Huid is het zesde boek van deze Britse auteur. Ze staat bekend als een
schrijfster die niks uit de weg gaat. Ik vraag me soms af wie er zieker is in
het hoofd: de auteur of de personages die ze creëren. Haar boeken zijn
angstaanjagend en doen je huiveren van begin tot eind. Huid is het vierde
boek met Jack Caffrey in de hoofdrol.
Als op een warme ochtend in mei het lichaam van een jonge
vrouw wordt gevonden bij een treinspoor net buiten Bristol, wijst alles op
zelfmoord.
Rechercheur Jack Caffery is daar toch niet zo zeker van.
Hij is een rover op het spoor, iemand die zich voortdurend verbergt en ongezien
huizen insluipt. Voor het eerst in lange tijd is hij bang.
Hij krijgt hulp van politieduiker Flea Marley. Nadat ze
de traumas uit haar verleden enigszins heeft verwerkt, begint ze zich al snel
af te vragen of hun relatie het professionele niet overstijgt. Dan ontdekt ze
iets in haar persoonlijke leven wat alles verandert. En deze keer kan niemand
haar helpen, zelfs Caffery niet...
Mo Hayder vestigde in een klap haar
reputatie met de originele, angstaanjagende, baanbrekende thriller Vogelman.
Later volgden De Behandeling, Tokio en Duivelswerk, die
wereldwijd uitstekend besproken werden en die meer dan uitstekend verkochten.
Mo Hayder ging op haar vijftiende van school. Ze werkte als barkeeper,
beveiligingsbeambte, filmproducent, hostess in een nachtclub in Tokio, en
administratieve kracht in het onderwijs en ze gaf Engelse les op verschillende
plekken in Azië. Ze heeft ook een doctoraal creatief schrijven van de
Universiteit van Bath, waar ze tegenwoordig woont met haar dochtertje.
Wederom doet Hayder ons met Huid met momenten huiveren,
wel niet zo erg als in haar eerste twee boeken Vogelman en De Behandeling.
Londen vormt niet langer het decor, dit heeft Hayder in
geruild voor de streek rond Bristol waar Caffrey naar toe is getrokken om zijn
demonen te ontvluchten.
Huid heeft alles wat een goed Hayder moet hebben,
maar een boek in een serie is soms als het fles rode wijn, het ene jaar is het
andere niet!