I still got the blues blues

Share the blues

Virtual Sheet Music - Classical Sheet Music Downloads
Sheet Music...
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • still got the blues gary moore
  • "Say A Little Prayer"
  • De Klankenkraker
  • drieklanken
  • Akkoorden en muziektheorie
  • piano practice e book pdf
  • The 50 Greatest Jazz Songs Ever Recorded (*Ahem* Countdown)
  • TOP 10 BLUES SONGS
  • Johnny Cash - Ghost Riders In The Sky (From "Live At Montreux" DVD)
  • Roy Orbison - Pretty Woman (From "Live At Austin City Limits")
  • John Lee Hooker: Big legs tight skirt
  • John Lee Hooker - Chill Out
  • John Lee Hooker - Crawlin' King Snake (Live)
  • John Lee Hooker: Boom boom
  • Muddy Waters & Sonny Boy Williamson II
  • Muddy Waters - Long Distance Call
  • Willie Dixon - Bassology
  • Old blues
  • Booker White - Aberdeen Mississippi Blues HIFI
  • John Lee Hooker - Hobo Blues
  • B.B. King - Blues Boys Tune
  • Mississippi John Hurt
  • Little Richard, Tutti Frutti
  • Bill Haley - Rock Around The Clock (1956)
  • Hit the road Jack!
  • Ray Charles - Georgia On My Mind (From "Live At Montreux 1997")
  • B. B. King - The Thrill Is Gone (From B. B. King - Live at Montreux 1993)
  • BB King - How Blue Can You Get (From "Legends of Rock 'n' Roll" DVD
  • Muzieklinks voor Kinderen
  • Muziek Links

    Duke Ellington at the Hurricane
    Club 1943


    Duke straddled the big band
    and bebop genres.
    Ellington extensively used
     the blues form.

    Duke Ellington sheet music
    Texas blues guitarist Stevie Ray Vaughan
    Texas blues guitarist
    Stevie Ray Vaughan

    Stevie Ray Vaughan sheet music
    Elvis Presley in 1957
    Elvis Presley
    Categorieën
  • Artists (7)
  • Blues Agencies NL promo (1)
  • Blues Festivals Belgie (1)
  • Blues Festivals NL (2)
  • Blues Internationaal (1)
  • Blues Labels Nederland (1)
  • Blues Radio Zenders (1)
  • Bluesagents Belgium (1)
  • Bluesagents Holland (1)
  • Bluesbands Belgie (2)
  • Bluesbands NL (17)
  • Bluesclubs Belgium (1)
  • Bluespodia NL (1)
  • Forums Weblogs (1)
  • Goede Doel (1)
  • History (1)
  • Hitlijsten (1)
  • Links (4)
  • Muziekleer (5)
  • Nieuws (3)
  • Shop (1)
  • Tabulature (1)
  • Video (41)
  • Inhoud blog
  • still got the blues gary moore
  • "Say A Little Prayer"
  • De Klankenkraker
  • drieklanken
  • Akkoorden en muziektheorie
  • piano practice e book pdf
  • The 50 Greatest Jazz Songs Ever Recorded (*Ahem* Countdown)
  • TOP 10 BLUES SONGS
  • Johnny Cash - Ghost Riders In The Sky (From "Live At Montreux" DVD)
  • Roy Orbison - Pretty Woman (From "Live At Austin City Limits")
  • John Lee Hooker: Big legs tight skirt
  • John Lee Hooker - Chill Out
  • John Lee Hooker - Crawlin' King Snake (Live)
  • John Lee Hooker: Boom boom
  • Muddy Waters & Sonny Boy Williamson II
  • Muddy Waters - Long Distance Call
  • Willie Dixon - Bassology
  • Old blues
  • Booker White - Aberdeen Mississippi Blues HIFI
  • John Lee Hooker - Hobo Blues
  • B.B. King - Blues Boys Tune
  • Mississippi John Hurt
  • Little Richard, Tutti Frutti
  • Bill Haley - Rock Around The Clock (1956)
  • Hit the road Jack!
  • Ray Charles - Georgia On My Mind (From "Live At Montreux 1997")
  • B. B. King - The Thrill Is Gone (From B. B. King - Live at Montreux 1993)
  • BB King - How Blue Can You Get (From "Legends of Rock 'n' Roll" DVD
  • Muzieklinks voor Kinderen
  • Muziek Links
    Fats tijdens een concert in Deauville in 1992

    Fats Domino
    22-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Old blues

    Old blues

    22-01-2011, 18:14 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Old blues
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Booker White - Aberdeen Mississippi Blues HIFI

    Booker White - Aberdeen Mississippi Blues HIFI

    22-01-2011, 18:12 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Booker White - Aberdeen Mississippi Blues HIFI
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.John Lee Hooker - Hobo Blues

    John Lee Hooker - Hobo Blues

    22-01-2011, 18:11 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:John Lee Hooker - Hobo Blues
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B.B. King - Blues Boys Tune

    B.B. King - Blues Boys Tune

    22-01-2011, 18:10 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Bluesbands NL
    Tags:B.B. King - Blues Boys Tune
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mississippi John Hurt

    Mississippi John Hurt

    22-01-2011, 18:09 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Mississippi John Hurt
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Little Richard, Tutti Frutti

    Little Richard, Tutti Frutti

    22-01-2011, 18:06 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Little Richard, Tutti Frutti
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bill Haley - Rock Around The Clock (1956)

    Bill Haley - Rock Around The Clock (1956)

    22-01-2011, 18:05 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Bill Haley - Rock Around The Clock (1956)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hit the road Jack!

    Hit the road Jack!

    22-01-2011, 18:04 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Hit the road Jack!
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ray Charles - Georgia On My Mind (From "Live At Montreux 1997")

    Ray Charles - Georgia On My Mind (From "Live At Montreux 1997")

    22-01-2011, 18:03 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Ray Charles - Georgia On My Mind (From "Live At Montreux 1997")
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B. B. King - The Thrill Is Gone (From B. B. King - Live at Montreux 1993)

    B. B. King - The Thrill Is Gone (From B. B. King - Live at Montreux 1993)

    22-01-2011, 18:02 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:B. B. King - The Thrill Is Gone (From B. B. King - Live at Montreux 1993)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BB King - How Blue Can You Get (From "Legends of Rock 'n' Roll" DVD

    BB King - How Blue Can You Get (From "Legends of Rock 'n' Roll" DVD) ,P.

    22-01-2011, 18:01 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:BB King - How Blue Can You Get (From "Legends of Rock 'n' Roll" DVD
    20-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzieklinks voor Kinderen

    Kinderradio FM.
    Kinderradio FM
    Muziek Onderwijs
    Keyboardles
    Margriet Verbeek
    Zelf Componeren
    Muziek ABC
    Inge Wenzel's
    Orgel & Keyb. School
    W.V Noort/Utrecht
    Keyb. Les Utrecht
    Yamaha Pop School
    Startp. Muz. Onderwijs
    Startkabel.nl Muziek

    Engelstalig
    Engels Talig
    Classic For Kids
    Free Kids Music
    Music Games
    Piano Player (eng.)
    Music Room
    Kaboose
    Music Aquarium
    Giutar Chords
    Music Trainer
    The Road Map
    SFS Kids
    Kids Zone
    Free Kids Music

    Roland G70

    Ouders Kids & Muziek
    Muziek Maakt Slim
    Muzikale Opvoeding
    Muziek Downloaden
    Muziek Speciaal
    Muziek Therapie

    kinderliedjes mp3
    Dyslexie en Muziek
    Kind & Bewegen
    Muziek Geh. Kind
    Muziek voor Baby's
    Kind & Muziek
    Muziek & Kinderen
    Effect & Muziek
    Muziekonderwijs NL.

    muziek overig

    Muziek Overig
    Music For Kids
    Docukit
    Kleurplaten Instr.
    Kind. Voor Kinderen
    Samson & Gert
    Piano Mouse
    Rijm & Rap
    Instrumenten Kleuren
    Bladmuziek Kids
    Bladmuziek
    Lege Notenbalken
    Muzikidz
    Kids Music

    Leerzame muziek
    Spreekbeurt Viool
    AapNootSpel.nl
    MuziekABCD
    Surfkids
    Music Trainer
    Spreekb, Gitaar 2
    Spreekb. popmusic
    Digi Bord Muziek
    Music Games
    Tinkquest Muziek

    leerzame muziek
    Leerzame Liedjes
    JostiBand
    Fun & Leren
    Grote Smurf
    Muziek Web
    Kleurmuziek
    Wie is Mozart
    Muziek Begrippen
    Noten Lezen
    Het Gitaarnet
    Zelf Musiceren
    Klassiek voor Kids

    Kinderliedjes mp3
    Pipi Langkous
    Sesamstraat
    Met Apen Kun Je Lachen
    Hansje Pansje

    kinderliedjes
    Papegaatje Leef je Nog
    Roodborstje Tikt..
    Op Een Klein Station
    Poesje Mauw
    Papapa (K3)
    Alle Kleuren (K3)
    Toveren (K3)
    Drie Biggetjes (K3)
    Slaap Kindje Slaap
    Drie Kleine Kleutertjes
    Er Is Er Een Jarig
    Hoofd Schouders ...
    Schaapje Schaapje...
    Draai het wieletje
    Twee Emmertjes

    kinderliedjes
    Veel kinderliedjes
    Kinderliedjesclub
    Studio 100 muz. clips
    Sing a Song
    K3 Home page
    God

    Liedjes en God
    Kind en Geloof
    Chr. Jukebox
    Ark Kids
    Kinderkerk
    Jongeren website
    Kids Praiz

    Muziek Instrumenten
    Muziekinstrumenten

    SFS Kids
    Kids Zone
    Thinkquest
    InstrumentenWeb
    Online Muziek Maken
    Beeldbank Instr.
    Muz. Instr. Antillen
    Indian Music
    Studio A
    Muziek KinderPleinen
    Meneer Jan
    Hier kan je drummen
    Gitaarles Online
    Keyboard leren

    Liedjes sites

    Geluid en Beeld
    Het Kleischip
    Dance Hall
    Kinderliedjes.nu
    Ik Speel Drum (12jr.)
    Classic Jukebox
    Muziekoefeningen
    Samorost
    Creating Music
    Muz. Sprookje
    Didgeridoo Aus.
    Music & Toveren
    Zingend Nijlpaard

    Geluid en beeld
    Bag Stage
    Hits for Kids
    Orkest Kids Site
    Conductor Game
    Dier & Muziek

    Liedjes sites
    LiedjesTrein
    FlevoKids/liedjes
    Peuter teksten
    liedjes startpagina
    Peuteren.nl
    Schoolliedjes
    Liedjes Teksten
    Liedjes op Alfabet
    K3 Downloads
    Jukebox be
    Liedjes Boeken
    De Opera
    Kiddo
    Kinderliedjes

    Disney
    Beweging Liedjes
    Liedjes (Midi)
    Nederlandse Songs
    Liedjes Land
    Allerlei Liedjes
    Disney Muziek
    Kleuter Liedjes
    Kinderstraat
    Chinese Liedjes

    20-01-2011, 03:56 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Links
    Tags:Muzieklinks voor Kinderen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek Links

    Leerzaam
    Keyboardles in Belgie
    Muz.Onderw. Startkabel
    AapNootSpel
    Keyb. & pianoles in Nl.
    Harold Beukers
    Muziek ABC
    leerzame clips (eng.)
    Margriet Verbeek
    Paul Bronkhorst
    Musictheory
    Gratis Gitaar leren spelen
    online pianonoten leren
    Speeltip1 (eng)
    Speeltip 2 (eng)
    leer Imprviseren
    Leren Componeren
    Inge Wenzel
    Muziek Notatie
    Ezelsbrug.nl
    Nootherkenning (4x)
    Noten lezen
    Akkoorden Schema
    Notentocht
    De Moldau
    Oefen Akkoorden
    Piano Nanny (eng)
    Bladmuziek Prikbord
    Islamic Music (eng.)
    Kleurmuziek notatie
    Muziek Lab
    Trekharmonica
    Lege Muziekbladen
    Gitaarheld.nl
    Gitaar Leersite
    Trekzak Pagina


    Keyboard Music Clips
    Roland G-70
    Roland G-70 Video
    Andre Tollenaar
    Tyros 3 demonstratie
    P. Baartmans PSR S900
    Roland Video's
    Electone
    Roland E80 Demo
    Roland Band in China
    Roland Allerlei Types
    Peter Baartmans solo
    Peter B. Changhai
    Roland T.V
    Yamaha PSR S500
    Yamaha Tyros 2
    Video´s Michel Voncken
    Technics Allerlei Types
    Korg Allerlei Types
    Korg Karma Demo's
    GEM Allerlei Types
    Wersi Demo's
    Casio Allerlei Types
    Eminent Organ
    Hammond Show
    Theater Organ

    Bladmuziek
    Leerlingen.com
    Lead Sheet
    New...op Alfabet
    kerstliedjes
    Music books
    Historic American Sheet
    Populair piano
    PDF Bladmuziek
    Pop/Rock en R&B
    Gitaar en Keyboard
    Browse Sheet Music
    Free Sheet Music2
    Free Piano Music
    Voor kleine vergoeding
    Even Aanmelden
    Jan Wolters
    Mega pop Allerlei
    Elton
    Heel veel.....
    Eigen Bladmuziek
    Around the World
    Andre Piorrier
    PDF Files
    Popular Classics
    Boogie & Blues
    Opera Classics
    Voor Accordeon
    Divers..Books
    Piano Tango
    Griekse Bladmuziek
    Accordeon
    Ierse Bladmuziek
    Populair
    Voor Beginners
    Piano Muziek
    Musicianroom
    Classic & Free
    8 Notes.com
    Piano Bladmuziek
    Classic Blad Muziek
    Music Score Classic
    Sally De Ford
    Verzamelsite
    Piano Bl. op Alfabet

    Verzamelsites
    Krista's Music
    Santanas
    Popschool Maastricht
    The Scorpion
    Zoekpunt.net / Muziek
    Bluebird Livestream
    The Musicmaker
    Tweety's Muziek
    SynthZone
    MusicFrom
    Linkpaginas.nl
    Artiestengids
    Muziekmakend Nederl.
    Linkie Theo
    Hollandse Artiesten
    Synthesizer site
    Muziek start.be
    LinkSpot
    De muziekgids
    Lokaal talent

    Mp3 & Wav sites
    Leerling MP3/Almere
    Latinnet.nl
    Country Songs
    Scottisch Songs
    Joost Schotten
    Lady Jaye
    Real Drummer Net
    Deep Sound Styles
    Welke Vriend is onze...
    Schotse Muziek
    Keltische fragmenten
    Music Of the Heart
    All Time Mp3 Top
    Mp3 Prikpagina
    Mpeg-search.com

    Midi luister./downl.
    Accordeon Tango's
    Ton Antheunisse
    Midi Archive
    Midi park
    Ton Hello My Lord
    An Hour With You
    Diversi Tune..
    Chinese Midi's
    The Seventie's Dance
    Arabic Midi's
    Latin midi's
    Franse Midi's
    Dolphin midi
    Midi Studio
    Movie Themes
    Latinas
    Braziliaans
    Oldie's
    Jack's Music
    Play Along
    Ball Room
    Pick of the Day
    My Favorite Midi's
    Coolwaters Midi's
    Classic Rock
    Internationale Midi's
    Koreaans
    Indonesia
    Indonesian 2
    Verry oldie's
    Midnight Midi's
    Griekse Midi's
    Luciano's Piano Bar
    Golden oldie's 50 & 60
    Artemotore
    Synh Zone Midi
    Hollyday Midi's
    Enya Midi Page
    George's Greek

     

     

    Roland styles/softw/News
    Roland G1000
    New.. Roland Updates
    New...Roland updates2
    G-70 Style Factory
    G-70 Downloads
    MV 8000 Sounds
    Roland G 70 update
    Roland E-600 styles
    Nieuwe Updates
    G-1000 & EM-2000
    Verschillende Types
    Style Arranger
    Roland Drivers
    Downloads Roland
    RKC Antwerpen
    Eddy Duin G70
    Fantom Downloads
    Roland VA 7
    Tips & Trucs Roland
    Eddy Duin G70
    New Updates E-50 & E-60
    Night of the Keys 2008

    Yamaha St. & Softw.
    Tyros 3 Downloads
    Yamaha Style Player
    Music Finder DBs
    Styles Tyros 1,2,3
    PSR/9000 Styles
    PSR/3000 Styles
    Yamaha USB midi Dryvers
    Tyros 3 primeur...
    Product Downloads
    Yamaha Midi Drivers
    Style Collect. PSR-3000
    Yamaha Styles
    Musicfinder alle types
    PSR 9000
    PSR/SVP Styles
    PSR-8000 Styles
    Svenka Styles
    PSR-620
    Tyros Styles 2
    PSR-3000 Upgrade
    PSR 9000/2
    Kerst Styles
    Tyros 1 en 2
    Unofficial YAMAHA
    PSR 9000 /Pro
    RS 7000 Sounds
    PSR 8000 & 620
    Allerlei Types
    Yamaha PSR & Tyros 2
    Michel Voncken Downl.
    Chinese Sounds
    SVP World
    Tyros 2 Upgrade 1.20

    Gratis opslag
    4Shared.com
    Box.net
    eSnips.com
    Plaatjesupoad
    Badongo

    Technics St. & Softw.
    KESO Technics
    KN.7000 Styles
    KN-5000 Styles
    KN 6000 downdoads
    Walt Tenay
    2.Technics KN7000
    Music Angelman
    Technics KN 1000
    Technics KN 2000
    Stylewarehous
    Technics all Types
    Tips & Tricks KN 7000
    midi's & Styles
    KN 7000 Net
    Boon Muziek Technics

    Gem Styles Gem WK2 Styles
    GEM Styles
    GEM WS2 Oriental st.
    General Music
    WK2 Tunasian Styles

    Korg styles
    Korg PA 80
    Korg PA 50
    Korg i-30 Serie
    Eddy Duin Pa1x
    Alle Types
    Allerlei Types
    Korg i Series
    Korg Style Converter
    Mini Korg 700/downl.

    Ketron styles
    Ketron Styles
    Ketron Sounds

    Casio St. & Downl.
    Casio Downloads
    Casio Europe
    Casio Music Site(eng)
    Music Site
    Midi Converter
    Casio Specificatie's
    Casio Styles
    Software

    Arabic Midi/Styles
    Yamaha PSR 1000
    Arabic midi/styles
    Yamaha A-1000
    Arabic styles
    Midi Site
    Arabic midi files
    Indonasian midi & St.
    Arabic online Keyb.

    Christmas
    Christmas clips
    Kerst Midi Karaoke
    Kerst Midi Files
    Midi files & bladmuziek
    Christmas Free Sheet

    Music For Fun
    Animusic
    D.J. Mixer
    Klassieke Toeters
    Scatman
    Riversongs
    Wokk & Woll
    Guitar Chords
    Guitar Shred Show
    De Aanzoek
    Disc Jockey
    Drum Clips
    Keyboard Drums
    Drummer World
    Karaoke Machine
    Muz. PPS Clips
    Sand Fantasy

    Handige Downloads
    WinZip
    WinRar
    Audacity
    Keyboard Downl.
    Finale NotePad
    MP3/WMA Converter
    Flash Player
    Winamp Lite
    iTunes
    Midi Converter
    Online Piano/KB
    12 leer Programma's
    Theorie Software
    Happy Note

    Lyrics
    Startpagina
    Chords/Tabs en Lyrics
    Chords-Tabs-Lyrics2
    Digitale Liedteksten
    Rob de Nijs e.d
    Rock Box Akkoorden
    Elton John/Lyrics
    Lyrics met Akkoorden
    Startkabel
    Music From
    Songteksten.net
    Happy Songs
    Michel Jackson
    Michel Jackson 2

    Zuid Amerikaans
    Carlos Rivas
    Sabor Latino
    Caribische Muziek
    Duo Alegria
    Los Del Sol
    Spaanse Muziek
    Latijns Amerikaans

    Keyboardhandleidingen
    Roland Handl.
    Technics Handl.
    Medeli Handl. 2
    Calibre Handl.
    Casio Handl.Alle Types
    Ketron Handl.
    Korg Handl.
    Korg Handl.2
    Yamaha Handl.
    Yamaha HAndl. Ned.
    Yamaha Tyros 3
    Tyros 3 Nederlands
    Keymaster Handl.
    Kurzweil Handl.
    Alle Merken ook Orgel
    Hammond (eng.)


    Les Boeken
    Smit & Schrama
    Keyboard Selection
    De Klankenkraker
    De Notenkraker


    Keyboardles
    Vlaardingen
    B9 Muziekles Overig
    Inge Wenzel
    Beverwijk
    Almere
    Popschool Maastricht
    Zoetermeer
    Westland
    Prive Lessen....
    Gouda/Krimpen a/d lek
    BrabantLimburg/Belgie
    Utrecht
    Lokeren/Belgie
    Den Haag
    Muz. Les Eigen start


    Mijn Eigen Muziek en Clips
    Apache
    De Song en Clip Moeder
    We are the World
    Theme From Reily
    Geef de kinderen de Wereld
    May it Be
    Kiss Of Fire
    Mijn eigen Jukebox

    Muziek & Keyb.Sites
    Synth.nl
    Muziek Mijn passie
    My Tyros and I
    Keyboard Lucske
    B@ssoft keyboard-site
    RoWe productions
    Tyros 3 Website
    Bensel Music/Roland
    Music ABC
    De Site van Gerrit
    Ramon's Techniek & Muziek.<

    Muziek & Keyb.Sites
    Synth.nl
    Muziek Mijn passie
    My Tyros and I
    Keyboard Lucske
    B@ssoft keyboard-site
    RoWe productions
    Tyros 3 Website
    Bensel Music/Roland
    Music ABC
    De Site van Gerrit
    Ramon's Techniek & Muziek.
    Roger Hermans
    Yamaha Tyros2 Hyves
    Keyboard Hyves
    For Keyboardlovers
    Rollingstones Startje
    Muziek Nostalgie
    Beste Keyboardsites.be
    Boonaparte (Technics)
    Musikmesse
    Alround Music Site
    D-vey.nl
    Van Elderen
    Marokko Eigenstart.nl
    An Hour With You
    Muz. Instrumenten
    Keyboardmuseum
    SynthMania/Yamaha
    Keyboard Studios
    PSR Tutorial (eng)
    Keyboardspeler G 70
    Nico-De-Mus
    Fam,Vanelderen(EXR5)
    Robby's Yamahasite
    B9-Muziekistrumenten
    Saima's Keyboardsite
    Yamaha Demo's
    Lady Jayes
    Tyros Site
    Tyros Geluiden
    Tyros Info
    Frits PSR 3000
    Info Tyros 1 & 2
    Blaasmuziek Pagina
    Guy-Lian Music
    Tall Blonde
    The Irieconnection
    Rock & Rolk startp.
    Classic Country
    Ton's Elvis Site

    Jukebox & Oldies
    Mike's Oldie's
    Jan's 78 Toeren Pakhuis
    Classic Jukebox
    Jim Reeves
    Nostlgia

    Elvis Singles
    Playa Cofi
    De Jaren Zestig.
    PPs Bestanden
    Country Jukebox
    Oude Veronica Tunes
    The Wop Jukebox
    Frans & Tilly
    Henk's Jukeboxsite
    Pop & Counntry
    John'D Country Music
    Susan's World
    Fer Graafland
    My Music Attic
    Mike's Heartbeat's
    Alan Jackson (couttry)
    John Denver Tributes
    Elvis Jukebox
    Retro's Oldie's
    John Denver
    MP3 Jukebox
    Oldie Jukebox

    Music Games
    Muziekdoolhof
    Intro Muziek Quiz
    Test Jezelf
    Music Mixer
    Quiz
    Online Keyboard
    Music Games
    Notenpuzzel
    Expiriment & Noten
    Music Match (eng)
    Piano Mouse (eng)
    Music Match Em
    Lets Play Drums

    Musicians
    Yuko Ohigashi
    Lord Of The Rings
    Dave Baaij
    Sander Postma
    Katharina Bach
    Captian Keys'
    Peter Baartmans
    Klaas de Vries
    Hans Baaij
    Damiaan's Muziek

    Webradio & Tv
    Free Radio Rotterdam
    Candlelight Radio
    Webradio4 You
    Music & Bytes
    20-01-2011, 03:55 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Links
    Tags:Muziek Links
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Notenleer

    Notenbalk

    De theorie begint bij de notenbalk die bestaat uit 5 lijntjes

    De notenbalk wordt geopend met de G of de Vioolsleutel

    dat is in dit geval de bovenste sleutel (rechterhand).
    Hij heet de vioolsleutel omdat hij op de lijn van de G begint.
    De onderste sleutel, de F of de Bassleutel genoemd (linkerhand), heet zo omdat op de lijn van e puntjes de F geschreven wordt.
    Dat zijn de twee sleutels die bij keyboard spelen gebruikt worden, er is ook nog een derde sleutel, de C sleutel maar die wordt bij het keyboard spelen niet gebruikt.

    Vervolgens vindt je altijd vlak naast de sleutel de maataanduiding.
    Er zijn een aantal verschillende, ik zal er een paar noemen zoals,
    tweekwartsmaat, driekwartsmaat vierkwartsmaat, zes achtstemaat en de twaalf achtstemaat .



     

    Centrale C

    Dan nu de notatie,we beginnen bij de Centrale C Dat is voor keyboardspelers de derde C
    van links op je keyboard, dat ziet er op een noten balk zo uit.
    notenbalk

    Dit is één octaaf, de C, D, E, F, G, A, B, C
    Oftewel de eerste is de Centrale C en de laatste noem je C2.


    Voorbeeld van een Keyboard en hoe je de noten leest!

    toetsen met noten

    Dus noten lezen om keyboard te spelen moet je zien zoals hier boven

    Vioolsleutel (rechterhand) dat is de bovenste sleutel en de Bassleutel (linkerhand) dat is de
    onderste leutel of te wel de begeleiding(dus je akkoorden).
    Akkoorden via de sleutel lezen dat doe je pas veel later, je begint de akkoorden te spelen
    door akkoord grepen uit het hoofd te leren, die dan boven de notenbalk staan aan gegeven
    in een vierkantje of gewoon met een losse letter aanduiding.
    Wat we hier doen is dus noten lezen voor de rechterhand, dat is de solo die je bij je
    akkoorden speelt.
    De linkerhand kan je terug vinden bij de akkoordenleer pagina van deze website.


     

    Schrijfmethodes


    We hebben vier soorten schrijf methodes om noten te schrijven.
    Door de lijn, tussen de lijn, onder de balk / boven de balk en dan nog met hulplijntjes.
    B
    Door de lijn ATussen de lijn COnder de balk A2Boven de balk

    Dus vier methodes, alles wat buiten de notenbalk valt, daar worden hulplijntjes voor gebruikt.




     

    Waarden van de noten


    Wat je nog meer moet weten is hoe lang iedere noot duurt , daarmee wordt bedoelt
    in het geval van keyboard spelen hoe lang je de toets ingedrukt houdt.
    Daarvoor zal ik hier onder een schema tekenen.

    Een hele noot is een open rondje zonder stok,deze is 4 tellen.
    Een halve noot is een open rondje met een stokje er aan, deze is 2 tellen.
    Een kwart noot is een dicht gemaakt rondje met een stok er aan, deze is 1 tel.
    Een achtste noot is ook een dicht rondje met een stok, alleen hangt aan de stok een
    wimpeltje, deze is een halve tel.
    Twee achtste noten zoals hier boven beschreven schrijf je ook wel zo2 achste ...gewoon
    meerdere noten naast elkaar verbonden door een vertikaal streepje.
    Verder is er nog een zestiende, tweeëndertigste en vierenzestigste noot, als je
    meerdere schrijft ziet dat er zo uit.
    4 zestiende
    = 4 zestiende 4 tweendertigste= 4 twee en dertigste 4 tweendertigste= 4 vier en zestigste

    Uitleg van hier boven genoemde noten:

    Zestiende noten worden verbonden met elkaar door twee streepjes die vlak onder elkaar komen.
    Tweeendertigste noten worden verbonden met elkaar door drie streepjes die vlak
    onder elkaar komen.
    Vierenzestigste noten worden verbonden met elkaar door vier streepjes die vlak onder elkaar komen.

    Het spreekt voor zich dat als ze enkel geschreven worden. er gewoon iedere keer een
    wimpeltje bij komt.

    Dan hebben we ook nog de waarde van een punt achter een noot bijv. zo open noot met stok en een punt er achter
    Een punt achter een noot betekent, dat de noot waar de punt achter geschreven is met de helft van die nootwaarde verlengt wordt.
    Dus als de noot zoals hier boven twee tellen duurt, en de helft komt
    erbij dan duurt hij 2+1=3 tellen


    Let , het is dus de helft van de noot waarbij hij geschreven staat,als hij bij een noot
    van 1 tel staat wordt het 1+½=1½ anderhalf enz.
    Ook zijn er meerdere soorten triolen, triool ven 1 tel, triool van 2 tellen, een duool ,een kwartool en een kwintool.


    Fermate

    Het Fermate teken ziet er zo uit. Als een half open rondje met een punt in de midden
    Hij wordt boven een noot, of een rust geschreven en op 2 manieren gebruikt.
    De eerste manier is dat je hem tegen komt, midden in een muziekstuk boven een noot of rust, dat betekent dat je die noot of rust langer mag aanhouden, maar dat als je verder speelt je dat precies in de maat moet doen!

    Voorbeeld:We gaan even uit van 4/4 maat.
    Stel dat het Fermate teken boven de derde tel geschreven is, dan hou je die noot
    langer aan, dat mag een aantal tellen zijn.
    Maar als je verder speelt moet dat wel op de vierde tel zijn, van de maat waar je
    weer verder wilt spelen.
    En zou het een 3/4 maat zijn, moet je verder spelen op tel 1 van de volgende maat.
    Doe je dat niet, dan ben je uit de maat!
    De tweede manier is als het Fermate teken aan het eind van je muziekstuk staat.
    Ook dan mag je de noot langer aan houden, zo lang als je mooi vindt.
    Alleen hoef je daarna geen rekening te houden met andere dingen.
    Je kan daarna je muziekstukje gewoon netjes beëindigen, bijvoorbeeld door
    de endingknop in te drukken.

     

    Triool

     

    De triool heb je in meerdere soorten, de triool van 1 tel, en de triool van 2 tellen!
    De triool van 1 tel wordt geschreven met 3 noten aan elkaar, waar 2 korte boogjes boven  of onderaan staan, met het cijfer 3 er tussen.
    Maar wordt ook wel eens geschreven met 3 noten aan elkaar met alleen het cijfer 3 er boven.
    Voorbeeld: triool 1 tel
    Drie noten naast elkaar verbonden met een dwarsbalkje, met daar boven een onderbroken boogje met daar tussen het cijfer 3.


    Je speelt dan 3 noten in 1 tel (1/4), ze zijn dan ieder net iets korter in 1/8 noot en alle drie precies even lang!
    Zo'n triool werkt meestal enigszins versnellend.
    De triool van 2 tellen wordt geschreven met 3 noten aan elkaar waar
    2 korte haakjes boven of onder staan, met het cijfer 3 er tussen.
    Voorbeeld:triool 2 tellen
    Drie noten naast elkaar verbonden met een dwarsbalkje, met daar boven een onderbroken haak met het cijfer 3 er tussen.
    Je speelt dan 3 noten in 2 tellen (2/4), deze noten zijn dan ook ieder net iets korter als 1/4 noot.
    Je moet ze dan ook netjes verdelen over die 2 tellen.

    Als het goed is zal deze triool enigszins vertragend klinken.
    Let op, dat je niet per ongeluk 2 maal 1/8 noot met 1/4 noot speelt, die fout wordt
    nogal eens gemaakt.



    Duool

    De duool wordt geschreven met 2 noten los van elkaar, met daar boven of
    onder 2 haakjes met het cijfer 2 er tussen.
    Voorbeeld:Duool
    Je speelt dan 2 noten in 3 tellen (3/4), ook dan komt het op verdeling van de drie noten aan!

    En ook dan klinken ze als je ze goed speelt enigszins vertragend.
    De duool wordt over het algemeen in de maten zoals, 3/4, 6/8 en 12/8 gebruikt.
    Een hulpje bij de duool is ook wel, dat als je goed nadenkt iedere noot net zo veel is
    als een noot van anderhalve tel!
    Voorbeeld:anderhalf +anderhalf = is ook 3
    Twee zwarte noten van één tel ieder met ieder een punt er achter is ook 3 tellen.
    Zo zie je maar, op 2 manieren geschreven en je speelt het precies hetzelfde!

    Kwartool

    De kwartool wordt geschreven met 4 noten los van elkaar, met daar boven of onder een onderbroken haak met het cijfer 4 er tussen.
    Voorbeeld: kwartool
    Je speelt dan 4 noten netjes verdeelt over 3 tellen (3/4).
    Deze klinkt weer versnellend!



    Kwintool

    De kwintool wordt geschreven met 5 noten, verbonden aan elkaar met 2 lijnen (zoals zestiende noten).
    Ook daar staat boven of onder onderbroken haak met daar tussen het cijfer 5.
    Voorbeeld:kwintool
    Je speelt dan 5 noten in de tijd van 1 tel (1/4).
    Iedere noot die je speelt is dan net iets korter als 1/16 noot, en ook deze moeten
    netjes verdeelt espeelt worden.
    Het spreekt voor zich dat de kwintool ook versnellend werkt!



     

    Rustteken

    Rusttekens zijn net zo belangrijk in de muziek als de noten die gespeeld worden,
    ze bepalen mede de sfeer van de muziek.
    Het is belangrijk dat de rusten die geschreven worden ook in acht genomen worden,
    en dat ze niet overspeelt worden met de noot die er voor staat.
    Het gebeurt nog al eens dat als men een rust leest, men gewoon de toets vast houdt die er voor staat.
    Dat is jammer want daardoor wordt het muziekstuk wat men speelt minder mooi.
    Dus let daar op!
    Dan nu hier wat rusttekens en de waarde er van.

    Hele rust= een hele rust (4 tellen) net zo veel als een noot van 4 tellenmaar in een driekwartsmaat duurt deze rust  3 tellen (één hele maat)dus dit teken is één hele maat rust).
    Het ziet er uit als een plat hoedje wat onder een lijn van de notenbalk is vast gemaakt.
    Halve rust= een halve rust (2 tellen) net zo veel als Open noot van 2 tellen
    Het ziet er uit als een plat hoedje wat bovenop een lijn van de notenbalk is vast gemaakt.
    kwart rust = een kwart rust (1 tel) net zo veel als een dichte noot van 1 tel
    Het ziet er een beetje uit als een bliksemschicht.
    achste rust = een achtste rust (halve tel) net zo veel als een noot met een wimpeltje die een halve tel is
    Deze ziet er uit als het cijfer 7 alleen het dwarse streepje is dan een rondje.


    Dan hebben we nog een zestiende, een tweeëndertigste en een vierenzestigste rust
    die zien er als een achtste uit, alleen komt er voor iedere vermindering een balletje bij aan de stok.


    Ook naast een rust kan een punt geschreven worden, dan geldt dezelfde theorie als een  punt bij een noot.

    Ook dan wordt de helft van de waarde waarbij hij geschreven wordt erbij geteld.


    Maatsoorten

     

    De maatsoort wordt aangegeven gelijk naast de sleutel, daarmee wordt bedoelt
    de ruimte tussen iedere maatstreep (maatstrepen zijn verticale lijnen door de notenbalk)
    Bij keyboard spelen worden een aantal verschillende maten gebruikt zoals:

    vierkwarts (4/4)
    driekwarts (3/4)
    tweekwarts (2/4)
    zesachtste (6/8)
    Twaalfachtste (12/8)

    Je ziet dan altijd twee cijfers boven elkaar staan, gescheiden door een lijntje wat er
    tussen staat.
    Het bovenste cijfer geeft aan hoeveel tellen er in de maat voorkomen. G sleutel

    Het onderste cijfer geeft aan de naam van de tel, dus welke nootwaarde één tel duurt (dat noem je een teleenheid).

    Bijvoorbeeld als je een driekwarts maat ziet, dan betekent het cijfer drie dat je drie tellen  in een maat hebt, en het cijfer vier betekent één vierde.

    Dus een drievierde maat is drie maal één vierde noot in iedere maat.

    En in een zesachtste maat betekent het dat je zes maal één achtste noot hebt in iedere maat.
    (een maat is van maatstreep tot maatstreep).

    Bij een sterk rustpunt in de muziek, zie je meestal een dubbele streep
    staan (2 dunne streepjes vlak achter elkaar).

    De laatste maatstreep dat noem je ook wel de slotstreep, daar zie je vaak een extra
    dikke streep staan.
    Wat je dan ziet is een dunne streep en daar vlak achteraan een extra dikke streep.

     

    Opmaat

    Dan hebben we ook nog de Opmaat.
    Dat is een maat meestal aan het begin van het muziekstuk.
    Soms is een opmaat niet compleet, in dit geval mag dat gewoon.
    Met niet compleet bedoel ik dan, dat er naast de sleutel bijvoorbeeld een vierkwartsmaat staat aangegeven, terwijl de opmaat maar uit driekwart bestaat.
    Bij keyboard spelen betekent een opmaat altijd dat je de opmaat solo (rechterhand)
    speelt zonder ritme.


    Het ritme start je dan pas bij de maat waar het eerste akkoord vermeldt staat.
    Je zet dan voor je gaat spelen de synchro start (automatische start via een akkoord aanslag) aan.
    Altijd als er sprake is van een opmaat zal je de ontbrekende tellen uit de opmaat in de  laatste maat van het muziekstuk zien staan,zodat ze samen weer één hele maat vormen.



    Herhalingsteken
    Herhalingstekens zijn er in vele soorten, ik zal een aantal veel voorkomende bespreken.

    Dikke/Dunne streep/2puntjes.

    Het herhalingsteken ,Dikke streep/ Dunne streep/ twee puntjes ziet er zo uit! herhaling H
    Het eerste teken staat altijd bij het begin van het gedeelte wat je moet herhalen,
    en het tweede teken bij het einde.
    En betekent dat alle maten die tussen deze tekens staan, herhaalt moeten worden.
    Prima Volta & Seconda Volta Oftewel een Eentje, Tweetje zoals het ook wel genoemd
    wordt ziet er uit als Eentweetje
    Twee haken met in de eerste haak het cijfer 1, en in de tweede haak is aan de achterkant
    open gelaten en daar staat het cijfer 2 in.
    met daar tussen het herhalingteken van de puntjes/ dunne streep/dikke streep.
    Het betekent dat je eerst t/m de 1 moet spelen ,daarna ga je herhalen.
    Als je dan de tweede keer gepeeld hebt tot 1, sla je de 1 over en speel de noten die
    onder de 2 staan.

    Daarna maak je het muziekstuk af! Coda= een teken... van waar af, of tot waar
    moet worden herhaalt, en ziet er zo uit ovaal rondje met een kruis er doorheen
    Ook de uitdrukking Al Coda en To Coda wordt soms gebruikt.
    Zowel de woorden als het teken....een ovaal met een kruis er doorheen worden gebruikt.


    En vaak in combinatie met het Dal Segno teken.

    Voorbeeld:Dal Segno - Al Coda - Coda.

    Je moet dan spelen vanaf Dal Segno, tot Al Coda en vanaf Al Coda ga je gelijk door naar
    het Coda teken en maak je het muziekstuk af.

    D.S. = Dal Segno wordt aangeduid met de twee letter aanduiding D.S,

    maar ook zo Dal Segn ......een grote S met diagonaal een streep er door met naast de streep
    aan weerskanten een puntje.
    Dal Segno wordt vaak gebruikt, in combinatie met het Coda teken!
    Als je de letters D.S. tegenkomt, ga je terug naar het Dal Segno teken vandaar speel je
    tot Al Coda, van Al Coda ga je naar het Coda teken en maak je het muziekstuk af. D.C. = Da Capo betekent van voren af aan spelen.
    Je begint dan weer opnieuw van voren af aan te spelen.

    Fine = Einde van je muziekstuk.


    D.C. al Fine = Da Capo al Fine en betekent, vanaf het begin spelen tot het woord Fine.

    Meestal vervallen dan alle herhalingen en tussentijdse herhalingen.
    En kom je dan dus dit tegen , twee haken die beide kanten
    gesloten zijn dan sla je dus 1 over en speelt gelijk 2.

    Nu, dat is een heel verhaal geworden, de herhalingstekens is voor iedere leerling

    altijd een moeilijk onderwerp!



     

    Herhaling voorgaande maat

    Het herhalingsteken dat je de voorgaande maat moet herhalen, ziet er als volgt uit, .
    Twee rechtop staande lijntjes met daar tussen een diagonaal lijntjes met aan weerskanten
    een puntje.

    Dit betekent dat je de voorgaande maat moet herhalen.
    Het kan voorkomen dat er een aantal van deze tekens achter elkaar geschreven worden, je ziet dan in iedere maat de schuine streep met de 2 puntjes staan.
    Het aantal maten waar in het teken staat, bepaalt hoe vaak je de voorgaande maat herhalen moet.

    Met de voorgaande maat bedoel ik de laatst met noten beschreven maat!


     

    Tempo

    Een tempo aanduiding vind je meestal boven je muziekstuk, het getal wat je naast het woord  tempo ziet geeft aan de hoeveel tikken per minuut.
    Hier onder zie je nog een paar tempo aanduidingen.

     

    Largo Zeer langzaam 40 - 60
    Larghetto Minder langzaam dan Largo 60 - 66
    Adagio Langzaam 66 - 76
    Andante Langzaam (gaande) 76 - 108
    (Allegro) Moderato Matig snel 108 - 120
    Allegro Snel 120 - 168
    Presto Zeer snel 168 - 200
    Prestissimo Meer presto (sneller dan presto) 200 - 208

    De achterste getallen, zijn een indicatie hoeveel tikken per minuut bij deze aanduiding
    ongeveer gespeelt wordt.
    Om te oefenen hebben veel keyboards tegenwoordig een metronoom.
    Die kan je precies instellen op de hoeveelheid tikken per minuut die je nodig hebt.
    Zo kan je goed leren, tellend precies in de maat te spelen.



     

    Dynamiek

    Dynamiek is de klanksterkte waarin de muziek uitgevoerd wordt
    Daar zijn een aantal aanduidingen voor,we noemen dat dynamische tekens.
    Een aantal hiervan zal ik hier onder omschrijven.

    ppp = pianissimo possible = uiterst zacht
    pp = pianissimo = zeer zacht
    p = piano = zacht
    mp = mezzo piano = matig zacht
    mf = mezzo forto = matig sterk
    f = forte = sterk
    ff = fortissimo = zeer sterk
    fff = forte- fortissimo = uiterst sterk
    ffff = fortissimo possibile = zo sterk mogelijk


     

    Verbindingsboog

    Een verbindingsboog is een boog, die van een noot naar een zelfde noot gaat.
    Het betekend dat hij qua tellen en gehoor aanéén moet klinken, oftewel dat je de
    volgende noot niet opnieuw moet aanslaan.

    .

    Met andere woorden, als er een F geschreven wordt van één tel, verbonden met
    een F in de volgende maat van één tel, dan hoor je een F van één plus één, is een F van twee tellen.

    Dat geldt natuurlijk ook voor noten die een andere nootwaarde hebben, beide waarden
    klinken dan als één!

    Het gebeurt vaak dat een verbindingsboog door de maatstreep (streep tussen 2 maten) heen geschreven wordt.

    Dat is heel gebruikelijk, want stel dat je een noot van 4 tellen hebt en hij moet 6 tellen  duren, dan staan de andere 2 tellen in de volgende maat als je een 4 kwarts maat hebt.


    Het is dan logisch dat de verbindingsboog door de maat heen geschreven is.

    Let wel op dat je ze niet verward met een Legato boog.
    Deze heeft een andere functie, dat zal ik bij mijn volgende onderwerp uitleggen!


     

    Legate en Stacato

    Dit is een articulatie, daar verstaan we onder de manier waarop de tonen elkaar
    opvolgen.(dus de speelmanier).

    Ik begin met legato, dat wordt weer gegeven met vaak hele lange bogen over een
    aantal verschillende noten.

    Verwar ze dus niet met een verbindingsboog, want die gaat enkel over dezelfde noten.

    Voorbeeld: Hier onder zie je een aantal verschillende noten waar hele lange
    bogen overheen geschreven zijn.

    legate

    En een legato boog gaat over verschillende noten zoals je hier boven kan zien.

    De aanduiding van een legato boog betekent dat de noten waarover hij staat, aanéén moeten klinken.
    Er mogen dan geen klankloze ruimtes te horen zijn tussen de verschillende klanken (aanéén klinken).
    Dan staccato dat is eigenlijk een beetje de tegenpool hiervan die ziet er zo uit. stacato
    losse noten met boven iedere noot een puntje geschreven.

    Staccato wordt aangegeven met een punt recht onder of boven de noot waar hij voor is bedoelt.

    De betekenis is, dat je de noot waaronder hij schreven staat kort en afgebonden speelt.
    Je krijgt dan als ware het effect dat er een hele korte leegte achter komt voor dat je
    de volgende noot speelt.

    Deze twee speelmanieren worden nogal eens gebruikt ,bij de tango en de wals.

    Dat wil niet zeggen dat ze bij andere soorten muziek niet gebruikt worden hoor, daar

    komen ze natuurlijk ook wel voor.
    Wij zeggen wel eens dat juist door de extra’s in de speelwijze demuziek een ziel krijgt, daardoor ga je de muziek diep in je voelen.



    8Va.....

     

    Nog zo’n begrip wat je tegen kan komen in de muziek, is het begrip 8va......
    Je komt het tegen boven de notenbalken, en het betekent eigenlijk dat de noten die je  leest een octaaf (8 toetsen) hoger gespeelt moet worden.
    Met andere woorden je leest een centrale C, en je speelt een C2.
    Of je leest een A, dan speel je een A2.
    Zo speel je ook de daar opvolgende noten, tot er staat dat het niet meer moet, of tot je muziekstuk ten einde is.


    Kruizen, Mollen en Herstellingsteken

    Dan nu tot slot de kruizen, mollen en het herstellingsteken, ik leg ze ieder apart uit.
    We beginnen met een kruis kruisdat betekent een halve toonsoort omhoog .
    Met andere woorden een Fkruiswordt Fis.
    Als het kruis aan de voorkant van de regel staat, staat hij direct naast de sleutel.
    Je zal dan altijd eerst moeten kijken op welke lijn van de notenbalk het hart van het
    kruis geschreven is.
    Als het de lijn is waar de F geschreven is dan geldt het kruis voor alle F noten(dus F1, F2 en F3).
    Zolang je geen herstellingstekenherhalingtegen komt speel je dus Fis.
    Als je een herstellingsteken tegen komt aan de voorkant van de regel, naast de sleutel, dan speel je vanaf dat moment weer gewoon F.
    Maar als je een herstellingsteken tegen komt bij een enkele F noot, dan wordt alleen
    die F noot en alle F noten in die Zelfde Maat herstelt.
    Na de eerste maatstreep, die je tegen komt geldt het kruis aan de voorkant naast de  sleutel opnieuw, dus speel je weer Fis.

    Ik heb nu de F als voorbeeld genomen, maar het spreekt voor zich dat deze uitleg over  een kruis ook voor andere noten geldt.

    Je zal altijd eerst moeten kijken voor welke noot hij geldt.
    Met andere woorden:
    C kruis= Cis
    D kruis=Dis
    E kruis= Eis(Eis is ook F)
    F kruis=Fis
    G kruis=Gis
    A kruis=Ais
    B kruis=Bis(C)


    Hier onder zie je een voorbeeld met een kruis vlak naast de sleutel op de F lijn.
    In dit geval speel je dan dus Fis.

    notenbalk

    De volgende mogelijkheid is, als je aan de voorkant naast de sleutel geen kruis ziet,
    maar alleen bij een enkele F nootkruis1 Tel.
    Dan geldt hij alleen voor die noot en alle F noten die er achteraan geschreven zijn in
    dezelfde maat. (die worden dan ook Fis)
    Na de eerste maatstreep die je tegen komt geldt weer wat bij de sleutel geschreven is.
    Met andere woorden, dan speel je gewoon weer F.
    Als er in dezelfde maat bij een volgende F een herstellingteken staat, speel je ook die weer gewoon F.

    Hier onder zie een voorbeeld met een mol vlak naast de sleutel op de B lijn.
    In dit geval speel je dus Bes.

    notenbalk

    Dan nu de mol, ook daarin zijn meerdere mogelijkheden.
    De mol molbetekent een halve toonsoort omlaag.
    Bijvoorbeeld bij een B, dan is het Bmol wordt Bes.
    Ook die staat direct naast de sleutel, en ook dan zal je eerst moeten kijken waar het
    bolletje van de mol geschreven is.
    Staat hij op de B lijn dan geldt hij voor de B ( dus voor alle B noten )
    Zolang je geen herstellingstekentegen komt speel je dus Bes.
    Als je een herstellingsteken tegen komt aan de voorkant van de regel, naast de sleutel, dan speel je vanaf dat moment weer gewoon B.
    Maar als je een herstellingsteken tegen komt bij een enkele B noot, dan wordt alleen die B noot en alle B noten in die Zelfde Maat herstelt.
    Na de eerste maatstreep die je tegen komt geldt de mol aan de voorkant naast de sleutel opnieuw, dus speel je weer Bes.

    Het spreekt voor zich dat deze uitleg over de mol ook voor andere noten geldt.

    Je zal altijd eerst moeten kijken voor welke noot hij geldt
    Met andere woorden:
    C mol= Ces (B)
    D mol= Des , E mol= Es
    F mol= Fes (E)
    G mol= Ges
    A mol=As
    B mol= Bes

    Tot slot de kruizen en mollen.

    Als je deze notenleer gebruikt om keyboard te leren spelen, zal je ook wel
    horen zeggen.......

    "ach die moeilijke kruizen en mollen, je kan ook gewoon de

    Transposeknop van je keyboard daarvoor gebruiken dat is veel makkelijker".

    Strikt genomen is dat wel waar, maar ik raad dat ten zeerste af.

    Als je de transpose gaat gebruiken, inplaats van kruizen en mollen te spelen
    zal je nooit goed leren omgaan met de notenleer en mis je een heel belangrijk deel

     

    om te leren noten lezen.En de Transposeknop kan je dan altijd nog gebruiken, voor als je midden in een muziekstuk een halve toonsoort omhoog of omlaag wil spelen en het staat niet in de notenbalk geschreven.

    Als je niet weet wat er met een Transposeknop bedoeld wordt,
    kan je de uitleg daarvan vinden op de Begrippen Pagina van deze website!

    Dan nu het laatste deel van het kruizen en mollen verhaal, als je aan de
    voorkant naast de sleutel geen mol ziet,
    maar alleen bij een enkele noot bijvoorbeeld een B. mol1 Tel
    Dan geldt hij alleen voor die noot, en alle B noten die er achteraan geschreven zijn in
    dezelfde maat (die worden dan ook Bes).

    Na de maatstreep , geldt dan weer wat bij de sleutel geschreven is.
    Met andere woorden, dan speel je gewoon weer B.
    Als er in dezelfde maat bij een volgende B een herstellingteken staat herhaling, speel je
    ook die weer gewoon B.

    Wat ik hier uit gelegd heb voor de B, geldt natuurlijk voor alle andere noten waar
    een mol bij staat ook!

    Dit stukje hier boven geldt op precies dezelfde manier ook voor een kruiskruis , alleen wordt dan de noot een halve toonsoort verhoogd natuurlijk!

    Zo zie je maar het kruizen en mollen verhaal is nog niet zo simpel, dus lees het één voor  één verschillende keren door of vraag je leerkracht het nog een keer uit te leggen.

    20-01-2011, 03:53 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Muziekleer
    Tags:Notenleer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Akkoordenleer

    Toonladder Maken

    Een toonladder bestaat uit: 2 Hele trappen, 1 Halve trap, 3 Hele trappen, 1 Halve trap= Octaaf ( Octaaf= 8)

    Een hele trap is b.v. van C naar D, of van D naar E, maar van E naar F is een halve trap.
    Waarom is dat zo:
    Tussen de andere 2 voorbeelden zit een zwarte toets en tussen E en F niet!
    Dus strikt genomen zijn de afstanden van C naar Cis en van Cis naar D enz. allemaal Halve trappen.
    Wel is het natuurlijk zo, dat iedere zwarte toets 2 benamingen heeft, een Kruis en een Mol naam.
    Vandaar dat ik dat op het voorbeeld hier onder, aan het begin en aan het eind van het onderstaande
    toetsenbord nog even laat zien.
    De Is klanken zijn kruizen en alle Es klanken zijn mollen.

     

    Een Keyboard kan je denkbeeldig in 2 delen verdelen, want zo wordt hij de meeste tijd gebruikt.
    Een ritme gedeelte voor de linkerhand, dat is op je keyboard gezien, tot de derde C van
    links hoewel daar toch meestal de lage B, A en G aan toe gevoegd worden.
    De rest is voor de rechterhand (solo gedeelte).
    Wat we hier bespreken is dus uitsluitend het linker gedeelte.
    Voor de duidelijkheid, het klavier wat je hier onder ziet is niet compleet hij mist aan de
    linkerkant één octaaf (8 toetsen).
    Met andere woorden hij begint aan de linkerkant op de tweede C.

     

    Ritme Gedeelte..Solo gedeelte.................................................

     


     

    Schema van de Toonladder van C

     

     

    Zoals je hier boven ziet, is er een wezenlijk verschil tussen toetsen en trappen.
    Er zijn dus 7 trappen en 8 toetsen, dat komt dat als je de trappen uit rekent je de eerste
    niet mee rekent (de toets waar je op start)!
    Maar als je de toetsen nummert telt de eerste wel mee.
    Nu kan je in principe je eerste akkoord gaan uit rekenen, we beginnen met het grondakkoord
    in dit geval het C Majeur.
    Het is eigenlijk een éénvoudige rekensom, als je de eerste, de derde en de vijfde Toets (de nummers)
    neemt van de toonladder van C krijg je het grondakkoord C of te wel C-E-G .
    Dus C Maj. is C-E-G.
    Daar zijn dan nog 2 omkeringen van, de eerste is E-G-C en de tweede is G-C-E.
    Ze zitten er dan wel alle drie in, alleen de volgorde is veranderd dat noem je dan een omkering.

    Een omkering van een akkoord is een veranderde volgorde van toetsen van het grondakkoord.

    Bijvoorbeeld, het grondakkoord C=C-E-G
    De eerste omkering is dan E-G-C en de tweede omkering =G-C-E.
    Je ziet bij dit voorbeeld dat steeds de laagste toon verhuist helemaal naar de voorkant, dat
    is ook het principe van een omkering.

    Je vraagt je af welke C je dan moet spelen, nu dat wordt bijna in alle gevallen in de bladmuziek

    waar van je speelt weer gegeven.
    Als het niet aangegeven is in je bladmuziek neem je de dichtbijzijnde volgorde in het
    gedeelte waar je op dat moment je akkoorden pakt.

    De C waar je meestal mee begint is G-C-E en je gebruikt daarvoor vinger 5-2-1.

    Met vingerzetting bedoel ik, dat het gebruikelijk is dat je denkbeeldig je vingers nummert.
    Duim=1, wijsvinger=2, middelvinger=3, ringvinger=4 en pink=5.
    Voor ieder akkoord is een aparte vingerzetting waar je, je strikt aan moet houden.
    Wat ik nu met de toonladder van C gedaan heb, kan natuurlijk met alle andere toonladders ook!
    Ik zal hier onder de toonladders van C t/m B geven, maar je kan ze ook zelf proberen uit te rekenen
    dat is een goede oefening.
    Je kan ze daarna altijd vergelijken met de toonladders hier onder.



     

    Toonladder van C tot en met B

    C=c-d-e-f-g-a-b-C
    D=d-e-fis-g-a-b-cis-d
    E=e-fis-gis-a-b-cis-dis-e
    F=f-g-a-bes-c-d-e-f
    G g-a-b-c-d-e-fis-g
    A=a-b-cis-d-e-fis-gis-a
    B=b-cis-dis-e-fis-gis-ais-b

     


     

     

    Bes=bes-c-d-es-f-g-a-bes
    Des=des-es-f-ges-as-bes-c-des
    Es=es-f-g-as=bes-c-d-es
    Ges=ges-as-bes-b-des-es-f-ges
    As=as-bes-c-des-es-f-g-as

    Vingerzetting

    Vingerzetting is onontbeerlijk in de muziek, als je wat meer akkoorden geleerd hebt zal je
    merken dat alle vingerzettingen als een puzzel in elkaar passen.
    Dat geldt zowel voor de linker als de rechterhand, dus is het heel belangrijk dat je geen verkeerde
    vingerzetting leert!
    De Nummering van de vingerzetting zijn in de muziekleer voor beide handen hetzelfde!

    Duim=1

    Wijsvinger=2
    Middelvinger=3
    Ringvinger=4
    Pink=5

    Belangrijk
    Voor de duidelijkheid, ik zet vanaf nu alle vingerzettingen in de volgorde van pakken!
    Dus als ik omschrijf: C=G-C-E / vingerzetting=5-2-1 bedoel ik dat je de G moet pakken met vinger 5,
    de C moet pakken met vinger 2 en de E moet pakken met vinger 1.
    De eerste toets die ik dan omschrijf is dan altijd de laagste toets (laagste klank), oftewel die daar
    opvolgt is altijd hoger, en die daar opvolgt is ook weer hoger enz. enz.



     

    Majeur Akkoorden

    Dan nu de Majeur akkoorden, want die zal je over het algemeen het eerste gaan gebruiken.
    Dus voor de duidelijkheid, ik geef het grondakkoord daarna de omkering waar je mee gaat beginnen
    (startomkering).
    Vervolgen geef ik de vingerzetting van die omkering er achter aan!
    Het C Majeur wordt gemaakt van de eerste toets, plus de derde toets, plus de vijfde toets van de
    toonladder C.
    Akkoorden moet je altijd van de toonladder van het gevraagde maken, met het gevraagde
    bedoel ik de eerste letter van je akkoord!
    Dat is in dit geval dus C.

    Eerste=C

    Derde=E
    Vijfde=G

    C=Grondakkoord=C-E-G, Startomkering=G-C-E / Vingerz. van de startomk.=5-2-1

    D=Grondakkoord=D-Fis-A, Startomkering=Fis-A-D/ Vingerz. van de startomk. t= 5-3-1


    E=Grondakkoord=E-Gis-B, Startomkering=Gis-B-E / Vingerz. van de startomk. =5-3-1


    F=Grondakkoord=F-A-C, Startomkering=A-C-F / Vingerz. van de startomk. =4-2-1


    G=Grondakkoord=G-B-D, Startomkering=G-B-D / Vingerz. van de startomk.= 5-3-1


    A=Grondakkoord=A-Cis-E, Startomkering=A-Cis-E / Vingerz. van de startomk.= 5-3-1 (4-2-1)


    B=Grondakkoord=B-Dis-Fis,Startomkering=Fis-B-Dis/ Vingerz. van de startomk.=5-2-1


    Bes=Grondakk.=Bes-D-F, Startomkering=Bes-D-F / Vingerz. van de startomk. =3-2-1


    Des=Grondakk.=Des-F-As, Startomkering=As-Des-F/Vingerz. van de startomk. =5-2-1


    Es=Grondakk.=Es-G-Bes, Startomkering=G-Bes-Es/Vingerz. van de startomk.=5-3-1


    Ges=Gronakk.=Ges-Bes-Des,Startomk.=Ges-bes-Des/Vingerz. van de startomk.=5-3-1


    As=Grondakk.=As-C-Es, Startomkering=As-C-Es /Vingerz. van de startomk. =4-2-1(5-3-1)



    Je kan nu van iedere toonladder de eerste plus de derde plus de vijfde Toets nemen en het Majeur

    akkoord maken.
    Probeer deze oefening te doen, zodat je een beetje vertrouwd raakt met de materie!
    Zoals je hier boven ziet zijn er 4 akkoorden, de G,A ,Ges en de As hetzelfde bij het grondakkoord, en
    het startakkoord.
    Dat is niet verkeerd, maar je gaat toevallig in de grondstelling starten!
    En bij het akkoord A en As staan 2 vingerzettingen, dat zijn de enigste 2 akkoord die, dat hebben.
    Hier heb je een keuze mogelijkheid welke vingers je wilt gebruiken voor dit akkoord.
    Let wel op, als je een keus gemaakt hebt moet je daar wel bij blijven!!
    Buiten de Majeur akkoorden zijn er nog legio andere akkoord mogelijkheden, een aantal hier van
    zal ik bespreken.
    Ik zal dan uit leggen hoe je ze uit rekent, en welke vingerzetting je ervoor moet gebruiken.



    Belangrijk
    Als ik het over een Startomkering heb, Dan is dat het akkoord waar je mee gaat beginnen.
    Dus als er bijv. een C gevraagd wordt, speel je G-C-E want dat is het eerste C akkoord
    wat je leert in je studie!

     


     

    Mineur Akkoorden

    Het mineur akkoord, meestal afgekort met een kleine letter m.
    De mineur klank in een akkoord is altijd de derde toets die je een halve toonsoort moet verlagen (mol).

    Dit akkoord wordt gemaakt van de eerste toets, plus de derde toets een halve toonsoort

    verlaagd (mol) plus de vijfde toets van de toonladder van het gevraagde.

    Het gevraagde is altijd de eerste letter van het akkoord wat je gaat maken!


    Dus Cm bestaat uit:

    De eerste toets, plus de derde toets min een halve plus de vijfde toets van de toonladder C.

    We maken immers een Cm, dan moet je die maken van de toonladder C!

    Moet je een Gm maken, dan doe je dat van de G toonladder enz. enz.
    Dus ieder akkoord wordt van het gevraagde (1e letter van je akkoord) gemaakt
    Eerste=C
    Derde=Es (E min een halve)
    Vijfde=G

    Het Cm=C-Es-G en de omkering die je het eerste gaat gebruiken is: G-C-Es /vingerzetting 5-2-1

    Vergeet niet dat je altijd eerst het akkoord uit moet rekenen van de toonladder.
    Daarna kan je pas de omkering gaan maken die je nodig hebt!
    Anders is de kans erg groot dat er fouten ontstaan.
    Hier onder vind je de rest van de mineur akkoorden, dat wil zeggen de omkeringen waar je het
    eerst mee zal gaan spelen.


    Cm=G-C-Es vingerz.=5-2-1
    Dm=A-D-F vingerz.=4-2-1
    Em=G-B-E vingerz.=5-3-1
    Fm=As-C-F vingerz.=4-2-1
    Gm=G-Bes-D vingerz.=5-3-1
    Am=A-C-E vingerz.=5-3-1 (4-2-1)
    Bm=Fis-B-D vingerz.=5-2-1

    Bes m=Bes-Des-F Vingerz,=3-2-1
    Des m=As-Des-E Vingerz.=4-2-1 (5-3-1)
    Es m =Ges-Bes-Es Vingerz.=5-3-1
    Ges m = Ges-A-Des Vingerz. = 5-3-1
    As m =As-B-Es Vingerz=4-2-1

    Verminderd Septiem Akkoorden

    De uitleg voor het woord Verminderd in dit geval is Een halve toonsoort verlagen oftewel mol.

    De uitleg voor het woord Septiem is in de muziek het cijfer (toets) zeven.
    C7=Eerste toets, plus derde toets, plus vijfde toets, plus zevende toets min een halve
    toonsoort (de zevende dus mol) van de toonladder.
    De zevende (septiem) is dus de enigste die vermindert wordt met een halve toonsoort, met
    de andere gebeurt dus helemaal niets.

    Het grondakkoord C7 ziet er als volgt uit: C-E-G-Bes.

    Eerste=C
    Derde=E
    Vijfde=G
    Zevende=Bes (B min een halve)

    C7=C-E-G-Bes ,de omkering waar je over het algemeen mee gaat beginnen=G-Bes-C-E /

    De vingerzetting is 5-3-2-1
    In Beide zitten de noten er dus allemaal in, alleen de laatste die ik neer gezet heb is
    de omkering waar je over hetalgemeen mee begint.
    Probeer nu als oefening zelf de andere septiem akkoorden uit te rekenen!



    Zo zie je maar, het zijn allemaal kleine rekensommetjes, die je moet maken om je akkoorden

    uit te rekenen!
    Maar er zijn wel heel veel verschillende mogelijkheden, om je akkoorden uit te rekenen.
    Een aantal daarvan zal ik hier onder nog behandelen.




     

    C mineur 7 Akkoord
    De mineur klank in een akkoord is altijd de derde toets die je een halve toonsoort moet verlagen (mol).
    Cm7=eerste toets, plus derde toets min een halve (mol), plus vijfde toets, plus zevende min een
    halve (mol).
    Eerste=C
    Derde=Es (E min een halve)
    Vijfde=G
    Zevende=Bes (B min een halve)
    Het grondakkoord Cm7=C-Es-G-Bes.
    En de omkering waar je mee gaat beginnen is G-Bes-C-Es (Vingerzetting 5-3-2-1)
    Probeer nu als oefening de andere mineur septiem akkoorden uit te rekenen.





     

    C Majeur 7 Akkoord
    C Maj7=eerste toets, plus derde toets, plus vijfde toets, plus zevende toets.
    Bij een Majeur akkoord wordt niets verlaagd, alle toetsen blijven gewoon zoals ze in de
    toonladder staan!

    Eerste=C

    Derde=E
    Vijfde=G
    Zevende=B

    Het Grondakkoord CMaj.7=C-E-G-B

    De omkering waar je mee start is G-B-C-E/ Vingerzetting 5-3-2-1
    Probeer nu als oefening de andere Majeur zeven akkoorden te maken.




     

    C plus of C aug Akkoord

    De C+, of Caug. is hetzelfde, beide uitdrukkingen worden in de muziek gebruikt afhankelijk waar
    de schrijver de voorkeur aan geeft.
    Beide zijn dus goed en betekenen hetzelfde!
    C+ of Caug akkoord wordt ook wel een overmalig akkoord genoemd en bestaat uit:
    de eerste toets, plus de derde toets, plus de vijfde toets een halve verhoogd (kruis).
    Dus alleen de vijfde toets wordt een halve toonhoogte verhoogd, met de andere gebeurt er niets!
    Eerste=C
    Derde=E
    Vijfde=Gis ( G plus een halve)
    Dus C+ (Caug)=C-E-gis en de bruikbare omkering ,C+=Gis-C-E / vingerzetting=5-2-1
    Probeer nu als oefening de andere C+ (Caug) akkoorden te maken.




     

    Csus4 of Csus Akkoord

    Ook hier zijn beide namen goed en afhankelijk van de schrijver.
    Het Csus4 bestaat uit: de eerste toets, plus de vierde toets, plus de vijfde toets.
    Een van de weinige akkoorden waar niet standaard eerst het grondakkoord (1e+3e+5e) voor
    gebruikt wordt!
    Eerste=C
    Vierde=F
    Vijfde=G
    Dus C sus4 (Csus)=C-F-G en de bruikbare omkering, Csus4=G-C-F / vingerzetting=5-2-1
    Probeer nu als oefening de andere Csus4 (Csus) akkoorden te maken.




     


    Cdim of Co Akkoord

    Zo zie je maar, ook dit akkoord mag met twee namen geschreven worden.

    Als je wat verder in je studie bent ga je ook dit akkoord gebruiken trouwens een heel mooi akkoord.
    Het Cdim (Co ) bestaat uit: de eerste toets, plus de derde toets min een halve (mol), de vijfde
    toets min een halve (mol), plus de zesde toets.
    Eerste=C
    Derde=Es ( E min een halve)
    Vijfde=Ges ( G min een halve)
    Zesde=A
    Dus Cdim (Co )=C-Es-Ges-A en de bruikbare omkering, Cdim=Ges-A-C-Es / vingerzetting=5-3-2-1
    Probeer ook hier weer de andere akkoorden te maken als oefening.

     

    C 9 of C none Akkoord
    Ja, en weer een akkoord die twee namen heeft.
    Het C9 (C none) bestaat uit: de eerste toets, plus de derde toets, plus de vijfde toets,
    plus de negende toets ( de tweede)

    Als je door telt op je keyboard zal je zien dat de negende toets dezelfde is als de tweede toets.

    Wanneer je dus dit akkoord speelt, mag je voor de negende toets gewoon de tweede
    toets gebruiken.
    Anders zou je dit akkoord nooit met één hand kunnen pakken!
    Dat is alleen zo als je akkoorden speelt op een keyboard, op een piano mag je zo niet
    denken dan moet je de negende toets gewoon aanslaan met je andere hand.

    Nu het akkoord:

    Eerste=C Eerste=C
    Derde=E Oftewel Tweede=D (negende)
    Vijfde=G Derde=E
    Negende=D ( tweede ) Vijfde=G

    De tweede rij is de volgorde die je wel pakken kan met één hand (dus voor keyboardspelers).

    Dus C9 (C none)=C-D-E-G en de bruikbare omkering, C9=G-C-D-E / vingerzetting=5 3 2 1
    Probeer ook hier weer de andere akkoorden te maken als oefening.

     

    De C11 of de C13

    Kom je een akkoord tegen waar bijvoorbeeld het cijfer 11 of 13 in staat, dan geldt eigenlijk
    hetzelfde als voor een 9 (none akkoord).
    Ook dan tel je door na het eerste oktaaf, oftewel bij de toonladder van C is C toets 1 maar ook toets 8.
    Toets D is dan 9,
    E= 10
    F is 11 (is ook de vierde toets)
    G is 12
    A=13 (is ook de zesde toets)enz....enz.
    Dat ze ook de vierde en zesde toets zijn geldt alleen bij Keyboard spelen en niet bij piano spelen.
    Net als bij het none akkoord!
    Want als je keyboard speelt heb je maar een hand om je akkoord te spelen, en bij piano spelen is
    het gebruikelijk dat je dan voor de verre toets gewoon de rechter hand gebruikt.
    Dus als je keyboard leert zal je de elfde of de dertiende gewoon tussen de toetsen van je akkoord moeten zetten.

    Je zet dan de 11 of de 13 tussen de toetsen van je grondakkoord van het gevraagde.


    C11= eerste, derde vijfde en elfde (vierde)toets=C-D-E-F

    C13=eerste, derde, vijfde en dertiende (zesde)toets=C-D-E-A

    Ga nu terug naar de toonladders en reken zelf deze akkoorden uit, handig is om ze even op

    te schrijven zodat je ze later snel weer hebt als je er eentje nodig hebt.
    Ik zet van deze akkoorden geen antwoorden neer, want als je ze op je keyboard uit probeert
    nadat je ze uitgerekend hebt, kan je snel zien of je het goed gedaan hebt.
    Ik denk, je bent nu zo ver dat, dat makkelijk te doen is en deze is niet moeilijk.

     


     

    Cm7/5mol (Semi dim)
    Tenslotte doe ik er nog eentje bij, dat is het Cm7/5mol, ook wel het Semi dim akkoord genoemd.
    Deze wordt heel veel gebruikt in de moderne muziek en is een zeer mooi akkoord.

    Je rekent hem als volgt uit:
    Cm7/5mol= eerste toets, plus derde toets (mol), plus vijfde toets (mol) plus zevende toets (mol).
    De eerste is de grondtoon van het gevraagde, in dit geval C.
    De derde is een halve verlaagd omdat er mineur gevraagd wordt.
    De vijfde is een halve verlaagd omdat er achter de schuine streep bij de akkoordaanduiding 5mol staat.
    De zevende is een halve verlaagd omdat er naar een Verminderd septien gevraagd wordt.

    Nu het akkoord:

    Eerste=C
    Derde=Es (mol)
    Vijfde=Ges (mol)
    Zevende=Bes (mol)
    Dus, Cm7/5mol=C-Es-Ges-Bes

    Als er geen akkoorden omschreven zijn in je muziek, dan kan je niet zien welke omkering je nu

    moet gebruiken.
    In zo'n geval neem je de dichts bijzijnde omkering in het gedeelte waar je al je akkoorden op dat moment aan het spelen bent.
    Probeer ook hier weer de andere akkoorden te maken als oefening.

     

    Slotwoord met een Tip
    Als je tot hier geleerd hebt, heb je al een behoorlijke kennis van de akkoordenleer.
    Schrik dan niet als je een keer veel aanduidingen achter een grondakkoord ziet staan, maar ga
    het dan stap voor stap uitrekenen met deze theorie.
    Reken altijd eerst het grondakkoord uit!

    Bijvoorbeeld, C m Maj7/11

    Van de toonladder van C is dat:
    Grondakkoord=C-E-G
    de kleine m is mineur dus de E wordt Es, Cm=C-Es-G
    Nu de Ma7, is de zevende er aan toegevoegd, Cm Maj7=C-Es-G-B
    De laatste stap, dat is de aanduiding van het cijfer 11, de elfde toets is F.
    Zet de elfde toets tussen de andere die je al had uitgerekend, dan is de uitkomst:
    Cm Maj7/11=C-Es-F-G-B

     


     

    Ezelsbruggetje:
    Als je een mol akkoord tegenkomt wat je niet weet, doe dan het volgende:
    Reken eerst de eerst letter uit, doe de uitkomst daarvan (alle noten) een halve toonsoort omlaag
    en je hebt het mol akkoord gemaakt!
    Voorbeeld: er wordt gevraagd naar het akkoord Ges (G mol), dan is het G akkoord G-B-D.
    Doe je die alle drie een halve toonsoort omlaag dan krijg je Ges-Bes-Des dat is dan dus G mol.

    Voor een kruis akkoord geldt precies het omgekeerde.
    Voorbeeld: er wordt gevraagd naar het akkoord Gis (G kruis), dan is het G akkoord G-B-D.
    Doe je die alle drie een halve toonsoort omhoog dan krijg je Gis-C-Dis dat is dan dus G kruis.

    Belangrijk
    Heb je een mol of kruis akkoord met4 toetsen, geldt dezelfde materie,
    alleen doe je dan alle 4 toetsen een halve omlaag, of omhoog.

    Natuurlijk kan je ze ook op de traditionele manier uitrekenen, van de desbetreffende mol of kruistoonladder.
    Het ezelsbruggetje is bedoelt als een extra hulpje voor als je even het mol of kruis akkoord
    niet zo gauw weet en wel lekker je song wilt spelen.

    Natuurlijk zijn er nog veel meer varianten van akkoorden, maar wat ik hier uitgelegd heb
    kan je voorlopig vooruit.
    Al deze rekenvoorbeelden in C kan je toepassen op alle toonladders.
    Dus je eigen akkoorden uitrekenen.

    Wat je wel moet weten dan, is dat niet automatisch de vingerzetting ook hetzelfde is!

    De vingerzetting die ik bij C gegeven heb, telt alleen maar voor C.
    Er zijn echter theorieboekjes van akkoordenleer te koop, bij de speciaalzaken waar je de
    vingerzetting voor de andere akkoorden ongetwijfeld in terug kan vinden.




    Verder wens ik jullie veel speelplezier toe op je keyboard.

    20-01-2011, 03:44 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Muziekleer
    Tags:Akkoordenleer
    16-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elvis Presley - Bridge Over Troubled Water (LEGENDADO)

    Elvis Presley - Bridge Over Troubled Water (LEGENDADO)

    16-01-2011, 10:37 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Bluesbands NL
    Tags:Elvis Presley - Bridge Over Troubled Water (LEGENDADO)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Simon and Garfunkel - Bridge Over Troubled Water (Live 1969)

    Simon and Garfunkel - Bridge Over Troubled Water (Live 1969)

    16-01-2011, 10:34 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Video
    Tags:Simon and Garfunkel - Bridge Over Troubled Water (Live 1969)
    08-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Externe Blues Links

     

    08-01-2011, 14:43 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Links
    Tags:Externe Blues Links
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blues Shuffle in E
    Blues shuffle or boogie in E major (About this sound Play ).
       E7                   A7                   E7                   E7
    E |----------------|----------------|----------------|----------------|
    B |----------------|----------------|----------------|----------------|
    G |----------------|----------------|----------------|----------------|
    D |----------------|2—2-4—2-5—2-4—2-|----------------|----------------|
    A |2—2-4-2-5-2-4—2-|0—0-0—0-0—0-0—2-|2—2-4—2-5—2-4—2-|2—2-4—2-5—2-4—2-|
    E |0—0-0—0-0—0-0—2-|----------------|0—0-0—0-0—0-0—2-|0—0-0—0-0—0-0—2-|

    Bijlagen:
    Blues_shuffle_in_E.mid (0.9 KB)   

    08-01-2011, 14:35 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Bluesbands NL
    Tags:Blues Shuffle in E
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The St Louis Blues

    File:Partitura.jpg

    The St Louis Blues The American sheet music publishing industry produced a great deal of ragtime music. By 1912, the sheet music industry had published three popular blues-like compositions, precipitating the Tin Pan Alley adoption of blues elements: "Baby Seals' Blues" by "Baby" F. Seals (arranged by Artie Matthews), "Dallas Blues" by Hart Wand and "The Memphis Blues" by W. C. Handy.[63] Sheet music from "St. Louis Blues" (1914) Handy was a formally trained musician, composer and arranger who helped to popularize the blues by transcribing and orchestrating blues in an almost symphonic style, with bands and singers. He became a popular and prolific composer, and billed himself as the "Father of the Blues"; however, his compositions can be described as a fusion of blues with ragtime and jazz, a merger facilitated using the Cuban habanera rhythm that had long been a part of ragtime;[25][64] Handy's signature work was the "St. Louis Blues".

    Bijlagen:
    The St Louis Blues.jpg (69.1 KB)   

    08-01-2011, 14:31 Geschreven door blues  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Tabulature
    Tags:The St Louis Blues
    Archief per week
  • 05/08-11/08 2013
  • 18/04-24/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011

    Virtual Music For free

    Virtual sheet Free Music Downloads

    Gary Moore
    Blues legend B.B. King with his guitar Lucille
    Blues legend B.B. King
    with his guitar, "Lucille".

    B.B. King sheet music
    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Muddy Waters,
    Muddy Waters, "the guiding light
    of the modern bluesl"

    Muddy Waters sheet music
    Startpagina !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Een interessant adres?

    “Most blues begin with 'Woke up this mornin'.....' This is to differentiate blues musicians from most other musicians, who sleep past noon."

    the Rooster


    Find Jazz sheet music to print instantly at Virtual Sheet Music ®
    Laatste commentaren

    Blues Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Bessie Smith powerful voice
    Bessie Smith, was known for her
    powerful blues voice.
    Bessie Smith
    Otis Rosh, the pioneer of the West Side Sound
    Otis Rush, the pioneer
    of the West Side Sound.

    Otis Rush

    Make Money on Zazzle. Easy Sell Your Designs


    Zazlle sell your designs


    Elke 5 minuten een nieuwe opdracht

    vind de perfecte match tussen uw profiel en opdrachten, vaak al binnen een paar uur. Voor de één precies de professional die nodig is, voor de ander de juiste klus op het juiste moment.

    Word gratis lid van Freelance.NL!

     

    Al lid? Maximaliseer uw kansen, go Pro!

    *Reageer als eerste op nieuwe projecten
    *Sta bovenaan bij zoekopdrachten van opdrachtgevers.

    *Opdrachtgevers nemen direct contact met u op
    .

    Go Pro Nu.



    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Ray Charles in 1973
    Ray Charles
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Ondernemen/vacatures/nieuws






    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!