werk! Zo kwam ik aan het 2e toestel. Het begon meteen goed, want ik merkte al een barst op in de rechterachterruit van het vliegtuig. Om niet in tijdnood te geraken beslisten we toch maar te vliegen en het toestel achteraf te squawken. Ik mocht voor het eerst de motor zelf starten, big fun! Een procedure die je met argusogen moet opvolgen, want de start is toch iets cruciaal. Helaas, deze werkte tegen. Zelfs de instructeur kreeg hem niet aan de praat. Na talloze keren proberen was de batterij leeg. Stomme motor, slaag toch aan! Niet dus... Squawk 2 van de dag.
Nog eens veranderen van vliegtuig zou de instructeur 2 en half uur vertraging opleveren, en zodoende zou de delay teveel oplopen. Conclusie: Flight canceled! Verdoeme!
Klaar om terug the springs te keren, toen bleek dat mijn zonnebril nog in het vliegtuig lag. Door dat voorvalletje moest ik nog 5 minuten omlopen, waardoor ik het busje net de hoek zag omdraaien. Een uur wachten op het volgende busje, daar had Yves geen zin in! Besloot ik dus maar te voet te gaan. VERDIKKE, DAS NOG VER!! Een wandeling van 20 minuten in de blakke zon, 't is toch geen aanrader!
Mission 21: maar 1 uurtje vliegen, maar wel maandenlang naar uitgekeken!
Ik
had hoge verwachtingen voor wat ging komen. Het is iets dat ik voor de
rest van men leven ga doen! Mijn eerste vlucht in de opleiding. De
ochtend is jong, ik maak me klaar om naar het trainingcenter te
vertrekken. Nog een laatste keer de tas controleren of ik niets vergeten
ben. en dan vertrekken want het busje komt zodadelijk
2 uur te
vroeg toegekomen, onder het motto beter te vroeg dan te laat, begin ik
meteen met de vluchtvoorbereiding. Het weer checken, NOTAM's, PIREP's,
TFR's etc... en dit in een mooi formaatje gieten om voor mijn
instructeur voor te leggen. Zowel ik als Olivier moesten die ochtend
vliegen, dus gaf de instructeur ons samen een uitleg over de pre-flight
inspecties van het vliegtuig.
En dan was het zover, ik mocht instappen. Na de cockpit preparation is het tijd om de motor aan te zetten. Met een heus gebulder start de motor. 5 minuutjes later: Diamond4113S cleared for take-off runway 4R! Off we go!!
Prachtig
gewoonweg. Er zijn geen woorden die beschrijven wat het gevoel het
geeft om zelf rond te kunnen vliegen. Ook al was het in de eerste vlucht
maar beperkt tot een paar bochtjes, klimmen en zakken, en een paar
cockpitprocedures en een hoop uitleg van de instructeur.
Een uurtje later komen we weer te landen. Mijn dag kon alvast niet meer stuk! Ik
ben meteen weer aan het studeren geslagen om de flows van mijn
vliegtuig nog beter te kennen. Je moet als het ware alles kunnen
aframmelen van voor naar achter en van achter naar voor. Zo verspil je
gaan kostbare tijd in het vliegtuig!
Vandaar post ik dit allemaal met een dagje vertraging, gisteren was ik tamelijk moe om dit allemaal te schrijven!